Ковальчук Ольга Олексіївна



Скачати 132.99 Kb.
Дата конвертації29.03.2016
Розмір132.99 Kb.
Ковальчук Ольга Олексіївна

Учитель світової літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «вчитель-методист» Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату поглибленої підготовки учнів у галузі науки Хмельницької області,26 років стажу. Конт. телефон:(067)8580505; e-mal olga2210@meta.ua



Анотація

Ковальчук О.О. «Жаль світу цілого – землі і неба жаль…»Друга світова війна у дзеркалі літератури. Конспект уроку. Тип уроку: узагальнення та систематизації. Форма уроку: урок – проект.

Актуальність роботи. Сьогодні світ стає дедалі складнішим, що вимагає від кожного з нас уміння вирішувати складні проблеми, критично ставитись до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення. У сучасних умовах глобального інформаційного суспільства, тенденції практично безмежного поширення інформації, численних систем інтерпретацій і оцінок минулого та сучасного, що з особливою силою проявляється у світовій літературі, диктується необхідністю зміщення цілей літературної освіти від прочитання, дослідження, відкриття художнього тексту до осмисленого творчого аналізу твору, до самостійних альтернативних думок.

Мету, яку переслідує автор роботи, можна окреслити виразом:знання не заради знань,а знання-для збагачення життєвого досвіду.

У матеріалі уроку висвітлено впровадження у практичній діяльності вчителя технології розвитку критичного мислення як складової формування творчої, духовно незалежної особистості в умовах літературної освіти, яка тісно пов'язана із трьома моделями навчання:

особистісно орієнтованої, умовою ефективного застосування якої є використання таких методичних підходів, що передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, учасника діалогу;

діяльнісною моделлю, яка створює систему розвитку мислення високого рівня, у тому числі критичного, дослідницької та творчої діяльності учня, а також створення умов для самопізнання та саморозкриття особистості учня у процесі вивчення світової літератури;

загальнокультурною та емоційно-ціннісною моделлю.

У процесі проведення уроку враховані вікові та індивідуальні особливості учня,значна увага приділена диференційованому підході до навчання, віддається перевага інноваційним формам і методам навчання, зокрема методу проектів,мультимедійним засобам, дослідницькій та творчій діяльності тощо.

Робота автора слугує удосконаленню форм і методів викладання світової літератури у сучасній школі.

Конспект даного уроку був апробований у рамках фестивалю відкритих уроків з теми «Інформаційно - комунікативні технології та їх застосування при вивченні предметів гуманітарного циклу» в 2010-2011 році у Славутському ліцеї-інтернаті за програмою 11 класу(філологічний профіль) зі світової літератури і розрахований на дві години.

Розробка уроку побудована таким чином, що матеріал, на думку автора, можна використати у класах за програмою академічного рівня або як урок позакласного читання у класах з викладанням рівня стандарту. Думаю, що він буде корисним і класним керівникам(вихователям) як позакласний захід до Дня Перемоги.

Емоційне та естетичне наповнення уроку слугує мотиваційним арсеналом для кожної дитини, є необхідним джерелом формування свідомої позиції особистості до піднятої проблеми . Як доводить життя, на такому уроці немає байдужого, а це найважливіше.

Жаль світу цілого – землі і неба жаль…

Друга світова війна у дзеркалі літератури

Мета:


узагальнити літературний і мистецький матеріал про Другу світову війну, розкрити глибину трагедії,пережитої народами Європи під час війни;

розвивати навички дослідження та проектування матеріалу з даної теми;

розвивати мислення високого рівня,критичне мислення;

виховувати та формувати почуття історичної пам'яті, гуманізму.

Тип уроку: узагальнення та систематизації

Форма уроку: урок – проект

Обладнання: Шуберт «Аве Марія», Біблія, полотно Пікассо «Герніка» (репродукція); картина Сальвадора Даллі «Обличчя війна»(репродукція), фрагмент з фільму Довженка «Україна в огні», віртуальна екскурсія картиною галереєю «Студії військових художників імені М.Б. Грекова»,«Бухенвальдський набат»(В.Мураделі, О.Соболев); презентації, підготовлені учнями, картки «Храм душі» тощо.

Хід уроку

Звучить пісня "Бухенвальдський набат" на слова Олександра Соболева у виконанні Муслима Магомаєва.

Люди мира, на минуту встаньте,


Слушайте, слушайте:
Гудит со всех сторон.
Это раздается в Бухенвальде
Колокольный звон…
Оголошення теми і мети уроку вчителем.

Звернення до епіграфу.



Виразне читання поезії Ліни Костенко підготовленим учнем.

Мій перший вірш написаний в окопі,
На тій сипкій од вибухів стіні,
Коли згубило зорі в гороскопі
Моє дитинство, вбите на війні.
Лилась пожежі вулканічна лава,
Стояли в сивих кратерах сади.
І захлиналась наша переправа
Шаленим шквалом полум'я й води.
Був білий світ не білий вже, а чорний.
Вогненна ніч присвічувала дню.
І той окопчик -
Як підводний човен
У морі диму, жаху і вогню.
Це вже було ні зайчиком, ні вовком -
Кривавий світ, обвуглена зоря!
А я писала мало не осколком
Великі букви, щойно з букваря.
Мені б ще гратись в піжмурки і в класи,
В казки літать на крилах палітур.
А я писала вірші про фугаси,
А я вже смерть побачила впритул.
О перший біль тих не дитячих вражень,
Який він слід на серці залиша!
Як невимовне віршами не скажеш,
Чи не німою зробиться душа?!
Душа в словах - як море в перископі,
І спомин той - як відсвіт на чолі…
Мій перший вірш написаний в окопі.

Він друкувався просто на землі. Вчитель продовжує урок, коментуючи слайди.





Представлення та захист проекту групи « істориків», група досліджувала історичний матеріал, присвячений подіям Другої світової війни, зокрема розкриттю жорстокості нацистів на матеріалі концтаборів.(дивись презентацію групи).

Слово вчителя. Німецький філософ Теодор Адорно зауважив: «Писати вірші після Освенцима –варварство». Проте німецький письменник Пауль Целан , еврей за походженням, який народився у Чернівцях,написав модерністський твір «Фуга смерті»,спростовуючи вислів філософа.

Звучить аудіотвір «Фуга смерті» Пауля Целана у перекладі Василя Стуса .

Слово вчителя. Сучасний світ, на жаль, не дозволяє нам бути безпечними у питаннях філософських ідей та націоналістичних ідеологій,які маніпулюють свідомістю молодої людини та інколи й цілого народу.

Представлення та захист проекту групи «філософів» .

Група досліджувала матеріал, присвячений філософії Ніцше, зокрема концепції надлюдини.

Європейське людство вже давно було занурено в суперечки про сутність, межах і необхідності моральності: імморалізм Фрідріха Ніцше мало кого залишив байдужим. Актуально це і сьогодні.

Фрідріх Вільгельм Ніцше ( 15 жовтня 1844 — 25 серпня 1900) — німецький філософ, представник волюнтаризму і один з основоположників сучасного ірраціоналізму .

Ніцше погоджувався із Шопенгауером, що банальність, обмеженість і лицемірство варті презирства, але здолати їх — до снаги героєві, а не святому. Всі моральні вартості треба «переоцінити» таким чином: замість рівності — визнання вродженої вищості; замість демократії — аристократизм мужнього і сильного; замість християнського смирення і людяності — суворість і гордість; замість щастя — героїчне життя; замість занепаду — творчість. Як вважав Ніцше, філософія не для мас, оскільки вона більше за все вказує масам їхнє справжнє місце як істоті нижчого сорту, чий здоровий інстинкт — слідувати за своїм вождем. Якщо цей здоровий інстинкт зруйнований, маси творять лише рабську мораль, фікцію людяності, жалості і самозречення, що почасти відображає їхню неповноцінність, а фактично є витонченою отрутою, винаходом рабської підступності, покликаним стерилізувати сили творців. Бо нічого так не боїться або ненавидить посередність, як руйнівної сили оригінальності. Двома великими втіленнями такої рабської моралі Ніцше вважав демократію і християнство, що, кожне на свій лад, є апофеозом посередності і символом занепаду.

Дослідники фашизму і націонал-соціалізму вбачають в ідеях Ніцше ідейне джерело. Самі фашисти і націонал-соціалісти були не проти того, щоб визнати це першоджерело, почасти тому, що певні подібності існували насправді, а ще більше, мабуть, тому, що їм був потрібен престиж великого письменника для підтримки власної літературної продукції, що фактично не відзначалася особливою переконливістю. Ні Муссоліні, ні Гітлер не заперечували проти їхнього визнання над людьми, щиро відчуваючи і відверто заявляючи про свою зневагу до мас, що їх вони очолювали. Обоє знаходили в «переоцінці цінностей» виправдання морального цинізму.

Матеріал побудований на джерелах :Евлампієв І.І. Концепція особи у філософії . Ніцше. // Вісник СПб університету, 2000 - № 3 - с.31-4, Делез Же. Ніцше. - СПб., 200, Клюс Е. Ніцше в Росії. - М., 1999.

Після прослуханих досліджень істориків, філософів, проходить обговорення: чому варто не забувати уроків історії усім нам? Чи може свідомо людина нехтувати пізнанням суперечливих філософських ідей?

Роздуми та виступи ліцеїстів.

Слово вчителя.

Мистецтво та література не тільки є складовою культури, але й совістю народу. Вони стоять на захисті моральних цінностей та самого життя на Землі .

І сьогодні, вдивляючись у картину « Обличчя війни» Сальвадора Далі, нам стає моторошно.(Коментар до картини « Обличчя війни» Сальвадора Далі знаходиться на партах учнів у вигляді роздаткового матеріалу,див. ДодатокБ)

Сюрреалістичне полотно митця метафорично та масштабно змальовує зло, породжене людиною.

Але своєрідною ємблемою Другої світової війни стало полотно «Герніка» іспанського художника Пікассо.

Представлення проекту групою «мистецтвознавці». Група досліджування полотно Пікассо «Герніка».

Матеріал, представлений групою, підготовлений на основі інформації, розміщеної на сайті ru.wikipedia.org/wiki/Герника).

Картина «Герніка» стала апогеєм творчості митця цього періоду й однією з найвідоміших у доробку художника. Твір є протестом проти фактично повної руйнації міста Герніка в Басконії (на півночі Іспанії) 26 квітня 1937 року під час його авіабомбардування союзниками генерала Франко — німецькими та італійськими фашистами в ході Громадянської війни в Іспанії. Це — велике (бл. 8 завдовжки і 3,5 метрів заввишки) монохромне (чорна, біла і сіра фарби) полотно виконано в характерній для Пікассо сюрреалістичній манері. Писати картину художник почав 1 травня 1937 року. Процес написання полотна, який розтягнувся до закінчення червня, доволі докладно зафіксувала на фотоплівці тогочасна пасія митця Дора Маар, яка, власне, і відома цим, в першу чергу. Полотно символізує жахіття війни, трагедію смертей тисяч ні в чому неповинних жертв військового протистояння. Саме його і виставили на Іспанському Республіканському павільйоні на Всесвітній виставці у Парижі того ж року.

Збереглась така байка-свідчення, пов'язана з картиною. Німецькі офіцери зробили обшук у помешканні Пікассо і, побачивши на столі світлину «Герніки», запитали: «Чи Ви зробили це?» На що Пікассо парирував: «Ні, не я. Це зробили ви».

Слово вчителя.

Хуртовина історії… заметіль епох… дзвони війни… І в цьому вирїі – людина, розгублена і незахищена. Ось якою вона постає на полотнах художників студії М.Грекова. Віртуальна екскурсія під звуки «Аве Марія» Шуберта

Осмислюючи смертоносні наслідки Хатині і Освенцима, письменники різних країн звернулись у своїй творчості до антивоєнної тематики. В основі їхніх творів - події Другої світової війни,діяльність руху Опору,пам'ять про пережите на фронті, роздуми про жаги війни, які приніс світові фашизм, про подальшу долю людства.

Представлення та захист проектів «Стежками світової літератури, обпалених війною…» Групи представляють відомих письменників, які не тільки створили художні твори про війну, але й були її учасниками.

Відомий радянський письменник українського походження(народився у Києві) Віктор Платонович Некрасов з початком радянсько-німецької війни відмовився від "броні", пішов на фронт. Пройшов шлях від Ростова до Сталінграда. Був інженером саперних військ, командував батальйоном. Двічі серйозно поранений. Після Сталінградської битви вступив у ВКП(б), перші сумніви щодо якої у нього з’явилися вже 1946 року після відомої постанови про журнали "Звезда" і "Ленинград".



1946 - в журналі "Знамя" опубліковано повість Некрасова "В окопах Сталінграда", за яку він одержав Сталінську премію 1947 р. Всю премію Некрасов віддав на купівлю інвалідних візків для інвалідів війни. За сценаріями Некрасова знято фільми: "Солдати" (художній); "Невідомому солдатові" (документальний фільм з багатьох частин; дістав почесну нагороду на Лейпцизькому фестивалі документальних фільмів), "58 хвилин в Італії" (хронікальний).



Матеріал підготовлений за допомогою інформації, розміщеної на сайті uk.wikipedia.org/.../Некрасов_Віктор_Пла...Сохраненная копия - Похожие

Слово вчителя

Серед найяскравіших творів, пройнятих антивоєнним пафосом є оповідання Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Відлуння воєнних років звучить і в інших творах письменника, зокрема у романах « Більярд о пів на десяту», «Дім без господаря», «Мовчання доктора Мурке».

Виступ групи, яка репрезентує Генріха Белля



Характерною рисою творів Генріха Белля і його життєвої позиції була особиста відповідальність за все, що відбувається в цьому світі. Він був президентом міжнародного ПЕН -клубу — організації, яка займається захистом прав творчих людей.



Оповідання "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."написано дуже стисло, події сконцентровані, все відбувається залічені години, кількість персонажів обмежена. Але оповідання пронизане величезним антивоєнним пафосом, і йдеться тут не лише про заперечення фашизму, а й про заперечення будь - якої війни взагалі. Письменник дивиться на війну крізь призму сучасності, його непокоять насамперед її жахливі наслідки, особливо понівечені війною душі людей.

Виступ групи, яка репрезентує Олександра Солженіцина

Олександр Ісаєвич Солженіцин залишив по собі ряд творів,присвячених Великій Вітчизняній війні, зокрема оповідання «Один день з життя Івана Денисовича».

Слово вчителя.

Не оминула війна і нашого народу,чорним крилом опалила кожну українську родину. Не одна дружина залишилася вдовою. Тисячі дітей втратили своїх батьків. А скільки матерів назавжди зберегли своїх синів у пам’яті такими молодими,якими вони йшли на фронт! Війна перекреслила плани багатьох українців: одні просто зі шкільної лави пішли воювати,інші - на очах дорослішали, у 18 років стаючи командирами і орденоносцями.

Культурологічний матеріал: індивідуальні розповіді та демонстрація фотографій учнів про членів родини, учасників Великої Вітчизняної війни. Музичний супровід розповіді.

Демонстрація фрагменту з кінофільму Олександра Довженка «Україна в огні».

Слово вчителя. Проблемне запитання: «Чи є можливість взагалі запобігти війнам у майбутньому?

Звернення до Біблії. Заповідь «Не вбий!» Відповіді учнів

Звучить пісня «Война» у виконанні групи Баста

Робота з карткою « Храм душі»(додаток2)

Слово вчителя. Людина у спадок отримала 7 дарів, які ж науки дозволять їй зберегти їх у житті? Відповіді учнів

З якими чеснотами людина повинна йти по життю,щоб бути щасливою?Відповіді учнів надзвичайно промовисті (вони називають гуманізм,толерантність,розважливість,доброзичливість,щирість,милосердя тощо.)

Читання віршу

Уманець М.

Нам не треба війни

Нам не треба війни, не треба -


Ми за спокій і мир на Землі,
Щоб не коршаки в чистому небі,
А космічні пливли кораблі,
Щоб щасливо зростали діти
І не бачили жаху війни,
Щоб зловісний воєнний вітер
Був розвіяний вітром весни.
Вітром правди і сили людської -
Силу ту не здолати в віках -
Нас даремно лякають війною,
Міць народу - в народних руках!
Нам не треба війни, не треба -
Ми за спокій і мир на Землі.
Щоб не коршаки в чистому небі.
А космічні пливли кораблі.

Творча робота у групах : складання промови на захист миру «Ні війні!». Використовують ліцеїсти у підготовці промови (додатокВ).

Підсумки та оцінювання проектів й іншої діяльності учнів на уроці.

Оголошення домашнього завдання:підготувати повідомлення про участь у Великій Вітчизняній війні українських письменників на основі матеріалу,розміщеного на сайті http://shodennik.ua

Очікувані результати:

Учень: розкриває жорстокі сторінки з Другої світової війни та їхнє висвітлення у літературі й мистецтві,

аналізує причини та наслідки війни;

наводить приклади пережитої трагедії під час війни з життя українського народу та зі своєї родини;

висловлює особисте ставлення до насильства, війни,жорстокості;

формує переконання:людина спроможна подолати зло, насильство,війну за рахунок духовного самовдосконалення,любові до ближнього,жертовності.

Додаток А



Додаток В

«Де побувала війна, там ростуть терня»

Лаодзи


«Війна, як не подивися на неї, завжди безумство»

Д.Голсуорсі
«Усім війнам слід оголосити війну»

Б . Брехт
«З усіх книг написаних про війну, найбільшим успіхом користуються книги про мир.»

С.Цвейг
«Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас?»
     Айзек Азімов
    
    
« Життя довге, якщо ним уміло користуватися.»
     Сенека
    
    
«Хто не мав серця, коли був молодим, ніколи не буде мати його. Серце — не зимовий фрукт, воно не достигає в снігу.»
     О. Дюма
    
    
« Не йдіть війною проти закону, прийміть закони проти війни.»
     Єврейське прислів’я
    
    
          «Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою.»
     Анрі Барбюс
    
    
« Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних стягає кров, з інших — сльози.»
     В. Теккерей





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка