Методичні рекомендації щодо проведення Херсон 2009



Скачати 136.49 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір136.49 Kb.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

УПРАВЛІННЯ КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ДІТЕЙ



ОБЛАСНИЙ

ВІДКРИТИЙ УРОК ЧИТАННЯ

30 вересня 2009 року

Методичні рекомендації щодо проведення

Херсон


2009

„Відкритий урок читання” (далі - Урок) – це комплекс заходів, що проводяться районними, центральними міськими бібліотеками для дітей, дитячими структурними підрозділами публічних бібліотек, загальноосвітніми навчальними закладами, шкільними бібліотеками області 30 вересня 2009 року.

Ідея проведення такого заходу належить російським колегам, які подібний урок, у масштабах всієї країни, провели у жовтні 2007 та 2008 рр.

Вибір року та дати проведення Уроку на Херсонщині зумовлені, по-перше, рішенням Української бібліотечної асоціації про активізацію відзначення Всеукраїнського дня бібліотек нашою професійною спільнотою; обрано спеціальний девіз свята - «Бібліотек@ - твоє вікно у світ», По-друге, це рік 85-річчя Херсонської обласної бібліотеки для дітей – однієї з найстаріших дитячих книгозбірень України.

На думку організаторів, оптимальний план проведення Уроку – це ряд взаємозв’язаних міні–проектів (для кожного класу свій), які носили б неформальний і мотивуючий до читання характер, були здатні активно залучати до діяльності школярів, вчителів, батьків, запрошених гостей і стати для усіх справжнім святом читання.

Значна роль в організації Уроку повинна покладатися на читачів-волонтерів, що працюють у бібліотеках в рамках обласної акції «Читай і стань успішним!».




РЕКОМЕНДОВАНІ ОСНОВНІ ЗАХОДИ

ВІДКРИТОГО УРОКУ ЧИТАННЯ


  1. Запрошення до читання”

Мета: розвиток у школярів інтересу до читання на підставі мотивуючого прикладу.

Зміст : зустрічі з людьми, яких знають і поважають у місті, районі, селі, які зможуть розповісти дітям та підліткам про позитивну роль книги та читання у своєму житті, про свої улюблені книги та життєві пріоритети, досягнення ними життєвого успіху.

“Запрошення до читання” може бути заходом, який урочисто розпочне Урок, наприклад, для усієї школи. В цьому випадку виступ гостя має статус „надихаючого” початку. Проте подібна зустріч може проводитися і в більш вузькій аудиторії, для одного класу. Темою зустрічі зі старшокласниками може бути роль читання при виборі професії, в досягненні мети, в пізнані себе, своїх можливостей, у розумінні світу. Учням цього віку буде цікавою захоплююча розповідь про найголовнішу книгу в житті гостя, а учням молодшого шкільного віку підійде читання гостем його улюбленої дитячої книжки.



Важливо, щоб зустріч носила характер неформального діалогу, під час якого учні, батьки, школярі мали б змогу вільно ставити запитання та висловлювати свою думку.

Основні кроки підготовки :

  1. Вибір гостя за такими критеріями :

  • начитаність, широкий кругозір,

  • високий культурний рівень,

  • відомість, популярність у громаді,

  • добре володіння усним мовленням, культура мови,

  • вміння виступати і спілкуватися з дитячою та підлітковою аудиторією.

  1. Узгодження з гостем часу та змістовного наповнення зустрічі.

  2. Підготовка учасників до зустрічі :

  • інформування про гостя та збір запитань, які хотілось би йому поставити під час зустрічі ;

  • оформлення колажу чи стіннівки з теми виступу гостя, «Досьє VIP-персони» тощо.

  1. Розробка плану та сценарію зустрічі.

  2. Оформлення місця проведення заходу, перетворення шкільної бібліотеки, класу, актової зали в літературну вітальню, літературне кафе (якщо цього потребує формат чи стилістика зустрічі ).

  3. Підготовка необхідних технічних засобів.

  4. Вибір і підготовка ведучих.


Примітка. Пункти 4-7 є типовими для усіх пропонованих заходів, тому далі у переліку кроків підготовки не повторюватимуться.


  1. Відкриття книги”

Мета: розвиток у дітей та підлітків мотивації до читання на підставі безпосереднього сприймання ними художнього тексту у виконанні автора чи майстра художнього слова.

Зміст: літературні читання, що проводяться в будь-якій можливій формі:

  • зустріч з автором книги (прозаїком, поетом, казкарем), авторське читання твору чи його фрагменту, автограф-сесія;

  • художнє читання літературних творів працівниками районних та сільських палаців / будинків культури; вчителями літератури; учасниками літературних об’єднань, переможцями конкурсів читців і т.д., з наступним спільним обговоренням прочитаного.

Основні кроки підготовки :

  1. Встановлення контакту з місцевими письменниками, літературними об’єднаннями.

  2. Узгодження з гостями часу і програми виступу.

  3. Підготовка учасників до зустрічі:

  • попереднє читання творів, що входять до програми;

  • знайомство з біографією та творчістю автора твору;

  • підготовка книжково-ілюстрованої виставки в бібліотеці.




  1. Зі сторінок на сцену”

Мета: розвиток у дітей мотивації до читання через творчу діяльність, здійснену ними на підставі художнього тексту.

Зміст: інсценівка, літературно-музична вистава; вистава лялькового театру.

Дорослі і діти виступають і як учасники театралізованого дійства, і як глядачі.

Так, старшокласники можуть підготувати виставу для учнів, батьків, вчителів, запрошених почесних гостей. Підготовка здійснюється в режимі проектної роботи, в процесі якої визначаються цільові групи школярів і вчителів. Кожна із цих груп („Костюмери”, „Художники”, „Сценаристи” і т.д.) отримує своє завдання.

Основні кроки підготовки :


  1. Вибір художнього твору для інсценування.

  2. Запрошення художнього керівника (працівника палацу/будинку культури, клубу).

  3. Робота над змістом п’єcи, інсценівки.

  4. Розподіл ролей, обов’язків та доручень.

  5. Підбір та виготовлення костюмів.

  6. Підготовка музичного супроводу.

  7. Проведення репетицій.

  8. Підготовка музичного супроводу.

  9. Запрошення гостей-глядачів.




  1. Послухайте!”

Мета: розвиток у дітей інтересу до книги та читання на прикладах художньої вітчизняної та світової літератури.

Зміст: конкурс на кращого читця.

Основні кроки з підготовки :

    1. Визначення теми конкурсу та його девізу.

    2. Вибір потенційними учасниками творів для читання на конкурсі.

    3. Підготовка кожним учасником короткої інформації про відібраний твір та його автора.

    4. Формування журі, до складу якого можуть входити не лише дорослі, а й діти.

    5. Розробка критеріїв оцінки конкурсантів та визначення регламенту роботи журі.

    6. Підготовка грамот і призів для нагородження переможців.

    7. Запрошення почесних гостей, уболівальників – родини учасників конкурсу.



  1. Почитайте мені, мамо і тату!”

Мета: розвиток інтересу до художньої книги на підставі створення атмосфери сімейного читання.

Зміст: літературні читання, під час яких батьки, дідусі та бабусі читають книги учням початкової школи.

Захід може проводитися для декількох класів одночасно, маленьких груп чи навіть у формі індивідуального читання і завершитися творчими формами спільної роботи дорослих і дітей, наприклад, малюванням на тему прочитаного – і в результаті створенням альбому родинних ілюстрацій або організацією вернісажу «Ми читаємо і малюємо», «У нашій сім’ї книгу люблять усі».



Основні кроки підготовки :

1.Визначення формату заходу і його цільової аудиторії.

2. Вибір книг для читання.

3. Розподіл читців та слухачів в залежності від формату заходу (паралель, клас чи робота в малих групах).

4. Створення в шкільній бібліотеці, у класах затишних „куточків” для реалізації заходу. Добре було б, щоб оформлення цих „куточків читання” відповідало змісту книг, які тут читатимуть (імітація, за допомогою плакатів-декорацій та окремих деталей, замку чи палацу, української світлиці, індіанського вігваму тощо).

5. Розповіді батьків про свої улюблені книги або нові книги для дітей.

6. Підготовка паперу, фарб, олівців для наступного спільного малювання.

7. Оформлення альбому ілюстрацій, організація виставки малюнків у бібліотеці.

8. Складання пам’ятки для батьків „Як обговорювати з дітьми прочитане”.

6. „Книга по колу”
Обговорення додає цінності читанню.

Ліза де Суза, дитячий бібліотекар (Швеція)
Мета: формування у дітей навичок спілкування та співпраця на підставі об’єднуючого інтересу до книги.

Зміст: неформальне обговорення прочитаної книги.

Основні кроки підготовки :


  1. Вибір книги (чи книг) для обговорення.

  2. Робота з учасниками :

  • читання книги;

  • підготовка виступів, дискусійних повідомлень;

  • вибір уривків, які виступаючі могли б прочитати публічно на підтвердження своєї думки.



7. „Літературна гра”

Мета: розвиток мотивації до читання на підставі захоплюючої ігрової діяльності, формування уміння співпрацювати при вирішенні спільних задач і творчо застосовувати набуті знання в нових ситуаціях.

Зміст – літературна гра (рольова літературна гра, гра-квест), що базується на одному чи декількох літературних джерелах і складається з ряду завдань, які слід виконувати у визначеній послідовності (наприклад, розшук „золотого ключика”, пошуки „скарбів”, „рятувальна експедиція” на виручку героїв книги, що потрапили у скрутне становище, зазнали катастрофи тощо). Літературна гра може полягати також у розгадуванні різноманітних загадок: чайнвордів, кросвордів, головоломок, складених за творами дитячої літератури.

Підготовка до літературної гри передбачає роботу у творчих групах (включають як дітей, так і дорослих – вчителів, бібліотекарів, батьків). Група „Дослідники” збирає і готує додаткову інформацію про книгу та її автора; група „Сценаристи” розробляє сценарій гри, завдання для учасників тощо; група „Зв’язки з громадськістю (PR)” забезпечує інформаційну підтримку: готує афішу, запрошує учасників і гостей, забезпечує фото- чи відеозйомку; група „Театр” готує інсценівку фрагменту літературного твору.

Перед початком гри бажано запропонувати учасникам, якщо вони об’єднані в команди, придумати їх назви і девізи.

Основні кроки підготовки :



  1. Вибір літературної основи для гри, вибір її назви.

  2. Розробка конкурсних завдань.

3. Написання сценарію гри, визначення її ведучих, підготовка відповідних реквізитів.
8. „Золотий читацький формуляр”

Мета: розвиток мотивації до читання через позитивний приклад ровесників (за принципом «рівний-рівному»).

Зміст: захист читацького формуляру або бенефіс читача; читацький портрет класу.

Основні кроки з підготовки :

        1. Визначення бенефіціантів з числа найактивніших читачів. Варто проводити такий захід як спільний – дитячої та шкільної бібліотеки, за читацькими формулярами обох бібліотек, що дозволить представити коло читання бенефіціанта з найбільшою повнотою.

  1. Оформлення книжкової виставки за читацьким формуляром (читацькими формулярами). Це може бути також виставка-рекомендація, підготовлена самими читачами, за допомогою бібліотекарів.

  2. Підготовка читачем виступу – захисту читацького формуляру (кола читання, власних читацьких пріоритетів та інтересів).

  3. Підготовка аудиторії – «опонентів», запитань до бенефіціанта, «групи підтримки» тощо.

9. „Книжковий хіт-парад”

Мета: виховання інтересу, позитивного ставлення до книги і читання, формування художнього смаку на прикладах кращих літературних зразків.

Зміст: конкурс міні-проектів, виконаних у формі електронних чи стендових презентацій рейтингів кращих дитячих книг.

Волонтери можуть підготувати свій міні-проект, використавши зібрані ними відгуки та малюнки молодших дітей, для яких вони читали книги.

На підготовчому етапі читачі різного шкільного віку формують власні рейтингові списки літератури:

- книги - лауреати премій; книги, за які письменники були нагороджені державними та літературними преміями (із кола прочитаного укладачем списку);

- найчитаніші книги нашої бібліотеки (книги року, семестру, місяця);

- книги-рекордсмени (найстаріша, найбільша, найменша і т. п.);

- книги-бестселери (нові і найбільш популярні);

- улюблені книги моєї родини;

- улюблені книги мого класу тощо.
Супутні заходи

Пропоновані раніше заходи бажано супроводжувати іншими, супутніми, що доповнюватимуть та поглиблюватимуть основний. Наприклад, підготовлена ще напередодні Уроку експозиція нових надходжень до бібліотеки під назвою „Книга шукає читача!” та огляд нових надходжень „Нові обличчя дитячої книги”; виставки дитячої творчості, організовані у тому числі і в результаті проведених читацьких змагань; виставки ілюстрацій до улюблених казок, творів художньої літератури („Це ми любимо читати!”); виставки бібліотечних плакатів з рекламою книг, виготовлених читачами; аматорські фотовиставки: „Мої друзі читають”, „Мій клас (або: Моя сім’я / Наша школа / Наше місто, село читає”); виставка книжкових закладок-рекомендацій „Читач-читачеві!” або акція „Я рекомендую!”, під час якої школярі вкладають в бібліотечні книги, які їм сподобались закладку зі своєю особистою рекомендацією; випуск стіннівки, оформлення стенду чи сайту „Що і як ми читаємо?”; вікторина за творами дитячої і підліткової літератури; презентація бібліографічного довідника школяра «Літературна Херсонщина» (електронна версія, Херсон, 2009); літературно-історична мандрівка „Вічна магія книги”; бліц-турнір для учнів та батьків „Все про книгу та бібліотеку”; конкурс на кращий читацький щоденник тощо.



Список рекомендованої літератури
1.Бліц – турнір для учнів та батьків „Все про бібліотеку та книгу”: [сценарій] // Шкільна б-ка плюс. - 2009. - № 5.- С.12 -15.

2.Галкіна, І.Ю. Вічна магія книги : [сценарій] / І.Ю.Галкіна, І.А.Гарник, О.Л.Кльоц // Шкільна б-ка плюс. - 2009. - № 3. - С.37-42.

3.Гаркуша, В.В. Як виховувати у дітей інтерес до читання / В. В. Гаркуша // Шкільна б-ка. – 2009. - № 6. – С.84-85.

4.Делик, В. Современные родители – волонтеры книжной культуры / В. Делик // Библиотека.- 2009. - №3.- С.49 – 52.

5.Дрягина, Е.Л. Условия и возможности муниципальной системы образования для развития и читательских потребностей современного школьника / Е. Л. Дряпина // Школьная б-ка.- 2009.- №1.- С.31-33.

6. Злобина, Р.М. Золотая полка, или Использование инновационных методов привлечения к чтению : рассказ о РR – акции / Р. М. Злобина // Школьная б-ка.- 2009. - № 1.-С.53 – 55.

7.Катаева, Т.А. «Человек читающий – человек успешный» : продвижение и поддержка чтения детей в век цифровых технологий / Т. А. Катаєва // Школьная б-ка.- 2009. - №1.- С.49 -52.

8.Котомина, Г.В. Как побудить детей к чтению и обсуждению книги / Г. В. Котомина // Школьная б-ка.- 2009.- № 3.- С.36 -38.

9.Мацовіч, М. У головній ролі – книга... : [активізація дит. читання в публ. б-ці м. Кросно] / М. Мацовіч // Світ дит. б-к.- 2009. - №1.-С.22-24.

10.Урок чтения : [метод. рек. по проведению «Открытого Урока Чтения» в образоват. учрежд. России ] / М-во образования и науки РФ; центр развития рус. языка // Библиотека в шк. - 2007. - № 9.- С.5-8.

11. Чаусова, С. Для чего люди читают? : [ громкое чтение как форма воспитания вдумчивого читателя ] / С. Чаусова // Библиотека в шк.- 2009. - № 1. – С.9-18.- (Работа с читателями).
12.Черномазова, В.О. Діяльність бібліотеки на підтримку читання. Популяризація читання / В. О. Черномазова // Шкільна б-ка. - 2008. - №11.- C. 47-49.

13.Шпагина, Н. Современный подросток, каким ему быть? // Библиотека.- 2009.- № 4.- С.24-25.

Веб-ресурси:
http://school27.admsurgut.ru/news/7/ - програма Відкритого Уроку Читання на сайті школи № 27 м. Сургута (в рамках Всеросійської акції)

http://150voss18.edusite.ru/p23aa1.html - звіт про Урок однієї із підмосковних шкіл (смт. Білозерське)

http://www.uraledu.ru/node/20227 - сайт «Образование Урала» представляє матеріали до Відкритого уроку читання 2008 р.

http://school-internat16.ru/photogallery/2007/chtivo/ - фото- галерея відкритого уроку читання в московській школі-інтернаті № 16 з поглибленим вивченням окремих предметів.

Уклала Бондаренко Д. Г.,

завідуюча відділом бібліотечного прогнозування та інновацій,

metod@library.ks.ua

тел. (0552) 41-03-47




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка