Людські чесноти. Доброта (громадянська освіта, 3 клас)



Скачати 96.67 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір96.67 Kb.
Виконавчий комітет Нововолинської міської ради

Управління освіти

Міський методичний кабінет

НВК «Нововолинська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №1-колегіум»


Кафедра початкового

навчання


Людські чесноти. Доброта

(громадянська освіта, 3 клас)

Підготувала

вчитель початкових класів

Грабовська С. В.

Нововолинськ

2013 рік
Мета: продовжити знайомити учнів з людськими чеснотами, довести до свідомості дітей, що добро твориться безкорисливо, розвивати бажання творити добро й уникати злих вчинків, виховувати чуйність, доброзичливість.



Форма проведення уроку: урок-міркування з елементами інсценізації
І. Привітання. Налаштування на урок.

- Ми вітаємо гостей

В нашім теплім, світлім класі.

Ви вітаєтеся як?

- Ось так! Добрий день!

-Тихо сядете ви як?

-Ось так!

-Настрій зараз ваш який?

- Ось такий!
Я рада, діти, що у вас гарний настрій і хочу подарувати вам урок. Урок, на якому ми будемо думати, розмірковувати, радитися, дивитися й придивлятися, слухати й прислухатися. На сьогоднішній урок мені потрібні ваші добрі і люблячі серця, бо ж будемо шукати відповіді на важливі питання.

Якщо налаштувались на урок, заплющте, будь ласка, очі. Подумки пошліть мені свою підтримку, бо вона зараз дуже необхідна. Дякую! Розплющте очі! Починаймо працювати.


ІІ. Актуалізація знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
- Про які людські якості ми говорили на попередніх уроках? (Ввічливість, щедрість, делікатність)

- Яку людину ми можемо назвати ввічливою? (Яка дотримується правил пристойності, чемну, виявляє уважність, люб’язність)

- Підберіть синоніми до слова ввічливий (Приємний, чемний, тактовний, вихований, коректний, делікатний)

- Слово ввічливість пишеться з двома «в». Чому? Хто пам’ятає? (Воно утворилося від злиття двох слів «в» і «вічі» і означало «той, хто дивиться у вічі»)

- Яку людину можна назвати щедрою? (Яка охоче ділиться, не шкодує витрачати що-небудь для інших людей)

- Підберіть синоніми до слова щедрий? ( Щедротний, нежадібний)


Робота з ілюстраціями

1. Чи можна назвати ввічливими хлопчиків? (п. 25, іл. 4,5) Чому? Чи добре хлопчику? (іл. 5) Як називають людину, яка думає тільки про себе? (Егоїст)

2. Яку рису демонструють дівчинка і хлопчик? (п. 20, іл. 15, п. 21, іл. 13)

З яким хлопчиком вам хотілося б дружити? (п. 20, іл. 15)

3. Чи можна назвати делікатним цього хлопчика? (п.21, іл. 5)

- Як можна ще назвати ввічливість, щедрість, делікатність? (Людські чесноти)

- Як розумієте слово чесноти? (Чесноти – позитивні риси в характері людини)

-Який антонім у слова чеснота? (Вада, недолік)


Перевірмо, як ви справились із домашнім завданням. Зачитайте міні-твори на тему «Яку людину я вважаю щедрою?»

Додаткові запитання:



  1. До чого веде агресивність і грубість?

  2. Що означає бути делікатним?

  3. Чи багато друзів у жадібних дітей? Чому?


ІІІ. Постановка теми, мети уроку

  • Діти, дайте відповідь мені на запитання «Хто ти?», але не називайте ні своїх імен, ні прізвищ. Як ви про себе можете сказати?

Вправа «Хто я»

Дівчинка хлопець

Учень учениця

Син донька

Брат сестра

Українка українець

Людина
- Кожен із вас живе у суспільстві і визначає себе як члена різних суспільних груп. Дещо із часом змінюється, маленькі дівчатка і хлопчики стануть дорослими. Учні закінчать школу, перейдуть у категорію студентів, а ще через кілька років будуть працівниками різних професій. Але впродовж усього життя ми залишаємось членами нашої сім’ї, мешканцями своєї країни, а найголовніше – людьми.
Вправа «Один, два, чотири, усі разом»

- Поміркуймо. Дайте відповідь на запитання одним словом: «З чого починається людина?»

(Відповіді груп)

-Народна мудрість каже: «Людина починається з добра». Саме про цю найвищу чесноту, доброту, ми і будемо вести мову на нашому уроці. Отож тема нашого уроку - «Людські чесноти. Доброта»


-Що очікуєте від уроку?

(Я хочу дізнатись…

Я хочу зрозуміти…

Я хочу навчитись …)


ІV. Опрацювання теми уроку.
-То як ви розумієте слова «Людина починається з добра»?

(Звернути увагу дітей на слово починається. Поки людина не навчилася робити добро, то й не стала ще людиною.)


-Як ви думаєте, якою повинна бути людина, щоб її можна було назвати доброю?
-Послухаймо, як тлумачить поняття «добро» і «доброта» словник.

Словникова робота:

Добро – корисна справа, вчинок.

Добротастан душі людини, чутливе, дружнє ставлення до людей.

Бути добримце значить допомагати один одному, уміти відчувати того, хто потребує допомоги.

Робота з підручником

-Попрацюймо з підручником. Прочитаймо статтю на с. 43 «Добро і зло» (Читає учень вголос)

- Про що ця казка?

- Чому Зло замість цукру в кухлик з чаєм поклало сіль?

- Чому Добро нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину?

-Як Добро провчило Зло?

- Причиною чого може стати Зло?

- Кого цінують і пам’ятають люди?

-Як ви вважаєте, чому злі люди завжди одинокі?
Фізкульхвилинка
-А зараз ми з вами зарядимось позитивною енергією за допомогою фізкульхвилинки.
Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра!
- Заплющте очі. Пригадайте найніжніші, найласкавіші слова. Подумки пошліть їх своїм рідним. Дякую!
- Поверніться один до одного. Подаруйте посмішку товаришу. Побажайте удачі.

Дякую! Сідайте!


Аналіз моральних ситуацій на основі літературних творів

-А зараз зупинімось на хвилинку. Час зустрітися з людиною, автором більше півтори тисячі оповідань і казок для дітей, які вчать бути і добрими, і мудрими, і чуйними. Він створив незвичайну школу, школу під блакитним небом. Туди приходять учні, щоб стати людьми великої душі, розумними і сердечними, мудрими мислителями. Хто ж учитель цієї незвичайної школи? Ось він перед вами. (Портрет в. Сухомлинського)

- Так, це Василь Олександрович Сухомлинський. Саме йому належать слова: «Серце має бути сховищем добрих почуттів. Без них воно стає байдужим. А від байдужості до жорстокості один крок.»

-Василь Сухомлинський написав для вас, мої любі учні, дуже багато творів. З-під його пера вийшли чудові збірки. Сьогодні ми послухаємо оповідання «Щоб ти став кращим». (Підготовлені учні читають в особах)


Щоб ти став кращим

Дідусь з онуком йшли великим лісом.

Ледь помітна стежинка звивалась поміж високими деревами.

Вечоріло. Подорожні втомилися. Дідусь уже збирався заночувати десь під кущем, аж тут хлопчик побачив у гущавині хатинку.

- Дідусю, он хатинка! - радісно вигукнув онук. - Може, в ній переночуємо?

- Так, це хатинка для подорожніх, - сказав дідусь.

Вони зайшли в лісову хатинку. У ній було чисто, на стіні висіла гілочка з ялинки. За народним звичаєм це означало: заходьте, будь ласка, любі гості.

Дідусь і онук підійшли до столу й побачили на ньому свіжу хлібину, глечик з медом і кілька великих сухих рибин. Поруч лежала маленька гілочка ялинки.

На вікні - відро з водою.

Дідусь і внук умилися і сіли вечеряти.

- Хто це все поставив на стіл? - питає онук.

- Добрий чоловік, - мовив дідусь.

- Як це так? - дивується онук. - Залишив нам добрий чоловік їжу, а ми й не знаємо, хто він. Для чого ж він старався?

- Щоб ти став кращим - відповів дідусь.


Бесіда

-Хто йшов лісом?

- Що побачили дідусь з онуком у лісовій хатинці?

- Хто приготував хатину для подорожніх?

- Що автор хотів нас навчити?
(Добро треба робити і незнайомим людям. Не чекай подяки за добро.)
- Василю Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди».

-Попрацюймо далі з літературними творами. Троє наших учнів підготували інсценізацію вірша Лідії Компанієць «Татова порада»


ТАТОВА ПОРАДА
Хлопчина вбіг із двору в хату,
До тата голосно гука:
- А я провідав у лікарні
Свого найкращого дружка.
Тож правда, тату, я – чутливий
І маю серце золоте?
Замисливсь тато на хвилину
І так сказав йому на те:
- Коли тебе в тяжку хвилину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку,
Ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись, -
Про це забудь, аж поки віку,
Мовчи й нікому не хвались!


(Добро, яке зробили тобі, пам’ятай завжди.

Про добро, яке зробив ти, мовчи і не хвались)
Робота з прислів’ями

- Український народ теж не обійшов своєю увагою теми добра і зла. Свою мудрість українці бережуть і передають дітям у спадок. Попрацюймо з прислів’ями.

- Попрацюйте у парах і складіть прислів’я з двох частин.

(Картки у дітей на партах і на екрані)


Добро робити лихому всі лихі.

Доброму всі добрі сам лиха діждеться.

Хто кому лиха зичить, ніколи не пізно.

Добрий піклується про людей, світить для всіх.

Справжнє добро, наче сонце, поганий про себе.
- Ви гарно справились із завданням. Сподіваюсь, що мудрість українців знайшла місце й у ваших серцях. Та сьогодні мені б хотілося, щоб ви поміркували ще над одним прислів’ям.

Добрий не той, хто вміє робити добро, а той, хто ніколи не робить зла.
-Як ви розумієте ці слова?

Робота із зошитом

- Тож у яких учинках проявляється доброта людини? Попрацюймо із зошитом (с.24, завдання 2) (колективно)


-Виконайте завдання 1 самостійно. То яку людину називають доброю?
Підсумок уроку

-Про що ми говорили на сьогоднішньому уроці?

-Що нового дізналися?

-Що найбільше сподобалося і запам’яталося?

- Як ви вважаєте, яка людина сильніша і мудріша - добра чи зла?

-Уміння прощати – це ознака сили чи слабкості?


-Розплутайте слова та дізнайтеся, якими ще словами можна замінити слово добрий?
нийдялю внийшеду
добрий
дечсерний ливийзичдобро
- Чи може добра, милосердна людина відповідати образою на образу?

-Що краще: робити добро комусь чи коли роблять добро тобі? Чому?

- То яке добро? Якби ви відповіли одним словом? (Щире, тепле, вірне, милосердне, душевне, сердечне)

-Що робить добро? (Співчуває, тішить, мирить, допомагає, підтримує, береже)


-Сподіваюся, мої дорогі учні, ви запам’ятали всі ці гарні слова і допоможете їм ожити.
Домашнє завдання

П.с. 43-44, з.с.25

Для дівчаток:

1) Вивчити прислів’я про добро, доброту

2) Скласти казку про доброту

3) Створити ескіз медалі «За Доброту!» Вміти захистити свій ескіз

Для хлопчиків:

Об’єднатися у групи і створити правила доброти для свого класу.



Рефлексія
-Підніміть праву руку й покладіть на лівий бік грудей. Стукають серця дітей і дорослих.

Послухаймо наші серця, зазирнімо в них. Це там живуть почуття, там народжуються вчинки.

Подивіться на екран. (Ненависть, любов, радість, добро, заздрість, жорстокість, злість, чуйність)

Залишімо в наших серцях тільки ті почуття, які зроблять їх кращими. (З екрану зникають негативні почуття)

Заплющте очі. (Починає грати музика) Ми сьогодні звільнили свої серця від недоліків і вони стали більш досконалими. Скажіть собі подумки: «Я повернусь сьогодні додому з благородним серцем. Я буду дарувати посмішки всім, кого зустріну. Буду любити людей і чинити добрі справи від щирого серця.» Розплющте очі.

Пам’ятайте, це було символічне, образне позбавлення від недоліків. Насправді, у житті вам щодня доведеться робити вибір між добром і злом. І я щиро сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам обрати правильний шлях.

Упевнена, сьогодні багато моїх учнів запитають себе: «Який я є? Яким хочу бути?» Не бійтесь бути добрими, не бійтесь віддавати іншим тепло своєї душі.
(Стихає музика) У грудях сонечко ЛЮБОВІ засвіти

Для себе, для родини й України.



Пильнуй вогонь ДОБРА від зла і марноти,

Бо ти на світі білому – ЛЮДИНА!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка