Машталер Лідія Степанівна Тиждень географії в школі



Сторінка1/3
Дата конвертації05.03.2016
Розмір0.82 Mb.
  1   2   3
Міністерство освіти та науки України

Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Відділ освіти, молоді та спорту Хмельницької райдержадміністрації

Районний методичний кабінет


Машталер Лідія Степанівна
Тиждень географії

в школі

Хмельницький – 2014


Як підвищити інтерес учнів до вивчення шкільного курсу географії? Одним із шляхів розв’язання цієї проблеми вважаю позакласну роботу як невід’ємну складову навчально-виховного процесу. Якщо знання, отримані на уроці, зацікавили учнів, то це спонукає їх вивчати предмет і після уроків. До того ж добре організована, цікава, різноманітна позакласна робота з предмету – це один із найефективніших засобів пробудження й підтримки в учнів інтересу до географії. Велику допомогу в досягненні цієї мети надає мені тиждень географії. Під час його проведення діти збагачують знання, розширюють свій кругозір, проявляють ініціативу й самостійність, розвивають індивідуальні здібності, вчаться відстоювати свою точку зору.

Методика проведення тижня географії полягає в організації заходів, що носять інформаційний та змагальний характер. До уваги учнів вікторини, кросворди, цікаві повідомлення, конкурси малюнків та міні-плакатів певної тематики. За перемогу діти отримують відповідні грамоти. Але мій досвід роботи свідчить, що найулюбленіші заходи школярів — конкурси на визначення знавця географії в класах. Кожен переможець отримує сертифікат, що підтверджує його знання з курсу географії.


Географія — багатогранна наука. Вона охоплює різні сторони природи та суспільства. Для ґрунтовного її вивчення необхідно багато наполегливості, розумової роботи, уваги, природних здібностей. У шкільному курсі це один із тих предметів, де можна застосувати різні форми і методи роботи. Тут і уявні подорожі, географічні задачі, кросворди, ребуси з подальшим поясненням розгаданих слів, робота в контурних картах, географічні диктанти, лото тощо. За певної наполегливості і фантазії вчителя кожен урок можна провести не схожим на інші. Тому навіть учням, які не мають нахилів до вивчення географії, цікаво на таких уроках. 

   Але особливо школярі полюбляють географічні позаурочні заходи. Форму та структуру можна почерпнути із відомих телепередач: «Що? Де? Коли?», «Щасливий випадок», «LG-Еврика» та інші. Зміст учитель вкладає свій, але добре, якщо матеріали до таких заходів учні підбира- тимуть самостійно. 

   Тиждень географії — це ціла система таких заходів. Основна мета його проведення не стільки навчальна, скільки виховна, пізнавальна, розви- вальна. Отож, завдання тижня — викликати інтерес до науки, формувати пізнавальні здібності, сприяти творчому розвитку особистості, вчити застосовувати свої знання, відстоювати свою точку зору. Змагальні заходи виховують цілеспрямованість, колективізм, наполегливість у досягненні поставленої мети. Тиждень складається із п’яти днів. Перший день — це своєрідний вступ, друге знайомство з географією. 

   Учні ознайомлюються з роботою тижня, конкурсними завданнями (стенд з ними висітиме на видному місці до п’ятниці), оголошується методика визначення переможців. Другого дня учні здійснюють уявну подорож навколо світу. При цьому молодші школярі знайомляться з природою різних куточків планети, а старші — узагальнюють свої знання. Третього дня — також подорож: Україною. 

   На четвертий день проводиться турнір ерудитів, де команди ви- конують завдання з різних розділів географії. Тому команди доцільно створити різновікові. Як будь-яка робота вимагає узагальнення,— на п’ятий день під- биваються підсумки тижня. Визначаються переможці та найактивніші учасники. В кінці — вітальний концерт. 

СЦЕНАРІЙ КВК «ГЕОГРАФІЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП» (для учнів 9 класу) 

   Гей, нові Колумби й Маґелани, Напнемо вітрила наших мрій! Кличуть нас у мандри океани, Бухту спокою облизує прибій. 

   Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді? Як нам помістити в наших мріях Щирі сподівання молоді? Кораблі! Шикуйтесь до походу! Мрійництво! Жаго моя! Живи! В океані рідного народу Відкривай духовні острови! Геть із мулу якорі іржаві — Нидіє на якорі душа! Б’ються груди об вітри тужаві, Каравелла в мандри вируша. Мріяти, шукати доки жити, Шкварити байдужість на вогні! А якщо відкрию вже відкрите,— Друзі! Ви підкажете мені. В. Симоненко Музика. Учні, які розказували вірш сходять зі сцени. 

   В е д у ч а Сьогодні між командами змагання, Нехай образ не буде серед вас, Бо переможцем або переможеним Сьогодні може бути хтось із вас. Зрадіємо, коли в змаганнях Засвідчите ви винахідливість свою. Знання і вміння, радість і веселість Дозволять вам зіграти в нічию. Отже, дорогі друзі, ми вирушаємо в нашу кругосвітню подорож. Сьогодні змагатимуться команди 9-х класів середньої школи № 97. 

   А зараз всіх учасників КВК просимо зійти зі сцени і зайняти свої місця за вашими ігровими столами. Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо наш «Географічний калейдоскоп» привітаннями команд! Завдання оцінюватиметься за 5-бальною системою. 

   Капітанів команд просимо підійти до столу журі, де проводитиметься жеребкування щодо послідовності виступу ваших команд. Така послідовність зберігатиметься і при проведенні наступних конкурсів. 

   Перше слово надається команді «...». Просимо на сцену! Виступ команди. Щиро дякуємо команді «...» за таке гарне привітання! Виступи усіх команд. 

   Ми щиро вдячні нашим командам за такі теплі привітання. Чекаємо рішення нашого поважного журі. 

Увага! Завдання друге! 

  Умови конкурсу: шістьом учасникам з кожної команди просимо зайняти місця за столами, які знаходяться біля сцени. В казках, бувало, старий стовп Казав богатирям: Підеш направо — згине кінь, Наліво — згинеш сам, А прямо — успіх жде тебе На всій твоїй путі... Знання поможуть вам тепер Шлях правильний знайти. 

   Зараз ви отримаєте завдання, відповідь на яких ви повинні дати протягом п’яти хвилин. Кожна правильна відповідь оцінюватиметься в 1 бал. Умови конкурсу зрозумілі? 

   Завдання для команд 



1. Про неї кажуть, що це величезний котел, який кипить на повільному вогні. Що це? 

2. Лінії на глобусі і карті, що з’єднують два полюси. 

3. Для хіміка-формули хімічних реакцій, для математика-цифри й рівняння, а для географа? 

4. Про нього кажуть, що воно вічний мандрівник, який не знає кордонів. Назвіть його. 

5. Столиця якої держави лежить на Ґрінвіцькому меридіані. 

6. Найважча внутрішня частина землі. 

7. За своїми хімічними властивостями він благородний, але його роль у житті людей такою назвати навряд чи можна. «Там, де він, там кров, там зрада, там підлість». Про який метал так писав один французький просвітитель? 

8. Відгадайте назву держави в Азії. Займенник + шотландський кінь + + займенник = держава в Азії. 

9. Закінчіть фразу «Нема на землі стихії більш рухливої, неспокійної, різноманітної та вередливої, як повітряний...» 

10. Хто першим здійснив кругосвітню подорож? 

11. Як перекладається назва о. Ґренландія? 

12. Де водиться риба піранья? 

13. Як називаються урагани руйнівної сили в Америці? 

14. Назвіть найвищу вершину світу. 

15. Яка річка найповноводніша у світі? 

16. Який океан найглибший? 

Відповіді до завдань: 1. Мантія. 2. Меридіани. 3. ...карта. 4. Повітря. 5. Велика Британія. 6. Ядро. 7. Про золото. 8. Японія. 9. «...океан». 10. Магеллан. 11. «Зелена земля». 12. В Амазонці. 13. Торнадо. 14. г. Джомолунґма (Еверест). 15. Амазонка. 16. Тихий. 

   Ваш час пішов! А щоб наші глядачі не сумували, для вас така загадка. За правильну відповідь — приз! 

   Хребтами горбились породи, Ламався панцир кам’яний. Мільйони літ сама природа Ліпила вигляд свій земний. Яка причина різноманітності рельєфу Землі? (Рельєф формується під дією внутрішніх і зовнішніх сил) 

   Зараз я вам зачитаю одну вражаючу картину. А ви спробуєте відгадати, що це описано. «Будинок хитався від дужих поштовхів і здавалося, що от-от розвалиться. Просто неба теж було небезпечно, бо падали шматки пемзи. Для захисту від каміння, що летіло просто з неба, на голови поклали подушки... В цей час, коли в інших місцях був ясний день, тут панувала ніч... Численні смолоскипи і величезні язики полум’я не могли розсіяти пітьми... Лементували жінки, плакали діти, кричали чоловіки... Багато хто підіймав руки до богів, але більшість твердили, що для світу настала остання ніч...» 

   Хто з вас відгадає, що описано в цій розповіді. (Виверження вулкану Везувія) 

   Поки наші учасники ламають собі голови над вирішенням питань всесвітнього масштабу, ми всі уважно послухаємо вірш-загадку про одного відомого відкривача, а на того, хто першим відгадає його прізвище, чекає приз. Отож, слухаємо всі! Прожив він рівно 60. А половину з них він Африці віддав. Багато відкриттів зробив. Які в трьох книгах змалював. Мандруючи пісками Калахарі, Відкрив в ній озеро він Нгамі, Що дивно так було на сон. Цей мандрівник був... (Лівінгстон) 

   Правильно! Переможець отримує приз! А зараз слово надається журі. 



Завдання третє! Умови конкурсу. 

   Всі команди зараз прослухають цікаві роздуми Робінзона Крузо, який багато років прожив на безлюдному острові. Відповідь подати журі в письмовій формі протягом 10 с після прочитаного тексту. Правильна відповідь оцінюватиметься в 3 бали. 

   «Коли в мене були хвилини відпочинку, я любив сидіти і на нього дивитися. Я розумів, що скільки б я до нього не йшов — не дійду, скільки б не плив — не допливу. Він мене постійно кликав до себе і мені так хотілося знати, що за ним. Він завжди знаходиться на одному місці між небом і землею, і людині навіть життя не вистачить,щоб до нього дійти». Про що так мріяв Робінзон Крузо, перебуваючи на безлюдному острові? Відповідь подайте в письмовій формі на стіл журі. 

   Нагадаю, вам дано лише 10 с. Слово надається журі. (Відповідь: горизонт) 



Завдання четверте! 

   Зараз якраз наступив час, щоб розім’яти м’язи нашим учасникам! Справжній географ повинен бути спритним, кмітливим, вміти швидко орієнтуватися за будь-яких обставин. У даному конкурсі бере участь лише один учасник від кожної команди. 

   Умови конкурсу. Один учасник команди повинен із зав’язаними очима пройти по лінії, яку намалюють на підлозі, не зійшовши з неї. Правильно виконане завдання оцінюватиметься в 3 бали. Отже, до роботи! Першою виступатиме команда «...». Підтримаємо її учасницю, яка виборюватиме честь своєї команди. 

Завдання п’яте! 

Наступний конкурс носить досить цікаву назву «Відшукайте другу половину». 

   Умови конкурсу. На ваших столах лежать перевернуті контурні карти материків, але всі вони розрізані. По одному учаснику від кожної команди просимо підійти до столу і після відповідного сигналу ви повинні якнайшвидше правильно скласти контури материків. Перший учасник, який найшвидше виконає завдання, повинен підняти руку вгору. Він чи вона принесе своїй команді 3 бали, всі інші — лише по 1 балу. Умови конкурсу зрозумілі? Просимо представників від кожної команди підійти до столу і після лише після сигналу ви зможете приступити до виконання даного зав- дання. Першою стала учасниця команди «...», яка принесла своїй команді рівно 3 бали. Всі інші команди отримують лише по 1 балу. Щирими оплесками подякуємо нашим учасникам, і просимо зайняти свої місця в залі. Слово надається журі. 

 Завдання шосте! 

   «Допоможіть товаришу!» — так називається наступний конкурс нашого КВК. Умови конкурсу: кожна правильна відповідь оцінюватиметься в 1 бал. Відповідно всі правильно названі відповіді оціняться у 10 балів. Максимальний час — одна хвилина. В даному конкурсі будуть брати участь команди в повному складі. Увага! Уважно слухаємо всі! В учня 9 класу на аркуші паперу було записано 10 міст України, які він мав вдома позначити на контурній карті. Випадково аркуш паперу потрапив до його молодшого брата, який ножицями відрізав піваркуша. Коли старший брат взявся до роботи, то виявив, що в записаних назвах міст відрізано перші три букви. Допоможіть товаришу! (Роздати перевернуті аркуші паперу.) Просимо подати сигнал до початку гри. 

   Поки наші команди потітимуть над своїм завданням, я загадаю вам, дорогі вболівальники, декілька загадок. Правильні відповіді нагороджуватимуться призами. Слухайте всі! 

   Перше — злак усім відомий, Друге — ворог злій війні... Прочитай усе в цілому, Вийде місто на землі! (Житомир) Тож про яке місто йде мова у даній загадці? Правильно! Прошу отримати свій законний приз. Слово для підсумку даного конкурсу надається шановному журі. 

Завдання «Допоможіть товаришу!» Міста України 1 Донецьк 1 Тернопіль 2 Луганськ 2 Миколаїв 3 Полтава 3 Запоріжжя 4 Чернівці 4 Чернігів 5 Вінниця 5 Житомир 6 Житомир 6 Кіровоград 7 Херсон 7 Дніпропетровськ 8 Одеса 8 Рівне 9 Миколаїв 9 Херсон 10 Рівне 10 Ужгород 1 Севастополь 1 Житомир 2 Донецьк 2 Херсон 3 Кіровоград 3 Миколаїв 4 Хмельницький 4 Чернігів 5 Запоріжжя 5 Луганськ 6 Луганськ 6 Дніпропетровськ 7 Вінниця 7 Ужгород 8 Ужгород 8 Севастополь 9 Чернівці 9 Запоріжжя 10 Миколаїв 10 Чернівці 



Завдання сьоме! 

   А зараз за ігровими столами залишаються найкмітливіші! Ними повинні бути ваші капітани! Капітани, капітани усміхніться, Бо усмішка то є прапор корабля, Капітани, капітани потягніться — Лиш сміливим підкоряються моря. Підтримаймо їх друзі! Всіх інших учасників команд просимо зайняти місця в залі. В бій підуть лише капітани! Увага! Умови гри. На столі розкидані букви. З них ви повинні скласти слово-відповідь. Нашим капітанам буде загадано дві загадки. З розкиданих букв ви повинні скласти слово-відповідь. Хто першим правильно складе слово-відповідь,— прохання підняти руку вгору. Ви отримаєте 5 балів. Хто затратить більше часу — відповідно 4 бали. Неправильна відповідь не оцінюватиметься. 

   Уважно слухаємо першу загадку: Хто однаково всіх любить, Всіх однаково голубить, Кожний скоса тільки гляне, А обняти не дістане. (Сонце) 

   Швидко складайте правильну відповідь! Першим впорався із завданням капітан команди «...» і отримав відповідно 5 балів. Всі інші команди — по 4 бали. 

   Уважно слухаємо другу загадку: Біле, як сорочка. Пухнасте, як квочка, Крил не має, А гарно літає. Що то за птиця, Що сонця боїться? (Сніг) 

   Вперед, капітани! З даним завданням першим впорався капітан команди «...». 

   Завдання друге для наших капітанів Кожному капітану команд буде задано 5 запитань, на які вони повинні дати відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюватиметься в 1 бал. Капітанів команд просимо підійти до столу журі і витягнути пакет з питаннями. Слово надається шановному журі. Дружніми оплесками подякуємо учасникам наших команд, які так постаралися, щоб наблизити той довгожданний, тижнями очікуваний КВК. А втім, як би там не було, завжди і всюди перемогти може лише справжня дружба шкільних товаришів, яка роками провірялася, яка не підводила у скрутні хвилини нашого шкільного життя, яка допомагала жити і перемагати. Оплески і ще раз оплески учасникам команд! Всіх учасників просимо піднятись на сцену. Поки журі підбиває кінцеві підсумки нашого КВК, для всіх присутніх у цьому залі звучить прощальна пісня шкільних товаришів. Учасники запалюються бенгальські вогні звучить пісня. Нашому шановному журі надається завершальне слово. На цьому, дорогі друзі, ми будемо прощатися з вами. Ми не кажемо «прощайте», ми кажемо «до нових зустрічей».

Завдання для капітанів 

1. Модель земної кулі. (Глобус) 2. Найвищі гори світу. (Гімалаї) 3. Велетенські хвилі, викликані підводними землетрусами. (Цунамі) 4. Гарячі джерела, які періодично б’ють у вигляді фонтанів. (Гейзери) 5. Природний водний потік, що тече заглибиною-руслом. (Річка) 6. Горизонтальний рух повітря. (Вітер) 7. Природна заглибина, заповнена водою. (Озеро) 8. Невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою. (Острів) 9. Верхній пухкий родючий шар землі, на якому ростуть рослини. (Ґрунти) 10. Ділянки з багатою рослинністю в пустелях. (Оазиси) 11. Частина материка, що омивається з трьох боків водою. (Півострів) 12. Океан, що омиває всі материки, крім Африки. (Тихий) 13. Брили льоду, що відкололися від материкових льодовиків. (Айсберги) 14. Найбільша пустеля на Землі. (Сахара) 15. Найглибша океанічна западина світу. (Маріанська) 16. Материк, на якому розміщена одна країна. (Австралія) 17. Частина океану, що відокремлена від нього суходолом. (Море) 18. Найкрасивіші морські споруди. (Коралові рифи) 19. Форма рельєфу, що утворюється внаслідок розмивання пухких порід тимчасовими водотоками. (Яри) 20. Точки на земній поверхні, через які проходить земна вісь. (Полюси) 21. Висота місця над рівнем океану. (Абсолютна висота) 22. Область у надрах Землі, де виникає землетрус. (Епіцентр) 



Загадки для залу 

1. Країна без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води. (Карта) 2. Такий великий, що займає увесь світ, такий малий, що в щілину за- йде. (Повітря) 3. Є моря, а плисти не можна, є шляхи, а не пройдеш, є земля, а не поореш. (Карта) 4. Золоте сховалось, а срібне показалось. (Сонце і місяць) 5. Іде лісом — не шелестить, іде водою — не плюскотить. (Сонячний промінь) 6. Без рук, без ніг, а тільки з рогами, та ходить попід небесами. Що це? (Місяць) 7. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (Блискавка) 8. Летіло золото, а стало болото. (Дощ) 9. Прийшов хтось та взяв щось; бігти за ним — не знаю за ким, бо пішов туди — не знати куди. (Вітер) 10. Торох, торох, розсіявся горох, почало світати — нема чого збирати. (Зорі на небі) Назва команди За емблему, девіз, одяг команди 1 завдання (привітання команд) 2 завдання (5 хв) 3 завдання (10 с) «Роздуми Робінзона Крузо» 4 завдання 5 завдання «Відшукайте другу половину» 6 завдання «Допоможіть товаришу!» 7 завдання (конкурс капітанів) Загальна сума баів А Б 9-А «Геошок» 9-Б «Невгамовні» 9-В «Діти вулкану» 9-Г «Блискав- ка» За емблему, девіз, одяг команди — 5 балів. Завдання 1— 5 балів Завдання 2— кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Завдання 3— правильна відповідь оцінюється 3 балами. Завдання 4— правильно виконане завдання оцінюється 3 балами. Завдання 5— найшвидше виконане завдання — 3 бали, інші — 1 бал. Неправильно виконане завдання не оцінюється. Завдання 6— кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Завдання 7 — (А) найшвидше виконане завдання — 5 балів, інші — 4 бали. Неправильна відповідь не оцінюється. Завдання 7— (Б) кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. 

   Література 1. Тиждень географії в школі.— Х.: ВГ «Основа», 2005. 2. Географічний брейн-ринг // Шкільний світ.— К., 2005. Мазур Н. В., ЗОШ № 97, м. Львів

Понеділок

1.Відкриття тижня. Лінійка «З історії географії». Ознайомлення з планом проведення тижня.

2. Екологічна бесіда з учнями початкових класів

3. Інтелектуально-розважальна гра «Хто зверху» (8-11 кл.)
Вівторок

1.«Мандрівка в країну Кросвордію» (розгадування кросвордів ).

2. Гра-змагання для учнів 7-го класу «Щасливий випадок».

3. «Географічна показуха» — гра для учнів 8-го класу.


Середа

  1. Гра для учнів 10-го класу «О, щасливчику!»

  2. Конкурс екологічних міні-плакатів «Планета в небезпеці. Захистимо її».

Четвер


  1. Інтелектуально-розважальна гра «Географічний футбол» (6 - 9 кл.).

  2. Тематична гра «Галопом по Європі» для учнів 10-11 класів

П’ятниця



  1. Інтелектуальна гра з географії України для учнів 8 - 9 класів

  2. Підсумки тижня. Вітання і нагородження переможців.


Відкриття тижня географії
Лінійка

Наук на світі є багато

Їх навіть важко полічить,

Та географію слід добре знати,

щоб всесвітом оволодіть.
Наука ця відома вам усім,

Та я ще раз про неї розповім.

Хто хоче знать планети біографію,

Вивчає хай предмет цей — географію.


Із нею добре треба подружитись,

Куди не кинься — треба її знать,

Щоб гарно жити й на відмінно вчитись,

Навіть для того, щоб відпочивать.


Книгу, атлас, карту я дістану,

Які цікаві сторінки!

Ви з ними станете товаришами.

Вони найкращі вам помічники.


Географія цікава, мандруватимете ви

На моря і океани, пречудові острови.

Разом із мандрівниками відкриватимете світ.

Тож скажіть ви незвичайній цій науці всі «Привіт!».


Ведучий:

Географія — одна з найдавніших наук. Майже 5 тисяч років вона займається описом країн, морів, океанів. Більшість з вас пам’ятає географа Жака-Марія-Франсуа Паганеля — героя Жуля Верна «Діти капітана Гранта». Ще тоді, понад 100 років тому, коли розгорталися описані в творі події, він висловив щире занепокоєння майбутнім географії, побоюючись, що незабаром на Землі вже нічого буде відкривати.


Ведуча:

А й справді, чи не втратила зараз наука про Землю свого призначення, чи не вичерпала вона всіх можливостей? Чи не перетворилася вона справді на «візничу науку», яку так не поважала мадам Простакова з фонвізінського «Недоростка»? Ні! Лише на перший погляд може здатися, що географія вже виконала свою історичну місію і не має перспектив розвитку, що вона вже втратила притаманну їй колись романтику пошуків і відкриттів. Насправді ж розвиток науки такий безмежний, які безмежні можливості пізнання природи.


Чим географія нас приваблює?

Тим, що нові висвітлює обрії,

Тим, що весь світ завжди відкриває

І жити цікаво нам всім дозволяє.


Без віз переходимо різні кордони,

Нас не зупинять грізні перепони.

Науки цікавішої у світі немає

Хто з нами не згоден? Таких тут немає.


Географія чудова, енергійна і жива.

Озирнись лише довкола, глянь, які навкруг дива:

Ріки, гори, полонини, айсберги, ліси, долини,

Флора й фауна усюди — їх повинні знати люди.


Ведучий:

Теперішня географія — це вже не колишня описова наука, де основним завданням дослідження були невідомі тоді землі й країни. Часи відкриттів великих незвіданих земель вже давно минули: люди обійшли суходолом і водою майже всю планету й до того ж постійно розглядають її з космосу. Отже, так званих «білих плям» на її поверхні залишилося небагато.


Ведуча:

Перед географією стоїть тепер нове завдання: вивчити, як все влаштовано на нашій планеті, й пізнати взаємодію між поверхнею, ґрунтами, водою, кліматом, рослинним та тваринним світом і діяльністю людини. Сучасна географія перетворилася на науку, котра вивчає природу Землі з метою її збереження в ході господарського використання, що особливо важливо.


Ведучий:

Якщо раніше географи відкривали для людей Землю, на якій ми з вами живемо, то зараз перед ними завданням номер один є врятувати нашу планету від нерозумного розтринькування її багатств за умов незнаних масштабів зростаючого навантаження на природу. Отже, географи сьогодні не так романтики, мандрівники, як інженери-лікарі Землі.

Планета Земля — наш рідний дім,

Тож треба уявляти, що є в нім.

Не можна не знати материків,

Річок і таємничих островів,

Рівнин, гірських систем, вершин.

Вулканів та морських глибин.


У космосі планета обертається,

Зима весною вже зміняється,

Надвечір’я підганяє ранки,

І день шукає ніч безперестанку.


Географія допомагає

Зв’язати все від краю і до краю,

Що було колись і є пізнати.

Аби майбутнє привітати.


Кличуть нас материки і океани,

Кличуть таємниці дивних міст,

І, здається нам, хто не мандрує,

Той не знайде сенс життя, а може й його зміст.


Вам знання цього предмета

Не зашкодять у житті.

Тож старанно і завзято

Географію учіть!



Інтелектуальна гра з географії «Хто зверху?»

Мета: виробляти вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці;

розвивати пізнавальні здібності учнів, інтерес до географії як до науки, творчу активність, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.



Пояснення: У грі беруть участь дві команди — хлопців та дівчат.

Дуель команд дівчат і хлопців ділиться на п’ять раундів, що складаються з різних конкурсів. Переможець визначається у фінальному, шостому раунді, де бали переможця зростають удвічі. Ведучі є капітанами команд, тобто ведуча є капітаном команди дівчат, а ведучий – капітаном команди хлопців. Команда складається з п’яти учасників: по одному представнику від 8-11 класів та ведучого.



Хід гри

Ведучий. Доброго дня! Ми вітаємо Вас на інтелектуальній грі - конкурсі «Хто зверху?»!

Ведуча. Хто розумніший - чоловіки чи жінки? Тисячі років людство шукає відповідь на це філософське питання. Та сьогодні ми переконаємося в тому, що дівчата не лише найчарівніша половина людства, а й найрозумніша.

Ведучий. І сама наївна… Адже відмінницями в школі є завжди дівчата, а керівні посади та депутатські крісла зазвичай займають чоловіки!

Ведуча. А я все одно переконана, що найрозумніші – дівчата , і ми сьогодні в цьому переконаємо усіх присутніх. (представляє команду дівчат, вказуючи на їх риси характеру та досягнення )

Ведучий. Ми дуже раді , що у дівчат така сильна команда, але й команда хлопців нічим не гірша .(представляє аналогічно команду хлопців)

Ведуча. Так, суперники у нас гідні поваги. Але у нас є ще й верховний суддя цієї неперевершеної гри – пані Справедливість. І вона - жінка!

Суддя. Вітаю ведучих, команди дівчат, хлопців та глядачів. Давайте домовимось – за мною об’єктивність, за Вами – цікавий двобій ерудованості, логіки, інтелекту. І нехай переможуть найсильніші!

Ведуча. Тобто ми – дівчата.

Ведучий. Дякуємо пані суддя. Дуель поставить все на свої місця. На шляху до перемоги у кожної команди є п’ять конкурсів та фінальне завдання. Кожен конкурс оцінюється у 10 балів. Але команда переможець у кожному конкурсі може поповнити свою скарбничку ще на п’ять балів, якщо зможе розв’язати бонусне завдання.

Ведуча. Дякую, я впевнена дівчата наберуть максимум балів і дістануть можливість подвоїти попередню кількість балів, яка розділяється між учасниками-переможцями. Все зрозуміло. Починаємо.

Ведучий. Дівчата , але ж нуль не подвоюється !

У нас залишилася одна незавершена справа – хто починає перший раунд?



Ведуча. Звичайно ж хлопці, як сильна половина людства!

Ведучий. Отже, перший конкурс, перший раунд.

Раунд 1

«Збери літери»

Ведуча. Ми позмагаємося в конкурсі «Збери слова».

Неодхідно за три хвилини зібрати найбільше слів , використовуючи літери слова гідрометцентр

Ведучий. Час пішов

( метр, центр, гід, цемент, дріт, оцет, метро, горе, трон, Немо, рід, мер, тір, ретро )

СУДДЯ. Час вичерпано. Заслухаємо слова.

Бонусне запитання: За звичаєм однієї з релігій тіло покійника має бути віддане одній з п’яти стихій : перша – дерево, друга – земля, третя – вода, четверта – повітря, а яка п’ята? (Вогонь)

Ведучий. Пані Справедливість, скільки балів одержали команди?

Суддя. Рахунок__________ На користь_______.

Раунд 2

«Вірю - не вірю».

Ведуча. Другий конкурс «Вірю - не вірю». Кожній команді по черзі ми читатимемо твердження, а члени команди повинні вирішити - правдиве воно чи ні . За кожне правильно вгадане твердження команда отримає 1 бал.

Ведучий. Твердження для команди дівчат :

  1. Вірите, що тривалість дня на екваторі змінюється (ні )

  2. Вірите, що першу навколосвітню подорож здійснив Магеллан?

(так)

  1. Вірите, що першовідкривачем Америки був Амеріго Веспуччі ? (ні, Христофор Колумб)

  2. Чи вірите ви, що пігмеї – це високі люди в лісах Африки.(Не вірю).

  3. Чи вірите ви, що Гренландія в перекладі означає «Зелена країна»? (Вірю).

  4. Чи вірите ви, що най північніший півострів Землі – це Аравійський? (Не вірю)

  5. Чи вірите ви, що мусони змінюють свій напрямок двічі на рік? (Вірю).

  6. Чи вірите ви що жук богомол є рекордсменом за розмірами тіла серед комах ? (Вірю. Довжина його тіла 26 см. )

  7. Чи вірите ви, що Балтійське море найбільш солоне море у світі? (Не вірю).

  8. Чи вірите ви, що в Україні є озеро Китай? (Вірю).

Ведуча. Твердження для команди хлопців :

  1. Чи вірите ви, що Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?

  2. Чи вірите ви, що Африка найбільший уламок Гондвани (Вірю)?

  3. Чи вірите ви, що Ґвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?

  4. Чи вірите ви, що Мозамбіцька протока — найдовша у світі (Вірю)?

  5. Чи вірите ви, що Африку відкрив Васко-да-Ґама (Не вірю)?

  6. Чи вірите ви, що вітри пасати мають сезонний характер? ( ні)

  7. Чи вірите ви, що на гербі Австралії можна побачити кенгуру(Вірю)?

  8. Чи вірите ви, що земна кора має найбільшу товщину в Гімалаях? ( вірю)

  9. Чи вірите ви, що морський шлях в Індію відкрив Васко да Гама (вірю)

  10. Чи вірите ви, що в Червоне море не впадає жодна річка? (Вірю).

Бонусне запитання:

Ератосфен вперше ввів цей термін замість замість «перипл» та «перигез», що використовувались раніше, тому його називають його батьком. Назвіть цей термін.(Географія)



Ведучий. Пані Справедливість, скільки балів одержали команди?

Суддя. Я дізналася дуже багато цікавих фактів, і рада вашим успіхам. Рахунок__________ На користь_______.

Раунд 3

«Хто я?»

Ведуча. Зараз ми переходимо до конкурсу «Хто я?».

Ведучий. Один із гравців команди отримає картинку, правда він її бачити не буде (бачитимуть зображення члени команди, воно буде спроектоване на екран позаду учасника ), на якій може бути предмет, або людина, які мають відношення до математики..

Завдання учасника - вгадати, що це за предмет чи персонаж, ставлячи до членів команди запитання, на які вони можуть відповідати лише «так» або «ні»



Ведуча. Почнемо з хлопців?

Ведучий. Чому б і ні ? Кого з моїх «орлів» дівчата хочуть бачити?

Ведуча викликає одного із учасників

(Команда відгадує картинку із зображенням глобуса).

Ведуча. Кого з моїх красунь ти вибираєш для участі в конкурсі?

Ведучий викликає одного із учасників

(Команда відгадує картинку із зображенням Сонця)

Ведучий. Пані Справедливість, хто Вам у цьому конкурсі сподобався більше? Ну і скільки у нас балів?

Суддя. Обидві команди просто супер, але пощастило в цьому конкурсі команді - ____.

Бонусне запитання:

Якщо він спить вічним сном, то ні для кого не становить загрози,коли він просто спить, то небезпечний, а якщо він дрімає, то є небезпечним тільки для необачних. Назвіть його . (Вулкан)


Раунд 4

«Бліц»

Ведучий. Наш наступний конкурсу «Бліц». Ми будемо ставити запитання і за 2 хвилини команда має дати якомога більше правильних відповідей. Відповідь має бути лаконічною «Чоловік» або «Жінка».

Ведуча. Я думаю Ведучий, Ви не проти, якщо ми розпочнемо перші. Отже дорогенькі хлопчики Ваша хвилина пішла.

    • Радянський автомобіль, що випускався в Польщі під назвою «Варшава» ( жінка «Побєда»)

    • В автомобілі якої країни вперше з’явилися ремені безпеки ( жінка.Швеція)

    • Острів, який росте на пальмі ( чоловік .Кокос)

    • Пряність,яку англійці називають перечним цукром (жінка.Кориця)

    • Батьківщина часнику та цибулі.( чоловік. Китай)

    • Країна – батьківщина огірків (жінка. Індія)

    • Країна – лідер у виробництві кави. (жінка. Бразилія)

    • Кухар на судні (чоловік.Кок)

    • Яка тварина Південної Америки виконує роль санітара (чоловік.Броненосець)

    • Найкоротша назва тварини (чоловік . Як)

    • Птах, назва якого збігається з прізвищем письменника (чоловік. Гоголь)

    • Ведучий. Дівчата, ви готові?

Ведуча. Завжди готові.

Ведучий. Час пішов.

    • Комаха, яка приносить збудника сонної хвороби (жінка. Муха цеце)

    • Священна тварина Індії (жінка. Корова)

    • Дерево- найкраща сировина для виготовлення музичних інструментів (жінка. Ялина)

    • Рослина, якій поставили золотий пам’ятник в американському штаті Айдахо (жінка. Кукурудза)

    • «Хлібне» дерево Сибіру ( чоловік. Кедр)

    • Яка рослина має найбільший приріст росту за добу 9ЧОЛОВІК. Бамбук)

    • Дерево – символ Одеси. (жінка. Акація)

    • Найтвердіший природний матеріал. (чоловік. Алмаз)

    • Найсухіший материк Землі (жінка. Австралія)

    • Найбільша частина світу. (жінка. Азія)

    • Найвищий материк на Землі. (жінка. Антарктида)

    • Яка річка стерла дні відліку (чоловік. Дністер)

Ведучий. Пані Справедливість, хто у цьому конкурсі був кращим ?

Бонусне запитання: Яка протока з’єднує два моря, два океани і розділяє два півострови, два материки, дві частини світу і дві держави? (Берингова протока)

Суддя. Рахунок__________ На користь_______.

Раунд 5

«Відгадай пісню»

Ведуча. А зараз, дорогі хлопчики, мій улюблений конкурс «Відгадай пісню»

Я думаю, що моїм подругам рівних не буде.



Ведучий. Ми це ще побачимо.

І так, умови конкурсу : один з учасників конкурсу, вдягнувши навушники, прослухає пісню. Після цього він має своїй команді показати те, про що співається так, щоб його друзі відгадали назву пісні, або її заспівали.



Ведуча. Підказка : в пісні йде мова про географію

Ведучий. Ну що, «чемпіонки» почнете першими?

Ведуча. Звичайно.

( Ведучий кличе одну з учасниць, яка і буде слухати пісню і показувати її членам команди. Потім це ж саме зробить ведуча.)

Пісні для конкурсу : «Лондон – Париж», «Пісня Червоної шапочки» чи інші.

Ведучий. Пані Справедливість, Вам слово!

Бонусне запитання: Як називається лінія, вище якої снігу випадає більше, ніж може розтанути? (Снігова лінія)

Суддя. Рахунок__________ На користь_______.

Фінал

Ведуча. Щоб остаточно визначити переможця проведемо гру - показуха

Ведучий. Кожна команда одержить по 5 географічних термінів, які потрібно показати.

Вітер Дощ

Мороз Спека

Ураган Екватор

Меридіан Гора

Ріка Термометр
Ведуча. Пані Справедливість, Вам слово!

Суддя. Перемогу святкують ______________________.

Їх рахунок подвоюється.

Але я хочу сказати, що сьогодні перемогла наука. Ми побачили, що знання нам потрібні завжди і всюди – чи то ми хлопці, чи дівчата. Знання потрібні кожній людині, незважаючи на її стать, адже гендерна рівність – запорука розвинутого суспільства. Рівноправна участь жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства та держави є важливою умовою й гарантією утвердження демократії в Україні та запорукою її європейської інтеграції.

ГРА „О,ЩАСЛИВЧИКУ!”

(для учнів 10-го класу)


Відбірковий тур

1. Розмістити країни в порядку зменшення випуску автомобілів:

а) Японія (1); в)США (2);

б) Італія (4); г) Німеччина (3).

2. Розмістити країни в порядку зменшення площі:

а) Канада (2); в) Китай (3);

б) Росія (1); г) Україна (4).

3. Розмістити країни в порядку зменшення в них кількості українців:

а) Росія (1); в) Казахстан (2)\

б) Молдова (3); г) Канада (4).

4. Розмістити океани в порядку збільшення площі: ,

а) Атлантичний (3); в) Північно-Льодовитий (1);

б) Тихий (4); г) Індійський (2).

5. Розмістити материки в порядку відкриття:

а) Австралія (3); в) Антарктида (4);

б) Америка (2); г) Африка (1).

6. Розмістити планети в порядку віддалення їх від Сонця:

а) Земля (2); в) Меркурій (І);

б) Сатурн (3); г) Плутон (4).
І тур

1. Першим досяг берегів Америки:

а) Д. Кук; б) Ф. Магелан; в) Васко да Гама; г) Х. Колумб.

2. Найближча до нас зірка:

а) Сиріус; б) Сонце; в) Альфа Центавра; г) Полярна.

3. Географії немає:

а) без книжки; б) без людини; в) без карти; г) без води.

4. Перша навколосвітня подорож тривала ... днів:

а) 1042; б) 1001; в) 1057; г) 1081.

5. Ганімед — це супутник:

а) Юпітера; б) Сатурна; в) Меркурія; г) Плутона.

6. Найбільше за площею озеро в Україні:

а) Синевир; б) Ялпуг; в) Вікторія; г) Світязь.

7. Грошова одиниця Італії:

а) динар; б) євро; в) песо; г) ліра.

8. Країна, що виробляє найбільше паперу:

а) Японія; б) Фінляндія; в) Німеччина; г) США.

9. Умовні знаки, якими на картах відображають річки, належать до:

а) значкових; б) фігурних; в) контурних; г) лінійних.

10. Кільця існують навколо планети:

а) Сатурн; б) Меркурій; в) Земля; г) Нептун.

11. Назву Тихому океану дав:

а) Колумб; б) Магеллан; в) Кук; г) Марко Поло.

12. «Астероїд» означає:

а) „зіркоподібний”; б) „кулястий”; в) „падаючий”; г) „яскравий”.
IІ тур

1. Першу навколосвітню подорож здійснив:

а) Колумб; б) Веспуччі; в) Магелан; г) Васко да Гама.

2. Марс має супутники:

а) один; б) два; в) багато; г) жодного.

3. Астероїди - це:

а) „падаючі зірки”; б) планети-карлики”; в) „хвостаті зірки”;

г) „кошлаті зірки”.

4. Точки, через які проходить вісь Землі:

а) екватор; б) полюси; в) тропіки; г) меридіани.

5. Флюгер — прилад для визначення:

а) сили вітру; б) вологості повітря; в) кількості опадів;

г) хмарності.

6. Найбільша за площею область України:

а) Черкаська; б) Київська; в) Одеська; г) Полтавська.

7. Столиця Бельгії:

а) Тирана; б) Брюссель; в) Андорра; г) Амстердам.

8. Перше місце з вирощування маслин належить:

а) Франції; б) Італії; в) Німеччині; г) Англії.

9. Не існує масштабу:

а) числового; б) контурного; в) лінійного; г) іменованого.

10. Першим відвідав Індію:

а) Колумб; б) Нікітін; в) М.Поло; г) Васко да Гама.

11. Висоту схилів вимірюють:

а) лінійкою; б) нівеліром; в) метром; г) рулеткою.

12. Колумб до відкриття Америки здійснив мандрівки:

а) три; б) п'ять; в) чотири; г) шість.
III тур

1. Сузір'я, яке не є зодіакальним:

а) скорпіон; б) лев; в) стріла; г) терези.

2. Зображення в масштабі невеликої ділянки за допомогою умовних знаків:

а) карта; б) фотознімок; в) план місцевості; г) малюнок.

3. Небесні тіла вивчають за допомогою приладу:

а) мікроскопа; б) калейдоскопа; в) телескопа; г) бінокля.

4. Планета, яка не має супутника:

а) Марс; б) Юпітер; в) Венера; г) Уран.

5. Водосховище в Україні, найбільше за площею:

а) Кременчуцьке; б) Каховське; в) Київське; г) Дніпровське.

6. Світовий рекорд швидкості поїзда встановлено:

а) у Франції; б) в Англії; в)у Німеччині; г) у США.

7. До країн великої сімки входять:

а) Канада; б) Швейцарія; в) Іспанія; г) Австрія.

8. До регіону Західної Європи не належить країна:

а) Італія; б) Швейцарія; в) Нідерланди; г) Китай.

9. До хімічного складу Сонця входить:

а) кисень; б) сірка; в) водень; г) вуглекислий газ.

10. Найяскравіша зірка на небі:

а) Альфа Центавра; б) Антарес; в) Полярна; г) Сиріус.

11. Місяць — це:

а) комета; б) зірка; в) астероїд; г) супутник.

12. Найбільший астероїд:

а) Цербера; б) Веста; в) Ганімед; г) Галлея.
IV тур

1. Уявна лінія, яка ділить земну кулю на північну та південну півкулі:

а) екватор; б) полюс; в) вісь; г) тропік.

2. Прилад для вимірювання тиску повітря:

а) барометр; б) флюгер; в) гігрометр; г) нівелір.

3. Найменшою з перерахованих є планета:

а) Земля; б) Уран; в) Плутон; г) Марс.

4. Лазарєв та Беллінсгаузен відкрили:

а) Америку; б) Азію; в) Австралію; г) Антарктиду.

5. Найбільший експортер пива:

а) Італія; б) Франція; в) США; г) Німеччина.

6. Китай — країна, яка вирощує найбільше:

а) цибулі; б) бананів; в) пшениці; г) маслин.

7. Океан на Місяці має назву:

а) Бур; б) Криз; в) Сліз; г) Дощів.

8. Зоряний світ – це:

а) Всесвіт; б) Сонячна система; в) Галактика; г) Сузір’я.

9. Умовні знаки, яких не існує:

а) контурні; б) значкові; в) лінійні; г) геометричні.

10. Столиця Албанії:

а) Андорра; б) Тирана; в) Валлетта; г) Лісабон.

11. Атомна електростанція, якої в Україні не існує:

а) Рівненська; б) Запорізька; в) Криворізька; г) Хмельницька.

12. До міст-мільонерів України належать:

а) Кривий Ріг; б) Львів; в) Донецьк; г) Запоріжжя.

ЕКОЛОГІЧНА БЕСІДА З УЧНЯМИ

ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Заходять Турист і Юннат. Турист кидає на підлогу папірець.
Юннат. Скільки можна тебе вчити?! Золоте правило туриста звучить так: скільки сміття приніс з собою, стільки й забери”.

(запихає папірець у рюкзак)

Здрастуйте, діти! Давайте будемо знайомитися. Я – юннатик, а це горе - турист, який зовсім не вміє поводитися у природі.



Турист. Чого це я не вмію? Я вмію вогнище розпалювати, купатися, квітів назривати можу багато.

Юннат. Ось, бачите, як він вміє поводитися! Подивись на квіточки, помилуйся ними, але – не рви! Якщо вже дуже хочеться зріж ножем 3 квіточки, постав їх вдома у підібрану вазочку. І матимеш гарний букет, а не просто оберемок. А ще краще – сфотографуй квіти або замалюй.
Турист. А чому?

Юннат. Тому, що серед їх можуть бути рідкісні види, яких залишилось дуже мало. Або це можуть бути цілющі рослини, які необхідні хворим.

Турист. А я не знаю, які рослини лікарські.

Юннат. Соромно. Їх знають і вміють збирати навіть діти (звертається до дітей). Давайте назвемо лікарські рослини нашого краю.

Турист. Може ви ще й знаєте, які рослини занесені до Червоної книги (діти перелічують).

Юннат. Молодці! Між іншим, кожен з вас може висіяти насіння лікарських рослин у себе на городі і матиме вдома власну аптеку. Так робили, ще за часів Петра І!

Турист. І соснові ліси Петро І наказував саджати в степу. Щоб потім будували з них кораблі.

Юннат. Ліси й досі залишаються одним з найголовніших багатств. Ось тільки жаль, що багато туристів не вміють в них поводитися.

Турист. (звертається до дітей). А ви вмієте? (діти перелічують заходи).

Юннат. Нам всім треба пам’ятати, що кинутий папірець не згниває 2 роки, а пляшка або консервна банка можуть поранити ногу через багато років. На місці вогнища нова трава виросте ще не скоро.

Турист. Я все зрозумів. Природа дуже ніжна і вразлива. Поводитись з нею треба обережно.

Юннат. Скоро настане весна. Було б добре, коли б ви пішли до лісу, щоб допомогти пошкодженим деревам і кущам, щоб прибрати сміття.

Турист. А я хочу попросити вас, щоб ви навчили поводитись в природі своїх друзів, так як навчили сьогодні мене.

Юннат. А тепер можна нарешті сказати, чого ми до вас насправді прийшли. Зараз в нашій школі проводиться тиждень географії.

Турист. Це дуже цікава наука про Землю.

Юннат. Вона вивчає моря, річки, гори, рівнини.

Турист. А ще – зорі, планети, комети.

Юннат. А ще – далекі мандрівки.

Турист. А ще – людей і їх заняття.

Юннат. Тобто все, що нас оточує. Географія – старша сестра вашого природознавства.

Турист. А ми прийшли до вас сьогодні, щоб дізнатися чи добре ви знаєте природознавство.

ПРОВОДИТЬСЯ ВІКТОРИНА

Загадка.

  1. Як станеш на просторі ти скажи, що це за диво:

і видно край, але дійти до нього неможливо. (Горизонт).

  1. Викликаються 2 учасника. Хто швидше і правильніше підпише сторони горизонту.

Загадка.

  1. Я для людини друг чудовий.

Мене бери в похід.

І я вкажу безпомилково

Де північ, південь, захід, схід. (Компас).


  1. Що таке глобус? (Модель Землі).

  2. Що таке екватор? (Уявна лінія, що ділить землю на дві півкулі).

  3. Учні по черзі називають моря. Хто назве останнім, той переміг.

  4. Скільки триває доба? (24 год)

Загадка.

  1. Гарне, добре на всіх людей дивиться, а людям на себе дивитись не дає. (Сонце).

  2. Учні на листочках пишуть назви материків. Хто перший правильно виконає завдання – переможець.

  3. Конкурс акторів (зобразити мімікою, рухами тварин).

а) зубр;

б) жовтопуз;

в) кіт лісовий.

«ГЕОГРАФІЧНЕ ДОМІНО»
Категорія учнів: учні 9-10 класу

Мета:


  • закріпити головні поняття розділів „Україна на карті світу” та «Населення».

  • організувати активну діяльність учнів, спрямовану на відбір істинних та інших інваріативних ознак, що відображають суть предмету.

  • розвивати навички роботи в групі, спираючись на довіру, відкритість, творчий пошук та зацікавленість.

  • поставити учнів в однакові умови оцінювання через групову роботу та індивідуальний підхід.

Обладнання:

  • три поля (на 2-х зображенні контури України, на 1 – Європи). Поля розграфлені на 21 клітинку кожне. В клітинки вписано відповіді на запитання ведучого;

  • 63 картки з фрагментами різних карт України з одного боку та номери запитань з другого;

  • 2 аркуші із запитаннями до гри;

  • пояснювальна записка з правилами гри.

Правила гри:

  • розділити клас на групи. Доцільно створити групи по 5-10 чоловік, що дає можливість кожному учасникові взяти участь у грі. Кількість відповідей фіксує командир;

  • ведучий тримає у себе банк карток і запитання. Гравці не повинні бачити картки;

  • ведучий дістає з банку картки і зачитує запитання;

  • гравці швидко шукають на своїх полях відповідь, яку вони вважають правильною (кожен на своєму полі). Правильною є відповідь лише на одному з полів;

  • коли гравець вважає, що знайшов правильну відповідь, він піднімає руку;

  • хто перший піднімає руку, той отримує картку від ведучого. Командир команди фіксує учня та номер картки;

  • отриману картку гравець накладає на клітинку-відповідь таким чином, щоб зверху був номер:

а) якщо відповідь правильна, картка лягає на своє природне місце;

б) якщо відповідь неправильна, то при перевірці виявиться, що картка лежить не на своєму місці;



в) якщо жоден із гравців не вважає, що має у себе на полі правильну відповідь, ніхто не піднімає руки, то проігнорована картка вилучається з гри.

  • Ведучий ставить запитання доти, доки в нього не залишиться карток. Проігноровані картки вважаються задіяними і другий раз у гру не вводяться.

  • Після цього ведучий або командири команд-суперників перевертають картки на ігрових полях так, щоб фрагменти карт були зверху.

  • Переможцем вважається та група, в якої утворилася найправдивіша карта України чи Європи.

  • Для команд, що не вибули з гри, пропонується додаткове завдання на карті.

Запитання до гри:

  1. Як називається перевищування рівня смертності над рівнем народжуваності? (депопуляція)

  2. Як називається результат перевищення народжуваності над смертністю? (природній приріст)

  3. Як називається переміщення людей з одного місця проживання на інше? (міграція)

  4. Як називається процес зростання частки міського населення, поширення міського способу життя та підвищення ролі міст у житті суспільства? (урбанізація)

  5. Назвіть процес, у результаті якого виникла українська діаспора. (еміграція)

  6. Як називається форма державно-політичного устрою суспільства заснована на визнанні народу як джерела влади, його права брати участь у вирішенні державних справ? (демократія)

  7. Як називається форма правління, за якої суверенні права на владу належать або всім дієздатним громадянам або їхній більшості? (республіка)

  8. Як називається форма державного устрою, за якою територія держави не має у своєму складі федеративних одиниць? (унітарна)

  9. Як називається визначення лінії державного кордону на місцевості? (демаркація)

  10. Як називається процес закріплення державного кордону міжнародними угодами? (делімітація)

  11. Як називається насильницьке приєднання однієї держави чи її території іншою? (анексія)

  12. Як називається наука, що досліджує територіальну організацію суспільства? (економічна географія)

  13. Як називаються населені пункти разом із зв’язками між ними, розміщені на певній території? (система розселень)

  14. Злиття багатьох міст і населених пунктів у єдине міське поселення називається ... (агломерація)

  15. Як називається лінія на суходолі або воді та уявна вертикальна площина, яка проходить через неї в повітряному просторі, і в надрах Землі і яка визначає рубіж держави та відділяє її від інших держав? (державний кордон)

  16. Незалежність держави, що полягає в її праві на власний розсуд вирішувати свої внутрішні й зовнішні справи без втручання в них будь-якої іншої держави називається... (суверенітет)

  17. Розташування певної території і господарських об’єктів на ній відносно інших територій та господарських об’єктів на них визначає... (ЕГП)

  18. Місце країни на політичній карті світу і її ставлення до різних держав та інтеграційних об’єднань визначає ... (геополітичне положення)

  19. Яка кількість адміністративних одиниць в Україні? (24 області + АРК)

  20. Слідування пасажирів, вантажів від місця відправлення до пункту призначення через проміжні території називається ... (транзит)

  21. Частина поверхні суші з властивими їй природними, а також створеними в результаті людської діяльності властивостями і ресурсами становить ... (територія)

  22. Наука, яка розглядає вплив географічних чинників на внутрішню і зовнішню політику називається ... (геополітикою)

  23. Як називається здатність суб’єкта до самоуправління на основі власного законодавства, право і можливість створювати будь-які національно-територіальні утворення і самостійно регулювати своє внутрішнє життя? (автономія)

  24. Політичне, соціальне і культурне співтовариство організоване державою та засноване на його географічному просторі називається ... (країна)

  25. Що є основним законом держави, який визначає її суспільний і державний лад, державний устрій, основні права і обов’язки громадян і має найвищу юридичну силу? (Конституція)

  26. Як називаються корінні жителі будь-якої країни чи місцевості? (аборигени)

  27. Як називаються території на яких історично проживає певний народ? (етнічні території)

  28. Як називаються народи, що мають місцеве походження? (автохони)

  29. Як називається сукупність зображень, які становлять офіційну емблему держави? (державний герб)

  30. Як називається розподіл населення за віковими групами і контингентами з метою вивчення демографічних і соціально-економічних процесів? (вікова структура)

  31. Як називається процес збереження в часі і просторі конкретної історичної міри даного населення, його кількісного та якісного складу? (відтворення)

  32. Як називається поділ країни на менші частини з метою організації управління на місцях? (адміністративно-територіальний устрій)

  33. Як називається цілеспрямована діяльність державних органів та інших соціальних установ з метою збереження або зміни існуючих тенденцій в демографічних процесах? (демографічна політика)

  34. Назвіть глибоке порушення відтворення населення, яке загрожує самому його існуванню. (демографічна криза)

  35. Як називаються різні види територіального переміщення населення? (механічний рух)

  36. Яка величина виражає відношення кількості населення до площі території? (густота населення)

  37. Співвідношення чисельності чоловіків і жінок у складі населення відображає ... (статевий склад)

  38. Вимушені мігранти, переселення яких було викликане загрозою втрати життя, здоров’я, обмежень в життєдіяльності, називаються... (біженці)

  39. Розміщення населення на території і форми його територіальної організації у вигляді системи поселень називається ... (розселення населення)

  40. Як називається в’їзд до країни? (імміграція)

  41. Частина населення країни, зайнята суспільно-корисною діяльністю, що приносить їй прибуток називається ... (ЕАН)

  42. Процес приєднання прилеглої до великих міст сільської місцевості називається ... (субурбанізація)

  43. Як називається історично-сформована стійка спільнота людей – плем’я – народність – нація – ... (етнос)

  44. Як називається населення визначеної території, яке має спільні звичаї, походження, історію та мову? (нація)

  45. Як називається частина населення країни, яка володіє необхідними фізичними та духовними здібностями, загальноосвітніми та професійними навичками для роботи в господарстві? (трудові ресурси)

  46. При досягненні якого віку за українським Законодавством жінкам надається право на пенсію? (55 років)

  47. Переважання пропозиції робочої сили над попитом на неї призводить до ... (безробіття)

  48. При досягненні якого віку за українським законом чоловікам надається право на пенсію? (60 років)

  49. „Вирощування” – специфічний спосіб організації і розвитку людської життєдіяльності представлений в продуктах матеріальної та духовної праці в системі соціальних норм і закладів, в духовних цінностях, в сукупності відносин людей з природою і між собою називається ... (культура)

  50. Суверенне політичне утворення, яке здійснює свої повноваження на певній території через діяльність особливої системи органів та організацій називається ... (державою)

  51. Ким і коли була створена перша Конституція України? (Пилип Орлик, 1710 рік)

  52. Система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей називається ... (мораль)

  53. Суспільно-корисна діяльність громадян пов’язана із задоволенням особистих і суспільних потреб, яка приносить їм заробіток, називається ... (зайнятість)

  54. Свідома, доцільна діяльність людини, в процесі якої вони видозмінюють зовнішню природу, опосередковують, регулюють і контролюють обмін речовин між собою та водночас змінюють власну природу називається ... (праця)

  55. Яким документом було остаточно закріплено незалежність України? (Акт проголошення незалежності України, 24 серпня 1991 р.)

  56. Примусове виселення людей з місця постійного проживання називається ... (депортація)

  57. Яким документом вперше в радянські часи був дійсно проголошений державний суверенітет України? (Декларація про державний суверенітет України, 16 липня 1990 р.)

  58. Показники якості життя, що визначаються тривалістю життя, рівнем освіти та рівнем життя називаються ... (ІЛР)

  59. За якою ознакою об’єднані ці міста: Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса, Харків? (міста-мільйонери)

  60. Сфера людської діяльності функцією якої є вироблення та використання теоретично-систематизованих знань про дійсність називається ... (наука)

  61. Суспільно-економічна форма руху трудових ресурсів; особливий спосіб залучення робочої сили до економічної системи називається ... (ринок праці)

  62. Знищення населення за національною ознакою називається ... (геноцид)

  63. Кому належать ці слова: „Держави стоять не на династії, а на внутрішній єдності і силі народу”? (Олена Теліга)


Підсумок гри: Виявлення переможця. Переможцем вважається та група, в якої утворилася найправдивіша карта України чи Європи.

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка