Метод проектів як технологія навчання на уроках української мови та літератури



Скачати 56.03 Kb.
Дата конвертації08.03.2016
Розмір56.03 Kb.


Метод проектів як технологія навчання

на уроках української мови та літератури
Сорока Л.А.,

учитель української мови

та літератури СШ № 316 м. Києва, спеціаліст ІІ кваліфікаційної категорії

Модне слово «проект» постійно на слуху. Але чомусь одні проекти виконуються і приносять результат, а інші - ні.

Ще Василь Сухомлинський переконував, що «справжня школа - це багатогранне духовне життя учнівського колективу, в якому учитель і діти об'єднані багатьма інтересами і захопленнями». Тому, на мою думку, найдоцільнішим є інноваційний метод проектів, який передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.

Нині, коли в українській школі виникла необхідність у якісно нових характеристиках освітніх систем (поліфункціональність, цінніснодоцільність, варіативність тощо), метод проектів користується попитом і популярністю.



Проектування – це особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація дослідження, що має практичне спрямування.

В основі методу проектів лежить:
• розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;
• уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
• уміння самостійно конструювати свої знання;
• уміння інтегрувати свої знання з різних галузей науки;
• уміння критично мислити.

Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) у відведений для нього час (від декількох хвилин уроку до декількох тижнів, а іноді й місяців). Це завдання особистістно - зорієнтованої педагогіки.

Реалізувати проект можна в різний спосіб: як з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, так і без них. Якщо порівнювати результати дослідницької діяльності, представлені без використання комп’ютера та з ним, то можна помітити, що учнівська презентація суттєво нагадує реферат. Однак, вона має значні переваги. По-перше, тема – це проблемне питання. По-друге, учнями пропоную гіпотези. По-третє, презентація є більш наочною і структурованою, бо кожен слайд розкриває певний момент проблеми. До того ж читання реферату швидко втомлює слухачів, а демонстрація презентації, особливо якщо вона яскрава з певною кількістю спецефектів, тільки зацікавлює учнів-глядачів.

Я використовую презентацію як вид реалізації інформаційного проекту. На початку вивчення теми, наприклад, створила досить розгорнуту презентацію про життя і творчість І. Франка (10 клас), Лесі Українки (6 клас), яка стала демонстраційним матеріалом на уроці із відповідними завданнями та акцентами; учнівську презентацію за темою «Діалог. Розділові знаки при діалозі» (5 клас), де на слайдах учні розкрили поняття діалогу, репліки, пояснили правила розстановки розділових знаків при діалозі.

Починаючи працювати з учнями за методом проектів, використовую найчастіше мультимедійні презентації як наочність, поступово навчаючи школярів застосовувати презентацію як вид оформлення самостійної дослідницької діяльності. Розтлумачую необхідність при цьому обов’язкової постановки проблемного запитання і знаходження відповіді на нього впродовж дослідження, доборі незаперечних аргументів, використанні додаткової літератури під час дослідження. Пояснюю учням середніх класів, як правильно оформлювати список використаної літератури, оскільки це їм знадобиться при написанні наукових робіт у МАН.

Отже, більшість проектів – дослідницькі, які навчаю дітей створювати індивідуально, в парах, групах. Оформлення таких презентацій відбувається зазвичай вдома, оскільки є обмеження з використанням комп’ютерів на уроках.

Ігрові проекти представляють собою обігрування різних сюжетних ситуацій, рольову гру, вистави, рекламні акції тощо. Мною було проведено урок української мови з елементами рольової гри у 5 класі «Діалог». Такі проекти дозволяють учням спробувати себе в певній ролі, що наближає їх до відповідної життєвої ситуації, до майбутньої професії, вчить переконувати інших у власній позиції.

«Вирішити проблему» - означає застосувати в даному випадку необхідні знання і навички із різних галузей життя, отримавши реальний і чуттєвий результат.

У п’ятому класі застосовую такий метод під час вивчення тем: «Твір-оповідання про випадок із життя», «Твір-розповідь (або роздум) у художньому стилі на основі власного досвіду».

Учням заздалегідь надається завдання щодо здійснення майбутнього проекту. Час підготовки визначається відповідно до складності роботи. За бажанням діти об’єднуються в групи або пари. Учитель надає кожній групі (парі): «Картку– план підготовки до твору…» (практико – зорієнтований проект).

У шостому класі на уроках літератури – це проекти власних казок , легенд, переказів (творчий проект).

Десятий клас – театралізація класичних творів «Украдене щастя» І.Франка; «За двома зайцями» М. Старицького.

Наведу приклади завдань різних видів проектів за провідною діяльністю, які я пропоную на вибір учням (у класах, де я працюю).

Ознайомлювально-інформаційні проекти

• Підготувати інформацію на одну з тем: «Колядки та щедрівки нашого краю», «Свято Івана Купала у нашій місцевості», «Кобзарі — творці та виконавці дум».

• Підготувати інформацію на одну із тем: «Дитинство Тараса Шевченка», «Шевченко — солдат».

• Художнє осмислення гармонії світу і дисонансів революційної дійсності у збірці П.Тичини «Сонячні кларнети».



Ігрові проекти

• Скласти на матеріалі народнопісенної творчості літературні ігри (ребуси, запитання до вікторини, шаради, чайнворди, криптограми тощо).

• Скласти літературні ігри на шевченківську тематику.

• Літературні ігри до теми «Павло Тичина — «дивний мрійник з очима дитини...».



Творчі проекти

• Укласти рукописні збірки: «Пісні моєї родини»; «Світова слава української пісні». Зробити до них ілюстрації.

• Організувати і провести свято української народної пісні під девізом «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине».

• Створити ілюстрації до творів Тараса Шевченка

• Створити калейдоскоп «кольорового настрою» за збіркою Павла Тичини «Сонячні кларнети».

Прикладні проекти

• Укласти народознавчі словники: «Календарно-обрядові пісні українського народу», «Народні свята в народних прислів'ях».

• Створити добірку образних висловів на основі поезій Павла Тичини.

Дослідницько-пошукові
• Дослідити і порівняти поетику та ідейний зміст поезій П. Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...» й Олександра Олеся «Чари ночі».

• Порівняти естетичні принципи західноєвропейських поетів-символістів (П. Верлена, С.Малларме, А. Рембо та ін.) із особливостями ранньої творчості П. Тичини.

Отже, у своїй роботі дотримуюсь не тільки позиції керівника , але й особистим прикладом заохочую дітей до роботи, бо вважаю, що лише у співдружності «учитель – учень» можна досягти бажаного результату.

Практичне застосування методу проектів на уроках української мови та літератури показало, що школярі зацікавилися новою технологією, виявляють при організації та реалізації певних проектів високий творчий потенціал, бажання і вміння мислити нестандартно.

Проектна технологія дає можливість педагогові, застосувавши розмаїття інтерактивних вправ, змінити роль авторитарного транслятора інформації на координатора навчального процесу. Крім того, учні здобувають знання, порівнюючи, зіставляючи, даючи оцінку вчинкам, стосункам людей, суспільним і культурним явищам та процесам, спостерігають і роблять власні висновки. Адже нинішньому суспільству потрібна вільна, мисляча й активна особистість.

Отже, слід по можливості більше впроваджувати метод проектів на уроках української мови та літератури, що забезпечує цілісність сприйняття учнів, мотивацію навчальної діяльності, практичне спрямування роботи на конкретний результат, сприятливі умови для профільного навчання в старшій школі. Для учнів 10-11-х класів треба наближати завдання навчальних проектів максимально до життєвих ситуацій, щоб школярі могли себе випробувати в певній професії.

І особливо важливим є те, що метод проектів має широкі перспективи для розвитку як на сучасних інноваційних уроках, так і в позакласній роботі.

Як відомо, “урок – творчість, а остання не терпить надмірної стандартизації й шаблону, вона передбачає новизну, оригінальність, відхід від традиції, переборення стереотипів”. Тому творімо разом!





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка