Методичні рекомендації наставникам студентських груп щодо виховання здорового способу життя київ 2009



Скачати 474.89 Kb.
Сторінка1/7
Дата конвертації07.03.2016
Розмір474.89 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ

Кафедра педагогіки




Л.М. Маценко, Р.В. Сопівник


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
НАСТАВНИКАМ СТУДЕНТСЬКИХ ГРУП
ЩОДО ВИХОВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Київ – 2009
УДК 316. 477: 130.2 (072)

ББК 74.59
Висвітлені рекомендації наставникам студентських груп НУБіП України щодо проведення організаційно-виховних годин з формування здорового способу життя, а саме виховання несприйнятливості до тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків.
Рекомендовано до друку кафедрою педагогіки НУБіП України

(Протокол № 8 від 19 березня 2009 р.)

Рекомендовано до друку рішенням Науково-методичної ради педагогічного факультету від 27 березня 2009 року (протокол № 3).

Друкується на підставі рішення Вченої ради Природничо-гуманітарного ННІ (Протокол №2 від 22 жовтня 2009 року).


Маценко Л.М., Сопівник Р.В. Методичні рекомендації наставникам студентських груп щодо виховання здорового способу життя. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 40 с.
Рецензенти:
Лузан П.Г., д. пед. н., професор, завідувач кафедри педагогіки НУБіП України.

Манько В.М., д. пед. н., професор.
Відповідальний за випуск: Лузан П.Г., д. пед. н., професор, завідувач кафедри педагогіки НАУ
Під редакцією автора

© Маценко Л.М., 2009

© Сопівник Р.В., 2009

© Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2009


ЗМІСТ

Вступ 4

Методичні матеріали наставникам студентських груп для проведення організаційно-виховної години на тему «Виховання несприйнятливості до тютюнопаління» 9

Програма „П’ятнадцять кроків відмови від куріння» 14

Методичні матеріали наставникам студентських груп для проведення організаційно-виховної години на тему «Виховання несприйнятливості до алкоголю» 17

Причини, які штовхають молодь до вживання спиртного 23

Що означає «пити з відповідальністю»? 24

Шкода і користь від пива 26

Методичні матеріали наставникам студентських груп для проведення організаційно-виховної години на тему «Виховання несприйнятливості до вживання наркогенних речовин» 29

Поради батькам щодо профілактики поширення серед молоді наркогенних речовин 30

Вислови відомих особистостей про здоровий спосіб життя 32

Анкета 34

“Здоровий спосіб життя молоді” 34

Список рекомендованої літератури 36


Вступ

Шановний наставнику!


Вам, звісно, відомо, що існує проблема вживання молоддю алкоголю, наркотиків і тютюну. Це негативне явище Ви, як і я, спостерігаєте щодня і всюди. Наші студенти, а готуємо ми соціальних педагогів, нажаль також знаходяться під негативним впливом ряду шкідливих звичок. Хоча їхня місія і професійний обов’язок полягає зовсім у іншому – вони повинні вести здоровий спосіб життя, бути прикладом для інших, переконувати своїх клієнтів у необхідності берегти здоров’я. Натомість більшість наших студентів, до того ж це дівчата, курять і вживають слабоалкогольні напої та пиво. Вони не відрізняються від усієї молоді України, яка, за сучасними даними, практично вся (97 %) вживає алкоголь і палить.

Така ситуація наражає населення України на серйозну небезпеку. Воно може втратити ті резерви здоров’я, які ще лишилися після Чорнобильської катастрофи. Наведемо деякі статистичні дані щодо стану здоров’я українських дітей та молоді.

Так, за даними Міністерства охорони здоров’я України, сьогодні у більше ніж 50% школярів спостерігаються функціональні відхилення в діяльності різних систем організму. Статистика інституту педіатрії, акушерства і гінекології засвідчує, що лише 7-10% немовлят народжуються здоровими.

За даними Міністерства освіти і науки України виявлено різні порушення статури у приблизно 60% дітей шкільного віку; відхилення від норми у серцево-судинній системі – у 30 – 40% дітей; неврози – у 30% дітей. Майже 36% учнів ЗОШ України мають низький рівень фізичного здоров’я; 34% - рівень, нижчий за середній; 23% - середній, 7% - рівень, вищий за середній і лише 1% - високий рівень фізичного здоров’я.

Кожна третя дитина в Україні з’являється на світ з певними генетичними вадами. Серед підлітків та молоді віком від 14 до 20 років майже кожен третій хоча б раз вживав наркотики. За прогнозами ВООЗ (Всесвітньої організації охорони здоров’я) від Сніду в Україні до 2016 року може загинути 1,8 мільйони чоловік.

Останнім часом дошлюбні статеві відносини серед студентів стали досить поширеним явищем і навіть нормою поведінки. Сексуальний досвід серед студентів, які щойно вступили до внз, мають 10-30%, а наприкінці 1-го року навчання – до 90% студентів.

На жаль, молоді люди, в тому числі і студенти НАУ, практично не турбуються про підтримку і зміцнення свого здоров’я. В них сформована зовсім необґрунтована впевненість у тому, що здоров’я гарантоване молодим віком, що будь-які навантаження, грубі порушення харчування, режиму праці, відпочинку, стреси, наслідки шкідливих звичок спроможний самостійно подолати молодий організм.

Наслідком такого ставлення до свого здоров’я є те, що молодь хворіє. Найпоширеніші хвороби серед молоді сьогодні – це: хронічні захворювання різних органів і систем; психоневрологічні розлади; короткозорість; ожиріння; порушення постави; підвищений кров’яний тиск. Також збільшується ризик серцево-судинних хвороб та відбувається «омолодження» як серцево-судинних, так і хронічних захворювань.

Проблема, що існує, не могла залишити байдужими науковців, тому питання здоров’я та здорового способу життя дітей і молоді відображені у дослідженнях таких вчених: Г.П. Голобородько, М.Є. Бобринського, Т.Ю. Круцевич, С.В. Лапаєнко, В.О. Оржеховської, С.А. Закопайло, М.Д. Зубілій, Л.П. Сущенко, С.В. Баранової та багатьох інших.

Дослідники описали такі складові частини здоров’я: фізична, психічна або розумова, соціальна або суспільна, духовна. Сукупність цих складових частин називають станом здоров’я.



Корисно буде повідомити студентам інформацію про такі складові здорового способу життя.


Рухова активність

  • Ранкова гігієнічна гімнастика

  • Фізичні вправи

  • Оздоровчий біг

  • Швидка ходьба

  • Рухові ігри

  • Заняття спортом

Раціональне харчування

  • Правильний баланс білків, жирів, вуглеводів, вітамінів

  • Щоденне вживання фруктів та овочів

  • Режим харчування

Особиста гігієна

  • Виконання гігієнічних процедур

Оптимальний режим праці та відпочинку

  • Сон тривалістю не менше 7 годин на добу

  • Чергування розумової і фізичної активності

  • Володіння основами релаксації та аутотренінгу

Загартування

  • Водні процедури

  • Повітряні, сонячні ванни

Відмова від шкідливих звичок

  • Профілактика шкідливих звичок

  • Відмова від вживання тютюну, алкоголю, наркотичних речовин

Організація дозвілля і активного відпочинку

  • Прогулянки

  • Туризм, екскурсії

  • Відвідування культурних закладів

  • Заняття улюбленими справами (хобі)

Оптимальні міжособистісні стосунки

  • Методи психічної саморегуляції і корекції

  • Засоби зняття нервово-емоційних напружень

Безпечна сексуальна поведінка

Додаткові заходи зміцнення здоров’я

  • Масаж

  • Дихальні вправи

  • Внутрішня врівноваженість

Можливості реалізації здорового способу життя

  • Усвідомлення необхідності здорового способу життя

  • Створення необхідних умов

Проживання в умовах чистого навколишнього середовища

Отже, здоровий спосіб життя – це сукупність форм життєдіяльності людини, яка забезпечує її здоров’я та успішний життєвий шлях.

Здійснювати роботу з виховання здорового способу життя наставникові допоможуть навчальні фільми та методична література. Наприклад, в м. Черкаси працює Українсько-Голландський центр профілактики підліткової наркоманії, алкоголізму і тютюнопаління «Escape». Для учнів і вчителів ним розроблено серію брошур, які розповсюджуються безкоштовно, а саме: «Тютюн? Так / Ні… Твій вибір»; «Що Ваші учні повинні знати про алкоголь, тютюн та коноплю»; «Конопля? Так / Ні… Твій вибір»; «Здоровий мікроклімат у школі»; «Рання діагностика» та багато інших.

Крім цього, центр «Escape» пропонує ще одну форму профілактичної роботи – перегляд кінофільмів, герої яких розповідають про свій досвід вживання психоактивних речовин, і організацію дискусій серед глядачів. Це такі відеофільми: «Якби я знав раніше» (про досвід батьків, діти яких були залежні від наркотиків); «Табак – месть индейцев Аравак» (документальний учбово-профілактичний фільм); «Алкоголь не так безобиден, как кажется» (молодь про свій досвід вживання алкоголю); «Не дури себя» (підлітки про досвід куріння коноплі). Додаткова інформація до фільмів міститься у керівництві, прикладеному до кожної з касет.

Ефективною формою профілактики вживання наркогенних речовин серед молоді є соціально-психологічний театр, в основі якого лежить метод групової психокорекції особи. Центр «Escape» пропонує відеофільм «Методика социально-психологических театров» та коментарі до нього, де пояснюється мета і принципи створення театру, техніка написання сценаріїв, підготовка акторів, правила роботи для волонтерів. Докладну інформацію про діяльність центру Ви знайдете на сайті www.center-escape.org. Звернутись з питань безкоштовного забезпечення методичною літературою і відеофільмами можна за адресою: Благодійний центр «Escape». 18015, м. Черкаси, вул. Пастерівська, 57. Тел./факс 8(0472)58-86-79.

Наставники також можуть використовувати профілактичні фільми професора Новосибірського університету В.Г. Жданова, заступника голови „Союзу боротьби за народну тверезість” (Росія). Автор у своїх лекціях, спрямованих на боротьбу з алкоголем, палінням і наркотиками, наводить статистичні дані щодо наслідків алкоголізму і наркоманії. Це такі фільми: «В.Г.Жданов. Как бросить курить»; «В.Г.Жданов. Алкогольный террор против России» та інші.


  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка