Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2015-2016 навчальному році для учнів 1-4 класів



Сторінка1/3
Дата конвертації21.02.2016
Розмір0.56 Mb.
  1   2   3
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ



Л.Н.Добровольська, В.О. Чорновіл, Л.І. Ткачова

«Батьківщина, мати, мова –

три цілющих, вічних слова.»
Методичні рекомендації

до проведення Першого уроку

у 2015-2016 навчальному році

для учнів 1-4 класів

ЧЕРКАСИ - 2015
74.200

Д56


Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП.

Протокол № 2 від 28 травня 2015року


Батьківщина, мати, мова – три цілющих, вічних слова: методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2015–2016 навчальному році для учнів 1-4 класів / [Добровольська Л.Н., Чорновіл В.О., Л.І.Ткачова]. – Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, 2015. – 40с.
Автори-укладачі:

Добровольська Л.Н., завідувач відділу початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради;

Чорновіл В.О., методист відділу початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради;

Ткачова Л.І., учитель-методист Черкаської загальноосвітньої школи I–III ступенів №12 Черкаської міської ради
Д 56Методичні рекомендації містять розробки уроків для 1-го та 2-4 класів, дидактичні матеріали на допомогу вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня до проведення Першого уроку. Запропоновані матеріали можна використовувати у подальшій роботі щодо формування патріотичних почуттів та національної свідомості учнів молодшого шкільного віку.

Для учителів початкових класів.



ВСТУП

Непростий час переживає наша держава: військові події на сході, АТО, політичні та особистісні суперечності, конфлікти між різними суспільними групами. Все це зумовило нагальну необхідність посилення патріотичного виховання дітей і молоді, розвиток особистості нового українця, здатного діяти на основі національних та європейських цінностей. Патріотизм покликаний дати новий поштовх для розвитку духовності нації, що є визначальною потребою і держави, і суспільства, і особистості; закласти фундамент для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь.

Враховуючи актуальність зазначеної проблеми та виклики сьогодення, Міністерством освіти і науки України видано Наказ № 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах».Електронна адреса: (http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/).

У методичних рекомендаціях щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах (Додаток до Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641) зазначено, що в початковій школі важливо здійснювати гуманізацію відносин у системах «учитель-учень», «учень-учень», застосовувати демократичний стиль спілкування, створювати умови для творчої реалізації кожної особистості. Педагог має «формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї; родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи села; виховувати у неї любов до рідного дому, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій». В. Киричок підкреслює, «сформувати в учнів почуття патріотизму як найважливішої духовно-моральної й громадянської цінності – нагальне завдання загальноосвітньої школи, починаючи з першого року навчання дитини у школі».



Складовими патріотизму є:

  • любов до Батьківщини, сім’ї, родини, мови;

  • повага та доброзичливе ставлення до народу, його історії;

  • бажання знайомитися з культурою, народними звичаями і традиціями;

  • готовність до праці на користь рідної землі;

  • дотримання та пропаганда здорового способу життя;

  • турбота про збереження та примноження природних багатств.

Становлення громадянської свідомості починає формуватися у молодшому шкільному віці, коли досвід дитини тісно пов'язаний з усім новим, яскравим. Дитина відчуває в собі любов до своєї сім'ї, школи, місця, де живе. Незабутні враження дитинства залишаються на все життя. Вони створюють міцний ґрунт для глибоких, усвідомлених, патріотичних почуттів, які поглиблюються в міру того, як дитина росте.

Справжній громадянин-патріот, це той, хто шанує батька й матір, цікавиться своїм корінням, складає родовідне дерево, вивчає і дотримується національних традицій, постійно проявляє любов до рідного краю, його природи, турбується про охорону та примноження її багатств, піклується про власне здоров’я і здоров’я близьких людей.

Національно-патріотичне виховання молодших школярів дозволяє з першого класу формувати і розвивати свідоме ставлення дітей до своєї країни – вміння цінувати і поважати події минулого і сучасні досягнення нашого народу, розрізняти поняття добра і зла. Покоління, у якого виховано почуття патріотизму, готове до подвигу, відстоювання інтересів своєї країни.

У кожної справжньої людини в житті є те найрідніше, без чого важко уявити своє життя. Це рідний батьківський край, дім, де так солодко спиться, де все таке до болю миле, щире і знайоме. Це місце, де вчилися робити перші, ще невпевнені кроки, збивали срібні крапельки роси на ніжних травах, де промайнуло босоноге гомінке дитинство й покликала в широку путь юність.

Це земля наших предків: батьків, дідів і прадідів, і вона для нас – найдорожча в світі. Батьківщина – єдина, дарована нам нашими батьками. У ній ми почуваємо себе затишно і привітно, упевнено і захищено. З Батьківщиною ми навічно зв’язані невидимими, тонкими, але надміцними нитками. До неї линуть думки тих, хто знаходиться за її межами. Тож і присвячено цій темі так багато людської творчості: віршів, пісень, прислів’їв, приказок, загадок, легенд, казок, оповідань, картин тощо.

Тому символічно розпочинати навчання у новому навчальному році Першим уроком з теми «Батьківщина, мати, мова – три цілющих, вічних слова.» Ці слова із вірша М. Сингаївського підкреслюють нерозривну єдність трьох ключових понять буття. Мати від народження дитини вкладає в її душу й серце любов до рідної мови, доброго щирого українського слова. Без мови немає Батьківщини. Держава, яка хоче розвиватись як окрема одиниця у світовому просторі, має постійно дбати про чистоту і розвиток мови народу. А Батьківщину, як і матір, не вибирають. Місце, де пройшло твоє дитинство, де ти розвивався як особистість – це і є Батьківщина, Вітчизна-мати, яка може бути по відношенню до тебе інколи доброю, інколи строгою, але незмінно любою і рідною. Діти мають усвідомити, що сім’я, родина – це не тільки батьки і діти, це ще й любов і піклування, співпереживання і милосердя, радості і печалі, звички і традиції. Це люди, об’єднані серцем, які будують своє життя за законами честі, справедливості, добра і любові.

Ми маємо дати дітям розуміння, який взаємозв’язок існує між поняттями: сім’я – родина – шкільна родина – рідний край, моя родина – вся Україна. Якщо розглядати поняття школа-родина, то це майстерня людяності. Дитина ходить у школу не лише для того, щоб отримати певний обсяг знань, умінь і навичок, але й для того щоб облагородитися, стати особистістю, мати друзів, навчитися любити і творити.

Тому під час Першого уроку необхідно продемонструвати учням цей духовний зв’язок між словами-поняттями: мама ↔ мова ↔ Батьківщина.



Метою уроку є:

  • формування і розвиток громадянської та соціальної компетентностей, які виражаються у набутті національної свідомості, відповідальності за долю України;

  • усвідомлення того, що про Батьківщину, її мову, як і про матір треба піклуватися;

  • виховання у школярів почуття гордості за свою країну, готовності бути гідним громадянином України, відданості справі зміцнення державності.

У ході уроку необхідно реалізувати такі завдання:

  • формування в учнів понять «Батьківщина», «Вітчизна», «рідний край», «рідна земля»;

  • розуміння зв’язку між поняттями «Батьківщина», «Мати», «мова»;

  • виховання любові до свого рідного краю, народу, родини, ціннісного ставлення до народних звичаїв, обрядів і традицій;

  • пропагування толерантності до людей інших національностей, терпимості до їхніх поглядів та думок;

  • активізація пізнавальної діяльності, мислення, мовлення, творчості;

  • розвиток у молодших школярів комунікативної компетентності, вміння доказово мислити;

  • спонукання до милосердя, добрих вчинків;

  • заохочення розвитку власних здібностей та обдарувань;

  • прагнення зростати гідними громадянами своєї держави.

Перший урок має переконати учнів, що найкраща земля та, де ти народився, живеш, де мешкає твоя родина, друзі. Він повинен розширювати та поглиблювати знання про Україну, викликати почуття любові до Батьківщини, гордості за її здобутки та людей – справжніх патріотів, які готові віддати власне життя за незалежність, цілісність та суверенітет рідної землі. Матеріали уроку повинні формувати національну свідомість, виховувати справжніх громадян, які люблять свою країну, бажають примножувати її славу, готові боротися за щастя і незалежність. Необхідно, щоб учні розуміли, що вони, їх родини – це складова народу України, усвідомлювали, що успішне навчання в школі, – це їх обов’язок перед суспільством і державою.

Форму проведення Першого уроку вчитель може визначати разом із учнями та їхніми батьками. Методи, прийоми, місце та план проведення уроку – це творчий доробок кожного учителя. Під час організації та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів, а також рівень їхньої готовності до сприйняття матеріалу. Цей урок можна провести у формі свята, тренінгу, конкурсно-ігрової програми, гри, уявної подорожі, усного журналу, вікторини, зустрічі з воїнами АТО тощо. Місцем проведення може бути шкільний чи краєзнавчий музей.

Під час оформлення класної кімнати до уроку доречно використати мапи світу, Європи, України; цілісні або у вигляді пазлів ілюстрації краєвидів та зображення державних і народних символів України; світлини пам’ятних місць країни; репродукції картин українських художників; тексти художніх творів; музичні твори, відеоролики; мультимедійні презентації; цікаві розвивальні завдання (ребуси, кросворди, логічні завдання, розсипанки, деформовані тексти, шаради, загадки, дидактичні ігри тощо). Урок має бути яскравим, захоплюючим, інформативним, цікавим, рухливим.

У процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу ігровим формам, діалогічному способу спілкування. Важливо, щоб першокласникам цей урок (як урок-свято) запам’ятався на все життя, сприяв згуртуванню дитячого колективу. Окрім того, перший урок у 1 класі варто поєднати із знайомством першокласників із учителем та товаришами; ознайомленням зі школою, її традиціями. Важливо, щоб Перший урок справив на дітей сильне враження, запам’ятався як хвилююча, яскрава, неординарна подія. Вчитель має організувати роботу так, щоб діти відчули свою значимість, зрозуміли, що у школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень. За участь у святі (конкурсах, змаганнях тощо) слід кожному першокласнику вручити нагороду (повітряні кульки, ручки, зошити, медалі, ордени, сувеніри, книги тощо). Педагог має забезпечити своєю увагою кожного першокласника, адже від цього залежить подальше ставлення його до вчителя, школи та навчання в ній. Запропонуйте першокласникам створити малюнки за власним бажанням або відповідно теми уроку, зберіть їх і збережіть протягом усього періоду навчання у школі. Ці роботи стануть чудовим подарунком майбутнім випускникам, як спогад про незабутній перший шкільний день у житті.

Підбиваючи підсумки Першого уроку, варто підкреслити, що кожний учень може зробити свій внесок у становлення нашої держави. Виконувати конституційні обов’язки громадянина, наполегливо вчитися, бути патріотом – це посильний подарунок мамі, родині, рідній Батьківщині.

За бажанням, свято можна продовжити на природі. Запропонувати учням розваги (ігри, конкурси, змагання). Дати можливість дітям поділитися спогадами про літо, враженнями від проведених канікул. Разом з батьками зварити чавун каші і дружно посмакувати нею, пригостити першокласників, щоб стали «однокашниками».

Важливо, щоб перший день у школі запам’ятався на все життя, сприяв знайомству та згуртуванню колективу.

Методичні матеріали до проведення Першого уроку у 1 класі та електронний варіант дидактичних матеріалів для 2-4 класів можна знайти у цифрових ресурсах на освітянському порталі ОІПОПП: http://www.oipopp.ed-sp.net

ОРІЄНТОВНА РОЗРОБКА ПЕРШОГО УРОКУ

ДЛЯ УЧНІВ 1-ГО КЛАСУ

Тема. «Батьківщина, мати, мова – три цілющих, вічних слова.»

М. Сингаївський

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися – зосереджено слухати вчителя, давати відповіді на запитання; громадянської – формування патріотичних почуттів, бережливе ставлення до природи; соціальної – збагачення уявлень дітей про шкільну родину як об’єднання людей;

предметних компетентностей: розширити кругозір учнів про Україну, викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, розвивати почуття патріотизму, виховувати дружні відносини і взаємоповагу у шкільній родині, почуття гордості за свою школу, країну, готовності бути гідним громадянином України.

Обладнання: карта України; ілюстрації України; відеоролик «Моя Україна»; аудіозаписи пісні «Добрий день, матусю-Україно!», сл. Н. Рубальської, муз. М. Ведмедері; повітряні кульки, які відрізняються кольором, розміром, формою; на партах у дітей кольорові олівці, маркери, аркуші для малювання формату А-4, штучні квіти; мікрофон.

Хід уроку

І. Організація класу.

Вранці сонце пробудилось

І над обрієм з’явилось.

Вереснева вже пора –

Йде до школи дітвора.

ІІ. Актуалізація опорних знань.


  • Чим незвичайний перший день вересня?

  • Що змінилося у вашому житті?

  • У якій школі будете навчатись?

  • У якому класі?

ІІІ. Знайомство.

1. Вправа «Серце класу».

- Дорогі діти, сьогодні незвичайний день у вашому житті – перший справжній навчальний день. Від сьогодні ви вже не просто діти, а школярі. Вас прийняла в свої обійми дружня шкільна родина. Усі ми разом – клас. У нашого класу є серце (вчитель показує контурне зображення серця на ватмані). Зараз ми познайомимося з вами і побачимо, як наше серце класу буде розквітати.

Тож давайте знайомитись. Я – ваша вчителька. Звати мене …. Мені подобається проводити цікаві уроки для дітей (вчитель представляється і прикріпляє штучну квітку до ватману).

Діти по черзі виходять до дошки, називають себе, кажуть, що їм подобається робити і за допомогою вчителя прикріпляють свою квітку до ватману.


  • Ось і заквітувало, ожило серце нашого класу

  1. Гра «Віночок дружби».

Вчитель пропонує дітям:

  • стати в коло.

  • протягнути руку сусіду справа;

  • посміхнутися сусіду зліва;

  • повторити хором:

Ми всі разом – це сім’я,

неповторні – ти і я,

будем міцно ми дружити,

добре вчитись, в мирі жити.



  1. Вправа «З Днем народження, наша класна родино!».

На партах у дітей прикріплені повітряні різного кольору і розміру кульки.

- Діти, погляньте чи однакові повітряні кульки на ваших партах?

- Ви, ніби ці кульки, яскраві, неповторні, різні, але разом – одна велика дружна сім’я. Тож подаруємо один одному оплески і скажемо разом: «З Днем народження, наша класна родино!».

ІІІ. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.


  1. Слово вчителя.

  • Кожна людина має свою сім’ю, родину. Це її маленька батьківщина. Якщо скласти ці маленькі батьківщини докупи, то вийде одна велика Батьківщина.

Вчитель декламує уривок вірша «НЕЗАЛЕЖНА І ЄДИНА».

Що то, діти за країна –

Неба синього блакить,

На ланах у серпні жито

Стиглим золотом блищить?

Люди мудрі, працьовиті

У країні тій живуть.

На чуже не зазіхають

І свого не віддадуть.

У якій іще країні

Так земля родить охоча?

Наче пісня солов’їна –

Мова ніжна і співоча?

Гордо, голосно, дитино,

Ти назви ім’я країни,

У якій, хвалити Бога,

Народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином

І, коли ти підростеш,

Будеш їй творити славу,

Розбудовувать державу.

Отже, зветься ця країна,

Незалежна і єдина –

Наша ненька – УКРАЇНА!



Наталія Козленко

- То як називається наша Батьківщина?



2. Демонстрація відеоролика «Моя Україна» (за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=3_semaRhaw0).

- Помандруємо разом з піснею по нашій мальовничій Україні, розглянемо її красу і неповторність.

- Що сподобалось найбільше?


  1. Гра «Пазли» (робота в парах).

У файлах на партах лежать пазли (розрізані ілюстрації різноманітних куточків України: ліс, степ, квіти, ріка, море, гори, міста, села, поля тощо). Учні, працюючи в парах відновлюють зображення.

- Що ж таке Батьківщина? Дайте відповідь, називаючи свої картинки.



Вчитель на дошці прикріпляє аналогічні ілюстрації.

- Так, наша Україна – прекрасна держава. Наше завдання – берегти рідну землю, примножувати її багатства. А для цього ви повинні жити мирно, дружно, старанно навчатися, поважати своїх учителів, батьків.



4. Фікультхвилинка.

Виконання танцювальних рухів під керівництвом вчителя та музичний супровід (звучить пісня «Добрий день, матусю-Україно!», сл. Н. Рубальської, муз. М. Ведмедері)

Добрий день, матусю-Україно!

Сходить сонце радості й добра.

Україно, я – твоя дитина,

Крапелька великого Дніпра.

Приспів:

Україно моя, золоті твої поля,

Небо ніжно-голубе,

Що під ним усе цвіте.

Яблуневі сади і смерекові ліси,

Ніжна пісня солов’я –

Рідна матінка Земля.

Не дивись, що я така маленька,

Час мине – я швидко підросту

І усю любов свого серденька

Я тобі в дарунок принесу.

Приспів.

5. Віночок віршів. (Декламують підготовлені учні).

***


Перше слово – Мати,

Друге – Україна.

Так учився розмовляти

Я, мала дитина.

Кожне слово пахне,

Мов листочок м’яти.

Та, мов квітка з короваю,

Пахне слово «Мати».

Кожне слово святить

Гранями рубіна,

Але сяє, наче сонце,

Слово «Україна».

Д. Павличко

БЕРЕЖІМО УКРАЇНУ!

Бережімо Україну –

Нашу матінку єдину:

Хлібні ниви золотисті

І ліси зеленолисті,

Голубі озера й ріки,

Чаєнят сріблястих крики,

Неба синього глибини,

Тиху пісню журавлину –

Бо у нас одна - єдина

Рідна мати – Україна !

Ліна Біленька

НАЙРІДНІША

Батьківщино, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна –

Наша отча сторона.

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

Ти і взимку найтепліша –

Наша отча сторона.

М. Сингаївський

МАТУСИН ЗАПОВІТ

Раз казала мені мати:

«Можеш мов багато знати,

Кожну мову шанувати,

Та одну із мов усіх,

Щоб у серці ти зберіг».

В серці ніжну і погідну

Збережу я мову рідну!



М. Хоросницька

- Яка мова для вас є рідною?



  • Україну ми називаємо ненькою і любимо її як рідну матір. Яким чином ми можемо проявити свою любов до Батьківщини? (Садити рослини, не ламати гілок, не смітити, старанно вчитися, добре поводитися, не бешкетувати, розмовляти українською мовою, поважати старших тощо)

6. Практична робота. Малюнок «Дерево любові».

- Намалюйте на аркушах паперу дерево любові до Батьківщини. На гілках вашого дерева зобразіть стільки плодів, скільки добрих справ ви готові зробити для рідної України.



7.Гра «Я – не я».

Діти стають в коло. Слова-відповіді супроводжують рухами, наприклад, підстрибують чи присідають.

А тепер давайте грати – треба вам відповідати.

Рано-вранці хто піднявся?

Хто до школи радо збирався?

А зарядку хто робив?

Свої ручки хто не мив?

Хто здоровим хоче стати?

А знання хто хоче мати?

А хто рідну мову знає?

Хто рідню не забуває?

Хто матусю поважає?

Хто про Батьківщину дбає?

Бачу, що ви хочете нове пізнати і

справжніми учнями скоріше стати!

- Чудово! Ви довели, що маєте право носити почесне звання «Учень». У цьому класі ви будете кожен день отримувати подарунки. Не цукерки, не тістечка, не іграшки, а знання.

8. Слухання вірша. Вчитель запалює свічку і промовляє вірш-молитву.

МОЛИТВА

Боже! Дай нам силу й розум,

Щоб ми в школі добре вчились,

Віру теплу, серце чисте,

Щоб неправді не корились.

Нам усім даруй здоров’я,

Згоду – учнівській родині.

Дай твій захист, волю й долю

Нашим людям в Україні.

Галина Чорнобицька


  • Пам’ятаймо, що для всіх нас – українців:

Мати, мова, Батьківщина –

От і вся моя родина.

Батьківщина, мати, мова –

Три цілющих, вічних слова.

Батьківщина, мова, мати –

Нас повік не роз’єднати.



М. Сингаївський

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Вправа «Мікрофон».

- Чи сподобався вам перший урок? Чим?

- Про що ви дізналися на цьому уроці?

- Про що ви із задоволенням розповісте своїм батькам?

Додаток

Ілюстрації для пазлів










































РОЗРОБКА ПЕРШОГО УРОКУ ДЛЯ УЧНІВ 2-4 КЛАСІВ

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка