Методичні рекомендації для проведення в навчальних закладах району Першого уроку в 2014/2015 навчальному році на тему «Україна єдина країна»



Сторінка1/3
Дата конвертації21.02.2016
Розмір0.54 Mb.
  1   2   3
Радивилівська районна державна адміністрація

Радивилівський районний методичний кабінет


Інформаційно-методичні матеріали до Першого уроку з теми

«Україна - єдина країна»

(початкові класи)



Радивилів 2014
Україна – єдина країна. Розробки уроків і позакласних заходів для

проведення Першого уроку у 2014/2015 навчальному році у початкових класах.


Укладач Романович Г.І., методист методичного кабінету Радивилівської районної державної адміністрації
Інформаційно-методичний вісник „Початківець” №6 містить методичні рекомендації для проведення в навчальних закладах району Першого уроку в 2014/2015 навчальному році на тему «Україна – єдина країна». Запропоновані матеріали спрямовані на формування у школярів української громадянської ідентичності шляхом вивчення історії держави, її національних і культурних традицій, поваги до Законів України, усвідомлення морально-правових норм та загальнолюдських цінностей суспільства.

У збірнику також подано орієнтовні розробки уроків. Вони різняться структурою та вибором методичних прийомів і форм роботи, що дозволить педагогам познайомитись з різною інтерпретацією загального підходу до виховання громадянина-патріота.

Посібник адресований вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня, учням та батьківській громадськості, усім, хто прагне до стабільності, миру і злагоди в Україні.
Відповідальний за випуск – Порученко М.О, в.о.завідувача методичного кабінету.
Погоджено методичною радою

Радивилівського районного методичного кабінету

протокол № _ від ___ 2014 року

«Початківець»: Інформаційно–методичний вісник для вчителів початкових класів, вихователів ГПД /Радивилів: РМК, 2014 р.





Зміст
Лист Міністерства освіти і науки від 01.08.2014 № 1/9-388 Про проведення

Першого уроку у 2014/2015 н. р. ……………………………………………..5


Г.Романович. Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2014-2015 навчальному році на тему «Україна – єдина країна»……………7
Єдина Україно, бо ти у нас одна (Добірка матеріалів до уроку)…………..11
З.Мацько. Україна – єдина країна. Нехай в наших душах палає тепло,

І ми - повинні творити добро…………………………………………………23


Т.Денисюк. Україна – єдина країна…………………………………………..29
Є.Пастух. Україна – єдина країна…………………………………………….34



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135, тел. (044) 481- 32 -21, факс (044) 236-1049

E-mail: ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185

Від 01.08.2014 № 1/9-388

Департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій

Інститути післядипломної педагогічної освіти


Про проведення Першого уроку

у 2014/2015 н. р.


Суспільно-політична ситуація та події останніх місяців, окупація Російською Федерацією Криму, збройні акції російських терористів у східних регіонах України обумовили тему Першого уроку 2014/2015 навчального року – «Україна – єдина країна».

Метою Першого уроку є формування в учнів розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави.

Під час уроку мають бути реалізовані такі завдання:

ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України;

формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;

формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни;

виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну.

Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними і мають стати творчим доробком кожного педагога, але обирати їх слід з урахуванням вікових та психологічних особливостей учнів. Глибшому та усвідомленому сприйняттю теми сприятиме відповідне оформлення місця проведення уроку: зображення державних символів, географічна карта України, портрети відомих українців, афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу тощо.

Доцільними будуть наявність елементів державної символіки в одязі вчителя та учнів, як то жовто-блакитні стрічки, та використання національного вбрання, що підкреслить єдність народу України.

На урок можна запросити гостей – громадських, наукових, культурних діячів, представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, батьківської громади, відомих українців. Живе спілкування з гостями, зокрема, з людьми, які є гордістю України (певного регіону, міста), має велике виховне значення.

Основний зміст Першого уроку має бути спрямований на утвердження єдності України, нероздільності її території та народу, що її населяє. Важливо акцентувати увагу дітей на тому, що Крим і Донбас – це Україна, що люди, які мешкають на цих територіях, – громадяни України.

Під час проведення Першого уроку вчитель має сприяти усвідомленню учнями спільності інтересів усіх громадян держави в розбудові України, необхідності інтелектуального, творчого та фізичного розвитку кожної особистості задля розквіту держави в цілому, формуванню міжнаціональної толерантності.

На уроці доцільно звернутись до подій минулого та сьогодення, що засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого, заможного життя: існування могутньої Київської держави Володимира Великого, Ярослава Мудрого, створення першої християнської республіки в Європі – Запорізької Січі, започаткування власної державності в Українській Народній Республіці, проголошення в 1991 році незалежності України, прояву громадянської активності під час Помаранчевої революції 2004 року, і, звичайно, Революції гідності, що призвела до політичних та суспільних змін в Україні, подвигу українських військових та добровольців у боротьбі із російськими бойовиками, які тероризують східні регіони України.

У цей момент уроку доцільно оголосити хвилину мовчання з метою вшанування пам’яті Героїв Небесної сотні, воїнів та інших загиблих у боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави.

Вчитель має акцентувати увагу на тому, що патріотизм – це звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки під час надзвичайних ситуацій. Важливо, щоб учні ідентифікували себе з українським народом, прагнули жити в Україні, розуміли необхідність дотримання конституційних та правових норм, володіння державною мовою, шанобливого ставлення до історії, культури та традицій українського народу.

При підготовці до Першого уроку для учнів початкової та основної школи рекомендуємо використовувати методичні матеріали, розроблені Черкаським та Рівненським обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти. Зазначені матеріали розміщено на сайтах Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua), Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).

Заступник Міністра Павло Полянський

Г.Романович,

методист Радивилівського районного методичного кабінету

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ

ПЕРШОГО УРОКУ У 2014/2015 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

НА ТЕМУ «УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА»

«…Українська держава має велику історію, причому в усі періоди ми не зникали не тільки як етнічна субстанція, а й як політична, тільки наше державне життя у різночасся здобувало різні суспільні форми, існуючи в одні часи як самостійне утворення, а в інші – автономічне, але ніколи наше власне державне буття не припинялося. Тож маємо періоди, коли наш народ жив активним політичним життям і пасивним, але він завжди був, завжди відчував себе як осібна соціумна категорія, творив свої державні структури і власну багатовікову культуру».

Україна має давні традиції державотворення, нею пройдено непростий шлях до здобуття Незалежності. Її історія творилась віками людьми, чиї імена викарбувані в серці кожного українця. Варто згадати імена борців за визволення, за відновлення української державності, зокрема, це: І. Мазепа, П. Орлик, М. Грушевський, В. Винниченко, Є. Коновалець, С. Бандера, Я. Стецько, А. Мельник, Р. Шухевич, О. Ольжич, О. Теліга, В. Стус, В. В. Симоненко, І. Світличний, Б. Антоненко-Давидович, В. Чорновіл.

Завдяки їм ми отримали у спадок вільне та незалежне сьогодення. Ми не маємо права знехтувати цим подарунком. Ми ще раз наголошуємо: «Наша Україна – єдина країна!». І не має значення, на якій частині цієї величної держави ми проживаємо, ми – єдині. Єдині в думках, у помислах, у бажанні жити у вільній, незалежній державі з високими показниками її розвитку та співдружності її громадян.

Ураховуючи актуальність окресленої проблеми та підвищений інтерес суспільства до формування ціннісних орієнтацій підростаючого покоління, зокрема формування у неї громадянсько-патріотичної позиції, залучення до вивчення історико- культурної спадщини та процесів українського державотворення, Перший урок у 2014/2015 навчальному році рекомендуємо провести на тему «Україна – єдина країна».



Мета Першого уроку – формування у школярів української громадянської ідентичності шляхом вивчення історії держави, її національних і культурних традицій, поваги до Законів України, усвідомлення морально- правових норм та загальнолюдських цінностей суспільства.

Завданнями Першого уроку:

- ознайомлення учнів з основними державотворчими подіями становлення незалежної України; історією створення Державного Прапора, Гімну, Гербу України;

- розвиток у школярів почуття гордості за Україну, її історію та видатних людей, які зробили вагомий внесок у розвиток світової та європейської спільноти;

- сприяння усвідомленню школярами спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою;

- виховання шанобливого ставлення до державної символіки, культурного та історичного минулого України;

- усвідомлення духовної єдності населення всіх регіонів України, спільності культурної спадщини та майбутнього своєї держави;

- формування правової культури, правосвідомості учнів, їх поваги до Конституції України, Законів України, усвідомлення своїх прав, свобод та обов’язків;

- розвиток комунікативної культури спілкування і взаєморозуміння;

- усвідомлення школярами таких цінностей, як цінність людського життя і здоров’я, честі й гідності, недоторканності і безпеки;

- виховання людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності – основних моральних цінностей, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні.

Перший урок у новому навчальному році рекомендуємо провести у нестандартній формі, зважаючи на те, що для школярів цей день є святом повернення до школи, як до рідної домівки. Це – радість зустрічі з друзями, улюбленими вчителями. Це – надія на те, що в новому навчальному році буде все інакше, значно краще… Звідси – радісний настрій дітей, емоційне піднесення, бажання діяти. Тому важливо, щоб Перший урок пройшов урочисто, з яскравими і цікавими моментами та став поштовхом до подальшої

роботи з вивчення історії України, рідного краю, усвідомлення школярами спільних цінностей української нації, викликав бажання дізнатися більше про життя і творчість видатних українців.

Під час підготовки до уроку та оформлення класної кімнати рекомендуємо використовувати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; карти України, Європи; ілюстрації краєвидів України та рідного краю; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців та відомих людей рідного краю; тексти художніх творів; світлини пам’ятних місць рідного краю; роздатковий матеріал для роботи в парах та групах тощо.

Урок може бути розроблений із використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових форм роботи тощо. Необхідно запропонувати учням розвивальні завдання, дискусійні запитання, практичні вправи, що сприяють розвитку мислення школярів, зокрема: кросворди, розшифровки, розсипанки, ребуси, незакінчені речення.

Під час підготовки та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів.

Готуючись до уроку, учителеві необхідно врахувати, що становлення громадянина-патріота у молодших школярів передбачає формування основних моральних цінністей – людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні.

Тому пріоритетною для проведення Першого уроку в початковій школі радимо визначити ідею «Вчимося бути добрими людьми».З цією метою доцільно опрацювати ключові показники ціннісного ставлення до людини, зокрема:

Людяність – це важлива моральна цінність, що визначає гуманне ставлення особистості до себе і до іншої людини. Людяність є усвідомленням свого буття з точки зору моральності; готовність послугуватися моральними цінностями у власній поведінці; протистояння злу, аморальності й насиллю. Людяність не є даною від народження, а культивується особистістю самостійно в процесі життя через турботу про інших, співчуття, співрадість, любов до рідних, учителів, друзів, безкорисливу допомогу і розраду, що є особливо важливим у молодшому шкільному віці.

Гідність – це особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні своєї самоцінності, моральної рівності серед людей; ставлення до людини, в якому визнається її безумовна цінність.

Справедливість характеризує людські стосунки і визначає певний порядок життя дитини в дитячому колективі, сім’ї, визнання її гідності тощо. Справедливість у молодшому шкільному віці пов’язана з дотриманням правил

поведінки, моральних норм, етикету, чесністю, правдивістю тощо.



Толерантність характеризується здатністю терпеливо ставитися до інтересів, переконань, вірувань, звичок і поведінки оточуючих. Складовими толерантності можна вважати такі особистісні моральні якості, як доброзичливість, повага, чуйність, тактовність, делікатність, великодушність тощо. Ці якості тісно пов’язані з емпатійністю людини, її здатністю до співпереживання і співчуття.

Відповідальність характеризується ставленням до іншого, передбачає урахування його потреб, відповідального ставлення до обов’язків, повагу до вчителя, батьків, однолітків. Бути відповідальним означає переживати власну

значущість, усвідомлювати свою корисність для інших, можливість щось зробити для оточуючих, а також передбачити можливі наслідки своїх дій, зокрема негативні.

У процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу діалогічному способу спілкування, виконанню практичних дій, ігровим формам роботи. Гра допомагає дітям краще виразити власні почуття, розв’язати внутрішні конфлікти, опанувати правила та норми поведінки, отримати досвід конструктивної взаємодії, позитивно сприймати оточуючих, що є підґрунтям ціннісного ставлення один до одного. У процесі ігрової діяльності у молодших школярів формується орієнтація на загальний зміст людських взаємин і стереотипів поведінки. У подальшому це створює міцний ґрунт для глибоких, усвідомлених громадянсько-патріотичних почуттів, які зміцнюються і поглиблюються з розвитком дитини.

У роботі з учнями 2-4 класів важливо приділити увагу проблемі формування моральної чутливості до життєвих ситуацій; усвідомлення школярами єдності населення всіх регіонів України та найголовнішої людської радості – жити серед людей. З цією метою радимо використовувати етичні бесіди за змістом моральних понять з опорою на конкретні приклади життя, відомі художні твори. Під час етичної бесіди варто використати позитивний приклад поведінки дітей, застосовати наочність: плакати, ілюстрації книг, мультфільми, фільми. Говорити можна про правила поведінки та спілкування в школі, дома, на вулиці, у громадських місцях; про шанобливе ставлення до родини, народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу; про моральні якості, що визначають становлення громадянина-патріота; про почуття власної гідності; про прийнятні й неприйнятні нами способи прояву емоцій; про роль ціннісного ставлення до людини у становленні гармонійних стосунків; обговорювати прочитані художні твори або ситуації; аналізувати життєві спостереження. Варто врахувати, що навчити дітей бачити і відчувати, розуміти і переживати всім серцем, шановливо ставитися до оточуючих та спільних цінностей українського народу можна, залучивши їх до обговорення низки запитань, наприклад:

- Що ви найбільше цінуєте у себе (в інших)?

- Яку людину вважають людяною, чуйною?

- Що таке гідність?

- До кого можна ставитися з гідністю?

- Що таке толерантність?

- Які вчинки можна назвати толерантними?

- До кого ми маємо ставитися толерантно?

Використання методики незакінчених речень допоможе сформувати у дитини уявлення про «добро» як життєву цінність людини і «зло» як його протилежність. Учитель може запропонувати дітям поміркувати і висловитися з приводу закінчення речень на зразок: «Мене можна цінувати за те, що я…», «Людяність – це…», «Відповідальність – це…», «Справедливість – це…», «Повага гідності – це…», «Толерантність – це …».

До опитування слід залучити усіх учнів класу, при цьому варто обов’язково ставити до дітей питання мотиваційного характеру («Чому саме

таке закінчення ти пропонуєш?»).

Ефективність проведення Першого уроку в початковій школі залежить від використання вчителем сучасних інтерактивних форм та методів роботи. З цією метою доцільно використовувати: методи зворотного зв’язку та соціального порівняння («Діаграми Вена», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Піктограми»); пізнавально-дослідницькі методи (етична бесіда, «Дискусійна сітка», «Дискусія», «Запитання до автора», «Філософія для дітей», метод «Прес»); ігрові та діяльнісні методи (рольові ігри, ігри-драматизації, метод проектів, розв’язання морально-етичних ситуацій); інтерактивні методики («Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», тощо).

У ході Першого уроку варто обговорити з дітьми та проаналізувати ситуації морального вибору, спонукаючи їх до діалогу, висловлювання власної позиції та ставлення до відповідних учинків. Необхідно мотивувати дітей до вдумливого і вимогливого аналізу своїх учинків, своєї поведінки та готовності бути гідним громадянином України.



Список використаних джерел

1. Бех І.Д. Виховання особистості: [підручник] / І.Д. Бех. – К.:

Либідь, 2008. – 848 с.

2. Геник С. 150 великих українців / С. Геник. – Івано-Франківськ: Лілея-

НВ, 2001.

3. Міцай Ю. Методичні рекомендації щодо проведення першого уроку у 2014-2015 н.р. / Методичний посібник / Міцай Ю. – Кіровоград, 2014.

3. Стерчо П. Карпато-українська держава / П. Стерчо. – Львів, 1994.

4. Третяк О.П. Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших

школярів. Частина І / О.П. Третяк. – Х : Вид група «Основа», 2013. – 159 с.

(Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання; Вип. 9 (117)).

5. Шевчук В. Козацька держава. Етюди до історії українського

державотворення / В. Шевчук. – К.: АБРИС, 1995.



ЄДИНА, УКРАЇНО, О ТИ НА ВСІХ У НАС ОДНА

(Добірка матеріалів до уроку)


У світі поезії


Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

Оці степи, це небо, ці ліси.

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься...

Л. Костенко
Мати - Україно!

Перше наше слово з нами повсякчас,

Мати - Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас -

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

Хай же мир і дружба поєднають всіх

І дзвенить дитячий безтурботний сміх.

Нам зоріє доля світла і ясна.

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж у нас одна!

Мово рідна, слово рідне,

хто вас забуває,

той у грудях не серденько,

тільки камінь має.

С. Воробкевич

Батьківщина - це ліс і поле,

Це домівка наша і школа,

Це гаряче сонячне коло.

Батьківщина - це праця і свято,

Батьківщина - це мама і тато,

Батьківщина - це рідна мова,

Як веселка вона кольорова.

Сад зелений і небо синє,

Все це у моїй Батьківщині.



А. Костецький
Що ж таке Батьківщина?

Під віконцем калина,

тиха казка бабусі,

ніжна пісня матусі,

дужі руки у тата,

під тополями хата,

під вербою криниця,

в чистім полі пшениця.

Серед лугу лелека,

І діброва далека,

І веселка де ліс

І стрімкий обеліск...



П. Бондарчук


Зацвітає калина,

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна.

Це моя Україна,

Це моя Батьківщина,

Що як тато і мама одна!



А. Камінчук
З далекого краю,

З далеких світів

Журавлик на крилах

додому летів.

Минав океани

Ліси і моря,

Вдивлявсь крізь тумани:


  • чия це земля,

чиї це долини,

чиї це луги

чию це калину

Гойдають вітри?

Впізнав Батьківщину:

- моя це земля,

моє тут гніздечко, і мова моя!

Л. Пилип’юк
Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша -

Наша отча сторона.


Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

Чи можна забути ту стежку до хати,

Що босим колись протоптав?

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весну несуть,

У рідному краї і небо безкрає,

І ріки потоки, мов струм течуть, .

Тут кожна травина і кожна билина

Вигойдують мрії на теплих вітрах.

Під вікнами мальви, в саду материнка,

Оспівані щедро в піснях.

Тут мамина пісня лунає і нині,

її підхопили поля і гаї,

її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов’ї.

І я припадаю до неї устами,

І серцем вбираю, мов спраглий, води.

Без рідної мови, без пісні, без мами

Збідніє, збідніє земля назавжди.



М. Бакая


Є на світі й інші чудові країни,

Але Батьківщина одна.

Якщо народила тебе Україна,

Для тебе як мати вона

Тебе тут тримають солодкії пута

Ніде так зоря не встає,

І так солов’ї не співають розкуто,

Бо все тут до крихти твоє.

Ніде тебе так не втамують верби,

Ніде так не пахнуть сади.

І, де б ти не був, тебе тягне нестерпно

Якась дивна сила сюди.

Здається, ніде таких зоряних більше

На світі немає ночей

І друзів таких ти ніде не зустрінеш

Таких співчутливих очей.

Усе тут знайоме і рідне: і мова,

І небо, й земля тут - твої.

І пісня тут щира, і усмішка, й слово,

Бо ти тут у рідній сім "і.

Якщо ти покинеш свою Батьківщину,

Втікач ти чи щастя шукач,

Потрапиш в чужу, незнайому родину,

Вигнанець, чужинець, блукач.

І буде завжди ностальгія з тобою,

Манитиме рідний твій край.

І сниться будуть щоночі тополі

І верби, як втрачений рай.

Люблю матусю, батька люблю,

Люблю хатинурідну свою,

І рідну школу і вчителів,

Місто, де впершесонцезустрів,

люблю в криничціблакитнуглиб,

і лан, що родить для мене хліб.

Садок, з якогогрушку несу,

Горбок, де білівівці пасу.

Ботігорбочки, лани, ліси,

Дляменеповні добра й краси,

Бо все, щобачунавколо я -

То люба, рідна моя земля!



Марійка Підгірянка
На білому світі є різні країни

Де ріки, ліси і лани...

Та тільки одна на земліУкраїна,

А ми їїдоньки й сини.

Усюди є небо, і зоріскрізьсяють,

І квітиусюдиростуть...

Та тільки одну Батьківщину

Ми маєм -їїУкраїноюзвуть

Не розчаровуйсь в Україні –

Немає єдності у нас.

То наша головна провина

За весь неволі довгий час.

Не розчаровуйсь в Україні.

А зрозумій її печаль.

Що робиш ти для неї нині –

У себе спершу запитай.

Не розчаровуйсь в Україні.

Вона свята, а грішні – ми.

В її недолі часто винні

Її ж бо дочки і сини.

Не розчаровуйсь в Україні.

Ідеї волі певним будь.

Бо тільки той є справжнім сином,

Хто вміє неньки біль збагнуть.

Не розчаровуйсь в Україні.

Вір, що мине важка пора,

Розквітне пишний цвіт калини

В садках достатку і добра.

Підрідним небом жайворонспіва, .

Я рад би знати тих пісень слова,

Я слухав, чув: співала та пташина

Однесвятеє слово «Україна».

На ріднімполішепчуть колоски,

Я рад би знати тихіїх думки.

Я слухав, чув, як кожнаколосина

Шептала тихо слово «Україна».

У ріднім краю зелен-гай шумить,

Я знати рад, про щовінмріє-снить...

Я слухав, чув, як кожна деревина

Шуміланіжно слово «Україна». О Боже,

Дай повік любить той край,

Де квітка, пташка, і зелений гай

Де кожнавірнатійземлідитина

Живеєдиним словом «Україна»


МІЙ КРАЙ

Україна — край мій рідний

Від Кавказу по Карпати,

І веселий, і свобідний,

І великий, і багатий.

Де є в світі кращі ріки,

Як Дністер, Дніпро-Славута?

Хто покине їх навіки,

Тому в серці вічна смута.

Де є в світі кращі гори,

Де таке повітря свіже?

Де шумлять так гарно бори

І хвилює спіле збіжжя?

Де ясніше сонце світить,

Де гарніше зорі сяють?

Де ж солодше пахнуть квіти —

Як у нашім любім краї!

Р. Купчинський
З ТОБОЮ

Послухай, як струмок дзвенить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.

Послухай, як вода шумить –

Дніпро до моря лине, -

З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна.

П. Осадчук
ПРО НАШУ УКРАЇНУ

Ми дуже любим весь наш край,

І любим Україну,

Її лани, зелений гай,

В саду — рясну калину.

Там соловейко навесні

Співає між гілками:

Та й ми співаємо пісні -

Змагається він з нами!

М. Познанська
МАЛЕНЬКА ВКРАЇНОЧКА

А я дівчинка маленька,

Україна — моя ненька...

Край Карпатський — батько мій -

Любий серцю, дорогий.

В мене стрічка у косичці,

Файні квіти на спідничці,

З гір водичка у відерці,

А Вкраїнонька у серці.

Через річку, через поле

Я піду по стежці в гори

І смерічці заспіваю,

Як я землю цю кохаю.

Хай почує спів мій пташка

І замріяна ромашка,

І усі карпатські села,

Бо щаслива я й весела.

І. Тучак
МОЯ УКРАЇНА

На росах, на водах,

На всіх переходах

Курличеш мені в журавлиних ключах,

Моя Україно,

Родима країно,

Ясні небеса в материнських очах.

Я чую твій голос,

Пшеничний твій колос

У душу мені засіває зерно.

Моя Україно,

Колиско-калино,

Пізнати тебе мені щастя дано.

З тобою розлука —

Гірка моя мука,

Печаль журавля без гнізда в чужині.

Моя Україно,

Білявко-хатино,

З твойого вікна світить доля мені.

М. Ткач
СОНЯЧНИЙ ДІМ

Привітний і світлий наш сонячний дім,

Як радісно й весело жити у нім.

Тут мамина пісня і усмішка тата.

В любові й добрі тут зростають малята.

Дзвінка наша пісня до сонечка лине:

«Мій сонячний дім — це моя Україна!»

А. Німенко

РІДНИЙ КРАЙ

Де у світі кращі гори,

Де таке повітря свіже,

Де шумлять так гарно бори,

І хвилює спіле збіжжя?

Де ясніше сонце світить,

Де гарніше зорі сяють,

Де ж миліше пахнуть квіти,

Як у нашім любім краї?

М. Підгірянка
МАТИ-УКРАЇНО!

Україно моя неозора,

Дуже хочу тобі побажати,

Аби сяяли радісно зорі,

Щоб хотілось схід сонця стрічати.

Щоб ліси скрізь шуміли веселі

Та щоб плівся гнучкий виноград,

Щоб сміялись у кожній оселі,

А країна цвіла, ніби сад.



Криниця з журавлем і кущ калини –

Безсмертя символ,

символ Батьківщини.

Це символ вірності, це символ чистоти,

Людського милосердя й доброти.

Калину і до столу подавали,

Весільні короваї прикрашали.

Як символ долі, щастя і краси,

І чистої дівочої коси,

її вплітали у вінок дівчата,

Садили кущ калини біля хати:

Очистить і повітря навесні

І знадобиться у зимові дні.

Бо чай з калини - ліки від застуди.

Шанують цю красуню пишну люди.

І лагідно калинонькою звуть,

Цілющий чай і сік калини п’ють.
І жито - також символ України.

Це обрядова, культова рослина.

Це знак добробуту і злагоди в сім"ї

І довгого життя на цій землі.

Народна мудрість стверджує: без жита

Людина не могла б на світі жити.

Тож, на достаток і на довгий вік,

Тоді, коли новий надходить вік,

ходили хлопці житом засівати,

і наречених також посівати.

На щастя, на добро - обряд велів

Цим життєдайним символом полів.


Барвінок - теж рослина обрядова.

Це символ пам'яті і вірності, здоров’я .

Краси і вічності, безсмертя, довгих літ.

Любові знак - барвінку синій цвіт.


Смачний продукт, а ще – окраса літа,

Мак - це безмежність зоряного світу.

Освячені у церкві м'ята й мак

Були як оберіг, як добрий знак.

Мак українці й дотепер шанують:

Вареники і пироги готують.

Як символ пам'яті і вічності життя,

Смачна із маком на Різдво кутя!


Верба - одвічний символ України —

Також відома культова рослина.

Символізує вірність, рідний край,

Любов безмежну, ніби небокрай.


Лелека - символ щастя і родини,

Любові до своєї Батьківщини,

Добробуту, продовження життя,

Надії символ, віри в майбуття.

Хліб-сіль, рушник – гостинності ознака

Теж: культові і обрядові знаки.

Чудовий український наш рушник!

На щастя, він ще з побуту не зник.

Є звичай: рушником сватів в'язати,

Дорогу молодятам вистеляти.

Прекрасні візерунки рушників

Несуть красу із глибини віків.





Загадки загадаємо – весело пограємо!

На ріднім полі шепчуть колоски,

Я рад би знати тихі їх думки.

Я слухав, чув, як кожна колосина

Шептала тихо слово: …. (Україна)

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна)

У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина)
У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині край.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

М. Чернявський

По ньому ми живем із вами –

це основний закон держави.

(Конституція)

Знак держави головний –

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім. –

То ж попробуй відгадати.

(Герб)

По радіо звучить щоденно

патріотична пісня,

що возвеличує Вкраїну

і прославля навічно.

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють.

( Гімн)

Синьо – жовте полотнище

гордо майорить.

Це – ознака сили й слави

Української держави.

Синє небо, жовте жито –

цю святиню знають діти.

(Прапор)




У прислів’ях – мудрість народу
Народна мудрість про рідний край

Які прислів'я про рідний край ви знаєте? Як ви їх розумієте?

Рідний край - земний рай.

Кожному мила своя сторона.

За рідний край - хоч помирай.

Що країна, то родина.

Завдання на дошці: з окремих частин скласти прислів'я, пояснити його зміст

Без верби і калини / нема України

До свого роду / хоч через воду

Рідна земля / і в жмені гріє

Без вільної волі / нема щастя-долі

За рідний край / життя віддай

За батьківщину / стій до загину

Жити / Вітчизні служити


Завдання в конвертах: сині й жовті конверти, в яких окремі слова - з них треба скласти прислів'я, учні працюють самостійно

Де рідний край, там і під ялиною рай.

До свого краю кожного чоловіка тягне.

Всюди на світі добре, а в Вітчизні найліпше.

За своїм краєм серце болить.

Зі своєї печі й дим солодкий.

Дорога та хата, де родила мене мати.

Коли міцна родина, то й держава сильна.

Людина без Вітчизни, що соловей без пісні.

Кожна рослина на своєму корені росте.



  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка