Конспект уроку в 1 класі Тема. Апостроф. Графічна роль апострофа в українській мові. Мета



Скачати 72.49 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір72.49 Kb.
Усик Т.М.

Вчитель вищої категорії

Єланецька ЗОШ І-ІІІ ст.

Конспект уроку в 1 класі



Тема. Апостроф. Графічна роль апострофа в українській мові.

Мета. Ознайомити учнів зі знаком «апостроф», навчити їх читати слова з апострофом, виробити первинні уміння встановлювати звуко-буквений склад у таких словах; розвивати пізнавальну активність школярів, спостережливість; виховувати любов до родини.

Обладнання. Предметні малюнки (пір’їна, в’юн, цифри 5 і 9; зображення коми, крапки, апострофа).

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

  • Складіть слова з розсипаних літер «А», «М», «В», «О». {Мова.)

  • З чого складається наша мова?

  • У що поєднуються звуки, слова, речення?

  • А для чого людині мова? (Для спілкування, передачі інформації.)

Щоб нам правильно писати

Та висловлювать думки,

Рідну мову треба знати,

Треба вчити залюбки!

  1. Визначення теми і мети уроку.

  • Сьогодні до нас на урок завітала дивна гостя. Чи впізнали ви її? (Так, це

кома.)

  • А прийшла вона ось із яким проханням:

По країні я ходила,

Родичів всіх розгубила.

Ви мені допоможіть,

А щоб вам не нудьгувати,

Я завдання принесла.

Ой, багато треба знати,

Щоб їх швидко розв’язати!

  1. Вивчення нового матеріалу.

1. Перше завдання.

- Разом із комою до нас приїхав потяг:

тато + мама + я + брат + сестра + книга



  • Знайдіть зайвий вагон. Чому він зайвий?

  • Що об’єднує всіх цих людей? (Вони — родичі).

  • Придумайте речення.

У моїй родині є мама, тато, брат, сестра і я.

(Вчитель записує речення, не вживаючи великої букви, ком і крапки).



  • Чи все гаразд у нашому реченні?

  • З якою інтонацією слід читати це речення?

(З інтонацією перелічування.)

- З допомогою якого знака можна позначити ці паузи на письмі? (За допомогою коми.)

  • Що повинно стояти у кінці речення? (Крапка)

  • Ось ми знайшли першу родичку коми — крапку.

2. Друге завдання.

  1. Ребус.

  • Відгадайте ребус і дізнайтесь, як ще можна назвати цих людей.


7 я
(сім’я)

б) Вимова слова «сім’я»



в) Викладення слова з букв. (Передбачається, що учні викладуть це слово без апострофа — СІМЯ).

г) Аналіз слова.

  • Прочитайте це слово так, як написано. (Виникає проблема, адже два звуки [й] та [а], які чули діти, вони позначили буквою «Я». Але після букви, що позначає приголосний звук, буква «я» позначає звук [а] та м’якість попереднього приголосного).

  • Що ж нам робити? (Виникає: пропозиція відсунути букву «Я» праворуч ; прочитати її окремо. Але тоді утворюється два слова: «сім» та «я»).

Хтось із учнів може запропонувати використати для позначення цієї паузи (роздільної вимови) кому — сім, я. .

г) Повідомлення вчителя.

Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Він називається апостроф.

Це ще один родич нашої коми:

Я такий же. як знак розділовий І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати сім’я (ім’я) —

Зразу стану потрібним і я.


  1. Трете завдання.

а) Загадка.

Я є у п’явці, у в’юні,

Я є в риб’ячій сім’ї,

Але в воді мене немає.

Скажіть: хіба таке буває?

б) Звуко - буквений аналіз слів: «п’явка», «в’юн».

П’явка — прісноводна тваринка, кровопивчий хробак (використовується в медицині).

В’юн — надзвичайно рухлива риба з видовженим гнучким тілом.


  1. Висновок.

Апостроф — унікальний знак. Він є не в кожній мові. Позначає роздільну

вимову. Стоїть завжди після твердих приголосних, а букви «я», «ю», «є», «ї»

після апострофа позначають два звуки!

  1. Робота за букварем (ст.140)

    1. 1) Читання слів з апострофом.

    2. п’є б’є в’є

    3. п’ють б’ють в’ють



    4. м’яч ім’я сім’я п’єса

м’ята пір’я хом’як дев’ять

п’ята подвір’я сузір’я комп’ютер
2) Звуко-буквений аналіз слів.
3) Словникова робота.

Хом’як – польовий гризун.

П’єса – твір, призначений для вистави.
4) Робота над віршем.


  • Коли і де відбувалися описані події?

  • Кого слухала вся сім’я?

  • Як автор описує надвечір’я?

  • В якому темпі потрібно читати і з якою інтонацією?


5) Читання в парах.

  • Спробуйте передати настрій.




  1. Читання «Заклички».

Вийди, вийди сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір’ячко.

Вивчити напам’ять.


  1. Мовна гра «Утвори нове слово з апострофом».

а) Дерево – дерев’яний б) горобець – гороб’ята

солома - соловей –

трава - голуб –

кропива - ластівка –
IV. Рефлексія

  • Що нового ви дізналися?

  • Що сподобалось на уроці?

  • Що б ви розповіли батькам про наш урок?







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка