Ігор Калинець «Про що розповіли Незабудки»



Скачати 166.21 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір166.21 Kb.


Тема:Ігор Калинець «Про що розповіли Незабудки»

Мета: удосконалити і розширити в учнів знання про літературні казки та їх важливі характерні ознаки.

Задачі:

Діяльнісні:

  • виробляти навички чіткої і виразної вимови;

  • вчити голосом, інтонацією передавати настрій дійових осіб;

  • вчити аналізувати прочитане, давати характеристики героям.

Виховні:

  • виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рослинного світу;

  • розвивати творчі здібності дітей, фантазію, викликати емоційне ставлення до матеріалу, який вивчається.

Уміння:

  • удосконалення техніки читання прозових творів, насичених діалогами.

За підручником: О.Я. Савченко. Читання, 3 клас, Київ. Освіта, 2003

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Розумові операції: спостереження, аналіз, порівняння, вдосконалення.

Обладнання: мультимедійна дошка з проектором, віночок з квітів, підручник, картки зі словами.

Структура уроку

І. Організація класу.

1. Створення емоційного фону уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.



  1. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Гра «Переплутанка» (читання анаграм).



  1. Розмовна хвилинка.

  2. Рольова гра.

  3. Підсумок

Фізкультхвилинка.
ІV Повідомлення теми та мети уроку.

  1. «Мозкова атака».

  2. Розповідь про автора казки.

  3. Вправа «Очікування».

V. Опрацювання казки І. Калинця «Про що розповіли Незабудки».

1. Слухання казки смисловими блоками.

2. Перевірка первинного сприймання.

3. Робота з підручником. Словесне малювання

4. Словникова робота.

5. Відтворення змісту. Вибіркове читання..

6. Рольова гра «Судовий процес».

VІ. Рефлексія.

VІІ. Домашнє завдання.

VІІІ. Підсумок уроку.



Хід уроку

І. Організаційний момент Слайд 1

Любі діти, поверніться,

один одному всміхніться

Успіхів усім бажайте

гостей щиро привітайте

(діти кивають голівками)



Діти. Ми вам раді , добрі люди, Слайд 2

і вітаємо щиро вас

Та запрошуєм ласкаво

на урок у третій клас.

Усміхнемось усім навколо

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

день у нас веселим буде.



Вправа « Очікування».

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( Відповіді учнів)

  • Як ми повинні працювати?( Дружно, завзято, з радістю, бути уважними.)

  • Так, я теж сподіваюсь на позитивний результат нашого уроку!

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів

Бесіда.

-Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки.

Сьогодні у нас незвичайний урок

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми зустрічались не раз

І знову вона завітає до нас. Слайд 3

( на дошці вивішую картку «Казка»)

-Давайте пригадаємо, хто складає казки. Слайд 4 , 5



Народ




Автор

-Як називаються казки, які складає народ? Слайд 6



Народні

-А як називаються казки, які написали письменники, поети? Слайд 7



Авторські

-А ще як їх називають?



Літературні

На дошці схема:



Казка




Народ




Автор



Народні




Авторські



Літературні

- А героїв яких казок ви бачите на дошці: народні чи літературні?

-А з якими літературними казками ми познайомились на попередніх уроках? («Для чого людині серце» Анатолій Дімаров, «Закляття золота й вогню» Олександр Зима, «Чому в морі вода солона» Вадим Скомаровський.)



ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Слайд 8

1 Гра « Хто швидше »



Назвіть порівняння

Приріс, немов …… (торішній мох до скелі)

Жив, немов … (жебрак)

Жорна як ….. (живі )

Біліє сіль, як … (сніг серед зимових піль).

2. Гра « Чи були такі речення у казці »

(Діти мовчки читають речення з екрану та сигнальними картками

показують, чи були такі речення у тексті

Літа спливали день за днем за чарівним календарем (Ні).

Мовчить байдужа глибина, віщує лихо таїна (Так.)

Міркуючи і сяк і так, на базар ішов хлопчак. (Ні).

А жорна слухались наказу і мололи сіль одразу. (Ні).

До моря потім завернули, у воду – плиг і потонули. (Так.)

3.Дати характеристику старшому братові, підтверджуючи свою думку словами із тексту.

--Яке твоє ставлення до цього героя? Слайд 9

4. Дати характеристику молодшому братові, підтверджуючи свою думку словами із тексту.

--Яка мета казки? Слайд 10

ІV. Вправи на вдосконалення навичок читання Слайд 11
1. Скоромовки
Вчитель:

Переходимо до мовної розминки



З чого нам її почати?

Діти:

Скоромовку розказати



Вчитель:

¬ Повправляєм язички,

щоб не плутались значки

І про мишок діалог,

щоб цікавим був урок

Перший ряд вже починає –

скоромовку вимовляє

Діти:

Мама вчить мене читати, Слайд 12

вчить мене читати тато

Вчить дідусь і вчить бабуся,

Скоро, скоро я навчуся.
Вчитель:

¬ Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.



Діти:

Начитався букварика Слайд 13

та й малюю косарика.

Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.



Вчитель:

¬ А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.



Діти:

Мишка мишку запитала: Слайд 14

«Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці:

«Букву А шукала в книжці.

Буду азбуку вивчати,

щоб самій казки читати».

Вчитель:

¬ До чого нас закликають всі ці скоромовки?

¬ Так, ці скоромовки нас закликають добре, швидко, багато читати.


  1. Гра «Переплутанка» (читання анаграм).

Сніжпідник (підсніжник) Слайди 15, 16, 17, 18, 19

Шокамар (ромашка)

Кам (мак)

Пантюль (тюльпан)

Ліявакон (конвалія)

Вчитель:

¬ Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова?



Діти:

Квіти Слайд 20




  • Які квіти ви ще знаєте?

  • Так, правильно. А ось подивіться всі ці квіти у вінку. (Вивішую вінок). Слайд 21

Бесіда про бережне ставлення до природи.

  • Квіти – окраса нашого життя. А що треба робити, щоб вони не зникли з землі?

  • Деяких квітів залишилось дуже мало, тому вони занесені в Червону книгу. З тих квітів, що ми згадували, це підсніжник і конвалія.

( Показую малюнки цих квітів) Слайд 22

Метод « Уявлення » .

  • Що ми уявляємо, коли промовляємо слово «квіти »?

Промінь сонця

Запах весни кольорові плямки


КВІТИ




блакитне небо спів птахів дзюрчання струмків

V. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

Розмовна хвилинка

Квіти – це прекрасні супутники нашого життя .

А чи знаєте ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміються, вранці умиваються, люблять грітися на сонечку. Тому сьогодні на уроці, хоч і за вікном зима, ми полинемо у чарівний, казковий, яскравий світ квітів.

Великий казкар світу говорив: «Щоб жити, потрібні сонце, воля і маленька квіточка ». (Г . К. Андерсен ) запис на дошці .


  • Діти, подивіться на цю квітку. (малюнок квітки)

- Ви впізнали її? Слайд 23

  • Це незабудка.

Легенда

Багато років тому наречений з нареченою пішли на берег річки гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого берега невідому їй чарівну квітку і захотіла дістати її. Хлопець одразу ж нагнувся, щоб зірвати їй квітку. Та цієї миті впав у річку. Юнак довго боровся з течією, але даремно. Він встиг лише крикнути своїй коханій: «Не забудь мене», — і пішов на дно.

Дівчина на його могилі посадила цю блакитну квіточку з берега річки, назва якої складається з останніх слів юнака.
А що розповіли ці квіти письменнику Ігорю Калинцю ми дізнаємося на уроці.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учнем про автора. (слайд портрета письменника, 24, 25)

Ігор Калинець – живе і працює у Львові. Народився 9 липня 1939 року. З раннього

дитинства поет цікавився історією своєї Батьківщини, культурою рідного народу.

Висловлював любов до неньки-України, до звичаїв рідного народу. Та за тодішньої влади це

був злочин і в 1966 році з був засланий у далекий холодний Сибір. Понад двадцять років

ми не чули його голосу.

Його твори друкувались лише за кордоном. Тепер починають друкувати поезію Калинця і в Україні.

Вчитель. Важко було людині, яка всім серцем любила Україну, жити так далеко. Та

була в нього єдина радість – невеличка грядка квітів. Щодень він милувався нею,

спостерігав, як поспішають квіти вибуяти за коротке північне літо, зацвісти і дати насіння.

Вижити, не скоритися та ще й писати такі мудрі, добрі, красиві твори допомагала

поетові його маленька донечка Дзвінка. Для неї тато написав цілу книжечку, яка так і

називається «Книжечка для Дзвінки».

У ній поет учить нас у буденному бачити незвичайну, дивовижну красу. Минули роки,

маленька Дзвінка стала дорослою, красивою дівчиною. Та поезія Ігоря Калинця безсмертна, бо підростають нові Дзвінки, Михайлики, Лесики, Юрчики, які читають твори цього автора.



Ось і ми з вами сьогодні будемо вивчати один з його творів.

2. Словникова робота.

а) читання слів «луна» Слайд 26

полола посилали

полюбила погомоніли

позаздрила впізнавали

послала виростали

посадила розмовляли

б) Тлумачення незрозумілих слів

Літепло – тепла вода. Слайд 27, 28

Гайовик – лісовик.

Знітилася – засоромилась.

Хутко – швидко.

Зілля – пахуча трава


  1. Первинне ознайомлення з твором методом комбінованого читання:

вчитель , сильніший учень, мовчазне читання. Слайд 29

  1. Перевірка первинного сприймання. Гра « Так чи ні»

- Чи уважно ви слухали казку? Проведемо гру «Так чи ні». Слайд 30

1)Дівчинка приїхала до тітки. (Ні)

2)У дівчинки була біда – вона все забувала.(Так)

3)Чарівниця вирішила покарати дівчинку. (Ні)

4)Дівчинка пішла в ліс. (Так)

5)Від її сліз з'явилися ромашки. (Ні)



1 2 3 4 5

- + - + -
Слайд 31

Взаємоперевірка



  • Хто правильно відповів на всі питання покладіть собі квітку.

( Квітка Незабудка )

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Слайд 32

Слухати ви вже перестали

І тепер всі дружно встали.

Будем ми відпочивати,

Фізкультхвилинку починати.

Добре те, що сонце світить!

Добре те, що віє вітер!

Добре те, що цей ось ліс,

Разом з нами ріс і ріс!

Добре те, що в нашій річці,

Синя, не брудна вода!

І мене матуся рідна,

Після школи зустріча.

Добре гратися надворі!

Добре вчитися у школі!

Добре плавати в ставу!

Добре те, що я живу!

5. Повторне читання тексту

а)Читаємо 1частину казки до слів :«Квітам було шкода дівчинки» «Дощ - злива».

- За що квіти полюбили дівчинку?

- Яка біда була у дівчинки?

- Яке прислів’я, із записаних на дошці, найбільше підходить до змісту цієї частини?

(На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.) Слайд 33, 34

(Покладіть собі квітку)



б) Другу частину казки прочитаємо «ланцюжком» до слів: «Таких я не бачила».

- Як про біду дізналась чарівниця?

- Чому вона вирішила допомогти дівчинці?

- Чи кожна дівчинка винесла б їсти бабусі?

- Чому плакала дівчинка в лісі? Чому заблукала?

- Яке прислів’я підходить до цієї частини казки? Слайд 35

(Світ не без добрих людей.)

(Покладіть собі квітку)



в) Читаємо третю частину до слів: «З того часу дівчинка рідко коли щось забуває» «Земля – небо».

- Хто послав ці квіти на допомогу дівчинці?

- Яке прислів’я підходить до змісту третьої частини?

(Хто людям добра бажає, той і собі має.) Слайд 36

(Покладіть собі квітку)

г) Прочитаємо четверту частину казки у парах «ланцюжком у парах».

- Що змінилось у житті дівчинки з часу пригоди в лісі?

- Що взяла дівчинка з собою до міста?

- Яке прислів’я підходить до цієї частини? Слайд 37

(Що буває, те й минає.)

(Покладіть собі квітку)



6.Вибіркове читання Слайд 38

  1. Гра „ Знайди і прочитай ”.

  • Прочитайте, як дівчинка доглядала квіти. Як квіти дякували їй за це?

--- Прочитайте, яка біда була у дівчинки.

  • Прочитайте уривок, який показує, що дівчинка була доброю не тільки до квітів, а й до людей.



  • Чому дівчинка плакала у лісі? Що з'явилося від її сліз? Прочитайте опис цих квітів.

  • Що змінилося у дівчинки з часу пригоди у лісі? Прочитайте.



  • Чому з'явилися квіти незабудки?



7.Робота за малюнком на с. 102

-- Якою зображено дівчинку?

-- Які слова із казки відповідають малюнку? (І тут вона полюбила квіти...)

8. Читання в особах. Слайд 39

9.Робота в групах

- Тільки за допомогою товаришів ви впораєтесь із цим завданням. А це завдання – робота в парах. .



Завдання 1 ряду

  • Біля кожного пункту плану поставте його правильний порядковий номер.

Допомога Незабудок. Слайд 41, 42

Біда.

В гостях у бабусі.

Зустріч з чарівницею.

Пригоди в лісі.

(Покладіть собі квітку)



Завдання 2 ряду Слайд 43

  • Скласти характеристику дівчинки, використовуючи опорні слова: маленька, трудолюбива, добра, забудькувата, ввічлива.

(Покладіть собі квітку)

Завдання 3 ряду Слайд 44

  • Скласти опис незабудки, використовуючи опорні слова: лісова, дрібненькі, блідо-блакитні, жовтенька, вузенькі.

  • Нелегко дати характеристику героям казки, але ви гарно впоралися з цим завданням.

(Покладіть собі квітку)

  • Найбільше мені сподобалось у вашій роботі дружні стосунки та відповідальне ставлення до роботи.

VІ. Підсумок уроку.

1.Висновок. Слайд 45

-- Чим завдячують незабудки дівчинці? ( Якби не дівчинка, не було б квітів незабудок. Якби не її доброта, любов до квітів, до людей, не було б краси.)

  • Ми бачимо, як за допомогою чарівних квіток змінилася дівчинка.

  • А ми станемо чарівниками самі для себе. Ми побачили, що у дівчинки були і гарні риси і не дуже, як і в кожного з нас. От задумайтесь на хвилинку, якої риси ви хотіли б позбутися. Запишіть цю рису на жовтому зів’ялому листочку.

  • А тепер згорніть його. Скидайте свої листочки в цю коробочку. А я після уроку викину її далеко-далеко.

  • А тепер подумайте, які риси є найкращими у вас.

  • Напишіть її на зеленому листочку.

  • Вийдіть і прикріпіть ось на цьому полі незабудок.

  • І хай вони ростуть і квітують, щоб ви радували своїх батьків і вчителів.



2.Віночок знань.

  • Наслідуючи приклад дівчинки, спробуйте й ви посадити квіти.

Посадіть квіти біля школи,

Щоб на цілий білий світ

Усміхалась щира доля

І квітковий ніжний цвіт.


Всі стають у коло і роблять те, що скаже вчитель.

  1. Якщо ти не збираєш в лісі великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.

  2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки тупни ногою.

  3. Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе – підніми руки і помахай ними.

  4. Якщо ти маєш добре серце – простягни руки вперед.

  5. Якщо ти піклуєшся про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, взявши їх за руки.

  • ось так, як ви дружно взялися за руки ми будемо єдині у прагненні зберегти природу і традиції нашого краю.

Слайд 46, 47, 48

- А зараз складіть на своїх партах свої власні віночки. Порахуйте квіточки і ви дізнаєтеся який бал отримали на нашому уроці. Слайд 49



Кількість Квітів

Бал

12квітів

12б.

11квітів

11б.

10квітів

10б.

9квітів

9б.

8квітів

8б.

7квітів

7б.

6квітів

6б.

5квітів

5б.

4квітки

4б.

3квітки

3б.

2квітки

2б.

1квітка

1б.


3. Вправа «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Який вид роботи запам’ятався?

- Я впевненна, що навесні кожен із вас посадить свою квітку!

- Зараз за вікном тільки початок зими, а у вас на партах вже усміхається квітковий ніжний цвіт.

VІІ. Домашнє завдання

- Діти, я вам вдячна за урок. Він залишиться у моєму серці ніжною незабудкою. Але я хочу, щоб і у вас на пам'ять щось залишилось.

-Розгорніть щоденники.

- Що ви там бачите? (Квітка-незабудка)



- Але вона не проста. На ній записане домашнє завдання.

  1. Читати казку в особах;

  2. Підібрати загадки про квіти;

  3. Доглядати кімнатні рослини.

- Я надіюся, що ви мене не забудете так само, як і квіти незабудки. Слайд 50





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка