Методичні рекомендації для проведення в загальноосвітніх навчальних закладах



Скачати 45.54 Kb.
Дата конвертації02.03.2016
Розмір45.54 Kb.
Методичні рекомендації

для проведення в загальноосвітніх навчальних закладах

Харківської області у 2014 році заходів з ушанування

пам’яті Т.Г.Шевченка
Кротова І.В.,

методист Центру аналізу та прогнозування

розвитку освіти КВНЗ «Харківська академія

неперервної освіти»




Керівникам Р(М)МО вчителів української мови та літератури
Протягом року на засіданнях районних (міських) методичних об’єднань учителів української мови та літератури доцільно ознайомити педагогів із нормативно-правовою базою щодо відзначення 200-річчя від дня народження Т.Г.Шевченка у 2014 році, розробити та затвердити в установленому порядку на районному (міському) рівні відповідні тематичні заходи з метою змістовного проведення зазначеної роботи.
Учителям загальноосвітніх навчальних закладів
Зважаючи на те, що згідно з чинними навчальними програмами з української літератури, затвердженими Міністерством освіти і науки України, школярі щороку з 5 по 9 клас вивчають творчість Т.Г.Шевченка, вчителям доцільно урізноманітнити форми і методи викладання відповідних тем, застосовувати різноманітні педагогічні технології, використовувати різні типи уроків.
Так, методами навчання та формами організації навчально-пізнавальної діяльності учнів 5-8 класів можуть бути такі: бесіда за змістом твору Т.Г.Шевченка, бесіда з елементами лекції, бесіда з елементами диспуту, «оживлення» тексту твору письменника, заочна подорож сторінками поезій Кобзаря, конкурс знавців життя і творчості Т.Г.Шевченка, інсценізація творів митця.
Під час вивчення біографії Т.Г.Шевченка та його поезій «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати» у 5 класі цікавим буде для учнів розгадування кросворду та робота в парах: «Майстри слова», «Юні художники», «Юні фольклористи», «Юні літературознавці», а також гра «Мікрофон». З учнями 6 класу при вивченні творів «Думка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» Т.Г.Шевченка доречно провести урок-подорож, урок-роздум із використанням «мозкового штурму», «оживленням» тексту, інсценізацією поезій. У 7 класі за творчістю Т.Г.Шевченка досить ефективним може бути урок із застосуванням методики критичного мислення за такою структурою: І етап – евокація («мозковий штурм»; робота в парах, робота в групах); ІІ етап – осмислення (аналіз поезій); ІІІ етап – рефлексія. Для уроку такого типу вчителю слід підготувати проблемні питання, завдання для роботи в групах, у парах. При розгляді творів Т.Г.Шевченка «Гамалія», «Минають дні , минають ночі...» у 8 класі також доцільно застосувати методику критичного мислення, а окрім того, метод проектної діяльності – запропонувати учням здійснити аналіз творів за самостійно складеними проектами.

Методами навчання та формами організації навчально-пізнавальної діяльності учнів 9 класу при вивченні творчості Т.Г.Шевченка можуть бути такі: семінар за творчістю письменника, диспут, конференція, екскурсія або заочна подорож сторінками біографії та творів митця, обговорення проблем за круглим столом. Наприклад, можна провести урок із застосуванням інтерактивних технологій «Аналіз ситуації», робота в групах під час розгляду ліричного циклу віршів Кобзаря «В казематі». При цьому за допомогою технології «Аналіз ситуації» доречно з’ясувати з учнями важливу роль Т.Г.Шевченка в Кирило-Мефодіївському товаристві. При вивченні поеми «Сон» з дев’ятикласниками корисно провести урок-спостереження над її змістом, під час якого особлива увага приділятиметься читанню та коментуванню, словниковій роботі, бесіді, роботі з ілюстраціями до твору, тлумаченню поняття «критичний реалізм».


Завжди цікавим для учнів є бінарний урок. Тому доцільно в будь-якому класі запросити на урок, присвячений творчості Т.Г.Шевченка, вчителя музики, який ознайомить з музичними творами Г.Верьовки та українською народною піснею «Думи мої, думи...». Саме музика може збудити у свідомості школяра відчуттєву реальність, сприяти розвитку емоційно-естетичних переконань. Окрім того, по можливості доречно запросити на такі уроки бандуристів Харківської обласної філармонії Євгенію Федорівну Лобас та Віктора Івановича Лобаса, у репертуарі яких є багато музичних творів за поезіями Т.Г.Шевченка.

Рекомендуємо організувати проведення тижнів української мови та літератури, присвячених Національному шевченківському дню, у межах яких підготувати та провести такі заходи:

- шевченківські літературно-мистецькі свята «В сім’ї вольній, новій»;

- літературно-музичні композиції «Митець на всі часи»;

- Шевченківські читання;

- конкурси юних поетів та читців віршів Т.Г.Шевченка;

- тематичні лекції, уроки, дискусії «Т.Г.Шевченко – виразник віковічних мрій і сподівань народу, символ української нації»;

- вікторини «Т.Г.Шевченко і ми»;

- засідання «круглих столів» за участю фахівців, учених, громадських діячів;

- науково-практичні семінари та конференції «Літературна спадщина Т.Г.Шевченка»;

- тематичні виховні години, присвячені Дню народження Т.Г.Шевченка;

- конкурси творчих робіт «Вінок Кобзареві»;

- фестивалі «Т.Г.Шевченко в серці моєму».
Шкільним бібліотекарям
У рамках реалізації зазначених вище заходів доцільно організувати на базі шкільних бібліотек тематичні виставки художніх творів, творів мистецтва, історичних документів, експозицій з архівних фото- і художніх документів, кращих учнівських творів, рефератів та досліджень життя і творчості Т.Г.Шевченка.

З метою якісної підготовки та проведення зазначених вище методичних заходів надаємо список рекомендованої літератури:

· В.Г.Фесенко. Його дума, його пісня не вмре, не загине...// Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2006 (№ 3-4);

· Віталій Святовець. Переяславські заповіти Тараса Шевченка // Дивослово. – 2007 (№ 3);

· Вивчаємо українську мову та літературу. – 2008 – лютий (№ 5);

· Григорій Клочек. Поезія Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало...» // Дивослово – 2007 (№ 3);

· Доля. Книга про Тараса Шевченка в образах та фактах /Упор. В. Шевчук, Ю.Іванченко, А.В’юник. – К.: Дніпро, 1993;

· Д.Семчук. Він осягнув глибину людської душі і висоту Всесвіту...// Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2006 (№ 3-4);

· Іван Дзюба. Шевченко захистить себе сам // Дивослово. – 2007 (№ 3);
· Ірина Даниленко. Шевченків молитовний триптих 1860 року: від поетики до світогляду// Дивослово. – 2007 (№ 3);

· Ірина Омельченко. «Сини мої, гайдамаки!.. Нерозумні діти...» // Дивослово. – 2007 (№ 9);

· Іван Франко. Тарас Шевченко і його «Заповіт». Зібрання творів у

50-ти томах.- К.: Наукова думка, 1981. – Т. 34. – с. 386 - 388.;

· Микола Степаненко. Шевченкова мова й стала в нас за наріжну підвалину нашої літературної мови // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2006 (№ 9-10);

· Микола Тимошник. Шевченкіана Івана Огієнка // Дивослово. – 2007 (№ 3);



· О.М.Лупина. Кобзарева світлиця // Все для вчителя. Українська література. – 2006 (№ 3-4);

· Шупта-Виговська Оксана. Зустріч митця із собою // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2006 (№ 1).


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка