Казки (соціально-побутові). Українська народна казка
Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види народних казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками побутової казки; вдосконалювати вміння читати діалоги, знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; формувати вміння висловлювати моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб казки; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов, повагу та інтерес до усної народної творчості.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Шкільний мелодійний дзвінок
Покликав усіх на урок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
У чарівну країну Знань.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Артикуляційна вправа «Хоботок»
В зоопарку ми були,
Там великі є слони.
А маленький Раві
Привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!» — немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.
(Витягнути губи сильно вперед, напружити, як під час вимовляння звука [у].)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного і переказують притчу Леонардо да Вінчі «Лебідь».
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Казок на світі є багато —
І веселих, і сумних.
Тож чи можемо
Прожити ми без них?
Не можем без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,
Як зло подолати, як хитрих провчити,
Як чуйних, і добрих, й сміливих любити.
— Казка — це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать жити по правді.
Сьогодні ми почнемо ознайомлення із соціально-побутовими казками. Їхні герої — люди, які діють в обставинах, близьких до справжнього життя. Але, потрапляючи у вигадані ситуації, вони виявляють надзвичайні якості: небачену хоробрість, дивовижний розум, нечувану жадібність. У цих казках завжди перемагають бідні, пригноблені, але чесні, мудрі, порядні й працьовиті герої. Складаючи ці казки, народ навчає нас, як треба жити, до чого прагнути.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання учнями тексту «Казки» (с. 20–21)
— На основі чого виникла казка?
— Яким чином це сталося?
— На які види розподіляють казки за змістом?
— У чому полягає особливість соціально-побутових казок?
— Які казки згадуються у вірші Ліни Костенко?
— Що є особливістю казок?
2. Фізкультхвилинка
3. Конкурс знавців українських народних казок
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
(«Котик і півник»)
Солом’яний у мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив.
(«Солом’яний бичок»)
-
Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-Дереза»)
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати?
(«Ріпка»)
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило.
(«Курочка Ряба»)
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати.
(«Вовк і семеро козенят»)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чим цікавий був сьогоднішній урок? Що вам найбільше запам’яталося?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати ілюстрацію до своєї улюбленої української народної казки.
|