Методичні рекомендації до першого уроку в 2012-2013 навчальному році



Сторінка1/4
Дата конвертації07.03.2016
Розмір0.57 Mb.
  1   2   3   4
Методичні рекомендації до першого уроку

в 2012-2013 навчальному році.
«Пам’ятаємо, шановні колеги, що без нашої повсякденної й умілої турботи про здоров’я школяра не може бути й мови ні про гармонію фізичного і духовного, ні про гармонію думок, почуттів, світогляду, моральних переконань, естетичних смаків і поглядів. Мудрий педагог є добрим генієм дитячого здоров’я».

В.О. Сухомлинський


Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я.

Здоров’я є елементом індивідуальної культури життєдіяльності людини. Ця культура визначається рівнем розвитку вмінь і навичок, що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я людини, реалізації внутрішніх резервів її організму.

Проблема здоров’язбереження, утвердження здорового способу життя набула нового осмислення. Якщо раніше її вирішення пов’язувалося переважно з медико-біологічними або санітарно-гігієнічними факторами, то сьогодні доведено, що здоров’я людини – це цілісне, системне явище.

Низький рівень здоров’я молоді має низку конкретних причин. Серед усіх чинників, які так чи інакше впливають на стан і фізичного, і психічного здоров’я населення, й зокрема, молоді, найважливішою є поведінка. Поведінка людини дуже важлива для здоров’я, впливає на нього безпосередньо, через спосіб життя, або опосередковано – через економічні чи соціально-економічні умови, і є основною детермінантою здоров’я. Щоб вплинути на поведінку людини, необхідні зусилля як її самої, так і сім’ї і суспільства.

Здоров’я дітей – головна мета суспільства, бо саме вони визначають майбутнє благополуччя країни, подальший економічний і духовний розвиток, рівень життя, культури, науки.

Успішна держава – це ще й успішно-дієві громадяни, які сповнені національної самосвідомості, любові до рідного краю, свого народу, шанобливого ставлення до його культури, горді за свою землю і здатні поважати своїх сусідів, толерантно ставляться до культури всіх народностей, які проживають в Україні.

2012 рік оголошеного в Україні Роком спорту та здорового способу життя, метою якого є орієнтація учнів на пріоритетність загальнолюдських цінностей життя і здоров’я, утвердження здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку та самовдосконалення особистості. Це також рік відзначення 80-річчя Донецької області. Тому перший урок у 2012 – 2013 навчальному році варто присвятити вихованню ціннісного ставлення особистості до здоров'я людини. При підготовці до нього рекомендовано використання краєзнавчих матеріалів. На Перший урок можна запросити відомих в області (районі, місті) спортсменів, їх тренерів, випускників свого закладу, що досягли вагомих результатів у спорті, членів громадської організації ветеранів фізичної культури, спорту та війни, представників інших спортивних установ. Варто ознайомити учнів зі спортивними традиціями та досягненнями мешканців м. Маріуполя. Також доцільно зосередити увагу учнів на історії олімпійського руху, ознайомити з досягненнями спортсменів-олімпійців Донеччини, м. Маріуполя.





Твоє життя – твій вибір.

Його ти тільки бережи.

В житті твоєму ти є лідер.

Тож шлях потрібний обери.


Мета проведення уроку:

  • формувати в школярів систему знань про здоров’я людини та здоровий спосіб життя, мотивувати їх діяльність на збереження свого здоров’я та здоров’я оточуючих людей;

  • показати значення здорового способу життя в розбудові особистої успішної життєвої стратегії;

  • формувати основи духовно-морального та фізичного розвитку особистості на прикладах спортивних досягнень спортсменів Донецької області та м. Маріуполя;

  • формувати вміння цінувати себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил;

  • формувати в учнів почуття відповідальності за долю рідного краю,

своєї держави.
У процесі підготовки до Першого уроку та подальшій роботі з утвердження здорового способу життя вчитель повинен дотримуватися таких принципів:

  • відповідність змісту роботи потребам особистості;

  • активізація зворотного зв’язку – надання можливості учням висловлювати свої думки та почуття;

  • добровільність – мотивувати та пропонувати, а не примушувати та диктувати;

  • позитивна спрямованість – зміцнення позитивної позиції особистості щодо власної спроможності підтримання оптимального стану здоров’я; опора на позитивні моменти – не стільки залякувати наслідками шкідливих звичок, скільки привертати увагу й посилювати симпатію до людей, які дотримуються здорового способу життя;

  • об’єктивність – інформація не повинна зводитися до формальних гасел; слід пам’ятати, що некваліфікована, необережна інформація може створити атмосферу таємничості та загадковості, спровокувати реакцію на «заборонений плід»;

  • врахування вікових та індивідуальних особливостей;

  • залучення батьків, медичних працівників, психологів, соціологів, юристів до пропаганди та сприяння утвердженню у свідомості учнів принципів здорового способу життя.


Для учнів 1-4 класів урок доцільно провести у формі гри, подорожі за здоров’ям до лісу, парку, саду, річки, в поле. Для формування в школярів навичок здорового способу життя варто використовувати традиції українського народу. Здоров’я в нашій країні цінували здавна. Народ склав багато приказок, прислів’їв, казок, віршів, пісень, в яких вшановується та оспівується здоров’я. Варто використовувати народні ігри, руханки, спортивні естафети, змагання.
Орієнтовні творчі форми проведення уроку в 1-4класах:

- презентації творчого проекту «Здоров’я очима дітей»;

- виставка малюнків на тему «Обираємо здоровий спосіб життя»; », «За здоров’ям на природу», «Діти, рух, здоров’я», «Більше рухайтесь»;

- вікторина «Рослинки-здоровинки»;

- пізнавальна гра «Цього ніколи не забути»;

- заочні мандрівки «Подорож країною ЗДОРОВ’ЯТКО»;

- класна година «Здоров’я – найцінніший скарб», «Абетка здорового харчування», «Хочеш бути здоровим – рухайся!», «Цінність і неповторність людського життя», «Обираємо здоровий спосіб життя», «Вчись із насолодою», «Здорова родина – успішна країна».
Урок в основній школі повинен враховувати психологічні особливості підліткового віку, що характеризується становленням самосвідомості, відчуттям дорослості. Бажано розпочати урок із вступного слова вчителя, а потім перейти на діалогічний спосіб спілкування, надати можливість кожному учневі висловити свою думку про те, що є здоров’я для кожної людини, від яких факторів залежить здоров’я, як його зберігати та зміцнювати. Головним завданням на цьому уроці буде допомогти дітям зрозуміти «Хто я?», «Що значить моє здоров’я?», знайти своє місце в безмежному світі та зорієнтувати жити здоровою щасливою людиною. Під час такого уроку варто розкрити значимість спорту, фізичного виховання, активного відпочинку щодо зміцнення здоров’я.

Орієнтовні форми уроку:


  • тренінгові заняття («Світ мого «Я», «Я – частинка людства», «Стань успішною людиною», «Мій темперамент»);

  • спілкування в колі («Шляхи побудови адекватної самооцінки», «Розкажи мені про себе», «Домінуючий мотив навчання», «Чому я собі не подобаюся?»);

  • години спілкування («Бути здоровим – моє право», «Організуй себе сам», «Без добрих справ нема доброго імені», «З віри в себе – до творця своєї долі», «Вчись із насолодою»);

  • дискусії, диспути («Підлітковий вік – який він?», «Як спіймати птаха щастя?»);

  • мозковий штурм («Кохання – це…», «Як не опинитися в обіймах алкоголю?», «10 заповідей здоров’я», «Бути здоровою людиною – які переваги це дає ?»);

  • ситуативні, рольові ігри («Непрохані гості», «Я вдома сам», «В гостях», «У громадському транспорті»);

  • діалог із самим собою;

  • презентація творчого задуму;

  • складання азбуки самовиховання та самооздоровлення;

  • створення особистого банку життєтворчих ідей.

Під час такого уроку варто розкрити значимість спорту, фізичного виховання, активного відпочинку щодо зміцнення здоров’я.
Підготовка і проведення уроку 10-11-х класах має стати своєрідним уроком громадянської зрілості, із врахуванням рівня інформованості та зацікавленості учнів проблемою здоров’я та системою ведення здорового способу життя. Провідне завдання уроку – дати можливість і право учням самостійно розв’язувати питання здоров’я, приймати розумні рішення, виходячи зі своєї спроможності, а також із факту, що формування особистості повинне бути спрямоване в інтересах самої особистості та за її бажанням.

Орієнтовні теми уроку залежно від обраного напрямку здоров’я збереже-

ння:


«З історії виникнення науки про здоров’я»;

«Українські вчені про збереження здоров’я»,

«Що ти обираєш: жити здóрово чи здорóво?»,

«Як знайти формулу життя?»,

«Твій вільний час та здоров’я»,

«Здорова сім’я – міцна держава»,

«Традиції збереження здоров’я в сім’ї»,

«Мої права та обов’язки щодо збереження і зміцнення здоров’я»,

«Народна мудрість про значення здорового способу життя»,

«Видатні постаті про здоров’я»,

«Культура міжособистісних стосунків»,

«Порадник шляхетної поведінки»,



«Нетрадиційні методи оздоровлення».
Рекомендована література:


  1. Андрос М.Є. Психічне здоров'я особистості: психологічне консультування керівників шкіл // Освіта і управління. – Том 2. – 1998. – Число 2. – С. 64

  2. Кочерга О., Васильєв О. Психічне здоров’я молодшого школяра. // Психолог на батьківських зборах / Упоряд. О.Главник. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 112 с. – С. 20.

  3. Максименко С.Д. Психічне здоров’я дітей // Психолог. – січень1 (1) 2002. – С.4.

  4. Амосов М.М. Здоров’я. – К.: Нива, 1997.

  5. Апанасенко Г.Л., Попова Л.А. Медицинская валеология. – К.: Здоровье, 1998.

  6. Брехман И.И. Валеология – наука о здоровье. – М.: ФиС, 1990.

  7. Булич Е.Г., Муравйов І.В. Валеологія. Теоретичні основи валеології: Навч. посібник. – К.: ІЗМН, 1997.

  8. Гончаренко М.С. Валеологический словарь. – Х.: ХГУ, 1999.

  9. Гончаренко М.С., Лупаренко С.Є. Валеопедагогічний словник. – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2009.

  10. Гончаренко М.С. Валеологія у схемах. Навчальний посібник. – Х.: Бурун Книга, 2005.

  11. Тараненко Р.К. Деякі методи валеокорекції (практичні рекомендації). – Кіровоград: ІВВ УІКРВ, 2010.

  12. Тараненко Р.К. Теоретичні основи реабілітології. – Кіровоград: ІВВ УКРВ, 2011.

  13. Демчук Л.В. Використання інноваційних технологій в роботі з формування засад здорового способу життя [Текст] / Л.В. Демчук // Психологічна газета. – 2009. – №4 (124).

  14. Корисні звички. Навчальний посібник для початкової школи з попередження вживання дітьми тютюну й алкоголю: Посібник для вчителя [Текст]. – К., 2005.

  15. Льюїс Д. Тренінг ефективного спілкування [Текст] / Д. Льюїс – М., 2002.

  16. Бибик Н.М. Основи здоров’я. Підручник для 3 класу [Текст] / Н.М. Бибик, Т.Є. Бойченко, Н.С. Коваль, О.І. Манюк. – К. : Навчальна книга, 2003.

  17. Володарська М.О. Основи здоров’я. Робочий зошит. 3 клас [Текст] / М.О. Володарська. – Харків : Лєта, 2007.

  18. Система виховання у початковій школі (за Національною програмою виховання учнів 1-12 класів МОН України) / Упоряд. А.В.Лихва. – Харків : Вид. Група «Основа», 2010.

  19. Бойченко Т. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку [Текст] / Т. Бойченко, Н. Колотій, А. Царенко, Ю.Жеребицький, Д. Голі, Р. Луцюк. – К. : Прем’єр-Медіа, 2001.

  20. Воропай О. Звичаї нашого народу [Текст] / О. Воропай. – К. : Оберіг, 1991.

  21. Володарська М.О. Усі уроки з курсу «Основи здоров’я». 1-4 класи. –2-ге. вид. [Текст] / М.О. Володарська. – Харків : Вид. група «Основа», 2011.

  22. Народні ігри. Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку [Текст] / Упоряд. Ю.Є.Бардакова. – Харків : Вид. група «Основа», 2007.

  23. 20 позакласних заходів. 1-4 класи [Текст] / Упоряд. Ю.Є. Бардакова. – Харків : Вид. група «Основа», 2009.

  24. Бутрім В.Л. Казка вчить. Збірник нестандартних дидактичних матеріалів з основних дисциплін. 1-4 класи [Текст] / В.Л. Бутрім. – Харків : Вид. групи «Основа», 2006.

  25. Скуратівський В.Т. Вінець [Текст] / В.Т. Скуратівський. – К. : УСГА, 1994. – 240 с.


Додаткові матеріали.
Т.В.Ружанська, бібліотекар
ЗДОРОВИМ БУТИ – КРУТО!

(бібліотечний урок-вікторина для учнів 5 класу)
Мета: формування в учнів навичок здорового способу життя, навичок толерантного спілкування; розширення читацького світогляду.

Обладнання: книжкова виставка «З книгою подружиш – здоров’я здобудеш!»; вислови: «Здорова людина – добра і справедлива», «Не той пропав, що в біду попав, а той, хто духом занепав», плакати «Дерево здоров’я», «Кросворд здоров’я»

Хід заходу

Бібліотекар. Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні ми з вами проведемо не простий бібліотечний урок, а урок-вікторину, присвячену здоровому способу життя.

Перед вами книжкова виставка з уже знайомими для вас книжками. Серед них підручники «Основи здоров’я», «Природознавство», «Українська мова». Ці книги були поруч з вами і навчали, як бути здоровими, розповідали казки і оповідання про різні випадки з життя своїх героїв. Сьогодні ми перевіримо, чи уважно ви вивчали ці книги, чи багато ви дізналися з них?

А допоможе нам у цьому цікава конкурсна програма «Здоровим бути – круто!», у якій я пропоную вам прийняти участь. Для цього ми створимо дві команди з учнів 5 класу.

Команди займають свої місця за ігровими столами. Діти обирають назву команди, готують та проголошують свій девіз.

Представляю вам поважне журі нашого конкурсу (члени журі – це класні керівники 5-х класів та бібліотечний актив).



І конкурс «Лото-здоров’я».

У чарівному мішечку знаходяться кульки з номерами. Кожен гравець команди по черзі виймає кульку з номером, якому відповідає питання, на яке гравець повинен дати відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Запитання для першої команди:

  1. Вибери з переліку продуктів тільки ті, які негативно впливають на здоров’я: сметана, яблука, огірки, пепсі-кола, хліб, молоко, чіпси.

  2. Який телефонний номер потрібно набрати у разі виникнення пожежі? (101).

  3. Як називаються коливання земної поверхні, що виникають унаслідок підземних поштовхів величезної сили? (Землетрус).

  4. Що треба робити, щоб не хворіти, легше і швидше переносити зміни погоди? (Загартовуватися).

  5. Кого називають «пасивним курцем»? (Людину, яка вдихає тютюновий дим, але сама не курить).

Запитання для другої команди:

  1. Вибери з переліку людських звичок ті, які корисні для здоров’я: загартовування, куріння, чищення зубів, гризти нігті, ввічливість, говорити неправду.

  2. Куди потрібно звертатись і який телефонний номер потрібно набирати, у разі виявлення крадіжки? (У міліцію, 102).

  3. Як називають розлиття річки при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів і злив? (Повінь).

  4. Яка невиліковна хвороба передається тільки через кров, спричиняється вірусом імунодефіциту, який ослаблює організм? (СНІД).

  5. Яке приміщення у будинку є найнебезпечнішим? Чому? (Кухня, адже в ній містяться різні електроприлади, газова плита).

(Музична пауза. «Пісня про здорове харчування» на мотив пісні «Посмішка»).

Є корисні страви і смачні:

Борщ і каша, груші, сливи, спіла диня.

А шкідливим – дружно скажем: «Ні!»

Не приносять вони користі людині.

Приспів:

Про здоров’я треба дбати,

Вітаміни споживати,

Огірочки, апельсини і морквину.

І тоді, повір, умить

Перестанеш ти хворіть.

Пам’ятай це мудре правило, дитино.

Не купуй нізащо на обід

Різні чіпси, шоколадки і мівіну.

Їх вживать багато нам не слід,

Не приносять вони користі людині.

Приспів (повторюється).

(Журі оголошує кількість балів за І конкурс).

ІІ конкурс «Розгадай кросворд».

Бібліотекар. Діти, ви любите відгадувати загадки? Якщо так, то це дуже добре, бо у наступному конкурсі вам потрібно відгадати загадки і розгадати кросворд. Перед вами, на дошці два кросворди (для кожної команди свій кросворд).

Члени команди по черзі відповідають і записують відповіді у клітинки кросворду. (Максимальна кількість балів – 5).



Питання до І кросворду













1.













2.

О

К

У

Л

Я

Р

И




3.

П

О

В

І

Т

Р

Я




4.

М

О

Р

К

В

А










5.

Ї

Д

А

Л

Ь

Н

Я




6.

С

І

Р

Н

И

К

И

1. Відгадайте слово-підказку. До кого ми звертаємося, якщо захворіли? (Лікар).

2. Два скельця, три дужки – на ніс і на вушка. (Окуляри).

3. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш – споживаєш. (Повітря).

4. Сидить панна на дворі, а коса її на дворі. (Морква).

5. Ходять туди діти часто

Споживати їжу вчасно.

Це не клас і не читальня.

Смачно пахне у ……. (Їдальні).



  1. Дерев’яні хлопці у малій коробці

Полягали спати. Не треба чіпати!

Бо вони, як граються, то вогнем займаються. (Сірники).


Питання до ІІ кросворду























  1. 1.

























    2.

    Б

    Л

    И

    С

    К

    А

    В

    К

    А

    3.

    В

    Е

    Л

    О

    С

    И

    П

    Е

    Д



















    4.

    В

    О

    Г

    О

    Н

    Ь






















    5.

    Б

    Е

    Р

    Е

    З

    А
















    6.

    С

    В

    І

    Т

    Л

    О

    Ф

    О

    Р
    Відгадайте слово-підказку. Чим треба займатися, щоб стати сильним, здоровим, витривалим, мати гарну статуру? (Спорт).

  2. Нерозлийвода із братом – виступаємо у двох.

Я йому підсвічу сцену, він співає: «Ух» та «Ох»! (Блискавка).

  1. Ухоплю його за роги, розжену колеса-ноги,

Ріжки знизу покручу й по дорозі полечу. (Велосипед).

  1. Лісом він котився з ревом, їв траву, кущі, дерева.

А коли напивсь води – стих і згаснув назавжди. (Вогонь).

  1. Я біла і тендітна, зелені маю коси.

І навесні п’ють люди мої цілющі сльози. (Береза).

  1. Всім перехожим я моргаю, щоб пильно глянули на мене.

Очей же я аж троє маю: червоне, жовте і зелене. (Світлофор).

(Музична пауза. «Пісня про здорове харчування» на мотив пісні «Посмішка»).

Журі оголошує кількість балів за ІІ конкурс.
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка