Методичні рекомендації до проведення тематичних уроків, лекцій, бесід присвячених пам’яті Героїв Небесної Сотні, які загинули на Майдані для загальноосвітніх та позашкільних закладів Херсонської області



Скачати 173.46 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір173.46 Kb.
Методичні рекомендації

до проведення тематичних уроків, лекцій, бесід присвячених пам’яті Героїв Небесної Сотні, які загинули на Майдані для загальноосвітніх та позашкільних закладів Херсонської області
У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна та Херсонщина готується до вшанування роковин трагічних подій на Майдані, пріоритетного значення набуває проведення тематичних уроків, годин спілкування, лекцій, бесід, позакласних заходів, присвячених пам’яті Героїв Небесної Сотні, та активізація національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.

Феномен Майдану характеризується відмовою учасників від особистого заради досягнення спільної мети; багатонаціональною багатомовністю, полірелігійністю, позакласовістю; високим рівнем горизонтальної самоорганізації, розвинутою низовою демократією, широкими можливостями самореалізації та відсутністю єдиного лідера. Окрім того, він вирізняється унікальною готовністю учасників ділитися продуктами харчування, одягом, медикаментами та наданням притулку; масовим волонтерством і грошовими пожертвами, відсутністю погромів, повагою до приватної власності, суворим дотриманням сухого закону та потужним вибухом народної винахідливості і сатиричної творчості. Тому лейтмотивом заходів має стати любов до України, самовідданість і патріотизм її захисників, активна громадянська позиція українців, особиста відповідальність за долю держави.

Зміст заходів має позиціонувати Майдан як традиційну форму мирного колективного протесту української громади у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина та з питань, які мають загальнонаціональне значення.

Доводити до відома усіх членів спільноти, що наприкінці 2013 року під загрозою знищення були державність та незалежність України, свобода слова і волевиявлення, права власності, українська мова і культура.

Наголошувати, що приводом для повстання стало небачено жорстоке побиття активної молоді, яка мирно виступала за європейський шлях розвитку України.

Підкреслювати, що передовий табір протесту було розгорнуто на головній площі крани – Майдані Незалежності, де люди усвідомили, що таке гідність громадянина України. Прийнятий владою пакет антиконституційних законів, що мав на меті залякування народу й позбавляв громадян базових прав, не тільки вкрай обурив громаду, а й радикалізував протест. Застосування владою сили до протестувальників загострило протиріччя, спровокувало сутички й з’яву перших жертв: вірменин, білорус і українець.

Народ об'єднався у боротьбі за свободу і право на результати чесної праці. Оточені силовими підрозділами протестувальники постали перед вибором: «воля» або «смерть», вони перейшли у формат багатомісячного мирного стояння з розгортанням наметового містечка з укріпленою барикадами територію розміром близько 10 га з елементами інфраструктури, властивої місту, з десятками тисяч постійних мешканців і системною ресурсною підтримкою з регіонів, встановили оглядові вежі та протитанкові «їжачки», побудували вогняні вали з димовою завісою із шин, поставили на конвеєр виготовлення коктейлів Молотова.

Зі з’явою нових волонтерських практик та форм самоорганізації (сил самооборони, створених за зразком козацьких сотень; служб безпеки, розвідок і пошуку зниклих) були розгорнуті польові шпиталі, працювала психологічна служба; діяли власна пошта, служба логістики, інформаційні центри; проводилися спільні поліконфесійні молитви, виникла розгалужена мережа культурно-освітніх ініціатив.

У короткий термін всією країною поширилися масові акції протесту, захоплення урядових установ. У відповідь влада проігнорувала конституційні вимоги протестувальників і розпочала війну з власним народом. Проти людей, озброєних дерев'яними щитами та коктейлями Молотова, було кинуто найманців-бандитів, загони силових структур з автоматичною і снайперською зброєю, водомети та бронетехніку.

Акцентувати, що під час жорстоких боїв у центрі Києва понад сто вільних синів і дочок України віддали своє життя за державу, в якій людина посідає чільне місце як особистість, як будівник своєї держави, свого майбутнього. Однак народ усвідомив себе джерелом влади. Злочинний режим було скинуто і в країні відновлено конституційний лад, відбулися позачергові вибори президента, парламенту, суддів, підписано Угоду про асоціацію між Україною та ЄС.

Констатувати, що на майдані час від часу відбувалася погрозлива хода під національними прапорами з прагненням тиску на владу проти свавілля авторитарного, олігархічного, кримінального режиму, паплюження прав і свобод людини та громадянина, тотальної корупції і зубожіння, зібрання мільйонних народних віче та проведення спільних молитов.

Проголошувати, що загартовані досвідом Майдану ми можемо дати відсіч зовнішньому агресору і перебудувати свою країну на Територію Гідності та Свободи. Саме Майдан став місцем соборності народу України.

Форми проведення тематичних заходів присвячених пам’яті Героїв Небесної Сотні можуть бути різноманітними, на вибір навчального закладу: уроки мужності, години спілкування, лекції, бесіди, позакласні заходи, під час яких організовуються зустрічі з учасниками подій, волонтерами, родинами загиблих, відбуваються виступи дитячих творчих колективів, декламування віршів, прослуховування пісень і музичних композицій написаних на Майдані (або про Майдан), перегляд відеофільмів та відеороликів про ці трагічні події.

Пропонуємо надавати перевагу активним формам роботи, що передбачають самостійну або спільну роботу, набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду, котрий сприяє формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки: у процесі громадської, волонтерської діяльності, соціальних практик, пошукової, дослідницької та проектної діяльності, у засіданнях дискусійних клубів, у діяльності учнівських прес-центрів, флеш-мобів, акцій також торкатися національно-патріотичної проблематики.

На допомогу педагогічним працівникам з підготовки та проведення заходів вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні пропонуються матеріали з досвіду роботи педагогічних колективів Херсонської області (додаток 2, 3) та інтернет-ресурси (додаток 1).

Усі заходи мають враховувати вікові та психологічні особливості дітей.

Радимо анонси та звіти про проведення заходів присвячених пам’яті Героїв Небесної Сотні, які загинули на Майдані, розміщувати на офіційних сайтах органів управління освітою, навчальних закладів.

Додаток 1

Перелік інформаційних джерел присвячених вшануванню пам’яті Героїв Небесної Сотні та трагічним подіям на Майдані


  1. Лист МОН від 13.08.14 року № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/42453/

  2. Лист МОН від 25.07.2014 року № 1/9-376 «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році» [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/2679-

  3. Небесна сотня : герої не вмирають [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://nebesnasotnya.com/

  4. Небесна сотня : Фонд підтримки сімей загиблих «Небесної сотні» Майдану [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.nebesna100.com/#!/bio

  5. Небесна сотня: майдан, лютий 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступа: Http://nebesna.pravda.com.ua/

  6. Небесна сотня: пам’яті загиблим на Євромайдані [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://nebesnasotnya.com.ua/

  7. Територія гідності: Міжнародний відкритий конкурс на концепцію оновленого громадського простору ядра міста Києва з меморіалізацією подій революції гідності [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://terradignitas.kga.gov.ua/pro-konkurs

  8. Указ Президента України № 69/2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні» [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://president.gov.ua/documents/18915.html

Додаток 2
Сценарій

Уроку мужності

«Ми вічні сини твої, Україно!»
Автор розробки: Бондар Т. Г.,

учитель історії, класний керівник 9-Б класу Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 46 Херсонської міської ради
Мета заходу: формування в учнів громадянської ідентичності, розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави; виховання шанобливого ставлення до Героїв Небесної сотні, воїнів, загиблих у боротьбі за свободу та цілісність України.

Обладнання та оформлення: Державний Прапор України; елементи народної символіки; проектор, комп’ютер, мультимедійна дошка; записи музики, записи фільмів, презентація.

Кліп на пісню Т.Петриненка «Україна, Україна».

Учитель:

Вітаю вас на нашому уроці мужності на тему: «Ми вічні сини твої, Україно»



Демонстрація фільму «Революція гідності». (Зима яка нас змінила).

Перший ведучий              

Але нелегким був той шлях.

Швидкий порив прозрілого народу…

Він на Майдан всіх вивів водночас.

І потяглись осінній вогким шляхом

Багаті й бідні, молоді й старі.

І враз засяяв помаранчем Київ.

Раділи люди – ми вже не раби.

Стояли, захищаючи свій вибір –

Вони вже не могли терпіти цю брехню.

О, Боже, дякую тобі за вибір –

Без крові допоміг народу в тім бою!

Отримали свободу слова, вибору і змогу,

Давати владу й забирати її знов.

А я пишаюсь – з днем свободи.

  Учитель:



Пам’ятаєте, як автор вірша про Помаранчеву революцію дякував Богу, що тоді не було пролито  і краплини крові. Але на цей раз влада перейшла межу. У період з 19 по 21 січня 2014. На Майдані загинуло більше ста людей, яких народ назвав «Небесною сотнею»

Кліп про Небесну сотню.

Другий ведучий.

Давайте спам ятаємо , як це було.

На екрані етапи подій.

Перший учень.

21 листопада 2013

Цей день вважається днем народження Майдану. Трохи раніше В. Янукович заявив про призупинення підписання угоди між Україною та ЄС. На Майдані з’явилися перші протестуючі, а саме, від 1 до 2 тисяч осіб. Всупереч постанови Окружного адміністративного суду Києва, яка забороняє під час проведення мирних масових акцій встановлювати намети, навіси, у тому числі тимчасових та пересувних, 22 листопада 2013 року на Майдані Незалежності, вулиця Хрещатик та Європейській площі, намети все ж були встановлені.

Другий учень.

24-30 листопада 2013

У Києві відбулася народна хода та мітинг на Майдані Незалежності. Увечері 29 листопада на площу Незалежності були стягнуті сили «Беркута». А в ніч на 30 листопада відбулося перше зіткнення силовиків з протестуючими.

Третій учень.

1 грудня 2013

Після мітингу і масової ходи протестувальники захопили будівлю Київської міської адміністрації та Київради. Протестуючи кілька годин намагались прорватися до будівлі адміністрації президента. У зіткненнях , коли силовики почали розгін, постраждали і Євромайданівці , і міліціонери , і навіть журналісти.

Четвертий учень.

12 січня 2014

У Києві на Майдані Незалежності відбулося перше в 2014 році Народне віче. Біля резиденції Президента України В. Януковича в Межигір ї пройшов мітинг учасників Автомайдану.

П ятий учень.

22 січня 2014

Центром протистояння в Києві стала вулиця Грушевського – вона веде в урядовий квартал, куди прагнуть прорватись радикали. У ніч на 23 січня в центрі української столиці горіли покришки. На Майдані та Хрещатику зводили барикади.

Шостий учень.

18 лютого 2014

Сталося загострення ситуації.

Сьомий учень.

20 лютого 2014

У цей день снайпер розстріляв людей в центрі Києва. Загинули і беркутівці, і мітенгувальники.

Восьмий учень

21 лютого 2014

Після переговорів між президентоя В. Януковичем і представниками опозиції за посередництва представників Євросоюзу та Росії було підписано Угоду « Про врегулювання політичної кризи в Україні». Офіційна влада України юридично визнала жертвами загиблих мітингувальників Євромайдану. Цього дня на Майдані відбулося прощання із загиблими.
Учениця читає вірш

Небесна Сотня – 
То в серцях вогонь.
Він гаряче палав за Україну.
Віднині тихим співом заспокой
Ти, земле рідная,
Свою дитину.

Пташиним співом,
Шелестом трави.
Блакитним небом,
Злотим колоссям.
Останній раз,
Як мати, пригорни
Чоло високе
В обрамку волосся.

Небесній Сотні
Шана й молитви,
За чисті душі,
Що злетіли в небо.
Їм шлях високий
Боже, освяти.
І в мирі, Господи,
Прийми до себе.

Демонстрація соціальної  реклами про українського вояка.
  Учитель:

З березня 2014 р. і по цей день тисячі наших солдатів захищають рідну землю від загарбника, який одержимий ідеєю створити нову імперію. Але історія свідчить, що рано чи пізно всі імперії руйнуються, а всі диктатори гинуть. Та шлях до перемоги досить довгий і кривавий, бо це – війна,  яка приносить загибель тисячам людей, потворить мільйони душ та закарбовується у пам’яті багатьох поколінь.14 червня 2014 р. під Луганськом був збитий військовий літак, на борту якого перебував і наш земляк із Каховки, яки пішов на війну добровольцем. Херсонці не стояли осторонь. Батальйон «Херсон» - добровільний батальйон патрульної служби міліції особливого призначення у складі МВС України, створений у Херсонській області у квітні 2014 року. Командир батальйону Руслан Старчеус. Станом на 22 липня 2014 року , у складі батальйону несли службу 68 бійців . Більшість добровольців – патріотів має за плечима досвід строкової служби в армії. Кожен з них виявив бажання захищати громадський порядок не тільки на Херсонщині, а й на всій території України. 19 серпня 2014 року 50 добровольців батальйону патрульної служби особливого призначення «Херсон» були направлені у зону АТО на Сході України для підтримки збройних сил та добровільних формувань у боротьбі з терористами. 25 серпня у жорстокому бою за звільнення міста Іловайськ Донецької області загинув командир батальйону Р. Старчеус. В останній шлях його проводжали тисячі наших земляків, що прийшли віддати шану справжнім героям, які захистили наше сьогоднішнє мирне життя ціною власного життя.


   Учитель:

Прошу вшанувати героїв хвилиною мовчання.



Ведучий:

Хвилина  мовчання  пекуча  й  терпка, як сльоза.

                   Хвилина  мовчання – в  ній  наша  любов  і  гроза.

                   Як  подвиг  підлеглих,  священна  хвилина  мовчання!
Звучить метроном

Пам’ятаймо – вони віддали життя за нас. Слава героям. Герої не вмирають. Зараз там, на війні, нас захищають бійці , імена яких  будуть навічно закарбовані в наших серцях і душах. Я пишаюся тим , що серед героїв був і наш випускник Богдан Тихий. У нашій газеті недавно було опубліковане інтерв’ю з 18-річним бійцем-добровольцем Сергієм, який попросив не називати його прізвище. На питання журналіста, чи було йому страшно, він відповів, що так, було. Але треба цей страх переборювати. Бо коли його долаєш, то розумієш, що вчинив правильно, зголосившись добровільно захищати Батьківщину.  Бо серце болить за рідну країну, яку хочуть спаплюжити якісь виродки та мерзотники. Він хоче, щоб всі ми нарешті зрозуміли, що для її захисників Україна сьогодні – понад усе. Справжні патріоти повинні вступати до ЗСУ та добровольчих батальйонів, щоб захистити Україну від бандитів і найманців. І тоді все буде добре, як співає Святослав Вакарчук.



Ведучий

Благословенні будьте, небеса,
І ясне сонце, будь благословенне, 
Нехай панує на землі краса
І не шугає полум’я шалене. 
Нехай панує на землі добро, 
Співає мати пісно колискову.
Хай не конає батечко Дніпро
І вільно лине в далеч світанкову.

  Кліп на пісню С. Вакарчука «Все буде добре»

Додаток 3

Сценарій


«Вони загинули за Україну»

Героям Небесної Сотні та учасникам АТО присвячуємо…
Автор розробки: Фокіна Ірина Олексіївна,

заступник директора з виховної роботи

Херсонської спеціалізованої школи № 52 Херсонської міської ради, Відмінник освіти України
Завдання:


  • вшанування Героїв Майдану, бойових подвигів  сучасних захисників Вітчизни – воїнів АТО;

  • формування глибокого осмислення героїчних подій історії України і рідного краю;

  • виховання в учнівської молоді почуття патріотизму, національної свідомості, захоплення героїчними подвигами українських бійців.

Оформлення: На столі хліб на рушнику і червона калина, свічки, на стіні ікона Божої Матері і плакати. Виставка книг, газетних та журнальних матеріалів «Вам вічна слава , Вам вічна пам’ять».
Фанфари «Україно! Україно!» (Тарас Петриненко)
1. Моя Україна – широкі простори:

Поля і левади, долини і гори,

Молитва і пісня, і слово натхнення,

Наша праця й талант, Україно, для тебе!


2. Ми віримо в майбутнє твоє, Україно!

Говорять сьогодні дорослі й малі,

Бо ти в нас – найкраща, бо ти в нас – єдина,

Немає такої, як ти на землі!


3. Любов до Вітчизни на крилах синів піднімає.

А вірність синовню ні відстань, ні вік не стира.

На нашій планеті нічого дорожче немає

Від тої землі, що прослалась навколо Дніпра.


Пісня «Україна!» у виконанні Деордиці Аліни
Ведуча: Тим, хто в боротьбі за волю і кращу долю України не дожив до сьогоднішнього дня, сплять в знаних і безіменних могилах розкиданих по рідній землі –ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.

Ведучий: Цвіту нашого народу, його славним синам і дочкам, що в розквіті своїх духовних і фізичних сил віддали молодість і найдорожче, що є в кожного з нас – життя – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.

Ведуча: Тим, хто загинув під час Революції Гідності, хто зараз боронить незалежність і цілісність нашої України – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.
Пам’ятаймо, друзі, цих людей довіку,
Тих, хто повернувся і поліг в боях.
І вклонімось низько до землі їм,
Квітами устелимо їх тернистий шлях
Музика

1.Наші хлопці – титану міцніше! Не беруть їх хай кулі та міни!


Хай Господь захищає сильніше! Своїх героїв – синів України!

2.Ніщо так не об’єднує людей, як біда. Сьогодні вона на всіх одна …

Війна,..АТО.., хоч як би ми це не називали.

3.Хтось бере у руки зброю і йде захищати рідну землю, хтось допомагає фізично, фінансово, а хтось морально.

4.В прагненні підтримати наших відважних воїнів єднаються і дорослі і діти. Учні спеціалізованої школи № 52 брали участь у благодійній акції «Ми є народ, якого не здолати» та надали матеріальну допомогу воїнам в АТО.

5. Провели акцію «Лист пораненому». Було зібрано 160 малюнків на підтримку українських військових та надіслано у зону АТО.

6. Як і у багатьох населених пунктах нашої України проводять теплі зустрічі із своїми героями – земляками ми теж сьогодні вітаємо наших героїв -  воїнів – земляків, яких ми запросили, щоб сказати їм найщиріші слова вдячності за їх відвагу, мужність та героїзм

7.А зараз ми просимо зал гарячими оплесками (зал стоячи аплодує) привітати наших гостів, патріотів свого народу :

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(Слово надається гостям свята. Звучать спогади про події Революції Гідності)


Пісня «Небесну Сотню, Господи, прийми» (Павло Табаков) –виконує старша група хору

Хлопці у військовому одязі виконують пісню «Мамо не плач…»

(Автоматна черга, вибухи. Хлопці падають, немов убиті…)

(Звучить  тиха музика. Виходить мати і підходить до обеліску.. )
Старенька мати йде до свого сина,

 Гранітні плити плачуть під ногами,

Стукоче серце в грудях, ниє спина:

Мати: - Синочку, рідний, йди в обійми мами.


Тече сльоза і падає на плечі,

Зі стели очі дивляться хлопчачі.

Їм тільки жити, жити і творити,

Вони ж навіки залишаться дитячі.

Стоїть старенька й плаче. Ні, ридає…

Перед очима в неї похоронка,

І бій, що котрий день вже не згасає,

І  у землі пекуча та воронка.


Мати: -  Синочку, рідний, чуєш як курличуть

У синім небі сумно журавлі?

Вони ж тебе до себе, сину, кличуть,

А ти лежиш в холодній цій землі.


Син: -Я чую, мамо, чую, як співають

Мені над Україною пісні.

Ти не журись, я крила розпростаю

І прилечу до тебе уві сні.

Вкраїнським рушником зітру сльозинку

І поцілую в сивеє чоло.


Мати: - О, синку рідний, мій єдиний сину,

Як хороше б мені тоді б було!


Стоїть старенька мати на могилі,

І навіть квіти плачуть мовчазні.

Від сина погляд відвести не в силі,

А син довічно житиме у сні.


Танець «Мальви» (фонограма пісні у виконанні Ані Лорак)
1. Нам невідомі всіх їх імена, Хто їх чекає, хто за ними плаче,
Де їхній дім, як їм болить війна,Яке в них серце - щире чи терпляче.
2.Як страшно їм, коли усе горить, Коли руїни, смерть перед очима,
І як в бою важлива кожна мить,Які в них білі крила за плечима.
1.Нам невідомі мрії й здобуття, Всі їхні рани, всі слова прощання,
Вони - солдати, що кладуть життя, Заради нас і мирного світання.
2.І без імен помолимось за них, За трошки вдачі світлої, простої.
В час зрад страшних і втрат таких гірких,І без імен вони для нас герої.
1.Ми просимо хвилиною мовчання вшанувати  нашого  земляка,

а також всіх солдатів , які загинули  в  антитерористичній операції, захищаючи нас,

і  які назавжди в нашій пам’яті залишаться героями.
Хвилина мовчання (Звучить фон пісні «Плине кача на Тисині»)
1. Тримайтесь, братики! Ми з вами У цей страшний, болючий час.
Ви стали нам захисниками, Ми щиро молимось за вас.

2. Вертайтесь, ріднії, живими! Хай янголи вас захищають,


Своїми крилами святими Від куль ворожих закривають.

3. Молитва матері - Вкраїни стане всім ворогам стіною...


Вертайтесь, рідні, до родини, Вертайтесь мирною порою.

4. Не хочемо війни страшної! Всі просять люди, звідусіль


Не треба люті нам чужої — хай в Україні буде  мир!
5. Вже занадто багато ми чуємо кожен день про кроки війни.
І навряд чи ми спокій відчуємо, поки гинуть Вкраїни сини.
6. Прокидається кожна людина лише з думкою, кожного дня:
– Стала  б мирною моя Україна…–  Хай скінчиться війна…
Пісня «Ми за мир» - виконує дитячий хор
1-учень Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна - найкраща у світі!


2-учень Моя Україна - це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні джерельця.


3-учень Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки глибокі.


4-учень Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже сучасні.


5- учень Сади чарівні, мальовничі села,

Моя Україна - це пісня весела.


6-учень Це щира, багата, як світ, її мова,

Крилата, така мелодійна, чудова!


7-учень Її обереги - верба і калина.

Найкраща у світі - моя Україна.


8-учень Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.

То як же нам, дітям, її не кохати!


9-учень Моя Україна - козацька слава!

Така волелюбна і мирна держава.


10-учень Вона дорога нам, і рідна, і мила,

Бо світ перед нами, як мати відкрила.


11-учень Вітчизно свята, дорога Україно,

Для кожного з нас ти у світі - єдина.


Хор виконує «Молитва за Україну!»
1.Дорогі наші захисники, ми, підростаюче покоління, обіцяємо рівнятись на вас і стати справжніми патріотами своєї держави, боротися за волю, честь і за народ.
2.Дякуємо всім вам за мирне небо над нашими домівками і бажаємо якнайшвидше повертатись додому живими та з перемогою.!
Усі учасники концерту вишукуються і разом співають пісню «Повертайся живим».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка