Методичні рекомендації щодо проведення заходів в рамках єдиного обласного дня презентації результатів



Скачати 90.06 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір90.06 Kb.
Додаток 1

до листа Черкаського ОІПОПП

08.05.2015 № 165/01-17
Методичні рекомендації щодо проведення заходів

в рамках єдиного обласного дня презентації результатів

реалізації програми „Сімейна розмова“ в Черкаській області
Міжнародний день сім’ї було запроваджено 20 вересня 1993 року відповідно до резолюції Генеральної Асамблеї ООН і відмічається щорічно 15 травня. Встановлення цього дня покликане звернути увагу громадськості різних країн на численні проблеми сім’ї. На думку Кофі Аннана (Генеральний секретар ООН у 1997-2007 р.р.), коли зневажаються основні права однієї сім’ї – єдність всієї людської сім’ї, членами якої вони є, перебуває під загрозою.

Будучи одним із основних інститутів суспільства, першою сходинкою соціалізації людини, сім’я розвивається та видозмінюється разом із навколишнім світом, по-своєму реагуючи на вимоги часу, відповідаючи на громадські потреби і сама формує їх.

Сім’я як основний елемент суспільства була і залишається берегинею людських цінностей, культури та історичної спадкоємності поколінь, чинником стабільності і розвитку.

У всі часи по становищу сім’ї в суспільстві оцінювали стан розвитку країни. Адже з сім’ї починається життя людини, тут відбувається формування її як громадянина, виховуються життєві цінності. Завдяки сім’ї міцніє і розвивається держава. Сім’я повинна бути джерелом любові, поваги, взаєморозуміння, взаємопідтримки, людських чеснот та гармонії – те, на чому будується будь-яке цивілізоване суспільство, без чого не може існувати людина.



Актуальним питанням сьогодення є підвищення ролі сім’ї у формуванні в дітей моделей здорового способу життя, усвідомленого батьківства, відповідального ставлення як до власного здоров’я так і оточуючих. Важлива роль у вирішенні цих завдань відводиться навчальним закладам, зокрема спеціалістам психологічної служби – практичним психологам і соціальним педагогам. Ефективність такої роботи підсилюється за умови співпраці навчальних закладів із батьками. Налагодження партнерських стосунків між сім’єю і школою в питаннях виховання та соціалізації учнівської молоді, профілактики негативних явищ в освітньому середовищі, в т.ч. адиктивної (залежної) поведінки підлітків, в свою чергу сприяє підвищенню рівня правової та педагогічної грамотності батьків, поінформованості як учнівської молоді, так і батьків щодо негативних наслідків вживання засобів, які викликають залежність у підлітковому віці, формуванню навичок безпечної поведінки у ситуаціях ризику, налагодженню конструктивної взаємодії та довірливих стосунків між батьками та дітьми, спільної відповідальності за майбутнє дітей.

З метою підвищення ефективності роботи в навчальних закладах Черкаської області з питань попередження та профілактики адиктивної поведінки дітей та підлітків згідно наказу Департаменту освіти і науки Черкаської облдержадміністрації (далі – Департамент) від 22.04.2015 № 71 з 2015-2016 н.р. розпочинається впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми „Сімейна розмова“ (далі – програма) для підлітків та їх батьків. Основною ідеєю програми є виховання в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я у профілактичній співпраці з батьками.

Згідно з вище вказаним наказом Департаменту 15 травня (Міжнародний день сім’ї) визначене єдиним обласним днем для проведення презентаційно-просвітницьких заходів з метою представлення щорічних результатів реалізації програми „Сімейна розмова“ в області.



Для проведення підготовчого етапу та створення організаційних умов реалізації програми «Сімейна розмова» обласний центр практичної психології і соціальної роботи (далі ОЦППСР) Черкаського ОІПОПП рекомендує тренерам, координаторам та виконавцям програми:

  1. Провести 15 травня 2015 року презентаційні заходи як для потенційних учасників програми (учні 7-8 класів та їх батьки, педагогічні працівники) базових закладів, так і для спеціалістів психологічних служб районів (міст) області – потенційних виконавців програми надалі, для ознайомлення з метою та основними завданнями програми «Сімейна розмова», шляхами її реалізації та очікуваними результатами.

  2. Щорічно 15 травня проводити презентаційно-просвітницькі заходи для представлення результатів та подальших шляхів реалізації програми „Сімейна розмова“ в навчальному закладі та районі (місті) із залученням як учасників навчально-виховного процесу, так і представників місцевої влади та громади.

  3. Створити віртуальні майданчики «Сімейної розмови» на сайтах навчальних закладів, залучених до реалізації програми, та психологічної служби району (міста) для висвітлення заходів.

  4. Проведення заходів повинно бути сплановано таким чином, щоб створити максимальну кількість інформаційних приводів для привернення уваги громадськості до проблеми вживання алкоголю неповнолітніми та можливих шляхів її попередження. Обов’язково залучати до організації та проведення заходів батьків.

  5. Застосовувати інтерактивні форми інформаційно-просвітницької, профілактичної роботи, що сприятиме ефективності та результативності проведених заходів, максимальному залученню учасників, формуванню у них практичних вмінь та навичок відповідальної і безпечної поведінки в ситуаціях ризику, популяризації здорового способу життя. Обов’язковим елементом заходів, що передбачають змагання між їх учасниками, є нагородження переможців та заохочення учасників. Ефективними формами роботи з різними цільовими групами є:

    • інтерактивне навчання, в т.ч. в рамках «години психолога», години класного керівника, батьківських зборів тощо як окремо для дітей та батьків, так і спільні заходи (тренінги, заняття з елементами тренінгу, інтерактивні вправи з факультативного курсу «Відверта розмова», відеолекторій із застосуванням методу «Стоп-кадр» та ін.);

    • ігрові (профілактичні настільні ігри («Фото-фішка», «Пан або пропав», «Права дитини», «Крок за кроком», «Країна Здоровляндія» та ін.), ігрові програми, тематичний квест та ін.);

    • театралізовані (виступ соціально-психологічного театру; літературно-музична композиція, публіцистична вистава (в т.ч. виступи бригад «Правового десанту»), інтерактивні вистави, форум-театр та ін.);

    • інтелектуально-пізнавальні («Брейнг-ринг», «Жива бібліотека», «Пересувна виставка», вікторина та ін.);

    • тематично-розважальні (ток-шоу, КВК, тематичний концерт, тематична дискотека, флеш-моб та ін.);

    • художньо-прикладні (тематичні виставки малюнків, плакатів, стінгазет із застосуванням методу «Розмовляюча стіна»; створення авторських малюнків на футболках, фестиваль тематичного графіті, тематичний показ колекції одягу, тематичні творчі майстер-класи та ін.);

    • конкурсні програми (конкурс на кращу антиалкогольну рекламу; конкурс серед сімей – учасників проекту «Наш вибір – здоров’я», конкурс на кращий «Сімейний щоденник», конкурс віртуальних майданчиків «Сімейної розмови» та ін.);

    • міні-проекти (наприклад: «Сім’я, школа, громада – спільна відповідальність» та ін.);

    • тематичні акції, ярмарки та аукціони (інформаційно-просвітницькі, презентаційні, в т.ч. із розповсюдженням спеціальної літератури, буклетів, пам’яток тощо; «Ярмарок ідей», «Ярмарок досягнень», благодійний ярмарок, «Аукціон знань» тощо). Ці заходи можуть проводитися як окремо, так і бути складовою частиною тематично-розважальних заходів або ігрових програм. Інформаційні матеріали також можна розповсюджувати в рамках проведення будь-яких форм роботи;

    • заходи з обміну досвідом та обговорення актуальних питань (бліц-опитування, екскурсії, «День відкритих дверей», «Круглий стіл», презентація, диспут, брифінг, конференція, семінар, фестиваль та ін.);

    • нагородження переможців у конкурсах.

  1. До проведення заходів з учнями та (або) батьками можуть бути долучені зацікавлені спеціалісти у питаннях профілактики адитивної поведінки підлітків, а саме: дільничний інспектор, представники кримінальної міліції та служби у справах дітей, медичний працівник, фахівець центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді, фахівець центру здоров’я, представники громадських організацій та груп взаємодопомоги тощо. До таких зустрічей необхідно ретельно підготуватися, щоб забезпечити їх результативність. Зокрема, заздалегідь можна запропонувати учнями та (чи) батькам письмово сформулювати запитання до запрошеного гостя (запрошених гостей). Узагальнені запитання передати фахівцю (фахівцям) для ознайомлення та підготовки відповідей.

  2. Забезпечити інформування учасників навчально-виховного процесу та місцевої громади про стан реалізації програми, узагальнювати та популяризувати кращий досвід, розміщуючи матеріали на віртуальних майданчиках «Сімейної розмови», сайтах (сторінках) психологічних служб районів (міст), сторінці «Сімейна розмова» віртуальної спільноти «Соціум» ОЦППСР Черкаського ОІПОПП, у місцевих ЗМІ, та в рамках заходів районного (міського) і обласного рівнів.


Розробила: Т.В. Войцях, завідувач ОЦППСР

Додаток 2

до листа Черкаського ОІПОПП

08.05.2015 № 165/01-17


Алгоритм впровадження та реалізації

програми «Сімейна розмова» в Черкаській області

1. Керівникам психологічних служб районів (міст), районним (міським) тренерам, координаторам, учасникам моніторингової групи і виконавцям програми базових шкіл (визначених у додатках 1, 2, 3 до наказу Департаменту освіти і науки Черкаської облдержадміністрації від 22.04.2015 № 71) до 15 травня 2015 року зареєструватися на сайті Віртуальної спільноти «Соціум» http://prava-cheloveka.at.ua/ (далі – сайт «Соціум»), на базі якого у розділі «Сімейна розмова» буде здійснюватися дистанційний методичний супровід реалізації програми (в т.ч. електронний журнал програми, форми для узагальнення результатів вхідного/вихідного анкетування, інструкції, методичні рекомендації тощо). Іншим виконавцям реєструватися на сайті «Соціум» по мірі залучення до реалізації програми для своєчасного отримання інструкцій та узагальнення результатів.

2. Керівникам навчальних закладів, залучених до програми, та виконавцям програми до 30 травня (щорічно) вивчати потреби навчального закладу у методичному забезпеченні та провести підготовчі (презентаційні) заходи щодо реалізації програми: презентації на педагогічних радах, засіданнях батьківських комітетів шкіл, батьківських зборах тощо.

3. Керівникам психологічних служб районів (міст), районним (міським) тренерам, координаторам програми провести до 01 вересня (щорічно за потребою) навчальні семінари-тренінги для працівників психологічної служби, залучених до реалізації програми. Інформацію про проведення заходу розмістити у електронному журналі програми.

4. Виконавцям програми до 05 вересня (щорічно) затвердити у директора навчального закладу графіки проведення у навчальному році заходів по реалізації програми (факультатив «Відверта розмова», заняття з учнями в рамках «години психолога», годин класного керівника, заняття з батьками, інші інформаційно-просвітницькі та профілактичні заходи (в т.ч в рамках єдиного обласного дня (15 травня) презентації результатів реалізації програми «Сімейна розмова») згідно методичних рекомендацій ОЦППСР Черкаського ОІПОПП). Копії затверджених графіків до 07 вересня (щорічно) подати районному (міському) координатору програми. Заходи по реалізації програми «Сімейна розмова» включати до річного планування спеціаліста психологічної служби та навчального закладу.

5. Районному (міському) координатору програми до 10 вересня (щорічно) подати обласному координатору узагальнену інформацію про проведення у навчальному році заходів навчальними закладами, залученими до програми.

6. Виконавцям програми після проведення кожного етапу вносити інформацію в електронний журнал, а саме: зазначати дати проведення вхідного/вихідного анкетування, занять з учнями і батьками, інших заходів програми. Інформацію та фотозвіт про проведені заходи в рамках програми розміщати на віртуальних майданчиках «Сімейної розмови», сайтах (сторінках) психологічних служб районів (міст) та надсилати на електронну адресу ОЦППСР Черкаського ОІПОПП psycenter@ukr.net (з приміткою у темі листа «заходи «Сімейної розмови»).

7. Виконавцям програми провести до 01 жовтня (щорічно) вхідне анкетування учнів – учасників програми. Узагальнені результати вхідного анкетування подати до 05 жовтня (щорічно) районним (міським) координаторам.

8. Районним (міським) координаторам та учасникам моніторингової групи до 10 жовтня (щорічно) подати узагальнені результати анкетування по району (місту) обласному координатору.

9. Виконавцям програми провести до 16 травня (щорічно) вихідне анкетування учнів – учасників програми. Узагальнені результати вихідного анкетування та аналітичний звіт про результативність реалізації програми протягом навчального року подати до 20 травня (щорічно) районним (міським) координаторам.

10. Районним (міським) координаторам та учасникам моніторингової групи до 25 травня (щорічно) подати обласному координатору узагальнені результати анкетування по району (місту) та узагальнений аналітичний звіт про результативність реалізації програми протягом навчального року в районі (місті) в друкованому та електронному вигляді на адресу ОЦППСР Черкаського ОІПОПП: вул. Бидгощська, 38/1, к. 315, м. Черкаси, 18003; e-mail: psycenter@ukr.net (з приміткою у темі листа „Сімейна розмова“).

11. Додаткові інструкції та рекомендації щодо впровадження та реалізації програми «Сімейна розмова» в Черкаській області будуть розміщуватися обласним координатором на сайті Віртуальної спільноти «Соціум» http://prava-cheloveka.at.ua/ у розділі «Сімейна розмова».


Розробила: Т.В. Войцях, завідувач ОЦППСР


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка