Методичні рекомендації для класних керівників щодо формування у дітей та підлітків навичок здорового способу життя



Дата конвертації08.03.2016
Розмір52 Kb.

М-Погорілівська ЗОШ І-ІІ ступенів

заступник директора з НВР Зотова Т.В.





Методичні рекомендації для класних керівників

щодо формування у дітей та підлітків

навичок здорового способу життя
Навчання здорового способу життя передбачає систематичний комплекс заходів, спрямованих на усвідомлення здорового способу життя як цінності шкільного колективу, що сприятиме гармонійному розвиткові психофізичних здібностей учнів.

Робота вчителя має бути спрямована на зміцнення фізичного, морального та психологічного здоров’я дітей, на засвоєння учнями комплексу конкретних знань про здоровий спосіб життя, зокрема, про прості та дійові заходи протидії організму інфекціям, значення гігієни, дотримання чистоти, правильного харчування, а також створення ефективної системи подолання таких соціально негативних явищ, як наркоманія, куріння, зловживання алкоголем серед дітей та підлітків.



У процесі формування навичок здорового способу життя рекомендуємо керуватися такими пріоритетами:

  • вірити в цінність кожної дитини;

  • дотримуватись конфіденційності;

  • надавати позитивну інформацію;

  • бути порадником, а не моралістом;

  • поважати думку й позицію дитини;

  • акцентувати увагу дитини на власних позитивних рисах, характеристиках і здобутках.

Рекомендуємо дотримуватися таких принципів профілактичної роботи:

  • відповідність змісту роботи потребам особистості: вивчення існуючих потреб та орієнтація змісту, форм роботи на їх задоволення; своєчасне виявлення підлітків “групи ризику” та надання їм допомоги;

  • активізація зворотного зв’язку: надавати можливість учням висловлювати свої думки та почуття;

  • добровільність: мотивувати та пропонувати, а не примушувати та диктувати;

  • позитивна спрямованість: зміцнення позитивної позиції особистості щодо власної спроможності підтримання оптимального стану здоров’я; опертя на позитивні моменти – не стільки залякувати наслідками шкідливих звичок, скільки привертати увагу й посилювати симпатію до людей, які дотримуються здорового способу життя;

  • об’єктивність: інформація не повинна зводитись до залякування або формальних гасел; слід пам’ятати, що некваліфікована, необережна інформація може створити атмосферу таємничості та загадковості, спровокувати реакцію на “заборонений плід”;

  • залучення батьків, медичних працівників, психологів, соціологів, юристів до пропаганди та сприяння утвердженню у свідомості учнівської молоді принципів здорового способу життя;

  • систематичність: вся профілактична робота з превентивного виховання має передбачати комплекс заходів, спрямованих на формування свідомого ставлення до власного здоров’я;

  • врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Рекомендуємо впроваджувати такі форми організації превентивного виховання:

  • анкетування, тестування;

  • облік учнів, схильних до правопорушень, куріння, вживання алкогольних та наркотичних речовин;

  • тематичні лекції, колективні та індивідуальні бесіди;

  • дні, тижні здоров’я та профілактики шкідливих звичок;

  • спартакіади, естафети, спортивні та туристичні змагання;

  • колективні творчі справи;

  • родинні свята та свята здоров’я;

  • рольові ігри, вікторини, ігрові програми;

  • диспути, дискусії, круглі столи, суди над шкідливими звичками;

  • екскурсії та походи по рідному краю;

  • години спілкування на свіжому повітрі;

  • психологічні та валеологічні тренінги;

  • профілактичні консультації;

  • регулярний випуск стінгазет;

  • презентація матеріалів періодичної преси;

  • перегляд та обговорення кінофільмів;

  • використання елементів народної системи духовно-фізичного розвитку особистості (прислів’я, приказки, рухливі ігри, фізична культура козаків) під час проведення навчальних занять;

  • співпраця з батьками (з проблеми формування культури здоров’я учнів), підвищення їх педагогічної культури шляхом організації лекцій, круглих столів, бесід, консультацій, розробки пам’яток тощо.

Завданням кожного педагога - забезпечення валеологізації всього учнівського колективу через створення такого навколишнього середовища, яке сприяло б зміцненню здоров’я.
Рекомендована література

  1. Закон України “Про освіту” (стаття 56). – 1996.

  2. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті // Освіта України. – 18 липня 2001. – №29. – С. 4 –6.

  3. Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні: Указ Президента України №244 від 20.03.2008.

  4. Про затвердження Державної програми „Репродуктивне здоров’я нації“ на період до 2015 року”: Постанова КМУ

  5. Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян: Указ президента України від 27.04.99 №456/99 // Інформаційний вісник: вища школа. 2002. - №7. – С.7-9.

  6. Про підвищення рівня інформаційно-освітньої роботи щодо запобігання поширенню наркоманії серед дітей, учнівської та студентської молоді: Наказ МОН України від 16.11.2005 №656.

  7. Про підвищення рівня інформаційно-просвітницької роботи щодо запобігання поширенню наркоманії серед дітей, учнівської та студентської молоді: Наказ ГУОН КОДА від 26.09.2008 №351

  8. Про подальше впровадження міжнародного проекту „Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю в Україні” // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 1998. – №23. – С. 3-18.

  9. Про роботу загальноосвітніх навчальних закладів щодо формування навичок здорового способу життя, профілактики ВІЛ-інфікування та толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих: Наказ МОН України від 28.11.2006 №792.

  10. Про формування здорового способу життя дітей та підлітків і заборону тютюнокуріння в навчальних закладах та установах МОН України: Наказ МОН України №612 від 10.09.03 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2003. – №20. – С. 29-30.

  11. Бобрицька В. Як зберегти психічне здоров’я: Поради для вчителя //Директор школи. – 2002. – №15. – С. 8-10.

  12. Боярська Л., Солодова І., Котлова Ю. Досвід реалізації програми „Школа і здоров’я” // Рідна школа. – 2003. - №11. – С. 58-60.

  13. Заїка Л. Формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я: Методичні рекомендації //Директор школи. – Квітень 2002. – №15. – С. 7.

  14. Залковська В., Суська О., Павлючок Я. Українські народні традиції здорового способу життя: Засідання клубу „Краяни” // Краєзнавство, географія, туризм. – Жовтень 2003. - №38. – С. 1-5.

  15. Зубалій М., Закопайло С. Складові здорового способу життя // Завуч. – Липень 2000. – №20-21. – С. 29.

  16. Кириленко С. Розвиток педагогічних технологій формування культури здоров’я старшокласників // Рідна школа. – 2003. - №11. – С. 50-55.

  17. Кривошеєва Г. Культура здоров’я особистості як соціально-педагогічна проблема //Шлях освіти. – 2001. - №1. – С. 35-37.

  18. Міндер М. Поле педагогічної дії //Директор школи. – 2001. – №№33-38.

  19. Попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків: Методичні рекомендації для педагогів, практичних психологів, соціальних педагогів, батьків // Все для вчителя. – Жовтень 2003. - №30. – С. 53-64.

  20. Психічне здоров’я дитини /Упоряд. Т.Гончаренко. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 112с.

  21. Стеценко Л., Іванова І. Здоров’я учнів – найвищий закон // Педагогіка толерантності. – 2003. - №3. – С. 55-57.

  22. Тенета небезпеки: ВІЛ як проблема розвитку // Завуч. – 2001. – №8. – Вкладка.

  23. Федоренко Д., Федоренко О. Взірець козацької звитяги // Рідна школа. – 2003. - №2. – С. 67-68.

  24. Формування навичок здорового способу життя і духовної культури дітей та молоді: проблеми, пошуки, перспективи // Педагогічна газета. – 2001. - №5. – С. 1-4.

  25. Формування навичок здорового способу життя у дітей і підлітків (за проектом „Діалог“: Навчально-методичний посібник)

  26. Яременко Н. Методичні рекомендації щодо організації превентивного виховання в навчальних закладах // Інформаційно-методичний збірник: Спеціалізоване педагогічне видання Управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. – Квітень 2001. - №16. – С. 55-59.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка