Методична розробка тренінгового заняття



Скачати 187.18 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір187.18 Kb.


Методична розробка тренінгового заняття

Підготувала: Учитель географії Розсошенської гімназії Полтавської районної ради Полтавської області

Савченко Світлана Миколаївна.

Учитель другої кваліфікаційної категорії, педагогічний стаж сім років.

Контактний телефон : 0663713655


З М І С Т


  1. Вступ




  1. Методична розробка заняття – тренінгу

« Я – громадянин України».

  1. Висновки щодо практичного використання даної роботи




  1. Список використаної літератури.


Вступ

Досвід свого громадянського становлення діти в першу чергу, отримують через процес формування їх демократичної культури, визначення принципів толерантності, формування необхідних громадянських цінностей, засвоєння правових знань.

Головним завданням освіти є виховання громадянина, патріота своєї Батьківщини, здатного жити в багатонаціональному суспільстві, в якого сформована громадянська позиція, він знає свої права і обов’язки, вміє впливати на зміни в суспільстві, поважає права людини.

Все це робить актуальним створення системи громадянсько – правового виховання в навчальних закладах. Одним із головних завдань для яких будуть формування у вихованців активної соціальної позиції, тобто нетерпимого ставлення до проявів агресії та насилля, прагнення взяти участь у боротьбі з цими явищами, вміння протистояти негативним впливам; виховання високих моральних якостей, які є впливовими при виборі способів поведінки.

З цією метою ми провели низку виховних годин та тренінгів де через гру учні різних вікових груп вчилися разом розуміти одне одного, приймати рішення у нестандартних ситуаціях.

Без сумнівів, що без повної громадянської освіти і виховання молодь і наступні покоління не зможуть брати активну участь в будівництві правової держави. Знання законів України, розвитку природи і суспільства буде підґрунтям вибору визначення способу їх поведінки.



МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ- ТРЕНІНГУ

Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте.

В останню тяжкую минуту. За неї Господа моліть.

Т. Шевченко



Тема: «Я – громадянин України»

Мета: поглибити знання учнів стосовно прав дітей та докладно визначити куди саме дитина може звернутись в разі скрутної ситуації, зясувати суть поняття патріотизм,сформувати вміння оволодіти особливостями ораторського мистецтва; розвивати творчі здібності учнів, навички не вимушеної поведінки перед опонентами, розвивати образне та логічне мислення, пам’ять. Виховувати кращі людські якості, особисту гідність, потяг до самовдосконалення та самоосвіти, культуру мовленнєвої діяльності, товариськість, пошану до людей, патріотичні почуття.

Обладнання: Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, плакати

«Я хочу щоб мене називали…», «Правила групи», «Я частинка тебе моя Батьківщино», «Куди я можу звернутися» аркуші паперу, фломастери, маркери, роздатковий матеріал, стікери.
Хід проведення:

Всупне слово

Добрий день дорогі друзі. Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема нашого сьогоднішнього заняття – тренінгу непроста і дуже актуальна. Розпочнемойого такими словами М. Бакая:

Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов'ї.

І я припадаю до неї устами,

І серцем вбираю, мов спраглий води.

Без рідної мови, без пісні,

Без мами збідніє, збідніє земля назавжди.

Оголошується мета даного заняття. В ході тренінгового заняття будується кожним учнем власна газета з сторінок опрацьованого матеріалу.

Заняття триватиме орієнтовно 1 год. 30 хв.



Вправа « Знайомство»

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність.

Для того щоб продовжити нашу роботу пропоную вам зараз познайомитись, але незвичайним способом. Потрібно назвати себе пестливим іменем яке вам найбільше подобається, так як вас називають батьки чи друзі. Наприклад мене звуть Світлана і я хочу, щоб мене називали Світлана, бо мене так називають друзі і батьки.( Діти приклеюють стікери з іменами до плакату з Сонцем з промінцями під назвою «Я хочу щоб мене називали…»).

От ми й познайомились, погляньте ми всі рівні в своїх можливостях, як промінці у нашого сонця, так ми наше суспільство, нашу державу, нашу школу повинні доповнювати, радувати та прославляти своїми вчинками.

Вправа « Правила»

Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу.


  1. Ведучий звертає увагу учасників на плакат « Правила групи» і запитує: « В чому необхідність кожного з цих правил?»

Після завершення ведучий проводить обговорення. Теми і епіграфу заняття.

На слайді тема « Я громадянин України»

Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте. В останню тяжкую минуту. За неї Господа моліть.

Т. Шевченко

Людина народжується не на безлюдному острові, а в певній сім'ї, в певному суспільстві, і за різних обставин свого життя спілкується з різними представниками оточуючого середовища, в якому вона живе, навчається, працює. Для того щоб людина могла існувати як біологічна жива істота, і їй потрібно мати їжу, одяг, житло. Оскільки людина живе у суспільстві, їй як члену суспільства необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки людина живе у державі, то вона має з нею правовий зв'язок.

Україна для кожного з нас — це Батьківщина, яка подібна до величезного дерева, на якому не порахувати листя. І усе, що ми робимо доброго, додає йому сили. Але будь-яке дерево має корені. Без коренів його повалив би навіть несильний вітер. Корені живлять дерево, зв'язують його із землею.

«Без кореня і полин не росте»,— говорить народна мудрість. Корені це те чим ми жили вчора, рік тому. Це наша історія, конституція, символи, патріотизм, родина…

Дітям пропонується на листочках - стікерах записати свої мрії і побажання для своєї Батьківщини, прокоментувати їх і розмістити на плакаті «Я частинка тебе моя Батьківщино».

Слово ведучого. Сьогодні пропоную вам видати нашу власну газету, газету трохи незвичайну —живу. Ви самі станете її видавцями, будете її видавати. Тема нашої газети записана на дошці. Отже, за справу, в кожного з вас в руках набір аркушів з майбутньої газети, візьміть титульну сторінку і розмістіть на початок своєї газети. Сторінка 1 газети.

Слово ведучого. Дійсно, важка справа видавати газету. Головне в газеті що? Правильно, це передова стаття. Отже, відкриваємо першу сторінку нашої газети. Чи згодні ви з тим, що нашій державі довелося пережити неймовірні зусилля для того, щоб здобути незалежність?

Вправа «Інформаційне повідомлення».

Сторінка № 2 газети. Україна—вільна незалежна держава.

Вона разом із світовою спільнотою впевнено крокує шляхом демократії. Але так було не завжди. Мабуть, важко знайти у світі будь-який інший народ, який подібно до українського мав би таку нелегку і драматичну історію. Майже протягом всього свого існування йому доводилося вести боротьбу проти чужоземного поневолення. Тільки протягом 150 років, з XVIII ст., Україна змушена була перебувати під владою чужих імперій (Російської і Австро-Угорської), які нав'язували українській спільноті свій побут, мову, традиції. Тому в історії України — безліч спустошливих нападів і завоювань, жорстокого пригноблення та страждань, яких вона зазнала через свої природні багатства та миролюбність свого народу. Незважаючи на всі труднощі, які довелося пережити українському народу, він вистояв, зміцнів, бо дух любові поваги до Вітчизни ніколи не залишав його.

Але справді незалежною будь-яка держава може стати лише тоді, коли кожна людина із гордістю вважає себе її рівноправним членом. Коли кожен житель України зрозуміє це, відчує серцем, наповниться особливим почуттям гордості, усвідомить свою відповідальність Перед країною, знайде своє місце у її житті і скаже з гідністю: «Я — громадянин України», тільки тоді наша країна буде істинно незалежною. І від нас сьогодні залежить її майбутній розвиток.

Заповнюємо другу сторінку нашої газети і продовжуємо далі її формування.



Гра « ливарпамен»( нема правил)

Перевірте правильність нумерації сторінок газети, які ви тримаєте в руках, адже вони можливо не втому порядку стоять що потрібно перевірте будь ласка

Що ви відчули коли виконували цю вправу?

Розкидані сторінки дуже схожі на думки і знання людей знають багато, але знання не систематизовані, тому впорядкуємо наші знання що стосуються нашої сьогоднішньої тематики і зокрема правової сторінки життя нашої держави.

Слово ведучого. А зараз третя сторінка нашої газети - Конституція України (№3)

Простір землі яку заселяють українці такий, що аби перетнути його пішки із заходу на схід, потрібно йти 90 днів, долаючи щодня по 30 км. Проте вся величезна територія і все населення яке на ній проживає керується одним правовим документом.

Україна має свою Конституцію – Закон за яким живуть українці і будують свою державу. Конституція це слово іноземне, воно означає «устрій», «установлення». Так називали постанови, що видавав імператор у давньому Римі. Наша конституція дуже молода, вона була прийнята 28 червня 1996. Складається з вступної частини та 161 статті та є визначальною для всього народу України.

У статті 1 Конституції України записано «Україна є незалежна, демократична, правова держава»

У статті 4 вказано «В Україні існує єдине громадянство» Це особливий вид відносин, що існує між державою та окремими людьми. Громадяни перебуваючи під захистом держави беруть на себе певні обов’язки, а держава гарантує їм права, свободи необхідні для нормального життя.

Стаття 20 зазначається що столицею України є місто Київ, державним гербом тризуб, державний прапор України стяг з двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.

У кожної людини поряд з правами є ще низка обов’язків, які вона повинна дотримуватись протягом життя, які чітко сформульовані в розділі 2 Конституції .

Сторінка № 4 - символи України ( опустіть руку з правого боку свого стільця знайдіть сюрприз( різнокольорові цукерки), за його кольором формуємо групи в них починаємо працювати).

Групи за кольором - червоних, жовтих та зелених ( вставити пропущені слова в текст). «Мозковий штурм» ( практична робота в групах)



Мета: формування в учасників здатності приймати нестандартні рішення, знаходити шляхи вирішення.

Завдання червоним

Державний прапор – одна з офіційних емблем держави, яка символізує її суверенітет. Український Державний Прапор являє собою синьо – жовте прямокутне полотнище з двох смуг: верхньої – синього кольору, нижньої – жовтого. Головна ідея синьо – жовтого кольору – це велика гармонія космосу, Сонця, Землі й усього сущого на землі. Державний прапор постійно майорить на будинках Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, місцевих рад народних депутатів.



Завдання зеленим

Державний герб – офіційна емблема держави, зображувана на прапорах, грошових знаках, печатках, офіційних документах. Існує близько 40 версій про походження тризуба. Одна з них та, що герб є уособленням трьох природних сил – повітря, землі, води. Золотий тризуб на блакитному тлі – символ влади, який символізує мир, творчу працю, спорідненість поколінь.



Завдання жовтим

Державний Гімн України – « Ще не вмерла Україна…»- урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Слова написав відомий український поет, етнограф фольклорист П. П. Чубинський, а музику – М. Вербицький. Гімн звучить на ознаменування, слави і могутності держави. Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою. Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів, відзначення державних свят, військових парадів, вшанування переможців на спортивних змаганнях.



П’ята сторінка. Держава і родина - моя підтримка і опора(№5)

Повторення прав дитини за конвенцією ООН, робота над характеристикою дій в певних життєвих ситуаціях.



КОНВЕНЦІЯ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ (Прийнята генеральною асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року, Набула чинності для України з 27 вересня 1991 року)

Стаття 1. Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку.

Стаття 2. Повага та забезпечення за кожною дитиною всіх прав, без будь - якої дискримінації.

Стаття 3. Забезпечення дитини захисту та піклування, які необхідні для її благополуччя.

Стаття 4. Держави-сторони вживають всіх необхідних заходів щодо здійснення прав дитини.

Стаття 5. Держави-сторони поважають відповідальність, права та обов'язки батьків, що за законом відповідають за дитину.

Стаття 6. Кожна дитина має невід'ємне право на життя.

Стаття 7. Кожна дитина має право на ім'я і набуття громадянства.

Стаття 8. Кожна дитина має право на збереження індивідуальності.

Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.

Стаття 10. Дитина, батьки якої проживають у різних державах, має право підтримувати стосунки і контакти з обома батьками.

Стаття 11. Держави-сторони вживають заходів щодо боротьби з незаконним переміщенням і неповерненням дітей із-за кордону.

Стаття 12. Кожна дитина має право вільно висловлювати свої погляди.

Стаття 13. Кожна литина має право вільно висловлювати свої думки, одержувати та передавати інформацію на свій вибір.

Стаття 14. Кожна дитина має право на свободу думки, совісті та релігії.

Стаття 15. Кожна дитина має право на свободу асоціацій і свободу мирних зборів.

Стаття 16. Кожна дитина має право на захист від втручання в особисте та сімейне життя. Стаття 17. Кожна дитина має право на доступ до інформації.

Стаття 18. Загальна та однакова відповідальність обох батьків за виховання і розвиток дитини.

Стаття 19. Захист дитини від усіх форм фізичного та психологічного насильства. Стаття 20. Дитина, яка тимчасово або постійно позбавлена сімейного оточення, має право на особистий захист та допомогу, що надається державою.

Стаття 21. Держави-сторони дозволяють існування системи усиновлення. Стаття 22. Забезпечення дитині права одержати статус біженця.

Стаття 23. Право неповноцінної дитини в розумовому або фізичному відношенні на особливе піклування.

Стаття 24. Кожна дитина має право на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров'я.

Стаття 25. Кожна дитина має право на піклування.

Стаття 26. Кожна дитина має право користуватися благами соціального забезпечення.

Стаття 27. Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового, морального та соціального розвитку. Стаття

28. Кожна дитина має право на освіту.

Стаття 29. Освіта дитини має бути спрямована на розвиток особи, талантів, розумових і фізичних здібностей дитини в найповнішому обсязі; на підготовку дитини до свідомого життя у суспільстві.

Стаття 30. Кожна дитина має право користуватися своєю культурою, сповідувати свою релігію, користуватися рідною мовою.

Стаття 31. Кожна дитина має право на відпочинок та дозвілля.

Стаття 32. Кожна дитина має право на захист від економічної експлуатації та від виконання будь - якої роботи.

Стаття 33. Кожна дитина має право на захист від незаконного зловживання наркотичними засобами та психотропними речовинами.

Стаття 34. Кожна дитина має право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації.

Стаття 35. Держави-сторони вживають заходи щодо відвернення викрадень дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди.

Стаття 36. Кожна дитина має право на захист від усіх форм експлуатації, що завдають шкоди її добробуту.

Стаття 37. Жодна дитина не повинна піддаватися катуванням та іншим жорстоким, нелюдським видам поводження чи покарання.

Стаття 38. Захист дитини у випадку збройного конфлікту.

Стаття 39. Заходи для сприяння фізичному та психологічному відновленню дитини, яка є жертвою будь-яких видів нехтування, експлуатації, зловживань, катувань.

Стаття 40. Особлива турбота дитини, що перебуває у конфлікті з законом.

Вправа « Твій порадник»

Мета: ознайомити учасників з функціями служб, які можуть допомогти їм у захисті прав.

    • Служба у справах неповнолітніх;

    • Органи опіки і піклування;

    • Відділи районної адміністрації, що займаються проблемами дітей;

    • Соціальна служба для молоді;

    • Медичні установи;

    • Відділ освіти;

    • Громадські організації ( районна дитячо – юнацька громадська організація « Веселка»)

    • Центр позашкільної роботи дітей та юнацтва;

    • РАГС;

    • Кримінальна міліція у справах неповнолітніх;

    • Притулки для неповнолітніх, служби у справах неповнолітніх.

Вправа «Інсценізація ситуації»

В деякому місті жила дитина в неї була родина – батько, мати, брат. Мала великий просторий будинок. Вона ходила до школи мріяла про те як дуже скоро виросте і стане дорослою її поважатимуть і її батьки будуть гордитись тим, що в них така дитина. Тому дуже старалась в навчанні. Вона мала права на захист від насильства, на повагу власної думки, на інформацію. І кожного дня надіялась на щасливе майбутнє.

Але одного разу батьки не повернулись додому і потрапили в автокатастрофу, дитина одразу втратила дім, перестала ходити до школи, не знала куди звернутись тому не змогла захиститись від насильства, в неї залишилась лише надія. Але через деякий час, вона знайшла нову родину, в неї з’явився дім, почала навчатись батьки нагадали про її права. Не забуваймо що захист дітей залежить від дорослих. Та правової держави, яка турбується про своїх громадян. А вони працюють на благо своєї держави.

(діти вказують які статті конвенції тут згадуються та повторюють куди слід звернутися в зв’язку надзвичайних ситуацій)



Шоста сторінка - патріотизм. Вправа «Робота з поняттями»(№6)

Як ви розумієте значення слова «патріотизм»?



  • на слайді презентації висвітлюється значення слова – Патріотизм.

Патріотом називають людину котра любить свою Батьківщину, захищає її інтереси та авторитет. Патріотизм – любов до конкретної країни, відданість їй.

Слово ведучого. Нове століття, нова епоха диктують свої правила й особливості. Навіщо патріотизм в сучасному суспільстві? Зараз мета — поєднати всі народи в єдиний багатий економічний ринок, зв'язати інформаційною мережею усе людство. Людина повинна жити там, де їй краще. Людина — Це громадянин планети Земля...

1 Чи згодні ви з таким твердженням?

2 Чи обов'язково для громадянина України знати свою історію, національну мову, гімн?

3 Як ви розумієте вислів «Держава будується не в майбутньому, а сьогодні»?

Сьома сторінка – учні в своїх попередньо сформованих групах виконують колаж на тему «Моя батьківщина в майбутньому» під епіграфом (№7):

« Я живу тобою і для тебе.

Вийшов з тебе в тебе повернусь.

В. Симоненко

Ведучий. Отже, Україна — це рідний край, наша земля із багатовіковою історією, щедрою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми. Неповторною красою чарують нас її тихі води, ясні зорі, задушевні пісні. «Рідна моя, Україно!...» — як багато в цім тепла, любові, ніжності. Ми сформували книгу громадянина України яка буде дороговказом на вашому життєвому шляху.

ВИСНОВКИ ЩОДО ПРАКТИЧНОГО ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДИЧНОЇ РОЗРОБКИ

Робота з морально – правового, громадянського виховання відбувається на уроках та в позаурочний час. Вона реалізується різними методами, заходами, важливе місце серед яких посідає тренігова робота.

В технології тренінгового навчання використовується взаємопов’язана система різних видів практичних і самостійних занять. Дана методична розробка заняття- тренінгу розрахована на діте середнього віку( 12-14 років) та старших підлітків ( 15-17 років). Ідеальна кількість учасників тренінгу – близько 15 осіб, але вона може коливатись від 10 до 20 з огляду на умови проведення.

Проведення заняття – тренінгу розраховане як на одного ведучого – тренера, так і на команду тренерів ( тренер + підліток – інструктор, 2 – підлітка – інструктора).

Тренінгове заняття своєю основою передбачає різнобічний інтелектуальний розвитку дітей, що включає в себе: знайомство з різними джерелами інформації ( включаючи найсучасніші: Інтернет, комп’ютерні бази данних, електронні енциклопедії тощо); розвиваючі методи, практичні вправи, ігри, що стимулюють розвиток мислення, уваги, пам’яті, творчих здібностей учнів, вміння формулювати і висловлювати власні думки.

В основу тренінгу покладено гру по побудові сторінок власної газети, адже тільки в грі дитина зможе повністю розкрити свій інтелектуальний, психологічний, духовний потенціал.

Тренінг навчає учнів бачити різноманітну палітру життя, весь спектр думок, вчить знаходити переваги та недоліки кожної з них, логічне пояснення своїх суджень. Дане заняття може використовуватись як окреме заняття, а також як запланована система занять з морально – правового, громадянського виховання.

Список використаної літератури

Бабійчук Т. І оживе добра слава, слава України. Сценарій вечора з використанням відеозаписів // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2006. – №11. – С.36–40.

Бортняк М. В. В історію свою візьми нас, Батьківщино // Позакласний час. – 2007. – №4. – С.69–73.



Вдовиченко Н. Нашому роду, нема переводу // Позакласний час. – 2006. – №23 –

С. 55- 59.

Ганенко Г. М. Я - громадянин України // Географія : науково-методичний журнал. – 2006. – №17. – С.6–9.

Куксенко С. І. Історія української державності // Позакласний час. – 2006. – №23-24. – С.64–68.



Правове виховання учнів: Метод. посібник / авт.-укл. М.М. Фіцула. – К.: ІЗМН, 1997.-148 с.

Яковчук Л. Мій край - моя історія // Позакласний час. – 2006. – №23-24. – С.74–76.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка