Управління освіти Первомайської міської ради
Міський методичний кабінет
Первомайська багатопрофільна гімназія
Вікторина
«Знавці рослин »
3-й клас
Підготувала
вчитель початкових класів
Побочна Олена
Володимирівна
спеціаліст вищої категорії,
старший вчитель
Луганська обл.
м. Первомайськ
2012 р.
Мета: закріплювати знання учнів за темою «Рослини»; формувати навичку використовувати набуті знання в нестандартних умовах; розвивати логічне мислення в учнів, спостережливість; виховувати бережне ставлення до природи, правила поведінки у природі.
Обладнання: картинки з ребусами, прислів'я, зображення лікарських рослин, таблиця для гри, кросворд.
Хід вікторини
І. Організація класу
Як нам , діти , не радіти,
Не співати, мов птахи.
Ми природи рідні діти
ї країни дітлахи.
II Повідомлення теми вікторини
І. Розгадування кросворду
1. Ні у вогні не горить, ні у воді не тоне. (Крига)
2. їхав пан, у воду впав, сам не замочився, а води побільшало. (Дощ)
3. Зоря-зоряночка, молода дівиця, гуляти ходила, сльозу зронила, Місяць бачив — не підняв,
Сонце побачило — підняло. (Роса)
4. Хто на рік чотири рази перевдягається? (Земля)
5. Хвойне дерево. (Ялина)
6. Тепле, гарне, на людей дивиться, а на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
7. Морем йде, а до берега дійде — пропаде. (Хвиля,)
-
|
к
|
р
|
и
|
г
|
а
|
|
д
|
о
|
щ
|
|
|
р
|
о
|
с
|
а
|
|
з
|
е
|
м
|
л
|
я
|
|
я
|
л
|
и
|
н
|
а
|
|
с
|
о
|
н
|
ц
|
е
|
|
|
х
|
в
|
и
|
л
|
я
|
|
Яке слово отримали по вертикалі? (Рослини)
2. Розповідь вчителя
Рослинний світ багатий і різноманітний. Дерева, кущі, трави можна побачити навкруги. Серед них є гіганти і зовсім малі рослини.
Рослини - основа життя на Землі. Вони збагачують повітря киснем. Вони створюють складні органічні речовини з простих. Тільки завдяки рослинам на Землі з'явились і існують тварини. Люди також використовують рослини у своєму житті.
- Сьогодні ми проведемо вікторину « Знавці природи» присвячену саме рослинам. І дізнаємося хто з вас краще інших знає все про рослини.
III Основна частина
І блок « Загадки»
а) «Дерева»
1. Узимку голі мерзнуть в полі,
А весною, диваки, одягають кожушки. (Дерева.)
-
Весною росте, літом цвіте, восени осипається, Зимою відсипається; а квіти — на медок. Лікує від грипу, кашлю і хрипу. (Липа.)
-
Всі пани скинули жупани, а один пан
Так і не скинув жупан. (Листяні дерева і сосна.)
4. На дереві гойдається, жупан колючий має.
На літо одягається, а восени скидає. (Каштан.)
5. Стрімко вибігли на гору дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть цих подружок... (берізки).
-
Серед літа — метелиця: пух летить і стелиться. (Тополя.)
-
Стовбур жовтий, мов янтар, досягає стелі.
І колючі, й довгі, й тонкі на гілках зелені голки.
Шишок безліч, та маленькі, і не довгі, а кругленькі. (Сосна.)
-
Батько тисячі синів має, Кожному шапочку справляє. (Дуб, жолуді.)
-
Ніхто не лякає, а вся тремтить. (Осика.) Зелена, а не гай, біла, а не сніг, Кучерява, та без волосся. (Береза.)
-
На «я» починається,
На «я» закінчується
В саду росте,
На ній плоди є. ( Яблуня) 11.Дуже широке листя у мене:
П'ятикутне і різьблене.
Наче скульптор різаком
Працював над тим листком. (Клен) 12. Сережки я повісила
Тонесенькі такі
І радісно та весело
Готуюсь до весни. ( Береза)
б) « Овочеві рослини»
-
Другий хліб для українців? (Картопля)
-
Сидить дівка у коморі, а коса її надворі. (Морква.)
-
У землі червоне, а над землею зелене.
Борщ виходить добрий з мене. (Буряк.)
-
Літом — на городі, свіжі та зелені, А зимою — в діжці, жовті та солоні. Відгадайте, діточки, як зовуть нас? (Огірки.)
-
Вузлувата і лапата, а дозріє — головата, На нозі стоїть одній, сто сорочечок на ній. Одежин зо двісті має — жодну з них не застібає. Латка на латці без голки зшита. (Капуста.)
-
В кожній господі я у великій пригоді, А хто мене роздягати візьметься, Той слізьми заллється. (Цибуля.)
-
Сама жовта і цукриста, я — красуня золотиста. (Диня.)
-
Кругла, а не місяць, біла, а не папір, З хвостиком, а не миша. (Ріпа.)
-
Я кругленька, червоненька, З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть і до столу подають. (Редиска.)
10.Не стелюся спати долу, а деруся я угору. (Квасоля.)
11 .Ходить по городу великого роду.
Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гарбуз.)
12.Що то за голова, що лиш зуби і борода. (Часник.)
13.3 зелених маленьких листочків мама зварила
Смачний дуже борщик.
Ми зелених листочків нарвем,
Що усі називають... (щавлем.)
14. Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля.)
15.Коли був я молодим, набрався лиха і біди.
Всяк любив мене, й кусав, і щипав мене, й кохав.
А коли я став старим, хтось окропом обварив. (Горох.)
16. Моє тіло під землею, кучерики — понад нею.
Мене любить кожна юшка. Називаюсь я... (петрушка.)
II блок гра «Весняні квіти»
На дошці — таблиця. На таблиці записані номери квітів.
-
—ромашка
-
— маргаритка
-
— незабудка
-
— айстра
-
— гладіолус
-
— тюльпан
-
— дзвіночки
-
— конвалія
Вчитель ставить питання, а діти показують ту цифру, яка відповідає правильній відповіді.
БЛОК ЗАПИТАНЬ
1. Висока, струнка рослина з красивими, як у лілії, квітами.
Має довге, вузьке, схоже на меч, листя. Квітне у липні місяці. Яка це квітка? (5)
2. Ця пані росте в широколистім лісі, свою голівку ховає від
сонця, має тонке нахилене стебло. Квітки білого кольору. Хто це? (8)
-
Ці квіти бувають різнокольорові, ростуть рано навесні, тримають гордо голівку. Назва походить від грецького слова «тюрба» — чалма, пов'язка на голові — за схожістю. Під яким вони номером? (б)
-
Ця квітка схожа на предмети, що дзвенять. Вона має сині очка. І називається... (7)
-
Назва цієї рослини походить від грецького слова і означає «зірка». Вона така ж гарна, як зірка на небі. У народі її називають «зірочкою». Що це за квіточка? (4)
-
Ця квітка пов'язана з ім'ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Що це за рослина? (1)
-
На пелюсточці росинка, а пелюстка — мов перлинка. Слово «перлина» прийшло з латини, а на неї схожа квітка так і зветься... (2)
-
Росте вона в траві — цвіте голубим кольором. Означає — пам'ять. Яка це квітка? (3)
-
Назва якої квітки починається і закінчується на голосний звук? (4)
-
Плоди якої квітки дуже отруйні та небезпечні для людини? Споживати їх у їжу можуть лише олені. (8)
-
Лікарська рослина. Дуже добре в ній купати немовлят. Вона лікує хвороби із запаленням. (1)
III блок « Лікарські рослини»
Світ рослин - найбільше диво природи, царство краси і наше цілюще багатство.
З глибокої старовини людина використовувала природні блага рослинного світу і як джерело свого прожитку, і для полегшення своїх недуг. Спостережливість і народна мудрість заклали основу вживання рослин в лікуванні людини спочатку з місцевої флори, а в ході суспільного розвитку і налагодження торгівельних стосунків - практично зі всієї земної кулі. Обмін знаннями дозволив людині створити вельми значний арсенал лікарських засобів.
З незапам'ятних часів людина використовувала лікарські трави для лікування самих різних захворювань. - За описом треба відгадати про яку лікарську рослину йде мова.
1) Це дерево особливо чарівне в червні — липні, коли серед зеленого
листя розкриваються її жовтувато-білі рясні пухнасті квітки. Цвіт має медово-солодкий аромат, який приваблює бджіл. З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару і виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування людей. З м'якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)
2) Це кущ. Його ягоди полюбляють всі: і люди, і птахи. На смак вони
кислі і трохи гіркуваті та дуже корисні: лікують і надають бадьорості.
Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його чаєм із цієї
рослини, а з собою давала хліб з ягодами цього куща. Це харчова,
лікарська, медоносна та декоративна рослина. З неї готують повидло,
варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок,
приправи до м'ясних страв. Це також — фарбувальна рослина.
У народній медицині використовують від застуди свіжі ягоди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком очищають обличчя — щоб рум'янилося. ( Калина)
-
Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки. Квітки рожевого і біло-рожевого кольору. Наприкінці літа кущ прикрашається червоно-оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. Цей кущ є окрасою природи, медоносною і лікарською рослиною, бо у її плодах багато вітамінів. (Шипшина)
-
Російською мовою їх прозвали «ноготками». їхнє насіння дуже нагадує «ноготки» — кігтики у кішки: таке ж загнуте, гостре з одного кінця.
Сьогодні нагідки — майже бур'ян, а був час І коли ця гостя з далекого теплого півдня вважалася рідкісною, навіть «королівською» квіткою. У Парижі стоїть статуя королеви, а в руках у неї ця квітка. Квіти її красиві, запах приємний і догляду не потребують -— невибагливі. До ХІХст. її вирощували лише заради красивих квітів. Потім придивилися — і виявилося, що в ній є багато лікувальних речовин. Так квітка-окраса стала ще й квіткою-цілителькою. (Календула — нагідки )
5) Скільки його не топчи, а він росте, та ще й квітує все літо. Він родич нашій гречці. Багатий на вітамін С — у ньому його більше, ніжу лимоні. Має й лікувальні властивості — допомагає при захворюванні шлунка, кишечника, нирок.
У різних місцевостях його називають по-різному: гусятник, трава -мурава, «пташина гречка». ( Спориш, горець пташиний)
-
Ця рослина швидко виходить з-під снігу з зеленим листям, швидко починає розвиватися і вже в травні цвіте жовтими яскравими квітками. Листки красиві, перисті. Зірвавши стебло, можна побачити, як витікає жовтий сік. Сік цей отруйний, тому рослину не поїдають тварини. Одночасно це — лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування. (Чистотіл звичайний )
-
На високому стеблі, що розгалужується вгору, розцвітає багато яскравих жовтих квіток, схожих на маленькі зірочки. Бджоли збирають з його квітів солодкий сік — нектар. Цією рослиною можна лікувати різні хвороби людей і тварин. (Звіробій)
-
Серед лісових трав ця квітка виділяється висотою та бузково-рожевими суцвіттями дрібних духмяних квітів. Починає вона цвісти у червні і прикрашає ліс майже все літо. На квітках бджоли збирають нектар. Для людей ця рослина дуже корисна як лікувальна. Відвар рослини дають пити дітям від кашлю.
( Материнка) (Душица)
-
У квітні, коли в лісі все оживає, все радіє весняному теплу, розкриваються ЇЇ квітки . їх легко знайти серед інших квіток, бо вони особливі. Квітки — наче букетик, зібраний самою природою. В ньому гарно поєднуються рожеві, фіолетові й сині кольори. Коли
квітки тільки розкриваються, вони рожеві. Мине небагато часу, і вони стають фіолетовими, а потім синіми. Розцвітає ця квітка так рано тому, що ще з літа запасає у своєму товстому кореневищі поживні речовини. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік — нектар, з якого роблять мед. Це корисна рослина. Вона не тільки прикрашає ліс, а й годує перших комах, лікує людей, а тому її треба берегти. ( Медунка)
10) Розцвітає ця квітка ранньою весною на схилах, поблизу ручаїв, там, де добре пригріває сонце. Здається, що в цей час в лісі загораються маленькі золотисті вогники. Вони піднімаються назустріч сонцю на струнких ніжках все вище і вище. Тільки в яскравий сонячний день можна побачити її квітки розкритими. А в похмуру погоду квітки м закриваються, поникають, наче сумують за сонцем. Розцвітає вона так рано тому, що ще з літа запасає у своєму кореневищі, схожому на товсті шнури, поживні речовини. Минає весна, і квітки відцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся — листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні — це мачуха. Квітками і листям цієї рослини лікуються від кашлю. (Мати-й-мачуха)
Фізхвилинка
-
Діти, якщо ви не смітите на вулицях — сплесніть у долоні!
-
Якщо ви не спалюєте у дворі листя, дим якого забруднює повітря шкідливими речовинами, — почухайте свого носа!
-
Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, у травичку, у річку — погладьте себе по голівці!
-
Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста — підніміть дві руки!
5.Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку, — покладіть руку на серце!
6.Якщо хочете дружити з природою, жити з нею у злагоді, красі, мирі візьміть один одного за руки та підніміть їх вгору!
IV блок «Ребуси»
1. СНІЖ 2. ЦИС
НИК (підсніжник) Р (нарцис)
(огірок)
(слива)
(баклажан)
(абрикос)
V блок «З народної скарбнички»
- В цьому блоці треба поєднати частини народних висловів.
Рослинність —
По лісу ходи — Гнучка,
Високий, як лоза,
Любуйся калиною, коли цвіте, Могутній,
Тендітна,
Без верби і
Пишна та красива,
землі окраса, під ноги гляди, як лоза.
а дурний, як коза.
а дитиною — коли росте.
як дуб.
мов берізка.
калини нема України.
мов червона калина
VI блок « Правила поведінки у природі»
- Яких правил треба дотримуватися у природі, щоб не завдавати їй шкоди . Зробити висновки, прослухавши розповідь ваших ровесників. За правильну відповідь заробляєте 1 бал
За тиждень тільки й було розмову класі про майбутню подорож до лісу. Останнього моменту захворіла вчителька Ганна Василівна. Але ми вирішили
все ж таки поїхати до лісу самі. Дорогу ми вже знали, взяли продукти, компас, не забули і про магнітофон. Веселою музикою повідомили ліс про наше прибуття. Дні стояли теплі, сухі. Знайома стежка привела нас до березового гаю.
Привал. Швидко наламали гілок з дерев і розпалили вогнище, зробили чай, поїли і пішли далі. Перед тим, як іти, Петрик повикидав склянки і поліетиленові пакети і сказав: «Мікроби все одно їх зруйнують!». Палаюче вогнище ніби прощалося з нами. В кущах ми знайшли гніздо якогось птаха. Потримали в руках теплі яєчка і поклали на місце. Ставало все тепліше. На лісовій галявині ми знайшли маленького їжачка. Вирішили, що мати його покинула, взяли з собою —у школі стане у пригоді. Побачивши мурашник, вирішили розворушити його. Поступово почали набігати хмари, стемніло, загуркотіло. Пішов дощ, заблискотіла блискавка. Але нам було не страшно — ми встигли сховатися під одиноким деревом. Веселі ми йшли на станцію. І раптом побачили змію. «Це гадюка!» — закричав Петрик і вдарив її палицею. З великим букетом квітів ми підійшли до станції. Гарно пройшов день.
Правила поведінки в природі
-
Гучна музика злякає птахів.
-
Для вогнища збирають сухі гілки.
-
Не можна залишати після себе сміття.
-
Вогнище потрібно закидати піском, землею або залити водою.
-
Брати яйця пташок не можна.
-
Брати тварин не можна.
-
Не слід чіпати мурашник.
-
Ховатися під одиноким деревом не можна, бо може влучити блискавка.
-
Не можна бити змій.
10. Не можна зривати квіти, бо можуть трапитися рідкісні.
IV Підсумок вікторини
-
Підбиття підсумків, визначення переможців. ( За правильну відповідь учень отримував фішку у вигляді листочка або квітки, кількістю цих фішок визначаються переможці.)
-
Вірш
Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти, Вмійте ж природу любити, Кожній стеблинці радіти. В полі, у лісі, над яром — Квіти, дерева і трави... Цвіту не вирви задаром, Гілки не втни для забави. Оберігайте ж повсюди Шлях і стежиночку в гаї. Все те окрасою буде Нашого рідного краю.
П. Ситниченко
Література
-
В. Танасійчук « Екологія у малюнках»
-
Молодова Л. П. Екологічні свята. М., 1997;
-
Наумчук В. І. Завдання з природознавства – Т.: СМГ «Астон», 2003. – с. 83-85;
-
Смаглій О. Застосування ігрових ситуацій на уроках природознавства // Поч. школа. - 2003. - №3. - С. 20-21.
-
Я і Україна . Навколишній світ: Матеріали до уроків у 2 класі.- Харків :
Веста: Видавництво «Ранок», 2002.- 328с.
|