Конспект уроку для 6 класу з образотворчого мистецтва Декоративний розпис. Петриківський розпис на пластинках «Барвисті квіти України»



Скачати 123.9 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір123.9 Kb.
План - конспект уроку для 6 класу з образотворчого мистецтва

Декоративний розпис.

Петриківський розпис на пластинках «Барвисті квіти України» (оздоблення домашного інтер’єру)

Автор: Орловська Вікторія Петрівна вчитель образотворчого мистецтва КЗНЗ «Гімназія № 15» м. Нікополь


Декоративний розпис — це один з видів декоративно-прикладного мистецтва, що передбачає сюжетні зображення й орнаменти, які створюються засобами живопису на стінах та інших частинах архітектурних споруд, а також на ужиткових предметах. Останнім часом декоративний розпис виконують також на папері, полотні, картоні й експонують на художніх виставках як твори станкового мистецтва.

Тема: Декоративний розпис.

Петриківський розпис на пластинках «Барвисті квіти України» (оздоблення домашного інтер’єру)



Клас: 6

Час: 2 год. (по 45 хв.)

Тип уроку: комбінований урок на основі раніше отриманих знань.

Мета:

•   навчальна: ознайомити учнів з петриківським розписом, історією його виникнення, майстрами цього розпису; навчити основних мазків та елементів петриківського розпису, виконати композицію з простих елементів на пластинках;

•   розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності, зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до культурної спадщини країни;

•   виховна: виховувати зацікавленість творами декоративно-прикладного (декоративно-ужиткового) мистецтва, бережливе ставлення до народного мистецтва, пам'яток української культури, охайність під час роботи з фарбами.

Оснащення:

Матеріали та інструменти для дітей: прості олівці, гуашеві фарби, пензлі, аркуші паперу, пластинки.

 Зоровий ряд: репродукції петриківського розпису (роботи Ф. Панка, робота В.Карпець, М. Шимацької,Т.Пати, Н.Білокінь, М.Тимченко «Помідори», В.Павленко), видео з елементами виконання основних мазків, слайди.



Хід уроку:

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до заняття.

ВСТУП

Дорогі учні! Ми з вами на уроках образотворчого мистецтва вже вивчали різні види розпису й оздоби декоративних елементів! А зараз прийшов той момент коли ми повторимо й закріпимо отримані знання!

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Шановні учні, дайте відповіді на такі запитання:

•   Що таке розпис? До якого виду мистецтва він належить?

•   Які центри розпису в Україні вам відомі?

•   Чи доводилось вам бачити розписи, створені вправними руками майстрів селища Петриківка - Дніпропетровської області?

•   Чи є в вашому будинку хоч якийсь предмет побуту з єлементами розпису? Який саме цей розпис?(Відповіді учнів)


3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ ЗАНЯТТЯ:

Учитель. Сьогодні ми закрітим знання з петриківським розписом,повторимо історією його виникнення, основні мазки, розширимо знання щодо майстрів цього розпису, а також навчимося використовувати ці знання н нестандартному матеріалі- пластинці.

4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Учні послухайте, будь ласка!

Петриківський розпис - унікальний вид розпису на деревині, папері чи інших предметах побуту в тому числі й пластинці. Походить із козацького села Петриківка (Дніпропетровська обл.).

Для настінного малювання у Петриківці до кінця XIX століття використовували крейду, сажу, кольорові глини, саморобні рослинні фарби, хоч уже з'явились у вжитку дешеві анілінові барвники. Фарби розводили яєчним жовтком, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняга, а деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували саморобними тоненькими пензликами з котячої шерсті, а грона калини - кінчиком пальця.

Характерним для творчості петриківських народних митців було використання у декоративному оздобленні рослинно-квіткового орнаменту, що відзначався легкістю та виразністю.

На початку XIX століття на основі настінного розпису виник декоративний розпис, який виконували на посуді: вазах, тарілках, глечиках.

З початку XX століття Петриківка стала центром виготовлення «мальовок» - малюнків на тонкому папері дешевими аніліновими фарбами - «манійками». «Мальовки» користувалися попитом і швидко поширилися далеко за межі села. Декоративний розпис народних майстрів здобув загальну назву «петриківського» (від назви села). Зберігаючи традиційні мотиви настінних розписів, петриківський розпис досі вирізняється багатим діапазоном зображень садових (жоржини, айстри, тюльпани, троянди) та польових (ромашки, волошки) квітів, залученням до візерунків мотиву ягід (калини, полуниці, винограду) та листя (папороті), а також бутонів. Крім того, для петриківських орнаментів і розписів характерні риси натуралізму.

Починаючи з 1950-х років у Петриківці відбулися певні зміни в настінних розписах: інтер'єри почали прикрашати довгими орнаментованими паперовими стрічками, мальованими петриківськими майстринями.

Ці орнаменти складаються з паперових рослинних мотивів, що повторюються у ритмічному чергуванні. Розписуючи той чи інший, навіть значний за розмірами, громадський інтер'єр, петриківські майстри переносили, по суті, свій хатній зразок у нові для них приміщення, змінюючи лише масштаби відповідно до розмірів.

Ось і ви сьогодні перетворитеся на майстрів петриківського розпису, опануйте декілька основних мазків, із яких складається зображення. Та спочатку подивимося відео з основними елементами зображення. (Демонстрація відео та робіт відомих в даній техніці майстрів, слайди)



Діти, а що ви можете додати з вище сказаного?
5. ІНСТРУКТАЖ

Учитель. Щоби створити візерунок у техніці петриківського розпису, необхідно опанувати чотири типи мазків,а в нашому випадку нам потрібно їх пригадати! Традиційно названих «гребінець», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок».

«Гребінець» — мазок, який починається з потовщення, зробленого натисканням пензля, та завершується тонким вусиком, що виконують дотиком кінчика пензля. Прокладені разом, декілька таких мазків нагадують гребінець.

«Зернятко» — мазок, який наносять починаючи з легкого дотику до сильного натискання пензлем. Коли мазки «зернятко» покладені по обидва боки стебла, кінчиком назовні, зображення нагадує колосся — звідси й назва.

«Горішок» — складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих півмісяцями та поставлених один навпроти одного, нагадують форму підкови. Заповнивши вільне місце між півмісяцями мазками «зернятко», отримаємо форму, схожу на лісовий горіх.

«Перехідний мазок» — накладається одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу (наприклад, зелену), а потім — в іншу (наприклад, жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелений колір.



http://www.imageup.ru/img56/1577156/tabl-1.jpg

http://festival.1september.ru/articles/415843/image2.gif

6. САМОСТІЙНО - ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Створення зображення декоративної квітки спочатку на папері а потів на прогрунтованій пластинці.

-Ознайомлення з методом та послідовністю виконання розпису;

-Підготовка учнями матеріалів до роботи;

-Засвоєння учнями окремих елементів петриківського розпису;

- Створення ескізу;

(Запропоновані зразки для композиції)



http://festival.1september.ru/articles/415843/image4152.gif
http://pics.livejournal.com/juliagorobey/pic/0036ah6ahttp://www.prostalogika.com/images/morfeoshow/studentgalle-5532/big/mal10.jpg

http://www.prostalogika.com/images/morfeoshow/rozkova_pr-7185/big/bird.jpg http://www.prostalogika.com/images/morfeoshow/studentgalle-5532/big/11pr_suxoplisk2.jpg

- Безпосереднє виконання розпису на заготівках (пластинках);

7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

Подумайте й дайте відповідь на такі питання:

-  Де виник петриківський розпис?

-  Які матеріали та інструменти використовували майстри петриківського розпису?

- Які мазки необхідно опанувати, щоби мати можливість створювати роботи у стилі петриківського розпису?

Приклади


Роботи майстрів Петриківського розпису

http://gdb.rferl.org/73094aee-f31e-41da-917a-e93d2234c086_mw800.jpg

робота Ф. Панка



http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/1/63/964/63964539_1284375692_pr09.jpg

робота В.Карпець



http://www.refsua.com/images/referats/5078/image001.png

Робота М. Шимацької



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/stamps_in_honor_of_tetyana_pata.jpg

http://russianpostcards.ru/wp-content/uploads/2013/04/img418.jpg

В.Павленко



http://ridna.ua/wp-content/uploads/2011/08/petrykivka_01.jpg

Роботи Т.Пати



http://img-fotki.yandex.ru/get/6429/29831263.b/0_8581e_14ff5b8a_m.jpg.jpg

Робота Н. Білокінь



http://img-fotki.yandex.ru/get/4124/29831263.b/0_85820_870608c3_m.jpg.jpg

М.Тимченко «Помідори»



http://img-fotki.yandex.ru/get/4117/29831263.b/0_8581f_dbb3349e_m.jpg.jpg

Робота В. Павленко

Ми всі молодці! Дуже добре попрацювали! А зараз я пропоную вам пройти тест « Чи творча Ви особистість?»

Для цого візміть до рук папірці й ручки й розпочнемо!



У запропонованому тесті оберіть один з варіантів:

1. Чи вважаєте ви, що світ, який вас оточує, може бути поліпшений:

  • а) так;

  • б) ні, він і так досить гарний;

  • в) так, але лише де в чому.

2. Чи гадаєте ви, що самі можете брати участь у значних змінах довколишнього світу:

  • а) так, у більшості випадків;

  • б) ні;

  • в) так, у деяких випадках.

3. Чи вважаєте ви, що деякі з ваших ідей зумовили б значний прогрес у тій сфері діяльності, в якій ви працюєте:

  • а) так;

  • б) так, за сприятливих обставин;

  • в) лише деякою мірою.

4. Чи вважаєте ви, що в майбутньому будете відігравати таку важливу роль, що зможете щось принципово змінити:

  • а) так, напевно;

  • б) це малоймовірно;

  • в) можливо.

5. Коли ви вирішуєте розпочати якусь справу, чи думаєте, що здійсните своє починання:

  • а) так;

  • б) часто думаєте, що не зумієте;

  • в) так. Часто.

6. Чи відчуваєте ви бажання зайнятися справою, яку абсолютно не знаєте:

  • а) так, невідоме вас приваблює;

  • б) не відоме не цікавить;

  • в) усе залежить від характеру цієї справи.

7. Вам доводиться займатися незнайомою справою. Чи відчуваєте ви бажання досягти в ній досконалості:

  • а) так;

  • б) будете вдоволені тим, чого встигли досягти;

  • в) так, але тільки якщо вам це подобається.

8. Якщо справа, яку ви не знаєте, вам подобається, чи хочете ви знати про неї все:

  • а) так;

  • б) ні, ви хочете навчитися лише найголовнішого;

  • в) ні, ви бажаєте лише задовольнити свою допитливість.

9. Коли вас спіткає невдача, то:

  • а) певний час наполягаєте на своєму, всупереч здоровому глузду;

  • б) облишите цю справу (розумієте, що вона не реальна);

  • в) продовжуєте робити свою справу, навіть коли стає очевидним, що перешкоди нездоланні.

10. На вашу думку, професію слід обирати, виходячи з:

  • а) своїх можливостей, подальших перспектив для себе;

  • б) стабільності, значущості, важливості професії, потреби в ній;

  • в) переваг, які вона забезпечує.

11. Чи могли б ви, мандруючи, легко орієнтуватися в маршруті, яким ви вже пройшли:

  • а) так;

  • б) ні, боїтеся збитися з дороги;

  • в) так, але тільки там, де місцевість вам сподобалась і запам’яталась.

12. Чи зможете ви зразу після якоїсь бесіди пригадати все, про що говорилося:

  • а) так, з легкістю;

  • б) усе пригадати не зможете;

  • в) запам’ятовується лише те, що вас цікавить.

13. Коли ви чуєте слово незнайомою вам мовою, то можете повторити його за складами, без помилок, навіть не знаючи його значення:

  • а) так, без утруднень;

  • б) так, якщо це слово легко запам’ятати;

  • в) повторите, але не зовсім правильно.

14. У вільний час ви волієте:

  • а) залишитись наодинці, поміркувати;

  • б) перебувати в компанії;

  • в) вам байдуже, чи будете ви самі, чи в компанії.

15. Ви виконуєте якусь справу. Вирішуєте припинити це заняття лише тоді, коли:

16. Коли ви сам (а):

  • а) любите мріяти про якісь, навіть, можливо, абстрактні речі;

  • б) будь-якою ціною прагнете знайти собі конкретне завдання;

  • в) іноді любите помріяти, але про речі, пов’язані з вашою роботою.

17. Коли якась ідея захоплює вас, то ви починаєте думати про неї:

18. Коли ви обстоюєте якусь ідею:

  • а) можете відмовитися від неї, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів;

  • б) залишитися при свої думці, хоч би які аргументи вислухали;

  • в) заміните свою думку, якщо опір виявиться надто сильним.

Після запису відповідей підрахуйте бали, які ви набрали. За відповідь "а" - 3 бали, за "б" - 1, за відповідь "в" - 2 бали.

Питання 1, 6, 7, 8 визначають межі вашої допитливості; питання 2, 3, 4, 5 - віру в себе, питання 9, 15 - стабільність, питання 10 - амбіційність; питання 12, 13 - слухову пам’ять, питання 14 - ваше прагнення бути незалежним, питання 16, 17 - здатність абстрагуватися, питання 11 - 18 - міру зосередженості. Саме ці здібності і ставлять головні якості творчого потенціалу.

Загальна сума набраних балів покаже рівень вашого творчого потенціалу.

49 і більше балів - ви маєте значний творчий потенціал, який надає вам вибір творчих можливостей. Якщо ви зможете застосувати ваші здібності, вам доступні різноманітні форми творчості.

20 - 48 балів - у вас нормальний потенціал. Ви наділені тими якостями, які дають змогу вам творити, але у вас є і проблеми, котрі гальмують процеси творчості. Принаймні ваш потенціал дозволить вам творчо виявити себе, якщо ви, звичайно, цього бажаєте.

23 і менше балів. Вам творчий потенціал, на жаль, невеликий. Але, можливо, ви просто недооцінюєте себе, свої здібності? Брак віри в свої сили може викликати у вас думку, що ви взагалі не здатні до творчості. Позбудьтеся цього і таким чином розв’яжіть проблему.

Результати самообстеження дають змогу побачити, якою мірою учні психологічно готові до сприйняття передового досвіду, їхні установки на професійне самовдосконалення.

Дякую за увагу!

8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТА ДЕМОНСТРАЦІЯ ГОТОВИХ РОБІТ:

-Перевірка об’єму виконаної роботи;

-Загальний перегляд робіт;

-Врахування помилок;

-Оцінювання;

Заключне слово вчителя: Дорогі учні, ми з вами доторкнулись до найціннішого виду мистецтва нашої Дніпропетровської області! Крім того стали її невідемною частиною! А ваші виконані роботи будуть прикрасою й родзинкою ваший кімнат!

9.ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА ДО УРОКУ:


  1. Ружицький В.А., Малиніна А.О. Основи петриківського розпису: Навчально-методичний посібник. – Харків.: Скорпіон, 2003. – 48 с.

  2. Гура Л.П., Гоголь Л.Є., Ісупова Н.М. Прикрась свій дім. – К.: Техніка, 1990.

  3. Антонович Е.А., Проців В.І., Свид С.П. Художні техніки в школі. – К.: ВІПОЛ, 1997.

  4. Українське народне мистецтво / Автори упорядники Б.С. Бутнік-Сіверський, В.Г. Нагай, В.П. Самойлович. – К., 1967.

  5. Мельник Володимир. Декоративний розпис на уроках образотворчого мистецтва. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 64 с.

  6. Глухенька Н. Татьяна Пата. – К: Мистецтво, 1973.

7. Ю. Смолій. Надія Білокінь. Петриківське малювання / Народне мистецтво №1-2, 1999. – с. 22-23

8. О. Соколенко. Завітайте до Соколенків./ Народне мистецтво №1-2, 2002. – с. 26-27



9. Н. Глухенька. Пошуки неповторної краси / Образотворче мистецтво, №3, - 1974.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка