Методичні рекомендації щодо проведення в загальноосвітніх навчальних закладах Чернівецької області „Олімпійського уроку" та „Олімпійського тижня" методист з фізичної культури Гавлюк В. В. З метою



Скачати 164.53 Kb.
Дата конвертації29.02.2016
Розмір164.53 Kb.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення в загальноосвітніх навчальних
закладах Чернівецької області „Олімпійського уроку” та „Олімпійського тижня"
методист з фізичної

культури Гавлюк В.В.


З метою відзначення Дня фізичної культури і спорту щорічно упродовж другого тижня вересня  в загальноосвітніх навчальних закладах проводяться „Олімпійський урок” та „Олімпійський тиждень”. 

У підготовці та проведенні  „Олімпійського уроку” та „Олімпійського тижня”,   має брати участь весь педагогічний колектив навчального закладу.



Основна мета Олімпійського уроку - формування в учнів стійкого інтересу до занять фізичними вправами, масового та олімпійського спорту - посла миру, духовності, єдності. Форми роботи, методи та методичні прийоми, що будуть використані на уроці, вчитель обирає самостійно, враховуючи вікові та індивідуальні особливості класних колективів та реалізуючи навчальні, пізнавальні та виховні завдання. Зміст уроку повинен відповідати дидактичним принципам: науковості, доступності, послідовності. У процесі уроку доцільно застосовувати наочні та технічні засоби навчання, тексти літературних творів. До участі в уроці бажано залучити відомих спортсменів, тренерів, випускників навчального закладу, що мають спортивні досягнення. У підготовці та проведенні  „Олімпійського уроку” та „Олімпійського тижня”,   має брати участь весь педагогічний колектив навчального закладу.

             Так, на уроках іноземної мови можна вивчити найуживаніші вирази з інших мов, розповісти про уславленого атлета, столиці країн, де проходили Ігри. Вчителі історії та географії можуть допомогти учням визначити географічне положення та ознайомитись із країнами, де проводились Олімпійські ігри, позначити на карті столиці цих країн. Уроки трудового навчання можна використати для виготовлення паперових голубів, медалей, подарунків переможцям. Уроки образотворчого мистецтва дають можливість підготувати плакати, розробити ескізи і виготовити емблеми, організувати виставку або конкурс малюнків на спортивну тематику. Вчителі зарубіжної літератури можуть ознайомити учнів з безсмертним творінням П'єра де Кубертена -" Одою спорту".

На уроках фізичної культури учні готуються до участі та суддівства олімпійських змагань. В позарочних заходах: змаганнях, турнірах тощо, бажано використовувати програму з олімпійських видів спорту.

У початкових класах доцільно провести цей урок разом з батьками як свято фізичної культури та спорту. У процесі заходу варто нагадати про користь ранкової гігієнічної гімнастики, загартування, місце рухової активності в режимі дня, ознайомити з олімпійською символікою.

Примірний сценарій уроку "Спорт - посол миру" для учнів 1-4 класів може бути таким.
1. Теоретичні знання

Загальні відомості про започаткування Олімпійських ігор. Ознайомлення з олімпійською символікою:

- олімпійський прапор;
- олімпійські кільця - символізують єдність народів всіх континентів землі та переплітаються зліва направо;
- олімпійське гасло - "швидше - вище - сильніше";
- олімпійський вогонь;
- естафета олімпійського вогню;
- церемонії ігор (відкриття, олімпійська присяга, олімпійська хартія, нагородження, закриття).

2. Практична частина

Проведення навчальної ігри "Малі Олімпійські ігри"


1) Церемонія відкриття:

- парад;
- проведення естафети олімпійського вогню;


- підняття олімпійського прапору;
- олімпійська присяга ("Від імені всіх учасників я обіцяю дотримуватися правил чесної гри в істинно спортивному дусі в ім'я слави спорту та честі наших команд").

2) Проведення змагань (естафети, рухливі та народні ігри, конкурси, вікторини тощо).


3) Підведення підсумків та нагородження переможців.
4) Церемонія закриття: опускання олімпійського прапору, запуск паперових голубів.

Для проведення заходу можна використати загадки та прислів'я, що подані нижче.



Загадки на спортивну тематику

Ясним ранком повз дороги


На траві блищить роса.
По дорозі їдуть ноги та біжать два колеса.
У загадки є секрет,
Що це - мій … (велосипед).

Кинеш в річку - не тоне,


Б'єш об стінку - не стогне,
Будеш кидати об землю,
Стане вгору підлітать. (м'яч)

Ніг від радощі не чую,


З гірки сніжної лечу я,
Став для мене спорт рідніше,
В цьому допомогли … (лижі)

Прислів'я про здоров'я та спорт
Без уміння і сила ні при чому.
Здоров'я в порядку - дякуй зарядці.
Здоров'я маємо - не дбаємо, а втративши - плачемо.
Хто міцний плечем, тому й ноша ніпочім.
Бережи сукню знову, а здоров'я - змалку.
Ліків тисячі, а здоров'я одне.
Хто спортом займається, той сили набирається.
Рухайся більше - проживеш більше.
Ніхто не потурбується за тебе краще, ніж ти сам.
Здоров'ю ціни немає.
Не бігаєш здоровим, побіжиш, коли захворієш.
Здоров'я не купиш.
Тримай голову у холоді, живіт у голоді - будеш здоровий.
Здоров'я всього дорожче.
Як дитина бігає і грається, так і їй здоров'я усміхається".

В основній школі для проведення уроку можна запропонувати різноманітні інтелектуальні або рольові ігри, тренінги; елементами уроку можуть бути вікторини, конкурси віршів, малюнків, естафети та міні-турніри.

Змістом уроку для учнів 5-6 класів можуть стати загальні відомості про міфи і легенди започаткування Олімпійських ігор, ознайомлення з олімпійською символікою та ритуалами.

Учнів 7-9 класів доцільно ознайомити з основними положеннями:


Міжнародної хартії фізичного виховання та спорту, де зазначається:

"Кожна людина має право на доступ до фізичного виховання та спорту, необхідних для розвитку її особистості";


Національною доктриною розвитку фізичної культури і спорту: 

"Здоровий спосіб життя є визначальним чинником забезпечення тривалості життя, соціального, біологічного та психічного благополуччя громадян і передбачає оптимальну рухову активність, раціональне харчування, здоровий сон, додержання гігієнічних правил, відмову від тютюнопаління, вживання наркотиків та зловживання алкоголем.

Фізичне виховання і масовий спорт є складовою процесу повноцінного розвитку людини та її виховання, дієвим засобом профілактики захворювань, підготовки до високопродуктивної праці, захисту Батьківщини, забезпечення творчого довголіття, організації змістовного дозвілля, запобігання антигромадським проявам." Варто розкрити значимість спорту як посла миру, нагадати учням про те, що ще під час проведення Олімпійських Ігор Стародавньої Греції дотримувались священного миру - "Tkexipea"- будь-які військові конфлікти і сутички під час проведення цих свят спорту і краси припинялись (порівняти традиції тих часів і сучасність). Звернути увагу учнів на те, що цивілізація і технічний прогрес сьогодення, звільнили людство від тяжкої, монотонної та примітивної фізичної праці, водночас, ускладнили йому життя, породивши гіподинамію - руховий голод, який призводить до багатьох захворювань. Досвід розвинених країн вказує на значення занять фізичною культурою і спортом, які розглядаються як найбільш економічно вигідний і ефективний засіб профілактики захворюваності, зміцнення генофонду та розв'язання інших соціальних проблем суспільства. Учням цікаво буде дізнатись, яке місце займали фізичні вправи в житті видатних людей. Так, Піфагор був не тільки великим математиком, але ще й олімпійським чемпіоном з кулачного бою. Батько медицини Гіппократ, філософи Платон і Сократ, поети Софокл і Еврипід були володарями різних спортивних нагород. Відважний покоритель Північного полюсу Фрітьоф Нансен завойовував звання чемпіона Норвегії з бігу на ковзанах і лижах. Поет лорд Байрон був відмінним боксером і одного разу переплив Дарданелли - пролив, що розділяє Європу і Азію. Лауреат Нобелевської премії в галузі біохімії Е. Чейн був олімпійським чемпіоном з вітрильного спорту. Біг став невід'ємною частиною життя видатного українського хірурга, академіка Миколи Амосова. При проведенні уроку в старшій школі доцільно зосередити увагу учнів на ролі спорту та олімпійського руху у зміцненні миру і дружби між народами, єдності всього світового співтовариства, застосувавши такі форми роботи як: дискусія, диспут, прес-конференція, брифінг, круглий стіл.

Варто ознайомити учнів із діяльністю засновника Олімпійських Ігор сучасності, француза барона П'єра де Кубертена. Ще у вересні 1883 року він писав: "Те, що поховано там, у темній глибині, - це життя нашого життя. Не для себе, для майбутніх поколінь елліни виявили ту істину, що не власність і насолода, а боротьба і прагнення до кінця життя повинні бути покликанням людини і витоком його радощів. Тому Олімпія залишиться для нас священним місцем…" Основним документом олімпійського руху сучасності стала Олімпійська хартія, у якій П'єр де Кубертен відобразив суть і мету величних спортивних дійств: "Олімпійські Ігри проводяться раз на чотири роки. Вони об'єднують спортсменів-любителів усіх країн у чесних і рівноправних змаганнях. По відношенню до країн і окремих осіб не допускається ніякої дискримінації за расовими, релігійними або політичними мотивами… Мета олімпійського руху полягає у сприянні розвитку тих прекрасних фізичних і моральних якостей, яких набувають у змаганнях на дружніх полях любительського спорту та об'єднанні молоді всього світу раз в чотири роки на величному спортивному святі, що сприяє міжнародній довірі і добрій волі й створенню кращого і більш спокійного миру…". Сукупність ідеалів і цінностей, які є засадами Ігор, відомі як олімпізм. Олімпізм - життєва філософія, що звеличує та об'єднує в гармонійне ціле якості тіла, волі й розуму. Поєднуючи спорт з культурою та освітою, олімпізм прагне створити такий спосіб життя, який базувався б на радощах, здобутих через зусилля, освітніх цінностях доброго прикладу та повазі універсальних етичних принципів.



Основою для проведення уроку може стати безсмертне творіння П'єра де Кубертена "Ода спорту", яка увібрала в себе гуманістичні ідеали олімпізму.

О спорт! Ти - насолода!
Ти - вірний, незмінний супутник життя.
Нашому Духу і тілу щедро даруєш радість буття.
Ти - безсмертний. Ти живеш і сьогодні,
Після краху загублених у віках Олімпіад.
Ти - урочистий провісник весни людства. Весни, коли зароджувалось захоплення від гармонії розуму й сили.
Ти як естафету передаєш нам цей спадок нащадків.
Проходять віки. Життя торжествує.
Ти живеш, не підвладний часу, спорт!

О спорт! Ти - будівничий!
Ти допомагаєш знаходити пропорції
найдосконалішого витвору природи - людини,
яка торжествує в перемозі й засмучена в поразці.
Ти - майстер гармонії.
Ти робиш нас сильними, спритними, ставними,
виправляєш недоліки, з якими ми народжуємося.
Ти - особливий, небуденний зодчий.
Твій будівельний матеріал - людина в русі.
Ти - довів, що вічний рух - не мрія, не утопія.
Він існує.
Одвічний рух - це спорт.

О спорт! Ти - справедливість!
Ти вказуєш прямі, чесні шляхи,
котрі шукають люди для досягнення мети,
поставленої в житті.
Ти - безсторонній.
Ти вчиш, що правила змагань - закон.
Ти вимагаєш: "Жоден спортсмен, який виконує
вправи перед глядачами і суддями, не повинен
порушити ці правила".
Ти визначаєш кордон між видами спорту.
Немає судді, вимогливішого і суворішого, ніж ти сам.
Непорушна твоя вимога справедливих оцінок
за істинні досягнення.

О спорт! Ти - виклик!
Ти вимагаєш боротьби!
Вся сила наших м'язів зосереджена
в одному на вибух подібному слові - спорт.

О спорт! Ти - благородство!
Ти нагороджуєш лаврами лише того,
хто боровся за перемогу чесно, відкрито, безкорисно.
Ти - бездоганний.
Ти вимагаєш високої моралі,
справедливості, моральної чистоти, непідкупності.
Ти проголошуєш: якщо хто-небудь доб'ється мети,
вводячи в оману своїх товаришів,
досягне слави за допомогою негідних, нечесних прийомів,
затамувавши в собі почуття сорому,
той заслуговує ганебного епітету,
який стане нерозлучним з його ім'ям,
ти будуєш стадіони - театри без завіс.
Всі є свідками усьому.
Ніякої залаштункової боротьби.
Ти накреслив на своїх скрижалях:
"Тричі найсолодша перемога, отримана в благодійній, чесній боротьбі".

О спорт! Ти - радість!
Ти влаштовуєш свято для тих, хто прагне боротьби,
і для тих, хто прагне цією боротьбою навтішитися.
Ти - тріумф. Ти розпалюєш кров.
Заставляєш прискорено битися серце.
Як радісно, як відрадно відгукнутися на твій заклик.
Ти розсовуєш горизонти. Прояснюєш далі.
Надихаєш стартуючих на близький фініш.
Ти лікуєш душевні рани.
Смуток або скорбота одного відступає тоді,
коли необхідно побороти все перед багатооким поглядом багатьох.

О спорт! Ти - плідність!
Ти перешкодою станеш на шляху згубних хвороб,
одвічно загрожуючих людям.
Ти - посередник.
Ти радиш страждальним, слабким, хворим найкраще з ліків.
Ти є прикладом своїх сильних, здорових, статних,
мускулистих, загартованих прибічників,
що не піддаються хворобам, лікуєш тих, хто у відчаю.
Ти розпалюєш кров.
Заставляєш прискорено битися серце.
Виліковуєш від недугів.
Ти - червона строка у "Кодексі здоров'я".
Ти стверджуєш: " У здоровому тілі - здоровий дух!"
Ти трубадур.
Твій полум'яний, схвильований заклик знаходить відгук у наших серцях.
Ти запитуєш у тих, хто вийшов на старт:
Навіщо ж сила, досвід і спритність,
якщо не мріяти про переможний фініш?
Ти стверджуєш - потрібно мріяти.
Треба! Необхідно наважитися.
Ти переконуєш, вимагаєш, наказуєш.
Ти закликаєш людей позмагатися силою.
Пересилити себе.

О спорт! Ти - прогрес!
Ти сприяєш вдосконаленню людини -
найпрекраснішого творіння природи.
Ти - спрямованість.
Ти пропонуєш виконувати правила і вимоги гігієни.
Стримуєш від надмірностей.
Ти вчиш людину добровільно,
свідомо, переконливо робити так,
щоб ніякі найвищі досягнення,
жоден рекорд не був результатом перенапруження,
не позначився на здоров'ї.
Ніяких стимуляторів, крім жаги перемоги і мудрих тренувань, не визнаєш ти.
Ти переконуєш, що прогрес фізичний і прогрес моральний -
два шляхи до однієї мети.

О спорт! Ти - мир!
Ти встановлюєш хороші, добрі, дружні стосунки між народами.
Ти - згода.
Ти зближуєш людей, які прагнуть єдності.
Ти вчиш різномовну, різного племені молодь поважати один одного.
Ти - джерело благородного, мирного, дружнього змагання.
Ти збираєш молодь - наше майбутнє,
нашу надію - під свої мирні прапори.
О спорт!
Ти - мир!

Епіграфами до уроків можуть бути слова:

"Та ким поставлений рекорд,


Кому б не сяяли медалі,
Перемагаєш ти, о СПОРТ!
Хто б не стояв на п'єдесталі."
(П'єр де Кубертен)

Поєднання олімпійської просвіти з руховою діяльністю є гарантією успіху у формуванні та збереженні здоров’я, одним із факторів нормального фізичного розвитку, які підвищують опірність організму захворюванням та працездатність, роблять дітей та підлітків більш організованими, вольовими й цілеспрямованими, сприяють формуванню особистості з активною життєвою позицією, вихованої на гуманістичних духовно-моральних цінностях, пов’язаних зі спортом та ідеалами олімпізму.

 

Інтеграція олімпійської освіти в навчальний процес

Історія України. Всесвітня історія
5 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 1. Знайомство з історією.

Атлетичні ігри в античний період на землях Північного причорномор’я.

Тема 3. Козацька Україна.

Фізичне виховання в братських школах.

Тема 5. Сучасна Україна.

Створення Національного олімпійського комітету України (22 грудня 1990 року).

Олімпійські чемпіони незалежної України (ХХУІ-ХХІХ Олімпійські ігри 1996-2008 рр.).




9 клас

Тема 7. Духовне життя України в другій половині ХІХ століття.

Генерал О.Д.Бутовський – громадський діяч, педагог, один із засновників сучасних Олімпійських ігор.

11 клас

Тема 1. Україна в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953-1964 рр.).

Участь українських спортсменів у ХІ-ХУІІІ Олімпійських іграх (1952-1964 рр.).

Тема 2. Україна в період загострення кризи радянської системи (середина 60-х – початок 80-х рр.).

Участь українських спортсменів у ХІХ-ХХІІ Олімпійських іграх (1968-1980 рр.).

Тема 3. Розпад Радянського Союзу й проголошення незалежності України (1985-1991 рр.).

Участь українських спортсменів у ХХІІІ-ХХІУ Олімпійських іграх (1984, 1988 рр.).

Тема 4. Україна в роки другої світової війни (1939-1945 рр.). Велика Вітчизняна війна (1941-1945 рр.).

Внесок українських спортсменів у перемогу над Німеччиною та її союзниками.

Тема 5. Етносоціальні та культурні процеси в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття.

Участь українських спортсменів у ХХУ Олімпійських іграх (1992) у складі об’єднаної команди співдружності незалежних держав. Визнання Міжнародним олімпійським комітетом Національного олімпійського комітету України (24.09.1993). Здобутки українських спортсменів у ХХУІ – ХХІХ Олімпійських іграх (1996-2008 рр.).

Тема 6. Україна в сучасному світі.

Роль і місце України в сучасному спортивному та олімпійському русі.

Тема 7. Наш край у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття.

Внесок спортсменів краю в розвиток спортивного і олімпійського руху.


Історія України. Всесвітня історія

(інтегрований курс)
6 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 1. Життя людей за первісних часів.

Передумови виникнення фізичних вправ.

Тема 5. Греція в ІІ – першій половині І тис. до н.е.

Міфи і легенди про виникнення Олімпійських ігор.

Тема 6. Греція в У-ІУ ст. до н.е.

Афінська та спартанська системи фізичного виховання. Стародавні Олімпійські ігри (їх учасники, види змагань, нагородження та вшанування олімпіоніків). Екехерія.

Тема 11. Давні слов’яни та їхні сусіди.

Проведення атлетичних ігор у античний період на землях Північного Причорномор’я.

7 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 1. Народження середньовічного світу, особливості його розвитку.

Фізична культура і спорт у середньовічний період.

8 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 5. Культура західної Європи ХУІ-першої половини ХІІ ст.

Тема гармонійного розвитку людини у творах мистецтва в епоху Відродження.

9 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 6. Культура народів світу наприкінці ХУІІІ – у ХІХ ст.

Відродження сучасних олімпійських ігор. П’єр де Кубертен – ініціатор відродження сучасних Олімпійських ігор. Створення Міжнародного олімпійського комітету. Перші кроки сучасного олімпійського руху.

11 клас

Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Тема 3. Друга світова війна.

Участь спортсменів у другій світовій війні. Причини, за яких не відбулись Ігри ХІІ (1940) та ХІІІ (1944) Олімпіад.

Тема 6. Розвиток культури (1945 р. – початок ХХІ ст.). Глобальні проблеми людства.

Сучасний олімпійський рух та його роль у побудові мирного суспільства та добросусідських відносин між народами.


Музичне мистецтво


Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

5 клас

Тема 1. Музика і мистецтво слова.



Давньогрецький міф про похід за золотим руном аргонавта Орфея.

7 клас

Тема 1. Образний зміст музики.



Виявлення різноманітної палітри музичних образів (ліричних, драматичних, героїчних, пасторальних тощо) як проявів життя, інтонаційної та життєвої природи музики.   Гімн олімпійців України (сл. Юрія Рибчинського, муз. Геннадія Татарченка).


Художній образ


Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

5 клас

Розділ 1. Мова образотворчого мистецтва.

Тема 2. Асоціативно-образна форма.

Композиція «Олімпійські ігри» (декоративна, сюжетна, абстрактна за настроєм).



Розділ 2. Природні форми та образи в образотворчому мистецтві.

Тема 2. Художні образи і композиції в різних видах образотворчого мистецтва.



Створення книжки-іграшки «Мій талісман Олімпійських ігор» або «Олімпійський смолоскип» (колективна робота).

6 клас

Розділ 1. Форма в образотворчому мистецтві

Тема 1. Форма.

Створення емблем.



Розділ 2. Взаємозв’язок форми й змісту в образотворчому мистецтві.

Тема 2. Людина та предметний світ.



Створення народних орнаментів, притаманних країні, де проводяться Олімпійські ігри.

7 клас

Розділ 1. Простір і об’ємно-просторова форма.

Тема 1. Художні засоби зображення простору.

Зображення форми в просторі (давньогрецькі скульптури в інтер’єрі).

Зображення макету стародавньої Олімпії (макет, ескіз). Створення ескізів декорацій та костюмів для проведення олімпійського тижня школи.


Розділ 2. Культурно-просторове середовище людини.

Тема 2. Предметне середовище.



Створення сувенірів та іграшок для нагородження переможців змагань. Розробка та виготовлення афіш, рекламних плакатів, запрошень, нагородних дипломів для проведення олімпійського тижня школи.


Мистецтво


Тема програми

Питання олімпійської тематики, що можуть інтегруватись при викладанні програмної теми

Види і жанри мистецтва

6 клас

Тема 1. Мистецтво східних цивілізацій.



Малювання пейзажів олімпійського селища в Пекіні.



Тема 2. Античне мистецтво.

Знайомство з міфами та легендами про започаткування Давньогрецьких Олімпійських ігор. Зображення учасників Давньогрецьких Олімпійських ігор (характерні риси, пропорції фігури).

Мистецтво в культурі сучасності

8 клас

Тема 1. Художні напрями ХХ ст. Візуальне мистецтво.



Створення ескізів афіші, рекламних плакатів з олімпійської тематики. Виготовлення моделей іграшок з паперопластика (спортивна тематика). Використання фотоколажу у створенні композицій з олімпійської тематики.



Художня культура

9 клас

Розділ 1. Мистецтво в просторі культури.

Тема 4. Театр як синтез мистецтв.


Створення ескізу театральної афіші, костюмів (колективна робота) для представлення делегації класу на шкільному олімпійському фестивалі.



Розділ 2. Основи художньої культури.

Тема 4. Художня культура і середовище.



Визначення місцезнаходження на мапі та ролі олімпійських музеїв (Лозанна – Швейцарія, Олімпія – Греція) як всесвітньої культурної спадщини.

Українська художня культура

10 клас

Розділ 4. Українська художня культура ХХ ст.

Тема 2. Музична культура.


Вивчення історії створення Гімну олімпійців України (сл. Юрія Рибчинського, муз. Геннадія Татарченка).



Тема 3. Театральна культура.

Підготовка міні-фотовиставки костюмів «Художня гімнастика, фігурне катання, синхронне плавання – театралізоване спортивне видовище».

Зарубіжна художня культура

11 клас

Розділ 1. Візуальні мистецтва.

Тема 3. Скульптура – гімн людині.


Підготовка і проведення диспуту «Єдність тіла, душі та розуму в античних скульптурах».




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка