Людина починається з добра (урок-роздум за творами В. О. Сухомлинського)



Скачати 71.88 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір71.88 Kb.

Урок позакласного читання та розвитку зв*язного мовлення 3 клас

Тема: Людина починається з добра (урок-роздум за творами В.О. Сухомлинського)

Підготувала вчитель початкових

класів Олексієво-Дружківської

санаторної школи-інтернату №13

Степура І. В.

Урок позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення 3 клас. Урок-роздум.

Тема: Людина починається з добра (урок-роздум за творами В. О. Сухомлинського)

Мета: продовжувати знайомити з поняттям добра і зла; формувати духовно-моральні цінності на прикладі аналізу персонажів творів Майстра; сприяти вихованню бажання творити добро, бути доброзичливою людиною; продовжувати формування вміння виразного читання,переказу, творчих видів роботи з текстом, роботи в групах; розвивати творче мислення молодших школярів, вміння аналізувати зміст твору, давати характеристику головним героям; продовжувати знайомити з педагогічною і творчою діяльністю В.Сухомлинського.

Тип уроку: інтерактивний, урок-роздум

Вид уроку: авторський, монографічний

Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, виставка книжок автора, картки до гри «З’єднай прислів’я», гри «Склади добрі поради», крісло автора, ілюстрації до текстів, плакат «Кодекс честі», музичні навіювання (класична музика)

Хід уроку

І Оргмомент

Як зробити день веселим?

Усміхнися всім навколо:

Поклонися добрим людям.

Привітайтесь з добрим людом.

І тоді обов’язково

День для тебе – добрим буде!

II. Емоційне налаштування на урок

(Звучить грамзапис вальсу, на фоні музики вчитель читає поезію)

Врятує світ краса -

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла – людина вже не та…

Тож, люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

ІІІ.Актуалізація знань учнів.



  • Що для вас, діти, є доброта?

Асоціативний кущ «ДОБРОТА» (добрі вчинки, батьки, ласка,добрі слова, ввічливість, людяність, хороша людина)

  • Про хороших, добрих людей, їхні вчинки, про виховання в собі людяності ми будемо сьогодні говорити.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація читацької та мовленнєвої діяльності учнів.

(портрет–В.О.Сухомлинського на дошці)

Жила собі на Землі Людина. Училася, трудилася, до школи ходила, свою землю любила… Вирішила Людина красу довкілля людям подарувати – учителем стати. Поїхала зі свого села до Кіровограда і там, в інституті, вивчилася на вчителя. У добрі та радості Людина виховувала гарних красивих людей, здатних нести у світ мир, добро, красу. Тією людиною був…(В.О.Сухомлинський)

У своєму рідному Павлиші заснував він для маленьких діточок «Школу радості.» Це була школа життя, мислення, милування, школа думки, краси, праці для душі й тіла. Разом з маленькими дітьми Учитель ходив до лісу, на луг. Він навчав дітей дивитися на світ не розумом навіть, а серцем.

Більше за тисячу творів написав Майстер разом зі своїми учнями.

(На стенді – виставка книг автора «Квітка сонця», «Чиста криниця», «Вічна тополя»; на іншому стенді – виставка малюнків дітей до прочитаних казок та оповідань)

Огляд виставки книг В. О. Сухомлинського для дітей, звертання до виставки малюнків учнів.

Учитель:


На протязі багатьох уроків читання в рамках проекту «Уроки Доброти В. О. Сухомлинського» крапелька за крапелькою ми вбирали в своє серце його мудрість, опрацювали багато оповідань, малювали ілюстрації до найцікавіших епізодів, самостійно робили висновки та об’єднали їх в «Кодекс честі», за яким намагаємося жити.

Діти зачитують пункти Кодексу Честі та називають оповідання, після опрацювання яких були зроблені висновки для Кодексу Честі. (Додаток 1)

Сьогодні ми спробуємо дати відповідь хоча б на одне з питань:

Хто з героїв історій добра людина?

Чи легко бути доброю людиною?

До яких наслідків може призвести доброта без справедливості?(Наслідки доброти без справедливості).

Ми будемо вчитися розмірковувати, аналізувати, дискутувати.

Девіз нашого уроку:

НЕ ПРОСТО СЛУХАТИ, А ЧУТИ,

НЕ ТІЛЬКИ ДИВИТИСЯ, А БАЧИТИ.

НЕ ПРОСТО ВІДПОВІДАТИ, А МІРКУВАТИ.

ДРУЖНО Й ПЛІДНО ПРАЦЮВАТИ.

Для цього на урок запрошені:

Читайлики-Чомучки

Дослідники (характеру персонажів)

Журналісти

Мовознавці та навіть

Письменники-казкарі (запис на дошці).

А де ж вони? Так, це ви, мої розумнички.

В кінці уроку на вас чекає сюрприз – гості оберуть найцікавіше питання, поставлене до твору В. О. Сухомлинського та нагородять автора питання грамотою, грамоту також отримає найвдумливіший читач.

V Активізація читацького мислення.


  1. Перевірка домашнього завдання «Фантазії на тему казок В. О. Сухомлинського»

Почнемо з ПИСЬМЕННИКІВ-КАЗКАРІВ, які вдома склали казку чи оповідання за початком В. О. Сухомлинського, і можливо, були влучніші за самого Майстра.

Слухаємо. ( Завдання хлопчикам- продовж казку «Неслухняний півник», дівчатам – «Котик і Їжачок»)

Інтерактивна вправа «Крісло автора». Дівчата оцінюють дівчат, хлопці – хлопців. Учитель редагує прослухані казки за потреби.


  1. Робота над змістом оповідання «Протоптали стежку» (Учитель вивішує малюнок до твору на дошку)

Першій групі учнів для ознайомлення було дане оповідання В. О. Сухомлинського «Протоптали стежку». Перевіримо вашу пам’ять в докладному переказі, для всіх інших це аудіювання. Слухайте уважно та готуйте питання, Читайлики-Питайлики.

1 – докладний переказ ланцюжком;

2 – Чомусики задають питання однокласникам за змістом (Учитель слідкує, щоб зберігалася послідовність опитуваних подій згідно змісту);

На дошці намальоване сонце – учитель домальовує стільки промінців, ск. питань склали діти за текстом.

3 – Дослідники характеризують головних персонажів;

Учитель на дошці під малюнком записує риси характеру героїв (добрі, чуйні, безкорисливі)

4 - Журналісти озвучують головну думку твору.

5 – Мовознавці, сплетемо віночок прислів’їв до тексту.

Діти відповідають ланцюжком.


  • Яке ваше ставлення до героїв твору? Чи хотіли б бути схожими на цих дітей?

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Фізхвилинка

Інтерактивна вправа «Нашіптування» (скажи добрі слова однокласнику. Можна вільно рухатися по класу)


  1. Робота над змістом оповідання «Як павлик списав у Зіни задачу»

Друга група вивчала твір «Як Павлик списав у Зіни задачу» (Малюнок до твору на дошці).

  1. Перевірка домашньої підготовки – артистичне читання за особами(інсценізація)

  2. Чомусики задають питання за змістом.

Учитель домальовує промінці іншого кольору сонечку на дошці.

  1. Дослідники характеризують Зіну та Павлика окремо.

Учитель може записувати чи кріпити на дошку надруковані риси характеру героїв.

Важливо помітити не тільки позитивні, а й негативні риси характеру кожного героя.



  1. Журналісти – визначають основну думку твору.

  2. Мовознавці – віночок прислів’їв до твору.

  3. Клас об’єднати в 3 групи. Роздати картки для гри «Склади добрі поради». (Додаток 2)

Перевірка складання Добрих порад.

Чи можна ці поради вписати в Кодекс Честі? (Доповнюємо Кодекс Честі)

VІ Підсумок уроку

Дайте відповідь на запитання, поставлені на початку уроку:



  • Яка вона, добра Людина? (перелік рис)

Хвилинка рефлексії – Музичні навіювання.

Діти слухають три різних за настроєм уривки класичної музики та дають відповідь на запитання:



  • До проявів характеру якої людини чи групи людей підходить ця музика?

Обговорення.

Оціки за урок.

Гості вручають грамоти 1) за найкраще питання до твору В. О. Сухомлинського;

2) за окрему думку, яка здивувала або Найвдумливішому читачеві.

VІІ Д. З.

Порівняти створену казку з однойменною казкою В. О. Сухомлинського, готуватися до уроку ПЧ за творами Н. Забіли (За окремим завданням по групах).

Додаток 1

КОДЕКС ЧЕСТІ

Піклуватися про своїх рідних приємно.

Доброта лікує краще за ліки.

Краще бути слабким та чесним, ніж сильним та брехливим.

Накоїв зло – признавайся, проси вибачення. Виправляйся.

Любов із заплющеними очима – майже ненависть, а неправда з відкритими очима – гірше за ненависть.

Гарний це друг – твоя совість.

Перший крок до добра – не роби зла.

Ніколи не втрачай віри в свої сили.

Добре ім*я краще за оцінку.

У лиху годину пізнаєш вірну людину.

Додаток 2

Група 1


Добрі поради – Як виправити нерозумну поведінку друга

  1. Вказуй на помилки друга ніж дай списати

  2. Переконай товариша в тому, в дружній розмові

  3. Поясни другу задачу, що він не гірший за інших

Група 2

Добрі поради – Як навчитися виправляти свої помилки

1.Виправляти свої передбачай наслідки вчинків

2.Якщо винуватий, скажи: помилки завжди нелегко

3.Будь далекоглядним - «я неправий, пробач»

Група 3


Добрі поради – Як помиритися з другом

1.Коли друзі посварилися і визнай свою вину



2.Перший крок до примирення боляче обом

3.Наберися мужності робить той, хто розумніший


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка