Мета освітня: розкрити суть етичних понять «толерантність», «нетерпимість», «повага»; Формувати вміння обґрунтовувати важливість шанобливого ставлення до інших як передумову успішного спілкування



Дата конвертації07.03.2016
Розмір55 Kb.
Мета освітня: розкрити суть етичних понять «толерантність», «нетерпимість», «повага»;

Формувати вміння обґрунтовувати важливість шанобливого ставлення до інших як передумову успішного спілкування;

Створити умови для формування терпимості до відмінностей між людьми (індивідуальних, відмінностей за статтю, віком, соціальним станом, національності, раси, світогляду).

Мета розвиваюча: розвинути навички соціальної поведінки, виробити принципи толерантної поведінки, вміння працювати в групах розвивати навички терпимого ставлення до інших людей, націй, культур.

Мета виховна: сприяти виробленню активного неприйняття будь-яких форм дискримінації, вихованню толерантності, гуманізму.

Основні терміни та поняття: толерантність, нетерпимість, повага, самоповага.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Оголошення теми.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні в нас з вами надзвичайна розмова. Наша розмова буде присвячена толерантності. Дізнаємося чи важливе шанобливе ставлення до інших для успішного спілкування, спробуємо оцінити власну поведінку з позиції толерантності.

Але спершу давайте привітаємося. Учні об’єднуються в 4 групи. Кожна група отримала завдання: попередньо дізнатись, як вітаються різні народи світу (японці, європейці, ескімоси, китайці).

1-ша групави вітаєтесь, як японці (вклоняються).

2-га група – ви вітаєтесь, як європейці (потискають руки).

3-тя група – ви вітаєтесь, як ескімоси (труться носами).

4-та група – ви вітаєтесь, як китайці (запитують «Ти їв сьогодні рис?», у відповідь людина повинна вклонитися).

Учитель: У такій надзвичайній формі привітання ми висловили повагу один до одного, що є складовою частиною толерантності.



ІІІ. Засвоєння нових знань.

  1. Як проявляти толерантність у спілкуванні з людьми.

Учитель: Я пропоную вам послухати «Притчу про аксакала».

Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі — там 100 разів було написане одне слово.

Здогадайтесь яке?

На аркуші 100 разів було написане слово – терпимість!.

Поняття «толерантність» є синонімом сло­ва «терпимість», саме так воно звучить ла­тиною. Толерантність людей є найважливі­шою умовою миру і злагоди в сім'ї, ко­лективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну пере­вагу, а то й зіткнення безпосередніх інтере­сів. У різних людей — різні погляди на жит­тя, працю, кохання, тощо.-Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерант­ним?

Учитель: Давайте познайомимося із значенням слова «толерантність».

Український словник трактує це слово як "здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також - особливості поведінки та способу життя інших».

На межі ХVIII – ХІХ століття у Франції жив собі Талейрак Перігор. Він відрізнявся тим, що при різних урядах залишався незмінним міністром закордонних справ. Це була людина талановита, в багатьох областях, але найбільше – в умінні враховувати настрої оточуючих, шанобливо до них ставитися і при цьому зберігати власні принципи, прагнути до того, щоб керувати ситуацією, а не сліпо підкорятися обставинам. З ім’ям цієї людини і пов’язане поняття «толерантність».

Термін «толерантність» пояснюється, як терпиме, поблажливе ставлення до чиїхось думок, вірувань, поглядів, до інших народів, культур.

(учні записують до зошита етичне поняття «толерантність».)

Виявляти толерантність - це означає визнавати те, що люди розрізняються за зовнішнім виглядом, положенням, поведінкою й цінностями і володіють правом жити в світі, зберігаючи при цьому свою індивідуальність.

Протилежністю толерантності є нетерпимість, тобто небажання, невміння терпіти іншого.



  • Робота в групах. Учні об’єднуються у 5 груп, кожна група отримує ситуацію, проаналізує її та доведе, що в ній ідеться про прояви нетерпимості.

Опрацювати підручник, с. 107 – 108 (О. Данилевська, О. Пометун «Етика», 6 кл.)

Завдання.

Кожна група складає правило толерантної поведінки. (відповідно до ситуації, яку аналізували).



  1. Що таке повага.

  • Самостійна робота учнів за підручником с. 108.

Завдання.

З’ясуйте суть поняття повага.

Учні записують до зошита поняття «повага».

Повага – почуття, ставлення до когось, яке ґрунтується на визнані його гідності, чеснот, заслуг.

Учитель. А чи потрібне у спілкування почуття шани, прихильне ставлення, визнання чиїхось заслуг? (Заслуховуються відповіді учнів)


  • Наведіть приклади.

Учитель. Чи можна поважати людину й бути до неї не толерантним?(відповіді учнів.)

  1. Що означає поважати інших

Учитель. Я пропоную вам обрати стиль поведінки, закінчивши речення.

  1. Коли я зустрічаюсь з людиною, яка співає невідомі мені і незрозумілі через чужу мову, пісні, я намагаюся…

  2. Коли я поїду до іншої країни, перш за все я…

  3. Коли я чую чужу мову, мене це…

  4. Коли я опиняюся в музеї іншої країни, я…

  5. Коли я бачу прояви неукраїнської культури, я…

  6. Коли мені щось не подобається в традиціях, звичаях інших людей, я…

  7. Якщо мені щось не подобається в будь-якій людині, я…

  8. Якщо я спілкуюсь з віруючою людиною, вірі якої не сприймаю, я…

  9. Якщо я не розділяю чиїхось думок, я…

Учитель. Як ви вважаєте, чим визначається ставлення до інших культур, народів, звичаїв, традицій?

(Це визначається культурою самої людини, це є виміром її моральних цінностей)

Учитель. Ми з вами з’ясували суть етичних понять «толерантність», «нетерпимість», «повага», «взаємоповага». Тепер давайте спробуємо дати характеристику людині, якій притаманне толерантне ставлення.


  • Робота в групах. (4 групи.)

Кожна група отримує картку з різними якостями людини. Спробуйте вибрати п’ять якостей, які, на вашу думку, відповідають людині з толерантним ставленням.

Картка 1.

Поблажливість, зловтіха, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, миролюбність, безсердечність, співчуття, великодушність, безтактність.



Картка 2.

Доброта, сердечність, хвастощі, рівність, грубість, милосердя, зазнайство, співчуття, прихильність, повага, великодушність.



Картка 3.

Миролюбність,безсердечність, прощення, рівність, повага, милосердя, запальність, діалог, роздратування, сердечність, конфлікт, великодушність.



Картка 4.

Підтримка, миролюбність, співпраця, рівність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, милосердя, великодушність, доброта.

Якості, які найчастіше зустрічаються, записуються на дошці.

Подумайте, а чи всі ми володіємо цими якостями? Чи всі ми можемо спокійно вислухати один одного? Підтримати у скрутну хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?



А чи можемо ми змінити себе? Чи можемо ми виховати в собі ті якості, про які сьогодні говоримо? Як ми можемо це зробити?

IV. Закріплення: творча робота в групах: визначіть шляхи подолання проявів нетерпимості.

  1. Знайди в людині її найкращі риси і сторони.

  2. Зрозумій, чому вона так себе поводить, чим відрізняється від тебе.

  3. Знайди в неї те, чого зможеш навчитися.

  4. Ніколи її не критикуй і не осуджуй.

  5. Не став себе вище неї.

  6. Полюби в ній себе.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання: опрацювати § 19, придумати ситуації, де герої виявили толерантну поведінку.

Додатки



Вітання ескімосів



Вітання європейців





Робота в групах



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка