Конспект уроку з української мови в 11 класі Тема. Система розділових знаків. Узагальнення вивченого



Дата конвертації26.02.2016
Розмір73.1 Kb.
Конспект уроку з української мови в 11 класі
Тема. Система розділових знаків. Узагальнення вивченого

( урок захисту знань )


Мета: повторити основні відомості про розділові знаки в простому і складному реченнях; формувати навички вживання розділових знаків; вправлятись у виконанні тестових завдань; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати, чітко висловлювати свої думки і обґрунтовувати їх; виховувати любов до слова, культуру мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя як мотивація навчальної діяльності учнів.
Багато можна говорити про значення мови в житті людини і суспільства, адже мова є основним засобом спілкування, передачі думок, почуттів;вона об’єднує народ в одну націю, є запорукою його безсмертя. Ось чому в усі часи завойовники посягали не лише на землі, багатства, а й на дух народу – його мову. Тому бережімо наш найдорожчий скарб – рідну мову.

Девізом уроку будуть слова Максима Рильського: „Як парость виноградної лози, плекайте мову”.


ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Епіграф уроку - слова Костянтина Паустовського: „Розділові знаки – це як нотні знаки: вони міцно тримають текст і не дають йому розпастись”.

Тож переконаймось у цьому!




ІІІ. Актуалізація опорних знань (метод «Мікрофон»).


  • Що вивчає синтаксис, пунктуація?

  • Як поділяються речення за кількістю граматичних основ ?

  • Яке речення називається простим, а яке складним?

  • Назвіть види складних речень.

  • Яке речення називається складносурядним, складнопідрядним, яке безсполучниковим?

  • Чим може ускладнюватись просте речення?

  • Проаналізуйте розділові знаки у простому реченні.

  • Коли ставиться двокрапка, тире у простому реченні ?

  • Який розділовий знак ставиться між частинами складного речення?

  • Коли ставиться у складному реченні крапка з комою, двокрапка?

  • Коли тире у складносурядному і коли у безсполучниковому реченні?

Поки учні відповідають, двоє виконують індивідуальні завдання.




  1. До запозичених слів доберіть українські відповідники.

Дефект, дистанція, еміграція, імміграція, лінгвістика, процент, авангардний, алфавіт, фіаско, тріумф.


  1. Запишіть, знявши риску.

Не/скорений; ніким не/скорений; жовто/блакитний; жовто/гарячий; високо/кваліфікований; військово/зобов’язаний;

військово/морський; суспільно/корисний; по/українськи; по/батькові; будь/хто; будь/ласка; рік/у/рік; тишком/нишком; одним/одна; не/високо, а низько; ані/скільки.


ІV. Тренувальні вправи.


  1. Диктант із коментуванням.




  1. Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш (Народна творчість). 2. Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне (Народна творчість). 3. Рідна мово, без тебе ніхто я, мов одірваний вітром листок (П. Перебийніс). 4. Споконвіку було незаперечною істиною: цуратися рідної мови, а отже, і рідного народу – підло.

5. Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою.
2. У поданих реченнях розставте розділові знаки, поясніть їх; вкажіть вид речення – просте чи складне, вид складного.
І варіант

1. Я тої думки, що не може бути творцем людина, яка не відчула музики слова ( К. Гордієнко ). (складне). 2. Слово, моя ти єдиная зброє ! ( Леся Українка ) (просте). 3 Істина одна незаперечна, суть її підтверджують слова : не зів’є поезія гніздечка в тій душі, що вбога і німа. (складне).


ІІ варіант

1.Щоб мова звучала розумно й гарно, не треба перекручувати слова. (складне). 2. Найперша і найголовніша ознака індивідуальності нашого народу – це його мова ( М.Шумило ). (просте). 3. Свобода слова – це чудово, коли є хист до того слова

( В.Красиленко ).(складне).
Поки всі працюють за варіантами, один учень виконує індивідуальне завдання.
Зробіть синтаксичний розбір речення, накресліть структурну схему, поясніть розділові знаки.
Слова – живі: їх ніжні душі від наших доторків болять, коли ми сліпо і бездушно їх беремося вимовлять (В.Бубир).
Додаткові запитання.

Які види присудків у поданому реченні? Чим ускладнене це речення?


3. Тестові завдання на вибір однієї правильної відповіді (подано без вилучення розділових знаків).
1)Знайдіть речення, у якому потрібно поставити тире.

1. Мова народу твориться колективно.

2. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

3. Рідна мова – то неоціненне духовне багатство...

4. Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси.
2)Знайдіть речення, ускладнене звертанням..


  1. Як вогонь у серці, я несу в майбутнє невгасиму мову.

  2. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

  3. Як парость виноградної лози, плекайте мову.

4. Мова – пісня колискова, мова – матері слова.
4.Тестові завдання на встановлення відповідності (подано без вилучення розділових знаків).
1) Встановіть відповідність між реченнями і розділовими знаками, які необхідно поставити.
Розділові знаки Речення

1. Кома А. Зневажить рідну мову – зрадити себе.

2. Тире Б. Так груба річ калічить наші душі, немов іржа залізо роз’їда.

3. Двокрапка і тире В. Буду я навчатись мови золотої.

Г. Я знаю: мова матері – свята.

2) Встановіть відповідність між реченнями і структурними схемами.

Структурні схеми Речення


1. , і (хто), . А. Тож діток треба научати : якщо ми

разом , ми - народ.

2. : якщо ( ), . Б. Говори, говори, моя мила: твоя мова –

співучий струмок.

3. : . В. Мова – то цілюще народне джерело, і

хто припаде до нього вустами, той не

висохне від спраги.

Г. Бережіть, як ниву хлібну, рідну мову,

люди!


5.Тестове завдання на пошук відповідного мовного явища (подано без вилучення розділових знаків).
- Розставте розділові знаки.
1. Є в житті кожного народу часи, коли нікому ніщо не прощається. 2. Це важкі часи випробувань, коли народу загрожують розорення, рабство і смерть. 3.І щасливий той, хто, немало проливши крові на полях битв, може сказати собі і світу, що в найстрашнішу годину не було у нього зерна неправди за душею. 4. Але горе тому, хто по нікчемності душі своєї піддасться слабодухості, кине товаришів своїх і народ свій в ім'я врятування особистого життя. 5. Довго і не один раз прокляне він свою слабодухість.

6. Але вже ніколи не повернути чистоти своєї, не повернути товариства, не повернути Батьківщини. 7. І пропала людина, зникла безслідно й ганебно для всього і всіх на віки вічні.

(За О.Довженком).

1. Позначте речення з відокремленою обставиною ( 1 ):

1 2 3 4 5 6 7

























2. Позначте складні речення ( 4 ):

1 2 3 4 5 6 7

























3. Коми між однорідними членами слід поставити в реченнях ( 4 ):

1 2 3 4 5 6 7


























6. Мовне спостереження.

Запишіть речення, розставляючи відповідні розділові знаки. Підкресліть граматичні основи. Вкажіть вид речення. Накресліть структурну схему. Прокоментуйте розділові знаки.


  1. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду і племені (В.Сухомлинський).

(Вид речення – складнопідрядне з однорідною підрядністю).

Змоделюймо ситуацію. Якщо два підрядні речення з’єднати сурядним сполучником і, чи потрібно ставити кому ? (Ні, бо є спільне головне речення).

7.Пунктуаційна шарада.
Назвіть прислів’я, яке є складним безсполучниковим реченням, друга частина якого розкриває зміст першого, тому двокрапка, а також є тире між підметом і присудком, а також кома між однорідними членами речення.
Дозволяється відкрити 4 слова.
1 – 2 : 3 4 5 , 6 7 8 9 .
Обмова – полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.

Як ви розумієте зміст прислів’я ?
V. Підсумок.

- Чого навчились ви на уроці ?

- Що для вас було найважчим ?

- А що було найцікавішим ?



- Як ви вважаєте, чи знадобляться вам знання і навички, здобуті на сьогоднішньому уроці?
VІ. Виставлення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання : напишіть твір-роздум „Історія мови – це історія народу”.
Пришляк Н.В., учитель української мови і літератури СЗШ № 1 м.Львова.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка