«Любімо світ, в якому ми живемо»



Скачати 91.36 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір91.36 Kb.
Дідилівський НВК (ЗНЗ І – ІІІ ст. – ДЗ)

Екологічне свято

на тему:


« Любімо світ, в якому ми живемо »

Вчитель біології вищої категорії, старший вчитель



Лакіш Лідія Дмитрівна

2014


Екологічне свято на тему:

«Любімо світ, в якому ми живемо».

Мета:

  1. Узагальнити знання учнів про екологічну ситуацію на Землі, в Україні.

  2. Ознайомити з геологічною ситуацією в Україні, основними заходами з охорони природних ресурсів.

  3. Закріпити знання учнів про вплив господарської діяльності людини на природні умови і ресурси.

  4. Формувати уявлення про сучасну наукову картину світу. Науковий стиль мислення.

  5. Формувати життєвий принцип безконфліктного співіснування людини і навколишнього середовища на основі гармонізації стосунків з природою.

6. Розвивати пізнавальний інтерес, виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: карта України «Екологічна ситуація», Червона книга України, плакати-схеми «Забруднювачі навколишнього середовища», таблиці, слайди.
Перебіг заходу

I. Організаційний момент.

Учні поділені заздалегідь на 3 групи. Вони отримали завдання – зібрати матеріал для виступів.



1. Екологічні проблеми сучасності.

Вступ. Шановні гості і учасники нашого свята! Ми зібралися тут, щоб обговорити проблеми складної екологічної ситуації, яка склалася в нашій країні, на Львівщині, в нашому районі. Ситуація дуже складна, вирішувати її треба негайно.

Сьогодні людству загрожує глобальна екологічна криза. Її спричинило виснаження природних ресурсів: лісів, грунтів, корисних копалин, чистої прісної води, повітря… Забруднення атмосфери шкідливими газами призвело до збільшення озонових дір, розвитку парникового ефекту.

Накопичення найнебезпечніших високорадіоактивних відходів загрожує здоров’ю людей, тваринному і рослинному світу. Біосфера не в змозі сьогодні самоочищатися й відновлюватися, адже людина у своїй діяльності використовує понад 50000 хімічних речовин, які шкідливо впливають на все живе. До екологічної кризи призвело й втручання людини: будівництво великої кількості гребель на річках, осушення боліт, неправильне зрошення, будівництво великих шахт, розроблення відкритих кар’єрів, вирубування лісів, знищення тварин, птахів, риби, різних рослин. Поглиблює екологічну кризу й швидке неконтрольоване зростання кількості населення планети, тобто демографічний вибух.

Ученими підраховано: сучасна біосфера Землі здатна підтримати нормальне життя на 4-5 млрд. чоловік. Нерегульоване збільшення кількості населення планети веде до виснаження природних ресурсів та забруднення довкілля.



Вірш:

Вік XXI, сповнений тривоги,

Шалених ритмів, стресу, відкриття.

Від космосу до самого земного –

На карту ставить долі і життя.

У відчай впала молода тополя,

Вмирав повільно скручений листок,

Болять забруднені легені поля:

Біль віддає у кожен колосок.

Мов примули на діючих вулканах,

Понад землею зводяться АЕС.

Іде на людство хвилею цунамі,

Збунтованого атома прогрес.
Вірш:

Пронизує часу незрима стріла

І біль, і слова, і світи планетарні.

Це нам щовесни все віщує бджола,

Що ми тут не перші, і ми не останні.

Умієм плоди витискати з ідей,

Та тільки крізь буднів спресовану гущу

Ми часто в очах безневинних дітей

Не можем природи побачити душу.

Несуть на собі смерть криниць полини,-

У силах порожніх історія в’яне…

Ми топчем прогресом Дніпро, як слони,

Які ж без Дніпра ми будем слов’яни ?

І можна із коренем вирвати злість,

Знять маски із себе, холодніші сталі,

І триба горнутися нам до Землі:

На ній ми не перші, і щоб не останні.
Виконується пісня, танець.

Проведення вікторини: « Що? Де? Коли?»

Запитання для 1-ї команди:

1. Наука, що вивчає відносини живих організмів між собою і навколишнім середовищем? (Екологія)

2. Повітряна оболонка Землі? (Атмосфера)

3. Хто вперше ввів термін «екологія»? (Е.Геккель)

4. Температура, світло, радіоактивне випромінювання, тиск, вологість повітря – які це фактори? (Абіотичні)

5. Що таке Червона книга?

(державний документ про сучасний стан видів тварин і рослин, які перебувають під загрозою зникнення та про заходи щодо їхнього збереження і відтворення)



6. Які ви знаєте природоохоронні території ?

(Заповідники, заказники, ботанічні сади, національні парки)

Запитання для 2-ї команди:

1. Картина, що зображає природу? (Пейзаж)

2. Верхня тверда оболонка Землі? (Літосфера)

3. У колисці з якого дерева рекомендують колисати дитину?

(з липи, легко обробляється)

4. Де у Львові знаходиться пам’ятник жабі?

(у Ветеринарній академії по вул. Пекарській)



5. Що таке Зелена книга України?

(занесені рідкісні й типові для даної місцевості рослинні угруповання)

6. Міфологічна дружина Фавна - бога лісів, полів? (Фауна)

Запитання для 3-ї команди:

1. Оболонка земної кулі, населена живими організмами? (Біосфера)

2. Водна оболонка Землі? (Гідросфера)

3. Богиня квітів і весни в давній міфології. (Флора)

4. Речовина, яка застосовується в холодильних установках, руйнує озоновий шар. (Фреон)

5. Препарати, призначені для захисту сільськогосподарських рослин від бур’янів. (Гербіциди)

6. Назвіть рослини та тварини, занесені до Червоної книги України.

(Рослини: півонія кримська, сон-трава велика, підсніжник звичайний, тюльпан двоквітовий. Тварини: жук-олень, широкопалий річковий рак, хохуля звичайна, їжак вухатий, беркут і ін.)

Завдання по групах

1 група: Що таке парниковий ефект, його причини та наслідки.

2 група: Що таке озонові діри? Чому вони виникають? Їх наслідки.

3 група: Що таке смог? Кислотні дощі? Причини і наслідки.

2. Зустріч із «спеціалістами».

Екологія Львівщини, Кам’янка-Бузького району.

1 група: Проблеми, що їх вивчають геологи:

(Демонстрація слайдів, розповідь про зсуви, селі, утворення карстових печер…)



2 група: Проблеми, що їх вивчають біологи:

На Львівщині: паливно-енергетичний комплекс – застарілі газоочисні споруди, металургійне виробництво, підприємства якого викидають в атмосферу різні хімічні сполуки, продукти переробки нафтохімічної промисловості, транспорт, тютюновий дим – все це впливає на рослинний і тваринний світ, на здоров’я і життя людини.

Забруднена вода, грунти, повітря, радіаційне забруднення. В нашому районі найбільшими забруднювачами є: деревопереробне підприємство «Кроно», Добротвірська ТЕС, Вирубка лісів, збіднення флори і фауни, багато видів є на межі знищення, занесені до Червоної книги України. Це, зокрема, первоцвіти: первоцвіт весняний, фіалка собача, анемона дібровна, горицвіт весняний, сон великий, підсніжник білосніжний, рябчик шаховий, печіночниця звичайна, зубниця залозиста і ін. З тваринного світу: полоз лісовий, черепаха болотна, жаба гостроморда, тритон карпатський, ропуха сіра, ведмідь бурий, кіт лісовий, видра річкова, дрозд чорний, повзик, синиця чубата, синиця блакитна і багато ін.

3 група: Проблеми, що вивчають медики:

На сьогодні стан здоров’я населення України можна характеризувати як незадовільний. Українці живуть на 7р. менше, ніж європейці. За останній час середня тривалість життя українців скоротилась на 3,5 роки. Щорічно на кожного мешканця України припадає понад 200кг забруднювачів атмосфери повітря. Значна частина населення вживає неякісну питну воду, забруднену неочищеними побутово - господарськими відходами, збудниками паразитарних захворювань.

Періодично спалахують епідемії гострих кишкових інфекцій, холери, вірусного гепатиту. Через аварію на ЧАЕС близько 150 тис. осіб, серед яких більшість дітей, отримали недопустимі дози опромінення щитовидної залози, 8% захворювань припадає на «хвороби віку», серед яких лідерами є серцево-судинні захворювання, злоякісні пухлини, цукровий діабет, бронхіальна астма, туберкульоз та ін. Саме екологічна криза є одним із головних чинників виникнення цих хвороб.

За соціологічними даними, 81,5% жінок та 72,6% чоловіків відчувають на собі екологічну небезпеку.



3. Шляхи подолання екологічної кризи:

1. Перш за все необхідно зменшити обсяги використання природних ресурсів. Для цього слід зробити переорієнтацію на енергозберігаючі технології, використовувати альтернативні джерела енергії: сонячну енергію (сонячні батареї), енергію води, вітру.

2. Створювати безвідходні виробництва, утилізацію сміття, твердих відходів: паперу, картону, гуми, шкіри, деревини, металу, пластмаси, поліетилену, пам’ятаючи про те, що період розкладу в грунті: паперу-до 10р., консервних бляшанок-100р., поліетилену - 200р., пластмаси – 500р., скла-1000років.

3. Велике значення для подолання екологічної кризи має економічна освіта населення, його екологічна грамотність та культура.

Кожен має почати з себе, розвивати екологічне мислення, екологічну свідомість.



Згадаймо деякі наші народні повір’я:

  • Якщо хтось візьме яєчка з журавлиного гніздечка, того журавлиха прокляне;

  • Хто кидає в землю ножа, в того мати скоро вмре;

  • Не можна забирати сире дерево з лісу, бо лісовик прогнівається та буде мстити;

Як бачимо, народні повір’я вчать людей любити все живе на землі – рослинка, тваринка, птах, комаха – є унікальною й заслуговує на повагу й визнання.

Нагадаймо народні прислів’я:

  • Зіпсував воду, не буде честі твоєму роду.

  • Хто дерево зрубає, того й Бог карає.

  • Хто жабу вб’є, в того в домі хтось помре.

Вдумайтеся в кожне слово цих повір’їв, прислів’їв. У них звучить любов до всього живого, заборона його знищувати.

Завдяки народним казкам, прикметам, повір’ям, легендам у людей формується екологічна свідомість, любов до природи, стурбованість долею Землі.



Вірш:

Не убий комашки на стежині.

Рід цей комашинний пощади!

Не убий джмеля на конюшині

Жабки біля тихої води…

Не убий бездомної зозулі.

Не стопчи барвінку на межі.

Оленятко вбережи від кулі,

Річечку від смерті вбережи!

Не убий чуттів своїх глибинних –

Суму й щастя, радості й журби.

Зрослої у віковім борінні

Власної душі не погуби!

Вірш:

Рятуємо чисте повітря. Рятуємо воду –

В морях, океанах, в малих і великих річках!

Рятуємо рідкісних птахів – не всі ще породи,

А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах!

Рятуємо злаки, а потім рятуємо квіти!

Рятуєм світанки від кіптяви, гару й димів!

Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти!

Рятуємо вулицю від голосних двигунів!

Рятуємо землю! А також рятуємо небо!

Рятуємо мрії, кохання солодкий мотив!

Рятуємо ніжність … Від кого рятуєм ? Від себе.

Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти !

Пісня.

Вірш :

Природа просить: «Захистіть мене!»

Не з хомута підкова, а з душ,

Усе на світі ясновидець бачить …

Тоді виходять ріки з берегів,

Коли Нептун в своїм безсилі плаче.

В журбі зелені завмирає ліс,

Як бракон’єр націлиться у лося,

Благають верби сиві: «Зупинись!»…

Відвести чорну руку не вдалося.

З морської піни (наче бірюза)

Вже не виходить юна Афродіта,-

Потвора у мазуті виповза,

Багном і тванню рясно оповита.

Загроза в небі – в розпачі земним,

Тривожно стогнуть ріки, океани.

Природа просить: «Захистіть мене»,-

В надії до людини руки тягне.



Підсумок . Більшість людей сьогодні усвідомлюють, що довкіллю задано багато лиха. Та помилок не меншає і сьогодні: наслідки втручання в природу почасти злочинні, і не тільки перед нинішніми поколіннями, а й перед майбутніми, щоб наші нащадки не дорікали нам за знищену природу і її багатства. В умовах, що склалися сьогодні, обов’язок кожного з нас – берегти мир на планеті, берегти багатства нашого спільного дому, ім’я якого – Земля !






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка