Конкретну тему Першого уроку навчальні заклади визначають самостійно



Сторінка1/5
Дата конвертації05.03.2016
Розмір0.64 Mb.
  1   2   3   4   5


ВСТУП

Враховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції Гідності та обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.

Міністерство освіти і науки України рекомендує загальноосвітнім навчальним закладам розпочати 2015-2016 навчальний рік Першим уроком, тематика якого відповідала б принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, що затверджена наказом МОН від 16.06.2015 №641.

Відповідно до листа МОН України №1/9-354 від 24.07.2015 «Про тематику Першого уроку у 2015/2016 навчальному році» конкретну тему Першого уроку навчальні заклади визначають самостійно.

При обранні теми, підготовці і проведенні уроку доцільно звернути увагу на питання історії українського державотворення, розвитку та зміцнення держави, історії державних символів України, формування у молодого покоління сучасної національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги, виявлених нинішніми захисниками Батьківщини, на героїці сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави.

Завдання уроку:

- ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України;

- формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;

- формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та захищати державні інтереси країни;

- виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, які населяють країну;

- залучити дітей та учнівську молодь до участі у громадському русі задля громадянського миру і злагоди.

Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними, але обирати їх слід із урахуванням вікових та психологічних особливостей учнів.

Під час проведення Першого уроку для учнів основної та старшої школи важливо донести ідею української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства й нації в цілому.

Моделюючи зміст уроку для цієї вікової групи, необхідно приділити увагу питанням відновлення історичної пам’яті, ознайомивши учнів з усталеними державницькими традиціями України.

Висвітлюючи сторінки історії, варто звернути увагу учнів на те, що українці – козацька нація. А Запорозька Січ була і залишається нині синонімом свободи, незалежності, людської й національної гідності.

З метою поглиблення знань учнів з історико-культурної спадщини країни, її політичного та соціального розвитку радимо використовувати, на вибір учителя, віртуальні екскурсії в музеї України, зокрема:



  • Національний музей історії України (3D-тур)

  • Національний архітектурно-історичний заповідник «Чернігів стародавній»

  • Чернігівський обласний історичний музей ім. В.В.Тарновського

  • Музей писанкового розпису

  • Музей національної архітектури та побуту «Пирогово»

  • Коломийський музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття

  • Історико-археологічний музей «Прадавня Аратта – Україна» в с.Трипілля

  • Музей археології в Батурині

  • Національний військово-історичний музей України

  • Музей історії запорозького козацтва

  • Музей гетьманства

  • Музей М.С. Грушевського

  • Острозький краєзнавчий музей

  • Заповідник «Поле Полтавської битви»

  • Цитадель Батуринської фортеці.

Особливого значення набуває ознайомлення учнів з історією героїчної боротьби українського народу за державну незалежність протягом свого історичного шляху, зокрема у ХХ-ХХІ століттях це – дисидентський рух, студентська Революція на граніті, Помаранчева революція, Революція Гідності, бойові дії на Сході України.

Події, які переживає народ України упродовж 2013-2015 рр., ще раз засвідчили, що проголошена у 1991 р. державна незалежність потребує постійного захисту, глибокого розуміння та оцінки того, що відбувається навколо нас.

Тому Першим уроком може бути урок-роздум про історичну долю України, героїку сучасних захисників суверенітету і територіальної цілісності країни, мужність українських військових та добровольців, їх вірність Присязі українському народові, готовність віддати життя за мир і спокій в Україні, а також героїзм простих українців, які з перших днів антитерористичної операції допомагають забезпечувати війська захисним спорядженням, ліками, продовольством та, не зважаючи на ризик, вивозять із захоплених міст і сіл мирних громадян; розмова з учнями про сьогодення і перспективи України.

Лейтмотивом уроку має стати любов до України, самовідданість і патріотизм її захисників, активна громадянська позиція українців, особиста відповідальність за долю держави.

З урахуванням вікових особливостей учнів початкової школи на Першому уроці може бути запропоновано тему уроку «Чим може пишатися українець?» з переглядом мультфільмів патріотичної спрямованості із серії «Це – наше і це – твоє!», створених телеканалом «ПлюсПлюс», з подальшим їх обговоренням (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/programs/ce-nashe-i-ce-tvoye-356861.html).

Першокласників, які уперше переступають поріг школи, можна ознайомити з історією школи, досягненнями її випускників, особливостями навчання в ній тощо.

Глибшому усвідомленню теми сприятиме відповідне оформлення місця проведення уроку Державними символами. Доцільним буде використання географічної карти України, портретів героїв-земляків, афоризмів про патріотизм та боротьбу за свободу.

Цілком доречними були б елементи державної символіки в одязі вчителя та учнів (жовто-блакитні стрічки, національне вбрання), що підкреслить єдність народу України.

До проведення Першого уроку необхідно залучити учасників бойових дій на Сході країни, ветеранів минулих воєн, активних учасників Революції Гідності, членів сімей Героїв Небесної Сотні та полеглих бійців АТО, діячів сучасної культури, мистецтва, науки, спорту, які виявляють активну громадянську і патріотичну позицію. Живе спілкування з людьми, які є гордістю України (певного регіону, міста), має велике виховне значення.

Важливу роль відграватимуть зустрічі з представниками Збройних Сил України, правоохоронних органів – учасниками бойових дій. Вони є прикладами мужності і героїзму, стійкості і незламності народу. Почесний обов'язок цих людей – допомогти молоді уявити у всій повноті героїчне минуле і теперішнє своєї країни. У процесі проведення уроку необхідно розповісти учням про сміливість та подвиги українських військових, мобілізованих та добровольців, проявлені у визволенні сходу Батьківщини. Школярі мають знати, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти України.

Також варто організувати зустрічі з волонтерами, представниками громадських та благодійних організацій, які надають підтримку бійцям Збройних Сил, Національної Гвардії України, залученим до антитерористичної операції на Сході країни та громадянами, які приймають у себе біженців і вимушених переселенців.

Актуальним є поширення під час уроку інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України.

Зміст Першого уроку має позиціонувати український Євромайдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.

Необхідно підкреслити, що у час, коли Україна виборює свою волю й незалежність, свою цілісність і єдність, чернігівці не стоять осторонь. Вони відстоювали демократичне майбутнє нашої держави на Майдані, разом з побратимами з інших регіонів здобували право українців на вільне життя у європейській спільноті.

З перших днів проведення антитерористичної операції тисячі наших мужніх земляків відстоюють свободу власної держави. Вони гідно несуть службу у лавах Збройних Сил та Національної гвардії України, у прикордонних військах, батальйоні спецпризначення «Чернігів», добровольчих формуваннях. Нам є ким пишатися. Та, на жаль, і є за ким сумувати.

Троє з Героїв Небесної Сотні — з Чернігівщини: Василь Прохорський, Андрій Мовчан, Віктор Орленко.

Вже не один десяток кращих синів Сіверського краю не повернувся з поля бою неоголошеної війни на сході України.

Сторінка «Герої не вмирають» на сайті Чернігівської ОДА (http://cg.gov.ua/) — краплина у морі всенародної шани і пам’яті.

Ми бережемо спогади про кожного з героїв. І низько схиляємось перед величчю їх подвигу.

На цьому етапі уроку варто оголосити хвилину мовчання з метою вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні, воїнів АТО та інших загиблих у боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави.

Створенню особливого емоційного настрою під час уроку сприятиме: використання презентацій у вигляді слайдів або відеоколажу з музичним чи мовним супроводом, кіно- та відеофільмів, аудіозаписів, музичних композицій, присвячених мужності і героїзму людей у захисті Батьківщини; огляд та обговорення відповідної тематики у телепередачах і ток-шоу: «Стосується кожного» (канал «Інтер»), «Хоробрі серця» (канал «1+1»), «Говорить Україна» (канал «Україна»), «Гордість Країни» (канал «СТБ») тощо. Такі засоби роботи підсилять почуття співпереживання з приводу великого випробування, яке випало на долю українського народу, болю і скорботи за непоправні втрати, захоплення героїзмом та мужністю народу.

Проведення Першого уроку має стати своєрідним імпульсом для розвитку молодіжного волонтерського руху, організації благодійних та трудових акцій, готовності кожної особистості до служіння своїй Батьківщині.

Під час уроку для учнів початкової школи можна започаткувати роботу щодо підготовки і презентації посильних проектів патріотичного змісту (наприклад, написання творів про земляків, які прославили рідний край, листів підтримки своїм ровесникам, які перебувають у зоні АТО, вітальних листівок захисникам Вітчизни тощо). Пропонуємо провести майстер-класи за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів для бійців Української армії.

Для учнів основної та старшої школи у ході уроку доцільно запровадити благодійні акції «Ми разом» (спрямована на допомогу пораненим військовим), «З вірою в серці» (на підтримку захисників нашої країни, їхніх дітей та родин, медичних працівників і волонтерів, які працюють у зоні АТО), конкурси малюнків «У світі немає кращої країни, ніж Україна» і оберегів «Слава українським військовим».

Зусилля педагогів мають бути спрямовані на реалізацію проектів щодо привернення уваги дітей та молоді до питань збереження миру. Тому на уроці важливо започаткувати різноманітні заходи (флешмоби, акції тощо) до Міжнародного Дня Миру, який проводиться щорічно 21 вересня.

Героїчні й водночас драматичні й навіть трагічні події останнього часу спонукали до оновлення експозицій шкільних музеїв, кімнат Бойової Слави, зокрема щодо інформації про учасників АТО та волонтерів з даної території. Тому елементом уроку може бути тематична екскурсія.

Активній змістовній організації та проведенню Першого уроку сприятиме діяльність краєзнавчих музеїв, бібліотек, спілок ветеранів, військових частини та полігонів, військово-спортивних, військово-патріотичних клубів тощо.

Для розроблення уроку доцільно скористатися методичними матеріалами, які пропонує ЧОІППО імені К.Д.Ушинського, фактографічними в мережі Інтернет та іншими джерелами.

Важливо при проведенні Першого уроку уникнути формалізму й заорганізованості; необхідно забарвити перший день нового навчального року святковістю, урочистістю, добрим настроєм, емоційністю, оптимізмом.

Радимо анонси про проведення Першого уроку розміщувати на офіційних сайтах органів управління освітою, навчальних закладів.


ОРІЄНТОВНІ МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ

ПЕРШОГО УРОКУ В 2015 - 2016 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ




«ГЕРОЇ ДЛЯ НАС ЯК ПРИКЛАД...»

(година спілкування для учнів старшої школи)


Патріотизм (грец. раtґiт — Батьківщина, Вітчизна) – це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.

Патріотизм передбачає гордість за матеріальні та духовні досягнення свого народу, Батьківщини, бажання збереження її національних особливостей, її культурного надбання та захист інтересів своєї громади, народу загалом.



За матеріалами Вікіпедїї
Мета: ознайомити старшокласників із подвигами звичайних українців, які в критичні хвилини виявили надзвичайну силу духу та мужність, щоденною працею рятують життя людей; з'ясувати зміст (проаналізувати аспекти поняття «герой»; виховувати почуття патріотизму, гуманне ставлення до людей).

Обладнання: ілюстрації з портретами героїв, відеоролик «Небесна сотня», презентація.

Очікувані результати: учні усвідомлюватимуть поняття справжнього та фальшивого патріотизму, поглиблюватимуть знання про людей, яких називають героями.

Форма проведення: створення віртуального сайту «Герої живуть серед нас».

Підготовчий етап: усіх учнів класу було розподілено на три групи – інформаційні центри. Кожна група отримала випереджувальні завдання. Роботу груп буде висвітлено на сторінках віртуального сайту.
Хід заходу

Організаційний момент

Вступне слово вчителя

На світі чимало різних професій, і всі вони є важливими для суспільства. Є професії, які окрім знань, вимагають надзвичайного терпіння, виваженості, мужності, стійкості та навіть героїзму. Цьому не навчитися у жодному коледжі чи виші, бо ці риси формують оточення, середовище, суспільні обставини. Мова йде про військових.

Саме про героїв, патріотів ми говоритимемо на сьогоднішній виховній годині «Герої для нас як приклад...». Адже у зв’язку з непростими та нелегкими подіями в нашій державі-ці слова набувають нового значення. І звичайні українці, яких ми зараз називаємо героями, живуть серед нас, своїм прикладом показують, як потрібно чинити за певних ситуацій, спонукають діяти, допомагати іншим.

Наша виховна година проходитиме у формі створення віртуального сайту «Герої живуть серед нас», де кожний інформаційний центр розмістить свій матеріал на відповідних сторінках.


Основна частина

Сторінка перша: «Головна»

1. Бесіда з учнями:



  • Яку людину можна назвати героєм?

  • Чому люди здатні на подвиги?

  • Чи є серед ваших знайомих люди, яких можна назвати героями?

  • Який він, герой?

2. Складання «асоціативного фону» до слова «герой».

Учитель. Які асоціації виникають у вас зі словом «герой»?

(Відповіді учнів: самовідданий, захисник, здатний на самопожертву, мужній, хоробрий, патріот, перемагає смерть)

Учитель. А тепер звернімося до тлумачення слова «герой» у словниках. Наприклад, словник української мови в 11-ти томах подає таке тлумачення:

1) видатна своїми здібностями та діяльністю людина, яка проявляє відвагу, самовідданість і хоробрість у бою та труді;

2) людина, яка втілює основні, типові риси певного оточення, часу, епохи тощо;

3) особа, яка чим-небудь відзначилася, привернула до себе увагу.

У висловах відомих людей також знаходимо тлумачення слова «герой». (Учитель демонструє слайди із висловами видатних особистостей про героїв)

Вислови про героїв.



  • Герой – це людина, яка в рішучий момент робить те, що потрібно робити в інтересах людського суспільства. (Юліус Фучик)

  • Герой – це людина, яка знає, що є блага, дорожчі за життя; людина, яка присвятила своє життя служінню державі, себе одну – служінню багатьом. (Готхольд Ефраїм Лессінг)

  • Герой – це той, хто творить життя всупереч смерті, перемагає смерть. (Максим Горький)

  • Герой не хоробріший за звичайну людину, але він зберігає хоробрість на п’ять хвилин довше. (Ральф Уолдо Емерсон)

  • Герой робить те, що можна зробити. Інші цього не роблять. (Ромен Ролан)

  • Мужність – страж і опора всіх інших чеснот, і той, хто позбавлений мужності, навряд чи може бути твердим у виконанні обов’язку та виявити всі якості істинно гідної людини. (Джон Локк)

  • У ранньому дитинстві мають бути вже закладені геройські почуття, що налаштовують душу на подвиги любові та шляхетності. І хіба історія демонструє мало прикладів героїв? (Микола Шелгунов)

Учитель. Як бачимо, ці тлумачення співпадають Із тими рисами героїв, які ви сформулювали в асоціативному кущі. Серед рис героя ви визначили патріотизм. Але патріотизм теж кожен тлумачить по-різному. Є люди, які по-справжньому люблять свій край, державу, без вагань стають на захист її інтересів. А є, на жаль, псевдопатріоти, які на словах люблять Батьківщину, готові заради неї на все, але як тільки доводиться захищати її незалежність і державність, знаходять причини, щоб цього не робити. Революція Гідності, війна на сході України показала героїзм одних і викрила лжепатріотизм інших. І кожного з тих, хто вніс свою частку допомоги під час подій на Майдані та в гібридній війні на сході України, можна назвати справжніми патріотами, нашими героями. І не лише їх, адже поміж нас є люди, які ціною власного життя рятують інших, допомагають у найскрутніші моменти. Вони теж герої, кожен із них – по-своєму.

Сторінка друга: «Неймовірні історії звичайних людей»

(Виступають представники першого інформаційного центру)

1-й учень. Ми й не задумуємося, скільки серед нас звичайних людей із звичайного села чи міста, які здатні на самопожертву заради здоров’я та життя інших, ризикують власним, ні на мить не задумуючись про наслідки. У цьому, напевне, й полягає справжня гуманність. Їх багато, але сьогодні ми хочемо розповісти про деяких із них, адже вважаємо, що ці люди заслуговують на те, щоб про них говорити.

24-річний Павло Бондарев із Севастополя 12 вересня 20І2 року зранку привітав свою маму із днем народження і пішов на роботу. Чекаючи маршрутку на зупинці, він побачив, як автомобіль, що втратив керування, на великій швидкості їхав прямо на дітей, які чекали шкільного автобуса. Восьмирічного хлопчика Павло відштовхнув, а дев’ятирічну дівчинку накрив собою, врятувавши їй життя ціною власного.



2-й учень. 16-річна Вікторія Горячко із маленького чернівецького селища, ризикуючи своїм здоров’ям, врятувала життя дворічній племінниці. Дівчинка випадково впала в окріп і обпекла 50% шкіри. На пошуки донора не лишалося часу, адже життя дівчинки згасало. Вікторія рішуче наважилась на серйозний крок і віддала крихітці шкіру зі своїх ніг. Віка завжди мріяла стати моделлю, її мрія вже не здійсниться, але вона не засмучується, бо є дещо цінніше — життя врятованої маленької дівчинки.

3-й учень. Еміль Фісталь, керівник Донецького опікового центру та першої в СНД лабораторії з вирощування клітин шкіри, врятував новонароджену дитину після встановлення унікального діагнозу. Хлопчик народився із рідкісною формою буллезного епідермолізу, через що на більшій частині його тіла немає шкіри. Така форма захворювання досить рідкісна та зустрічається лише в однієї ди­тини приблизно на мільйон. Замість того щоб ам­путувати новонародженому ніжки, як на цьому наполягали лікарі пологового будинку, Еміль Фісталь пересадив хлопчикові на ніжки здорову шкіру. Лікар успішно проводить операції діткам у перші дні їхнього життя. Ось уже багато років він допомагає безнадійно хворим людям.

4-й учень. Ми пишаємося, що на такі вчинки здатні дорослі, але коли ризикують своїм життям маленькі діти заради порятунку людей, ми пишаємося ними ще більше. Однією з таких сміливих і відчайдушних є Ганна Войцехівська із села Глоби на Волині, яка врятувала свою однокласницю – першокласницю Іринку, витягнувши її з-під криги, куди дівчинка провалилася.

Учитель. Але героями можна назвати не лише людей, які допомагають іншим, але й тих, хто перемагає себе, попри всі перипетії долі. Бо, як сказав співак Арсен Мірзоян: «Перемога не означає бути першим. Перемога з це означає бути кращим, ніж ти був». Саме тим, хто переміг себе і став героєм, присвячуємо нашу наступну сторінку.



Сторінка третя: «Від серця до серця. Перемога над собою»

(Виступають представники другого інформаційного центру)

5-й учень. Годинами, зігнувшись та обійнявши ноги руками, 17-річна художниця Даша Безкоста із Сум працює над своїми картинами. Замість пензликів – пальці ніг. Лише в такий спосіб покручене хворобою тіло дівчинки дає їй можливість творити картини дивовижної краси: «Рожевий фламінго», «Море любові», «Портрет мами»... Прикута до інвалідного візка, Даша виставляє свої роботи з надією, що вони допоможуть дворічному Денискові Савенку із Сум. У малюка вроджена патологія кишківника, і художниця допомагає мамі хлопчика зібрати гроші на операцію. Даша – дуже талановита дівчинка.

У травні цього року вона отримала диплом на Всеукраїнській виставці-фестивалі «Обдаровані діти України», що відбувалася під патронатом Міністерства освіти та науки. Проте найголовніше її досягнення – перше місце у номінації «Дитяча творчість» на Всеукраїнському фестивалі творчості інвалідів «Неспокій серця».



6-й учень. Наталя Прологаєва із Харкова у 24 роки потрапила в страшну автомобільну аварію, в результаті якої отримала кілька переломів хребта, травми кісток тазу та ніг. Чоловік покинув паралізовану Наталію з двома маленькими дітьми на руках – дворічним і чотирирічним синочками. Допомагала Наталі її мама. Жінка почала займатися спортом і напрочуд швидко продемонструвала високі результати – 2009 року вона стала дворазовою чемпіонкою Європи, через рік на світовій першості виборола чотири золоті та срібну медалі. У чемпіонаті Європи 2011 року Наталя чотири рази піднімалася на вищий щабель п’єдесталу пошани. У Харкові, де Прологаєва навчається в Академії фізкультури, її називають «Золотою рибкою» – так само, як і її знамениту землячку Яну Клочкову. Українська плавчиня, яка увійшла до мультимедалістів XIV Паралімпійських ігор, що проходили в Лондоні, виборола три золоті медалі, одну срібну та побила два світових і два паралімпійських рекорди.

Учитель. Усі ці мужні діти отримали премію «Гордість країни» і власним прикладом продемонстрували, як потрібно чинити нам.

Маючи таких героїв серед наших земляків, недивно, що на заклик до Революції Гідності відгукнулися тисячі українців, аби довести, що наш народ сміливий, незалежний, самобутній і самодостатній. Тому необхідно згадати сьогодні Героїв Небесної Сотні, які віддали свої житті заради високої мети – свободи та незалежності України. Саме таким героям присвячуємо наступну сторінку.

Сторінка четверта: «Герої Небесної Сотні»

(Перегляд видеоролика про Небесну Сотню. Виступ представ­ників третього інформаційного центру)



7-й учень. Уже минає півтора року від тих трагічних подій на Майдані у Києві, коли український народ постав проти приниження його гідності, і саме Революцією Гідності згодом назвуть суспільні зміни в Україні з 21 листопада 2013 року до лютого 2014 року. Тих, хто загинув під час акцій протесту, називають Небесною Сотнею. Це узагальнений образ героїв, з яких потрібно брати приклад.

Учитель. Сьогодні героїв дедалі більшає, адже кожен, хто стає на захист своєї держави, поповнює лави добровольців у війні на сході України, — герой. Кожен, хто робить свій внесок у перемогу України, — герой. Кожен, хто ризикує життям, аби надати таку потрібну допомогу в зоні АТО, — герой. І ми горді тим, що маємо стільки героїв із хоробрими серцями, які рятують Україну. І саме таким героям присвячуємо наступну сторінку.


  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка