Хоч не пишно, аби затишно



Скачати 325.77 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір325.77 Kb.
Синельниківська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Комунальний заклад освіти

Іларіонівська середня загальноосвітня школа

Розробила вчитель

початкових класів

Арефіна О.В.

смт. Іларіонове

2013 рік

Урок – фантазіяj0352407[1]
Тема: Хоч не пишно, аби затишно.

Матеріал до уроку. Українська народна казка «Рукавичка».
Мета: Поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості. Навчити дітей створювати тексти казкового змісту, складати загадки за сюжетом казки. Стимулювати дитячу фантазію, активність,творчість. Розвивати навички свідомого, виразного читання, зв’язне мовлення. Виховувати естетичні смаки,

любов до поезії.


Обладнання: магнітофон, запис казки «Рукавичка»,

предметні малюнки, запис бадьорої музики (для фізкультпаузи), малюнки для самооцінки, цукерки.


Хід уроку
І. Організація класу. Повідомлення теми уроку.
Добрий день, мої малята,

Любі хлопчики й дівчата!

Дуже рада бачить вас !

Привітатися вам час !
Подивіться один на одного, потисніть ручки, посміхніться.

Побажайте своїм друзям доброго дня.

А я вам бажаю приємних вражень, цікавих і вдалих уроків!
Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чарівну, в країну казок !

Урок розпочати нам, діточки, час,

Вже казка сюди завітала до нас.

А казочку ту «Рукавичкою» звуть,

Щасливо і дружно в ній звірі живуть.

Тож, книжки сторінки хутчіш розгортай

Й улюблену казочку швидше читай !
Урок наш, дітки, незвичайний, а творчий - це урок-фантазії.

Фантазія це уява, мрія, винахідлива сила розуму, чудасія, незвичайне марення. ( Тлумачний словник).

Як ви гадаєте,що ми робитимемо на уроці-фантазії?

( Відповіді дітей ).

Нехай же працюють ваша фантазія і творчість!


ІІ. Відкриття нових знань.

  1. Вступне слово вчителя.

Багато століть тому виникла усна народна творчість. До неї увійшли твори різних жанрів: казки, пісні, загадки, приказки, прислів’я, жарти, мирилки, лічилки тощо. Кожний із цих

жанрів має свої особливості, а всі разом вони складають

духовну культуру наших предків, яку ми повинні вивчати. Сьогодні ми поговоримо про казку.


  1. Навчальна релаксація.

( Звучить уривок з п’єси П.І.Чайковського «Песнь жаворонка")

  • Дітки, сядьте зручно, розслабтесь, закрийте очі. Уявіть собі барвисту галявину на якій квітнуть квіти, пурхають метелики,співають пташки. А в центрі галявини стоїть казковий палац. Підійдіть до нього, роздивіться,

запам’ятайте слова, які написано на стелі під дахом:

«Казка – цікава розповідь про щось неймовірно фантастичне. Вона має повчальний зміст.»

Ви бачите двоє дверей, а на них теж написи: j0422909[1]



Народні казки (їх склав народ); Літературні казки ( казки, які мають певного автора).

Прочиніть дверцята «Народних казок». Увійдіть до палацу. Познайомтеся з його мешканцями.

На першому поверсі живуть казки

про тварин. Головними героями цих

казок є тварини.

Другий поверх займають чарівні казки,

у яких відбуваються всілякі чудеса.

А на третьому поверсі мешкають казки побутові. Вони розкривають нам побут та життя людей.

Уявіть ще раз наш казковий палац, прогуляйтеся галявиною

і повільно повертайтеся до класу. Відкрийте оченята.


  1. « Мозковий штурм»

Перевірка засвоєного матеріалу.

На якій галявині ми побували?

Що цікавого там побачили?

Пригадайте, що таке казка.

Чим відрізняється народна казка від літературної?

Які види народних казок ви запам’ятали?


Молодці!

А перед тим як розказати казочку, хочу розкрити вам «секрети» складання казок.


КАЗКА

стрелки003


стрелки003стрелки003стрелки003

казковий чарівні повтори перемога

зачин речі добра

ІІІ. Розвиток артикуляційного апарату.

  • Зранку ви йшли до школи, і ваші ручки й ніжки зробили

зарядку. А зараз, щоб добре читати, нам треба зробити

зарядку для губ, язичка та зубів. Вивчимо скоромовку.


На місточку скоромовка

Сіроманця стріла вовка.

Скоро мовить вовк почав,

Ледь язик не поламав .

А була ця скоромовка

Для Івася – не для вовка.

ІV. Опрацювання української народної казки «Рукавичка».

1.Ознайомлення зі змістом казки.

Діти слухають магнітофонний запис казки «Рукавичка».



  • Де взялася в лісі рукавичка?

2.Словникова робота.

- В казці зустрічаються “ важкі” слова. Повчимось їх правильно

читати:

іклан набридь побігайчик згледівся шкряботушка скрекотушка



3. Повторне комбіноване читання тексту казки (вчитель-учні хором).

- Яких героїв ви запам’ятали?

- Скільки звірів помістилося в рукавичці, яку загубив дід?

( Мишка,жабка, зайчик, лисичка, вовчик, кабан, ведмідь).



  1. Творча майстерня. Гра «Винахідники»

За методом « Морфологічний аналіз»

Завдання: придумати фантастичну тварину.

  1. Представляється морфологічна таблиця.

  2. Заповнюються вертикальні та горизонтальні осі.

  3. Проводиться обговорення з дітьми отриманих варіантів взаємодії.

  4. Заповнити клітинки перетину.

  5. Вибірково взяти деякі значення і придумати фантастичну тварину, яка могла б теж поселитися у рукавичці.




Тварина

Голова

Тулуб

Хвіст

Лапи

Мишка













Жабка













Зайчик













Лисичка













Вовк













Кабан













Ведмідь













Фізкультхвилинка:



  • Дітки, коли ми читаємо весь час працюють очі.

Зробимо для них відпочинок.

Сплять маленькі совенята. (очі заплющені)

Раз – розкрили оченята ,

Подивилися навколо ( кругові рухи очима)

Потім вгору і додолу.

Оченята блим-блим-блим!

Відпочити треба їм!

Вліво, вправо оченята

Повертали совенята.

Совенята будуть спати,

А ми будемо читати!
5. Вибіркове читання. Аналіз змісту казки.

- Де взялася в лісі рукавичка?

- Хто перший в ній оселився?

- Які ще звірі просилися в рукавичку?

- Відшукайте слова, які розкривають певні ознаки тварин.

- Кого мешканці рукавички не хотіли впускати? Чому?

- Як в маленькій рукавичці змогли вжитися боягузливий

зайчик, хитра лисичка, злий вовк, грізний кабан…?

- Чи можна сказати, що ці звірі були добрими друзями?
6. Конкурс на кращого оповідача казки.

7. Гра «Фантазери».



( Метод «Емпатія»)

- Давайте пофантазуємо: уявіть, що ви чуєте «голос» рукавички.

Про що вона говорить?

V. Робота в групах.

Вступне слово вчителя. Рубрика « Цікаво знати!»


  • В народі кажуть : «Загадка – до мудрості кладка.»

Загадка – це невеличкий твір, де за описом чи ознаками треба вгадати предмет. Слово «загадка» походить від слова «гадати», Що означає думати і міркувати.

У загадках предмет не називають,

А лиш описують його і натякають.

Усі ви любите відгадувати загадки. А чи пробували загадки складати? Це і буде вашим першим завданням, але спочатку ми повчимося це робити.


Підготовчі вправи:

1. Гра «Аукціон»

Правила: назвати предмет, придумати до нього ознаки.

Небо – синє, чисте, прозоре…

Хлопчик – смаглявий, веселий, маленький…

Праска…


Сонечко…

Вовчик…
2.Гра «Ланцюжок»

Правила: вчитель називає предмет – учень говорить ознаку,

вчитель називає інший предмет у якого є ця ознака.

Вода – прозора – скло – тонке – лід – холодний – зима – морозна…

1 завдання: Скласти загадку за предметними малюнками.

Алгоритм складання загадки за ознаками:


  1. Роздивитись об’єкт.

  2. Назвати його ознаки.

  3. Придумати інший предмет, який має цю ознаку.

  4. Вставити слова- зв’язки “ як”, “ але не”.

  5. Прочитати загадку.



І група ІІ група ІІІ група

j0352407[1]


j0424124[1]zhab


Дуже тепла, Зелена, неначе Великий,

та не піч. травичка, та не будинок.

Вязана живе у Страшний, мякенька річ. малесенькій річці. але не привид.

Музична фізкультпауза.
ІІ завдання: « Фантастичні гіпотези».

Придумування історій, сюжет яких будується обговоренні:

що було б, якби…


  • дід не загубив рукавичку ?

  • мишка не поселилася у рукавичці ?

  • Собака не знайшов у лісі рукавички ?



ІІІ завдання: Скласти чарівну казочку.

«Добре казочки читати, а ще краще їх складати».

Зразковий ланцюжок запитань до казки:


  1. Де відбуваються події?

( У тридесятому царстві, за тридев’ять земель,у давній давнині, у королівстві Кривих Дзеркал,у країні Брехунців…)

  1. Жив-був… Хто?

  2. Вирушив куди?

  3. Зустрів злого…Кого?

  4. Яка надзвичайна подія відбулась?

  5. Яке чарівництво сталось?

  6. Які чарівні предмети було використано? ( Шапку - невидимку, чарівну паличку, золотий ключик, квітку - семицвітку, чоботи – скороходи тощо).

  7. Що сталось із злим героєм?

  8. Як стали жити герої-переможці?

10.Який висновок можна зробити?
Презентація «чарівних» казок.
VІ. Підбиття підсумків.

  1. Самооцінювання.

  • На уроці всі плідно працювали. Зараз ви самостійно оціните свою роботу за допомогою малюнків, які лежать біля кожного

з вас.


  1. Нагородження дітей смачними призами.



  1. Домашнє завдання.

Читання казки «Рукавичка» з інтонуванням речень та регулюванням гучності голосу.

  • Діти, а чи знайомі ви з литовським письменником Іланом Зієдонісом, який дуже любив складати кольорові казки?

Своїх казкових героїв він поселяв у мальовничі кольорові країни.

Спробуйте й ви придумати і намалювати різнокольорові казочки: жовті, зелені, червоні, сині, фіолетові…




  1. Рефлексія.

  • Які ваші враження від уроку?

  • Що нового дізналися?

  • Для чого вам потрібні ці знання?

  • Про які «секрети казки» ви дізналися?

Керівники груп покладіть свої руки долоньками догори, а всі інші члени групи прикладіть свої ручки зверху .

Подякуйте одне одному за співпрацю!



Бінарний урок

Тема: Читання. Словом як листом стеле, а ділом, як голками коле.

Українська народна казка «Лисиця та їжак».



Художня праця. Сюжетна аплікація «Лисичка-сестричка та їжачок-хитрячок».

Мета:

Читання. Ознайомити учнів з українською народною казкою «Лисиця та їжак». Вчити характеризувати героїв казки,правильно оцінювати їх поведінку. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати,порівнювати,передавати свої думки і почуття. Виховувати кращі людські якості.

Худ. праця. Вчити дітей передавати характерні особливості

будови звірів. Закріпити навички із розмічування, різання, склеювання картону та паперу, прийоми наклеювання ниток. Розвивати художній смак, уяву, фантазію. Виховувати самостійність та акуратність.



Обладнання: Сюжетні малюнки їжака та лисиці; диск із записом пісні «В гостях у казки»;

Матеріали та інструменти: картон, кольоровий папір, ножиці, клей, простий олівець, різнокольорові нитки,шаблони їжака та лисички.


Хід уроку
І. Організаційний момент.

Продзвенів шкільний дзвінок,

Нас покликав на урок.

Встаньте,дітки, всі рівненько,

Привітайтеся гарненько:

«Добрий день!»
ІІ. Фонетична зарядка.

Урок почнемо для порядку

З фонетичної зарядки:

У яру корівка: му-му-му!

А рожева свинка: хрю-хрю-хрю!

А цапок рогатий: ме-ме-ме!
А баран буцатий: бе-бе-бе!

А швидкі синички: цінь-цінь-цінь!

Горобці в садочку: цвінь-цвірінь!
ІІІ. Скарбничка пам’яті.

«Мозковий штурм».

- Що таке казка?

( Казка – цікава розповідь про щось неймовірно фантастичне.)

- Хто пише казки?

( Народ і письменники-казкарі.)

- Чим казка відрізняється від інших літературних творів?

( В ній багато чарівного, вигаданого.)


  • На які три групи поділяються казки?

( Казки про тварин, чарівні, побутові.)

- З якою казочкою ми познайомились на попередньому уроці?


ІV. Хвилинка творчості. Перевірка домашнього завдання.

Презентація «різнокольорових» казочок.
V. Повідомлення теми і завдань уроку.

1. Вступне слово вчителя.



  • Сьогодні ми продовжуємо роботу над казками про тварин. А щоб дізнатися, хто герої казки з якою ми зараз познайомимося, треба відгадати загадки:


В темнім лісі проживаю,

Довгий хвіст пухнастий маю.

Вовку-брату я сестриця,

Ну, а звуть мене… ( Лисиця)
У кубельце фрукти носить,

Стріне нас – ховає носик.

Кожушок із голочок...

Хто, скажіть, це?...( Їжачок)


  • Казочка,яку ми будемо читати так і називається «Лисиця та їжак».

Що вам відомо про цих тварин?


  1. Рубрика «Цікаво знати». ebe77784051436ee45

Виступ Всезнайок.

Їжак

Їжачок – невелика тваринка.

Довжина тіла 20-30 см., вага 700—1000 г.

Голова і боки звірка темно-бурі, набагато темніше, ніж горло

і черевце. Його спинка вкрита міцними колючими голками. Голочки шоколадно-коричневого кольору, коричневе хутро

на черевці, на грудях біла пляма.

Свій колючий покрив використовує для захисту від ворогів. У випадку небезпеки він швидко згортається в клубочок.

Вдень їжачок спить, а вночі виходить на пошуки їжі. Гніздо

будує тільки на час зимівлі.j0441392[1]

Мешкає по узліссях листяних лісів, степових ярах, балках, берегах каналів і лісосмугах.


Лисиця

Хто не знає цієї рудої розбійниці з гострою,

витягнутою мордочкою, короткими лапками

і довгим пухнастим хвостом?

Лисиця - хижак середніх розмірів. Довжина тіла 60-85 см,

довжина хвоста 35-60 см, маса від 4 до 8 кг. Вуха стоячі,

трикутної форми. Забарвлення хутра мінливе, особливо на спині, найчастіше рудого кольору з різними відтінками: білувато-рудий, жовто-рудий, бурувато-рудий та іржаво-рудий. На горлі та грудях хутро білого кольору, на животі переважно світло-сірого або

сіро-білого. На передніх лапках є чорні плями, зовнішня сторона вух чорна, а кінчик хвоста завжди білий.

Добувати їжу лисичці допомагають добрий нюх та слух, а ще хитрощі, якими вона здавна славиться.

Про її розумові здібності складено багато казок.


VІ. Опрацювання української народної казки «Лисиця та їжак».

  1. Кероване читання з передбаченням.

Учень читає І частину казки, вчитель зупиняє його.

- Що на вашу думку станеться далі?

Спробуйте передбачити події, які далі відбуватимуться.

Діти складають передбачення.

2. Робота в парах. Читання тексту способом одного речення.

- Дочитайте текст і скажіть чи співпало ваше передбачення.

- Що ж дійсно сталося?

3.Словникова робота.

Невдале полювання – погане, безрезультатне;

солодкими оченятами – дивитися улесливо;

позирає – дивиться;

потупав –пішов.

4.Повторне мовчазне читання казки учнями.


  • Звідки йшла Лисичка?

  • Кого вона зустріла?

  • Де зустрілися Їжак та Лисичка?

  1. Ланцюжкове читання.

  2. Читання діалогів в особах.

  3. Вправа – гра « Хто про що говорить?»

( Метод «Емпатія»)

Учні перераховують дійових осіб казки (лисиця, їжак) Беруть на себе ролі одного з них і розказують про свої риси

характеру, про своє ставлення до епізоду казки з точки зору

свого героя.

Музична фізкультхвилинка.

( Виконання ритмічної гімнастики під запис пісні «В гостях у казки»).



  1. Колективне опрацювання змісту казки.

а) Виділення головної думки.

б) Відповіді на запитання за змістом казки :

- Що запропонувала хитра Лисиця Їжаку?

- Що Їжачок зробив після привітання?

- Чому він згорнувся клубочком?

- Чи правду казала Лиска Їжакові? Для чого був її обман?

- Чи повірив Їжак Лисичці? Чому?

- Про що він їй повідомив?

- А чи був правдивим Їжачок?

- Чому він обманув Лиску?

- Як би ви вчинили на місці Їжака? Чому?

- Як змінився Лисиччин настрій?

- Куди вона побігла?

- Який висновок ми можемо зробити?

Хто ж з них виявився хитрішим?

VІІ. Робота над сюжетною аплікацією «Лисичка-сестричка та їжачок-хитрячок».

1.Відкриття творчої лабораторії.

2.Повторення правил техніки безпеки.

3.Пояснення процесу виготовлення аплікації:

- Насамперед, візьміть шаблони їжака та лисички, прикладіть їх до кольорового паперу, обведіть простим олівцем і по наміченому контуру вирізайте фігури. Потім візьмете прямокутний аркуш картону й розмістите на

ньому щойно вирізані фігури так, щоб вони рівномірно

заповнили порожнечу. Далі кожну фігурку знімаєте, змащуєте її зворотній бік клеєм і, обережно, поклавши на місце, приклеюєте.

Тепер наших героїв необхідно одягнути в шубки, зробити їм очі

та вусики. Для хутра звірятам можна використати порізані коричневі та оранжеві нитки, для очей та вусиків – блакитні і

чорні. Змащуємо силуєти клеєм та приклеюємо ниточки.

Бачу, що ви все добре зрозуміли, то ж можна розпочати роботу.

4.Практична діяльність учнів. Робота в парах.



а) Виготовлення аплікації;

б) Гра – конструювання «Ми майстри»

( Прийом універсалізація)

  • Ми можемо ще багато чого зробити із цих матеріалів. Давайте перетворимося на Чарівників « Всеможу» і

спробуємо виготовити щось цікаве і фантастичне.

( Практична робота учнів. Аналіз створених композицій).

VІІІ. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати та переказувати казочку.

ІХ. Підсумковий етап уроку.


  • Що ми робили на уроці, я запитувати не буду. Мені

хочеться знати інше. Що ви взяли для себе, для свого

розуму, для душі?


Працювали ви старанно.

Мушу визнати вкінці,

Що у нашім другім класі

Дітки – просто молодці!

Урок – гра
Тема: Де сила не зможе, там розум допоможе.

Матеріал до уроку. Українська народна казка « Цап і баран».

Мета: Продовжувати формувати уявлення про мудрість і красу народної казки. Розвивати в учнів уміння свідомо виразно

читати текст, давати характеристику дійовим особам. Виховувати почуття взаємоповаги, дружби.



Обладнання: маски, мікрофон, збірка казок
Хід уроку
І. Організаційний момент.

Нумо, дітки, підведіться,

Всі приємно посміхніться;

Продзвенів шкільний дзвінок,

Починаємо урок!
Гра « Подарунок»

Давайте станемо в коло. Подумайте, щоб ви хотіли подарувати своєму сусіду. Візьміть «уявний подарунок» в долоньки і

передайте сусіду.

Я теж хочу зробити вам подарунок і дарую вам, любі мої школярики, цей урок. А буде він незвичайним, а веселим і захоплюючим, бо це урок –гра. Сподіваюсь, мій подарунок

вам сподобається. Тож бажаю вам тільки приємних вражень!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Зберіть усі знання і сили,

Згадайте все, що вдома вчили.

Гра «Казочка по колу»

Переказ сюжету казки «Лисиця та їжак». Перший учень розпочинає, другий – продовжує і т.д.


ІІІ. Опрацювання української народної казочки

«Цап і баран»



  1. Гра «Відгадай-ка»

Герої нової казочки заховалися у загадках. Відгадайте хто вони.


  • Хто родився з бородою,

Йде повільною ходою,

На голівці роги має,

Як розсердиться – бодає! ( Цап)


  • Тонесенькі ніжки,

Завернуті ріжки.

Шубка шерстяна,

А з неї – вовна . ( Баран).
2.Ознайомлення зі змістом казки «Цап і баран».

Виразне читання казки кращими учнями.



  • Хто з героїв казки вам найбільше сподобався?

  • Як закінчується казочка весело чи сумно?

  1. Словникова робота «Довідкове бюро»

Відсіля— звідси.

П'ятами накивати — швидко втекти.

Курінь — легка будівля, сторожка.

Прибрались — тут: пішли геть.

Ворожити — тут: передбачати, вгадувати.

Ворожбит — тут: той, хто ворожить



  1. Робота над удосконаленням техніки читання.

а) читання парами;

б) читання «Буксиром»;

в) читання «дощиком» ;


  1. Нестимульовані розповіді дітей за змістом казки.


Фізкультхвилинка.

Зробим в праці ми зупинку, Проведем фізкультхвилинку!

Зараз треба всім піднятись,

І гарненько розімятись!

Раз, два – всі зігнулись,

Три, чотири – розігнулись,

Пять, шість – руки в боки,

Сім, вісім – два підскоки,

А тепер за парти сіли .

Ось як добре відпочили!


  1. Гра « Слідопити»

Учитель читає початок речення, а учні відшукують

закінчення і читають його.



  • А збирайтеся. Цапе й Баране...

  • Ох, тут уже вовки...

  • Е, вражий сину:…..

  • Стали вовки думати-гадати...

  • А цап та баран….


Характеристика дійових осіб.

Словесне малювання Гра «Хто більше?»

Добір влучних прикметників для характеристики

героїв.


  1. Гра «фантазери»

(за прийомом фантазування «Збільшення зменшення»)

Хід проведення:



  1. Запропонувати дітям обрати об’єкт ( дуб).

  2. Перелічити ознаки об’єкта (частини, розмір).

  3. Провести перетворення розміру об’єкта у бік зменшення. Що з ним стало? Що сталося з Цапом та бараном?

  4. Складання казки і запис її змісту за допомогою схем.

8. Інсценізація казки. Гра «Оживи казочку».

- Діти, ви бачили у цирку фокуси?

Зараз ми теж будемо чаклувати!

( Вчитель обирає дітей, які виходять до дошки).



  • Накриваємо вас «чарівною» хустиною… А зараз усі разом промовляємо чарівні слова: « Крекс, бекс, фекс!»

( Діти під хусткою одягають маски, а після того, як хустка прибирається – інсценізують уривок з казки).
ІV. Підсумок уроку.

- Як ви вважаєте що важливіше сила чи розум?




Вправа «Мікрофон».

  • На уроці ми …

  • Сьогоднішній урок навчив мене…

  • Найбільш важливим відкриттям для мене було…



V. Домашнє завдання.

Прорекламувати українську народну казку

«Цап і баран».
Наш урок закінчився, але ніколи не закінчується казка!

Театралізований урокj0345841[1]j0325570[1]
Тема: Без трудів не їстимеш пирогів.j0345841[1]

Матеріал до уроку: Українська народна казка «Півник і двоє мишенят».
Мета: Ознайомити учнів з українською народною казкою

«Півник і двоє мишенят». Вчити визначати головну думку твору, об’єктивно оцінювати вчинки героїв,їх поведінку. Вдосконалювати навички виразного читання, інтонування реплік. Заохочувати дітей до творчості. Розвивати уяву, фантазію, акторські здібності. Створити атмосферу радості, насолоди від спілкування.

Виховувати повагу до праці, зневагу до лінощів.
Обладнання: ілюстрації до казок, магнітофон, диски із записами пісень, хатинка, костюми, декорації для інсценізації казки,текст віршованої казочки, картки з прислів’ями, колосок, миска з пирогами.

Хід уроку


І.Організаційна частина.

Продзвенів шкільний дзвінок,

Нас покликав на урок.

Встаньте,дітки, всі рівненько,

Привітайтеся гарненько:

«Добрий день!»


  • Діти, давайте з вами утворимо веселі літні сонечка! Нехай лагідними промінчиками стануть ваші долоньки!

Подивіться один на одного, потисніть ручки, посміхніться.

Тепер і у наших серцях, і у нашому класі тепло і затишно.

І так приємно розпочинати урок!
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Що за диво – дивина?

Країна в світі є одна.

Цю країну знають всі –

І дорослі, і малі.

В ній тварини розмовляють,

Квіти, трави мову мають.

Тож спішіть поміркувати,

Як країну цю назвати.

Гукнемо разом, будь ласка,

Звуть країну просто….казка!

- Ми знову з вами в королівстві казок і незабаром познайомимося з новою казочкою, яка має назву «Півник і двоє мишенят».

А чи хотіли б ви не просто прочитати казку, а ще й побачити її?

Давайте зараз, на уроці,спробуємо створити свій казковий театр! Але це буде не просто театр, а театр-студія, в якому не тільки грають, але й навчаються.


Отже, сьогодні на уроці ми :


Вивчаємо

нову казку


Міркувати, творчо працювати



Вчимося



Досліджуємоооомо

Чи потрібна людині казка?


ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Хвилинка-цікавинка.j0426382[1]

(Звучить уривок з пісні « В гостях у казки».

У класі з’являється «чарівна хатинка».)
- Діти, ви не знаєте що це за хатинка з’явилася у нашому класі? А чи цікаво вам хто в ній мешкає? (Відповіді дітей.) Зараз ми про це дізнаємося.


2.Фонетична зарядка.

Вчитель: Що треба зробити, перш ніж увійти?

Діти: Постукати або подзвонити.

Вчитель: Давайте легенько постукаємо пальчиками по парті.

Ніхто не виходить. Спробуємо перетворитись на краплиночки дощу і подзвонити. 0017



Діти: Дзінь-дзень, дзінь-дзень

Господарю, добрий день!



Вчитель:Мовчать. Може журавликами покурличемо?!

Діти: Курли-курли-и-и! pt17

Здоровенькі були-и-и!



Вчитель:Знову не вийшло... А ще спробуємо побути вовчиками!

Діти: А-у, а-у-у!

Ти з’явись, господарю!

( З’являється казкар. )
Казкар: Хто це мене, старенького, кличе?

Вчитель: Оце так сюрприз! Шановний казкарю, як добре, що

Ви до нас завітали! Бо ми якраз збиралися зазирнути в одну

цікаву українську народну казочку.

Казкар: Так ви любите казочки?! Але їх мало тільки любити, їх треба ще читати і знати.
3. Постановка проблемного питання.j0360788[1]

Казкар: Дітки,а чи замислювалися ви над питаннями: - Чи потрібна людині казка? Подумайте, в кінці ж

уроку спробуєте на них відповісти.

А я поки що перевірю ваші знання.

4. Гра «Впіймай у долоньки»

Я буду ставити вам запитання і зачитувати два варіанта відповіді. Як тільки ви почуєте правильну відповідь повинні плеснути в долоньки. Ну що, спробуємо?



Казкар:

  • Цікава розповідь про щось неймовірно фантастичне – це

а) оповідання б)казка;

- Хто складає українські народні казки?

а)народ; б)автор;


  • Хто першим уліз в рукавичку?

а)жабка; б) мишка;

  • Їжак сказав лисиці про виводок

а) гусенят; б) тетеревенят;

На яке дерево залізли цап та баран?

а)на дуб; б) на тополю.
5. Ілюстрована гра-вікторина «Хто казку знає, той відгадає»
Казкар:

Ви за віршами, будь ласка,

Спробуйте впізнати казку!
Сидить півник на печі,їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає, півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати, в лиса півника забрати.

Цю казку,звичайно, з вас кожен впізнав.

Тож як вона зветься? Хто вже відгадав?

( «Котик і Півник»)

Пішов дід на базар і купив такий товар:

Ні рогожу, ні лозу,- він купив собі козу!

Стала та коза брехати,

Дід - всіх рідних виганяти… («Коза-дереза»)
У бичка-третячка та й засмолені бочка.

Сам з соломи зроблений, смолою засмолений.

(«Соломяний бичок»)
Він утік від баби з дідом,не усидів на вікні,

Зустрічався зі звірями, їм заспівував пісні.

Якщо казку цю ти знаєш, миттю назву відгадаєш!

( Колобок)
Що за тепла диво-хатка,

А живуть у ній звірятка:

Мишка, зайчик, ще й лисичка…

Зветься казка…

(«Рукавичка»)
Казкар: Ну, й розумні! Молодці!

Відгадали всі казки!

Настав час вам казочку розповісти, то ж сідайте зручненько й слухайте уважненько.


ІV. Основна частина. Опрацювання української народної казки «Півник і двоє мишенят».

1.Виразна емоційно-забарвлена розповідь казки казкарем.

2. Хвилинка тиші – емоційне переживання дітьми сприйнятого



тексту.
- Про кого розповідається в казці?

- Хто з героїв вам найбільше сподобався? Чому?

- Наш дідусь-казкар трішечки втомився. Нехай він відпочине й подивиться як добре ви вмієте працювати на уроці.
3. Мовленнєва розминка.

Артикуляційні вправи


  • Для того, щоб виразно і чітко говорити актори кожного дня виконують спеціальні вправи. Виконаймо їх і ми!


Вправа «Звуконаслідування»

  • Як шумить вітерець?

  • Як співає горобець?

  • А як кицька нявчить?

  • Ну, а пугач як кричить?

  • Як корівка мукає?

  • А як свинка хрюкає?

  • Як пищить комарик?

  • Як мовчить школярик

  1. Хвилинка розчитування. Словникова пірамідка.

  • Дивлячись на сніжинку, читаємо ціле слово словникової

пірамідки.

коло * сок

боро * шно

мише * нята

зер * но

знай * шов

пиро * гами


  1. Словникова робота

Молотити – вибивати зерно з колосся;

млин – споруда, що розмелює зерно на борошно;

посадити пироги – поставити в гарячу піч для випікання.
6.Читання казки мовчки з виділенням головної думки.

7. Гра «Дощик».

Учні читають текст казки мовчки.

Після слів учителя: « Насунула хмара та зашуміли верхівки дерев…» діти починають читати пошепки.

Далі звучать слова: « На землю падають перші краплини дощу…» школярі читають швидше і голосніше.

Після слів «Дощик припускає» наростає сила голосу та темп читання. Словами: «Сильніше, сильніше…» учитель доводить темп читання до бажаного, а потім «Дощик поступово затихає» і учні повертаються до читання мовчки.


  1. Аналіз змісту казки.


а)Вибіркове читання. Гра «Хвостик»

- Жили собі на світі двоє мишенят, Круть і Верть, …(та півник Голосисте Горлечко.)

- Якось підметав півник подвір’я і побачив долі …(пшеничний колосок.)

- Треба його …(обмолотити).

- Треба зерно до млина віднести…( борошна намолоти).

- Тепер треба тісто замісити та ….( пироги спекти.)

- Мишенята теж часу не гають: …( пісні співають, танцюють).

- Спеклися пироги, півник їх вийняв,…( поклав на стіл).

- Почали Круть і Верть вилазити із-за столу, а півник …(їх не затримував.)

- Нема за що таких нероб і ледарів …(пирогами частувати!)


б) Бесіда:

- Як звали мишенят?

- Як звали півника?

- Чому герої мають такі імена?

- Чим займався півник?

- Що любили робити мишенята?

- Яку відповідь щоразу давали мишенята на прохання півника

допомогти?

- Як автор ставиться до мишенят: засуджує їх, хвалить чи

співчуває?

- А яке ваше до них ставлення?

- Що вийшло з пшеничного колоска?

- Чому Круть і Верть вилізли з-за столу?

- Чи добре вчинив півник щодо мишенят?

- Як би вчинили ви на його місці?
9. Музична фізкультхвилинка.

( Виконання ритмічної гімнастики під запис пісні « Маша і ведмідь»).


Зробим в праці ми зупинку, Проведем фізкультхвилинку!

Зараз треба всім піднятись,

І гарненько розімятись!

10. Робота в групах

І група: Читання діалогів в особах

Завдання: Підготуватися і прочитати уривок з казки в особах.


  • Пам’ятайте, що ви – актори. Зверніть увагу на розділові знаки, слова, що « підказують» інтонацію читання, паузи. Читаючи виділені слова, передайте характер і настрій мишенят. Змінюйте свій голос відповідно до розділових знаків.

Умійте перевтілюватися. Вкладіть в читання тексту частинку власної душі.
ІІ група: Творча робота. «Казка навпаки.»

Завдання: Скласти «Казку навпаки.»

- Спробуйте переробити казочку, де мишенята були роботящими.


ІІІ група: «Перлинки народної мудрості». Робота з прислівями.

Завдання: Скласти прислів’я, осмислити, пояснити їх зміст.
Бджола працює а й та мала

Хто робити не хоче тому тяжко жити

Не їстимеш пирогів без трудів

( Бджола мала, а й та працює.)

( Тяжко тому жити, хто не хоче робити.)

( Без трудів не їстимеш пирогів.)
ІV група: Рольова гра «Театр однієї казки».
Завдання: Підготуватися до інсценізації віршованої казки «Колосок» Михайла Волоха.
Руханка


Вчитель:- Театр – це установа, що здійснює сценічні вистави певним колективом артистів.

І ролі у артистів непрості, і на сцені виступати важко.

Тож підтримка глядачів їм вкрай необхідна. Отже, треба уважно слухати і й не забувати дякувати оплесками за виставу.

А я оголошую відкриття нашого «Казкового театру»!


Інсценізація віршованої казки - п’єси «Колосок»

( Автор М.Ф. Волох)



( Хатка, тин . Під тином стоїть стіл, накритий білою скатертиною. З хатки виходить Півник).
Ведучий: На зеленому горбочку, у вишневому садочку,

Стоїть біла-біла хата, і живуть в ній мишенята,

З ними Півник-трудівник, що вставати рано звик.

Півник: Ку-ку-ріку! Гей, вставайте! До роботи приступайте!

Круть: І чого галасувати…Може, я ще хочу спати?!…

Верть: Все робота та робота…Та й мені поспать охота.

( Мишенятка повертаються до хати).
Півник: Підмету ще двір як слід, а тоді зварю обід.

(Бере мітлу і підмітає).
Півник: Ой, а що це? Колосок! Пощастило! Ну й деньок!

Мишенятка! Гей, просніться! Йдіть, на диво подивіться!



(З хатки виходять двоє мишенят, позіхаючи).
Круть: Де ж тут, Півнику, дива?

Верть: Це ж якась суха трава!

Півник: Колосок ось!

Верть: Дивина!

Півник: Хто поїде до млина?

Круть: Ой, не я, нога болить…

Верть: В мене спина стала нить…

Півник: Добре, сам усе зроблю: змолочу й в млині змелю.
(Півник виходить, а мишенята починають весело стрибати).

(Знову зявляється півник з мішком. Мишенята ховаються за тином.)
Півник: Круть і Верть! Місити тісто!

( Вилазять з-за тину).
Круть: Ми не проти цього, звісно, та натомлені такі,

Що не здіймемо й руки.



( Півник махає рукою і йде до хати. Мишенята радіють.

Хвилину потому з хати чути голос Півника).
Півник: Круть і Верть! Допоможіть пироги мені зліпить!

Круть: Ой, не я! Тільки не я!

Верть: Це робота не моя!

( Мишенята починають принюхуватися).
Круть: Верть, щось смачно пахне дуже!...

Верть: Я такий голодний, друже…

( Виходить Півник. Він несе миску з пирогами і ставить її на стіл.

Мишенята швиденько вмощуються за столом.)
Півник: Не спішіть за стіл сідати. Спершу хочу запитати.

Колосок хто змолотив?



Мишенята: Ти!

Півник: Хто зерно у млин завіз?

Хто мішок додому ніс?



Мишенята: Ти.

Півник: Тісто в діжі хто місив?

Пиріжки оці ліпив?



Мишенята: Ти…

( Засоромлені мишенята виходять з-за столу).
Півник: Пам’ятайте мудру вість:

Хто не робить, той не їсть!
j0330493[1]

V. Підсумковий етап уроку.


  1. Підбиття підсумків групової роботи.

Розвязання проблемного запитання.
Казкар: Любі дітки! Мені дуже сподобалось як працювали усі групи.


  • Що ви зрозуміли, познайомившись з українською народною казкою «Півник і двоє мишенят»?

  • Що спонукало Півника до важкої роботи? Що йому надавало сили?

  • А тепер скажіть мені, будь-ласка, чи потрібна людині казка?

( Відповіді дітей.)

Отже, казки потрібні людині як повітря. В кожній з них закарбована мудрість багатьох поколінь. Вони вчать нас бути добрими, справедливими, мужніми, любити рідну землю…

Уроки, які дає казка, - це уроки на все життя!


  1. Домашнє завдання.

- Дітки, вдома ви продовжите свою роботу в групах і спробуєте себе у ролі режисерів-постановників. Вам потрібно створити і «відзняти» мультиплікаційний фільм за сюжетом української народної казки «Півник і двоє мишенят». У мультик ви можете вводити нових героїв, придумати йому свою власну веселу назву тощо.

Алгоритм роботи над мультфільмом:


  1. Створити ілюстрації до мультфільму.

  2. Написати текст до ілюстрацій.

  3. Підписати кожен кадр

  4. «Прокрутити» і озвучити мультик.

3. Заключне слово вчителя.

Дітки, що ми робили на уроці, я запитувати не буду.

Мені дуже хочеться дізнатися,які ваші враження від уроку?

- Що нового ви відкрили для себе?

( Відповіді дітей.)
- Мудра казочка навчає нас любити працю і вміти працювати.

Бо без праці немає справжньої людини взагалі.

Я хочу прочитати вам слова відомого дитячого письменника Л.Кассіля: «Поглянь, друже, на свої руки з повагою і надією…

Адже все, що оточує тебе, що збудовано, зроблено – все це створили людські руки. Тільки треба привчити їх до доброї справи…»



Так, людські руки все можуть. Тож і ви, діти, змалку давайте своїм рукам роботу, звикайте робити невтомно, вміло, робити хоч мале, та добре діло!

Працювали ви старанно.

Мушу визнати вкінці,

Що у вашім другім класі

Дітки – просто молодці!

fd00545_[1]




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка