Конспект уроку Тема. Не з дієприслівниками



Скачати 50.71 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір50.71 Kb.


Конспект уроку

Тема. Не з дієприслівниками.

Мета: ознайомити учнів з правописом не з дієприслівниками; розвивати та вдосконалювати навички грамотного письма, рівень комунікативних здібностей через різноманітні види зв'язного мовлення, вміння спостерігати й узагальнювати, формувати естетичні смаки учнів; виховувати патріотичні почуття, повагу до народних звичаїв та обрядів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Забезпечення: В.Скуратівський «Дідух», підручник.

Епіграф до уроку:

А що третій празник-

Святе Водохреща!

Народна творчість



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності

Етап визначення мети.

Слово вчителя. Український народ має свої звичаї та обряди, вони формувалися протягом багатьох століть. Мабуть, кожен із вас чув повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми та Богом. Він вештається світом, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку, бо загублений для свого народу. Тому ми повинні вивчати звичаї та обряди нашого народу, шанувати історію. Учора, 19 січня, за церковними календарем було Водохреща, Йордан, Богоявлення господнє.

Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про народні звичаї та традиції, пов’язані з цим святом, також ознайомимося з написанням не з дієприслівниками, поглибимо знання про цю частину мови.


ІІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок

Фронтальне опитування



  1. Що таке дієприслівник?

  2. Назвіть морфологічні ознаки дієприслівника.

  3. Яка синтаксична роль дієприслівників?

  4. Що таке дієприслівниковий зворот? Які розділові знаки вживаються при дієприслівниковому звороті?

  5. Як утворюються дієприслівники?

Творчий вибірковий диктант

І варіант виписує дієприслівники недоконаного виду, ІІ варіант – доконаного.
Працюючи, стрибаючи, сказавши, організовуючи, скликавши, зібравши, дихаючи, бігаючи, перестрибнувши, виконуючи.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу


  1. Спостереження.

  • Пригадайте, як пишеться не з дієсловами. Наведіть приклади.

  • Спробуйте пояснити правопис не в обох стовпчиках:

Не читаючи

Не зробивши

Не зупинившись


Нехтуючи

Недочуваючи

неволячи





  • Порівняйте свої висновки з правилами в підручнику.



  1. Колективна робота з текстом.

Прочитати. Визначити час і вид дієприслівників. Пояснити написання не з дієприслівниками. Виконати синтаксичний розбір виділеного речення.

З церковних відправ мені найбільше запам’яталися ті, що правляться 19 січні – на Водохреща, Йордан, Богоявлення господнє. Рано – вранці…ми родиною вирушали на відправу… На широкому плесі, скованому міцним льодом, возвеличувався хрест, що його випиляли сільські парубки з льоду… Довкола ополонки стояли люди, чекаючи на відправу. Після молитви священик, нахилившись, тричі вмочив у воду срібного хреста, а дяк прихилив свічки…Озвичаївшись, я побачив, як люди кинулися до прорубу, щоб якнайшвидше наповнити посудини цілющою водою…. Два смільчаки скочили у воду… Я дізнався, що той, хто скупається на Йордана, протягом року не хворітиме…

Не заходячи в оселю, ми обійшли тік і корів, окропили хату. Мама тим часом виставили на стіл пісні страви…Скуштували ще раз свяченої води, сіли за стіл. Тато при цьому сказав:

  • Ну що ж, сьогоднішнім днем проводжаємо зимові свята. Дай Боже, діждати при здоров’ї, та злагоді їх наступного року!

Василь Скуратівський

  1. Кодований диктант

Записати не словами, а цифрами: 1- дієприслівники, які пишуться з не разом, 2 – які пишуться окремо.

Не експериментуючи, не йдучи, ненавидячи, не роблячи, нездужаючи, не зупиняючись, нехтуючи, не ховаючись, не збираючись.

  1. Тренінг «Друг чи недруг».

Умова: учитель зачитує прислів'я. Якщо не з дієприслівниками пишеться разом, то діти беруться за руки, якщо окремо — опускають.

Не розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком.

Не йди у воду, не спитавши броду.

Ненавидячи ближніх, оскверняєш себе.

Не зробивши обруча, за діжку не берися.

Не вкусивши гіркого, не знатимеш ціни солодкого.

Нехтуючи друзями, зазнаєш поразки.

Не нагнувшись до землі, печериці не вирвеш.

Не помивши рук, не торкайся хліба.

Не спитавши, не знатимеш.


  1. Творчий диктант.

Від дієслів утворити дієприслівники. Скласти й записати 2 речення.

Недочувати (недочуваючи), не бажати (не бажаючи), не дбати (не дбаючи), не забувати (не забуваючи), не казати (не кажучи), нехтувати (нехтуючи), не спитати (не спитавши).
V. Систематизація та узагальнення вивченого

Бліц – опитування по групах «Ти – мені, я – тобі».

Учні, об’єднані у групи, ставлять питання одне одному за всією темою.

VІ. Рефлексивно – оцінювальний етап


  1. Рефлексія настрою.

  2. Самооцінка.

· Я брав (брала) активну участь у роботі.

· Я доповнював ( доповнювала).

·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).

Заключне слово вчителя. На всій території України на Водохреща вже не колядують. Натомість священик обходить своїх парафіян, окроплює водою житло і малює хрест на дверях. Але на Буковині парубки обходять односельців і співають їм величальних пісень:
Гей, ти, пане господарю,

Щасти, Боже, із Йорданом.

І з водищев, і з царицев,

З усім домом, з усім добром,

І з Господом Христом Богом,

На здоров’я, на літ много!

VІІ. Домашнє завдання

Використовуючи дієприслівники, скласти зв’язну розповідь про звичаї та традиції своєї родини.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка