«Майстер-клас»



Сторінка1/4
Дата конвертації03.03.2016
Розмір0.51 Mb.
  1   2   3   4



ВІННИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ


СЕРІЯ «МАЙСТЕР-КЛАС»
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


Випуск №2

2011

Серія «Майстер-клас»
Автор:

ТАРАНЮК М.І. – вчитель географії Вороновицької СЗШ І-ІІІ ст. №1
Рецензент:

Столяренко В.О. – методист ВРНМК

Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького району.

Посібник вміщує авторські розробки уроків з теми «Південна Америка» у 7 класі.

Розраховано на вчителів географії, учнів, студентів географічних факультетів.


Відповідальний за випуск:

Мельник Т.І. – завідувач РНМК

Комп’ютерна верстка:

Громлюк О.А. – методист ЦІТЗЗО ВР

УРОК №1


Тема Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка.………………………………………………………………4

УРОК №2


Тема Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин………………………………………………………..9

УРОК №3


Тема Своєрідність клімату у зв’язку з рухами повітряних мас. Південна Америка – найвологіший материк світу. Кліматичні пояси і області. Вплив клімату на формування і розповсюдження вод суходолу…………………………………………………14

УРОК №4


Тема Води суходолу. Найбільші річкові системи…………………………………………….17

УРОК №5


Тема Своєрідність органічного світу материка. Природні зони. Висотна поясність в Андах. Зміна природних комплексів людиною, сучасні екологічні проблеми…………...26

УРОК №6


Тема Населення, його расовий склад та розміщення. Походження та формування сучасного населення Південної Америки. Політична карта. Основні держави. Україна і країни Південної Америки……………………………………………………………………...32

УРОК №7


Тема Підсумковий урок по темі „Південна Америка”………………………………………35

Тема Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка.
Мета: - сформувати уявлення про особливість географічного положення та своєрідність природи материка пов’язану з його географічним положенням;

  • ознайомити учнів з історією відкриття та освоєння Південної Америки;

  • удосконалювати навички роботи з картами атласу, комп’ютерними навчальними програмами;

  • зацікавити учнів інформацією про новий материк, виховувати інтерес до предмету.


Обладнання: ПК, навчальний електронний посібник „Географія материків і океанів” (7 клас, ДНВП „Картографія”, 2008р.), підручники „Географія материків і океанів” (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, Фізична карта світу, зошити для практичних робіт.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: урок-презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Вступна бесіда

  1. Скільки всього материків на Землі? (Шість)

  2. Скільки материків ми вже вивчили? (Три)

  3. Як їх охарактеризувати одним словом? (Африка – найжаркіший; Австралія – найсухіший; Антарктида – найхолодніший)


ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Емоційне введення до уроку (учні сприймають відео-аудіоряд)

У музичному супроводі (Alan Parsons Project, „La Sagrada Familia” з концерту „Gaudi” 1987р.) відбувається калейдоскопічний показ зображень:

  • статуя Христа Спасителя в Ріо-де-Жанейро;

  • річка Амазонка;

  • індіанський ринок у Перу;

  • будівля Національного Конгресу в місті Бразиліа;

  • змагання з кінного поло в Аргентині;

  • ландшафт пустелі Атакама;

  • нафтовий термінал на озері Маракаїбо;

  • карнавал у Ріо-де-Жанейро;

  • болівійські селяни;

  • „синій будинок” архітектора Гауді;

  • плавучі острови озера Тітікака.


Розповідь учителя

Сьогодні ми познайомимось із найвологішим материком планети, на якому є найсухіше місце на Землі; материком, що відкрив людству багато цікавого та нового, та який ще має достатньо таємниць, щоб приваблювати до себе вчених і туристів з усього світу. Цей материк – Південна Америка.


Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступ.
Робота на ПК з навчальним електронним посібником. Розділ „Візитна картка” материка Південна Америка.

Обговорення, конспект:
Південна Америка (цифри і факти):

-за своєю площею (разом із островами) 17,8 млн км2 – четверте місце серед материків;

- найбільша низовина світу – Амазонська;

- найвологіше місце на планеті – Тутунендо в Колумбії;

- найсухіше місце на Землі – Калама в Чилійській пустелі Атакама;

- найповноводніша річка на Землі – Амазонка;

- найвищий водоспад у світі – Анхель;

- найширший водоспад у світі – Ігуасу;

- найбільше високогірне озеро світу – Тітікака;

- найвищий діючий вулкан у світі – Котопахі та ін.
2. Географічне положення та берегова лінія материка.
Розповідь учителя, робота з картами атласу

Південна Америка розташована у трьох півкулях (Пн., Пд., Зх.) і своїми контурами нагадує трикутник. Від крайньої північної точки материка мису Галлінас до мису Фроудер (крайньої південної точки) – 7400 км. Найбільша ширина материка – 5160 км у приекваторіальних широтах між мисом Париньяс (Зх) та мисом Кабу-Бранку (Сх).

Берегова лінія материка розчленована слабо, що не дає змогу Тихому та Атлантичному океану значно впливати на природу внутрішніх районів материка.

Найбільші затоки – (Сх): Ла-Плата, Сан-Хорхе, Сан-Матіас, Баїя-Бланка, Баїя-Гранде; (Зх): Пеньяс, Гуаякіль.

Найбільша у світі лагуна – Дос Патос (площа 9850 км2) знаходиться на території Бразилії.

Найбільший архіпелаг – Вогняна Земля – відокремлений від материка Магелановою протокою. Крім Вогняної Землі до Південної Америки відносять острови Галапагос, Малі Антильські та Фолклендські острови.

Найширша у світі протока Дрейка (1120 км) відділяє Південну Америку від Антарктиди.

Північні береги материка омивають води Карибського моря.


Південна Америка разом з материком Північна Америка утворюють одну частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському каналу.
3. Історія відкриття та досліджень материка.
Робота з навчальним електронним посібником. Розділ „Історія відкриття та досліджень материка Південна Америка”.
Виступ учнів (випереджаючі завдання)

- Помилка, що стала надбанням людства (Відкриття Христофором Колумбом нового материка)

- Значення флорентійця Амеріго Веспучі та німця Вальдземюллера для Америки (Назва нової частини світу Америкою)
V. Закріплення нових знань та умінь
1.Практина робота № 8 (продовження)

Позначити на контурній карті миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Париньяс; затоку Ла-Плата, Магеланову протоку та протоку Дрейка; Карибське море; острів Вогняна Земля.


2.Робота на картках
1 варіант

Знайди і виправ помилку в тексті.

  • У природі Південної Америки багато спільних рис із Африкою та Антарктидою (Австралією).

  • Першими європейцями, які в 1498 році підійшли до берегів Південної Америки, були учасники другої (третьої) експедиції Фернанда Магелана (Христофора Колумба).


Знайди відповідність

Дарвін затока

Галлінас мореплавець

Веспучі мис

Ла-Плата дослідник
2 варіант

Знайди і виправ помилку в тексті.


  • Берегова лінія материка розчленована мало, більше невеликих заток зосереджено на Заході (Сході). Найбільша затока Південної Америки Ла-Плата.

  • У 1432 (1532) році іспанський конкістадор Ф.Пісарро вийшов до тихоокеанського узбережжя Південної Америки, де заснував кілька опорних фортець. Почалася епоха розквіту культури місцевих народів (кровопролитних воєн).


Знайди відповідність

Фроуерд мореплавець

Гумбольд протока

Дрейк дослідник



Магеланова мис
VI. Підсумок уроку
1. „Гронування” (Берегова лінія Південної Америки)

(Додаток 1.1.)
2.„Так” – „Ні” (сині та червоні долоньки)

Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.


  • Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу Південної півкулі. (Так)

  • Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магелана. (Ні)

  • Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)

  • Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)

  • Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти А.Гумбольдт і Ч. Дарвін здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)



VII. Домашнє завдання

    1. Вивчити § 29.

    2. Вивчити номенклатуру по темі уроку.
























ДОДАТОК 1.1.
Тема Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.
Мета: - ознайомити учнів з геологічною будовою та основними формами рельєфу материка Південна Америка;

- сформувати уявлення про закономірності поширення родовищ корисних копалин;

- удосконалювати навички роботи з картами атласу, уміння аналізувати та співставляти;

- сприяти вихованню економного ставлення до природних ресурсів світу.


Обладнання: підручники „Географія материків і океанів” (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, „Фізична карта світу”, зошити для практичних робіт, дидактичні матеріали.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-експедиція
Природа творить вічно нові форми: що є, того ще не було, що було, те не повернеться, - все нове, і по суті, завжди старе”

(Вольфганг Гете)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Диференційоване опитування (картки)
1 рівень.

- Обрати одну правильну відповідь.

1. Південна Америка, це –

а) найпівденніший материк; б) найвологіший материк; в) найбільший материк.

2. Гори Анди розміщені на материку:

а) в західній частині; б) у центральній частині; в) в східній частині.

3. Берегова лінія континенту розчленована:



а) слабо; б) досить сильно; в) дуже сильно.

4. Першовідкривачем Південної Америки вважають:

а) Ф.Магелана; б) Х.Колумба; в) А.Веспучі.

5. Північну та Південну Америки відділяє:

а) протока Дрейка; б) Магеланова протока; в) Панамський канал.

6. Найбільша затока Південної Америки:

а) Сан-Матіос; б) Дос Патос; в) Ла-Плата.
2 рівень.

- Дати відповідь на запитання.

1. Яке місце Південної Америки серед інших материків за площею?

2. Як називалась міфічна країна золота, яку шукали на цьому материку?

3. На чию честь названо материк?

4. Де знаходиться залізнична станція із назвою „Кінець світу”?

5. Яка найширша у світі протока відділяє Південну Америку від Антарктиди?

6. До якої частини світу входить материк Південна Америка?

7. Яка давня цивілізація існувала на території сучасної країни Перу?

8. Яке море омиває північні береги материка?

9. Яким словосполученням характеризують Південну Америку?


3 рівень (Якщо всі відповіді вірні, + 1 бал)

- Знайти відповідність

1.Сан-Хорхе лагуна

2.Дос-Патос мис

3.Галапагос затока

4.Галлінас острови
- Продовжити речення

5.Крайньою південною точкою материка є

6.Вплив океанів на природу внутрішніх областей материка обмежений, оскільки

7.Першими європейцями, які 14.. року підійшли до берегів Південної Америки, були

8. Дослідження Південної Америки наштовхнуло Чарльза Дарвіна на

9. Чим супроводжувалось освоєння материка?

10. Хто уперше описав природу та населення материка і дав їм назву Новий світ?

11.Коли розпочалось глибоке вивчення найменш досліджених частин материка?



ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Розповідь учителя

Сьогодні ми здійснимо уявну експедицію у Південну Америку. Нашою ціллю буде знайомство з особливостями рельєфу та скарбами, що сховані в її надрах.


Оголошення теми та мети уроку
Свій урок ми розпочнемо з короткого екскурсу в далеке минуле, приблизно в 600 млн років тому. (На магнітній дошці закріплені 4 макети етапів формування материків і океанів)

  • Давайте пригадаємо як виглядала наша Земля 600 млн років тому?

(Макет №1. Існував один материк Пангея)

  • Що відбулося з Пангеєю 500 млн років тому?

(Макет №2. Вона розкололася на дві частини: Лавразію та Гондвану)

  • З якої частини 250 млн років тому утворилася Південня Америка?

(Макети №3, 4. Південня Америка, Африка, Австралія та Антарктида утворилися після розколу Гондвани)
Розповідь учителя

Материки та океани продовжують переміщатися і тепер. Континент Південна Америка складається з двох основних геологічних елементів - Південноамериканської плат­форми в центрі і на сході та складчастого гірського поясу Анд. За свою тривалу історію платформа неодноразово піднімалася і опускалася. На ділянках, які зазнали переважно опускань, накопичувалися потужні товщі осадових порід. А ті, що піднімалися, складені кристалічними породами фундаменту. Різні ділянки платформи піднімалися з різною швидкістю. При цьому земна кора спучувалася, тріскалася, на поверхню виливалася лава.


Робота з атласом(тектонічна карта світу)


  • На якій тектонічній плиті розміщений материк?

  • З якими тектонічними плитами межує Південноамериканська тектонічна плита?


IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Сьогоднішню експедицію ми проведемо під керівництвом досвідчених геологів, які будуть нашими гідами. А розпочнемо з найдовшої (9000 км) гірської системи Землі, що простяглася на півночі та заході материка. „Мідні гори” називали її інки, а нам вона знайома як гори Анди.


Фото-стенд:

  • загальні плани Андів;

  • Аконгауа;

  • Котопахі.


Розповідь гіда №1

Гірська система Анд простяглася вздовж узбережжя Тихого океану кількома паралельними хребтами, розділеними високими нагір'ями. Анди - переважно молоді гори, що утворилися на заході материка внаслідок зіткнення океанічної і континентальної літосферних плит. Середні висоти Анд становлять 3000-5000 м. Найвищою вершиною є гора Аконкагуа, висота якої 6960 м. Аконгауа – це найвищий у світі погасший вулкан. Найвищий діючий вулкан світу ми теж можемо побачити в Андах. Його висота 5897 м. Зверніть увагу на його величну красу, застиглу снігову вершину, яка може за короткий проміжок часу преретворитись на джерело вогню, диму та попелу, це вулкан Котопахі. Котопахі та Сан-Педро утворилися в результаті горотворчих процесів, що супроводжуються сильними землетрусами й вулканізмом. В Андах нараховується близько 30 діючих вулканів.


Розповідь учителя

Подорожуючи Андами, недалеко від екватора можна побачити погасший вулкан Чимборасо (6267 м). Ця, на перший погляд, звичайна гора має одну особливість – її вершина найвіддаленіша точка поверхні Землі від її центра. Так, саме Чимборасо, а не найвища гора світу Джомолунгама. Вся справа у тому, що нашу планету кулею можна вважати лише умовно. Оскільки вона приплюснута біля полюсів, точка поверхні біля екватора (Чимборасо) знаходиться далі від центра Землі, ніж точка поверхні, розміщена на значній відстані від екватора у напрямку до полюсів (наприклад Джомолунгма).


Проблемне питання

Якби ціллю нашої експедиції був пошук корисних копалин, що ми шукали б в Андах?


Розповідь гіда №1
В Андах зосереджені значні родовища мідних (недаремно „мідні гори”), свинцевих і цинкових руд, коштовного каміння. В усьому світі відомі родовища смарагдів, розсипні родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збіль­шується після кожної зливи. Багато людей загинуло в цих горах у пошуках загадкових скарбів, але багатьом вдалося знайти власне „Ельдорадо”. Так саме тут, було знайдено найбільший в світі кристал смарагда масою більше 7,5 кг. Смарагд цінують не тільки за його красу, а й вважають могутнім талісманом. Камінь цей рідкісний і дорогоцінний, темно-зелені його зразки коштують навіть дорожче за алмаз. До ХІХ ст. єдиним постачальником смарагдів на світовий ринок були колумбійські родовища.

Посушливий клімат на край­ньому заході материка сприяв утворенню в майже сухих водоймах йоду і відомої чилійської селітри, з якої виробляють азотне добриво.

Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов'яний пояс Цент­ральних Анд, де в рудах міститься багато рідкісних металів. З вул­канізмом Анд пов'язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів.
Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)
Розповідь учителя

Подорож горами справа не легка, але в Південній Америці є ще важкодоступна місцевість, що викликає змішані емоції та не залишає байдужим...


Розповідь гіда №2
„Загублений світ”. Так англійський письменник Конан-Дойль у своєму романі назвав Гвіанське плоскогір'я. Що ж так здивувало письменника-фан­таста? З літака видно: у центральній частині плоскогір'я розміщені величезні плосковершинні масиви з майже вертикальними стінами, місцями зруйнованими ерозією, що здаля нагадують середньовічні замки-фортеці. Надзвичайно важко добратися до них, а ще важче ними мандрувати. З літака ця поверхня здається рівною. Однак на­справді вона порізана глибокими каньйонами і проваллями. З вели­чезної висоти, гуркочучи, падають водоспади, один з яких є найвищим у світі. Саме в такий пейзаж органічно вписуються герої фантастичного роману – гіганські динозаври та птеродактилі. Відчуття небезпеки відчувають всі хто побував у цьому загадковому місці... Хоча це звичайне плоскогір’я на сході материка, що утворилося виступами фундаменту платформи. Так само утворилось і велике Бразильське плоскогір'я, що подекуди досягає висоти 3000 м. У минулі епохи тут по розколинах виливалися на поверхню розплавлені породи, утворюючи покрив із застиглої лави. В одній із печер Бразильського плоскогір’я „виріс” найдовший у світі сталактит. Довжина гіганта – 12 м.

Плоскогір’я Південної Америки за кількістю корисних копалин не поступаються Андам. Тут є руди майже всіх металів, що зумовлено складом гірських порід. Тут добувають залізну руду, руди марганцю, алюмінію, урану, золото.


Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)
Розповідь учителя

Особливе місце в рельєфі Південної Америки займають низовини, що охоплюють майже половину материка.



Розповідь гіда №3
Великі низовини - Амазонська, Орінокська і Ла-Платська - розміщені в прогинах давньої Південноамериканської платформи. Амазонська низовина -найбільша рівнина земної кулі. Її площа - понад 5 млн км2, що май­же у вісім разів більше, ніж територія України. Переважно плоска низовина складена різноманітними осадовими відкладами потуж­ністю в кілька тисяч метрів. Амазонська низовина майже не заселена. Нечисельне корінне індіанське населення відтіснене в самі глухі, недоступні райони. Невеликі і малочисельні поселення розміщені, головним чином біля річок, що є шляхами сполучення. Весь цей величезний край сьогодні такий же таємничий, дикий і не досліджений, як 100 – 150, а місцями і 400 років тому.

В осадових відкладах у прогинах платформи і передгір'ях є поклади кам'яного вугілля, нафти, газу. Найбільші родовища нафти зосере­джені в передгір'ях Анд і на узбережжі Карибського моря.


Робота з атласом (Фізична карта Південної Америки)

V. Закріплення нових знань та умінь
1.Практина робота №8 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу:

Ама­зонська, Орінокська і Ла-Платська низовини, Бразильське і Гвіансь­ке плоскогір'я, гори Анди.


2.Гра „Вірю – не вірю”

1. Чи вірите ви, що континент Південна Америка складається з двох головних геологічних елементів (платформи і складчастого поясу)?

2. Чи вірите ви, що Анди мовою інків - „олов’яний пояс”?

3. Чи вірите ви, що найвища гора материка – Котопахі?



4. Чи вірите ви, що найбільша низовина Південної Америки – Амазонська?

VI. Підсумок уроку
1.Розповідь учителя, конспект:
- В основі материка лежить давня платформа, на якій сформував­ся рівнинний рельєф.

- На півночі та заході Південної Америки простяглася молода по­тужна гірська система Анд.

- Південна Америка — материк, надзвичайно багатий на різно­манітні корисні копалини, родовища яких пов'язані з будовою земної кори.

2.„Я обираю”

Учні ще на початку уроку отримали невеликі картонні фішки на подвійному скотчі. Кожен учень чіпляє свою фішку на те місце в Південній Америці (на Фізичній карті світу), яке його найбільше зацікавило.

VII. Домашнє завдання


  1. Вивчити §30



  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка