Ігри та розваги на уроках музичного мистецтва



Скачати 260.43 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір260.43 Kb.


Ігри та розваги на уроках музичного мистецтва

Видатний польський педагог Януш Корчак надає всім вихователям, батькам, вчителям важливу пораду:

«Не треба соромитись гратись. Даремно дорослі говорять: «Такий великий, а грається, як маленький. Така велика, а грається у ляльки». Важливо не те, у що гратись, а як і що при цьому думати і відчувати. Можна розумно гратися в ляльки – й примітивно грати в шахи. Можна цікаво й з великою фантазією гратися в пожежу чи в потяга, в полювання, чи в індіанців – і безглуздо читати книжки»

Тож бажаю вам, шановні колеги, фантазії, творчості, а головне – любові до ваших вихованців та порозуміння з ними, і ви неодмінно станете Педагогами з великої літери.

Але ж недарма кажуть, що гра – справа серйозна. Тому є певні
МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ГРИ:

- Вибір гри залежить від виховних завдань, які необхідно вирішити у роботі з дитячим колективом;


- Необхідно враховувати психологічні та фізіологічні особливості, навички, вміння, інтереси дітей;

- Гра повинна мати ефективні початок і кінець, передбачати певні труднощі, інакше буде нецікаво;

- Важливо, щоб після гри, разом з дітьми обговорювати її результати.

До вашої уваги я пропоную ігри та творчі конкурси, які можна використати як на заняттях гуртків, так і для відпочинку та задоволення як вихованців, так, сподіваюсь, і вас, шановні дорослі.


Вітання (на мелодію «Гей ви, стрільці січовії»)

(Керівник співає, діти відповідають, співаючи або промовляючи «Добрий день!» та виконуючи рухи)

- Треба разом привітатись:

- Добрий день!

- Дружно, голосно сказати:

- Добрий день!

- Вліво – вправо поверніться,

- Туди – сюди посміхніться:

- Добрий день, добрий день, добрий день!

- У долоні поплескайте:

- Добрий день!

- Дружно всі, не відставайте:

- Добрий день!

- Вліво – вправо поверніться,

- Туди – сюди посміхніться:

- Добрий день, добрий день, добрий день!

Весела зарядка

(Діти повторюють рухи за ведучим, кожен на 4 рахунки)

- Потянулись («потягушки», руками поперемінно)

- Похитались (головою в боки)

- Розходились (крокуємо на місці)

- Розігнались (біг на місці)

- Руки – крила (махи руками – долонями навхрест)

- Ноги – сила (стрибком на місці, руки на поясі)

- Гнеться тіло (нахили в боки)

- Зарядилось (руки на 1-2 уперед, жест «Во!»

(проводиться декілька раз, темп прискорюється) На останній раз:

- Личко вмили (імітують)

- Потім…сіли (сідають на місця)

Лягушки (на внимание)

Жили в болоте две лягушки,

Две зеленые подружки.

Музыку очень лягушки любили,

Сутками нотки лягушки учили.

Спойте песенку любую, -

Их просили караси

И они нестройно пели:

«До, ре, ми, фа, соль, ля, си».

Долго лягушек петь не просили,

Первую ноту лягушки забыли,

Но иногда раздается в тиши:

«ква, ре, ми, фа, соль, ля, си»

(и так далее – вторую заменяем на «ква», третью… Кто самый внимательный?)

Фізкультхвилинка «Весела тітка» (на релаксацію)

Всі стають у коло, ведучий посередині. Говорять слова, а ведучий показує рухи, які всі повторюють. Потім зміна ведучого, та інші рухи.

- В мене є весела тітка,

Тітка має гарний смак.

І коли буває сумно,

Моя тітка робить так! (показ рухів, повтор дітьми)
Австралійський дощ (на увагу, на релаксацію)

Стають у коло, ведучий називає рухи, всі по черзі, по колу повторюють:

- Ви знаєте, що таке австралійський дощ? Ні? Зараз дивіться на мене уважно, я називаю слова, показую рухи, а всі повторюють за мною, по колу, по черзі.

- вітер – потерти руки

- дощик – поклацати пальцями

- сильний дощик – стукають по грудях

- град – стукають по ногах

- буря – топають ногами

- сонечко – руки догори, посміхнутись.

- Ну, тепер ви знаєте, що таке австралійський дощ!

(можна повторити декілька раз, міняючи темп)

Ти-ли-ля (финская игра)


Сначала учим слова (можно проводить в зале – обняться за плечи по рядам, можно стоять в кругу)

- Ти ля-ля, ти-ля-ля (3 раза повторяются)

Ти-ли-ля, ти-ли-ля, я- о –я
Припев: о-я, о-я,

Ти-ли-ля, ти-ли-ля, а-о-я (2 раза)

А потом поем и выполняем движения:
- Ти-ли-ля – наклоны в стороны,

- О – наклон вперед

- Я – наклон назад

Потом повторять все громче и быстрее. Очень веселая заводилка!


Самовары – чайнички

Все участники стоят в кругу, положив руки на плечи друг другу. Поют или проговаривают такие слова (мелодия «Ах, мой милый Августин»)
-Самовары – чайнички, чайнички, чайнички,

Самовары – чайнички, в чайничке чай.

В чайничке - крышечка,

В крышечке – шишечка,

В шишичке – дырочка,

В дырочке – па-а-а-ар (на последнем слове рукой прихлопывают по губам)


Потом поют все быстрее и быстрее

ІГРИ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ ЦІКАВОГО НАВЧАННЯ

Чудовий план

Можна не просто познайомити дітей з темою та планом заняття, а на дошці (плакаті і т.п.) намалювати план за допомогою умовних знаків. Ці значення вихованці легко запам’ятовують і відразу знають, яка робота чекає їх на занятті. Більш цікаві завдання запропонувати у кінці заняття. Тому у дітей є стимул працювати більш організовано, активно, щоб встигнути попрацювати над цікавими завданнями. Ось деякі з умовних значень:

- (обличчя чоловічка зі знаком питання над головою) – розучуємо нову пісню

- (обличчя чоловічка) – повторення вже вивченої пісні

- (будь-який музичний інструмент) – граємо на музичних інструментах

- (обличчя чоловічка з великим вухом) – слухаємо музичний твір

- (знак питання) – дізнаємось про щось нове

- (чоловічок з м’ячиком в одній руці та з ноткою в іншій) – музично-фізкультурна розминка

- (квітка-семицвітка) – музичні ребуси, загадки, кросворди, ігри

- (скрипічний ключ) – робота в нотному зошиті

- (театральна маска) – інсценування пісні

- (ритмічний малюнок) – музичні ігри

- (перо) – творча робота

- (хатка) – домашнє завдання
Загадковий інструмент
Діти вибирають водящого. Він виходить з кабінету, а всі разом задумують якийсь музичний інструмент (наприклад, скрипка)

Водящий повертається до кабінету і підходить по черзі до дітей, кожен з яких говорить якусь ознаку цього загадкового інструмента

- Дерев’яна основа

- Має струни

- Середнього розміру

- Грати за допомогою смичка…

Якщо водящий вгадує, іншим водящим стає той, чия ознака прозвучала останньою

Самі композитори

Педагог пише на окремих листах паперу строчка з віршів і роздає дітям

Завдання – придумати свою мелодію на ці слова. Не обов’язково спеціально придумувати риму ( як в буріме), можна використати відомі дитячі вірші, наприклад:

- Мені тринадцятий минало,

Я пас телята за селом

- Дощику, дощику,

Зварю тобі борщику…


Ланцюжок

Одна з найпопулярніших ігор, яка подобається вихованцям і не потребує значної підготовки керівника. Добре розвиває пам'ять та увагу.

Умови гри: вихованці по черзі називають поняття, пов’язані з визначеною темою. Хто не може більше назвати – виходить з гри. Перемагає той, хто виходить останнім.

Наприклад: вихованці називають ланцюжком слова по темі: «Музичні інструменти», «Танці народів світу», «Назви театральних атрибутів2) тощо


Паперові літаки

Ця гра є цікавою формою фронтального опитування. Може використовуватись для розподілу завдань між вихованцями.

Умови гри: керівник виготовляє паперові літаки, на яких записує завдання (від одного до кількох) Вихованці повинні відповісти на питання, написані на тому аркуші, який вони піймали (ловити літак може як кожен вихованець, так і представник творчої групи)
15 кроків
Сприяє розвитку пам’яті, уваги, дозволяє у цікавій формі пригадати основні поняття теми.
Умови гри: в аудиторії чи на майданчику відмірюється відстань у 10-15 кроків. Керівник повідомляє вихованцям тему (наприклад, прізвища відомих хореографів, композиторів, акторів, елементи костюмів, назви танців, елементів танців, музичних інструментів тощо) Вихованці стають перед коном, від якого повинні пройти відстань, з кожним кроком називаючи прізвище, назву, поняття тощо. Вихованці йдуть по черзі – перший назвав і зробив крок, потім другий, третій і т.п. Слова не повинні повторюватись, Перемагає той, хто пройде більше кроків.
Перевтілення
Група дітей вибирає, у кого чи у що вони перевтілюються (наприклад, у тварин, у музичні інструменти тощо) Після зачину тих, хто підготувався: «Де (або ким) ми були не скажемо, а що робили – «покажемо», - вони починають певні дії, за якими глядачі вгадують, що було задумано. Це може бути як індивідуальне, так і групове завдання.
Ускладнення вимог до роботи – поетапне:

- сміливість і вигадка,

- щирість і чіткість спостережень,

- уміння тримати загальні умови і знаходити собі місце серед інших.


Раз, два, три – поза!
По команді керівника: « Раз, два, три – поза!» діти приймають довільні пози. За проханням педагога вони пояснюють, що означає та чи інша поза, яку вони прийняли.
Наприклад, витягнута вперед рука може означати, що людина прийшла до магазину і платить гроші в касі; подає гроші за проїзд у транспорті; вітається; запрошує до столу; вказує новачку місце у кабінеті; показує, що її руки чисті тощо.

Можна ускладнити завдання, даючи дітям якусь тему для зображення (наприклад, тварини лісу, співаки, танцори вальсу…)


Льодинка, картоплинка та метелик
Керівник пропонує спочатку потренуватися, пояснюючи необхідні емоційно образні ситуації:
- Діти, якщо в долонях потримати льодинку, то руки змерзнуть та їх потрібно зігріти. Як це зробити? (відповіді дітей) Правильно, подихати в долоні (разом з дітьми дихає в долоні, зігнуті «чашечкою») А якщо у вас в руках гаряча картоплина, як потрібно поступити? Вірно, відкинути її від себе, щоб не обпектися (разом з дітьми робить кидки вперед пальцями) А якщо у вас в руках опинився метелик, то його потрібно обережно підняти вгору, щоб він зміг полетіти до неба (разом з дітьми піднімає долоні вгору) Тепер ваше завдання:
- не помилитись, коли я називаю одне з трьох слів: «льодинка» (дихаємо на руки), «картоплинка» (кидаємо її вперед), «метелик» (піднімаємо долоні вгору)

(Проводиться декілька разів)


Ритмічна естафета
Всі діти по черзі встають та сідають в одному заданому темпоритмі. Потім завдання можна ускладнити, додавши до руху «встати – сісти» й інші дії – помах руки, поворот голови та ін., - які кожен наступний учасник повинен повторити з максимальною точністю

Веселі масовки


Гра – знайомство

Педагог ( ведучий) говорить ( або співає – музика та слова М.Шутя), а діти виконують те, про що він говорить:


Ведучий: В цьому залі друзі всі – ( раз – два – три – оплески)

Ти і я, і ми, і ви. ( раз – два – три – оплески)

Посміхнись сусіду справа, посміхнись сусіду зліва –

Ми – одна сім`я! ( діти виконують)

( надалі перші дві строчки повторюються кожного куплету)
Привітай сусіда справа,

Привітай сусіда зліва –

Ми одна сім`я.

Познайомся з сусідом справа,

Познайомся з сусідом зліва –

Ми – одна сім`я.

Обніми сусіда справа,

Обніми сусіда зліва,

Ми – одна сім`я.

Танок сидячи ( мелодія «Яблучко»)


Під музику, або наспівуючи, ведучий разом з усіма дітьми повторює рухи:

- два удари по колінах

- два оплески

- в правий бік два рази «ножиці»

- в лівий бік два рази «ножиці»

- в правий бік два рази «зайчики» (вушка)

- в лівий бік два рази «зайчики»

- в правий бік два рази «брязкальця»

- в лівий бік два рази «брязкальця»

- в правий бік поклонитися

- в лівий бік поклонитися

- встати


- сісти.

І все спочатку, тільки швидше темп.

Шумовой оркестр.

Зал делится на части: спереди – «ударные», справа – «скрипки», слева –

«флейты», сзади – «колокольчики». Ведущий – дирижер. Каждый инструмент «шумит», когда ведущий показывает:

- руки вверх – скрипки

- руки на голову - ударные

- руки к губам – флейты

- жест «звенит колокольчик» - колокольчики.

Ведущий говорит:

- Наш оркестр – загляденье!

А звучит – на удивленье!

( после слов начинает показывать движения)

Задача оркестра: вступать строго по своей команде и производить как можно больше шума.

Задача ведущего: постараться уложить жесты в ритм песни, чтобы получилось подобие мелодии.

( например, «В траве сидел кузнечик», «Маленькой елочке» и т.д.)


Танец – игра «Вот такая вот петрушка».

Ведущий поет, дети повторяют движения и слова:

- Заиграла погремушка. Хлоп – хлоп – хлоп! ( хлопают в ладоши)

- Вдруг затопала Марфушка. Топ, топ, топ, топ! (топают ногами)

- И заквакала лягушка. Ква, ква, ква, ква! ( прыгают как лягушки)

- Ей ответила болтушка. Да, да, да, да! ( кивают головой)

- Застучала колотушка. Тук, тук, тук, тук! ( изображают молоточки)

- Вторит нам в ответ кукушка. Ку, ку, ку, ку! ( руки рупором)

- Загремела громко пушка. Бах, бах, бах, бах! (ударяют в грудь кулачками)

- И заахала старушка. Ах, ах, ах , ах! (хватаются за голову)

- Замычала и телушка. Му, му, му, му! (делают « рожки»)

- Завизжала с нею хрюшка. Хрю, хрю, хрю, хрю! (показывают «пятачки»)

- Зазвенела побрякушка. Бряк, бряк, бряк, бряк! (ударяют по коленям)

- Заскакала попрыгушка. Прыг, прыг, прыг, прыг! (прыгают)

- Вот такая вот петрушка! Все, все, все, все! (хлопают над головой)

Танец - песня «Отдыхаем!»


Ведущий предлагает повторять за ним каждую строчку песни и некоторые движения:

- Вот вы устали готовить уроки,

И непонятны учебника строи,

Вместо зарядки и для настроенья

Просим этот танец, друзья, станцевать!

- Руки на пояс ( повтор слов и движения)

- Поставьте вначале.

- Вправо и влево

- Качайте плечами.

- Вы дотянитесь

- Мизинцем до пятки

- Если сумели

- Все в полном порядке.

- А напоследок должны вы мяукнуть,

Крякнуть, заквакать, залаять и хрюкнуть! (мяу, кря, ква, гав, хрю)
Смешинки.

- Если нечем вам заняться,

Предлагаю посмеяться.

Девчонки будут смеяться так: хи-хи-хи! (репетируют)

Мальчишки так: ха-ха-ха!

А взрослые вот так: хо-хо-хо!

- Кто себя в стишке узнает,

Тот смеяться начинает:

- Голос чей у нас так звонок?

Ну, конечно, у девчонок! (девочки смеются)

- Кто вечно бегает вприпрыжку?

Энергичные мальчишки! (мальчики смеются)

- Серьезные и рослые

Бывают только взрослые… (взрослые смеются)

(Игру можно повторять несколько раз, меняя местами очередность.

Важен темп!)

Музична масовка

Ведучий говорить слова, діти повторюють за ним:

- Є таланти в цьому залі?

- Нумо разом: халі-галі!

- Всі. Еге-гей, халі-галі,

Всі: еге-гей, халі-галі,

- Еге-гей, халі-галі.

- Дуже я люблю дітей,

- Які співають: хей-хей-хей!

Всі: хей-хей-хей!

Хей-хей-хей!

- Аж здригається земля,

- Як затягнеш: траля-ля!

Всі: траля-ля, траля-ля,

Траля-ля, траля-ля.

- Я солістка вправна є,

- Що співає: є-є-є!

Всі: Є-є-є, є-є-є!

Є-є-є,є-є-є!

- Пісня – краща із оздоб.

- Підхопили: гоп-гоп-гоп!

Всі: гоп-гоп-гоп,

Гоп-гоп-гоп!

- Класний вийшов шлягерок!

- Чим ми гірші від зірок?

А тепер повторимо всю «пісню»! Повторюють всі приспіви)


«Идёт, идёт к нам Дед Мороз»

(на мотив «В лесу родилась елочка»).


Идёт, идёт к нам Дед Мороз,

К нам Дед Мороз идёт.

И знаем мы, что Дед Мороз

Подарки принесёт.

Слова заменяются в той последовательности, в которой записаны:

- «Дед Мороз» - руками изображают бороду;

- «идёт» - маршируют на месте;

- «к нам » и «мы» - ладошкой указать на себя;

- «знаем» - указательный палец приставить ко лбу;

- «подарки » - руками показываем большой мешок с подарками.


Путешествие на самолёте.
Зал делится на пять команд: Украина, Индия, Россия, Япония, Чукотка. Каждый стране соответствуют определённые восклицания и движения.

Украина – «Гоп – гоп, гопачок!» (проговаривая эти слова, поставить руки на бедра, сделать «ковырялочку»)

Индия – «Джимми, джимми. ача – ача!» (проговаривая эти слова, поднять кисти рук, имитируя движения индийского танца);

Россия – «У – уух ты, елы – палы!» (нужно почесать затылок)

Чукотка – «Хайя – хайя – хайя – хо! (нужно поднятые согнутые в локтях руки с открытыми ладошками и сделать покачивающиеся движения влево – вправо наподобие танца из мультфильма «Чунга - чанга»);

Япония – «Канитива!» ( нужно сложить ладошки у груди и сделать полупоклон, наподобие того, какой делают японцы при приветствии).

Задача команд заключается в том, чтобы хором выкрикнуть свою фразу, когда будет произнесено название «их» страны.

Пример:


Мы начинаем наше путишествие из столицы Украины («Гоп – гоп, гопачок!») города Киева. Украина – («Гоп - гоп, гопачок!»)- наша прекрасная страна!

Пролетая нас Украиной ( «Гоп – гоп, гопачок!») мы любуемся зелеными полями и лесами, голубыми реками, золотыми пшеничными полями.

И вот мы уже над Россией («Ух ты, елы – палы!») Мы летим над Россией («У – уух ты, елы – палы!»). Россия («У – уух ты, елы – палы!») – большая страна;

Мы пролетаем над Чукоткой («Хайя – хайя – хайя-хо!»). Чукотка («Хайя – хайя-хо») – большая и красивая земля.

А мы поварачиваем на юг, летим дальше и видим Японию («Канитива!»). В Японии («Канитива!») много японцев. Японию («Канитива!») называют Страной восходящего солнца.

А вот теперь, на горизонте мы заметили Индию («Джимми, Джимми, ача-ача!») В Индии («Джимми, Джимми, ача-ача!») много слонов и обезьян. А священным животным Индии («Джимми, Джимми ача-ача!») считают корову.

У нас уже заканчивается топливо, и мы решаем заправить в Японии («Канитива!») и возвращаемся домой (пролетаем страны в обратном или любом произвольном порядке). Перед посадкой мы поднялись высоко-высоко в небо и увидили все страны вместе.

Вообще- то, можно полетать гораздо дольше – все зависит от фантазии ведущего и того, какие ситуации он сможет придумать.


«Зодиак»

Зал делится на две части: одна «Год Змеи», другая – «Год Дракона».

Первая часть учит слова:

«Дракона год хороший – мы похлопаем в ладоши»

Вторая часть кричит:

«Год Змеи удачный самый – мы потопаем ногами».

Ведущий с каждой частью репетирует до тех пор, пока она не станет дружно и громко говорить свои слова.

После этого ведущий сообщает о том, что когда он поднимает правую руку, то кричит «Год Змеи», а левую – «Год Дракона».

Ведущий говорит присказку:

«Под ёлкой новогодней два друга собрались,

Один уйдёт сегодня, другого ты дождись,

Какой же год настанет, сейчас узнаем мы.

Весёлым громким криком ты быстро подскажи».
«Хороводная»

Мы сейчас пойдём направо! Раз! Дав! Три!

А теперь пойдём налево! Раз! Два! Три!

Быстро к центру соберёмся! Раз! Два! Три!

Также быстро разойдёмся! Раз! Два! Три!

Мы тихонечко присядем! Раз! Два! Три!

И легонечко привстанем! Раз! Два! Три!

Попляшите, наши ножки! Раз! Два! Три!

И похлопайте в ладошки! Раз! Два! Три!

Темп убыстряется.

Если весело живётся.

В этой игре многократно повторяется песенка–четверостишие:

Если весело живётся делай так...

Если весело живётся делай так...

Если весело живётся, мы друг другу улыбнёмся

Если весело живётся делай так...

Каждый раз после слов «делай так» ведущий показывает какой-нибудь жест, движение, а учасникам нужно по два раза повторить его. Движения могут быть такими:

- два хлопка в ладоши перед грудью;

- два щелчка пальцами;

- два удара кулаками в грудь (как Кинг Конг);

- два взмаха растопыренными пальцами, когда кисти рук приставлены к носу (жест «нос Буратино»)

- два оттягивания руками собственных ушей;

- два высовывания языка с поворотом головы («показать соседу слева и справа»);

- два круговых поглаживания правой рукой собственого живота;

- два взмаха руками в сторону (жест «потягивания»)

С каждым из этих движений песенка-четверостишье исполняется один раз. Игра заканчивается тем, что при последнем исполнении песенки, после слов «делай так», повторяются сразу все движения.


Если друг к тебе пришел

(вариант игры «Если весело живётся»).

В игре демонстрируются различные жести-движения, которые нежелательны во взаимоотношения с друзьями, ибо они могут привести в конфликтам и ссорам.

Если друг к тебе пришёл не делай так...

Если друг к тебе пришёл не делай так...

Если друг к тебе пришёл, это очень хорошо.

Если друг к тебе пришёл не делай так...

Жесты – движения могут быть такими;

- жест «угроза кулаком»;

- жест «остался с носом»;

- жест « ковыряния в носу»;

- движения «показать язык»;

- жест «кручение пальцем у виска»;

- жест «прикрытый зевок»;

- жест «кукиш»;

Вот так!


Ведущий говорит и показывает движение, ребята отвечают и повторяют за ним – репетиция, потом повторяют движения и слова сами, без показа ведущего.

Ведущий:


- Как живешь? - Вот так! ( показывают верх большой палец)

- Как бежишь? - Вот так! (руки согнуты в локтях, перебирают

ногами, как при беге)

- Как плывешь? - Вот так! (показывают стиль плавания)

- Вдаль глядишь? - Вот так! (руки, как биноколь)

- Ждешь обед? - Вот так! (подпереть рукой щеку)

- Машешь вслед? - Вот так! (помахать)

- Утром спишь? - Вот так! (руки вместе под щеку, глаза закрыты)

- А шалишь? - Вот так! (надуть щеки и хлопнуть с двух

сторон кулаками)



«Пограй із мною!»

«Пограй із мною!» - як часто чуємо ми це прохання від дітей. І скільки радості вони одержують, коли ми приділяємо їм хоч кілька хвилин.

Однак гра це не тільки задоволення й радість для дитини, що саме по собі дуже важливо. З її допомогою можна розвивати увагу, пам'ять, мислення, уяву дитини, тобто ті якості, які необхідні для подальшого життя. Граючись, дитина може здобувати нові знання, уміння, навички, часом не догадуючись про це.

«Музична мозаїка»

Майже кожна гра може бути проведена в спрощеному або ускладненому варіанті. Тому, організовувати ігри з дітьми треба уважно придивившись до них, оцінити їхні індивідуальні особливості. Якщо учні швидко й легко справилися із завданнями, можна пропонувати їм більш складні й, навпаки, у випадку коли виникають труднощі , краще подовше затриматися на простих. У жодному разі не можна дорікати дитину в тому, що вона чогось не вміє, навіть якщо це з легкістю роблять його однолітки.

Важливо не тільки навчити дитину чого-небудь, але й вселити в неї впевненість у собі, сформувати вміння відстоювати свою ідею, своє рішення. Особливо це стосується виконання творчих завдань. Потрібно навчити дитину ухвалювати критику без образ і висувати нові ідеї.

І знов-таки отут важливі індивідуальні риси дитини. Якщо вона зміла і впевнена у собі, можна починати вчити її критично оцінювати свої відповіді. Якщо учень соромливий, нерішучий, краще спочатку побадьорити його й підтримати будь-яку ініціативу.

Кожна гра - це спілкування дитини з дорослими, з іншими дітьми; це школа співробітництва, у якій вона вчитися й радіти успіху однолітка, і непохитно переносити свої невдачі. Доброзичливість, підтримка, радісна обстановка вигадки й фантазії – тільки в цьому випадку ігри будуть корисними для розвитку дитини.

Радість, яку вчитель приносить учням, стане і його радістю, а проведені разом приємні хвилини допоможуть зробити уроки цікавішими.
ЧУДЕСНИЙ ПЛАН (підказка)

Перед уроком знайомимо учнів з планом уроку. Але не просто перераховуємо завдання. На дошці малюємо план за допомогою умовних знаків. Ці позначення учні легко запам'ятовують. Вони відразу знають, яку роботу треба зробити на уроці. Більш цікаві завдання пропонуємо наприкінці уроку. Тому в учні є стимул працювати більш організовано, активно, щоб встигнути попрацювати над цікавими завданнями. І вчителеві зручно. Не треба постійно заглядати в зошит, боячись що-небудь пропустити.


От деякі з умовних позначок:

(особа чоловічка зі знаком питання над головою) - розучуємо нову пісню

(особа чоловічка) - повторення вивченої пісні

(будь-який музичний інструмент) - відіграємо на музичних інструментах

(особа чоловічка з більшим вухом) - слухаємо музику

(знак питання) - довідаємося щось нове

(чоловічок з м'ячиком в одній руці й нотою в іншій руці) - музично-фізкультурна розминка

(квіточка – семиквітка) - музичні ребуси, загадки, кросворди.

(скрипковий ключ) - робота з нотним текстом

(театральна маска) - інсценівка пісні

(ритмічний малюнок) - музичні ігри

(перо) - творча робота

(дванадцятка) - виставляння оцінок

(будиночок) - домашнє завдан

ВЧИМО НОТИ

Творча робота «Характер нот»

Учні повинні розуміти, що кожна нота це певний звук. Кожний звук має своє забарвлення, свій характер. Учні з інтересом фантазують, придумують «прізвиська» нотам. Робота барвисто оформляється. Ось зразок.

ДО – весела СОЛЬ - примхлива

РЕ - злюка ЛЯ - балакуха

МІ – пустунка СІ – вередлива

ФА – добра


«Малюємо музику»


Це творча робота. Для учнів початкових класів вона важкувата. Але можна їм завдання трохи спростити. Учні вибирають будь-яку пісню. Але вони повинні обов'язково добре знати мелодію.

Спочатку креслимо основну лінію. З неї ми починаємо малювати музику.________________

Далі ставимо на лінії крапку – це перший звук пісні. Далі повільно проспівуємо мелодію і на кожний склад ставимо крапку. Якщо звук нижче попереднього, то крапка малюється відповідно. Треба стежити за тим, що якщо в пісні зустрінеться такий же звук, як перший, то він теж повинен бути на лінії.

І так усі ноти. Отримані крапки з'єднуємо. Якщо необхідно, підписуємо слова.

Звичайно, не всі правильно й успішно справляються з роботою. Завдання важке, але дуже корисне для розвитку музичного слуху.

«Гучні ноти»


На дошці, на нотному стані в довільному порядку написані ноти.

У руках у педагога вказівка. Учитель показує на першу ноту. У цьому випадку це нота - ре. Педагог задає учням запитання:

- Це нота мі?

…./Діти мовчать, хитають головою, тому що це не нота названа вчителем/

- Це нота сі?

- Це нота ре?



Так. / Учні 3 рази плескають в долоні/

Подібні опитування проводяться й з наступними нотами.

Виграє ряд, де буде допущено менше помилок.

«Заборонена нота»

Перед початком гри вибирається заборонена нота. Наприклад: «мі». На дошці, на нотному стані написана гама / від До до До/. Учитель показує на будь-яку ноту. Учні називають цю ноту і плескають. Якщо вчитель покаже на заборонену ноту, учні мовчать. Якщо хтось випадково плесне або викрикне, то даному ряду, де сидить роззява, приписується штрафне очко. Виграє ряд, який одержить менше штрафних очок. Гру можна проводити під музику. У даному варіанті учні увесь час плескають. Але як тільки вчитель вкаже на заборонену ноту, учні перестають плескати. Гра розвиває увагу, уміння стежити за грою.
«Чарівна ялинка»

На дошці або ватмані намальована ялинка. На гілочках ялинки недописані, тобто зашифровані слова. Треба підібрати до кожного слова іграшку за змістом, щоб можна було прочитати слова. Ускладнений варіант: на іграшках ноти не писати, а розташовувати на нотному стані. Наприклад: іграшка з нотою мі, а зашифроване слово на ялинці камін, або іграшка сі, а зашифроване слово таксі. Дана гра дозволить учням без труднощів й з більшим задоволенням запам'ятати назва нот і розташування нот на нотному стані.


«Гірка»

На дошці або ватмані намальована гірка. Нота мі катається на санках. Вибрала вона гірку, піднімається нагору, стоїть перед кожним словом, читає. А коли їде з гірки, отут вуж не затримаєшся – санки летять. Не встигає «мі» прочитати, що за нове слово вийшло. Допоможіть їй!


Відповідь: помідор , мімоза, камін, місто, доміно.

Такі гірки можна робити й з іншими нотами.


«Веселі кулі»
На дошці або ватмані намальований чоловічок з кулями. У кулях зашифровані слова. Щоб кулі не полетіли, треба вставити ноти, щоб вийшли слова.
«Музичні ребуси»
Ребуси можна писати на дошці, або на листочках. Учні самі із задоволенням вдома складають ребуси й на уроці загадують однокласникам. Наприклад: на картці, на нотному стані намальована нота ля, за нотним станом недописане слово (лька). Виходить, що зашифроване слово (лялька) або на картці намальована нота до, за нотним станом недописане слово (рога). Виходить, що зашифроване слово (дорога)

«Фотополювання»


Заготовлюються фотографії із зображенням тварин. Вони розрізаються на 2 частини.

Зі зворотної сторони листівки на одній частині намальована нота на нотному стані, на іншій – її назва. Учень бере половинку, де намальована нота. Потім вибирає її назву. Якщо назва обрана, вірно, то при сполученні частин, коли перевернемо листівку, вийде картинка із зображенням тварини.


«Допоможи розпуститися квітці»

Заготовка: серединка листка - квіточки, на якій напис - гама. Окремо заготовлюються пелюстки, на яких написані ноти на нотному стані. Завдання в правильному порядку прикріпити пелюстки, щоб вийшла гама.

Якщо завдання зроблене, вірно, з букв на пелюстках можна скласти слово.


СВІТ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ

«Загадковий інструмент»


Учні вибирають того, хто водить. Він виходить із класу. А всі інші загадують який-небудь музичний інструмент (наприклад: скрипка)

Той, хто водить вертається в клас і підходить по черзі до кожного гравця. Кожний учасник говорить яку-небудь ознаку загадкового інструмента.

дерев'яна основа

має струни

середніх розмірів

грають за допомогою смичка.

має співучі звучання.

Скрипка, здогадується учень. Відповідь вірна. Новим, що водить стає гравець, що назвав останню ознаку. У цьому випадку: має співуче звучання. Ідеально було б мати картинки із зображенням музичних інструментів і запис їх звучання на диску або касеті.


«Живе слово»
Беруть участь 2 команди. Учитель роздає кожному гравцеві заздалегідь заготовлені букви.

Букви мають 2 кольорів. Учасники спочатку повинні зібратися в команди /кожна команда має свій колір/, а потім скласти з букв назва музичного інструмента, побудуватися так, щоб можна було прочитати слово. Виграє команда, що зробила завдання швидше.

Примітка: учасників стільки, скільки букв.
«А+Б»

Грають 2 команди /по 5 учнів. Команди загадують по одному музичному інструменту. Потім, спочатку одна команда голосно, разом виголошує 1-й склад загаданого слова. Протилежна команда думає 3 секунди й говорить закінчення слова. Наприклад: скри….пка; ро….яль; ма…ракасы. Потім друга команда пропонує свою назву. А протилежна команда повинна дружно доказати слово.

Виграє команда, що допустила менше помилок.
« Лідер Інструмент»
Вибирається один учень, він виходить із класу. Усі інші загадують музичний інструмент. Наприклад: трикутник. Репетирують «гру» на даному інструменті. А хтось один із гравців / про це домовляються/ є лідером, тобто він «грає» на якімсь іншому інструменті, допустимо на сопілочці.

Коли заходить вибраний учень, усі гравці грають на одному інструменті, а лідер на своєму. Завдання, учня знайти лідера. Якщо лідер знайдений вірно, учень повинен сказати на якому інструменті той грав, на яких усі інші. Лідер стає новим гравцем, який відгадує.


«Склади інструмент»
Учням треба скласти назву музичного інструмента з перших букв наступних слів, які назве вчитель. Наприклад: учитель називає слова: 1)бобер, абрикос, яблуко, нарцис. 2) сом, олово, піч, ізюм, літо, каруселі, азбука.

«Хто швидше?»


З кожного ряду вибирається по одному представникові. Вони встають в одну лінію. Завдання: кожний учасник один за одним робить крок уперед і говорить назву музичних інструментів.

Правило: повторювати двічі одне слово не можна, думати більш 5 секунд не можна. Якщо час минув учасник залишається на місці. Виграє той, хто швидше дійшов до «фінішу».

Примітка: завдання можна ускладнити наприклад: учасники повинні називати інструменти симфонічного оркестру або народного або духового.

«Свій оркестр»


Для гри знадобляться листівки із зображенням музичних інструментів. Учитель включає будь-яку веселу музику й показує листівки, чергуючи одну за одною.

Який інструмент зображений на малюнку, на такому інструменті «грають учні». Для пожвавлення гри іноді вчитель дуже швидко міняє листівки. Деякі учні не можуть швидко зорієнтуватися, плутаються. Це вносить нотки гумору, пожвавлення в гру. Якщо вчитель листівки не показує, учні просто сидять і слухають музику.

Гра виховує уважність, спостережливість, уміння швидко перемикати увагу.

РОЗВИВАЄМО СЛУХ

«Луна»
Учитель голосно, чітко співає окремі ноти й з'єднання. А учні тихо повторюють дані звуки, як відгомін луни.

Можна гру проводити трохи інакше. Учитель співає звук голосно. Учні 1-го ряду повторюють цей же звук не дуже голосно. За ними учні 2-го ряду повторюють цей звук не дуже тихо. А учні з 3-го ряду повторюють дуже тихо. Таким чином, діти одночасно знайомляться з відтінками, з їхніми умовними позначками.
«Лисичка, пташка, ведмідь»
Це трохи умовна назва. Насправді можна придумати безліч варіантів цієї гри.

1-й варіант: учитель грає на інструменті довільні звуки. Учні записують відповіді за допомогою умовних позначок. Низький звук порівнюємо з образом ведмедя, тому позначаємо умовно В. Середній звук порівнюємо з бешкетником-зайченям, позначаємо буквою З. А високі звуки - це, звичайно ж, дзвінке щебетання пташок, позначаємо П. От так легко діти можуть ознайомитися з темою «Висота звуків».


2-й варіант більше схожий на творчу роботу. Учитель грає різні комбінації нот у різному темпі. Учні намагаються пожвавити музику. Вони думають, якій тварині підійде ця мелодія. Швидка, легка музика - може бути це пробіг їжачок? Лукава, гостра музика схожа з витівками хитрої лисиці.
Але ж кожна нота має свій колір. « ДО» звучить як опора, деякі порівнюють звук із синім кольором. Для когось синій колір видасться сумним, вважають, що більш підійде блакитний. А нота «СІ», погодьтеся, звучить незатишно. Швидше за все схожа з жовтогарячим кольором. Це тільки кілька варіантів. Але ж ноти можна порівнювати із квітами й навіть із характерами самих учнів.

Учні співають добре відому їм пісню. Коли пісня закінчиться, учитель швидко підходить до одного з учнів і говорить яке-небудь слово або рядок з пісні. Той, до кого вчитель звертається, повинен зараз же сказати наступне слово або рядок пісні. Хто із учнів помиляється - встає. Переможці ті, хто залишився після закінчення гри сидіти на місцях.

«Самі композитори»

Учитель пише на окремих листках рядки з віршів і роздає учням. Завдання граючих - придумати мелодію для даних слів. Не обов'язково спеціально придумувати риму. Можна використовувати відомі дитячі вірші.
«Музичний поїзд»

Гру можна проводити при вивченні теми «Ритм». Учитель - машиніст. Один з учнів - помічник машиніста. 3 ряди - 3 вагончики.

Помічник плескає ритм. «Вагончики» за ним повторюють. Учитель - машиніст контролює обстановку. Ритмічні малюнки зображені на дошці. Учні повинні вміти добре вистукувати цей найпростіший ритм. Виграє вагончик - ряд, який допустить менше помилок.

«Інсценівка»

Знаємо, що діти дуже люблять виступати в ролі артистів. А чому б їм не надати цю можливість на уроках музики?

Прекрасні приклади для інсценівки - пісні «Чому ведмідь спить узимку», «Галя по садочку ходила», «Ходить гарбуз по городу». Сильно ускладнювати гру не потрібно. Треба просто пояснити деякі моменти, а далі, можна не сумніватися, учні прекрасно зіграють свою роль.


«Загадки»
Учні із задоволенням відгадують загадки. Вони допомагають активізувати увагу, розвивають мислення. Загадки, зрозуміло, пов'язані з музикою.

Сам порожній, голос густий, дріб відбиває, крокувати допомагає (барабан).

Ящик на колінах танцює, то співає, то гірко плаче (гармонь).

П'ять сходинок - драбинка, на сходах - пісенька (ноти).





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка