«ліси -важлива екосистема планети. Охорона І збереження лісів»



Скачати 159.15 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір159.15 Kb.


ВІДДІЛ ОСВІТИ

БАРВІНКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТ.№3

Бінарний, інтерактивний урок

«Я і Україна. Природознавство. Громадянська освіта»

на тему:



«ЛІСИ –ВАЖЛИВА ЕКОСИСТЕМА ПЛАНЕТИ. ОХОРОНА І ЗБЕРЕЖЕННЯ ЛІСІВ»

учасника конкурсу

«Панорама творчих уроків»

Підготувала:

вчитель початкових класів,

Приходько Світлана Володимирівна,

спеціаліст вищої категорії

2008 р.


Кожна дитина - особистість!

Під таким гаслом я працюю в школі вже 25 років. Моє кредо – виростити дітей активними, успішними громадянами, навчити їх мислити, проникати в суть явищ, розв’язувати будь – які проблеми, навчальні й життєві, дати можливість кожній дитині відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили.

Як вчитель вищої категорії я працюю над проблемою « Проблемне навчання як засіб формування інтелектуально-пізнавальних та творчих здібностей учнів».

Дослідницька робота є традиційною і завжди сприяє розвитку пошуково- пізнавальної активності учнів, формування світогляду. Вона є дієвим пошуковим методом активізації мислення.

Зацікавивши дитину новою інформацією, я спрямовую її на самостійний пошук інформації, створюючи при цьому проблемну ситуацію.

Проблемний урок значно підвищує й виховну силу навчання, адже всі висновки на такому уроці роблять самі учні. А їхні висновки – це вираження особистих науково - обгрунтованих поглядів. Знання, здобуті в такий спосіб, значно глибше впливають на переконання , ніж знання, здобуті традиційним способом.

Останнім часом велику увагу в своїй роботі приділяю екологічній освіті. Бо на моє глибоке переконання, екологічна освіта та виховання молодших школярів – один із аспектів гуманізації, мета якої полягає у створення та забезпеченні протягом усього життя особистості умов становлення і розвитку екологічної культури як форми регуляції взаємодії людини з природою.

Ця робота ведеться переважно на уроках природознавства. Але останній десяток років я разом зі своїми вихованцями , членами пізнавально-екологічного гуртка «Пізнайко», оволодіваємо новими знаннями про природу, готуємося до активної екологічної діяльності та формуємо основи глобального екологічного мислення.

Тому, хочу запропонувати до вашої уваги розробку бінарного уроку з предметів «Я і Україна. Природознавство» і «Я і Україна . Громадянська освіта» для учнів 4 класів. В уроці перекликаються теми «Природні умови , рослинний і тваринний світ зони мішаних лісів. Охорона природи в Україні» з темою «Громадянські права і обов’язки. Турбота кожного про довкілля». Тривалість уроку – 72 хвилини. ( без перерви)


ТЕМА . Ліси – важлива екосистема планети. Охорона і збереження лісів.

МЕТА. Дати можливість учням самостійно довести значущість і роль лісів в житті нашої планети, встановити закономірності і взаємозв’язок між природними об’єктами , розкрити значення основних компонентів природи в житті людини;

формувати знання і вміння дослідницького характеру, які сприяли б розвитку творчої особистості і ділової активності у процесі вирішення екологічних проблем і пов’язаних з ними життєвих ситуацій;

сприяти, щоб засвоєні знання і моральні принципи поведінки щодо навколишнього середовища ставали переконаннями особистості;

розвивати у школярів почуття самоповаги і розуміння труднощів інших людей, бажання надати їм допомогу в складних життєвих ситуаціях;

виховувати почуття відповідальності за природу як національне багатство, основи життя на Землі.

ЗАВДАННЯ УРОКУ:


  1. Спираючись на власний досвід дітей, їхні знання з природознавства, екології, створити проект на тему : «Ліси – важлива екосистема планети. Охорона і збереження лісів.»

  2. Розвивати вміння приймати відповідальні рішення з питань охорони навколишнього середовища і діяти відповідно до них.

  3. Вчити працювати в колективі, відповідально ставитися до своїх обов’язків і поважати думку інших.

  4. Створений проект презентувати на занятті пізнавально –екологічного гуртка «Пізнайко»

ТИП УРОКУ. Урок узагальнення та систематизації знань.

ВИД УРОКУ. Бінарний

ФОРМА УРОКУ. Урок – проектування.

ОБЛАДНАННЯ. Схема «Процес фотосинтезу», картки для роботи в групах , парах, магнітофонний запис з довідкою про планету Центурія, «План роботи над проектом- представлений на дошці, додаткова інформація наукового характеру, предметні та сюжетні малюнки з зображення рослин і тварин лісу, вірш «Бережіть природу», знак «SOS».


ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина. (1 хв)

- Діти , з яким девізом ми починаємо працювати ?

- Люби і знай свій рідний край!

Але якщо комусь потрібна

допомога, готові завжди вирушить в дорогу!

ІІ. Актуалізація опорних знань (13 хв)

1.Створення проблемної ситуації ( 2 хв)

- Діти , нещодавно вчені з управління космічними польотами й дослідженнями

перехопили тривожний сигнал з нової планети.

-Можливо, хто знає , що означає цей сигнал? ( Вчитель показує картку із знаком «SOS.

Діти розмірковують , дають пояснення)



  • Так, дійсно! Це сигнал –прохання про допомогу. Разом з цим сигналом була перехоплена і радіограма.

  • Вам цікаво, що було в ній, з якої планети вона надійшла? Тоді спробуйте її розкодувати.

2. Розкодування радіограми. (5 хв) (Додаток №1)

МИЗАДИХАЄМОСЯНАМБРАКУЄКИСНЮДОПОМОЖІТЬЖИТЕЛІ ПЛАНЕТИЦЕНТУРІЯ

(Ми задихаємося, нам бракує кисню. Допоможіть!Жителі планети Центурія).


  • Молодці! Так з якої планети ця радіограма, хто прохає про допомогу?(Жителі планети Центурія).

  • А , що ви знаєте про цю планету? (Вона нам не відома).

  • Тоді я пропоную послухати довідкову інформацію про планету Центурія.

3. Довідкова інформація (магнітофонний запис) (1 хв) (Додаток №2)

Планета Центурія відносно молода планета Сонячної системи. На її території

переважають піщані грунти. Клімат теплий , вологий. Достатня кількість сонячного

світла і тепла. Багато прісноводних озер і річок. Населення багато чисельне. Планета

потерпає від нестачі кисню, потребує допомоги.

4.Пошуки шляхів розв’язання проблемної ситуації. (5 хв)

- Діти, ви почули довідку про кліматичні умови планети. Як би ви допомогли

інопланетянам, що порадили б ? (Надіслати балони з киснем; посадити багато дерев,

квітів та інших рослин).

- Чия пропозиція здається вам реальнішою? Чому? ( Доведення дітьми


своїх рішень. Підведення до думки , що ліси – це «легені» планети.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку. ( 2 хв)

  • Я підтримую вашу пропозицію – озеленити планету Центурія. А щоб переконати її жителів в доцільності , пропоную створити екопроект «Ліси – важлива екосистема планети. Охорона і збереження лісів». ( Тема й план написані на плакаті або мультимедійній дошці. (Додаток№3)

ІV. Практична робота над проектом. ( 50хв)

  1. Знайомство з планом проекту (2 хв)

  • Щоб робота була плідною, організованою, я пропоную такий план роботи.

Зміст проекту

  1. Зовнішній вигляд і структура лісів.

  2. Умови існування.

  3. Принцип дії. Процес фотосинтезу.

  4. Доцільність впровадження в дію.

  5. Правила охорони і збереження лісів.

  1. Розподіл на групи. ( 1 хв)

  • Щоб продуктивніше і цікавіше було працювати, згуртуємося у три групи по 6 чоловік.

1 група –«Ботаніки»

2 група – «Зоологи»

3 група – «Екологи»

(Діти займають свої місця.)



  1. Робота в групах «Портрет лісу» ( 6 хв) (Додаток №4)

(вчитель пояснює , що кожен учасник групи отримує картку з завданням, до якого треба

дібрати правильну відповідь, узгодити з членами групи і презентувати всією групою)



Завдання для «БОТАНІКІВ»

Доповніть і продовжіть речення.


Ліси – це ціла екосистема. Вони бувають трьох видів : …, … і … . Рослини розташовані у …. яруси: верхній - … , середній - …. , нижній - …. .

Ліси найкраще розвиваються в умовах … , … , … клімату на … грунтах. Північну частину України . де переважно й розташована зона лісів , ще називають … …. . Поширені такі породи дерев як …, …, …, … .




Завдання для «ЗООЛОГІВ»

Доповніть і продовжіть речення.
Ліс є домівкою для багатьох …, …, … . Залежно від того , чим саме живляться ці тварини їх поділяють на групи : …, … і також … тварини. Найсильніший хижак лісів – це … . Найбільший за розміром серед диких звірів лісів - це рогатий … . Він живе до тридцяти років. А ще в лісі живе птах , який своїм гострим дзьобом роздовбує кору і дістає … та … .

Це - … .


Найменші жителі лісів – це … . Їх , як і дятла, називають …. …. . Не руйнуйте їхні …. !



Завдання для «ЕКОЛОГІВ»

Доповніть і продовжіть речення.


Ліси називають … планети . Бо саме вони очищають повітря від … газу і виділяють … .

А тварини і рослини - це джерело … для людини, а також сировина для промисловості.

Види тварин і рослин , яким загрожує зникнення, та рідкісні види занесені до … … України. Охорона видів здійснюється завдяки створенню охоронних територій : … , … .

Свого паперу в Україні не вистачає , його доводиться купувати . Тому дуже важливо збирати … . Це врятує тисячі дерев від вирубки . Бережіть ліси!






  1. Перевірка роботи в групах ( 10 хв)

( Презентація робіт з використанням ілюстративного матеріалу або мультимедійної

дошки).


  • Діти, ви добре попрацювали. Пам’ятайте, що у природі немає «корисних « та «шкідливих» тварин і рослин: всі вони необхідні компоненти екосистеми, і знищення будь-якого виду неминуче призведе до порушення рівноваги в системі.

  1. Фізкультхвилинка. ( 1 хв)

Лапки в боки , в гору вушка ,

Скачуть білочки – подружки.

Раз, два, три, чотири, п’ять-

По гілках вони летять.


Кожен ранок на галяві

Спритно роблять вільні вправи .

Раз, два, три, чотири, п’ять –

Люблять зайчики стрибать.



  1. Творча робота в парах (4хв) (Додаток №5)

Складання схеми « Умови росту і розвитку рослин»

  • А зараз попрацюємо в парах . Ви повинні зобразити схему з умовами потрібними для розвитку і життя рослини.

Рослина


грунт волога тепло світло


  1. Презентація творчих робіт парами ( 3 хв)

( Умовами життя рослин є наявність грунту , вологи, світла і тепла)

  • Діти, ви правильно назвали умови розвитку рослин. А тепер пригадайте, чи всі ці компоненти є планеті Центурія? ( Так , вони всі існують)

  • Тоді ми зможемо з вами вирощувати різні рослини на ній?

(Так. )

  1. Колективна робота над схемою «Процес фотосинтезу» (3 хв) (Додаток №6)

(У кожного учня копія схеми).

- Діти, з якою метою ми пропонуємо саджати ліси на планеті Центурія . Хто нагадає?

( Для того, щоб у них чисте повітря . збагачене киснем).

-Правильно. Але ми повинні чітко пояснити їм , як же відбувається процес утворення кисню. Хто з вас розповість як , коли, й чим дихають рослини?

( Органами дихання рослини є листочки, через які вони поглинають вуглекислий газ і кисень, а виділяють в повітря кисень , який необхідний живим істотам. Чим більше рослин , тим повітря буде чистішим.)

- Так , дійсно . Наука біологія називає цей процес – фотосинтезом, схему якого ви бачите перед собою.

9. Колективна творча робота. Складання таблиці «Шкідливе і корисне»

(6 хв) (Додаток №7)

- Діти, як вчені екологи, ми з вами повинні переконати наших незнайомців у тому , що наш проект принесе їм тільки користь, довести, що екосистема лісу не шкідлива. Я пропоную дружно попрацювати і скласти таблицю. (Робота в зошитах і на дошці).


ШКІДЛИВЕ КОРИСНЕ

1. Розмноження 1. Краса

бактерій, які 2. Кисень

руйнують дерева 3. Житло для тварин

й розповсюджуються 4. Продукти харчування

на інші живі організми 5. Сировина для промисловості

6. Ліки

7. Захист грунтів та їх зміцнення



8.Місцевідпочинку, оздоровлення





  • Як бачимо, в таблиці у стовпчику «ШКІДЛИВЕ» тільки один пункт ,

а «КОРИСНЕ» - аж 8.

  • Який висновок , виходячи з цього, ми можемо зробити?

( ми бачимо , що ліси приносять велику користь для людини і всіх інших живих істот. А з бактеріями людина навчилась боротись хімічними засобами. Хворі дерева оприскують, або просто вирубують і знищують. Щоб хвороба не розповсюджувалась).

  • Чудово, ви добре попрацювали, а тепер давайте відпочинемо.

  1. Фізкультхвилинка.

(Валеологічні вправи під пташиний спів. Грамзапис. ) (2 хв)

  1. Екологічна бесіда ( 2 хв)

  • Діти, ось ми й дійшли до останнього питання нашого проекту -«Охорона і збереження лісів». На мою думку – це найголовніше питання. Бо природа – найбільше багатство будь-якої країни. А як ви гадаєте чому? (Бо вона дає нам свої дари, без яких ми не можемо жити)

  • А якої ж плати просить матінка –природа від нас з вами за це?

( Ніякої, лише, щоб були до неї добрими, берегли й охороняли її)

  • А чи завжди ми з вами як розумні істоти , як патріоти, громадяни своєї країни, жителі найкрасивішої планети бережемо й шануємо природу, виконуємо свої обов’язки?

( Ні, не завжди.)

- То ж я пропоную застерегти наших друзів центурійців , щоб вони не повторили наших помилок. Адже ми , земляни, не змогли зберегти все, що подарувала нам природа. З кожним роком на Землі залишається все менше недоторканих куточків природи.

12. Інтерактивна вправа «Я хочу сказати своє слово» ( 5 хв)

- Діти висловіть свої поради, застереження.

(Любі центурій ці, ….)

13. Колективне складання пам’ятки поведінки в природі «Живе коло».

(5 хв.) ( Додаток №8)

- Щоб нашим друзям було легше зрозуміти, як треба поводитися в лісі, на природі, давайте складемо для них пам’ятку. Вона буде незвичайною. Давайте утворимо «Живе екологічне коло» , в якому кожний з вас від імені рослин, тварин звернеться до людей зі своїм проханням.

Наприклад


  • Я – гілочка, не ламай мене!

  • Я – мураха, не руйнуй мою хатинку!

  • Не рви наших квітів, вони нам, рослинам, потрібні!

  • Не руйнуй наші гнізда1

  • Не лови диких тварин, не принось їх до дому!

  • Зрубав дерево, посади три!

  • Не залишай вогнище в лісі, це призводить до пожежі і знищення рослин і

тварин!

  • Пам’ятай, що людина це теж частина живої природи!

V. Узагальнення та систематизація знань. (2 хв.)

- Діти! Весь урок ми говорили про те, що ліс – це екологічна система планети. А як ви розумієте, чому це ціла система?

( Тому, що в лісі разом існують рослини, звірі, птахи і всі вони залежать один від одного. Не можна вилучати жодного компонента із системи, бо тоді вона, як будь – який механізм, перестане працювати і загине).


  • Правильно! Треба завжди пам’ятати, що вилучення будь – якої частини системи призведе до порушення рівноваги і зашкодить і нам, людям, бо ми теж є частиною цієї складної системи.

VI. Підсумок уроку.

  • Діти! Роботу над проектом завершено. Залишилося тільки презентувати його нашим братам по космосу і гадаю, що ми їх врятуємо. А ось чи буде щасливим і екологічно чистим майбутнє нашої планети залежить у більшій мірі від вас. Подумайте над цим, щоб не довелося й нам з вами надсилати радіограми з проханням про допомогу.

  • ( Під ліричну мелодію учень декламує вірш Бережіть природу ).

(Додаток №9)

  • Пам’ятайте, діти, що тільки ваша доброта збереже чарівний світ природи, а отже і життя на землі. Творіть добро скрізь і завжди! Будьте гідними громадянами країни і жителями нашої Планети, кращої за яку у Всесвіті немає!

VII. Домашнє завдання. (1 хв.)

Підготуватися до захисту проекту.

ДОДАТОК №1

2. Розкодування радіограми.


МИЗАДИХАЄМОСЯНАМБРАКУЄКИСНЮДОПОМОЖІТЬЖИТЕЛІ ПЛАНЕТИЦЕНТУРІЯ

(Ми задихаємося, нам бракує кисню. Допоможіть! Жителі планети Центурія).


ДОДАТОК № 2

3. Довідкова інформація (магнітофонний запис)

Планета Центурія відносно молода планета Сонячної системи. На її території переважають піщані грунти. Клімат теплий , вологий. Достатня кількість сонячного світла і тепла. Багато прісноводних озер і річок. Населення багато чисельне. Планета потерпає від нестачі кисню, потребує допомоги.

ДОДАТОК №3

Зміст проекту
1.Зовнішній вигляд і структура лісів.

2.Умови існування.

3.Принцип дії. Процес фотосинтезу.

4.Доцільність впровадження в дію.

5.Правила охорони і збереження лісів.

ДОДАТОК №4





Завдання для «БОТАНІКІВ»

Доповніть і продовжіть речення.


Ліси – це ціла екосистема. Вони бувають трьох видів : хвойні, листяні і мішані . Рослини розташовані у три яруси: верхній - дерева, середній - кущі , нижній - трави .

Ліси найкраще розвиваються в умовах теплого , помірного , вологого клімату на піщаних грунтах. Північну частину України , де переважно й розташована зона лісів , ще називають українським Поліссям . Поширені такі породи дерев як сосна, ялиця, дуб, граб .




Завдання для «ЗООЛОГІВ»

Доповніть і продовжіть речення.
Ліс є домівкою для багатьох звірів , птахів , комах . Залежно від того , чим саме живляться ці тварини їх поділяють на групи : травоїдні, хижі, і також всеїдні тварини. Найсильніший хижак лісів – це вовк . Найбільший за розміром серед диких звірів лісів - це рогатий зубр . Він живе до тридцяти років. А ще в лісі живе птах , який своїм гострим дзьобом роздовбує кору і дістає короїдів та личинок .

Це - дятел .

Найменші жителі лісів – це мурахи . Їх , як і дятла, називають санітарами лісів . Не руйнуйте їхні мурашники !




Завдання для «ЕКОЛОГІВ»

Доповніть і продовжіть речення.


Ліси називають «легенями» планети . Бо саме вони очищають повітря від вуглекислого газу і виділяють кисень .

А тварини і рослини - це джерело харчування для людини, а також сировина для промисловості.

Види тварин і рослин , яким загрожує зникнення, та рідкісні види занесені до Червоної книги України. Охорона видів здійснюється завдяки створенню охоронних територій : заповідників , заказників .

Свого паперу в Україні не вистачає , його доводиться купувати . Тому дуже важливо збирати макулатуру . Це врятує тисячі дерев від вирубки . Бережіть ліси!



ДОДАТОК №5

Рослина


грунт волога тепло світло

ДОДАТОК №6


Фотосинтез


ДОДАТОК№7


ШКІДЛИВЕ КОРИСНЕ

1. Розмноження 1. Краса

бактерій, які 2. Кисень

руйнують дерева 3. Житло для тварин

й розповсюджуються 4. Продукти харчування

на інші живі організми 5. Сировина для промисловості

6. Ліки


7. Захист грунтів та їх зміцнення

8.Місцевідпочинку, оздоровлення

ДОДАТОК №8

ПАМ’ЯТКА




  • Я – гілочка, не ламай мене!

  • Я – мураха, не руйнуй мою хатинку!

  • Не рви наших квітів, вони нам, рослинам, потрібні!

  • Не руйнуй наші гнізда1

  • Не лови диких тварин, не принось їх до дому!

  • Зрубав дерево, посади три!

  • Не залишай вогнище в лісі, це призводить до пожежі і знищення рослин і тварин!

  • Пам’ятай, що людина це теж частина живої природи!

ДОДАТОК №9

Пам’ятай зеленого коника біля своїх ніг,

Пам’ятай тихий вітер, що між трави пробіг,

Не забудь приголубити в лузі ромашку,

Посади деревце – це для тебе не важко.

Бережімо землю, води.

Кожну квітку в лузі , деревце.

Вбивцею не стань краси –Природи,

Пам’ятаймо, діти , ми про це.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка