Конкурсу «Творчий учитель обдарований учень» урок з теми «Т. Шевченко «Садок вишневий коло хати»



Скачати 137.62 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір137.62 Kb.
Новоолексіївська загальноосвітня школа I-II ступенів

Волноваської районної ради Донецької області

Номінація

«Урок»

Матеріали учасника

ІIІ Всеукраїнського конкурсу

« Творчий учитель – обдарований учень»

урок з теми

«Т. Шевченко «Садок вишневий коло хати». Картини природи в поезіях Кобзаря. Поетичні засоби мови»

5 клас

Автор – вчитель української

мови та літератури

Нестеренко Г. М.

2014 рік

Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати…».

Картини довколишнього світу, природи в поезіях Кобзаря.

Поетичні засоби мови

5 клас

Запропонований урок є 4 уроком з теми «Тарас Шевченко» у 5 класі. Підібрані завдання допомагають засвоїти знання учнів про дитинство поета і його родину, поняття з теорії літератури; розвивають творчі здібності школярів, уміння відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом ; виховують естетичний смак, спонукають до оптимістичного, життєствердного погляду на світ.



ТЕМА.  Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати…». Картини

довколишнього світу, природи в поезіях Кобзаря. Поетичні

засоби мови

МЕТА: навчити учнів виразно читати вірш, розуміти й усвідомлювати зміст

пейзажних поезій Т.Г. Шевченка, знаходити в тексті поетичні

художні засоби (епітет, метафору, порівняння), визначати

особливості віршових творів; розвивати уміння сприймати

різноманітні жанри мистецтва (музика,  живопис) і висловлювати

свої враження, почуття; виховання  почуття прекрасного, естетичної

насолоди споглядання справжнього мистецтва.

ТИП УРОКУ: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

ФОРМА  УРОКУ:  урок-дослідження 

ОБЛАДНАННЯ: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина»,

запис пісні у виконанні Н. Яремчука «Родина», запис співу

солов`я, запис пісні «Садок вишневий коло хати» у

виконанні В. Іваненко, комп’ютерна презентація,пам’ятка

«Як складати сенкан », таблиця «Художні засоби мови».

Плакат «Проект хати Т. Шевченка»



ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Після уроку учні зможуть:

  • виразно читати твори Т. Шевченка;

  • визначати художні засоби (епітети, метафори, порівняння), знаходити зорові, дотикові та слухові образи;

Після уроку учні більше знатимуть:

  • фактів із життя Т. Шевченка;

  • про творчість Т. Шевченка-художника;

  • автора музики до вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».

Учні отримають:

  • позитивні емоційні відчуття від знайомства зі справжніми творами мистецтва;

  • початкові уміння поєднувати і розуміти слово-музику-кольори.

Зміст уроку

І.Організаційний момент.

1. Інтерактивна вправа.

- Обміняйтеся усмішками з сусідом по парті.



2. Емоційна зарядка (учні виразно читають хором вірш).

Ми всі – з українського поля,

З блакиті його, висоти.

Тому-то нам випала доля –

Не гнутись, до сонця рости.

Тому будем віщими, вищими,

Нехай нам загубиться лік!

Якщо лиш себе не понищимо,

Ніхто нас не знищить повік.

В. Сіренко

- Який настрій викликає прочитана поезія?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.


  1. Слово вчителя (слайди 1-15)

  2. Перевірка домашнього завдання

А) Читання поезії « За сонцем хмарочка пливе…» напам`ять.

Б) Бесіда

- Що описує поет у творі? ( душевний стан героя )

- Через які образи автор передає душевний стан героя? ( сонце, хмарка, море, туман )

Висновок: автор непросто розказує про зміну душевного стану героя, він примушує нас, читачів, « побачити» тайну душі, змінюючи кольорову палітру.


  1. Завдання. Відтворіть кольорову палітру вірша( червоний, синій, рожевий, сивий)

Учні коментують роботи.

  1. Перегляд комп’ютерної презентації «Факти з життя Т. Шевченка» з незакінченими реченнями (слайди 16-31)

Завдання: закінчити речення, подані в презентації.

  1. Гра « Чарівна скринька»(повторення біографії Т. Шевченка)

- Коли народився Шевченко?

- У якому селі народився?

- У якому селі минуло дитинство поета?

- Чим захоплювався Тарас у дитинстві?

- Чи був він допитливим? Доведіть.

- Чому ім`я Катерина було подвійно дороге поетові?

- Як склалася доля Тараса після смерті батьків?

- Де похований Шевченко?

  1. Рефлексія (слайд 32):

А) Родина Т. Шевченка:

Мати – Катерина;

Батько – Григорій Іванович;

Сестра-нянька – Катерина;

Сестри – Ярина та Марія;

Брати – Микита та Йосип.

Б) Місця, пов’язані з дитинством Шевченка:

Моринці;


Кирилівка;

Вільшана.

В) Навчання та найми Т. Шевченка:

Перший вчитель-дяк Совгир;

Дяк Богорський, що бив та знущався;

Дяки у Лисянці;

Тарас-пастух;

Тарас-кухарчук;

Тарас-козачок пана Енгельгарда.


  1. Асоціативний кущ (слайд 33).

Павутинки сплетемо, потрібні слова доберемо.

Батько (мати), художник (письменник), Кобзар(поет). Смерть(життя), сирота(кріпак), Шевченко(Україна).



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Розгадайте кросворд і складіть ключове слово, уважно його прочитайте (слайди 34-35).

(Клас поділяється на дві групи за кольорами, кожній групі дається по частині кросворду. Коли учні відгадають слова, то з’єднують частини і читають слово-відгадку).

Гра «Подумай, відгадай»

  1. В якій сім’ї народився Тарас Шевченко?  (кріпацькій)

  2. Як називається село, де народився Т.Г.Шевченко? (Моринці)

  3. Назвати місто, де Тарас Шевченко навчався в Академії мистецтв. (Петербург)

  4. В якому місяці народився поет? (березень)

  5. З дитинства цьому виду мистецтва Тарас присвячував весь вільний час? (малювання)

  6. 6. Як звали батька Тараса Григоровича? (Григорій)




К

р

і

п

а

ц

ь

к

і

й

 

М

О

р

и

н

ц

І

 

П

е

т

е

р

Б

у

р

г

 

 

б

е

р

е

З

е

н

 ь

 

 

м

А

л

ю

в

а

н

н

я

 

Г

Р

и

г

о

р

і

й

 

 



  • Що називає ключове слово?

  • Поясніть різницю між написанням слів: кобзар і «Кобзар».

ІV. Оголошення теми й мети уроку.

V. Формування і вдосконалення умінь та навичок.

1. Історія написання поезії «Садок вишневий коло хати».

Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій

Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами – кріпаками.

1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

Тут, у казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці рядовим солдатом, заборона писати і малювати.

Саме у тюрмі Шевченко написав цикл із 13 поезій « У казематі». Однією з них і була поезія « Садок …» - шедевр світової пейзажної лірики.



2. Виразне читання поезії «Садок вишневий коло хати» учителем напам’ять (слайд 36).

3. Проблемно-пошукові завдання.

- Про яку пору року йдеться в поезії?

- Як описує Т. Шевченко родину?

- Які художні засоби автор використовує в своїй поезії? Яка їх роль для розкриття теми твору?

- Що ми бачимо, чуємо, відчуваємо?

- Доведіть, що перед вами ліричний твір.

- Яку музику ви б дібрали до цього твору?

- Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля? Можливо, цю. ( Звучить запис пісні « Родина» )

- Як поет описує родину?

- На якому фоні зображено вечерю родини? Чому коло хати? Що можна сказати про звичаї родини?

- Чи має проблеми ця селянська родина?

4. Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати»(слайд 37) .

Слова цієї поезії покладені на музику М. Лисенком.



  1. Гра Хто швидше»(Робота у парах)

  • Випишіть усі пестливі слова з поезії, з’ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини.

  • Випишіть усі дієслова з вірша, з’ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини.

  1. Хвилинка релаксації «Малювання подумки».

Діти заплющують очі, слухають спів солов’я, подумки відтворюють картини, змальовані автором у вірші «Садок веселий коло хати», відпочивають.

  1. Порівняльна характеристика поезії і картини « Селянська родина»

- Кого і що зображено на картині?

- Яким настроєм пройнята картина ( сум, печаль )

Коментар до картини «Селянська родина»

На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.



  1. Учні заповнюють таблицю. Зачитування робіт.

Поезія «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»







Висновок: природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

  1. Для допитливих.

Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.

Поставлю хату і кімнату,

Садок – райочок насаджу.

Полежу я і походжу

В своїй маленькій благодаті

Та в однині – самотині

В садочку буду спочивати.

Присняться діточки мені,

Веселая присниться мати,

Давнє колишній та ясний,

Та присниться сон мені!.. І ти!..

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося.



10. З теорії літератури (Робота з таблицею).

- Для створення художніх образів автори використовують засоби художньої виразності. Які?

- Що таке порівняння?

- Що таке епітет?

- Що таке метафора?

11. Самостійна робота.

Доповніть поданий текст порівняннями та епітетами (слайд 38)

. вечір спадав на ріку. Вода виблискувала, немов ………., а …… зоря сяяла ….. діамантами на ……. полотні неба. З ….. прибережного лісочка долинала …… солов’їна пісня, немов …. хор зібрався на найкращий свій концерт.

12.Установіть відповідність між образами вірша та їх особливостями(слайд 39).

1) «Садок вишневий коло хати».

2) « Хрущі над вишнями гудуть».

3) «А матері вечерять ждуть».

4) « Плугатарі з плугами йдуть».

5) «Співають ідучи дівчата».

6) «Дочка вечерю подає».

А) Слуховий.

Б) Дотиковий.

В) Зоровий.



VІ. Підсумок уроку.

  1. Складання сенкану (слайд 40).

Із запропонованих слів складіть сенкани про Т. Шевченка

Кобзар, пророчий,вірить,карається,Шевченко, віддає життя за Україну, талановитий, мучиться,світоч, бореться, безсмертний, патріот, люблячий, страждає, вірить у щасливе майбутнє народу, не кається, хоче бачити українців вільними, сподівається

Кобзар

Талановитий, люблячий

Карається, мучиться, не кається,

Віддає своє життя за Україну

Патріот

Кобзар

Безсмертний, пророчий,

Бореться, страждає, любить,

Вірить у щасливе майбутнє народу

Світоч

Кобзар

Страждаючий, ніжний, люблячий

Вірить, любить, сподівається

Хоче бачити українців вільними

Шевченко

2. Метод «Рюкзак»

Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш із незакінченим реченням і доповнюють написане.



  • Мене здивувало…

  • Мій настрій…

  • Сьогодні я дізнався(дізналась)…

  • Мені було цікаво…

  • Я зрозумів (зрозуміла)…

  • Урок дав мені для життя…

  • Мені захотілося…

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять поезію « Садок вишневий коло хати» (загальне).

До слова «край» дібрати епітети. (Достатній рівень)

Написати твір-роздум «Які почуття викликають у мене поезії

Т. Г. Шевченка» (Високий рівень)

Загальні висновки учителя про ефективність проведеного уроку

Даний урок поглиблює знання учнів про дитинство поета і його родину . Учні вчаться відтворювати настрої пейзажних поезій, вдосконалюють вміння описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити у них порівняння, епітети, метафори. Матеріал уроку виховує усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва, патріотичні почуття.



Використана література

  1. Інтернет-ресурси.

  2. Вічний як народ: Сторінки до біографії Т. Шевченка:Навчальний посібник/Автори-упорядники О. І. Руденко, Н. Б.Петренко. – К.:Либідь,1998.- 272 с.

  3. Паращич В. В. Українська література. 5 клас:Плани-конспекти уроків.- Х.: Веста, 2007.- 272 с.- (Майстер-клас)

  4. Слютіна О. В. Українська література. 5 клас (за підручником Л. Т. Коваленко)- Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 144 с. – (Серія «Мій конспект»)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка