«Лисичка-сестричка» (Українська народна казка»)



Скачати 82.39 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір82.39 Kb.
ТЕМА: «Лисичка-сестричка» (Українська народна казка»)

МЕТА: 1) Формування уміння читати українською мовою. Познайомити

учнів з українською народною казкою «Лисичка-сестричка». Збагачувати лексику учнів.

2) Розвивати зв’язна мовлення учнів, вміння оцінювати вчинки персонажів казки, висловлювати свою думку.

3) Виховувати інтерес до вивчення української мови, до народної творчості.



ТИП УРОКУ: комбінований.

Обладнання: стенд з книжками-українськими казками. Ілюстрації до українських народних казок, грамзапис українських казок. Ілюстрації до казки «Лисичка-сестричка», картки зі словами для гри «Впізнай слово з одного погляду», з скоромовкою, з вправами артикуляційної гімнастики, з прислів’ями.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.

Ось і дзвоник пролунав,

Працювати час настав.

Вчитель: – Починається урок, отож сідайте рівненько і починайте працювати.

Запис на дошці:

Очі – дивляться,

Вуха – слухають,

Голова – запам’ятовує,

А руки – не заважають.

ІІ. Артикуляційна гімнастика.

Вчитель: – Починаємо урок з артикуляційної гімнастики. Вона допомагає розвинути мовний апарат, також допомагає підготуватися до виконання всіх наступних вправ.


  1. Малюнки: свічка, коник, індик, зубна щітка.

Завдання: задути свічку, показати, як цокає коник, як сердиться індик, почистити зуби.

  1. Вправа 1.

І – И – Е – У – О – А

А – Е – О – І – У – И

(прочитати повільно, протягуючи кожен звук)

БІ – БИ – БЕ – БУ – БО – БА

ВІ – ВИ – ВЕ – ВУ – ВО – ВА

(прочитати на одному диханні)

Б-П, В-Ф, Д-Т, Ж-Ш, З-С, Г-К

(окремо кожен звук)



  1. Вправа 2.

Читайте скоромовкою

Кричав Архип,

Архип охрип.

Не треба Архипу

Кричати до хрипу.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель: – Сьогодні до нас на урок завітає Познайко. Він все знає і все вміє.

А чи ви вмієте читати українською мовою, чи вмієте говорити українською мовою, чи гарно приготували домашнє завдання, чи добре знаєте зміст твору, який читали вдома.

Зараз Познайко перевірить все це.


  1. Бесіда.

  • З якою видатною людиною познайомилися на тому уроці?

  • Хто такий Іван Франко? Яким він був?

  • Які казки Івана Франка ви читали?

(«Осел і Лев», «Фарбований лис», «Лисиця та Журавель», «Заєць та Їжак»)

  • Який текст ми читали на тому уроці?

  1. Тестові завдання. (Письмові відповіді на запитання)

  1. Текст «Заєць і ведмідь» це:

а) оповідання;

б) вірш;


в) казка.

2) Хто господарював у лісі:

а) ведмідь;

б) вовк;


в) лев.

3) Ведмідь був:

а) дуже лютим і злим;

б) добрим і привітним.

4) На раді звірі вирішили:

а) покинути ліс і втекти від ведмедя;

б) щодень присилати одного із звірів;

в) повстати проти ведмедя і перемогти його.

5) Звірів від ведмедя врятував:

а) їжак;


б) лисиця;

в) заєць.

6) Заєць переміг ведмедя:

а) у битві;

б) хитрістю та розумом.

3. Бесіда, вибіркове читання.

- Чому звірі вирішили щодень присилати до Ведмедя одного із хвірів?

- Кого спочатку посилали до Ведмедя? Прочитайте.

- Що надихнуло Зайця на хитрість? Прочитайте.

- Чи боявся Заєць Ведмедя? А чому ж він переміг Ведмедя?

- Розкажіть, як Зайцеві вдалося перемогти Ведмедя?

- Що сподобалося вам у цій казці, а що ні?

- Яка головна думка казки?

(Не сила перемогла, а розум)

4. Інсценування казки.

(Заєць і Ведмідь біля криниці).



IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Діти, ми прочитали казки, які написали письменники, тобто літературні казки.

- А сьогодні ми вирушаємо у чарівний світ української народної казки. І цей світ дуже великий і багатий, як і сам український народ. Із золотої криниці казок ми черпаємо скарби народної мудрості.

V. Вступне слово вчителя.

- Народні казки… Чому саме так вони називаються? Хто створив ці казки?

- Колись давним-давно, коли ще люди не вміли писати і читати, коли не було електричного світла і зимові вечори здавалися довгими-довгими, люди збирались у когось у хаті, запалювали каганець, шили чи робили щось інше, співали або розповідали казки. Найчастіше розповідали казки старі люди – дідусь чи бабуся. А сама бабуся чи дідусь, коли була зовсім-зовсім маленька, чула їх від своєї мами і т.д. І так було сто, двісті, триста, може більше років тому. Адже ці казки придумав народ. А все, що створив народ, живе вічно.

- Любі діти! А чи задумувалися ви над тим, чому живуть і не вмирають народні казки? А безсмертні вони тому, що в них живе і не вмирає сам народ, його мудрість, віра і незгасаюче працелюбство, його совість. Бо вони упродовж віків були і залишаються чарівними провідниками доброти й милосердя. Народні казки – це наші великі вчителі. Казка як і книга вчить, як на світі жить.



VI. Актуалізація знань про українські казки.

1. Бесіда.

- А ви, діти, любите читати казки?

- Які українські казки ви читали?

- Яка казка найбільше вам сподобалася? Чому?

- Які казкові герої найбільше сподобалися? Чому саме?

2. Вікторина «З якої казки?»

- А зараз, діти, у чарівній країні казок на вас чекають герої українських народних казок. Чи впізнаєте їх?

Адже це ваші давні знайомі. То ж послухайте уривки з казок і впізнайте їх:

А) Грамзапис українських народних казок: «Зайчикова хатка», «Рукавичка», «Пан Коцький», «Ріпка», «Коза-дереза», «Кривенька качечка».

Б) До якої казки ілюстрації:

- «Котик і Півник»»;

- «Лисичка і Журавель»;

- «Івасик Телесик».



VII. Новий матеріал.

  1. Вступне слово вчителя, бесіда.

  • А сьогодні ми з вами познайомимося з новою українською народною казкою.

  • Відгадайте, хто є головною дійовою особою цієї казки.

(Загадка про лисицю)

Прийшла вона із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою стіл.


  • В яких українських казках ми зустрічаємося з лисичкою?

«Лисиця і глечик»;

«Пан Коцький»;

«Колобок»;

«Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат»;

«Лисичка і Журавель»;

«Зайчикова хатка»;

«Лисичка-сестричка» і т.д.

(Вчитель показує ілюстрації до казок)



  • Яка Лисичка в казках?

  • А сьогодні ми прочитаємо казку теж про лисичку. Називається вона «Лисичка-сестричка».

2. Словникова робота.

а) Гра «Впізнай слово з першого погляду».

(Слова взяті із казки «Лисичка-сестричка»)

Слова записані на картках:

курочка

господар


лавка

качечка


пір’ячко

хазяїн


окуляри

черевички

б) Читання нових слів, пояснення їх:

добривечір – добрый вечер;

дарма – напрасно, бесполезно;

нишком – украдкой, тихонько;

хлів – хлев;

пригода – приключение;

капасна – вредная;

плутав – путал, мешал;

мабуть – наверное.


  1. Казку «Лисичка-сестричка» читає вчитель.

  • Чи сподобалась вам лисичка? Чому?

4. Самостійне читання казки.

Вчитель:


  • Вам допоможуть Білочка і Лисичка.

  • Ті діти, які читають швидко, будуть працювати у групі Білочки. Білочка швидка, працює швидко і правильно. Так і діти в цій групі. Завдання Білочки:

Читай правильно,

Відшукай багатоскладові слова.



  • Ті діти, які читають повільніше, будуть працювати у групі Лисички. Лисичка рухається повільніше, чим Білочка, але вона дуже уважна, все помічає. Та і діти і її групі, ці діти будуть виконувати завдання Лисички.

Читай правильно,

Думай, про що читаєш.

5. Перевірка завдань.

(Вчитель зупиняє учнів. Учні помічають, до вони закінчили читати)

Повторення вголос багатоскладових слів, які знайшли діти групи Білочки.

6. Продовження самостійного читання

Білочка пропонує:

Знайди у тексті: якою була Лисичка, коли просилася переночувати?

А тоді, коли переночувала?

Лисичка пропонує:

Читай правильно,

Думай, про що читаєш.

7. Перевірка завдань

Група Лисичка:

- Про кого прочитали?


  • Як можна назвати Лисичку? З яких вчинків Лисички ви зробили такий вчинок?

  • Що вимагала Лисичка за курочку? А далі?

(За курочку – качечку;

за качечку – гусочку;

за гусочку – ягня;

за ягня – невістку).

Група Білочки відповідає на поставлене раніше питання.

8. Працюють разом дві групи. Учні читають казку вголос «ланцюжком».

Завдання Білочки і Лисички:

Читай правильно,

голосно,

виразно,

красиво.

9. Яке з прислів’їв висловлює основну думку казки?

а) Лисиця спить, а курей бачить;

б) Хвостиком виляє, а курочок хапає;

в) І хитрого лиса можна провчити.

- Яка ж головна думка цієї казки?

10. Читання казки за особами тієї частини, де Лисичка розмовляє зі своїми вушками, очима, хвостиком.

11. Переказ казки за ілюстраціями (якщо залишиться час).



VIII. Підсумок уроку.

  • Як називається казка, яку ми читали?

  • Народ схвалює чи засуджує Лисичку? За що?

ІХ. Завдання додому: навчиться виразно читати та переказувати казку.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка