Лісовська Т. Л. Міністерство освіти І науки України Дунаєвецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів



Скачати 418.2 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації19.02.2016
Розмір418.2 Kb.
  1   2
Лісовська Т.Л.

d:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1329858203.jpg

Міністерство освіти і науки України

Дунаєвецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Лісовська Т.Л.


Дунаївці

2013
Лісовська Т.Л.

Нестандартні уроки з української мови та літератури. Дунаївці, 2013. - 48 с.




Рекомендовано до друку науково-методичною радою КУ ДРР «РМК»

(Протокол №4, від 25.12.2012 р.)

Передмова
Нові педагогічні технології сприяють глибшому проникненню в задум певної теми, стимулюють учнів до пошуку істини, розвивають розумову та емоційну сфери, створюють у класі небуденну атмосферу, заохочують до самоосвіти. Такі уроки допомагають розширити і удосконалити методику подання нових тем, зробити уроки більш ефективними.


Урок-бесідаd:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1328364184_9ee1acf279f25d53cc9666150b9d73ff.jpg

Тема. Василь Симоненко. Місце і значення поета в українській літературі.

Мета: аналізуючи вірші В.Симоненка із різних його збірок, визначити основні теми творчості поета; розвивати вміння учнів зв'язно й грамотно викладати свої думки; виховувати любов до Батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.

Тип уроку: бесіда.

Обладнання: портрет поета; учнівська робота — альбом «Дорога до рідного краю»; магнітофон із записами пісень на слова В. Симоненка.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

Оголошення теми, мети та завдань уроку.



II. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка письмової домашньої роботи
Запитання до учнів:

  1. В яких умовах зростав Василь Симоненко?

  2. Чому, на вашу думку, він майже не читав своїх віршів однокурсникам і не поспішав друкувати їх після закінчення університету?

  3. Кого й чому так налякали твори Василя Симоненка?

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Аналіз вірша «Лебеді материнства» на рівні вражень і почувань.

(Звучить пісня «Виростай ти, сину», слова В.Симоненка, музика А.Пашкевича. Учень читає напам'ять вірш «Лебеді материнства».)

Вчитель. У цьому вірші поет, ідучи від перших вражень дитинства і пам'яті про материнську любов, виводить ідею синівнього обов’язку перед Батьківщиною. При першому читанні ми сприймаємо вірш напівсвідомо, інтуїтивно визначаємо його образи. Сприйняття твору набуває більшої повноти через поступове заглиблення в його зміст. Адже за перлами треба пірнати на глибину. Головні за змістом афористичні строфи прості й доступні:

Можна вибрать друга і по духу брата,

Та не можна рідну матір вибирати.

Можна все на світі втрати сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

2. Колективна робота.

Вірш поділено на чотири частини. Відповідно, й учнів класу розподілено на чотири групи, кожна з яких аналізує певну частину. Хід роботи та її результати записуються в зошити. Декілька учнів зачитують свої роботи.



  1. Слово вчителя.

Як бачимо, двох однакових думок немає. Вірш не залишив нікого байдужим, хоча дехто підійшов до його аналізу надто прямолінійно і раціонально. Та радує те, що більшість з вас відчули не тільки мелодійність рядків, а й глибоку філософічність твору. А тепер послухайте вірш В. Симоненка «Про поезію».

(Вірш читає учень.)

Вчитель. У кожний рядок вкласти душу — ось творче кредо Василя Симоненка.

Поет творив у той період нашої історії, який чомусь називають «відлигою». Та, на мою думку, 60-ті роки — це початок застою. І виявилося це найповніше саме в духовному житті. До молодих літераторів, серед яких був і Симоненко, застосовували типові методи «перевиховання»: заборона друкуватися, виступати перед читачами, компрометація перед громадськістю, намагання всілякими, аж до найпідліших, способами посварити однодумців і друзів, поставити митців на коліна. І Симоненко, наче у відповідь на ці підступні дії, пише вірш «Де зараз ви, кати мого народу?»



(Учень виразно читає вірш.)

Вчитель. У чому безсмертя людини й народу? Які рядки передають пафос цієї поезії?

Визначте тему та ідею вірша.



Колективна робота. (письмово) Виписати художні засоби із тексту.

Поняття «народ» Симоненко вживав не в політичному, а в морально-етичному сенсі, розуміючи народ як носія добра й справедливості. На перший погляд, може здатися, що поет ідеалізував народ, але це не так. Він сам був вихідцем із народу, знав, любив і жалів простих людей, змучених тяжкою роботою, постійними експериментами з боку влади, абсолютним безправ'ям.



(Учень читає вірш «Перехожий».)

Вчитель. Симоненко — напрочуд самобутній поет. Цей вірш про любов до України, але скільки інтимної ніжності у звертаннях, скільки мужньої твердості у відстоюванні свого права побути з матір'ю - Україною на самоті. У багатьох віршах поет виступає як з трибун, але за цим пафосом не можна не помітити лірика з тонкою й чутливою душею.

(Учні читають вірш, визначають тему, ідею, основну думку.

Вчитель. Подумайте хвилину: які почуття оспівує поет у цих-творах?

(Учні обговорюють свої враження, учитель коментує їхні висловлювання.)

IV. Підсумок уроку

  • Оцінювання.

Домашнє завдання: читати і аналізувати вірші, виписати художні засоби.

Урок-подорож d:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1328364184_9ee1acf279f25d53cc9666150b9d73ff.jpg

Тема: Поетичним стежинами. Василь Симоненко. «Виростеш ти, сину...»

Мета: поглиблювати вміння учнів виразно читати вірші, знаходити головну думку твору, вчити порівнювати зміст віршів схожих за тематикою;

спонукати учнів до усвідомлення необхідності жити в мирі та злагоді;

виховувати в учнів дбайливе ставлення до Батьківщини;

плекати в них почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння, причетності до всіх подій, що відбуваються в Україні;

формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, глибоку повагу до батьків, до України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: картки для роботи в групах, портрети Василя Симоненка, виставка творів В.Симоненка, вишиванки, ілюстрації «Верба», «Калина», прислів'я про мову, про Батьківщину, плакат «Символіка України», жетони «ягоди калини» для нагородження працюючих учнів, карта-схема «Подорож».

Очікувані результати: Навчити виразно читати вірш, ознайомити з творчістю В.Симоненка, пробудити відчуття гордості за свою країну, її неповторність, поглибити патріотичні почуття, пробуджувати інтерес учнів до української поезії, в процесі роботи вчити робити висновки.

Хід уроку

1.Організація класу (Вчитель читає вірш)

Дзвоник всім нам дав наказ -

До роботи, швидше в клас.

Біля парти станьте чемно -

Хай мине час недаремно.

Будьте уважні й старанні всі -

Сядьте рівненько на місця свої.

2. Колективна готовність до роботи:

- Діти, на сьогоднішньому уроці ми повинні засвоїти твердження:

(Діти читають напис на дошці).

Пам'ятай! Життя твоє одне - проживи його гідно!

Батьківщина, як і мати, одна - не зраджуй їй!

Працюй для своєї країни, для свого народу!

3. Створення емоційного настрою: слухання «Пісня про Україну» (Л.Забашта, Т. Лобода).

4. Актуалізація знань

- Діти, ми живемо в Україні. Україна - наша держава, Україна - наша Батьківщина.

Батьківщина - це земля не лише наших батьків, а й дідів і прадідів. Батьківщина - це край, де здавна звучить наша рідна мова й материнська пісня. Наша Батьківщина зветься Україною.

Урок закликає нас до подорожі поетичними стежками. Впродовж подорожі ми ознайомимося з творами українського поета Василя Симоненка, портрет його до вашої уваги, згадаємо символіку нашої держави, в кінці нашої подорожі зробимо висновок: що для людини найдорожче, кого називають патріотом своєї Батьківщини. Ось карта нашої подорожі.



Перша зупинка: «Символи України». (Робота в групах: керівники груп роблять повідомлення, демонструють наочність).

І група. Українські символи - це герб, прапор, пісня, верба, калина і чарівна народна мова, яка полонить кожне серце. В основу нашого герба покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. З історичної літератури відомо, що тризуб є символом державності, блискавиці. Жовтий колір - колір небесних світил, сонячного проміння, без якого неможливе життя.gerb_content
II група. Національний прапор України має синій і жовтий кольори. Жовтий - це колір пшеничної ниви, хліба, зерна, золотого сонця, без якого не дозрів би хліб; синій - це колір чистого, мирного неба. Ці кольори на нашому прапорі, ніби пшениця в степах під блакитним склепінням неба, що символізує віковічне прагнення до миру, праці, краси та багатства рідної землі.

flag

III група. Верба і калина - невіддільні атрибути українського народу. Верба символ краси, неперервності життя, вона дуже живуча. Здавна в Україні вербу вважають святим деревом. Калина - дерево українського народу. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду.

45587_13 1191843469_kalina
Зоряна калина - і краса, і врода

Нашої країни, нашого народу.



IV група. Стародавніми оберегами дому були рушники. Вони супроводжували людину від народження до смерті. На рушниках люди записували свою долю. Рушник пройшов крізь віки. Рушник і нині символізує чистоту почуттів, глибоку любов до своїх дітей, до народу.

04_okna_12456423511rushnik011rushnik02

V група. Кожен символ несе в собі часточку душі українського народу, і тому без них не існувало б нашої України.

VI група. Найціннішим з усіх символів є українська мова. Вона, перш за все, - невичерпне джерело мудрості, в якому зібрані кращі надбання українського народу. Ми повинні пишатися тим, що живемо на такій землі і називаємо рідною таку красиву мову.

Друга зупинка: «Мудрість народу».

(Гра «Мікрофон»).

- Своє ставлення до мови, до Батьківщини українці влучно виразили в прислів'ях.



Прислів’я про мову

  1. Птицю пізнають по пір'ю, а людину по мові.

  2. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

  3. Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.

  4. Від теплого слова і лід розмерзається.

Прислів'я про Батьківщину

5. Без верби і калини нема України.

б. Кожному мила своя сторона.

7. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

8. 3а рідний край життя віддай.

Третя зупинка: «Роздуми». (Бесіда).

- Діти, прислів'я та приказки - це народна мудрість. Ви підростаєте освіченими людьми, тож доберіть синонім до слова Вітчизна.

- Батьківщина.

- Знаєте ви, що таке Батьківщина?

9. Батьківщина — це ліс осінній,

це домівка твоя і школа,

і гаряче сонячне коло.


  1. Батьківщина - це труд і свято,

Батьківщина - це мама і тато,

це твої найщиріші друзі

і бджола у веснянім лузі.

11. Батьківщина — це рідна мова, це дотримане чесне слово.



  • А від якого слова походить Батьківщина? -Батько, батьки.

  • Батьки завжди турбуються про вас, мріють, щоб їхні діти виросли гідними громадянами своєї країни. Батьки дають своїм дітям поради, бажають щастя, здоров'я, успіхів.

5.Вивчення нового матеріалу

Четверта зупинка:

«Знайомство».

(Портрет В.Симоненка; розповідь учителя).ox7qzs6o




ukraine80

Хата, в якій народився В. Симоненко.

- Ось і український поет Василь Симоненко згадує батьківський наказ у своєму вірші «Лебеді материнства», уривок з якого ми будемо сьогодні вивчати. Він зібрав у собі всю правду, всю долю, і майбутній день України. Василь Андрійович чесний, справжній, воістину найулюбленіший Поет свого покоління. Своїм життям і літературним прикладом Симоненко підтвердив істину, що національна гідність і честь - то ознаки лиця. Коли вона в тебе є - ти непоборний. Василь Симоненко з істинних синів України. Коли в нації є такі сини, вона щаслива!

- Послухайте вірш, дайте відповідь на питання.

Варіативна робота:

I варіант. Що не можна вибирати в житті?

II варіант. Які образи супроводжують людину протягом життя?

(Слухання вірша, відповіді на питання).

П'ята зупинка: «Відпочинок».

Фізхвилинка.

УКРАЇНА, (діти розводять руки)

РІДНИЙ КРАЙ, (піднімають руки вгору)

ПОЛЕ, РІЧКА, (повороти тулуба вправо-вліво)

СИНІЙ ГАЙ. (пританцьовують)

ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ (ходьба на місці)

ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ! (беруться за руки ).

Шоста зупинка: «Читайлик».

(Робота над змістом вірша та виразним читанням).

- Ми з вами прочитаємо виразно вірш і знайдемо рядки, в яких виражено основну думку.



(Колективна робота: «Передзвін». Вчитель читає вірш, учні слухають і повторюють. Після читання звучать відповіді на питання).

Робота в групах. Конкурс читання вірша.

- Всі читають вірш, а керівник групи визначить, хто братиме участь у конкурсі.



Визначення переможця конкурсу.

б. Закріплення вивченого матеріалу.

Сьома зупинка: «Повторяйчик».

- Діти, керівник групи прочитає надрукований вірш, а ви подумайте, який зв'язок між ним та щойно вивченим віршем.

Ти знаєш, що ти - людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!



(Звучать відповіді учнів).

- Ці вірші поєднує думка про те, що людині життя дається лише один раз, і воно прекрасне, а тому потрібно прожити його з гідністю, принести користь оточуючим людям та країні, пам'ятати, що Батьківщину та батьків не вибирають.

- Діти, чи можемо ми тепер погодитися з даними твердженнями? Доведіть їх правильність, спираючись на приклади з вивченого вірша.

Пам'ятай! Життя твоє одне - проживи його гідно! Батьківщина, як і мати, одна - не зраджуй їй! Працюй для своєї країни, для свого народу!

(Звучать відповіді учнів).



Восьма зупинка: «Цікавинки».

Соловей української літератури

- Василь Симоненко прожив коротке життя, але залишив для нащадків дорогоцінну спадщину віршів, серед яких є і казки для дітей. Одна з них - «Подорож у країну Навпаки», уривок з якої надається вашій увазі, і ви зможете самостійно прочитати її, звернувшись до шкільної бібліотеки, або до Інтернету. У 2010 році виповнилось 75 років з дня народження поета.



Василь СИМОНЕНКО

«Подорож у країну Навпаки»

(Казка)

Лесик, Толя й два Володі

Сумували на колоді.

Лесик скаржився: «Хлоп'ята,

Страх як тяжко жить мені —

Слухай маму, слухай тата,

Умивайся день при дні.

Ох, і тяжко жить мені!»

Толя теж сидить бідує,

Вилива жалі свої:

«Дуже Тоня вередує,

Розважай весь час її...»

А Володя скиглить: «Тато

Змусив квіти поливати...»

І зітхає вся четвірка:

«Як нам тяжко! Як нам гірко!»



  • А чи є серед вас такі діти, яким тяжко живеться, слухаючи батьківські поради. (Звучать відповіді учнів).

  • Батьки вам бажають лише щасливої долі, доброї вдачі, успіхів у навчанні, намагаються виростити вас гідними громадянами своєї Батьківщини.

- Український народ шанує пам'ять про Василя Симоненка. На цій фотографії ви бачите його бюст. Він встановлений на могилі поета в місті Черкаси.

pam


  • До вашої уваги виставка книг В.Симоненка. Вони є у шкільній бібліотеці.

01simonimages008010012 007

На батьківщині В.Симоненка створено меморіальний музей.



Дев'ята зупинка: «Фінальна».

7. Підсумок уроку

  • Про якого поета ми сьогодні говорили?

  • Що вам запам'яталося на уроці?

  • Що для людини найдорожче?

  • Яку людину називають патріотом?

(Звучать відповіді учнів).

Я- дитина українська

Вкраїнського роду.

Українці, то є назва славного народу.

Україна, то край славний,

Аж по Чорне море.

Україна, то лан пишний,

І степи, і гори.

І як мені України,

Щиро не кохати.

- В процесі роботи за правильні відповіді ви отримали червоні жетони, що символізують ягоди калини. Полічить їх і виставте собі оцінку: за кожну ягідку - по 2 бали. В щоденниках олівцем виставте собі оцінку, яку отримали на уроці. А щоб наші гості бачили ваші оцінки, підніміть червоні сигнальні картки ті, хто отримав високий бал, зелені сигнальні картки піднімуть ті, хто отримав достатній бал.

8. Домашнє завдання. Вірш Василя Симоненка «Виростеш ти, сину..» вивчити напам’ять. Знайти в бібліотеці твори Василя Симоненка, прочитати, записати їх назви в зошиті з читання, вірші, що найбільше сподобалися, прочитати наступного уроку.



Урок-дослідженняd:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1328364184_9ee1acf279f25d53cc9666150b9d73ff.jpg

Тема. Ми безпечні – поки батько живий, поки мати жива.

(за віршами Л.Українки)

Мета: поглибити знання учнів, відчувати настрій ліричного героя; удосконалити вміння виразно читати вірші; поглибити знання про віршовану мову; виховувати любов і повагу до Батьківщини та батьків.

Тип уроку: систематизація знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет Лесі Українки; збірка творів.

Хід уроку

І. Організація до роботи

ІІ. Основний зміст роботи

Слова вчителя. До теми матері і дитини звертались багато відомих поетів. Це поезії, які виховують почуття любові до рідних, близьких. Окремі вірші поставленні на музику, словами яких матері виражають свої почуття до дитини. Адже з пісні над колискою починається світ дитини до доброти, людяності, любові до ближнього. У їхніх словах найглибші і найтепліші почуття безмежної материнської любові.

До вашої, діти, уваги вірш, ви уважно послухайте і дайте відповідь на запитання:



  • Які асоціації виникли у вас після почутої поезії, та які слова дають настрій спокою, миру, ніжності й любові?

Спи, засни, моя дитино,

Спи моє маля,

Ніч іде в гаї, в долини,

Трави нахиля.


Хай тобі ця ніч насниться,

Що в огнях сія.

Будеш завтра в світ дивиться,

Зіронько моя.

Перша ніч твоя почата

В співах солов’я

Дай же мамі рученята,

Зіронько моя.


Посміхнись до мене, сину,

І зрадію я,

Не хвилину і не днину -

Я навік твоя.


Сплять ліси, поля, криниці,

Шепіт ручая,

Ти відкрий, відкрий очиці,

Юносте моя.


Підеш ти по Україні,

Де життя буя.

Виростай, моя дитино,

Зіронько моя!



(Андрій Малишко)

Ми продовжуємо вивчення творчості Лесі українки, яка також торкнулась цієї тематики і написала прекрасні вірші: «Мрії», «Як дитиною, бувало», «Мамо, іде вже зима», «Колискова», в яких виражена любов, велика сила волі головної героїні.



ІІІ. Оголошення теми, мети уроку (запис у зошити) c:\users\наташа\downloads\3623313_b12d8a2a.jpg

Робота в групах (Які поділені на «Декламаторів», «Журналістів»)

І. Група

Домашнім завданням було, на основі дитячих поезій Лесі Українки, вивчити напам’ять, яка найбільше сподобалась і взяти інтерв’ю стосовно прочитаного вірша.



«Колискова» (виразне читання)

  • Бесіда:

  1. Яка картина постає у вашій уяві після прослуховування вірша?

  2. Які почуття сповнюють душу матері?

  3. Якими словами мати звертається до дитини?

«Мамо, іде вже зима» (виразне читання)

  • Бесіда:

  1. Яким настроєм пройнята поезія?

  2. За що так хвилюється дитина?

  3. Яка основна думка вірша?

«Як дитиною, бувало» (виразне читання)

  • Бесіда:

  1. Яка тема поезії?

  2. Скажіть, яка ідея вірша.

  3. Які риси характеру притаманні дівчинці?

  4. Яким настроєм сповнена поезія?

«Мрії»

  • Бесіда:

  1. Яка основна думка поезії?

  2. Що найбільше цінує Леся Українка: фізичну силу чи силу волі?

  3. Яка тема та ідея?

  4. Що найбільше вразило у поезії?

ІІ. Група «Пошуковці»

Завдання отримали виписати вислови про матір.



Зачитують вислови.

ІІІ. Група «Художники»

На основі поезій Лесі Українки та настрою переданого у них намалювати малюнки.



Демонструють малюнки.

  • Робота у парах

Виписати художні засоби із поезій

«Як дитиною, бувало»

«Мрії»

«Мамо, іде вже зима»



  • Самостійна робота

На основі теми уроку написати твір-мініатюру «Ми безпечні – поки батько живий, поки мати жива».

А учням, які намагаються випробовувати власні таланти у написанні віршів, презентувати їх.



(зачитують свої роботи)

  • Фізкульхвилинка

ІV. Оцінення знань

V. Підбиття підсумку

- Чого навчають поезії Лесі українки? (Відповіді учнів)

Слова вчителя. Отже, поезії Лесі Українки навчають нас сили волі, рішучості, ніжного ставлення до всього, що нас оточує, відданості, тепла, безмежної любові до рідних людей. Саме такою рідною і близькою для Лесі Українки була мати, яка завжди була поряд. Так і для кожної людини мати – це та людина, яка допоможе знайти нові сили, додати рішучості, піднести настрій.

Знову мама ніжно приголубить,

Знову сльози витере тобі,

Пам’ятай, що мама тебе любить,

Ти також люби, люби її.

Тож дорожіть батьками, любіть, цінуйте і пам’ятайте, що вони завжди вас люблять.

Домашнє завдання: виписати художні засоби із вірша «Мрії»

Урок - подорожd:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1328364184_9ee1acf279f25d53cc9666150b9d73ff.jpg

Тема. Т.Г.Шевченко. Творче життя поета. «Мені тринадцятий минало» Виразне читання віршів.

Мета: відновити в пам'яті учнів матеріал про життєпис поета; розкрити значення його творчості для українського народу; ознайомити з поезією-роздумом про сирітське життя «Мені тринадцятий минало», розвивати навички виразного читання та аналізу художнього твору; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життя і творчості, виставка книжок Т.Г. Шевченка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

(Т. Шевченко)

І. Організація уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя. Сьогодні ми підійшли до вивчення творчості відомого українського письменника Т.Г.Шевченка. Ім'я якого можна зустріти у назвах вулиць,навчальних закладів. Воно відоме не лише в Україні, а й у всьому світі,пам'ятники Великому Кобзареві є в далекому й близькому зарубіжжі. Чернеча гора під Каневом,де похований видатний письменник стала національною святинею.

Прожив 47 років, а з них 24-у неволі, не маючи засобів на освіту, розвитку таланту, 10 років заслання із забороною писати й малювати. Але йому вдалося стати великим письменником та художником знаним на увесь світ.

Практично все своє свідоме життя Шевченко прожив за межами України, але Тарас не забув мови, не втратив героїчної любові до рідного краю, рідного народу, а став на його захист.c:\users\наташа\downloads\images.jpg

Записують тему уроку

Презентація творчості Т.Шевченка. Портрет Шевченка. Розповіді учнів.

(працюють учні у 2 групах «Пошуковці» «Літературознавці») Отже, гортаючи сторінку за сторінкою, ми дізнаємося про життєвий і творчий шлях письменника, поринувши у буремний 1814 рік.

І таких сторінок життя Т.Шевченка можна знайти ще багато, а однією такою сторінкою є його книга «Кобзар», яка заявила світові, що є такий народ - українці, що хоч вони і поневолені, але горді волелюбні, мають свої звичаї, традиції, багатовікову історію. До цієї збірки і увійшов вірш «Мені тринадцятий минало».

Виразне читання вірша.

Пояснення незнайомих та малознайомих слів

До паю - на обід

Приязно - добре

Рай - благодатне місце

Помарніло - потемніло

Плоскінь - рослина (конопля, з якої робили прядиво)

Учні читають вірш.

Бесіда за твором.

1.Назвіть головного героя поезії Т.Г.Шевченка (вірш автобіографічний)

2.Про які почуття 13 хлопчика йдеться в вірші? (про жаль та смуток хлопчика - сироти.)

З . Як міняються його почуття?



    1. У який період свого життя Шевченко написав вірш? (1847 р. перебування в Охтирській фортеці.)

    2. На які думки наводить ця дата, що нового додає для розуміння твору?

    3. А зараз складіть ланцюжок змін душевного стану маленького пастушка (спокій, лагідність, розчарування, образа, утіха, радість.)

Слово вчителя: Ми спостерігаємо за цим ланцюжком змін емоційного стану героя поезії, де автор використовує прийом контрасту.

Записуємо визначення.



Контраст - стилістична фігура, де спостерігається протиставлення явищ, предметів, характерів.

Бесіда щодо змалювання контрасту

Знайдіть елементи контрасту у змалюванні кольорів (сонце почервоніло, село почорніло, небо голубеє і те помарніло).

Елемент контрасту передбачається і уживання антонімів у тексті. Відшукайте антоніми у вірші (Рай - почорніле село) та протиставлення.

(Поглянув я на ягнята - Не мої ягнята! Обернувся я на хати - немає в мене хати).

Робота в групі. Визначити художні засоби у тексті.

І. Перша група знаходить у тексті епітети, порівняння, риторичні оклики

ІІ. Друга група знаходить метафори, синоніми, риторичні запитання.

Визначаємо та записуємо тему та ідеї твору.



Тема: зображення безрадісного дитинства Тараса, коли він будучи кріпаком, пас панські ягнята.

Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика - пастушка, засудження страшних часів кріпацтва.

Слово вчителя. Наступною сторінкою вивчення творчості Шевченка е виразне читання його віршів, які були написані у різний період його життя. Виразне читання поезії Закріплення умінь та навичок Кросворд.




1




























2

























3













4




























5













6

























1. Що вибирала дівчина при дорозі?

2. Як спочатку молилось пастушкові?



  1. До кого звертається з молитвою?

  2. Що витирала дівчина, щоб втішити хлопчика?

  3. Як називається місце, де упокоюються душі людей?

  4. Який художній засіб у виразі «Рай запалило»?

II. А зараз поясніть слова

«Кобзар» -

Кобзар –

Кобзар -


Фізкультхвилинка.

Підсумок уроку.

Слово вчителя. Отже, повертаючись до нашого епіграфа, дайте відповідь на запитання.

        1. Яке значення творчості Шевченка?

        2. Чи пам'ятають Шевченка як поета в нас на Україні? Я хочу сказати, що з року в рік здалека з лівого берега Дніпра видне вкритий деревами парк, де розташована гора-могила, яку бачать усі, хто пливе повз Канів Дніпром. Мільйони людей з Півдня і Півночі, Заходу і Сходу пливуть сюди. На це святе місце національної прощі, яке вибрав сам поет серед мальовничих Дніпровських круч.

Друге століття дивиться наш пророк на всю Україну, якій віддав усе своє життя, свій талант, своє серце «Все йде, все минає!»..., але поки буде Україна, доти не згасне у пам'яті народній світлий образ Шевченка.

Урок-граd:\школа\школи\смт школа\тетяна леонидовна\новая папка\1328364184_9ee1acf279f25d53cc9666150b9d73ff.jpg

  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка