Людина красна не словами,а добрими ділами



Скачати 61.16 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір61.16 Kb.
Тема уроку: Людина красна не словами,а добрими ділами.

Матеріал уроку: «Василь Сухомлинський» (про нього). Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Дидактична мета: Продовжувати формувати навички правильного,виразного,свідомого мовчазного читання,читання вголос,формувати уміння висловлювати головну думку.

Задачі уроку: Вчити давати характеристику головним дійовим особам,порівнювати вчинки і поведінку персонажів,орієнтуватися у структурі тексту,вибірково читати, самостійно працювати над змістом тексту з наступним аналізом прочитаного,зв׳язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів,виховувати спостережливість,доброту,чуйність,уважність,почуття товариськості розвивати творчу уяву,зв'язне мовлення.

Обладнання: Портрет В. Сухомлинського,картки-блискавки зі словами.

Хід уроку

  1. Мовна розминка.

  1. Розчитування. (Таблиця складів).

  2. Гра «Здогадайтеся: про кого або про що я розповідаю».

Учень,школяр,черговий,третьокласник,син,онук,племінник,пустун - …..(хлопчик).

Чекає,зустрічає,запитує,годує,читає,готує,прибирає,посміхається,піклується,стомлюється - ……(мама).

Іде,капає,ллє,мочить,закінчується - (дощ).

Мрійник,вигадник,казкар,поет,фантазер - (письменник).



  1. Гра «Закінчи речення».

Байки пише …(байкар).

Вірші складає…(поет).

Казки вигадує…(казкар).

Прозу створює…(прозаїк).



  • Хто з названих письменників пише оповідання?

  • Що таке оповідання? Чим оповідання відрізняється від вірша і казки?

  1. Вікторина «З якого це оповідання?»

  • Учитель,директор,клас,горбатенька…(«Горбатенька дівчинка»).

  • Яринка,мама,маленька сорочечка…(«Як же все це було без мене?»).

  • Бабуся Марія,онук Петрик,маленька пташка…(«По волосинці»).

  • Учителька Катерина Іванівна,учні,голубе небо,Валя…(«Я хочу сказати своє слово»).

  • Марійка,Миколка,Лариса,піжмурки…(«Про що думала Марійка»).

  • Сергійко,Петро,максим,Гриць,квітка…(«Сергійкова квітка»).



  1. Повідомлення теми,мети уроку.

  • Що об’єднує всі ці оповідання ?

  • Так,їх об’єднує ім'я видатного педагога,прекрасного письменника Василя Олександровича Сухомлинського. Саме із ознайомленням з його читацькою скарбничкою ми почнемо вивчати новий розділ «Оповідання про справи твоїх ровесників».

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з життєвим досвідом письменника,його твором «Красиві слова і красиве діло». Будемо продовжувати формувати навички правильного,виразного,свідомого мовчазного читання,читання вголос,формувати уміння висловлювати головну думку. Вчитимемося давати характеристику головним дійовим особам,порівнювати вчинки і поведінку персонажів,орієнтуватися у структурі тексту,вибірково читати, самостійно працювати над змістом тексту з наступним аналізом прочитаного,зв׳язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас.



  1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

  1. Ознайомлення із статтею «Василь Сухомлинський» (на картках) і аналіз прочитаного.

  • Діти, перед вами лежать картки з життєвим досвідом В.Сухомлинського,прочитайте про письменника і підготуйтеся відповідати на відповідні питання.

Народився Василь Олександрович Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині в 1918 році в незаможній сім'ї. Батько працював столяром,майстрував колеса і музичні інструменти. Мати працювала в колгоспі,займалася домашнім господарством,а вечорами розповідала дітям казки(у сім'ї було ще троє дітей - Іван,Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей,не вживали лайливих слів,тому,мабуть,усі їх діти обрали професію вчителя. Змалку батьки виховували любов до книги. У Василя була скринька ,де він зберігав найціннішу літературу:твори Франка,Гоголя,Лесі Українки,Достоєвського. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити,фарби й пензлі можна було придбати тільки збираючи лікарські рослини. Цілими днями хлопець пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити,а за фарбами ходив аж у Кременчук(за 35 кілометрів). У навчанні був старанним і здібним,мав чудову пам'ять. У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями,яким важко давалася математика. У 17 років переступив поріг школи,як вчитель мови і літератури і залишився в ній до кінця життя. Понад 35 років Василь Олександрович працював вчителем і директором Павлиської школи. Вів щоденник,де записував свої спостереження за поведінкою учнів. Написав 1500 творів,оповідань,легенд,казок,притч,новел. «Людина – стверджував великий педагог,- народжується на світ не для того,щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується,щоб залишити слід вічний».

  1. Відповіді учнів на питання.

  1. Коли і де народився письменник?

  2. Ким були батьки Василя Сухомлинського?

  3. Як вони виховували дітей? Скільки дітей було у сім'ї?

  4. Які здібності мав малий Василь?

  5. Як навчався у школі?

  6. Коли,куди і ким пішов працювати?

  7. Скільки років присвятив школі?

  8. Твори яких жанрів писав?

  9. Що стверджував великий педагог?

  1. Доповнення знань учнів.

  • Ходімо,діти,до школи,- сказав загадковим голосом учитель і… попрямував у сад.

  • Так,наша школа буде тут,під голубим небом,на зеленій травичці,під гіллястою грушею. Скинемо ось тут черевички і підемо босі,як звикли ви бігати ціле літо.

  • Ось такими словами розпочинав свої уроки Сухомлинський з учнями першого класу сільської школи.

  1. Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло».

  1. Робота над заголовком твору.

  • Прочитайте назву оповідання. Які слова ви вважаєте «красивими»? А діла?

  • Про що може йтися у творі?

  1. Виразне читання оповідання вчителем.

  • Прослухайте оповідання і підготуйте відповіді на питання :

  1. Коли і де відбуваються описані події?

  2. Чому діти були у хатинці серед поля?

  1. Словникова робота.

  • Для того,щоб ви змогли самостійно і правильно прочитати слова,я вам пропоную попрацювати із словами-блискавками:

її, в цей,суху,мокру,гарні,красиві,негода,хатина,хатинка.

  • Яке слово найменше з прочитаних?

  • Які запам’ятали слова-антоніми?(Мокру-суху).

  • Синоніми?(Гарні,красиві). Продовжіть їх ряд.(Чудові,прекрасні).

  • Що означає слово негода?

  • Які спільнокореневі слова прочитали?(Хатина,хатинка).

  • Доберіть ще кілька споріднених слів.

  1. Повторне читання оповідання вголос «ланцюжком».

  • Скільки дійових осіб у творі?

  1. Фізкультхвилинка.

  2. Аналіз змісту і вибіркове читання.

  • Що це за маленька хатинка стояла серед поля? Прочитайте.

  • Чому хлопці опинилися у ній? Що вони побачили?

  • Чи знали друзі четвертого хлопчика?

  • Прочитайте,який у нього був вигляд.

  • Що йому сказав перший хлопчик? Що промовив другий? Прочитайте ці слова.

  • Чи можна сказати,що слова цих двох хлопчиків – красиві?

  • Що зробив третій хлопчик?

  • Поміркуйте,що змоклому хлопчикові було в цей момент потрібніше: красиві жалісливі слова чи сухий одяг?

  • У яких словах оповідання висловлено його головну думку?

  1. Гра «Розвідники».

  • Знайдіть у тексті порівняння.(З неба ллє,як з відра;одежа мокра,як хлющ). Що автор хотів ними підкреслити?(Точність думки).

  1. Читання тексту в особах.

  • З якою інтонацією слід читати слова перших двох хлопчиків?

  • Чиї слова треба читати розповідним тоном?

  1. Складання плану тексту.

  • Давайте згадаємо з яких частин складається текст?(Зачин,головна частина,кінцівка).

  • У вас на партах лежать картка на яких,працюючи в парах ви зможете виділити і записати план тексту. Достатньо буде трьох пунктів.

  1. Малюнковий план.

  1. Підсумок уроку.

  • На дошці записані прислів’я,прочитайте їх переставивши склади.

  • Яке з них виражає основну думку казки?

воСло до васло – жизлосять вамо.(Слово до слова – зложиться мова).

диЛюди накрас не авслова,а бридоми миділа. (Людина красна не словами,а добрими ділами).

Дореб лоді биро лосмі. (Добре діло роби сміло).

  • Пригадайте,яке оповідання В.Сухомлинського,прочитане у 2 класі, подібне за змістом?(«Сьома дочка»).



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка