Математичні олімпіади в початковій школі Олімпіада



Скачати 189.46 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір189.46 Kb.

Підготувала



Олена Полякова,

методист НМЦ дошкільної і початкової освіти

ІППО КУ імені Бориса Грінченка

Математичні олімпіади в початковій школі
Олімпіада – це змагання в певній галузі знань і вмінь (культурній, навчальній і т.ін.), що має на меті з'ясування сил і підвищення рівня підготовки учасників.

Мета олімпіад – виявляти талановитих школярів, удосконалювати методи їхнього навчання, обмінюватися передовим досвідом викладання.

Види олімпіад:


  • шкільна олімпіада;

  • районна олімпіада;

  • міська олімпіада;

  • всеукраїнська олімпіада;

  • міжнародна олімпіада;

  • Інтернет-олімпіада.

Математичні олімпіади й конкурси, у яких може брати участь учень початкової школи:

  1. Евристичні олімпіади (ДЕО), розклад олімпіад розміщений на сайті ЦДО «Ейдос»: http://www.eidos.ru/olymp/schedule.htm




  1. Олімпіада «Сократ», http://www.develop-kinder.com




  1. Конкурс-гра «Кенгуру», www.kangaroo.com.ua




  1. Олімпіада «Російське ведмежа», http://www.rm.kirov.ru




  1. Міжнародний чемпіонат з розв'язування логічних математичних задач.

www.qbit.org.ua
Евристичні олімпіади (ДЕО)

ДЕО — це дистанційні евристичні олімпіади з багатьох предметів. Проводяться вони з 1997 року щомісяця або щотижня. Усьо­го з 1997 року проведено понад 100 дистанційних евристичних олімпіад з математики, інформатики, російської мови, літератури, англійської мови, фізики, хімії, астрономії, природознавства, економіки, фізкультури, історії.

Започаткував дистанційні евристичні олімпіади Андрій Вікторович Хуторськой — доктор наук, директор ЦДО «Ейдос». Він же очолив оргкомітет олімпіад. Розробкою евристичних завдань і перевіркою робіт займаються педагоги кафедр ЦДО «Ейдос», наукові спів­робітники Російської академії освіти.

Завдання на евристичних олімпіадах відкриті, без заздалегідь відомих відповідей.

Учень із будь-яким рівнем підготовки зможе виконати їх. Завдан­ня олімпіади проводиться без «прив'язування» до навчальних програм зі шкільних дисциплін, що дозволяє на належному рівні змагатися у творчості учням з достатньою різницею у віці й рівні базових знань. Завдання розподіляються за віковими групами: 1—4 кла­си (6-9 років), 5-8 класи (10-13 років), 9-11 класи (14-16 років). Реалізувати свій творчий потенціал вдається кожному.

За найбільш оригінальні роботи учасники олімпіад одержують призи, дипломи, а в деяких олімпіадах — медалі. Іноді оргкомітет робить подарунки ВСІМ учасникам олімпіади.


Олімпіада «Сократ»
Олімпіада «Сократ» — це міжнародна математична олімпіада-гра, що проводиться в Інтернеті, починаючи з 2005 року. Учасниками олімпіади є діти з 22 країн світу.

В Олімпіадах «Сократ» може взяти участь будь-який учень 1-9 класів, а також старші дошкільники. Олімпіадні завдання розробляються для дев'яти вікових груп.

Для участі в олімпіаді необхідний комп'ютер, підключений до мережі Інтернет.

Комп'ютер може знаходитися вдома у конкурсанта, у школі або в будь-якому іншому зручному для занять місці. На кількість учасників, що користуються одним комп'ютером, немає обмежень (важливо тільки, щоб третє, підсумкове завдання, виконувалося всіма, хто користується одним комп'ютером, у різний час).

Олімпіада «Сократ» — це гра: учасникам пропонується 18 завдань, до кожної з яких дається від 4 до 8 варіантів відповідей. Серед них тільки один правильний. Учасник повинен спочатку розв'язати завдання, а потім вибрати відповідь, що збігається з пропонованою. Завдання олімпіади оформлене як інтерактивна гра з підрахунком рейтингу в реальному часі.

Відповіді перевіряються за допомогою комп'ютера. Підсумки конкурсу підбивають у чотирьох номінаціях: «Цілковита перемога», «Один крок до перемоги», «На півдорозі до перемоги», «Ті, що стали на шлях до перемоги». Усі без винятку учасники конкурсу отримують сертифікат, за бажанням учасника, дані про нього можуть бути занесені в книгу: «Вони були перші», переможці одержують дипломи або грамоти.



Як провести конкурс у школі?

Учителям, що проводять конкурс у школі, потрібно:



  • зайти на сайт: http://www.develop-kinder.com/




  • зареєструвати школу в каталозі шкіл;

  • увійти за паролем у «кабінет учителя»;

• ознайомитися з корисною інформацією в «кабінеті», що дозволить легко провести олімпіаду.

Конкурс-гра «Кенгуру»
На виконання наказу Міністерства освіти і науки Україні 24.05.2000 р. № 149 «Про участь школярів України у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» проводиться в Україні спільно з Міжнародною асоціацією «KANGOUROU SANS FRONTIERES» («Кенгуру без кордонів») під егідою ЮНЕСКО на базі Львівського фізико-математичного ліцею при Львівському національному університеті імені Івана Франка. Метою конкурсу є популяризація математичних ідей та підтримка талановитих школярів, розвиток їхніх інтелектуаль­них здібностей, активізація творчої діяльності вчителів, вироблен­ня методичних рекомендацій щодо вдосконалення навчальних про­грам та підручників шляхом аналізу статистичних даних за резуль­татами конкурсу.

Уперше конкурс-гру «Кенгуру» в Україні було прове­дено 1997 року на базі кількох шкіл Старосамбірського району Львівської області та Львівського фізико-математичного ліцею при Львівському національному університеті імені Івана Франка. Те­пер це наймасовіше математичне та інтелектуальне змагання се­ред школярів нашої держави. Майже півмільйона учасників зібрав та об'єднав конкурс за 10 років.

Мета конкурсу - залучення учнів у цікавий і пізнавальний світ математики. Учасником конкурсу може бути кожний учень від 2-го по 11-й клас з усіх куточків України. Гра цікава як призерам Всеукраїнських олімпіад із різних предметів, так і тим, хто лише починає засвоювати ази чудової науки — математики.

Особливість конкурсу полягає в тому, що ані переможців, ані переможених тут немає. Кожна дитина знає, що це насамперед осо­биста перемога. Серед «кенгурят» понад 20 призерів Міжнародних предметних олімпіад і тисячі дітей, які вперше зацікавились мате­матикою саме під час конкурсу.


Олімпіада «Російське ведмежа»

Конкурс «Російське ведмежа — мовознавство для всіх» молодший брат популярного міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру — математика для всіх». Організатори конкурсу - Центр додаткової освіти для дітей «Обдарований школяр», м. Кіров (ЦДООШ), ТОВ «Слово», ТОВ «Гра». Наукове керівництво — Інститут лінгвістики Російського державного гуманітарного університету (м. Москва).

Контактні адреси й телефони на сайті:

http://www.rm.kirov.ru/
Центральний оргкомітет

Голова Оргкомітету: Ігор Соломонович Рубанов (ЦДООШ м. Кіров).

Науковий корівник конкурсу: Олена Володимирівна Муравенко (Інститут лінгвістики РДГУ, м. Москва).

Поштова адреса: 610002, м. Кіров, 2, а/я 1875, «Російське вед­межа».

Телефони: (8332)35-15-03, 35-15-04.

E-mail: center@extedu.kirov.ru с копією на sms@extedu.kirov.ru

Міжнародний чемпіонат

з розв'язування логічних математичних задач

Додаток


до наказу МОН України

від 23.02.2009 № 159



Правила

організації та проведення Всеукраїнського етапу

Міжнародного чемпіонату з розв'язування

логічних математичних задач

Всеукраїнський етап Міжнародного чемпіонату з розв'язування логічних математичних задач (далі — Чемпіонат) проводиться в Україні спільно з Міжнародним комітетом математичних змагань та Французькою федерацією математичних змагань на базі Вінницького міського центру з інтеграції до європейського та світового освітнього простору при середній загальноосвітній школі І—II ступенів — ліцеї № 7 м. Вінниці.

Метою Чемпіонату є популяризація математичних ідей та підтримка талановитих школярів, розвиток їх інтелектуальних здібностей, активізація творчої діяльності вчителів, створення дієвих передумов щодо інтеграції України до європейського та світового освітнього простору.

1. Організаційний комітет Чемпіонату

Організація і проведення Всеукраїнського етапу Міжнародного чемпіонату з розв'язування логічних математичних задач поклада­ється на Центральний організаційний комітет, який діє на базі Він­ницького міського Центру з інтеграції до європейського та світового освітнього простору при середній загальноосвітній школі І—II сту­пенів — ліцеї № 7 м. Вінниці.

Адреса Центрального оргкомітету: вул. Червоних партизанів, 21, м. Вінниця, 21018; тел. (8-0432) 61-37-95; тел/факс (8-0432) 57-06-27; e-mail: mikdandi@svitonline.corn



2. Участь у Чемпіонаті та порядок його проведення

Змагання проходять під егідою та за завданнями Міжнародного комітету математичних змагань (м. Париж, Франція) у чотири етапи:

I етап — чвертьфінал (заочний тур у грудні-січні);

II етап — півфінал (очний тур у березні);
ІІІ етап — національний фінал (очний тур у травні);
IV етап — міжнародний суперфінал (традиційно проводиться в м. Парижі протягом двох днів у
кінці серпня).

Учасники чвертьфіналу виконують завдання різного рівня складності відповідно до вікових категорій:

1-3 класи (5 задач)

4-5 класи (6 задач)

Центральний оргкомітет запрошує переможців чвертьфіналу для участі в очному півфіналі, що проводиться координаторами в один день у регіонах за текстами, наданими Центральним оргкомітетом. Виконані роботи півфіналістів надсилаються до Центрального оргкомітету для перевірки не пізніше наступного дня після прове­дення змагань.

Переможці півфіналу запрошуються до участі у Всеукраїнському фіналі, що відбувається щорічно у травні у м. Вінниці.

Міжнародний суперфінал проходить у серпні в м. Парижі.

Учасники півфіналу, фіналу, суперфіналу виконують завдання відповідно до кожної вікової категорії:


  • 1-3 класи — 1 година

  • 4-5 класи — 1 година 30 хвилин


Математична олімпіада – змагання, яке стимулює потяг учнів до самоосвіти, викликає поглиблений інтерес до математики, виробляє навички самостійної роботи, наполегливість, уміння долати труднощі. На математичних олімпіадах пропонуються задачі, які мають виявити рівень математичної підготовленості учнів, їхнє вміння логічно мислити, аналізувати, порівнювати, зіставляти, виконувати узагальнення.
   Олімпіади молодших школярів мають пропедевтичний характер. Основними рівнями математичних олімпіад учнів початкової школи є класні та шкільні. Міжшкільні і районні олімпіади проводяться за умов належної підготовки з боку працівників районних відділів освіти чи методичних кабінетів.
   В. Богданович відзначає такі особливості і необхідні умови ефективності математичних олімпіад молодших школярів:
   1. Масовість. Кожному учню повинна бути надана можливість узяти участь у олімпіаді. Реальним заходом забезпечення масовості є організація і проведення класних олімпіад.
   2. Опосередкована участь батьків чи старших братів і сестер у підготовці молодших школярів.
   3. Повне забезпечення вчителя задачним матеріалом, як до змісту завдань самої олімпіади, так і до завдань підготовчої роботи. Видання відповідного друкованого посібника масовим тиражем.
   4. Проведення олімпіади в умовах режиму, за якого кожен учасник має виступити успішно, тобто розв’язати хоча б одну задачу. Більшість учнів має справитися із двома-трьома задачами. Переможцями слід вважати третину учнів, яка має кращі результати у розв’язанні задач олімпіади. Усім учасникам олімпіади оголошується подяка і даруються листівки з відповідними записами.
   5. Поступовість у нарощуванні турів олімпіад.

У 2 класі проводяться тільки класні олімпіади, у 3 – класні та шкільні, у 4 – класні, шкільні та міжшкільні (районні)  

Не кожна дитина має змогу одержати допомогу в підготовці до олімпіади з боку старших членів сім’ї. Таку допомогу слід очікувати від учителя, плідної роботи на уроках та систематичної участі в роботі гуртка. Учитель повинен планомірно готувати учнів до участі в олімпіаді: розв’язувати з ними олімпіадні задачі, розповідати про порядок проведення олімпіади, стратегію поведінки на олімпіаді, здійснювати відповідну психологічну підготовку майбутніх учасників олімпіади, щоб досягти їх свідомої поведінки та запобігти стресовим ситуаціям.

Усі класні олімпіади бажано проводити 5 - 15 квітня, шкільні - 16-25 квітня. Якщо олімпіада продовжуватиметься і на міжшкільному рівні, то її можна провести 5- 15 травня.

Класні олімпіади проводяться на одному з уроків математики або в позаурочний час, тобто на п'ятому уроці (але після 15 -20 хвилин відпочинку). Проводяться за двома варіантами. Олімпіадні задачі мають бути роздруковані для кожного учня (аба записані на дошці). Розв'язання задач учні записують на окремих аркушах учнівського зошита. Дозволяється користуватися чернетками. Час виконання – 40-50 хвилин.

Переможці класних олімпіад стають учасниками шкільних олімпіад. Завдання шкільної олімпіади пропонується в одному варіанті, але її учасники сидять за окремими столами.


   Що стосується числа переможців, є потреба відзначити учнів, які набрали найбільшу кількість балів і посіли відповідно 1, 2 і 3 місця, щоб об’єктивно визначити тих, хто буде брати участь в олімпіаді наступного рівня. Визначення конкретних переможців стимулює дітей до активної самостійної роботи.

Зразки завдань олімпіади з математики
1 клас


  1. У трьох братів по 2 сестри. Скільки всього дітей у родині? Обведи правильну відповідь.

5; 9; 6.


  1. Що важче: 1 кілограм вати чи 1 кілограм заліза?

Вата; залізо; однаково.


  1. Горіло 7 свічок. Дві свічки погасли, а решту залишили освітлювати кімнату. Скільки свічок залишилось? Обведіть правильну відповідь.

7; 2; 5; 0.


  1. З-під воріт видно 8 котячих лап. Скільки котів у дворі? Запиши відповідь.




  1. На двох полицях 20 книжок. На верхній полиці на 6 книг більше, ніж на нижній. Скільки книжок на кожній полиці? Обведи правильну відповідь.

  1. і 16; 7 і 13; 20 і 6.




  1. Скільки кінців у 4 палиць? Запиши відповідь.




  1. Колоду розпиляли на 3 частини. Скільки розпилів зробили? Обведи правильну відповідь.

3; 2; 4.


  1. На одній шальці терезів 5 однакових яблук і 3 однакові груші, на іншій чаші – 4 таких самих яблука і 4 груші. Терези перебувають у рівновазі. Що легше: яблуко чи груша? Запиши відповідь.




  1. На дереві сиділи три пташки. До них прилетіли ще дві пташки. Кіт підкрався й схопив одну пташку. Скільки пташок залишилося на гілці? Обведи правильну відповідь.

3; 5; 4; жодної.


  1. Сума трьох парних чисел дорівнює 12. Напиши ці числа, якщо відомо, що доданки не рівні між собою.

_____ +_____ +_____= 12.


2 клас


  1. Біля будинку ростуть 2 липи, 5 яблунь і 8 груш. Скільки всього плодових дерев росте біля будинку?




  1. У хлопчика було 40 марок. 8 марок з малюнками рослин він обміняв на 5 марок з малюнками тварин. Скільки марок стало у хлопчика?




  1. Записано числа від 1 до 50. Скільки разів зустрічається цифра 3?




  1. Із чисел 10, 15, 17, 20, 22, 28, 31, 35 дібрати такі три числа, сума яких буде дорівнювати 70.




  1. Братові 18 років, а сестрі— 10. Скільки років буде братові, коли сестрі стане стільки, скільки йому зараз?




  1. Богдан, Максим і Руслан — брати. Богдан не старший за Максима, а Руслан не молодший за нього. Хто з них найстарший?



3 клас


  1. Задумай число, помнож його на 5, збільши у 2 рази, додай 4. Закресли одну цифру зліва, додай 11. Запиши хід дій і число, яке отримав.




  1. У сім'ї 2 матері, 2 дочки і бабуся з онукою. Скільки усього членів у родині?




  1. Сходинки в будинку ведуть від першого поверху до останнього. Хлопчик пройшов половину шляху і відпочиває на 5 поверсі. Скільки поверхів у будинку?




  1. Дві сестри знайшли разом 82 гриби. Коли старша сестра віддала меншій 12 своїх, грибів у них стало порівну. Скільки грибів було в кожної сестри спочатку?

  2. Половина периметра прямокутника — 30 см. Перша сторона — 21 см. На скільки сантиметрів довжина прямокутника більша, ніж його ширина?

  3. Як побудувати із 5 паличок два трикутники? Зроби малюнок.


Резерв. Віднови у записі пропущені цифри:

* 5 *

2 * 9

3 * *

* 3 6

4 клас


  1. Вибери такий вираз, для знаходження значення якого тобі дове­деться виконати всі чотири арифметичні дії. Розв'яжи його.

(2713•65 + 2713•35) - 2713•100 =

864375 - 42054 : 42054 - 321 • 67 =



(1923 - 671) • 61 + 11984 : 214 =

  1. Бабка-Стрибуха половину часу кожної доби червоного літа спа­ла, третю частину часу кожної доби танцювала, шосту части­ну — співала. Решту часу вона вирішила присвятити підготовці до зими. Скільки годин у добу Бабка готувалася до зими?

  2. Поставили поспіль 8 мішків. Вага першого мішка — 88 кг, вага кожного наступного — на 8 кг менше попереднього. Знайди масу всіх мішків.

  3. Відстань від міста А до міста Б 32 км, а від А до С — 40 км, від Б до С — 28 км. Виконай креслення. Кур'єр знаходиться в місті А, але йому треба відвідати міста Б і С, не повертаючись назад у місто А. Який найкоротший шлях йому вибрати?

  4. Накресли квадрат такої самої площі, як прямокутник зі сторо­нами 2 см й 8 см. Знайди периметр квадрата.

  5. За допомогою цифр 3,5,7 запиши всі двозначні числа, які можна скласти, за умови, що цифри в записі повторюватися не будуть. Перерахуй всі ці числа, знайди суму раціональним способом.

  6. Чотири чоловіки потиснули один одному руки. Скільки було ру­костискань?


Орієнтовні завдання для підготовки до олімпіад

  1. Марійка має дві ляльки, три яблука, одну шоколадку, два апельсини, п’ять персиків і один велосипед. Скільки фруктів має Марійка?

  2. Катруся з дуба груші рвала, у кошик складала: дві татові й дві матусі, три братику і три Катрусі. Скільки всього було груш?

  3. У дівчинки стільки сестер, скільки братів. А її брат сказав, що в нього 3 сестри. Скільки дітей у сім'ї?

  4. Лисиця швидша за черепаху. Лисиця повільніша, ніж олень. Хто найшвидший?

  5. Двоє дівчаток саджали дерева, а одна – квіти. Що саджала Тетянка, якщо Світлана з Ларисою й Лариса з Тетянкою саджали різні рослини?

  6. У трьох братів 9 зошитів, причому в молодшого на 1 зошит менше, а в старшого на один зошит більше, ніж у середнього. Скільки зошитів у кожного?

  7. Вінні-Пуху подарували на день народження бочечку з медом масою 7 кг. Коли Вінні-Пух з’їв половину меду, то маса бочечки з медом склала 4 кг. Скільки кілограмів меду було в бочечці спочатку?

  8. На скільки одиниць більше найбільше двозначне число, ніж найбільше однозначне число? (Відповідь: 99 - 9= 90)

  9. На галявині гралися зайці. Всього у них 18 вух. 4 зайці сховалися. Скільки зайців залишилося. Скільки в них ніг?

  10. На прямій лінії 5 точок. Відстань між кожними двома сусідніми точками 1 см. Яка відстань між крайніми точками?

  11. Сашко на 10 років молодше, ніж Ігор. Ігор на два роки старший, ніж Олег. Хто наймолодший?

  12. Один хлопчик збирає 1 ящик яблук за 10 хвилин. За скільки хвилин зберуть 6 ящиків яблук три хлопчики?

  13. На якому рисунку заштриховано 2/3 квадрата?



14. Яке найбільше значення можна надати х, щоб нерівність 300 – х > 52 була правильною:

а) 300;


б) 248;

в) 195?



    1. Михайлик був на риболовлі. До річки він їхав на велосипеді, а назад повертався пішки, на весь шлях витратив 50 хв. Іншого разу він туди й назад їхав на велосипеді й витратив 24 хв. Скільки часу йому потрібно, щоб пройти весь шлях пішки?

    2. Устав у квадратики пропущені числа:

2 □ 5 □

+ □ 7 □ 5

------------

6 8 □ 9


17. Познач об’ємні фігури:


18. Катруся, Марія та Оксанка їли пиріг. Катруся з’їла 1/6 пирога, Оксанка з’їла 3/6 пирога, Марія з’їла 2/6 пирога. Хто з дівчаток з’їв пирога найбільше?

а) Оксанка;

б) Марія;

в) Катруся.


19. Прочитай умову задачі:

Ширина городу а м, довжина на 8 м більша. Знайди площу городу, якщо а = 15м.

Який буквений вираз є розв’язанням задачі:

а) а · (а + 8);

б) а · 8;

в) (а + 8) · 2?


20. Познач фігуру, яка має найбільшу площу:






























А Б В




















































































21. Відгадай число від 1 до 28, якщо в його запис не входять цифри 1, 5 і 7; окрім того, воно непарне і не ділиться на 3.

22. Ваня розклав на столі камінці на відстані 2 см один від одного. Скільки камінців розклав він на проміжку 10 см?

23. У мами два сини, у кожного є сестра. Скільки дітей у мами?

24. Скільки непарних чисел знаходиться у проміжку чисел від 3 до 17?

25. Серед чисел 7, 10, 12, 15, 18, 23, 27, 30 знайди такі три числа, сума яких дорівнює 50?

26. Який знак потрібно вставити у квадратик, щоб нерівність 249 356 □ 204 536 була правильною:

а) >; б) <; в) =?

27. Площа прямокутника 84 кв. см, довжина — 12 см. Обчисли периметр прямокутника.

28. Купили 16 кг картоплі та 7 кг цибулі, заплативши за покупку 71 грн 80 к. Скільки коштує 1 кг цибулі, якщо 1 кг картоплі коштує 3 грн 25 к.?

29. Додай два рівних числа. Яку частину від суми складає кожний доданок?

30. У п’яти маленьких і двох великих коробках – 54 кольорові олівці. А у трьох маленьких і двох великих коробках – 42 олівці. Скільки олівців в одній маленькій і скільки в одній великій коробках?


Література

  1. Богданович М.В. Математична олімпіада молодших школярів: Метод. посіб. для вчителя. – К.: Махаон-Україна, 2001. – 48 с.  

  2. Друзь Б.Г. Творчі вправи з математики для початкових класів: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк., 1998. – 144 с.

  3. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников.- М.: Просвещение, 1968. – 432 с.

  4. Олімпіадні завдання з основних дисциплін. 1 – 4 класи./ упоряд. Іванава Г.Ж.. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 208с.

  5. Подгорная Н.И., Бибик Н.М., Скрипченко Н.Ф. Дидактические игры и познавательные задания в 1 классе четырехлетней начальной школы: Пособие для учителей. – К.: Рад. шк., 1988. – 63 с.

  6. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр, 1997.

Інтернет-ресурси:

  • Вчитель – вчителю. http: //teacher.at.ua

  • Super-klass. Сайт вчителя http: //myklass.com.ua

  • Издательский дом «Первое сентября» http: //www. 1 september.ru



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка