Ігри як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії



Скачати 52.47 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір52.47 Kb.
Ігри як засіб активізації

пізнавальної діяльності

учнів на уроках географії

Гапич С.В., учитель географії

Дудчанського загальноосвітнього

об’єднання «школа - дитячий садок» I-III ступенів

Нововоронцовського р-ну

Херсонської області

2010 р

Учні, якщо їм надано реальну свободу мислення як шлях до креативності, часто знаходять дуже надихаючим досвід, який вони самі розвивають і з якого одержують велику користь. Вони мають стати шукачами знань, а не їх пасивними і тимчасовими споживачами.

Ігрова діяльність передбачає безпосередню участь кожного школяра, яка робить його активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми; взаємне інформаційне і духовне збагачення; можливість обмінятися своїм життєвим досвідом; особистісно орієнтоване навчання.

Дуже важко викликати в учнів інтерес до навчання предмета, перетворити клас з пасивних спостерігачів на активних учасників заняття. Інтерес завжди переростає у мотив і стає спонукою до пізнавальної активності, самовдосконалення, розквіту творчих сил, адекватних своїм можливостям. Найкращим засобом активізації пізнавального інтересу і є гра. Гра – це школа творчості. Вона насичена почуттям, потужною роботою уяви, активною діяльністю мислення.

Із задоволенням діти приймають участь в змаганнях (КВК, вікторина, «Брейн - ринг» , «Щасливий випадок», «Евріка», «Що? Де? Коли?»), рольових (конференція, подорож, круглий стіл, урок-суд), настільних( кросворди, ребуси, географічне лото) іграх.

У такому виді діяльності розвивається логічне мислення, швидке сприяння рішень в умовах дискретності часу, створюється ситуація азарту, захоплення.

Один із недоліків багатьох уроків є їх одноманітність і, як наслідок, слабка зацікавленість учнів навчальним процесом. Усе це знижує їх активність. Від уміння учителя спрямувати навчальну діяльність на пробудження творчої думки, фантазії, логічного мислення залежить ефективність уроку географії.

Добре організована вчителем, підготовлена і проведена гра під час уроку запобігає втомленості учнів, наступу психологічної кризи і пробуджує зацікавленість. Її можна застосувати на різних етапах уроку: під час опитування, закріплення, контролю знань, при проведенні уроків з тематичної атестації, а також на нестандартних уроках.

Часто використовую в практиці вікторини, де на перший план виступає новизна. Нове дивує учнів, а диво породжує інтерес. Своєю незвичайністю воно змушує учнів цікавитися відповідями на запитання, а несподіваність загострює пізнавальний інтерес.

Особливий інтерес викликають дидактичні ігри, що містять завдання, розв’язання яких пов’язане з подоланням труднощів (гра – «Уявна подорож навколо Європи» , «Мандрівка пустелею», «Подорож природною зоною», «Телепроект» та ін.). Вони дають можливість дитині відчути себе першовідкривачем , дослідником, спробувати довести свою точку зору, обґрунтувати її . На таких уроках виявляють багатогранність таланту дитини. Наприклад. Урок – гра «Північна Америка». Питання розкладені за темами:



  1. Географічне положення.

  2. Відкриття і дослідження.

  3. Рельєф.

  4. Клімат.

  5. Внутрішні води.

  6. Природні зони.

  7. Населення і країни.

Гравці мають можливість вибирати картки з завданнями різної складності. Вибравши куртку, зачитують питання на звороті і через 10 – 15 секунд дають відповідь на нього.

Зацікавлює учнів у такому виді діяльності присутність «корінних жителів материка», «видатних мандрівників - дослідників» у ролі ведучих і «пляшкова пошта».

Підсумковий урок - гра «Евріка» з теми «Атмосфера». На початку гри діти повинні виявити, що допоможе згадати вивчений матеріал, створити ситуацію успіху. Вони приходять до висновку , що для цього необхідно буде міркувати, швидко вирішувати питання, орієнтуватися у різних ситуаціях.

Школярам пропонується відкрити нові рубежі інтелектуальних можливостей і приймати участь в конкурсах:

1. «Розминка». Діти жестами показують, з чим асоціюються назви оболонок, так, щоб клас відгадав назву оболонки.

2. «Тестовий контроль», у ході якого визначаються переможці – юні ерудити.

3. «Знайомство». Називають найвлучніші слова, які характеризують їх як особистість.

4. «Інтелектуальний подарунок». Учням необхідно закінчити приказки про погоду.

5. «Улюблена тема». Діти вибирають найулюбленішу тему з розділу «Атмосфера» за таблицею на дошці, отримують питання саме з неї, відповідають швидко на рахунок «Один, два, три».

6. «Своя точка зору». Даються питання з логічним навантаженням, завдання довести свою думку.

7. « Упізнай себе». Юні ерудити упізнають поняття , про яке нагадують їм товариші, описуючи, але не називаючи слово.

8. «Зіпсований телефон». Відредагувати речення, що стосуються вивченої теми.

9. «Творчий». (Складання ребусів або кросвордів).

10. «Географічний ланцюжок». Використовується м’ячик. Шестикласники називають поняття, що асоціюється у них з словом «Атмосфера» і передають м’яч товаришеві. Гра починається з ерудитів, триває, доки остання дитина не отримає м’яч і не назве слово.

Можна також включати конкурси «Най-най-най», «Зайвий об’єкт», «Підбери пару», «Відгадай слово», «Шапка запитань» та ін.

Такі уроки дають змогу у цікавій формі перевірити, узагальнити знання дітей, домогтися виховувати вольові зусилля учнів, сприяють творчому розв’язуванню навчальних завдань теоретичного і практичного напрямку.

На розвиток пізнавальних інтересі великий вплив мають ігри, що містять ситуації утруднення і різного характеру пізнавальні завдання, змушують напружити думку. Коли вдається подолати перші труднощі, школяр відчуває велику радість і готовий перейти до більш складної гри. У нього з’являється віра в свої сили, розвивається «розумовий аспект», що дає змогу підвищити ефективність навчально-виховного процесу з географії.

У підлітковому віці спостерігається загострена потреба у створенні свого власного світу, у бажанні бути дорослим; бурхливий розвиток фантазії, уяви. Тому особливостями гри в середньому і старшому шкільного віці являється спрямованість на самоствердження перед суспільством, самостійне вдосконалення знань, власний вибір лінії поведінки для розв’язання виробничої ситуації, оптимального рішення проблем, відповідно до реальних обставин, імітованих у грі, максимальну мобілізацію знань, досвіду, уявлення.

Учить підлітків набувати знань, застосовувати їх у нестандартних умовах ділова гра, яка являється засобом реалізації активних методів навчання, бо в процесі гри активізується розумові механізми, стимулюється творчий потенціал, впроваджується принцип демократизації і співробітництва.

Завдяки змагальному характеру ділових ігор активізується мислення учнів, що допомагає їм знаходити розв’язання поставленої проблеми у ході ділового спілкування, в умовах, наближення до життєвих ситуацій. Використання цього методу значно полегшує перенесення умінь і навичок, сформувати під час навчання, на конкретні види діяльності.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка