Хто такі птахи?



Скачати 117.04 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір117.04 Kb.

Тема: Хто такі птахи?

Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, їхню поведінку і спосіб життя;

поглибити знання про птахів нашої місцевості, екологічні зв'язки

між ними та навколишнім середовищем;

розвивати інтерес, спостережливість;

вчити правил поведінки в природі, замислюватися над наслідками

своїх дій;

виховувати дбайливе ставлення до пернатих друзів, любов і мило-

­ сердя до всього живого на Землі.



Обладнання: малюнки із зображенням птахів, інші ілюстрації, картки «Ву­лиця птахів», виставка дитячих книжок про птахів.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу

Слайд 2

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути;

Не просто дивитись, а бачити;

Не просто відповідати, а міркувати;

Дружно й плідно працювати.
Наш урок сьогодні незвичайний. Про що він, ви здогадаєтесь, як складете його з поданих букв: ХПАТИ - ПТАХИ. Мова піде в нас про птахів нашого краю.

Слайд 3

Інтерактивна вправа “Мікрофон”


  • На уроці я навчуся…

  • Я дізнаюся, що…

  • Я повторю…

  • І запам’ятаю


Слайд 4

Дидактична гра "Пташиний гомін»

З поданих букв скласти назви птахів.

Букви: сеакзілвябйоугрниць

( Снігур, горобець, зозуля,грак,синиця... )

Відгадайте загадки.

1.Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкидає,

Та у лісі, в холодку,

Все кує: « Ку-ку! Ку-ку!»

(Зозуля)

2. Чорномазий, жовтодзьобий,


Він за плугом важко ходить,
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.

(Грак.)


3. Не людина, а живе в хатці.

(Шпак.)


Твердження, що краса врятує світ, відомо всім, бо людина стала людиною, коли побачила яскраве різнобарв'я рідної природи, коли почула спів жайво­ронка й тьохкання солов'я, коли відчула тонкі пахощі бузкового цвіту й ме­дові розливи білої акації. Але людина інколи забуває, що вона є лише часточ­кою природи, із законами й силами якої необхідно рахуватися.

II. Актуалізація опорних знань

Слайд 5

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

Яких птахів називаємо перелітними?

Чому вони відлітають?

Гра « Вилучи зайвого»

Зозуля ,лелека,соловей,горобець,шпак, летюча мита, ластівка

На нашій планеті понад 8600 видів, зокрема в Україні понад 360 видів осі­лих, перелітних, зимуючих та залітних птахів. Птахи прикрашають землю. їх весела, дзвінка пісня, яскраве забарвлення оживляє природу, вселяє в нас ба­дьорість і радість. Ми любимо наших пернатих друзів. Вони дорогі нам як незамінні помічники людини в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищен­ні шкідників сільського й лісового господарства.

Птахи - частина природи, без яких її врода була б неповною! їх можна по­бачити й почути скрізь: у парках, скверах, садах, лісах, на полях, біля водойм або просто на вулицях._Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. їхні голоси ми чуємо вдень і вночі._Вони - діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть підніматися вище гір і хмар, перелетіли пустелю, море, океан.

Птахи - діти веселки. Пір'я переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям, вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників і гризунів. Тому їх потрібно охороняти й берегти. Про них потріб­но піклуватися й допомагати їм у важку хвилину.

ПІ. Подача нового матеріалу

Слайд 6

«Музей живої природи».

Екскурсію нам допоможуть провести екскурсо­води. Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Жовті груди маю

І за день комах з'їдаю,

Скільки важу сама.

(Синичка.)



Розповідь учня. З усіх наших пернатих друзів найбільше мені до вподоби синичка. Перш за все, яка пташка може порівнятися до неї своїм костюмчи­ком? Жовта, під чорну краватку сукня, темно-зелений жакетик, чорна шапоч­ка. А обличчя! Білосніжні щічки, гострий чорний носик і розумні бусинки -очі. А яка трудівниця! Секунди не посидить без діла. За зиму перегляне кож­не кубло гусениць, повищипує з них хитро заховані яєчка. А хто перший ще в лютому сповіщає людям про наближення весни, приспівуючи: «Покинь сани, бери віз. Більше пісень, менше сліз»? Вона, синичка.

Слайд 7

А друга пташка загадала про себе ось яку загадку:

Хоч я не молоток

По дереву вдаряю,

Кожнісінький куток

Обслідувати бажаю

(Дятел.)

Розповідь учня. Дятел - птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста

поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя - яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку

насінням хвойних дерев

Загадка


Які ноги, такий ніс,

по болоту ходить скрізь,

Хату на хаті має,

жабам рахунок знає

(Лелека).

Слайд 8

Словникова робота.

Слово лелека прийшло до нас із південних країв, з кримсько - татарської мови". Що означає слово "Чорногуз"?

"Чорногуз" - це давня українська назва. Вона вказує на колір птаха: біла шия, груди, вся передня частина тулуба, лише чорний хвіст

ЛЕЛЕКА - символ любові до батька-матері, а тому це символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо - його обходитимуть стороною чорні хмари та не­згоди. Люди привикли до прекрасних птахів. Як радісно дивитися, коли на­весні, вони кружляють над селом, сідають у гніздо і сповіщають про своє ща­сливе повернення з далеких країв!



Сторінка "Історична".

На цій сторінці ви почуєте ще одну назву птаха, будьте уважні. Існує багато легенд про походження лелеки. Ось одна із них.



Легенда "Як лелеки дітей врятували".

Давно це було, коли на українські землі нападали орди кочівників. Нале­тять, підпалять хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стукотом дзьобів почали кликати на допомогу. Але далеко були козаки, не почули. І тоді птахи, підхопивши на крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули козаки своїх дітей і кинулися наздоганяти воро- гів. А лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. Казали, що лелеки малюків приносять. Навіть існує закличка : Бузьку, бузьку, принеси Маруську.



Слайд 9

Розповідь про сову. Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м'ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці. Вони використовують слух не лише під час полювання, але й розшукуючи власних пташенят у темному нічному лісі.

Слайд 10

СОЛОВЕЙКО

Соловейко — найкращий співак. Співаючи, соловейко сидить на кущі не­рухомо. Взагалі соловейко дуже рухливий. Гніздо своє соловейко мостить на землі або під захистом куща. Соловейка треба шукати серед чагарників у ли­стяних лісах або біля озера чи річки



Слайд 11

Розповідь про сороку . До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справ­жнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відве­сти непроханого гостя від своїх гнізд.

Слайд 12

Скоромовки

1. В сіренької горлички туркотливе горличко.

2. Хитку сороку спіймати морока .

А на сорок сорок- сорок морок.



Слайд 13

Фізкультхвилинка

В гнізді горобчики живуть

І рано-вранці всі встають

Співають


Чик - чирик - чи - чикі

І зернятка весело клюють.



Слайд 14

Ці кавники про птахів:

  • колись на Землі зовсім не було птахів. Один із давніх яшурів і став пращуром птаха;




  • синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки сама важить;




  • одна сова з'їдає 1000 штук полівок сірих і мишей, зберігаючи 1 тон­ну зерна;




  • найдбайливіші батьки серед птахів України - синиці;




  • найкращий бігун - фазан;




  • найдовший язик у дятла-14 сантиметрів;




  • найрухливіша голова у сови;







  • сова здібна повертати голову більше чим на 180 градусів;




  • сова може бачити прямо назад, зі сторони спини.




  • Слайд 15

« Мозковий штурм» А яких ви знаєте свійських птахів?

Дев'ять птахів - курка, качка, гуска, індик, голуб, мускусна качка, цесарка, канарка, японська перепілка.



« Крісло автора» Демонструється малюнок птаха і розглянути його зовні­шню будову.

З яких частин складається його тіло?

Що знаходиться на голові птаха?

Скільки лапок мають птахи?

А звірі?

Чим укрите тіло птахів?

Який висновок можна зробити?

У птахів різне пір'я. Кожен вид виконує свою функцію. Одні - для зі­гріван -ня, інші для літання, треті - декоративні для прикрашання і допо­магають знайти собі пару. Птах має крила, що дозволяють літати. На голові є міцний дзьоб. У них двоє ніг.



Слайд 16

Робота з підручником. Прочитайте статтю про птахів с.60.

Фронтальне опитування. Робота за малюнками

  • Розгляньте малюнки (метелик, кажан, гусак, пінгвін, страус, дятел, синичка, чапля).

  • Як ви відрізняєте птахів від інших тварин? (Головна відмінність птахів від інших тварин наявність пір'яного покриву тіла.)

  • Тому їх ще називають пернатими. Яка особливість зовнішньої будови птахів? (Наявність двох ніг і пари крил.)

  • Чи можна назвати всіх літаючих тварин птахами? (Не можна. Можуть лі­тати комахи (метелики) і звірі (руда вечорнщя).

  • А чи плавають птахи? (Так. Наприклад, гусак і пінгвін.)

  • Чи бувають нелітаючі птахи? (Так. Наприклад, страус, пінгвін, ківі.)

  • Навіщо птахам дзьоб?

  • За допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір'я, в'ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.

  • Чим живляться птахи?

  • Що допомагає їм добувати їжу? (Дзьоб, кігті)

Робота в парах

Яку користь приносять птахи?

Що ви дізнались про них?

Яких птахів називають осілими, перелітними?

Що шкідливо для птахів?

Активний відпочинок.

Вікторина:


  • Назвіть дев'ять видів осілих птахів нашої місцевості (синиця велика, сорока, дятел строкатий, повзик, ворона, сич, сова, пугач, горобець).

  • Чим корисний горобець? (Живиться комахами в період розмноження.)

  • Які птахи прилітають до нас? (Омелюхи, снігурі.)

  • Яких дятлів ви знаєте? (Строкатий, чорний, зелений.)

Метод «Незакінчене речення»

Слайд 17

Продовжити прислів'я.

Краще синиця в руках, ніж ...(журавель в небі).

Ластівка день починає, а ...(соловей кінчає).

Восени і ...(горобець багатий).

Ранні пташки воду п'ють, а ...(пізні сльози ллють).

Де багато пташок, там ...(нема комашок).

Граки прилетіли, на ...(крилах весну принесли).

«Науково-дослідний інститут біології».

У цьому інституті вчені досліджу­ють, куди відлітають птахи



Чому птахи відлітають ?

Засперечалися якось Сашко і Юрко: чому відлітають у теплі краї ластівки, журавлі, лелеки, зозулі, шпаки, солов'ї.

Юрко добре знав, чим харчуються перелітні птахи. Тому твердив — їм не страшний холод, вони бояться голоду.

Сашко казав навпаки — голод тут ні до чого. От найстрашніший ворог для птахів — це лютий мороз.

А ви як думаєте, хто з хлопців міркував правильно? Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов'ї, лелеки з нашої країни летять зимувати в Африку. Під час перельотів птахи знаходять дорогу,орієнтуючись по сонцю і зірках.

Учень. З вирію більшість птахів повертаються в ті місця, де вони гніздились раніше. Щоб дізнатись, де птахи зимують, їм надівають на лапку легке кільце з номером і випускають на волю. Записують назву окільцьо­ваного птаха, номер кільця, дату.

Учень. Якщо знаходять окільцьованого птаха, то знімають з нього кі­льце та пересилають у зазначене на кільці місце, повідомляючи, де й коли птаха спіймали.

Учитель. При науково-дослідному інституті працює бібліотека, де зібрано багато книжок про птахів (характеристика різним книжкам і звертається ува­гу на опис життя птахів у різні пори року). Пригадаємо, як живуть птахи в різні пори року

Діти, а яка пора року закінчується зараз?

Яка пора року скоро почнеться?

Відгадайте, про який місяць говориться?

Холод нам несе мороку,

У турботах мине будень.

Цей останній місяць року,

Зветься як?

(Грудень.)

Учитель. Осінь минає. Відходить сумний листопад. Та прийде, не забарив­шись, місяць грудень - беручкий, завзятий, він ураз знайде собі роботу: сховає під кригою річки, озера, заморозить шляхи, укриє пухнастим інеєм дерева. Ліс буде просвічуватись майже наскрізь. Без дзвінких пташиних голосів і без яскравого вбрання він якось померкне, стихне. Але наша подо­рож незвичайна, тому ми на мить повертаємось у літо. Пригадаємо його кольори, запахи, голоси. Пригадайте ліс, яким ви його бачили влітку.

Фізкультхвилинка

Гуси-лебеді летіли,

На лужку зеленім сіли,

Посиділи, поклювали, покружляли,

Піднялися, полетіли, а за парти діти сіли.

Розповідь про шишкаря. Шишкарі - птахи темно-червоного кольору з тем­ними крилами та хвостами. їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. їжа шишкарів - насіння ялино­вих або соснових шишок.

Розповідь про снігура. Снігурі - червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, на­сіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співа­ють нескладні пісні, які можна почути взимку. Ці птахи - окраса нашої при­роди. А чому цих пташок назвали саме так, прослухайте вірш Г. Демченко «Снігурі»:

Подивися: у двері

В чорних шапках снігурі,

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди

Наближаються сюди,

Снігурами через те їх тепер і ви звете.



Слайд 18

«Пташина їдальня» Літо й осінь - пора збирання корму для птахів.

Розкажіть, який корм треба збирати для пташок?

Показ кошика з різними мішечками, годівнички, які приготували для пташок.

Продовжимо нашу подорож...

Відгадайте загадку:

Прилетіли наші гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати.

(Пташки.)



VI. Закріплення вивченого на уроці матеріалу

Учитель. Наша подорож добігає кінця.

Пригадаємо, що ми вивчали на уроці, дізнались нового.



Слайд 19

Метод «Прес»

Я вважаю…

Я думаю…

Хто обідав у пташиній їдальні?

Яких птахів називають зимуючими?

Які загадки, вірші, легенди ви знаєте?

Чому потрібно охороняти пташок?

Слайд 20

«Червона книга» розповідь, які птахи занесені до неї.

Учитель. Діти, ви сьогодні гарно попрацювали на уроці. Що ми можемо на

прощання пообіцяти птахам?



Слайд 21

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу -

Співають для нас у гаю.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережемо повсяк час

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

Слайд 22

Діти , оберігайте птахів!

Вони на різні голоси

Співатимуть для тебе,



І в краплях срібної роси

Побачиш чисте небо.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка