Матеріали міського семінару заступників директорів з виховної роботи «Виховна система школи як оптимальний простір життєтворчості особистості»



Скачати 346.32 Kb.
Дата конвертації08.03.2016
Розмір346.32 Kb.
Матеріали міського семінару заступників директорів з виховної роботи

«Виховна система школи як оптимальний простір

життєтворчості особистості»

на базі Артемівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2

Артемівської міської ради Донецької області
Мета:
познайомити учасників семінару з виховною системою роботи школи з питань розвитку життєтворчості особистості; обговорити та відпрацювати дії усіх учасників навчально-виховного процесу щодо виконання нормативної бази з питань виховної роботи у контексті виховної системи школи; надати зразок створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських та загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделі виховної системи загальноосвітнього навчального закладу; підвищити рівень знань із питань методичної роботи заступників директора з виховної роботи.
Завдання:


  • розвивати практичні навички та вміння взаємодії заступника директора з учнями, класними керівниками, батьками;

  • збагатити уявлення про розвиток життєтворчості особистості в умовах виховної системи закладу освіти;

  • визначити сутність та доцільність побудови виховної системи класу та школи;

  • познайомити з виховними системами класів з метою надання методичної допомоги педагогам у формуванні виховної системи класу;

  • визначити пріоритетні задачі, підходи, рішення щодо забезпечення успішного впровадження виховної системи навчального закладу, враховуючи основні орієнтири виховання учнів та Концепцію національно-патріотичного виховання;

  • виробити рекомендації семінару щодо реалізації основних завдань виховання дітей та учнівської молоді у виховній системі закладу.


Обладнання:

виставка газет «Рушник творчих ідей виховних систем класів» за проблемою семінару та виставка творчих робіт учнів та вчителів; інші презентаційні матеріали педагогічного колективу Артемівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2; презентації виховних систем класних колективів.


ПЛАН

проведення семінару


Час

Захід

Відповідальний

Місце проведення




І. Організаційний блок

8:30

09:00




Реєстрація учасників семінару

Брейк-кава



АкуменкоС.Р., педагог-організатор

Тодорашкул О.Ю., бібліотекар

ФещенкоІ.В., медсестра ЛФК


Каб.№313


ІІ. Теоретичний блок
Мета: Визначення актуальності проблеми побудови виховної системи школи як оптимального простору життєтворчості особистості та пріоритетних задач, підходів, рішення щодо забезпечення успішного впровадження виховної системи навчального закладу, враховуючи Основні орієнтири виховання учнів та Концепцію національно-патріотичного виховання.

Очікуваний результат: мотивація заступників директорів з виховної роботи необхідність удосконалення управлінської діяльності з даного питання.

09:00


09:10


Відкриття заняття: вступне слово, оголошення теми, мети, регламенту роботи

Лисюк Н.В., завідуюча міським методичним кабінетом

Каб.№ 317

09:10

09:20



Розминка. Вправа «Соняшник»

Мирошниченко І.І.

Каб.№317

09:20


09:30



Експлікація. Виступ методиста відділу освіти з викладом наукової точки зору з теми.

Томачинська Н.Л.,

Шепотько В.В., методисти міського методичного кабінету

Каб.№317


ІІІ. Презентаційний блок
Мета: ознайомлення з досвідом роботи адміністрації та педколективу Артемівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 щодо реалізації виконання нормативно-правової бази з питань виховної роботи у загальноосвітніх навчальних закладах. Презентація моделі виховної системи освітнього закладу, створеної на основі громадянських та загальнолюдських цінностей.

Очікуваний результат: розуміння проблем та механізму подолання труднощів, які виникають у роботі під час створення моделі виховної системи закладу в учасників навчально-виховного процесу.

09:30


10:15



«Виховна система школи як оптимальний простір життєтворчості особистості»

(виступ з презентацією)



Методичний креатив-кейс. Виступи співдоповідачів з презентаціями виховних систем класу «Свій стиль – своє обличчя»:

«Будуємо майбутнє разом з батьками»


Відеоролик «Робочий день учнівської ради школи»

«Здорові діти – здорова нація». Імунна гімнастика з учасниками семінару.

З досвіду роботи предметного гуртка «Юний еколог». Показ моди з бросового матеріалу.

«Я – творча особистість». Відеоролик «Відкривай Україну»



Мирошниченко І.І., заступник директора з виховної роботи Артемівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2

Беленець І.О., Шевченко Т.В., класоводи 3-х класів та батьки з учнями

Акуменко С.Р., педагог-організатор

Шмагло О.О., класний керівник 7 класу


Федулова Д.В, класний керівник 8 класу та учні 8 кл.
Крапива О.С., класний керівник 9 класу

Каб.№317



ІV. Практичний блок
Мета: ознайомлення з досвідом роботи класних керівників, керівників музеїв та гуртків у контексті створення моделі виховної системи освітнього закладу.

Очікуваний результат: модель системи управлінських дій по реалізації завдань основних орієнтирів виховання дітей та учнівської молоді; наступність та безперервність змісту освітньої та науково-методичної діяльності закладу щодо формування здатної приймати відповідальні рішення та робити самостійний життєвий вибір особистості; виховання свідомого громадянина України на основі дієвого підходу до організації виховної роботи у школі.

10:20 –


10:50



Виховна година «Я толерантна особистість. Я – громадянин»

Воронська А.О., класний керівник 5-Б класу

Каб № 315

Відкрите засідання ради музею В.Сосюри. «Щоб пам’ятали…» Навчання екскурсоводів

.

Кіндякова Л.М.



Каб.№316

10:50-10:55

Озвучення результатів спостереження за виховними заходами (Робота з підсумковим листом)

Представники творчих груп

Каб 317

10:55-11:15

Експрес-проект. Вправа «Соняшник» (продовження)

Томачинська Н.Л.

Каб.№317

11:15 – 11:40

Майстер-клас: «Лялька-мотанка (янголятко) – український оберіг»

Оверчик Л.І., керівник гуртка декоративно-прикладного мистецтва «Умілі руки»

Каб№317

V. Підсумковий блок
Мета: вироблення рекомендацій семінару заступників керівників з виховної роботи навчальних закладів щодо реалізації основних завдань виховання дітей та учнівської молоді у виховній системі школи

Очікуваний результат: виконання рекомендацій протягом навчального року


11:40 –

11:45


Рефлексія результатів роботи на семінарі «Відкритий діалог».


Мирошниченко І.І.,



Каб №317

11.45 –

11.55


Підведення підсумків семінару. Надання рекомендацій

Лисюк Н.В., методист міського методичного кабінету

Каб № 317

11:55-12:00

Відеопідсумок «Ось так ми працювали»

Ращепкіна О.В.

Каб № 317

12:00

Обід

АкуменкоС.Р., педагог-організатор

Тодорашкул О.Ю., бібліотекар

ФещенкоІ.В., медсестра ЛФК


Каб № 313



Розминка

Тема семінару «Виховна система школи як оптимальний простір життєтворчості особистості»

Мета і завдання семінару (Озвучує завідуюча ММК Лисюк Н.В.)

Слово заступника директора з ВР школи № 2 Мирошниченко І.І. Розпочнемо нашу роботу з «Розминки». Ви звернули увагу на ось цей чарівний соняшник. Шановні колеги, в Україні здавна обереги були прадавніми символами-захисниками, знаками віри у вище заступництво. Своєрідним оберегом нашої роботи ми обрали саме соняшник. Ось послухайте легенду (додаток в теках).

То ж нехай наша робота йтиме під цим символом, бо він є символом сонця, тепла, миру та добробуту. Усі елементи соняшника символізують національні духовні джерела України, відродження і розвиток нашої Батьківщини. Насіння соняшника – це наші учні, яким ми з вами даруємо світло, добро, знання, виховуємо любов до Вітчизни – у цьому є покликання вчителя.

Я пропоную зараз кожній групі доповнити пелюстки на соняшнику, щоб він був ще красивішим та багатшим. Пелюстки є у вас на столах. Напишіть, будь ласка, на зворотному боці пелюстки, якою ж має бути патріотично вихована людина, справжній громадянин та особистість? До яких напрямків виховання можна віднести ці якості? (одним словом, або словосполученням). Перші дві літери – перша група, 3,4 літери – друга група, останні літери – третя група. Представник від групи прикрасить наш соняшник і озвучить ваш варіант відповіді.

Озвучення відповідей представниками від кожної групи

Ссмілива, скромна, справедлива, сумлінна, самостійна, стримана, гарний сім’янин, прагне до свободи та сучасна (національне, сімейне виховання)

Оосвічена, оптимістична, організована, об’єктивна, обдарована (громадянське виховання).

Ннебайдужа, неординарна, незламна, надійна (правове, екологічне виховання)

Я яскрава, сонячна (моральне виховання)

Ш – з широким кругозором, шаноблива, виШукана (морально-етичне виховання)

Н наполеглива, незалежна, нестандартна, невгамовна непересічна (превентивне виховання).

И - щИра.

К креативна, комунікабельна, конструктивна, кмітлива, компетентна (Художньо-естетичне, громадянське виховання).

Отже, підсумовуючи ваші відповіді, можна зазначити, що патріотично вихована людина має бути сміливою, скромною, справедливою, освіченою, оптимістичною, небайдужою, наполегливою, креативною та компетентною, хоча звичайно це далеко не всі якості, притаманні особистості.


ВИХОВНА СИСТЕМА ШКОЛИ ЯК ОПТИМАЛЬНИЙ ПРОСТІР ЖИТТЄТВОРЧОСТІ ОСОБИСТОСТІ
Н.Л. Томачинська, методист ММК

Становлення української державності, інтеграція України в європейське і світове співтовариство, відмова від тоталітарних методів управління та побудова громадянського суспільства вимагають нових підходів до якості освіти. Тому мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати в учнів необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й виховати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя.



Виховна система – це цілісний організм, який виникає в процесі інтеграції основних компонентів виховання (мета, суб’єкти виховання, їх діяльність, спілкування, відносини, кадровий потенціал, матеріальна база), що сприяє духовному розвитку і саморозвитку особистості, створенню своєрідного, за визначенням К.Д. Ушинського, «духу школи».

Слід зазначити, що поняття виховна система і система виховної роботи не ідентичні. Під системою виховної роботи розуміють, як правило, систему взаємозалежних виховних заходів, адекватних поставленій меті. У кращому випадку – це підсистема у загальній освітній системі школи, у гіршому – це набір заходів, що проводяться не завжди сплановано і осмислено, а інколи й формально.

Виховання учнів не може здійснюватися тільки в рамках навчального закладу. Воно залежить від усієї соціально-культурної ситуації, в якій живе і розвивається дитина. Тому важливо вивчати виховний потенціал середовища.

Виховне середовище – це середовище спільного буття, перетворене на процес розвитку і самореалізації особистості. Можливості середовища якоюсь мірою зазвичай використовуються при організації внутрішньошкільного життя дітей, у житті родини. Спроби зробити виховне середовище сприятливим для дитини зумовили появу поняття «виховний простір».

Створення виховного простору є головним завданням сьогоднішньої практики. Виховний простір - це не тільки середовище, а й духовний простір учня і педагога, це простір культури, що впливає на розвиток особистості. Це простір соціальних, культурних, життєвих виборів особистості, котра самореалізується у різних виховних середовищах (академічне середовище, клубне, середовище творчих майстерень тощо).

Під виховним простором розуміють «педагогічно доцільно організоване середовище, що оточує окрему дитину або визначену кількість дітей (класу, школи, будинку, двору, мікрорайону, міста).

Єдиний виховний простір є результатом успішного функціонування виховних систем навчальних закладів і, одночасно, він виступає необхідним ресурсом їхнього розвитку.



Отже, модель виховної системи розробляється індивідуально кожним навчальним закладом, але етапи процесу її підготовки однакові для всіх.
Перший етап – аналітичний

І. На цьому етапі пропонується здійснити аналіз психолого-педагогічної літератури та практики становлення і розвитку виховних систем, створити банк даних з проблеми:

- Що являє собою виховний процес школи сьогодні? Які його сильні та слабкі сторони? Яким би ми хотіли бачити виховний процес в майбутньому?

- Які можливості існуюють для реалізації проекту? Що нам може заважати? Які дії і в якій послідовності ми повинні здійснити, щоб досягти мети?

Обов’язково на даному етапі адміністрація школи повинна зібрати та обробити інформацію про внутрішнє та зовнішнє середовище закладу.

ІІ. Збір інформації:

а) про внутрішне середовище:

- історія, традиції школи, місія, цінності, психологічний клімат школи; інтелектуальний і творчий потенціал суб’єктів виховного процесу; партнерські зв’язки школи.

б) про зовнішне середовище:

- нормативно-правова база; соціально-педагогічний паспорт мікрорайону; інформація про досвід роботи інших шкіл.

ІІІ. Аналітична обробка інформації: аналіз досягнень школи; аналіз виховного процесу; аналіз умов функціонування школи.

ІV. Здійснення комплексної оцінки ситуації.

V. Прогнозування змін.

VІ. Порівняння бажаного з реальним, пошук розбіжностей.

VІІ. Виявлення недоліків у роботі.

VІІІ. Виявлення внутрішніх резервів школи.


Другий етап – концептуальний

І. Вибір ідеї, визначення мети, призначення виховної системи.

ІІ. Визначення стратегії розвитку виховної системи.

ІІІ. Визначення механізму і шляхів розвитку виховної системи.

На цьому етапі створюються умови для організації продуктивної праці педагогічного колективу щодо розв’язання проблеми, розробляється концепція діяльності.

Обов’язковою умовою роботи школи на даному етапі повинно бути створення творчих динамічних груп з проблеми, розробки і впровадження цільових програм.


Третій етап – діагностичний

На цьому етапі вивчаються можливості учасників навчально-виховного процесу до створення та розвитку виховної системи. Проводиться психолого-педагогічна діагностика:



  • розвитку творчого потенціалу педагогічних кадрів;

  • готовності педагогів до створення та розвитку виховної системи.

За результатами діагностування здійснюється корекційна робота.
Четвертий етап – організаційний

І. Вироблення стратегії становлення виховної системи, розробка завдань, етапів становлення.

ІІ. Оцінка наявності необхідних ресурсів (контингент учнів, кадровий потенціал, інфраструктура; програмно-методичне, психологічні, нормативно-правове, матеріально-технічне забезпечення).

ІІІ. Розробка плану дій за напрямками: розвиток традицій; інноваційна робота; управління виховною системою.


П’ятий етап – практичний

І. Визначення критеріїв оцінки діяльності всіх учасників виховного процесу.

ІІ. Визначення критеріїв оцінки якості моделі виховної системи.

ІІІ. Управління становленням і розвитком виховної системи: мотивація, цілі; встановлення зворотних зв’язків; аналіз; корекція, внесення доповнень, уточнень; контроль.


Шостий етап – узагальнюючий

Визначається рівень опанування педагогічним колективом даної проблеми і результатів впровадження. Це той етап, коли педагоги самі розпочинають впроваджувати нові, оригінальні форми і методи роботи, стають авторами цільових програм, проектів.

Отже, педагогіка школи повинна допомагати входженню дитини в контекст сучасної культури, становленню особистості як суб’єкта і стратега життя.

Дуже хотілось би, щоб дитина у школі не готувалася до життя, а жила і тому важливо педагогічному колективу вибудувати виховний простір так, щоб він сприяв гармонізації відносин між дітьми і вчителями, школою і родиною.

Виховання в школі повинно виходити з необхідності розвитку у дітей рис, які допоможуть реалізувати себе як члена суспільства, як неповторну індивідуальність зі своїми специфічними запитами, індивідуальними планами самореалізації.

Для цього педагогам потрібно працювати над створенням життєтворчого простору, в якому виховна система охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочне життя дітей, різноманітну діяльність соціального, природного, предметно – естетичного, виховного середовища, яке безперервно розширюється.

Важливого значення для розвитку виховних систем має дотримання таких педагогічних умов:


  • творчий характер виховного процесу;

  • самоідентифікація та суспільно-значиме особистісне самовизначення дитини;

  • визначення пріоритетом виховної системи інтелектуального життя і духовної єдності, утвердження в колективі поваги, гідності, справедливості у взаєминах;

  • інтеграція виховних сил із позашкільними навчальними закладами, сім’єю та громадськістю. Створення збагаченого виховного простору та використання його виховних можливостей для творчого розвитку особистості;

  • різноманітність змісту та організаційних форм діяльності школярів;

  • гуманізм відносин і спільної життєдіяльності у навчально-виховному процесі дітей і дорослих;

  • насичене соціальне життя учнів;

  • демократизація шкільного життя, залучення учнів до діяльності нових, демократично зорієнтованих організаційних структур та об’єднань.

Сфера виховання є відкритою для пошуку альтернативних способів виховання. Тому дуже б хотілось, аби ми, радіючи успіхам своїх колективів і замислюючись над певними невдачами відшукали відповідь на запитання «У чому полягає сутність виховної системи сучасної школи?» Тільки тоді можна розраховувати на те, що виховна система закладу, створений виховний простір стануть істотним фактором особистісного розвитку школярів. А мудрі слова В.О. Сухомлинського звучать як порада освітянам: «У дитинстві закладається людський корінь. Жодної людської рисочки природа не відшліфовує – вона закладає, а відшліфовувати нам – батькам, педагогам, суспільству».

З досвіду роботи Артемівської ЗОШ № 2


Слово заступнику директора з ВР Артемівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 І.І.Мирошниченко

Шановні колеги, як відомо, виховання - складний і багатогранний процес. На виховання особистості впливають родина, оточення, школа. Одначе провідну роль у цьому відіграє саме школа, класний колектив, педагоги. Мудрий педагог уміє організувати виховну роботу в учнівському колективі так, щоб спрямувати розвиток дитини у правильне русло, допомогти їй повірити у свої можливості, у свою винятковість та неповторність, щоб сформувалася цілеспрямована, високоорганізована, висококультурна особистість, спроможна реалізувати свій інтелектуальний потенціал, свої творчі здібності в умовах розвитку сучасного суспільства. Звичайно, у своїй роботі усі ми керуємось нормативно-правовою базою з питань виховної роботи та національно-патріотичного виховання учнівської молоді. (Перелік основних документів ви бачите на екрані, увесь перелік є у ваших буклетах.) Всі ми чудово розуміємо, що в управлінні життєдіяльністю освітньої установи в цілому та дитячим колективом зокрема не обійтися без системного підходу. Ми – адміністрація, моделюємо і створюємо освітні та виховні системи в школі, що дозволяє зробити освітній процес цілеспрямованим, керованим і головне - ефективним. І для того, щоб добитися цього ж в класі, необхідно вибудовувати систему.

Виховна система класу дозволяє розширити діапазон педагогічного впливу на дітей і процес їх розвитку і при правильній її побудові, вона справді стане оптимальним простором для життєтворчості особистості. Тож темою нашого семінарського заняття є «Виховна система школи як оптимальний простір життєтворчості особистості»

Що таке життєтворчість? Це практика свідомого творення свого життя. Життя людини може протікати і як стихійний, і як свідомий, творчо спрямований процес, а фактором піднесення людини є управління життям. Життя, побудоване на цих засадах, допомагає розкрити людський потенціал. Активна життєва позиція, вміння аналізувати свої вчинки і управляти ними – основа саморозвитку людини як особистості, показник повноти і значущості її життя.

Колектив Артемівської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 протягом останнього часу працює над створенням системи виховної роботи. Створюючи виховну систему, ми не прагнемо «обійняти неосяжне». Ми, точно розрахувавши всі свої шанси, врахувавши свої сили й можливості, будуємо систему на тому, що добре вдається, що дозволяє реалізувати можливості класних колективів. Будь ласка, зверніть увагу на ось цей символічний «Рушник» виховних систем класів. Ви бачите, який він великий, різнобарвний, оригінальний, діти творчо підійшли до його виконання. Так початкова школа – це ось така різнобарвна, «Веселкова країна», де кожен клас обрав свій колір веселки та свою тему виховної системи. Об’єднання учнів середньої ланки має назву «Спектр», вже на цьому етапі розвитку і виховання учні усвідомлюють весь спектр прав і обов’язків, вони вважають себе повноправними громадянами країни. І нарешті старшокласники – їх об’єднання має назву таку ж як і шкільне самоврядування – ШАНС.

Усі три ступені об’єднані в одну єдину виховну систему під загальною назвою «Я – особистість. Я – громадянин. Я - патріот України», враховуючи реалії сьогодення, саме зараз як ніколи ця тема є нагальною і актуальною, вона охоплює всі сфери шкільного життя, весь навчально-виховний процес, де в центрі стоїть особистість учня з його інтелектуальним, фізичним і творчим потенціалом.



Але повернемося до нашого соняшника.

Працюючи над створенням виховної системи, ми керуємось нормативно -правовою базою з питань виховної роботи (відкривається частина кореня соняшника, на якому відповідний надпис), Конвенцією з прав дитини, Основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів ЗНЗ, Концепцією національно-патріотичного виховання, у закладі розроблено Статут, правила для учнів, працює правовий учнівський та батьківський всеобучі – усе це є основою, фундаментом, символічним коренем, на якому тримається «стовбур», тобто уся виховна система нашого закладу. (відкриваються корінь та стовбур соняшника з надписами)

Керівництво навчально-виховним процесом забезпечують символічні гілки влади – адміністрація школи, загальношкільний батьківський комітет, шкільне самоврядування, громадські організації та служби, з якими співпрацює заклад. (відкриваються гілки з надписами). У виховному процесі задіяні також батьки, вчителі-предметники, класні керівники, соціальний педагог, практичний психолог, педагог-організатор, бібліотекар, керівники гуртків, секцій, музеїв та факультативів. (Відкривається листя соняшника з надписами) Отже мета роботи усіх учасників навчально-виховного процесу спрямована на виховання дитини-особистості, дитини – громадянина, дитини – патріота, а сама система виховної роботи нашої школи – це організований спосіб життя загальношкільного учнівського колективу, педагогічного колективу з певними законами, традиціями, з чітко окресленою структурою прав та обов’язків, всі сторони якої підлягають певним цілям і забезпечують в процесі свого функціонування досягнення заданого результату. Тобто це і є – оптимальний простір для життєтворчості особистості. (Додаток 1)

Для створення простору для життєтворчості дитини ми працюємо в різних напрямках. Поряд із усіма виховними напрямками роботи, пріоритетним все ж таки залишається національно-патріотичний напрямок.

Задля прищеплення поваги і шанування української культури, рідної мови, вивчення народних українських традицій, звичаїв запроваджуються виховні та позакласні заходи.

Усі вони спрямовані на відзначення визначних подій в нашій державі.

Крім того у минулому навчальному році учні школи брали активну участь у Всеукраїнському проекті «Відкривай Україну», за участь в якому учні відзначені грамотами від благодійного фонду «З країни в Україну».

Провідну роль у патріотичному вихованні учнів відіграють шкільні музеї: «Музей аероклубу», де проводяться уроки мужності, уроки, присвячені історії громадянської та ІІ Світової війни. У музеях «Поета-земляка В.Сосюри та «Історії школи» є постійно діюча екскурсійна групи, яка виступає перед учнями та гостями школи і проводить екскурсії по експозиціям музею.

У школі працює гурток військово-патріотичного спрямування: «Майбутній воїн», в якому займаються учні 9,11 класу. Вихованці гуртка були неодноразовими переможцями міських та обласних спортивних змагань та олімпіади з фізичної культури. На заняттях гуртка учні мають змогу поліпшувати свою фізичну підготовку, швидкість, спритність та координацію рухів. (відкривається «насіння» соняшника, де записана назва цих напрямків виховної роботи школи)

Як відомо, налагоджена робота з батьками – це запорука успішного виховання майбутніх громадян і патріотів країни. Саме родина має величезний вплив на дитину. Діти мають знати свої коріння, традиції та звичаї своєї сім’ї, бо без родини немає і простору для формування дитячої особистості (відкрити сімейне виховання).

З досвідом роботи у цьому напрямку поділяться класоводи 3-А класу Шевченко Т.В., 3-Б Беленець І.О. та учні і батьки їх класів Купченко Світлана Анатоліївна та її донька Катя та Коваленко Оксана Миколаївна та її син Ігор. Вони допомагають втілювати в життя виховну систему класу «Будуємо майбутнє разом з батьками». (Виступ 2-х батьків та дітей з презентацією свого родинного дерева) (Додаток 2.)

Правовому вихованню у закладі приділяється велика увага. Створена дієва система правового виховання, адміністрація приділяє значну увагу правовій освіті вчителів, учнів, батьків, створює в школі умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів навчально - виховної та позашкільної діяльності, сприяє інтелектуальному, морально – етичному розвитку, стимулює школярів до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації.

Системне і безперервне поширення правових знань здійснюється через традиційні заходи, такі як: тижні та місячники правових знань, здорового способу життя, єдині дні правової інформації, роботу батьківського та учнівського лекторію, засідання ради профілактики та батьківського комітету. (відкривається «насіння» соняшника, де записана назва цих напрямків виховної роботи школи)

Однією з умов успішної реалізації Програми є участь органів учнівського самоврядування в діяльності виховної системи школи. Оскільки, наш час потребує лідерів нової формації - людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно, тому у школі створено організацію учнівського самоврядування «ШАНС». Учнівське самоврядування «ШАНС»– добровільна організація учнів навчального закладу, яка забезпечує право і надає можливість в межах Статуту здійснювати регулювання і управління справами, які належать до їхньої компетенції та в інтересах учнів навчального закладу.

Активні діти вчаться бути організаторами, лідерами, які можуть вести за собою колектив. Вони вчаться бути такими, щоб мати ті якості, які ви, шановні колеги, написали на пелюстках соняшника під час розминки - відповідальними, толерантними, незалежними та креативними...

Пропоную переглянути невеличкий відеоролик «Робочий день учнівської ради школи» (відкривається «насіння» соняшника, де записана «Громадянське виховання) Показ відеоролика.

Психологічний супровід. Головною метою психологічної служби школи є максимальне сприяння розвиткові здібностей учнів з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей, нахилів, задатків, спрямованих на підготовку підлітків до життя. В основі роботи соціально психологічної служби є три напрямки роботи: робота з учнями, вчителями та батьками.

Слід зазначити, що соціально-психологічна служба разом із класними керівниками тримає в полі зору увесь виховний простір учнів. Психологічний супровід реалізації моделі виховної системи передбачає:


•    виявлення та становлення індивідуальних особливостей школярів;
•    вплив виховного простору на розвиток, саморозвиток і самореалізацію особистості учня;
•    ціннісне ставлення до суспільства і держави, природи і самої себе тощо.

Превентивне виховання. Ми маємо статус Школи сприяння здоров’ю, тому приділяємо велику увагу охороні здоров’я дітей, прищеплюємо навички здорового способу життя. Ми тісно співпрацюємо з дитячою лікарнею, з наркологічним диспансером, зі Школою здоров’я при медучилищі. Можна і треба це робити в системі, так, як це робить класний керівник 7 класу Шмагло О.О. Виховна система її класу «Здорові діти – здорова нація». Оксана Олександрівна сама вчитель фізичної культури, тому її виховна робота спрямована на виховання не тільки духовно, а й фізично розвиненої особистості. Діти побували не раз у походах, на екскурсіях, відвідують стадіон «Металург», басейн, різноманітні спортивні секції, беруть участь у КВК, конкурсах, днях здоров’я. Я надаю слово Шмагло О.О..

Шмагло О.О.: Шановні гості, одним із головних завдань роботи з класом є створення оптимальних умов для розуміння дітьми переваг здорового способу життя. Робочий день в нашій школі починається з імунної гімнастики, кожна вправа якої спрямована на зміцнення імунної системи, профілактику захворювання очей, сколіозом, порушення постави та вправи на покращення роботи ЦНС.. Як і в кожному класі нашої школи в моєму класі є учні-валеологи, які проводять з усім класом таку гімнастику, а на уроках - валеологічні паузи. То ж ми пропонуємо вам трішки розім’ятись та відпочити і разом з нашими валеологами провести фрагмент цієї гімнастики. (діти проводять фрагмент імунної гімнастики)

(відкривається «насіння» соняшника, де записана назва напрямку «Превентивне виховання» та «Виховання здорового способу життя»)

Три роки тому нами була розроблена програма побудови виховної системи школи «Я-громадянин і патріот України», яка включає в себе:

1 етап - проектний (2013-2014;)

2 етап - практичний (2014-2016;) Зараз ми знаходимось на цьому етапі.

3 етап - узагальнюючий (2016-2017)

Програмою передбачається розширення в учнів кола знань з історії України, її традицій, формування почуття патріотизму, гордості за свою Вітчизну, правової свідомості та громадянської відповідальності.

Одним із розділів програми є розділ, присвячений екологічній культурі та громадянсько-патріотичному й екскурсійно-туристичному напрямку як невід’ємним частинам виховання всебічно розвиненої особистості. У цьому напрямку плідно працюють учні 8 класу разом із класним керівником, вчителем біології Федуловою Д.В.

Дар’я Владиславівна веде у школі предметний гурток «Юний еколог», який відвідують майже усі учні її класу. Їй слово.



Ф.Д.В.: Справді до гуртка входять практично усі мої учні, з якими ми проводимо різноманітні природоохоронні акції: Збережемо первоцвіти, Донбас екскурсійний, «Зробимо планету чистою». Нещодавно у школі пройшов Тиждень енергозбереження, в межах якого ми провели День сталої енергії. Відомо, що коли ми змішуємо різні види відходів, ми отримуємо сміття. Але якщо ми збираємо відходи роздільно, щоб не виникла токсична реакція, - ми отримуємо ресурси, які можна використовувати. На слайді ви бачите, як відвідувачі гуртка технічного дизайну виготовляють різні речі із підручного матеріалу. То ж на засідання гуртка ми, використовуючи свою вигадку, фантазію, творчість постаралися довести, що не кожне сміття можна викинути, його цілком можна застосувати з користю. Тому ми в межах тижня енергозбереження оголосили конкурс на кращу модель одягу з непридатного матеріалу. І хоча це жартівливий варіант моделей одягу, але, як відомо, в кожному жарті є частка правди.

Ми пропонуємо вам зараз подивитися фрагмент дефіле наших дівчат, під час якого вони демонстрували наряди, зроблені з бросового матеріалу (фрагмент цього показу. Після показу дівчата дарують присутнім поробки з вторинного матеріалу - підсвічники)

(відкривається «насіння» соняшника, де записані екологічний, екскурсійно-туристичний, громадянсько-патріотичний напрямки виховної роботи школи)



Художньо-естетичний напрямок виховання спрямований на виховання національно – свідомої, духовно багатої, зорієнтованої на творчу діяльність особистості.

З цією метою у школи працюють гуртки: «Умілі рученята»,«Умілі руки», «Гурток технічного моделювання - гуртки художньо-побутової творчості; «Хор», «Хореографія».

Крім того учні старшої ланки – 9, 11 клас – учні активні, творчі, вони беруть участь практично в усіх позашкільних конкурсах, мають призові місця.

Виховна система 9 класу має назву «Я – творча особистість». Учні справді мають творчі, креативні здібності, організовують і проводять багато шкільних конкурсів, бо більшість із них є членами шкільного самоврядування. У минулому навчальному році вони брали участь у проекті «Відкривай Україну», ми пропонуємо вам переглянути відеоролик за участю учнів 9 (тоді ще 8) класу у номінації «Хореографія».

(Перегляд відеоролика)

А зараз ми пропонуємо вам перейти у сусідні кабінети і переглянути виховні заходи у 5-Б класі за темою «Я – толерантна особистість» та заняття у музеї поета-земляка В.Сосюри «Щоб пам’ятали…». (Після перегляду вих..заходів учасники семінару переходять до основної аудиторії, діляться своїми спостереженнями)

- Ми переглянули два заходи і можемо відкрити останні декілька зернин на нашому соняшнику - морально-етичне та громадянське виховання.

ПРАКТИЧНА РОБОТА ЗАСТУПНИКІВ

Експрес-проект

Томачинська Н.Л.: А зараз, шановні колеги, ми пропонуємо вам трішки попрацювати у форматі флеш-меседжу (тобто коротко і лаконічно) і доповнити модель виховної системи школи (схематично чи у вигляді малюнку, пазла тощо). Перед вами «голівки соняшників», в яких необхідно розробити «Експрес-проект» пропозицій щодо Необхідних умов ефективного функціонування системи виховної роботи та презентувати присутнім.

І група «Які необхідні умови мають створити класні керівники для того, щоб виховна система школи ефективно функціонувала»

ІІ група «Які дії адміністрації щодо створення необхідних умов для ефективного функціонування виховної системи школи»

ІІІ група «Що мають робити батьки і громадськість для того, щоб виховна система школи ефективно функціонувала»

Для оформлення виступу можна використовувати фрази:


  1. «Ми ВВАЖАЄМО, що…»

  2. «Ми ВПЕВНЕНІ, що …»

  3. «Ми ПЕРЕКОНАНІ, що…»

  4. «Ми АКЦЕНТУЄМО УВАГУ на тому, що…..»

Робота у групах.

Презентації пропозицій
Соняшники прикріплюються поряд з основним соняшником (Додаток 3)
Мирошниченко І.І.: Подивіться на наш основний соняшник. Ми його виростили, наповнили силою та енергією, своїми думками і пропозиціями. Працюючи в системі, ми виховуємо дитину, яка має такі риси характеру, які ви вказали у пелюстках соняшника, ми побачили, що працюючи злагоджено, усі разом, і управлінці, і класні керівники, і батьківська громадськість ми зможемо досягти мети для того, щоб система виховної роботи ефективно функціонувала. Головним же критерієм ефективності виховання і результатом роботи закладу є особистість випускника, в якого сформовано рівень соціальної зрілості, достатньої для забезпечення його автономності та самостійності у різноманітних сферах життєдіяльності, це компетентна, соціально-адаптивна та творча особистість, з розвиненою потребою у самореалізації та самовдосконаленні, з почуттям відповідальності за долю України, її народу, людства.

Колеги, пам’ятаймо, що ми з вами є ангелами-охоронцями наших учнів, ми допомагаємо їм, охороняємо і захищаємо, наскільки це можливо, супроводжуємо протягом навчання у школі. Тому наостанок з вами проводе майстер-клас керівник гуртка «Умілі руки» Оверчик Л.І. Її гуртківці постійні учасники і призери творчих конкурсів і змагань. Сподіваюсь ви усі зараз долучитесь до творчої роботи. Слово Любов Іванівні.



Майстер-клас по виготовленню янголяток.

Вишиті закладинки на пам’ять від учнів – членів гуртка «Умілі руки».
Мирошниченко І.І.: Робота нашого семінару добігає свого логічного завершення. Активно працюючи в групах, ми з вами повторили та закріпили теоретичний матеріал із теми, в ході практичної діяльності виготовили соняшник – оберіг, розробили якісні пропозиції, окреслили для себе коло завдань, той напрямок, у якому ми будемо рухатися, вирішуючи необхідні для нас питання.

– Безумовно, модель учня не догма. Вона буде доповнюватися в міру подальшого розвитку новими властивостями, якістю, а головне - діяльністю. Ми сподіваємось, що головним результатом запровадження моделі виховної системи стане наступність та безперервність змісту освітньої та наукової діяльності школи щодо формування ініціативної, здатної жити в умовах свободи, приймати відповідальні рішення, робити самостійний життєвий вибір особистості.


Підсумки.

Слово завідуючій міського методичного кабінету Лисюк Н.В.


Рекомендації семінару

1. Розглянути на методичних об’єднаннях класних керівників проблему щодо роботи школи з питань розвитку життєтворчості особистості та доцільності побудови виховної системи класу

до лютого 2016 року.
2. На веб-сайтах навчальних закладів створити та постійно оновлювати рубрику «Національно-патріотичне виховання», в якій висвітлювати інформацію про перебіг проведених заходів та системи роботи з національно-патріотичного та громадянського виховання

до січня 2016 року.
3. Здійснювати послідовний системний моніторинг реальної практики виховання патріотизму дітей та учнівської молоді постійно та провести моніторингове дослідження рівня сформованості національної свідомості учнівської молоді

до 18.12.2015 року.
4. Вивчити стан реалізації заходів національно-патріотичного та громадянського виховання учнів у закладах. Розглянути результати на засіданні педагогічної ради або нараді при директорові

до березня 2016 року
5. Продовжувати залучати батьків до взаємодії з метою формування життєтворчості особистості дитини

постійно.



6. Сприяти руху різних типів волонтерської допомоги, акцій, проектів

постійно.
7. Здійснити контроль за комплектуванням фонду бібліотеки літературою, спрямованою на національно-патріотичне, громадянське, родинне та превентивне виховання

квітень 2016 року.
8. Підвищити рівень активності навчальних закладів у творчих ініціативах еколого-натуралістичного та туристсько-краєзнавчого напрямку (акціях, конкурсах, проектах)

грудень-травень 2016 року.



9. Активізувати співпрацю педагогічних колективів з органами учнівського та батьківського самоврядування щодо формування у дітей та молоді  духовності, моральної культури, толерантної поведінки, уміння жити в громадянському суспільстві

грудень-березень 2016 р.
10. Проводити інформаційно-просвітницьку роботу з батьками, спрямовану на формування толерантності, поваги до людей різних національностей та віросповідань

протягом навчального року.
11. Забезпечити проведення тижнів морально-етичного та естетичного виховання, спрямованих на розвиток у дітей та молоді почуття власної гідності, можливості реалізації своїх прав у поєднанні з виконанням обов’язків

протягом навчального року.

12. Врахувати нові документи з питань виховної роботи при написанні Програми розвитку освітнього закладу

до кінця грудня 2015 року

13. Узяти участь у міській проектній грі представників шкільних учнівських самоврядувань з метою відновлення роботи міської школи лідерів «Бахмутська республіка»

лютий-березень 2016 року.
Тезаурус
Життєтворчість – особлива, вища форма виявлення творчої природи людини, що сприяє самостійному вибору особистістю стратегії життя, розробці життєвих планів і програм, вибору та використанню засобів, необхідних для реалізації індивідуального життєвого проекту

Виховна система класу - це цілісна сукупність взаємодіючих компонентів, взаємозв'язок та інтеграція яких сприяє цілеспрямованому та ефективному розвитку всіх членів класного колективу.

Виховна система школи – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання та будується відповідно до моделі випускника.

Мета виховного процесу – створення умов для творчої самореалізації особистості та засвоєння нею моральних правил співжиття у людському суспільстві

ФЛЕШ-меседж (від англ. Flash – проблиск, спалах, мить, несподіваний прояв, швидкий запис інформації; Message – послання, повідомлення, звернення, короткий зміст чогось

Експлікація – це наукове пояснення. Процес, у результаті якого розкривається зміст певної єдності, а її частини набувають самостійного існування і можуть відрізнятись одна від іншої., викладення наукової точки зору з теми.

Експрес-проект — задум, ідея, якы розкривають сутність задуму і можливість його практичної реалізації.

Література


  1. Концепція національно-патріотичного виховання молоді, затверджена наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України від 27.10. 2009 № 3754/981/538/49.

  2. УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 580/2015 від 13 жовтня 2015 року Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки

  3. Єрмаков І. Освіта і життєва компетентність для ХХІ століття // Завуч. 2005- №19.

  4. Єрмаков І. Педагогіка життєтворчості: орієнтири для ХХІ століття /http://library.rehab.org.ua/ukrainian/logop/erm

  5. Життєва компетентність особистості: Науково-методичний збірник / За ред. Л.В. Сохань, І.Г.Єрмакова. – К.: "Богдана”, 2003.

  6. Зайченко І.В. Уроки формування духовності особистості // Реабілітаційна педагогіка на рубежі ХХІ століття: Наук.-метод. зб.: У 2 ч.: Ч. 1 / Ред. рада: В.М. Доній, Г.М. Несен, І.Г. Єрмаков та ін. – К., ІЗМН, 1998. – с. 108-119.

  7. М.С.Гончаренко Валеопедагогические аспекты духовности: Учебное пособие. – Х.:ХНУ имени В.Н.Каразина, 2007. – 400 с.

  8. Нищета В.А. Актуальність педагогічних ідей М.О. Корфа: екстраполяція на концепти педагогіки життєтворчості / http://library.rehab.org.ua/ukrainian/logop/erm

  9. Літвіненко Г. П. Розвиток творчої особистості. Виховна система класу. // Сучасна школа України. – 2011. – №5. – С. 52-57.



Додаток 1.

Додаток 2.



Виступ (з відеопрезентацією) на семінарі заступників директорів з ВР

від батьків та дітей 3-х класів

(Виховна система класів «Будуємо майбутнє разом з батьками»)
Коваленко О.М (мама).: Моє дівоче прізвище Волощенко має давню історію.

Прізвище Волощенко походить з давніх часів від назви Волощина — історична область у Румунії між Карпатськими горами і р. Дунаєм.

В нашій сім’ї з покоління в покоління передається легенда про 3 побратимів Манульяна, Хорішка та Юрка, які були справжніми козаками, що їхали з Запоріжської Січі. Вони довго їхали і вирішили зупинитись, і оселитись за 2 км один від одного. Так утворилися 3 села – Юрки, Хорішки та Мануйлівка, що знаходиться на лівому березі річки Псел на Полтавщині, де жили мої прадіди та й зараз мешкають батьки.

Своїм синам Ігорю та Євгену я розповідаю, що прямими нащадками Манульяна був мій прапрадід Махтій (тому і зараз в селі люди кличуть нашу родину Махтіївцями). Ігор знає, що так само як його прадід і дід, мій тато, Волощенко Микола Андрійович, все своє життя присвятив воїнській службі в нашому місті та інших містах України, 2 роки дід був учасником бойових дій в Афганістані, там втратив зір.

Я з дитинства відчувала подив оточуючих, коли розмовляла українською мовою, і сьогодні в нашій родині спілкуються лише українською. Свого батька я з дитинства називаю «татусь» і ніяк інше., і наші діти також. В нашій родині завжди поважали батьків своїм прикладом, батькове слово було і зараз є законом, нормою виховання.

Вірш «Сім’я» (у виконанні Коваленко Ігоря)

Сім’я – це щастя, любов і удача,

Сім’я – це влітку поїздки на дачу.

Сім’я – це свято, сімейні дати,

Подарунки, покупки приємні витрати.

Народження дітей, перший крок, перший лепет,

Мрії про хороше, хвилювання і трепет.

Сім’я – це праця, один про одного турбота,

Сім'я – це багато домашньої роботи.

Сім’я – це важливо!

Сім’я – це складно!

Але щасливо жити одному неможливо!

Завжди будьте разом, любов бережіть,

Образи і сварки подалі женіть.

Любіть! І цінуйте щастя!

Воно народжується в сім’ї,

Що може бути її дорожче

На цій казковій землі.
Ігор (син): Мене вчили і я вчу своїх синів шанувати і пам’ятати свій родовід, пишатися ним. Я можу з впевненістю сказати, що моє коріння полягає з козацтва.

Я є нащадком козаків в 14 коліні. Я пишаюся тим що є нащадком справжніх козаків, що є гордістю нашого народу, душею України, її надією та оберегом.


Виступ на семінарі заступників директорів з ВР родини Купченко Катерини «Моє родовідне дерево»
Донька: Рідна моя ненько!

Прошу розкажи,



  • Як раніше наші

  • Пращури жили?

  • Відкіля корінням

  • дерево сім’ї,

  • В якій я народилась

  • В щасті і добрі.

  • Матуся: Родина, рід, які слова святі,

  • Вони потрібні кожному в житті,

  • Бо всі ми ніжні гілочки,

  • На дереві, що вже стоїть віки -

  • Це батько, мати, прадід твій і дід.

Матуся: Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду. Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із нас: гілки – батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусі й бабусі. Відростки - їхні брати і сестри. Коріння – батьки дідусів і бабусь. Чим міцніше росте дерево – тим більше є рід, у кожної гілочки, листочка або коріння є своє ім’я.

Так родина, це не тільки родичі. Ще і клас і школа, увесь народ український. Родина до родини - народ. Ми всі – український народ, який складається з родин маленьких і великих, дружних і працьовитих. Родина це дім, наш оберіг. Бережи і шануй свій рід, свою сім’ю. Будь завжди чемною і ввічливою. Вивчай історію свого роду, продовжуй його традиції. Запам’ятай знати свій родовід, зберігати про нього пам’ять - означає любити свою Батьківщину Україну. Доколи кожен з вас буде пам’ятати свій родовід - в українського народу є майбутнє.



Додаток 3.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка