Кз «володарська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» план відкритих заходів місячника педагогічної майстерності класних керівників



Скачати 391.37 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації21.02.2016
Розмір391.37 Kb.
  1   2
КЗ «ВОЛОДАРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ САНАТОРНА ШКОЛА-ІНТЕРНАТ І-ІІІ СТУПЕНІВ»



ПЛАН ВІДКРИТИХ ЗАХОДІВ

Місячника педагогічної майстерності класних керівників

Тема. Я – патріот і господар землі.

Мета: виробити в учнів високий ідеал служіння народові, готовність до трудового та героїчного подвигу в ім’я процвітання держави та до її захисту; забезпечити розуміння ними загальнолюдської і народної моралі щодо навколишнього природного та соціального середовищ; виховати у школярів патріотизм, колективізм, свідому дисципліну та організованість; забезпечити усвідомлення школярами громадського обов’язку.



Зміст роботи

Термін виконання

Відповідальний

Класи

1. Виховний захід «Україна − єдина країна».

01.09

Каплун Н. М


8

2. Відкрита виховна година «Ми – нація єдина, твої ми діти, Україна!»

08.09



Кукса Л. В.

5

3. Відкрита виховна година «Безпека нашого життя »

15.09

Погребна Ж.І



11

4. Усний журнал «Мудра книга природи».

22.09

Островська І. В.



6


Я – патріот і господар землі

«Успіх приходить до того,

хто робить те,

що найбільше любить».

М. Форбс

Сьогодні важливо відтворити в українському суспільстві почуття істинного патріотизму як духовно-моральної та соціальної цінності, сформувати у молоді громадянсько активні, соціально значущі якості, які вона зможе проявити в усіх видах діяльності, і, перш за все, пов’язаних із захистом своєї родини, рідного краю, народу та Батьківщини, реалізації особистого потенціалу на благо української держави.

Ефективними формами організації позаурочної роботи з патріотичного виховання є відкриті виховні заходи, які проводилися в школі протягом місячника патріотичного виховання.

Збагачення учнів патріотичними почуттями здійснювалося під час відкритих виховних заходів «Україна − єдина країна» (7-8 класи) та «Ми – нація єдина, твої ми діти, Україна!» (5 клас), які провели класні керівники Каплун Н. М. та Кукса. Л. В. Школярі згадали про багатовікову історію українського народу, народу-великомученика, на долю якого випало досить лиха, відкрили для себе імена славетних козаків. Розширили поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави. Поринули в події, які відбувалися на Майдані в Києві, розповідали вірші, співали пісні про «квітучу Україну».

На прес-конференції «Безпека нашого життя», яку провела зі своїми вихованцями Погребна Ж. І., старшокласники дізналися основні принципи безпечного щодення під час користування електроприладами, газовими приладами, засобами побутової хімії, вибухонебезпечними предметами, навчилися надавати першу допомогу при ураженні електричним струмом, у разі отруєння природним і чадним газом, під час пожежі тощо.

Під час відкритої виховної години «Мудра книга природи» шестикласники разом зі своїм класним керівником Островською І. В. подорожували сторінками усного журналу та побували в «ароматному світі лікарських трав. Також учні навчилися заварювати чай з рослин, робити малиновий коктейль та готувати зубний еліксир.

Всі ці заходи допомагають сформувати у дітей ідеал людини-патріота, гуманної, порядної, всебічно розвиненої особистості, психологічно підготувати учнів до активної діяльності в колективі, в школі, а в подальшому житті – в державі.
Підготувала класний керівник 8 класу

КЗ «Володарська загальноосвітня

санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів»

Каплун Наталія Миколаївна


Виховний захід

«Україна – єдина країна»

Для учнів 8 класу

Де немає свободи, там немає і вітчизни.

Я. Гольбах



Мета. Розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої країни. Формувати поняття учнів про Україну як єдину країну українського народу, розширювати знання про рідний край, його звичаї і традиції. Розвивати почуття людяності, доброти. Виховувати любов до людей, до рідної країни.

Матеріал до уроку. Карта України, Державний Герб, Прапор, Гімн України. Картини з краєвидами рідного краю, презентація до уроку, голуб миру, відеоролики про Україну.

Хід уроку

Вчитель. Дорогі діти, сьогодні ми з вами помандруємо у світлу і чарівну країну, в якій ми живемо − Україну.

Перегляд відеоролика з піснею про Україну

Вчитель. Ви прослухали пісню. Про що говориться в ній?

Відповіді дітей

(Слайд 1) Моя найкраща в світі сторона!

Чарівна, неповторна Україна!

Для мене в цілім світі ти одна,

І рідна, й мила, дорога, єдина

Моя Україно,

Я чую твій голос,

Пшеничний твій колос

У душу мені засіває зерно,

Моя Україно,

Колиско-калино,

Пізнати тебе мені щастя дано.



Робота в групах . Серед букв знайти слова. В У Л Г І М Н С А Ч П Е К О П Р А П О Р А Г Е Р Б Р О С У М Ж У К Р А Ї Н А З И Я Н Т Є Д И Н А И Т

Учитель. (Слайд 2) Гімн – це не звичайна пісня, це урочиста пісня нашої країни, це символ державної єдності та віддзеркалення душі українського народу.

Давайте поміркуємо, у які моменти нашого життя звучить Гімн України?

Як часто ви сьогодні чуєте слова Гімну?

Які почуття у вас виникають, коли ви чуєте Гімн?



Роздуми учнів

(Слайд 3) Державний прапор України − стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. В 1917-1921 роках, під час української революції, цей стяг був державним прапором Української Народної Республіки й Української Держави. Впродовж 20 століття синьо-жовтий прапор слугував символом українського національного опору проти комуністично-радянської окупації. 1991 року, після розвалу СРСР, цей прапор використовувався як державний стяг незалежної України. 18 вересня 1991 року Президія Верховної Ради України юридично закріпила за синьо-жовтим стягом статус офіційного прапора країни. 23 серпня в Україні щорічно відзначають День державного прапора.

(Слайд 4) Центральною геральдичною фігурою герба є Тризуб Володимира І Святого, великого князя київського, володаря Русі. Окрім цього, згідно з Конституцією України, елементом Великого герба мусить бути герб Війська Запорізького. Гімн, прапор, герб, як символи об’єднання людей, мають сьогодні велике значення для збереження територіальної цілісності нашої держави, згуртованості громадян України. Сьогодні на нашому заході вони закликають школярів до єдиної теми:«Україна – єдина країна».

(Слайд 5) Погляньте на карту України − це карта нашої Батьківщини. В кожному її куточку живуть родини, батьки і діти, бабусі й дідусі у своїх власних будинках або в багатоповерхівках, в селі чи в місті, але всі ми живемо в одній державі − в Україні, яка і є для всіх нас спільним домом, єдиною країною. Україна − це єдина країна для народу України



Учениця. Лиш у єдності, знаємо, треба нам йти,

Щоб нове будувати майбутнє.

Не діліться по вірі і мові, брати!

І тоді буде вдача супутня.

Ми єдині в думках і ми вільні у них.

Не керуйтесь “совковим диктатом”!

Що збудуємо ми, не збудують вони,

Лиш єдину мету треба мати.



Учитель. Яка ж наша Україна? Про це ми дізнаємося, йдучи стежиною вірша. (На дошці – слова: світі, джерельця, глибокі, сучасні, весела, чудова, Україна, любити, держава, відкрила, єдина. Діти підбирають слова до вірша.)

Знайдіть вірне слово, щоб продовжити вірш.

Ось небо блакитне i сонце в зеніті! Моя Україна − найкраща у ...(світі)!

Моя Україна − це ліс і озерця. Безмежні степи i чарівні... (джерельця)!

Красиві пейзажі i гори високі, маленькі струмочки i ріки ...(глибокі)!

Моя Україна − козацькая слава! Така волелюбна i мирна…(держава)!

Вона дорога нам, i рідна, i мила. Бо світ перед нами великий... (відкрила)!

Вітчизно свята, дорога Україно, для кожного з нас ти у свiтi... (єдина)!

Україна сьогодні – незалежна держава, частина Європи, величезна територія з величезним населенням. А згадаємо її історичне минуле – безкінечна боротьба, величний порив волі, вічна сутичка з людьми, котрі бажали розділити землю, на якій жили наші предки і житимуть наші діти.

(Слайд 6) Не оминають нашої пам’яті величні походи князів за часів Київської Русі, набіги на татар козаків під супроводом гетьманів, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка.

Хто ж міг бути козаком на Січі?

1 учень. Кожний чоловік, який виконував умови: говорити українською мовою, сповідувати православ'я і бути не одруженим. Існував випробувальний термін − сім років, після чого людину зараховували до Запорізького війська.

Вчитель. А чим займались козаки в Січі?

2 учень. (Слайд 8) Головними заняттями були військові походи й підготовка до них. Походи здійснюватись на чайках Дніпром на територію Кримського ханства з метою визволення полонених і підкріплення матеріального становища.

3 учень. Січ була українським військом, організованим, дисциплінованим і боєздатним. Козаки виконували роль прикордонників, захищаючи південні кордони України від нападів кримських татар.

Люди боролися тому, що відчували себе частиною одного цілого, розуміли, що за них самих ніхто не побудує їхнього майбутнього. Нас роками відучували від мови, традицій, культури і навіть історії. Нас хотіли знищити, як націю.



Вчитель. А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури.

Вчитель читає запитання, а учні дають відповіді

2. Розкажіть перші стрічки національного Гімну.

3. Президент України. (Петро Порошенко)

4. Герб України. (Тризуб)

5. Столиця України. (Київ)

6. Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина)

7. Козацький човен. (Чайка)

8. Найвідоміша козацька страва. (Куліш)

9. Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Паска)

10. Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями. (Коляда)

11. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)

12. Дерево-символ, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат. (Тополя)

13. Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами. (Сопілка)

14. Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінком)

15. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)

16. Найвища гора України. (Говерла)

17. Найвідоміший футболіст України сучасності. (Андрій Шевченко)

18. Грошова одиниця України. (Гривня)

19. Приміщення, в якому жили козаки. (Курінь)

20. Розписані великодні яйця. (Писанки)

21. Обрядова дія Андріївських вечорниць. (Гадання, кусання калити)

22. Зібрані цього дня лікарські трави вважаються найкращими. (Свято Івана Купала)

23. Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (Дванадцять)

24. Швидкий український танок. (Гопак)

25. Хто був останнім гетьманом України? (Кирило Розумовський)

26. Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)



Вчитель. Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. Ви справжні козаки. А що треба дитині для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином?

1 учень. Добре вчитись, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь.

2 учень. Брати активну участь у житті класу і школи, відчувати свою причетність до шкільного життя і до життя країни.

3 учень. Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватись про майбутнє нашої держави.

4 учень. Берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.

Вчитель. Чи вважаєте ви себе патріотами України?

Учениця. Ми – патріоти – дочки і сини,

Для твого блага все в житті здолаєм!

Бо ти найкращий, краю мій ясний,

Вітчизну й матір ми не вибираєм!



Учитель. (Слайд 9) Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. У середині 1980-х років XX століття знову розпочалась боротьби українського народу за незалежність. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави − України. День прийняття цього Акту є національним святом. З того часу на території України мають чинність виключно Конституція і закони України. Щоб упевнитись у підтримці населення, Верховна Рада України закликала всіх громадян підтвердити своє рішення голосуванням − 1 грудня 1991 року під час референдуму за незалежність України. Проголошення незалежності України відкрило нову сторінку в її історії. За п’ять років після здобуття незалежності 28 червня 1996 року Верховна Рада України утвердила Конституцію України.

Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які минулої зими боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. (Відеоролик про Небесну сотню)

Ми серцем і душею з тими, хто в ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам’ятаємо тих, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього. Наш земляк, житель села Рубченки, загинув в зоні АТО, захищаючи нашу батьківщину (демонстрація фото). Давайте хвилиною мовчання вшануємо їхню пам’ять… (Хвилина мовчання)

Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир… А що б побажали ви? Напишіть свої думки на аркушах паперу та приклейте до нашої карти. Хто бажає зачитати?



Учні виконують завдання

Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.

Україна потребує вашої енергії та молодечого запалу, вашої праці і любові. Сьогодні ви – ще школярі, але вже у цю мить ви є громадяни, які не байдужі до всього, що відбувається в рідній домівці, громаді, Батьківщині. Для вияву вашої громадянської позиції пропоную взяти участь у флеш-мобі «Коло єднання».

Учні, вчителі, гості утворюють спільне коло, виголошуючи гасло уроку – «Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава»



Використана література

  1. Кресан А. О. Витоки державної символіки України / А. О. Кресан // Класному керівникові. Усе для роботи. − 2011. − № 7. − С. 11-14.

  2. Кудряшова І. М. Я люблю Україну / І. М. Кудряшова // Класному керівникові. Усе для роботи. − 2011. − № 7. − С. 28-31.

  3. Московенко О. С. З чого починається Батьківщина?/ О. С. Московенко. − Шкільний бібліотекар. − 2013. − № 5. − С. 22-26.

Підготувала класний керівник 5 класу

КЗ «Володарська загальноосвітня

санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів»

Кукса Лариса Володимирівна
Виховний захід

«Ми – нація єдина, твої ми діти, Україна!»

для учнів 4-5 класів



Мета. Розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави та роль у цьому українського козацтва; розвивати в учнів бажання брати посильну участь у розбудові та зміцненні єдності нашої держави; виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни та формувати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави та захисту її кордонів.

Обладнання: Конституція України, плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України, фонограма Державного Гімну України; стрічки з висловами про Україну, картинки для колажу.

Всім серцем любіть Україну свою,

І вічні ми будемо з нею.

(В. Сосюра)

Свою Україну любіть,

За неї Господа моліть.

(Т. Шевченко)

Хід заходу

Живи, У країно! Живи для краси,

для сили, для правди, для волі!

В. Сосюра

На екрані монітора слайд з віршем

(Слайд 1) Вишита колоссям і калиною,

Вигойдана співом солов'я,

Зветься величаво − Україною,

Земле зачарована моя.



Учитель. (Слайд 2) Діти, тема нашого виховного заходу «Ми – нація єдина, твої ми діти, Україно!».

(Слайди 4-11) Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі − на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. Материнський образ України встає з полинових степів і глибинної чорноземної скиби, як барва зоріє із зажури поліських озер, що чистими очима довірливо дивляться на світ, виростає недосяжно на повен зріст із карпатських верховин. Нема життя без України, бо Україна − це мати, яку не вибирають, бо Україна − це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна − це пісня, яка вічна на цій землі.

Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха... Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж пів-тисячолітнє поневолення (1240- 1991 р.р.)



(Слайди 12-13) В минулому Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. в результаті розпаду Золотої Орди. За рівнем економічного розвитку кримські татари значно відставали від населення України. Вони вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста і села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло у XV ст. таке видатне явище, як козацтво.

(Слайди 14-16) Перші згадки про козаків відносяться до кінця XV ст. Місце, де оселялись козаки, називалось Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку кримських татар.

Найбільша група людей, що переселялись сюди, − селяни-втікачі, які не витримували жорстокого феодального гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їх основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.



А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»

Вчитель читає запитання, а учні дають відповіді (Слайди 17- 26)

  1. Столиця України. (Київ)

  2. Герб України. (Тризуб)

  3. Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)

  4. Найвища гора України. (Говерла)

  5. Найвідоміший футболіст України сучасності. (Андрій Шевченко)

  6. Грошова одиниця України. (Гривня)

  7. Колір прапора України. (Блакитно-жовтий)

  8. Розписані великодні яйця. (Писанки)

  9. Швидкий український танок. (Гопак)

  10. Хто з українських письменників узяв собі псевдонім − назву своєї національності. (Леся Українка)

Учитель. (Слайд 27) Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю.

(Слайд 28)

Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.

Відомий французький вчений Й. Г. Коль у 1841 році писав: «Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з'явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу».



(Слайд 29) І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ − Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.

Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми − українським народом.

А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитов, з якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко: (Слайд 30)

Молю, ридаючи, пошли,

Подай душі убогій силу,

Щоб огненно заговорила,

Щоб слово пламенем взялось,

Щоб людям серце розтопило,

І на Украйні понеслось,

І на Украйні освятилось...



24 серпня 1991 року проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.

Звичайно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своєю землею, своїм народом, своїми символами, своєю рідною мовою, традиціями і культурою.



1 учень. (Слайд 32) Я − українець, я не малорос,

Пишаюсь родом тисячокорінним.

Тарас за мене мучивсь і боровсь,

Щоб я зродився зерням України.



2 учень. (Слайд 33) Стаття 65 Конституції нашої держави говорить, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов'язком громадян України.

3 учень. (Слайд 34) Наша армія існує для захисту кордонів рідної землі, а не для нападу на інші країни. Щоб захистити Батьківщину в майбутньому, треба змалку полюбляти спорт, бути сильним, спритним, мужнім.

(Слайд 35) Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська.

(Слайд 36) Українська земля пройшла війни та мир, поразки та перемоги, пишалася вірними синами та доньками, чарувала світ своїми запашними паляницями та мелодійними піснями. Вона була і залишається вірною матір'ю українців, які свято шанують і люблять її.

(Слайд 37) Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити велику користь. Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.

(Слайд 38) Відео «Молитва за Україну»

Молюсь за тебе, Україно, молюсь за тебе кожен час, бо ти у нас одна-єдина, − Писав в своїх віршах Тарас. Молюсь, − казав він, щоб у тебе

Не було між людьми війни, щоб завжди було чисте небо

На нашій стомленій землі. Щоб завше у садку смерека

Весняним квітом під вікном цвіла

І прилітали з вирію лелеки, щоб гомін хвиль послухати Дніпра!



(Діти запалюють свічки) (Слайд 39)

Звичайно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своєю землею, своїм народом, своїми символами, своєю рідною мовою, традиціями і культурою. (Слайд 40) Колаж.



(Слайд 41) Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.

Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного − миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.



Всі разом співають пісню «Лише у нас на Україні» Ірини Федішин.

Використана література

  1. Мандюк Н. І. Слава тобі, Україно, невмируща слава! // Класному керівникові. Усе для роботи. − 2011. − № 7. − С. 8-10.

  2. Шумська Г. М. Сценарій свята про Україну / Г. М. Шумська [Електронний ресурс] // – Режим доступу http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/stsenarii-svyata-pro-ukrayinu.html




Підготувала класний керівник 6 класу

КЗ «Володарська загальноосвітня

санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів»

Островська Інна Василівна


Усний журнал

«Мудра книга природи»

Для учнів 6 класу



Мета. Розширити та поглибити знання учнів про користь лікувальних рослин, їх вплив на організм людини, використання у народній медицині; розвивати мовлення дітей, збагачувати словниковий запас учнів, вчити помічати красу довкілля; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: малюнки лікарських рослин місцевості, фонограми пісень «Несе Галя воду», «Цвіте терен», «Ой у лузі червона калина», комп’ютерна презентація, чаї з ромашкою та перцевою м'ятою, малинове та смородинове варення, пиріг з калиною, пиріжки з яблуками.

Хід заняття

Учитель. Шановні присутні! Сьогодні ми запрошуємо вас побувати у ароматному світі лікарських трав. Найбільше їх достигає влітку, а зараз на вулиці осінь. Потрапити в іншу пору року нам допоможе не машина часу, а усний журнал «Зелена аптека».

У нас до класу тепле літо

На годинку здалеку прийшло ,

Ароматні трави, кошик квітів

Для знайомства щедро принесло.

Лікарські рослини ще називають цілющими, чудодійними. Але чи вміємо ми користуватись їх силою, щоб робити дива зі своїм здоров'ям? За урок цьому навчитись неможливо. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо.

Починаємо подорож сторінками журналу

I сторінка «Знайома»

Ми часто зустрічаємо рослини у лісі, на полі, на підвіконні, але навіть не замислюємось, що у нас під ногами справжній скарб. І цей скарб – лікарські рослини. Люди ще в далеку давнину помітили, що в багатьох рослин прихована цілюща сила, тому почали використовувати їх для лікування хвороб. Так почала розвиватися народна медицина. Ці рослини полегшували страждання хворих. Ми повинні знати не лише лікарські рослини, але й вміти користуватись ними.

Наші учні приготували розповіді про деякі з них. То з давайте їх послухаємо.

Розповіді дітей супроводжуються слайдами з зображенням подорожника, конвалії, звіробою, барвінку

1. Подорожник.

Учень. Надзвичайно цінна лікарська рослина. Його можна побачити і при дорозі, і на подвір’ї, і в саду, і на городі. Люди використовують подорожник для загоєння ран. Якщо прикласти його до хворого місця, то на наступний день біль зникає.

2. Звіробій.

Учениця. Ці ліки, як кажуть в народі, від 99 хвороб. Настої звіробою вживають для збудження апетиту, від ангіни, грипу, головного болю, ревматизму.

3. Конвалія.

Учень. Усі люблять конвалію за її красу і аромат. Але мало хто знає, що це також лікарська рослина. Її застосовують при лікуванні серцевих хвороб.

4. Барвінок.

Учениця. Листя цієї рослини не в’яне ні влітку, ні взимку. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весільні віночки. Відвар барвінку п’ють від застуди, а ще ним лікують хвороби шкіри.

II сторінка «Загадкова»

Учитель. Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди хворіли і лікувалися. Перших лікарів називали знахарями, відунами, відьмами від слів „знати” і „відати”, тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини, відали секретами зцілення і могли приготувати ліки з висушених трав та корінців. Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління. Давайте перевіримо, чи знаєте ви, про які рослини піде мова у наступних загадках та від чого вони лікують:


  • Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло. Потім стало біле-біле і за вітром полетіло. (Кульбаба − покращує апетит.)

  • У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина − лікує від кашлю та застуди.)

  • Стоять у полі сестрички: жовті очка, білі повічки. (Ромашка − проти запалень).

  • Сидить Марушка в семи кожушках, а хто її роздягає, той сльози проливає (Цибуля − від нежитю.)

  • Зла вона, як вовчиця, пече, як гірчиця. Що це за дива? Та це ж... (кропива − очищає кров, протиалергійна).

  • У лісочку на горбочку білі дзвіночки у зеленій сорочці. (Конвалія − серцево-судинні ліки.)

  • Біла кора, тоненькі віти. Що то за дерево? Впізнайте, діти. (Береза − від набряків).

  • Влітку в липні зацвітає, через те й імення має. Бджілкам меду напакує, нас від кашлю полікує. (Липа − лікує від кашлю та застуди.)

  • У зеленому лісочку під мережаним листочком червоніє невеличка, стигла ягідка... (суничка − від застуди, вітамінна).

  • І маленькі, і старенькі влітку, взимку, восени

У зелені, у гарненькі плаття вдягнені вони.

Ця колюча дивина не ялинка, а...(сосна − лікує дихальну і нервову системи).



Ш сторінка «З народних джерел»

Учитель. Лікарські рослини часто зустрічаються в усній народній творчості. Ви шукали в книгах та Інтернеті прислів’я та приказки, давайте послухаємо, що ж ви приготували.

Діти по черзі називають прислів’я, приказки, фразеологізми про рослини

  • Обідрали, як молоду липку.

  • Зелена,як барвінок.

  • Картопля – другий хліб.

  • Червона калина від ста хвороб лікує.

  • Пишна та красива, як червона калина.

  • Вуста медові, мов ягоди малинові.

  • Скривилась, мов горобини наїлась.

  • Пише, як мак сіє.

IV сторінка «Легендарна»

Учитель. Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями, що вони наділяли їх людськими якостями або приписували їм неіснуючі можливості.

Послухайте декілька красивих легенд та казок про лікарські рослини.



Учениця.

Калинка

(казка)


Колись давно-давно, в одному селі жила привітна й ласкава дівчинка. Звали ту дівчинку Калинкою. Дуже вона любила квіти. Яких тільки квітів не росло у неї по підвіконню! Їх вона попереносила з лісу. Видно, й рослинам була до вподоби ця маленька дівчинка, бо ще жоден кущик, жодне стебельце не зів'яло. Всі люди в селі любили Калинку за її добре та щире серце.

Навесні Калинка, як завжди, пішла в ліс. Нелегко було їй сюди добиратися. Довгий курний шлях пролягав од села до лісу. А обабіч ні деревця, ні кущика.

«Дай, посаджу тут щось, нехай росте».

Так і зробила. Викопала в гущавині лісу тонесеньке стебельце і посадила край шляху. А щоб прийнялося воно, Калинка аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала.

Звеселилося стебельце. Росло воно в гущавині, ніколи не бачило ясного сонечка й водиці не пило доволі. А тут, на привіллі, швидко розрослося у великий крислатий кущ. Іде якось шляхом подорожній. Стомився, піт витирає. Бачить – рясний кущ. Підійшов ближче. Пташечки між віттям радісно щебечуть. Ну як ти не сядеш тут перепочити? Усміхнувся весело подорожній і сказав:

− Спасибі тим роботящим рукам, що цей кущ посадили, і тому доброму серцю, що його викохало!

Тут увесь кущ немов од сну стрепенувся. Гіллячки напружились, листячко поширшало. Гульк – і враз укрився ніжним білим-білим цвітом.

Дивиться перехожий – що воно далі буде? Обсипався цвіт, а замість нього ягоди червоні, як намистинки, виблискують. І дивно – в кожній ягідці заховане маленьке серце.

Прийшла й Калинка до свого улюбленця – і здивувалась.

− Звідки такі зернятка?

− А кущ нахиляється до неї і шепоче:

− Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім'я, Калинко.

Відтоді всі так і називають той кущ, ту рослину – калиною.

Учень.

Легенда про бузину

За старим повір’ям бузина – диявольське творіння. Її посадив чорт і тепер постійно сидить під нею. Тому її ніколи не викопують з корінням. Нічого не можна будувати там, де є старий кущ бузини. Під бузиною не можна ні сидіти, ні лежати, бо захворієш. Насправді, бузина – лікарська рослина, використовується як протизапальний, кровоочисний засіб.



V сторінка «Музична»

Учитель. Лікарські рослини часто оспівують у піснях. Давайте й ми з вами згадаємо та заспіваємо пісні, де згадуються рослини.

Діти співають по куплету пісні «Несе Галя воду», «Цвіте терен», «Ой у лузі червона калина»
VІ сторінка «Рослинний барометр»

Учитель. Деякі лікарські рослини можуть передбачувати, яка буде погода, який буде урожай наступного року. Ось послухайте.

  • Якщо багато ягід на горобині, то осінь буде дощова, а як мало − суха.

  • Якщо в сонячний день закриваються квіти кульбаби − буде дощ.

  • Калина рано зачервоніла – на ранню і люту зиму.

  • Чорна бузина достигла не по порі − чекай холодної і лютої зими.

  • Зацвіла верба − прийшла весна.

  • З берези тече багато соку – на дощове літо.

  • Зацвіла шипшина − почалося літо.

  • Рясно цвіте малина – на тепле літо.

VІІ сторінка «Рослини-талісмани»

Учитель. А знаєте ви, що ім’я людини має свою рослину-талісман? Варто цим зацікавитись, тому що квіти-талісмани не тільки приносять нам щастя, але й оберігають.

Роман − ромашка

Ірина − конвалія

Марія − волошка

Уляна − меліса

Наталя − валеріана

Ярослав − кропива

Олександр − каштан

Альона − лаванда

Антон − часник

Люба − любисток.

VІІІ сторінка «Червона книга України»

Учитель. Сьогодні ми поговоримо про рослини, які занесені до Червоної книги України.

Демонстрація Червоної книги України

А чому ця книга називається червоною? Тому що червоний колір означає, заборону, як у світлофора. Книга забороняє знищувати рослини і тварини, що до неї занесені. Ці рослини перебувають на межі зникнення, їх не можна виривати з корінням. Це такі рослини як золототисячник, ялівець, первоцвіт, горицвіт, конвалія, лілія лісова.



IХ сторінка «Поетична скарбничка»

Учні читають вірші про рослини (Додаток 1)

Х сторінка «Рослинний годинник»

Учитель. Рослини можна згрупувати за особливою ознакою часу розкриття і закриття квітів. Точність квіткового годинника залежить від погоди. У дощову і похмуру погоду він може обманювати.

Коли розкриваються квіти:

4-5 годин – мак

5-6 годин − кульбаба

6-7 годин − льон

7-8 годин – чорнобривці

9-10 годин − календула

14-15 година − кульбаба

Закриваються квіти:

13-14 година – картопля

15-16 годин – льон

20-21 година − мати -й- мачуха.



XІ сторінка «Рецепти здоров’я»

Учитель. Напередодні нашого заходу група учнів отримала завдання знайти в бібліотеці рецепти лікування рослинами. Давайте їх послухаємо. (Додаток 2)

XIІ сторінка «Екологічна вікторина»

Учитель. Настав час перевірити, наскільки добре ви знаєте лікарські рослини. Проведемо екологічну вікторину.

1. Який кущ є символом українського народу і водночас лікарською рослиною? (Калина)

2. Яке дерево-лікар дало назву літньому місяцеві? (Липа)

3. Яке дерево застосовується в народній медицині повністю? (Сосна)

4. Яке дерево, найбільш оспіване Т. Г. Шевченком, є символом України та оберегом рідного дому, має великі лікувальні властивості? (Верба)

5. Яке білокоре дерево найраніше розпочинає весняний сокорух? (Береза)

6. Яке дерево має лікувальні властивості, його плоди схожі на гриби? (Дуб)

ХІІІ сторінка «Гостинна»

Учитель. Молодці, діти, лікарські рослини та дерева ви знаєте. То ж запрошую всіх до столу поласувати лікувальними чаями.

Діти та присутні п’ють чаї з варенням та пирогами

Ось і закінчилось наше заняття. Ви дізнались багато цікавої інформації про лікарські рослини. Це вони піклуються про нас і наше здоров'я, а ми повинні подбати про їх збереження. Для цього необхідно розбірливо та раціонально використовувати рослини, які ростуть довкола нас.

Задумайтесь над тим,

Про що ми говорили,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігаймо і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

Додаток 1

На городі, в гарбузинні

соняхи, мов хлопчаки.

Ловлять сонячне проміння

в золоті свої шапки.

Серед поля, край села

калинонька зацвіла.

ніби дівчина в віночку,

у вишиваній сорочці.

Росте на городі у нас бузина,

дуже корисна рослина вона.

Суцвіттям пишним квітне весною,

чай від кашлю п’ємо ми зимою.

Шпак шипшину не клює –

й так здоров’я в нього є.

А цілющий чай з шипшини −

це здоров’я для людини.

Малина червоненька,

зростає рясненько.

Всім вона смакує,

від хвороб лікує.

Мов сонечка, чарівні квіти –

кульбаби в лузі розцвіли.

Прийшли на луг маленькі діти,

і з них віночки поплели.

Додаток 2

Рецепт від опіків.

Візьмемо одну картоплину, натремо обережно на тертушці, щоб утворилася кашоподібна маса. Отриману масу покладемо на серветку і прикладемо до опеченого місця. Тепер забинтуємо бинтом.



Рецепти від застуди.

1.Візьмемо дві столові ложки свіжих ягід калини, потовчемо їх у ступці, і заллємо склянкою окропу, дамо настоятись. Додамо цукру або меду за смаком. Цілющий чай з калини можна вживати не тільки як засіб проти застуди, а і як вітамінний, загальнозміцнюючий засіб.

2. 1-2 чайні ложки меду, 1 чайна ложка сиропу шипшини, лимонний сік за смаком, 1 склянка кип’яченої води.

«Малиновий коктейль».

240 гр. – молока, 140 гр. – малинового варення,

200 гр. – морозива.

Молоко, варення та морозиво збивати міксером до утворення пишної маси. Готовий коктейль розлити.



Зубний еліксир.

Візьмемо 20 г сухих квітів ромашки і заллємо склянкою окропу. Дамо настоятися (поки не охолоне), процідимо, переллємо до сухої, чистої пляшечки. Полоскати еліксиром рот при зубній болі.



Використана література
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка