М. Булгаков "Майстер і Маргарита". Історія створення. Художні джерела роману. Проблематика твору



Скачати 54.38 Kb.
Дата конвертації30.03.2016
Розмір54.38 Kb.
Тема: М. Булгаков"Майстер і Маргарита". Історія створення. Художні джерела роману. Проблематика твору.

Мета:

-- познайомити учнів з історією написання книги " Майстер і Маргарита» і визначити художні джерела роману;

– розкрити проблематику твору:

-- розвивати вміння аналізувати твір, обґрунтовувати свою думку про прочитане; сприяти духовному вихованню старшокласників.



Обладнання: Портрет М. Булгакова, виставка його творів, ілюстрації до роману "Майстер і Маргарита".

Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань

-- Розповісти про літературну діяльність Булгакова


-- Чим була викликана заборона на постановку і публікацію його
творів?

II. Робота над темою уроку

Слово вчителя. "Майстер і Маргарита" - це останній роман Булгакова, роман-підсумок і природно, що в ньому поєднався весь комплекс проблем, які хвилювали письменника протягом усього творчого шляху. У ньому сповна розкрилась художня майстерність його автора.

Задум роману "Майстер і Маргарита" виник у 1928 році, а робота над ним розпочалась у 1929 році. Спочатку роман про диявола мислився своєрідним продовженням трьох фантастичних повістей "Дияволіада", "Фатальні яйця", "Собаче серце". Серед діючих осіб першої редакції не було нинішніх головних героїв "Майстра і Маргарити". Це була фантастична фантасмагорія, гротесковий огляд московських літератур і навколо літературних правів, "розрізана" вставленою новелою з авторською інтерпретацією відомого ново заповітного сюжету про Христа і Понтія Пілата.


Ця редакція існувала у вигляді чернетки машинопису і була знищена Булгаковим у березні 1930 року, про що він згадував у своєму листі Уряду: "И лично я своими руками бросил в печку черновик романа о дьяволе".
У 1931 році письменник звернувся до роману і зробив чернетний запис для нової, другої редакції. В цих записах уже була присутня Маргарита і її безіменний супутник Майстер. Твір цей з'явився тоді, коли в життя Булгакова увійшли дві жінки: Олена Сергіївна Шиловська, яка стала його третьою дружиною в жовтні 1932 року, і Маргарита Смірнова, з якою письменник підтримував дружні стосунки весною і влітку 1931 року. Обидві небезпідставно вважали себе прототипами головної героїні роману.

Робота над третьою редакцією була розпочата в 1932 році і продовжувалась до літа 1936 року з включенням великих доповнень і переписом окремих глав. Ця редакція мала ряд варіантів назви: "Великий канцлер", "Сатана", "Вот и я", "Шляпа с пером", "Он появился", "Подкова иностранца", "Черный маг", "Инженер с копытом". Далі робота над книгою була продовжена і вона отримала відому тепер остаточну назву.


Пошуки точної назви роману відображають еволюцію задуму автора у процесі роботи над твором. Від образу Воланда як головного героя роман) письменник поступово приходить до образів Ієшуа Га - Ноцрі, Майстра \ Маргарити, які зайняли центральні місця в структурі роману,нe випадково на початку роботи над романом в 1928-1929р. не було ні Майстра ,. ні Маргарити, а в центрі уваги Булгакова знаходиться саме образ Воланда "Як сатирик -, зауважує В.Г. Боборикин , - як художник із справді буйною фантазією і отруйним язиком, він був, мабуть, більше ближчий до сатани. чим до Ісуса Христа. Сатану він і зробив головним персонажем роману, виставивши його, в першу чергу, проти своїх ворогів в літературному і театральному світі. Звідси і перша назва роману "Інженер з копитом"

Однак у процесі роботи над романом поглиблювався проблемно-тематичний, ідейний зміст твору, ускладнювалась його структура. Вісім редакцій твору відобразили кропітку роботу над ним автора, пошуки найбільш місткої художньої форми. Роман став заповітом Булгакова, увібрав у себе провідні мотиви його творчості.
"Майстер і Маргарита" був ніби останнім заповітом людству і письменник вклав у роман увесь свій талант. "Майстер і Маргарита" -- філософсько-фантастичний роман.

М. Булгаков при створенні роману використав різні джерела.



Таблиця. " Художні джерела роману"


Автор,
художній твір


Образи і мотиви, які поєднують


твори

Й. В Гете "Фауст"


Мефістофель – Воланд


Ернст Теодор Амадей Гофман


Фантастичні перетворення часу і


простору.

Е.Ренар "Життя Ісуса"

Г. Сенкевич "Камо грядеши"

Християнські мотиви


О. С. Пушкін


Мотиви творчості :


- поет і цар ( Ієшуа і 1 Пілат);
- поет і натовп (Майстер і його
критики);
- Бог і диявол;
- особистість і держава.

М .В. Гоголь

Поєднання
реальності і фантастики;
сатири і лірики;

містичний інтерес до нечистої сили


М. Салтиков – Щедрін «Історія одного міста»


Сатиричне зображення життя.


Ф.М. Достоєвський


Вміння показати найпотаємніші


куточки людської душі, мотив вседозволеності. Розмова Івана Бездомного з самим собою, діалог Івана Карамазова з чортом.

В.Соловйов


Ідея Вічної Жіночності


Особливостями композиції роману є:



  • Вплив українського філософа і поета Григорія Сковороди (теорія про існування трьох світів з трактату "Потоп зміїний")

  • Земний світ у зображенні Булгакова (Непівська Москва 20-30-х років)

  • Космічний світ роману (Воланд і його свита)

  • Біблійний світ в "Майстрі і Маргариті" (Ієшуа Га-Ноцрі, Понтій Пілат, Левій Матвій, Іуда та ін).

  • Співіснування в "Майстрі і Маргариті" двох романів: роману, написаного майстром, і роману про Майстра, протиставлення і поєднання різних просторово-часових пластів.


ІІІ Слово вчителя.

Жанр роману " Майстер і Маргарита" кваліфікується як роман містичний і передбачає поєднання невгамовної фантастики з постановкою глибоко світоглядних проблем. При цьому найсміливіша фантастика та авантюра мотивуються і виправдовуються "лише ідейно - філософською метою - створювати надзвичайні ситуації для провокування та випробування філософської ідеї ".

Роман пов'язаний також з концепцією трьох світів українського філософа і поета Григорія Савовича Сковороди: земного, космічного і біблійного.

Кожний із світів мас видиму і невидиму сторони, причому правдивою є якраз прихована сторона. Так, зовнішнє благополуччя московського життя приховує аномальні, протиприродні відношення між людьми в суспільстві. Художня організація булгаковського твору незвичайна, у ньому поєднано три просторово - часові світи: біблійний (історичний), сатиричний і фантастичний.



IV. Робота з текстом . Робота в групах.

- Представте героя твору, визначивши мету його життя, взаємовідносини з

іншими героями.


Майстер. Він є героєм роману про сучасність. Будучи митцем від Бога, він має одну мету в житті; написати роман про Понтія Пілата. Щастям для нього є робота над цим твором, в якому він вирішує найважливіші для себе питання: що первинне - Добро чи Зло?
І приходить до висновку, що всі люди по природі своїй добрі, треба тільки допомогти їм побачити в собі доброту, щоб звільнитися від зла. Але такому звільненню насильство не допоможе. Не можна через насильство влади привести людину до Добра. Проте у Майстра не хватає духовної сили. Змучившись від переслідувань і невдач, він відмовляється від творчості і врешті - решт прагне лише спокою. Спокій він отримав. Але від Воланда.

Воланд. Якщо Майстер втомився боротися за долю свого роману, падає духом, він не герой, а служитель істини, то сила Воланда не зменшується Йому в романі підвладне все, крім життя і подвигу Ієшуа, які відносяться до "світла''. Суть Воланда не однозначна. Його можна сприйняти і як караючий меч в руках правосуддя, і як силу, що розвінчує зло, і як каталізатор. Він не спокушає, не зраджує, нікого не доводить до гріхів і т. д.

V. Узагальнення вивченого.

-- Проблематика роману:

1. Проблема» добра і зла»

2. Питання морального вибору.

3. Взаємовідносини особистості з владою.

4. Покликання мистецтва.

5. Питання справедливості і відповідальності.

VІ.Домашнє завдання.

Підібрати цитати до характеристики діяльності Воланда і його свити





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка