Методичні рекомендації щодо проведення «Уроку здоров’я» в загальноосвітніх навчальних закладах розміщені на сайті кз рмк



Скачати 371.09 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір371.09 Kb.
У
К Р А Ї Н А

НЕМИРІВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

В І Д Д І Л О С В І Т И


22800, м.Немирів, вул. Некрасова 9, тел.(факс)2-28-18

e-mail: osvitanemirov@ukr.net



Від.27.03.13р.



01.21-512

На

від







Керівникам навчальних закладів


На виконання п.3.1 спільного наказу ГУ з питань НС і Управління освіти та науки облдержадміністрації та НМЦ ЦЗ та БЖД Вінницької області від 20.11.2012.року № 45/655/108, листа навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області надаємо навчально-методичні матеріали з метою інформаційно-методичного забезпечення з цивільного захисту та безпеки життєдіяльності загальноосвітніх навчальних закладів області.
7 квітня кожного року людство відзначає Всесвітній день здоров’я.

Здоровий спосіб життя повинен стати важливим елементом культури кожного юного громадянина країни, асоціюватися з комплексом норм поведінки: рухливістю, правильним харчуванням, дотриманням норм гігієни, відмовою від алкоголю та тютюнопаління.

Для організації завчасної підготовки та якісного проведення «Уроку здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах району, надаємо методичні рекомендації, які визначають єдині підходи до його організації та проведення.

Методичні рекомендації щодо проведення «Уроку здоров’я» в загальноосвітніх навчальних закладах розміщені на сайті КЗ РМК.

Начальник відділу освіти Михайло Чорний

Методичні рекомендації

щодо проведення « Уроку здоров’я »

в загальноосвітніх навчальних закладах
ВСТУП

7 квітня кожного року людство відзначає Всесвітній день здоров'я. У 2012 році цей день відзначали під гаслом « Хороше здоров’я додає житло років». Здоровий спосіб життя молодого покоління є гарантом довгого життя, тому стан здоров’я молоді та дітей, без перебільшення, - одна із найважливіших складових здоров’я нації. Це - головна мета суспільства, адже саме вони визначають майбутнє благополуччя країни, подальший економічний і духовний розвиток, рівень життя, культури, науки.

Проблема людини та її здоров'я - одвічна. Дня вирішення цієї глобальної проблеми у 1948 році була створена Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ), устав якої було прийнято саме 7 квітня.

Метою організації є:


    • забезпечувати умови для здорового способу життя,

    • пропагувати наукові досягнення в галузі медицини,

    • розповсюджувати передові методи лікування хворих.

Що таке здоров'я?

Це багатопланове поняття і має на увазі не лише відсутність хвороб, а й високий рівень пристосування, благополуччя, комфортне психологічне самопочуття, добрі соціальні відносини.



Конституція України визнає життя і здоров’я, людини одними з найвищих соціальних цінностей. Держава, яка, згідно з Основним Законом, несе відповідальність перед людиною за свою діяльність, зобов'язана забезпечити якнайповнішу реалізацію цих цінностей і при цьому вирішити завдання виховання здорового покоління, від чого значною мірою залежить стан продуктивних сил країни, її економічний, оборонний, інтелектуальний, духовний потенціал, ресурс розвитку суспільства.

Ще 1991 року в Україні набула чинності Конвенція 00Н про права дитини. Виконання умов Конвенції,, положень Всесвітньої; декларації про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей вимагало цілеспрямованих дій Української держави, всього суспільства щодо створення сприятливих умов для розвитку дітей. Адже стан фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я підростаючого покоління є. інтегральним показником суспільного розвитку, могутнім чинником впливу на економічний, культурний, обороноздатний потенціал країни.



Сьогодні проблема загрози здоров'ю розглядається світовою спільнотою як одна із загроз планетарного масштабу - антропологічна катастрофа.

Однією з причин антропологічної катастрофи, яка в Україні набула рис ;емографічної кризи, є низький рівень мотивації здорового способу життя та ■ультури здоров'я у значної частини населення України. Ось чому куріння, і ловживання алкоголем, гіподинамія, неправильне харчування, вживання наркотиків, іадмірне психоемоційне навантаження, бездумний ризик і безладні статеві стосунки були поширення в нашому житті. Викликає тривогу погіршення здоров'я школярів, особливо, старшокласників, що підтверджується даними державної та галузевої стататистики, соціологічними дослідженнями.
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ
За даними Центру медичної статистики МОЗ України, у 2010 р. серед дитячого {вселення було зареєстровано біля 11млн 757,7 тис. випадків хвороб, виявлених перше (захворюваність) і 16млн 148,5тис. зареєстрованих всіх хвороб (поширеність).

Дані щорічного моніторингу показників здоров'я дітей свідчать, що за останні п'ять юнаків найбільше підвищилася захворюваність на хвороби органів дихання (+22,9%), вуха (+10,60%), природжені вади розвитку (+8,25%) та новоутворення - онкологічні захворювання (8,06%).

Особливе занепокоєння викликає ріст показників новоутворень: якщо за п'ятирічний період цей показник виріс на 8,06%, то за останній рік — на 4,69%.

Аналіз захворюваності дітей за класами хвороб свідчить, що у 2010 р. порівняно з попереднім роком знизилась захворюваність тільки на інфекційні хвороби (4,96%) та хвороби органів травлення (1,03%).

При аналізі державної статистичної звітності про стан здоров'я дітей 0-17 років встановлено, що у структурі захворюваності дитячого населення у 2010 р. переважали хвороби органів дихання (66,75%), шкіри та підшкірної клітковини (5,13%), травми та отруєння (3,74%), хвороби органів травлення (3,62%), інфекційні та паразитарні хвороби (3,51%), хвороби ока та його придаткового апарату (3,30%)

Сумарна частка цих хвороб становить 86,05%. Структуру поширеності хвороб серед дітей 0-17 років формували переважно хвороби органів дихання (51,82%), травлення (7,25%), ока та його придаткового апарату(5,28%), ендокринні хвороби, розлади харчування та порушення обміну речовин (4,69%), хвороби шкіри та підшкірної клітковини (4,34%), кістково-м'язової системи(4,32%).

З усіх регіонів України найвищі рівні поширеності хвороб серед дитячого заселення відмічались м. Києві (2637,56), Київській (2528,51), Вінницькій (2335,30 на 1000 дитячого населення ) областях ( за даними МОЗ 2010р ).

Отже, враховуючи два вищенаведені показники, до проблемних за станом здоров'я дитячого населення адміністративних територій можна віднести як за захворюваністю, так і за поширеністю хвороб серед дитячого населення відносно відповідних загальноукраїнських показників, 2010 р.)

Сьогодні в Україні лише третина молодих людей має шанс прожити рік без медикаментів та візитів до лікарів. «Нічого дивного, - кажуть лікарі. – Замість того, щоб іти на стадіон чи у спортзал, йдуть до найближчого бару чи кафе, проводять години за комп’ютером чи біля телевізора, тобто обирають пасивні форми дозвілля. За рівнем фізичної активності українська молодь посідає останнє місце в Європі: від гіподинамії не потерпає лише кожен п’ятий школяр та кожен десятий студент.

Репродуктивне здоров’я також залишає бажати кращого. Ранній початок статевого життя (18% дівчат та 40% хлопців) завершується абортами, незапланованою вагітністю або інфекційними захворюваннями, які часто роблять молоду людину «безплідною».

За даними спеціальних досліджень, поширеність гінекологічних захворювань серед дівчат-підлітків становить 108,2 на 1000 осіб. Велику частку становлять пологи у жінок наймолодшого віку (до 14 років - 0,03%, у віці 15-17 років - 3,2%), що збільшує ймовірність ускладнень як у медичному, так і в соціальному планах. Залишається високим рівень захворювань, що передаються статевим шляхом.

За останні 10 років кількість наркозалежних серед неповнолітніх зросла у 6-8 разів. В Україні палять 46% юнаків та 36% дівчат. Алкоголь систематично вживають 68% хлопців і 64% дівчат. 13% молодих людей час від часу покурює гашиш або марихуану.

Дедалі більш загрозливою та соціально небезпечною проблемою стає для країни СНІД (ВІЛ-інфекція). Україна за темпами розвитку цієї епідемії посідає одне з перших місць у світі. Переважна більшість ВІЛ-інфікованих наркоманів (70%) - це особи віком від 15 до 30 років, 18% - молодь до 20 років. Спостерігається зростання ВІЛ- інфекції серед наркоманів-підлітків і дітей. Свідченням того, що ситуація продовжує залишатися неблагополучною, є втягнення до епідпроцесу жінок і дітей, швидке зростання числа хворих на СНІД і померлих від нього. З кожним роком відзначається збільшення кількості інфікованих серед осіб 15-19 років.

Лібералізація сексуальних стосунків, відсутність відповідних моральних традицій, байдужість до власної долі та власного здоров’я, необхідних знань у молоді спричиняють підліткову вагітність, поширення хвороб, що передаються статевим шляхом, ВІЛ-інфекції, порушують психічне здоров'я.

Серед причин, що призводять до підвищення захворюваності на ці хвороби, є:

    • падіння моральних устоїв,

    • значне соціальне розшарування населення,

    • складна криміногенна ситуація,

    • комерціалізація статевих стосунків

    • більш ранній початок статевого життя.

Заклади освіти, служби медико-санітарної допомоги суттєво відстали від змін у сексуальній поведінці підростаючого покоління. Школа, трудові колективи, сім'я - найефективніші інституції формування сексуальної, поведінки молодих людей - недостатньо використовують свої можливості через брак досвіду та відповідних належно забезпечених технологій.

За даними соціологічних досліджень, 39,9% батьків не обговорюють сексуальний розвиток, поведінку або стосунки в сім’ї зі своїми дітьми, і 8% батьків вважає, що про це дітям знати не обов’язково. Лікування та консультації пацієнтів із хворобами, що передаються статевим шляхом, часто здійснюються приватними структурами низького фахового рівня, трапляються випадки надання некваліфікованих платних послуг приватними лікарями, невідповідальне ставлення молодих людей до процесу лікування.

Серед чинників, які підвищують ризик виникнення нервово-психічних, розладів та порушень психічного здоров'я і форм поведінки у підлітків і молоді, значну роль відіграють конфлікти в родині, зловживання батьків алкогольними напоями, тобто агресивне соціальне середовище.

За даними Міністерства охорони здоров’я, кожна шоста дитина сьогодні народжується вже хворою. “Дитину зачинають хворі батьки (інколи - у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння). Багато жінок під час вагітності палять (що шкідливу звичку молоді люди набувають ще у віці 10-12 років), харчуються їжею, “нашпигованою” гормонами та хімічними речовинами. І це попри те, що кожен з батьків передає своєму нащадкові “букет” генетичних захворювань (те, на що хворіли їхні батьки, бабусі та дідусі). Діти у такої молодої пари народжуються недоношеними, з малою вагою, слабким здоров’ям.

На низький рівень здоров 'я молоді вказує його рівень у призовників, причому з року в рік він знижується. Кількість абсолютно здорових призовників протягом останніх 10 років знизилася майже вдвічі, у цей же період придатними до військової служби було визнано 74-76%, отримали відстрочку за станом здоров'я 4-6% призовників. При цьому кількість юнаків, які отримують відстрочку за станові здоров'я, постійно збільшується.

На здоров'я молоді особливо згубно впливає незадовільна організація с навчального процесу. Як свідчать дані досліджень, серед загальної кількості підлітків до моменту здобуття середньої освіти здоровими залишаються 6%. 45-50% і випускників мають суттєві морфофункціональні відхилення; а 40-60% - хронічні захворювання, через що третина з них мають обмеження у виборі професії. Від 20% до 80% підлітків набувають патологію одночасно 2-5 систем.

Суттєвим недоліком у справі виховання здорового покоління сьогодні є те, що у дошкільних навчальних закладах і школах дітей недостатньо навчають здоровому способу життя. Загально відомий вислів проголошує: «природою так закладено: лише здорові чоловік та жінка можуть дати здорове потомство». Сучасні діти мали би бути розумнішими, талановитішими, фізично більш розвинутими, ніж їхні батьки. Але в сучасному світі цього, на превеликий жаль, немає.
ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА щодо охорони здоров’я дітей
Державна політика щодо охорони здорові» дітей визначається перта за все законодавствам України про охорону здоров'я, яке базується на Конституції України та інших нормативно-правових актах, що регулюють суспільні відносини у галузі охорони здоров’я.

Конституцією України визначається, що кожен громадянин, в тому числі і дитина, має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних та профілактичних програм. Держава також створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обстеження, дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя та безпечне для життя і здоров'я довкілля» що с дуже важливим для здоров’я дитини.

Охорона здоров’я дітей, забезпечення умов для їх всебічного розвитку визначені в Україні також загальнонаціональним пріоритетом, що закріплено законодавчими актами та Концепцією розвитку охорони здоров'я населення України. Питання охорони здоров’я дітей розкриваються у цій Концепції як стратегічний план щодо покращення здоров’я нації та забезпечення доступної кваліфікованої медичної допомоги кожному громадянину України, запровадження нових ефективних механізмів фінансування та управління у сфері охорони здоров’я, створення умов для формування здорового способу життя.

Юридичні права дитини щодо забезпечення доступності повноцінної медичної допомоги регулюються Основами законодавства України про охорону здоров % що має характер державних гарантій щодо охорони здоров’я дитини. Медична допомога дітям і підліткам забезпечується лікувально-профілактичними і оздоровчими закладами, дитячими поліклініками, відділеннями, диспансерами, лікарнями, санаторіями та іншими закладами охорони здоров'я. До державних дитячих санаторіїв путівки дітям надаються безкоштовно через запровадження нових ефективних механізмів фінансування та управління у сфері охорони здоров’я, створення умов для формування здорового способу життя.

Серед головних нормативно-правових актів, що безпосередньо стосуються здоровя населення: Закони України "Про охорону дитинства" (2000 р.), "Про фізичну культуру і спорт" (1993 р.), "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" (2001 р.) та Указ Президента України "Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян" (1999р.), інші

Як вагома складова формування здоров’я дитячого організму державою спрямовані дії щодо заходів з обмеження паління та вживання алкогольних напоїв, які здійснюються через законодавчі акти та соціальні заходи профілактики та лікування соціально небезпечних захворювань, серед яких хронічний алкоголізм, наркоманія, які покладаються на заклади охорони здоров’я.

Ще в перший рік незалежності прийнято закон, який визначав порядок правового регулювання питань, пов'язаних з поширенням СНІДу, відповідно до норм міжнародного права і рекомендацій ВООЗ, а пізніше - Закон України "Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІДу) та соціальний захист населення" (1998 р.). У 2000 р. вийшов Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо запобігання поширенню ВШ-інфекції СНІДу", а наступного - "Про додаткові заходи щодо посилення боротьби з ВІЛ-інфекцією СНІДом". Прийняті Закони України "Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів” (1995р.), "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними (1995 р.), Закон «Про заборону куріння у громадських місцях»(2012 р.). Указ Президента України "Про затвердження Концепції державної політики у сфері здійснення контролю над тютюном" (2001 р.).

Охорона здоров’я дітей в Україні реалізується через численні програмні документи, які визначають основні заходи та механізм їх впровадження щодо впливу на поліпшення здоров’я дітей. Так, міжгалузева комплексна программа "Здоров'я нації" на 2002-2011 роки у спеціальному IVрозділі «Здоров'я дітей і молоді» визначає, як і інші документи, що діти та молодь є одним з пріоритетів політики держави. Від рівня їх здоров'я великою мірою залежить формування трудового та інтелектуального потенціалу України.

З огляду на незадовільні показники дитячого здоров’я, органи влади налаштовані на втілення нових підходів до їх покращення, зокрема впровадженням нової програми "Здоров'я - 2020: український вимір", метою якої є подовження якісного життя населення, здоров'я та добробут громадян України через створення нової системи охорони здоров'я, пріоритет профілактичних заходів, а не лише лікування хворих ( на основі Європейської стратегії "Здоров 'я-2020" ).
Основним пріоритетом цієї програми є:

  • профілактика захворювань,,

  • формування умов здорового середовища,

  • відповідального ставлення населення до свого здоров'я.


Висновки: Основним пріоритетом в охороні здоров ’я дітей є профілактика захворювань, створення сприятливих умов для розвитку дітей, їх фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я, а також умов здорового середовища та відповідального ставлення до свого здоров’я кожної дитини.

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ
Виховання здорової дитини, охорона здоров'я людини - основні проблеми всіх часів.

Вирішення проблеми збереження власного здоров'я закладено у самій людині, у знанні та розумінні нею проблем формування, збереження, зміцнення і відновлення його, а також в умінні дотримуватися правил здорового способу життя. Діти повинні усвідомлювати, що майбутнє кожного, як і держави в цілому - за здоровими поколіннями, бо фізично і морально здорова людина здатна творити і приносити де користь іншим людям.

Сьогодні на рівні держави діє близько десяти національних програм* головним завданням яких є пропаганда здорового способу життя дітей та молоді, через рс проведення науково-методичних конференцій, семінарів-тренінгів, круглих столів, су лекцій, практичних занять для педагогічних працівників, психологів.

Особлива увага питанню збереження та зміцнення здоров'я дітей та молоді приділена в Указі Президента України від 15.03.2002 р. № 258/2002 "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя", яким передбачається, у тому числі, активізувати інформаційну та роз'яснювальну роботу серед дітей щодо формування навичок здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, хвороб, що передаються статевим шляхом.

Вся робота з утвердження здорового способу життя повинна проводитись обдумано, ґрунтовно, з врахуванням вікових особливостей учнів. При цьому необхідно взяти до уваги наступні поради з утвердження здорового способу життя

  • подаючи інформацію про тютюнокуріння, алкоголь, наркотики, необхідно дотримуватися принципів комплексного та систематичного викладу матеріалу щодо профілактики і зниження залежності від шкідливих звичок;

  • роботу підпорядкувати одній меті: формування у дітей та підлітків орієнтації на здоровий спосіб життя.


Одним із пріоритетів діяльності загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів є збереження рівня життєдіяльності молодого покоління.

У зв’язку з цим необхідно;

    • надавати реальну допомогу кожному учневі з розвитку позитивних якостей, необхідних для повноцінного життя;

    • привернути увагу учнівської молоді до власного здоров'я;

    • постійно пропагувати принципи здорового способу життя;

    • інформувати дітей про вплив згубних звичок на їх здоров'я;

    • розвивати уміння і навички здорового способу життя.

Завдання цього уроку:

    • акцентувати увагу на зміст понять, категорій здоров'я, здоровий спосіб життя, моніторинг здоров'я, культуру здоров'я;

    • пов'язати стан здоров'я людини з різними сферами її життєдіяльності (здоров'я і навчання, здоров'я і праця, здоров'я і сім’я) та з довготривалістю життя;

    • охарактеризувати стан здоров'я населення України, звернути особливу увагу на здоров'я дітей та підлітків і повідомити, як ця проблема вирішується у нашому суспільстві, державі;

    • допомогти усвідомити, що кожна людина повинна дбайливо ставитися до власного здоров’я як головної умови реалізації свого творчого, соціального, інтелектуального, природного та фізичного потенціалу; особливу увагу зосередити на громадянську відповідальність за власне здоров'я.

Із врахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, і рівня їх розвитку, зацікавленості, а також можливостей школи, позашкільного навчального закладу, професійно-технічного училища (ПТУ) форми роботи, методи та методичні прийоми проведення уроку Здоров'я можуть бути різноманітними;

    • традиційний урок з елементами рухової активності;

    • нетрадиційні форми проведення уроку (урок-бесіда, урок-казка, урок- диспут, урок-гра, урок-мандрівка, урок-конкурс, урок-спілкування, урок-реклама, урок-свято, урок-зустрічі, урок-турнір, урок-вікторина, урок - конференція, урок - круглий стіл, урок-тренінг);

    • комбінований урок, в якому використовуються елементи різних форм проведення уроку з урахуванням вікових особливостей дітей, досвіду та майстерності педагога;

    • виступи агітбригад (екологічної, валеологічної спрямованості), театралізовані вистави тощо.

На уроці можуть бути широко використані технічні засоби навчання.

Зміст уроку повинен бути зрозумілим, послідовним, науково обгрунтованим.

Для розуміння сутності здоров'я урок можна розпочати з розповіді вчителя про здоров'я взагалі і здоров'я окремої людини, розкрити значення здоров'я д ля держави, суспільства; важливо учням навести декілька філософських та медичних визначень здоров'я, діти мають усвідомити, що здоров'я це і показник цивілізованості держави, і відображення її соціального стану, і характеристика розвитку та подальшого існування людства, і умова реалізації здібностей людей в цілому і зокрема кожного учня.

Слід зауважити, що здоров'я окремої людини як динамічно-мінливий стан, характеризується компенсаторно-пристосувальними реакціями на внутрішні зміни організму і зміни навколишнього середовища. Повідомити учням, що здоров'я кожної людини залежить від багатьох факторів (спадковість, довкілля, комплекс медичних заходів), але головним чином здоров'я обумовлюється поведінкою самої людини, її способом життя.

Витоки уявлень про здоров'я криються у глибині віків і тому учням можна розповісти про історію розвитку вчення про здоров'я, згадавши В.О.Сухомлинського як основоположника шкільної науки та практики про здоров’я, зупинитися на особливостях здоров'я українського народу, етнічних чинниках та українських традиціях культури здоров'я.

В ході уроку необхідно розглянути державні заходи, спрямовані на поліпшення стану здоров'я населення і, зокрема, дітей та підлітків України.

Специфіка проведення уроку здоров'я в кожному навчальному закладі, кожному класі своя, однак деякі загальні рекомендації варто використати та врахувати під час його організації і проведення, а саме:

    • провести урок можна в класній кімнаті, кабінеті основ здоров’я, безпеки життєдіяльності, кімнаті психологічного розвантаження, в актовій чи спортивній залі, в народознавчій світлиці, на подвір’ї, на природі;

    • слід переглянути стан оформлення освітньо-виховного закладу, окремо класів, куточків державної та національної символіки, поновити наочність закладу малюнками, рекламами-плакатами, тематичними експозиціями;

    • звернути увагу на додаткове оформлення закладу (квіти, колоски пшениці, жига, прапорці, кольорові кульки тощо);

    • в бібліотеці підготувати книжкову виставку, присвячену проблемі здоров'я людей та формуванню здорового способу життя;

    • змістовно провести урок допоможуть запрошені гості: лікарі, батьки, спортсмени, шанувальники свого здоров'я;

    • у підготовці та проведенні уроку можна використовувати програмні матеріали окремих тем з основ здоров’я, безпеки життєдіяльності, фізичної культури, інших предметів; досвід навчальних закладів України, які входять до Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю, досягнення свого навчального закладу.

Під час проведення уроку вчителю необхідно відмітити, що з давніх-давен у народних піснях, казках, легендах, прислів'ях, приказках український народ оспівував, возвеличував фізично дужу, сильну, здорову людину. Про те, що увага до здоров’я людини приділялася завжди, свідчить наявність образних порівнянь в українській мові: "здоровий як вода", "здоровий як дуб", "здоровий як лось", а батьки з давніх-давен власним прикладом, за допомогою народних приказок учили дітей співчувати, допомагати хворим, старим, немічним, калікам.

Далі можна зробити наголос на те, що здорові люди - роботящі, а ліниві часто хворіють, менше живуть, бо праця - то здоров'я.

Доцільно наголосити про те, що наш народ славен традиціями народної медицини. Здавна люди використовували цілющі трави і мед для лікування, профілактики захворювань та збереження здоров'я.

Особливим цей день повинен бути для учнів початкової школи. Для них урок доцільно провести у формі гри, (подорожі за здоров'ям до лісу, в поле, до моря, до українських традицій формування культури здоров'я, використовуючи матеріали українського фольклору (народні пісні, казки, вірші, прислів'я, загадки, приказки про здоров'я).

Наочність на уроці в початкових масах школи є обов'язковою. Це можуть бути малюнки ("Здоров'я очима дитини", "За здоров'ям на природу", "Діти, рух, здоров'я", "Більше рухайтесь", "Радій життю", "Твої рідні", "Люби своїх рідних"), українські загадки, прислів'я і приказки про здоров'я ("Найбільше багатство - здоров'я", "Нема щастя без здоров'я", “Веселий сміх - здоров'я”, "Здоров'я маємо - не дбаємо, а втративши - плачемо").

При виборі форми проведення Уроку Здоров'я в основній школі вчителеві доцільно враховувати як вікові і індивідуальні особливості, так і попередньо набуті знання та рівень готовності класу сприймати інформацію про здоров'я та залучати батьків та широку громадськість до утвердження принципів здорового способу життя.

Для організації профілактичної роботи в загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах доцільно організовувати проведення: тематичних лекцій щодо профілактики шкідливих звичок, практичних занять, психологічних тренінгів, бесід, ігор, захист рефератів, круглив столів тощо. При цьому необхідно акцентувати увагу на: розвитку психічної культури, формуванні психологічного здоров'я та профілактику шкідливих звичок в учнів; на формуванні у дитини довіри до самого себе, сприйняття власної індивідуальності, самоповаги, впевненості в собі, почуття власної гідності; на усвідомленому виборі саме здорового способу життя та осмисленому самовизначенні у виборі професії, на здатності знаходити власний сенс життя та формуванні установки на здоровий спосіб життя; на засвоєнні знань про шкідливі звички, їх вплив на організм людини та на необхідність самоствердження у підлітковому середовищі.

Проводячи заняття, педагоги, психологи повинні врахувати основні підходи:

  • надання інформації - цей підхід допускає, що підвищення рівня знань про шкідливі звички і наслідки їх вживання є ефективним засобом відмови від них;

  • емоційне навчання - цей підхід базується на припущенні про те, що залежність від наркотичних речовин і шкідливих звичок частіше розвивається у людей, що мають труднощі у розумінні і вираженні власних емоцій; зміст такого навчання зводиться до надання допомоги учням у подоланні таких звичок;

  • виховання психологічної протидії щодо вживання наркотичних речовин - цей підхід фокусується на прищепленні таких соціальних навичок, як уміння дитиною сказати "НІ" у відповідь на пропозицію спробувати наркотики;

  • зміцнення здоров'я, що ґрунтується на взаємодії особистого вибору і соціальної відповідальності за власне здоров'я. Інформація про вплив шкідливих звичок, туберкульозу та ВІЛ - інфекції на здоров'я дитини має бути об'єктивною, не зводитись до залякування, оскільки останнє, створюючи атмосферу таємничості та загадковості навколо тютюну, алкоголю, наркотиків, призводить до протилежних результатів, викликає у підлітків бажання пізнати цю таємницю на власному досвіді. Спокійна і ділова розмова з учнями про шкоду тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків знімає хвилюючий емоційний стан дітей, дає змогу іпідліткам самостійно зробити правильний вибір стосовно шкідливих звичок.

Варто також залучати до співпраці консультативні пункти "Довіри", студентів, волонтерів, учнів-старшокласників, батьків, які допомогли б в організації та проведенні заходів, спрямованих на формування навичок здорового способу життя та розповсюдженні тематичних інформаційних матеріалів (плакатів, буклетів, стіннівок тощо); а також учасників об'єднання соціально активної молоді, лідери яких мають і добре сформовані навички здорового способу життя і під час дозвілля підтверджують ці переконання відповідною поведінкою.

Ми вважаємо, що проблему формування навичок здорового способу життя неможливо вирішувати без плідної співпраці з органами учнівського самоврядування. ! Основний принцип співпраці полягає в тому, що діти з великою довірою ставляться до н тієї інформації, яку одержують від своїх однолітків, а ще більше - до тієї інформації, д яку несуть старші друзі, батьки.

Для учнів 7-11 класів не зашкодить повторення курсу основ здоровя, біології у формі презентації певної системи організму людини з наступним обговоренням д впливу на неї шкідливих звичок, наприклад, вплив алкоголю на роботу легень, серця, органів травлення, нервову систему, нирки. При проведенні даного циклу лекцій необхідно влаштовувати письмові анонімні опитування учнів, які доцільно використати у наступній роботі з учнями та батьками. Тривалість лекцій не повинна перевищувати 30-35хв.

При підготовці практичних занять з учнями необхідно залучати їх до самостійної роботи та підбору матеріалів з тем: "Алкоголь і нещасні випадки", "Алкоголь і захворювання", "Алкоголь і наркотики", "Тютюн та його дія на органи людського організму" тощо, а також до підбору відомостей з реального життя про негативний вплив алкоголю, наркотиків на стан здоров'я людини, за якими учні складають таблиці, плакати.

Психологічні тренінги спрямовані на підвищення компетентності їх учасників у сфері формування здорового способу життя. При цьому є можливість використовувати велику кількість різноманітних форм і методів роботи: вправи, ігри, дискусії, бесіди, круглі столи і т. п. Тренінгові заняття необхідно будувати таким чином, щоб теоретичні знання закріплювалися через практичні вправи. Педагог повинен передбачити запитання учасників і проблеми, які можуть їх турбувати.

При проведенні занять з учнями необхідно зробити наголос на отримання знань з безпеки статевих стосунків, профілактику інфікування ВШ, підліткової вагітності. Для полегшення викладання та сприймання матеріалу необхідно розподілити учнів на групи до 15 осіб, що дасть змогу приділити увагу кожному з підлітків одночасно. Необхідно варіювати заняття з включенням домашнього завдання, наприклад, підбір інформації до наступної теми.

Всі види занять повинні допомагати учням навчитися свідомо керувати власного поведінкою за будь-яких обставин, формувати активну позицію, світогляд молодої людини, розвивати навички свідомого вибору здорового способу життя, створювати атмосферу позитивної уваги один до одного, довіри, психологічного комфорту і безпеки.

Із всього розмаїття традиційних і нетрадиційних уроків, занять тощо, доцільно відокремити мету і завдання уроку, який проводиться 7 квітня в день, коли Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) визначила, як Всесвітній День Здоров'я. Цей урок може бути особливим. Його мета: орієнтація дітей та учнівської молоді на пріоритетність вічних загальнолюдських цінностей життя і здоров'я, мотивацію ведення здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку, самовдосконалення та самозбереження у сучасному світі, запоруки успішної самореалізації кожної дитини у повсякденному та майбутньому дорослому житті.

Урок "Здоров'я" повинен стати уроком громадянської зрілості, уроком свідомого вибору свого життєвого шляху. Вчитель повинен відмітити, що власне здоров'я кожної людини у її руках, що здоров'я нації залежить від здоров'я кожного.

Для того, щоб цей урок не тільки залишився в пам'яті дітей, а й дав новий поштовх у їхньому мисленні до себе і оточуючих, необхідно обов’язково включити рольові ігри, обговорення ситуації, захист рефератів, тести, тренінги, вправи, які виховують у дітей та підлітків орієнтацію на здоровий спосіб життя. Наголосити, що заняття спортом, трудова активність, відмова від шкідливих звичок - це фактори, що зміцнюють здоров'я.

Це можуть бути урок-бесіда чи урок-роздум, комбіновані уроки про здоров'я, про особливості здоров'я, українського народу, про українські оздоровчі системи, про здоровий спосіб життя та його складові (оптимальна рухова активність, правильний добовий режим дня, збалансоване харчування, відсутність шкідливих звичок тощо).

Бажано розпочати урок з вступного слова вчителя, а потім перейти на діалогічний спосіб спілкування, надати можливість кожному учневі висловити свою думку про те, що є здоров'я для кожної людини, від яких факторів залежить здоров'я, як його зберігати та зміцнювати.

Головним завданням на цьому уроці буде допомогти дітям зрозуміти "Хто я?", "Що значить моє здоров'я", знайти своє місце в безмежному світі та зорієнтувати жити здоровою щасливою людиною.

Урок Здоров'я для мене і держави у старшій школі має стати своєрідним уроком громадянської зрілості, із врахуванням рівня інформованості та зацікавленості учнів проблемою здоров’я та системою ведення здорового способу життя.

Провідне завдання уроку - дати можливість і право учням самостійно розв'язувати питання здоров'я, приймати розумні рішення, виходячи зі своєї спроможності, а також із факту, що формування особистості повинно бути спрямоване в інтересах самої особистості і за її бажанням. Саме таким уроком буде урок-тренінг, урок-дискусія, урок-конференція чи урок-круглий стіл, під час якого можна розробити моделі розв'язання різних проблемних ситуацій на основі їх аналізу, активного обговорювання та захисту своєї позиції.

Розпочати урок можна з цікавої бесіди про здоров'я, приділивши увагу умовам і складовим соціальної сфери життя і здоров'я людей (взаємозв'язок політики, держави, права і здоров'я, чинники ризику для здоров’я, взаємини у сім’ї та колективах; прояви девіантної поведінки: алкоголізм, наркоманія, токсикоманія, проституція).

В ході уроку надавати можливість старшокласникам розв'язувати проблеми реальної поведінки, активізуючи отримання зворотнього зв'язку від своїх товаришів, що мають схожі проблеми, або мають досвід їх розв'язання. Запропонувати учням довести у дискусії зі своїми товаришами залежність здоров'я від способу життя. Обґрунтувати прикладами із власного досвіду батьків, друзів, з літератури чи кінофільмів.

Учні мають усвідомити, що його майбутнє залежить від того вибору, який він робить вже сьогодні в кожну хвилину свого життя (пити-не пити, курити - не курити, займатися фізичною культурою - не займатися, вчитися - не вчитися, з ким дружити, а з ким ні, вживати наркотики - не вживати, тощо).

І лише духовно і фізично сильна та здорова особистість може розраховувати увійти в сучасний напружений ритм життя, здобути відповідні знання, правильно обрати професію, пристосуватися до мінливих соціальних, екологічних, внутрішніх факторів, досягти успіху в обраній спеціальності, і саме така людина здатна допомогти собі і оточуючим, стати корисною для суспільства в цілому.

Тому збереження власного здоров'я - не лише життєва необхідній але й громадянський обов'язок кожної молодої людини, вияв любові до рідної землі, своєрідний гарант відродження української нації, побудови висококультурної, процвітаючої держави.

І хоча здоров'я не визначає весь комплекс цінностей людини, усе інше без нього не приносить повного задоволення і радості життя, більш того: самі цінності стають недосяжними, або і непотрібними, а щастя - просто неможливим.

Як стверджує латинська мудрість ”Здоров'я - найвище благо серед усіх благ”. Урок Здоров’я зорієнтує не лише дітей, але і педагогів на більш зважену та активну позицію щодо проблем здоров'я, у тому числі власного, допоможе розширити уявлення про способи відтворення та збереження своїх фізичних, інтелектуальних, психоемоційних, творчих ресурсів, спонукає турбуватися про здоров'я своїх вихованців, в першу чергу, користуючись золотим правилом: "Даючи знання - не забирай здоров'я", сприятиме впровадженню в навчально-виховний процес сучасних здоров'язберігаючих, здоров'яформуючих та здоров'язміцнюючих технологій навчання, які стануть міцним фундаментом формування культури здоров’я та ефективного засвоєння учнями знань, вмінь, навичок з усіх предметів.
Рекомендовані джерела інформації

Нормативні документи


  1. Закон України “Про освіту” (стаття 56). -1996.

  2. Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті // Освіта України. - 18 липня 2001. - №29. - С. 4 -6.

  3. Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні: Указ Президента України №244 від 20.03.2008.

  4. Про затвердження програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-12-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України»: Наказ МОН України від 17.12.2007 №1133.

  5. Про затвердження Державної програми „Репродуктивне здоров’я нації“ на період до 2015 року”: Постанова КМУ

  6. Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян: Указ президента України від 27.04.99 №456/99 // Інформаційний вісник: вища школа. 2002. - №7. - С.7-9.

  7. Про підвищення рівня інформаційно-освітньої роботи щодо запобігання поширенню наркоманії серед дітей, учнівської та студентської молоді: Наказ МОН України від 16.11.2005 №656.

  8. Про підвищення рівня інформаційно-просвітницької роботи щодо запобігання поширенню наркоманії серед дітей, учнівської та студентської молоді: Наказ ГУОН КОДА від 26.09.2008 №351

  9. Про подальше впровадження міжнародного проекту „Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю в Україні” // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. - 1998. - №23. - С. 3-18

  10. Про роботу загальноосвітніх навчальних закладів щодо формування навичок здорового способу життя, профілактики ВІЛ-інфікування та толерантного ставлення до ВІЛ- інфікованих: Наказ МОН України від 28.11.2006 №792.

  11. Про формування здорового способу життя дітей та підлітків і заборону тютюнокуріння в навчальних закладах та установах МОН України: Наказ МОН України №612 від 10.09.03 Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - 2003. - №20. - С. 29-30.

Методична література

  1. Актуальні проблеми здоров’я та освіти дітей на початку 21 століття: Спільна сесія АМН та АПН України //Педагогічна газета. - 2001. - №8. - С.1-2.

  2. Бобрицька В. Як зберегти психічне здоров’я: Поради для вчителя //Директор школи. 2002 -№15.-С. 8-10.

  3. Боярська Л., Овдієнко Л. Програма „Школа і здоров’я”// Рідна школа. - 2003. - №11. - С. 55-58.

  4. Боярська Л., Солодова І., Котлова Ю. Досвід реалізації програми „Школа і здоров’я” // Рідна школа. - 2003. - №11. - С. 58-60.

  5. Василенко Н. Проблема здорового способу життя в освіті європейських країн // Шлях освіти. - 2000. - №1. - С.19-22.

  6. Заїка Л. Формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я: Методичні рекомендації //Директор школи.'- Квітень 2002. - №15. - С. 7.

  7. Залковська В., Сусыса О., ГІавлючок Я. Українські народні традиції здорового способу життя: Засідання клубу „Краяни” // Краєзнавство, географія, туризм. - Жовтень 2003. - №38.-С. 1-5.

  8. Зубалій М., Закопайло С. Складові здорового способу життя II Завуч. - Липень 2000. - №20-21.-С. 29.

  9. Канівець С. День Здоров’я: Сценарій спортивного свята //Фізична культура в школі. – 2003 №3. - С. 25-26.

  10. Кириленко С. Розвиток педагогічних технологій формування культури здоров’я старшокласників // Рідна школа. - 2003. - №11. - С. 50-55.

  11. Кривошеєва Г. Культура здоров’я особистості як соціально-педагогічна проблема //Шлях освіти. - 2001. - №1. - С. 35-37.

  12. Кримський С. Принципи духовності XXI століття//Директор школи – 2003 - №15 – с.8-10

  13. Міндер М. Поле педагогічної дії// Директор школи. – 2001. - №№33-38.

  14. Оржеховська В. Проблеми морально-духовного розвитку неповнолітніх у контексті превентивного виховання// Рідна школа. – 2002. - №10. – С.2-4.

  15. Попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків: Методичні рекомендації для педагогів, практичних психологів, соціальних педагогів, батьків // Все для вчителя. - Жовтень 2003. - №30. - С. 53-64

  16. Психічне здоров’я дитини / упоряд. Т .Гончаренко. - К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. - 112с.

  17. Савченко О.Я. Реформування шкільної освіти і реалізація її оздоровчої функції: Доповідь на спільній сесії АМН та АПН України „Актуальні проблеми здоров’я та освіти дітей на початку XXI століття” //Директор школи. - Жовтень 2001. - №37 - С. 5-6.

  18. Свиридено С. Навчаємо дітей здорового способу життя // Учитель - 2000 - №4-6. - С. 27.

  19. Стеценко Л., Іванова І. Здоров’я учнів - найвищий закон // Педагогіка толерантності. — 2003.-№3.-С. 55-57.

  20. Тенета небезпеки: ВІЛ як проблема розвитку // Завуч. - 2001. - №8. - Вкладка

  21. Стан репродуктивного здоров’я України // Завуч. - Вересень 2001. - №31. - Вкладка.

  22. Статеве виховання підлітків: батьківський лекторій // Все для вчителя. - 2000. - №26. - С. 2-25.

  23. Федоренко Д., Федоренко О. Взірець козацької звитяги // Рідна школа. - 2003. - №2. - С. 67-68.

  24. Формування навичок здорового способу життя і духовної культури дітей та молоді: проблеми, пошуки, перспективи // Педагогічна газета. - 2001. - №5. - С. 1-4.

  25. Формування навичок здорового способу життя у дітей і підлітків (за проектом ,Діалог“: Навчально-методичний посібник.

  26. Шахненко В., Цуканова Є. Концепція „Школи здорового способу життя та безпеки життєдіяльності” // Освіта. - Листопад 2001. - №69-70. - С. 6-7.

  27. Яременко Н. Методичні рекомендації щодо організації превентивного виховання п навчальних закладах // Інформаційно-методичний збірник: Спеціалізоване педагогічне видання Управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. - Квітень 2001. - №16.-С. 55-59.

Розробки сценаріїв, уроків, занять

  1. Гвоздецька Л. О. Твоє здоров'я у твоїх руках: КВК для 5 класу [Текст] / Л. О. Гвоз/Сецька. - Класному керівнику. - 2011 . - №3. - С.19

  2. Гневишева К.Б. Усе у твоїх руках: виховний захід для учнів 7-8 класів [Текст] / К. Б. Гневишева. - Класному керівнику. - 2010 . - №12. - С.16.

  3. День здоров’я [Електронний ресурс] . - Режим доступу: http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=36134/ - Назва з екрану

  4. Дорофеева Л. Г. Здоровий спосіб життя: проект [Текст] / Л.Г. Дорофеева . - Класному керівнику. - 2010 . - №12. - С.9

  5. І. М. Ламтева Вчимося жити за законами здоров'я: батьківські збори-тренінгове заняття [Текст] /1. М. Ламтева. - Класному керівнику. - 2011. - №3. - С.45.

  6. Кагляк В. П. Я обираю здоров'я: тренінгові заняття [Текст] / В. П. Кагляк. - Класному керівнику. - 2010 . - №12. - С.18

  7. Низенко О. І. Ключі від здоров'я: ділова гра для учнів 8 класу [Текст] / О. І. Низенко. - Класному керівнику. - 2011 . - №3. - С.23

  8. Прохода О. Г. Подорож до країни «Вітамінії»: виховний захід для учнів початкової школи [Текст] / О. Г. Прохода.'- Класному керівнику. - 20Ю . - №12. - С.28.

  9. Ситнікова Г. О. Урок здоров'я [Текст] І Г. О. Ситнікова. - Класному керівнику. – 2010 - №12. -С.20

  10. Слободенюк Л. М. Здоров'я дітей - майбутнє нації: валеологічний виховний захід для дітей 4-6 класів [Текст] / Л. М. Слободенюк. - Класному керівнику.— 2011

  11. Урок здоров’я (Електронний ресурс) – Режим доступу: http://ua.texreferat.com/referat-634.html. - Yfpdf trhfye/

  12. Харковець І. А. Здоровенькі були: виховний захід 5 клас :[Тёксг] / І. А. Харковець. - Класному керівнику^ — 2011. - №3. - С.27/

  13. . Хомуха О. А. Здорові діти – здорова нація: виховний О. А. Хомуха. - Класному керівнику. - 2010 . - №12. - С.22


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка