Інформаційний біологічний проект. " Загальна характеристика водоростей". Основні цілі



Скачати 99.25 Kb.
Дата конвертації09.03.2016
Розмір99.25 Kb.
Інформаційний біологічний проект.

" Загальна характеристика водоростей".

Основні цілі: сформувати поняття " водорості", ознайомити учнів з середовищем їх життя,

розглянути загальну характеристику водоростей , їх систематичне положення,

різноманітність. Надати учням можливість проявити ініціативу і самостійність.

Стимулювати використання різноманітних методів вивчення теми. Закріпити

навички оформлення результатів своєї роботи та складання повідомлень за її

результатами. Забезпечувати посилення міжпредметних зв’язків, з метою

опанування мультимедійних можливостей. Розширити можливості ілюстрованого

супроводу уроку та дидактичну базу кабінету «Біології». Виховувати культуру

взаємовідносин між однокласниками

Ідея проекту: унікальність, неповторність водоростей як створінь природи.

Учасники проекту учні 7 класів.



І. Етап планування роботи над проектом.

План.


  1. Вступ.

  2. Середовище існування водоростей.

  3. Загальна характеристика водоростей.

  4. Різноманітність водоростей.

  5. Водорості і мистецтво.

  6. Водорості в кулінарії.

  7. Перевір себе.

ІІ Етап розподілу обов'язків між членами групи.

1 група екологи: презентація про середовище існування водоростей.

2 група альгологи: ознайомити учнів із загальною характеристикою водоростей.

3 група систематики: розкрити місце водоростей у природі, їх біорізноманіття.

4 група артисти: сформувати образне уявлення про водорості, стимулювати творчі здібності.

5 група кулінари: розповісти про використання водоростей, як цінного харчового продукта.

6 група розумники: перевірити засвоєння інформації учнями.

ІІІ. Зміст роботи.

1. Пошуковий етап.

Учні разом з батьками, вчителями, бібліотекарем працюють у групах, читають додаткову літературу, збирають матеріал по темі проекту. У результаті пошукової роботи, роблять висновки про водорості як унікальне природне створіння.

2. Оціночно – смисловий етап.

Обговорення зібраної інформації.

Систематизація матеріалів.

Створення власних рекомендацій.

ІV. Узагальнюючий етап.

Захист проекту.

Вступ.

Нас оточує дивний, чудовий

Загадковий привабливий світ.

(Чарівний світ, Красоткіна Н.Г.)

У Дніпрі і його водосховищах станом на 1 січня 1999 року мешкали представники 8 систематичних відділів водоростей: синьо-зелені[13], діатомові, зелені, динофітові, евгленові, жовтозелені, золотисті, криптофітові. Особливо різноманітні — зелені. Серед них інтенсивно розвивалися вольвоксові, протококові, улотриксові, зігнемові, десмідієві водорості. Кількість видів водоростей, інтенсивність їх розвитку на різних ділянках Дніпра значною мірою змінюються залежно від екологічних особливостей частини водойми, сезону року, глибини й часу доби. Станом на 1 січня 1999 року, загальна кількість видів водоростей, знайдених в планктоні водосховищ Дніпра, склала 1 192 види.

Для захисту проекту ми з вами недарма обрали об’єктом вивчення водорості, тому що важко переоцінити їх значення в природі і для людини. Сьогодні групи звітують про пророблену роботу.

Звіт групи екологів.

Середовище існування водоростей.

Водорості займають здебільшого водне середовище життя. В прісних або морських водоймах вони живуть як в товщі води, так і можуть прикріплюватися до дна, різних підводних споруд, каміння. Основна умова існування- світло, цей чинник є обмежувальним для поширення цих рослин . Водорості мешкають лише у тих шарах води, куди надходить світло. Існують водорості, що живуть і на суходолі. Вони оселяються на корі дерев, скелях або у верхніх шарах грунту. Деякі види водоростей пристосувались до співіснування з іншими живими організмами, оселяючись в середині їхнього організму ( розповідь супроводжується показом фотослайдів).

Наприклад:


  • Рослина має назву нептунус. У природі трапляється лише біля берегів Англії та Японії. Водорість адаптували до життя на суходолі. Вона не потребує ґрунту та поливання. Живе понад 10 років, якщо на неї не потрапляє сонячне проміння. Виділяє в повітря йод і оздоровлює його. Поглинає випромінювання телевізорів та комп'ютерів. Британські інженери запропонували вмонтовувати у стіни будинків і офісів контейнери із такими рослинами. Морські водорості здатні переробити на кисень 99% вуглецю з повітря.

  • Кусіро, Хоккайдо - водорості мутанти завойовують світ. Тип зелених водоростей (марімо), що мають незвичайну круглу форму, поширилися в різних місцях по всьому світу з Японії.

Дослідження було проведено Ісаму Вакана, який виявив, що ці водорості, раніше зустрічалися тільки біля берегів Японії, стали стрімко поширюватися по всьому світу. Дослідження показали, що водорості піддалися мутації ДНК внаслідок радіаційного впливу. Можливо саме це й стало чинником їх стрімкого поширення.



  • Життя у вологих тропіках стало серйозною проблемою для двох полярних ведмедів, що живуть у сінгапурському зоопарку, - вони позеленіли. Їхні білі шуби позеленіли від того, що в волосинах шерсті почали активно рости мікроскопічні водорості.



  • є водорості (зелені, діатомові), котрі живуть на льоду та на снігу, спричиняючи тим їхнє „цвітіння”.

  • червоні коралові водорості було знайдено на максимальній для рослин глибині - 268 метрів.

  • На зображення, створені в Adobe Photoshop, це реальні фотографії, отримані професійним фотографом на одному з озер Австралії. Річ у тому, що в певний період часу на цьому озері починають активно розвиватися люмінесцентні водорості, мікроскопічні організми, які світяться не постійно, а тільки під впливом певних подразників (наприклад, хвилі).



Розгадав це цікаве явище на початку 19 ст знаменитий шведський вчений Карл Агард.

Він установив, що причина забарвлення – мікроскопічні водорості, які дуже розмножилися.

Хімічний аналіз чистого і забарвленого снігу показав відсутність заліза в чистому снігу й значну його кількість у забарвленому. Мабуть, залізо потрібне цим організмам для підсилення окисно-відновних процесів.

Звіт групи альгологів.

Загальна характеристика водоростей.

Тіло – талом або слань.

Тканин немає.

Розміри від мікроскопічних до десятків метрів.

Одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні.

Целюлозна клітинна стінка.

Є хроматофор, в якому містяться пігменти різного забарвлення.

У деяких є ризоїди- органи прикріплення.

Живлення (автотрофне – завдяки фотосинтезу).

Дихають киснем розчиненим у воді.

Розмножуються статево, нестатево та вегетативно.

Демонструють слайд « Мікроскопічні водорості», «Макроцистис» та паперову модель макроцистису в натуральну величину ( може сягати до 60 метрів ) для порівняння.





Звіт групи систематиків.

Різноманітність водоростей.

Водорості об’єднують у різні відділи. Ми розглянемо представників відділів Зелені, Діатомові, Бурі та Червоні водорості ( демонстрація слайдів з поясненням).















Звіт групи артистів.

Водорості і мистецтво.

Учні співають пісню про водорості ( « Крутится, вертится шар голубой»):

Жовті, зелені, червоні вони.

Забарвлення різне, заможні пани.

Не мають коріння, не мають листків,

Немає тканини і пелюстків.

Як же вони примудрились, живуть,

Не ходять, не їздять і не повзуть.

Тримаються міцно або течія

Несе їх свавільно, таке вже життя.

Живуть поодинці, живуть і гуртом,

Ростуть вони швидко і радість їх в том,

Що є фотосинтез і дихання є,

Вони народились такі вже як є.

Сценка «Лікар- ендокринолог і пацієнт».

- Лікарю! Останнім часом я все більше відчуваю стомлюваність, погану працездатність, сонливість, відсутність апетиту. На уроках я не уважна, а коли намагаюсь щось запам’ятати – це мені не вдається. Я стала відчувати болі в серці, задуху. Що зі мною?

- Для того, щоб дізнатися що з вами, вам потрібно обов’язково обстежитись. Але на перший погляд ваша хвороба викликана нестачею вітамінів.

- Але я проводжу профілактику в зв’язку з епідемією грипу. Вживаю вітаміни, – зокрема вітамін С – п’ю чай з калини та лимоном, їм квашену капусту…

- До речі про капусту!... Я б радила вам споживати морську капуста, яка багата на йод, фосфор і не тільки. Дуже корисна страва.

- Лікарю! Але мені не подобається смак ламінарії - морської капусти. Як бути в цьому разі?

- До речі, ті, хто не переносить смаку морської капусти, рятуються сушеною. Можна додавати 1 ч. л. у готові страви. Смак не відчуватиметься, а йод і фосфор засвояться організмом. Проте слід пам'ятати: для того, щоб відчути, наскільки морська капуста корисна, необхідно вживати її регулярно, але не більше 2 ч. л. у день (!) при щоденному прийомі.

Звіт групи кулінарів.

Водорості в кулінарії.

Про корисні властивості морської капусти говорилося багато. Морську капусту вживають у сушеному, маринованому, консервованому, вареному вигляді. Консервована або маринована морська капуста найчастіше використовується як в їжу, так і для салатів. У наш час в супермаркетах

можна купити готовий салат з морської капусти. Але салати, приготовані своїми руками смачніше і корисніше.



Салат з морської капусти і крабових паличок. Три яйця зварити, очистити і порізати кубиками. Порізати одну цибулину, 300 гр. морської капусти, 250 гр. крабових паличок. Інгредієнти перемішати і заправити майонезом.

Салат м’ясний. Невеликими кубиками нарізаємо м’ясо (150 гр.) вареного або копченого. Сир натерти на крупній тертці, щоб було 4 ст. л. М’ясо та сир змішуємо і додаємо два нашаткованих свіжих огірка, 2 варені яйця, 200 гр. морської капусти. У масу видавити два зубки часнику. Все перемішати і заправити майонезом.

Салат морський. Почищені філе морської риби (300 гр.) відварюємо в підсоленій воді, даємо охолонути, і розминаємо його вилкою в кашку. Нарізаємо зварені круто яйця (2 шт.) І цибулину, і все змішуємо з 300 гр. морської капусти. Салат заправляємо майонезом.

Салат з морської капусти та кальмарами. Порізати соломкою відварені 300 гр. кальмарів. Цибулину дрібно нарізати і обсмажити в рослинній олії. Два варених яйця порізати і змішати з іншими інгредієнтами, додавши майонез.

Святковий салат. Нарізати невеликими шматочками 300 гр. консервовану морську капусту. У киплячу воду на 20-30секунд опустити 250 гр. очищених креветок і порізати їх навпіл. 2-3 варених яйця дрібно порізати. Всі інгредієнти змішати, додати тертий сир і майонез. Салат прикрасити червоною ікрою.

Салат з овочів і морської капусти. Нарізати кубики один огірочок і помідор, два варених яйця. Невеликими шматочками ріжемо морську капусту (1 банку). Все перемішуємо, додаємо 0,5 банки консервованої кукурудзи. Додати сіль і майонез.

Салат з риби і морської капусти. 200-300 гр. філе відвареної риби нарізати маленькими скибочками. Два варених яйця порізати дрібно. З морської капусти (1 банку) відцідити розсіл. На блюдо ложем шар риби, полити майонезом, потім шар морської капусти, полити майонезом. Зверху салат засипати порізаними яйцями і поставити на 1-2 години в холодильник.

Салат із зеленим горошком і рисом і морською капустою. У підсоленій воді відварити 1-2 ст. л рису. Дві цибулини порізати кільцями, а зелений лук порізати дрібно. Все змішати з двома банками консервованої капусти. Перемішати всі інгредієнти і посолити. У салат додати горошок, посипати все зеленню і зеленим луком.

Чи знаєте ви, що…

…у ламінарії йоду більше в 30 тисяч разів, фосфору в 500 разів і міді в 300 разів, аніж у морській воді. А от заліза в ламінарії стільки ж, як у молоці.

…один із видів морської капусти - ламінарію японську - вирощують на морських плантаціях у Китаї, Кореї, Японії та Росії. Її використовують як салатну рослину для їжі, а також як лікувальний і профілактичний засіб при шлунково-кишкових захворюваннях, склерозі, рахіті та зобі.

Готують для демонстрації декілька салатів, знайомлять із морською капустою у маринованому та сушеному вигляді, роздають листівки з рецептами.









Який би салат ви не приготували, він буде корисним і смачним. Приємного апетиту!

Звіт групи розумників.

Перевір себе.

Перевірити знання про водорості у вигляді гри “Чи вірите ви, що…”:

- усі водорості живуть у воді;

- усі водорості багатоклітинні;

- розмір водоростей може бути кілька десятків метрів;

- водорості є різного кольору;

- розмноження тільки статеве;

- водорості живуть усередині інших організмів;

- водорості автотрофи;

- водорості не здатні до фотосинтезу.

«Склади назву».

На окремих аркушах паперу написані частини слів-назв різних видів водоростей.

1. Спіро гіра.

2. Воль вокс.

3. Хло рела.

4. Уль ва.

5. Наві кула.

6. Фу кус.

7. Ламі нарія.

8. Філо фора.

9. Кора ліна.

10. Хламі домонада.



Що зайве?

1. Фукус, фікус,філофора.

2. Зелені, білі,червоні, бурі.

3. Ламінарія, йод, сіль.

4. Талом, ризоїди, стебло.

5. Хламідомонада, хризантема, хлорела.

6. Корінь, квітка, лист, слань.

- Поясніть свої відповіді.



«Закінчи речення».

1. Тіло водорості не має стебла, листя, коренів, квіток, плодів і називається… (Таломом або сланью).

2. Водорості бувають різного кольору через наявність … (пігменту).

3. Зелений пігмент, завдяки якому відбувається фотосинтез, називається… (хлорофіл).

4. Водорості можуть жити… (у воді, на грунті, деревах, живих організмах ).

5. Водорості можуть вести прикріплений спосіб життя. А за відсутності коренів кріпляться до грунту… ( ризоїдами ).



Висновки.

Водорості- неповторні, дивовижні створіння природи. І сьогодні ми лише заглянули в світ загадкових істот, яких вчені важають давніми мешканцями планети.



Нас оточує дивний, чудовий

Загадковий привабливий світ.

(Чарівний світ, Красоткіна Н.Г.)

Література:

1. Біда О. А., Дерій С.І, Ілюха Л. М. «Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів. – К., «Літера»,2008 р.

2. Морозюк С. С., Протопопова В. В. «Альбом з ботаніки» – К., 1987 р.

3. Матяш Н. Ю., Костильов О.В., Вихренко А. С. Вихренко Т. О. «Завдання для підсумкової атестатіцї з біологігії за курс основної школи» К. : «Генеза», 2004 р.

4. Горбунова Н. П. Альгология: учеб. пособие для вузов по спец. «Ботаника». — М. : Высш. шк., 1996 р.

5. Стеблянко М. І., Гончаров К. Д., Закорко Н. Г. «Анатомія і морфологія рослин: навчальний посібник для студентів природничих факультетів» — К.: Вища школа, 1995 р.

6. Журнали «Біологія» за 2008-2009 рік – ВГ «Основа».

7. Морозюк С.С. Біологія, 6 клас. – К. : Генеза, 1996 р.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка