Ii повідомлення теми вікторини



Скачати 166.54 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір166.54 Kb.
Управління освіти Первомайської міської ради

Міський методичний кабінет

Первомайська багатопрофільна гімназія

Вікторина

«Знавці рослин »

3-й клас

Підготувала

вчитель початкових класів

Побочна Олена

Володимирівна

спеціаліст вищої категорії,

старший вчитель

Луганська обл.

м. Первомайськ

2012 р.
Мета: закріплювати знання учнів за темою «Рослини»; формувати навичку використовувати набуті знання в нестандартних умовах; розвивати логічне мислення в учнів, спостережливість; виховувати бережне ставлення до природи, правила поведінки у природі.



Обладнання: картинки з ребусами, прислів'я, зображення лікарських рослин, таблиця для гри, кросворд.
Хід вікторини
І. Організація класу

Як нам , діти , не радіти,

Не співати, мов птахи.

Ми природи рідні діти

ї країни дітлахи.
II Повідомлення теми вікторини

І. Розгадування кросворду

1. Ні у вогні не горить, ні у воді не тоне. (Крига)



2. їхав пан, у воду впав, сам не замочився, а води побільшало. (Дощ)

3. Зоря-зоряночка, молода дівиця, гуляти ходила, сльозу зронила, Місяць бачив — не підняв,

Сонце побачило — підняло. (Роса)

4. Хто на рік чотири рази перевдягається? (Земля)

5. Хвойне дерево. (Ялина)

6. Тепле, гарне, на людей дивиться, а на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

7. Морем йде, а до берега дійде — пропаде. (Хвиля,)






к

р

и

г

а




д

о

щ







р

о

с

а




з

е

м

л

я




я

л

и

н

а




с

о

н

ц

е







х

в

и

л

я



Яке слово отримали по вертикалі? (Рослини)



2. Розповідь вчителя

Рослинний світ багатий і різноманітний. Дерева, кущі, трави можна побачити навкруги. Серед них є гіганти і зовсім малі рослини.

Рослини - основа життя на Землі. Вони збагачують повітря киснем. Вони створюють складні органічні речовини з простих. Тільки завдяки рослинам на Землі з'явились і існують тварини. Люди також використовують рослини у своєму житті.

- Сьогодні ми проведемо вікторину « Знавці природи» присвячену саме рослинам. І дізнаємося хто з вас краще інших знає все про рослини.



III Основна частина

І блок « Загадки»

а) «Дерева»

1. Узимку голі мерзнуть в полі,

А весною, диваки, одягають кожушки. (Дерева.)



  1. Весною росте, літом цвіте, восени осипається, Зимою відсипається; а квіти — на медок. Лікує від грипу, кашлю і хрипу. (Липа.)

  2. Всі пани скинули жупани, а один пан

Так і не скинув жупан. (Листяні дерева і сосна.)

4. На дереві гойдається, жупан колючий має.

На літо одягається, а восени скидає. (Каштан.)

5. Стрімко вибігли на гору дві подружки білокорі.


Дощик їм полоще кіски.

Звуть цих подружок... (берізки).



  1. Серед літа — метелиця: пух летить і стелиться. (Тополя.)

  2. Стовбур жовтий, мов янтар, досягає стелі.

І колючі, й довгі, й тонкі на гілках зелені голки.

Шишок безліч, та маленькі, і не довгі, а кругленькі. (Сосна.)



  1. Батько тисячі синів має, Кожному шапочку справляє. (Дуб, жолуді.)

  2. Ніхто не лякає, а вся тремтить. (Осика.) Зелена, а не гай, біла, а не сніг, Кучерява, та без волосся. (Береза.)

  3. На «я» починається,

На «я» закінчується

В саду росте,

На ній плоди є. ( Яблуня) 11.Дуже широке листя у мене:

П'ятикутне і різьблене.

Наче скульптор різаком

Працював над тим листком. (Клен) 12. Сережки я повісила

Тонесенькі такі

І радісно та весело

Готуюсь до весни. ( Береза)

б) « Овочеві рослини»


  1. Другий хліб для українців? (Картопля)

  2. Сидить дівка у коморі, а коса її надворі. (Морква.)

  3. У землі червоне, а над землею зелене.




Борщ виходить добрий з мене. (Буряк.)

  1. Літом — на городі, свіжі та зелені, А зимою — в діжці, жовті та солоні. Відгадайте, діточки, як зовуть нас? (Огірки.)

  2. Вузлувата і лапата, а дозріє — головата, На нозі стоїть одній, сто сорочечок на ній. Одежин зо двісті має — жодну з них не застібає. Латка на латці без голки зшита. (Капуста.)

  3. В кожній господі я у великій пригоді, А хто мене роздягати візьметься, Той слізьми заллється. (Цибуля.)

  4. Сама жовта і цукриста, я — красуня золотиста. (Диня.)

  5. Кругла, а не місяць, біла, а не папір, З хвостиком, а не миша. (Ріпа.)

  6. Я кругленька, червоненька, З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть і до столу подають. (Редиска.)

10.Не стелюся спати долу, а деруся я угору. (Квасоля.)

11 .Ходить по городу великого роду.

Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гарбуз.)

12.Що то за голова, що лиш зуби і борода. (Часник.)

13.3 зелених маленьких листочків мама зварила

Смачний дуже борщик.

Ми зелених листочків нарвем,

Що усі називають... (щавлем.)

14. Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля.)

15.Коли був я молодим, набрався лиха і біди.

Всяк любив мене, й кусав, і щипав мене, й кохав.

А коли я став старим, хтось окропом обварив. (Горох.)

16. Моє тіло під землею, кучерики — понад нею.

Мене любить кожна юшка. Називаюсь я... (петрушка.)

II блок гра «Весняні квіти»

На дошці — таблиця. На таблиці записані номери квітів.



  1. —ромашка

  2. — маргаритка

  3. — незабудка

  4. — айстра

  5. — гладіолус

  6. — тюльпан

  7. — дзвіночки

  8. — конвалія




Вчитель ставить питання, а діти показують ту цифру, яка відповідає правильній відповіді.

БЛОК ЗАПИТАНЬ

1. Висока, струнка рослина з красивими, як у лілії, квітами.

Має довге, вузьке, схоже на меч, листя. Квітне у липні місяці. Яка це квітка? (5)

2. Ця пані росте в широколистім лісі, свою голівку ховає від

сонця, має тонке нахилене стебло. Квітки білого кольору. Хто це? (8)



  1. Ці квіти бувають різнокольорові, ростуть рано навесні, тримають гордо голівку. Назва походить від грецького слова «тюрба» — чалма, пов'язка на голові — за схожістю. Під яким вони номером? (б)

  2. Ця квітка схожа на предмети, що дзвенять. Вона має сині очка. І називається... (7)

  3. Назва цієї рослини походить від грецького слова і означає «зірка». Вона така ж гарна, як зірка на небі. У народі її називають «зірочкою». Що це за квіточка? (4)

  4. Ця квітка пов'язана з ім'ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Що це за рослина? (1)

  5. На пелюсточці росинка, а пелюстка — мов перлинка. Слово «перлина» прийшло з латини, а на неї схожа квітка так і зветься... (2)

  6. Росте вона в траві — цвіте голубим кольором. Означає — пам'ять. Яка це квітка? (3)

  7. Назва якої квітки починається і закінчується на голосний звук? (4)

  8. Плоди якої квітки дуже отруйні та небезпечні для людини? Споживати їх у їжу можуть лише олені. (8)

  9. Лікарська рослина. Дуже добре в ній купати немовлят. Вона лікує хвороби із запаленням. (1)


III блок « Лікарські рослини»
Світ рослин - найбільше диво природи, царство краси і наше цілюще багатство.

З глибокої старовини людина використовувала природні блага рослинного світу і як джерело свого прожитку, і для полегшення своїх недуг. Спостережливість і народна мудрість заклали основу вживання рослин в лікуванні людини спочатку з місцевої флори, а в ході суспільного розвитку і налагодження торгівельних стосунків - практично зі всієї земної кулі. Обмін знаннями дозволив людині створити вельми значний арсенал лікарських засобів.

З незапам'ятних часів людина використовувала лікарські трави для лікування самих різних захворювань. - За описом треба відгадати про яку лікарську рослину йде мова.

1) Це дерево особливо чарівне в червні — липні, коли серед зеленого

листя розкриваються її жовтувато-білі рясні пухнасті квітки. Цвіт має медово-солодкий аромат, який приваблює бджіл. З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару і виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування людей. З м'якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)


2) Це кущ. Його ягоди полюбляють всі: і люди, і птахи. На смак вони
кислі і трохи гіркуваті та дуже корисні: лікують і надають бадьорості.
Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його чаєм із цієї
рослини, а з собою давала хліб з ягодами цього куща. Це харчова,
лікарська, медоносна та декоративна рослина. З неї готують повидло,
варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок,
приправи до м'ясних страв. Це також — фарбувальна рослина.

У народній медицині використовують від застуди свіжі ягоди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком очищають обличчя — щоб рум'янилося. ( Калина)



  1. Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки. Квітки рожевого і біло-рожевого кольору. Наприкінці літа кущ прикрашається червоно-оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. Цей кущ є окрасою природи, медоносною і лікарською рослиною, бо у її плодах багато вітамінів. (Шипшина)

  2. Російською мовою їх прозвали «ноготками». їхнє насіння дуже нагадує «ноготки» — кігтики у кішки: таке ж загнуте, гостре з одного кінця.

Сьогодні нагідки — майже бур'ян, а був час І коли ця гостя з далекого теплого півдня вважалася рідкісною, навіть «королівською» квіткою. У Парижі стоїть статуя королеви, а в руках у неї ця квітка. Квіти її красиві, запах приємний і догляду не потребують -— невибагливі. До ХІХст. її вирощували лише заради красивих квітів. Потім придивилися — і виявилося, що в ній є багато лікувальних речовин. Так квітка-окраса стала ще й квіткою-цілителькою. (Календула — нагідки )

5) Скільки його не топчи, а він росте, та ще й квітує все літо. Він родич нашій гречці. Багатий на вітамін С — у ньому його більше, ніжу лимоні. Має й лікувальні властивості — допомагає при захворюванні шлунка, кишечника, нирок.



У різних місцевостях його називають по-різному: гусятник, трава -мурава, «пташина гречка». ( Спориш, горець пташиний)

  1. Ця рослина швидко виходить з-під снігу з зеленим листям, швидко починає розвиватися і вже в травні цвіте жовтими яскравими квітками. Листки красиві, перисті. Зірвавши стебло, можна побачити, як витікає жовтий сік. Сік цей отруйний, тому рослину не поїдають тварини. Одночасно це — лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування. (Чистотіл звичайний )

  2. На високому стеблі, що розгалужується вгору, розцвітає багато яскравих жовтих квіток, схожих на маленькі зірочки. Бджоли збирають з його квітів солодкий сік — нектар. Цією рослиною можна лікувати різні хвороби людей і тварин. (Звіробій)

  3. Серед лісових трав ця квітка виділяється висотою та бузково-рожевими суцвіттями дрібних духмяних квітів. Починає вона цвісти у червні і прикрашає ліс майже все літо. На квітках бджоли збирають нектар. Для людей ця рослина дуже корисна як лікувальна. Відвар рослини дають пити дітям від кашлю.

( Материнка) (Душица)

  1. У квітні, коли в лісі все оживає, все радіє весняному теплу, розкриваються ЇЇ квітки . їх легко знайти серед інших квіток, бо вони особливі. Квітки — наче букетик, зібраний самою природою. В ньому гарно поєднуються рожеві, фіолетові й сині кольори. Коли

квітки тільки розкриваються, вони рожеві. Мине небагато часу, і вони стають фіолетовими, а потім синіми. Розцвітає ця квітка так рано тому, що ще з літа запасає у своєму товстому кореневищі поживні речовини. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік — нектар, з якого роблять мед. Це корисна рослина. Вона не тільки прикрашає ліс, а й годує перших комах, лікує людей, а тому її треба берегти. ( Медунка)

10) Розцвітає ця квітка ранньою весною на схилах, поблизу ручаїв, там, де добре пригріває сонце. Здається, що в цей час в лісі загораються маленькі золотисті вогники. Вони піднімаються назустріч сонцю на струнких ніжках все вище і вище. Тільки в яскравий сонячний день можна побачити її квітки розкритими. А в похмуру погоду квітки м закриваються, поникають, наче сумують за сонцем. Розцвітає вона так рано тому, що ще з літа запасає у своєму кореневищі, схожому на товсті шнури, поживні речовини. Минає весна, і квітки відцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся — листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні — це мачуха. Квітками і листям цієї рослини лікуються від кашлю. (Мати-й-мачуха)
Фізхвилинка

  1. Діти, якщо ви не смітите на вулицях — сплесніть у долоні!

  2. Якщо ви не спалюєте у дворі листя, дим якого забруднює повітря шкідливими речовинами, — почухайте свого носа!

  3. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, у травичку, у річку — погладьте себе по голівці!

  4. Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста — підніміть дві руки!

5.Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку, — покладіть руку на серце!

6.Якщо хочете дружити з природою, жити з нею у злагоді, красі, мирі візьміть один одного за руки та підніміть їх вгору!


IV блок «Ребуси»
1. СНІЖ 2. ЦИС

НИК (підсніжник) Р (нарцис)





(огірок)

(слива)

(баклажан)



(абрикос)



V блок «З народної скарбнички»

- В цьому блоці треба поєднати частини народних висловів.

Рослинність —

По лісу ходи — Гнучка,

Високий, як лоза,

Любуйся калиною, коли цвіте, Могутній,

Тендітна,

Без верби і

Пишна та красива,

землі окраса, під ноги гляди, як лоза.

а дурний, як коза.

а дитиною — коли росте.

як дуб.

мов берізка.



калини нема України.

мов червона калина



VI блок « Правила поведінки у природі»

- Яких правил треба дотримуватися у природі, щоб не завдавати їй шкоди . Зробити висновки, прослухавши розповідь ваших ровесників. За правильну відповідь заробляєте 1 бал




За тиждень тільки й було розмову класі про майбутню подорож до лісу. Останнього моменту захворіла вчителька Ганна Василівна. Але ми вирішили

все ж таки поїхати до лісу самі. Дорогу ми вже знали, взяли продукти, компас, не забули і про магнітофон. Веселою музикою повідомили ліс про наше прибуття. Дні стояли теплі, сухі. Знайома стежка привела нас до березового гаю.

Привал. Швидко наламали гілок з дерев і розпалили вогнище, зробили чай, поїли і пішли далі. Перед тим, як іти, Петрик повикидав склянки і поліетиленові пакети і сказав: «Мікроби все одно їх зруйнують!». Палаюче вогнище ніби прощалося з нами. В кущах ми знайшли гніздо якогось птаха. Потримали в руках теплі яєчка і поклали на місце. Ставало все тепліше. На лісовій галявині ми знайшли маленького їжачка. Вирішили, що мати його покинула, взяли з собою у школі стане у пригоді. Побачивши мурашник, вирішили розворушити його. Поступово почали набігати хмари, стемніло, загуркотіло. Пішов дощ, заблискотіла блискавка. Але нам було не страшно ми встигли сховатися під одиноким деревом. Веселі ми йшли на станцію. І раптом побачили змію. «Це гадюка!» закричав Петрик і вдарив її палицею. З великим букетом квітів ми підійшли до станції. Гарно пройшов день.

Правила поведінки в природі

  1. Гучна музика злякає птахів.

  2. Для вогнища збирають сухі гілки.

  3. Не можна залишати після себе сміття.

  4. Вогнище потрібно закидати піском, землею або залити водою.

  5. Брати яйця пташок не можна.

  6. Брати тварин не можна.

  7. Не слід чіпати мурашник.

  8. Ховатися під одиноким деревом не можна, бо може влучити блискавка.

  9. Не можна бити змій.

10. Не можна зривати квіти, бо можуть трапитися рідкісні.

IV Підсумок вікторини

  1. Підбиття підсумків, визначення переможців. ( За правильну відповідь учень отримував фішку у вигляді листочка або квітки, кількістю цих фішок визначаються переможці.)

  2. Вірш

Вмійте природу любити

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти, Вмійте ж природу любити, Кожній стеблинці радіти. В полі, у лісі, над яром — Квіти, дерева і трави... Цвіту не вирви задаром, Гілки не втни для забави. Оберігайте ж повсюди Шлях і стежиночку в гаї. Все те окрасою буде Нашого рідного краю.

П. Ситниченко



Література

  1. В. Танасійчук « Екологія у малюнках»

  2. Молодова Л. П. Екологічні свята. М., 1997;

  3. Наумчук В. І. Завдання з природознавства – Т.: СМГ «Астон», 2003. – с. 83-85;

  4. Смаглій О. Застосування ігрових ситуацій на уроках природознавства // Поч. школа. - 2003. - №3. - С. 20-21.

  5. Я і Україна . Навколишній світ: Матеріали до уроків у 2 класі.- Харків :

Веста: Видавництво «Ранок», 2002.- 328с.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка