Кузьмінська Людмила Броніславівна, учитель початкових класів, вищої кваліфікаційної категорії, Тальнівського нвк «зош І-ІІІ ст. №1 гімназія»



Скачати 57.11 Kb.
Дата конвертації08.03.2016
Розмір57.11 Kb.
Кузьмінська Людмила Броніславівна,

учитель початкових класів,

вищої кваліфікаційної категорії,

Тальнівського НВК

«ЗОШ І-ІІІ ст. №1 - гімназія».

Клас: 4

Предмет: Українська мова

Тема уроку. Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-,



-цьк-. Ми роду козацького діти.

Мета. Вчити учнів правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами



-ськ-, -зьк-, -цьк- , утворювати їх від іменників за допомогою суфіксів.

Збагачувати лексичний запас слів. Виховувати повагу до славного

минулого нашого народу, бажання наслідувати його.

Обладнання: Опорні таблиці, грамзапис «Козацького маршу», мікрофон,

адміністративна карта України

Тип уроку:  інтегрований( українська мова і народознавство)

Урок розроблено з використанням інтерактивних вправ.

Використана література:

1.Вашуленко М.С. «Рідна мова» Підручник для 4 класу «Київ»Освіта»2004

2. Прищепа К.С. Тематичний словник школяра.-К.:Форум, 2001.

Ціль уроку:

-навчити учнів визначати суфікси в прикметниках і пояснювати їх

написання;

-навчити утворювати з іменників прикметники;

- розвивати творчість учнів

Хід уроку



І. Психологічний настрій на урок.

Вірш - добавлянка

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають (нас).

Ми дуже любим рідну мову,

ї мелодію (чудову),

Тож починаємо (урок),

Нехай знання ідуть вам впрок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка.

Т К Уу українському

Так, найкращі вояки – запорозькі козаки!

І не буде переводу українському народу.

Доки з глибини сторіч долина козацький клич!



  • Козацькому роду – нема переводу!

2. Фронтальна робота з класом.

а) Назвіть прикметники в реченні, що на дошці, визначте відмінок, в якому вони стоять.

б) Поясніть орфограми

III. Мотивація навчальної діяльності.

1.Учитель: Ми з вами пояснили ті орфограми, які вивчали, але в цьому реченні є ще слова, написання яких треба пояснити. А де вони знаходяться ми зараз дізнаємося. Хочете ? Зверніть увагу на прикметники у вірші. Що ви помітили ?

Учні: В цих прикметниках є буква ь.

Учитель: А де вона знаходиться ? Щоб відповісти на це питання розберемо ці слова за будовою.

2. Розбір за будовою, підбір споріднених слів .

Козацького - козак, козаччина . Української - Україна, українці. Запорозькі –за порогами, Запоріжжя.

3. Біном - фантазія

Утворити якнайбільше словосполучень з цих слів: український козак; козацька Січ;…

4. Висновок про те , що буква ь пишеться в суфіксах прикметників -ськ-, -цьк- , -зьк-.



ІІІ . Завдання уроку.

-Вчитися вимовляти і правильно писати прикметники з суфіксами -ськ-, -цьк- , -зьк-.

-Утворювати прикметники за допомогою цих суфіксів .

ІУ . Вивчення нового матеріалу .

1.Робота з підручником ( Вправа 236).

Виписати з тексту « Козацькі могили» прикметники з суфіксами -ськ- , -зьк-, -цьк-. Суфікси позначити .

2.Перевірка вибіркової роботи .

3.Виведення правила.–У суфіксах прикметників -ськ-, -цьк-, -зьк- завжди пишемо м’який знак.

Фізкультхвилинка.

Руки – вгору, ширше – плечі ,

Раз, два, три - біжить малеча.

Руки так ми покладемо ,

Головою повернемо

Потім гарно всі присядем

І за парти тихо сядем.

4. Індивідуальна робота двох учнів

І - З тексту вправи 237 дібрати власні назви , від яких утворенні подані прикметники . Записати їх за зразком , виділяючи в них суфікси .

ІІ - з картки біля дошки списати деформований текст

У військовій музиці українс…ких козаків була поширена д...р...в’яна труба. Її називали сурмою, або козац...кою трубою . Це був сигнальний інструмент війська Запоріз…кого. 6.Вибірковий диктант ( додаток 1)

Завдання: записати тільки прикметники

7.Перевірка завдання

8.Словникова робота «КОЗАК» (додаток 2)

9. Робота з підручником. С.119

Візьми до уваги , коли перед суфіксами пишеться буква ь , а коли не пишеться .



Учні читають правило в підручнику, шукають відповідь на поставлене питання.

-Буква ь пишеться перед суфіксами тільки після букви л для позначення м’якості звука [ л ] , а в інших випадках не пишеться , хоч і вимовляється м’яко .

10.Порівняти вимову і написання слів за таблицею



сільський тальнівський

подільський селянський

польський український

11.Творча робота

1 група : Диктант-фантазія.

Робота творчого характеру. Учитель (чи учень) каже заголовок (визначає тему) та початок (перше речення). Далі учні додають по одному реченню, щоб вийшов зв’язний текст. Потім роблять колективний аналіз твору (з огляду на орфографію та пунктуацію).

2 група : Записати від яких назв утворено прізвища людей (вправа 238).

3 група : Утворити за допомогою суфіксів прикметники від поданих іменників (вправа 239 ).

12. Перевірка творчої роботи .

У . Підсумок уроку .

-Що нове дізналися на уроці ?

-Про що цікаве ?

-Які нові слова запам'ятали ?

-Про що хотіли б мене запитати ?

УІ. Домашнє завдання

- Вправа 240



- Скласти віршик за римами:

Україна – країна;

діти – любити.

Додаток 1

Як одягалися козаки.

Козацький одяг - простий: груба сорочка, кирея - довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльку, через плече - торбинку з харчами, а до пояса на ремінець прив’язували порохівницю з порохом.

Запорозькі козаки голови голили... Та ще й чуприну носили, та таку довгу, що й на вухо намотували.

Додаток 2

а) Козак - вільна людина , переважно з селян-кріпаків , які тікали від своїх гнобителів на південь України і брали участь у визвольній боротьбі з різними загарбниками . Зараз так називають парубків , юнаків .

б) Козак , козаччина , козацький , козакували .

в) Хоробрі козаки , сміливі , відважні , запорізькі .

г) Бог не без милості, козак не без долі (щастя).



д)У музеї ми бачили козацькі шаблі .



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка