Методист нмц дошкільної І початкової освіти іппо ку імені Бориса Грінченка Естетичне виховання дітей дошкільного віку Що таке прекрасне?



Скачати 56.28 Kb.
Дата конвертації24.03.2016
Розмір56.28 Kb.
Інна Олексіївна Большакова,

методист НМЦ

дошкільної і початкової освіти

ІППО КУ імені Бориса Грінченка


Естетичне виховання дітей дошкільного віку
Що таке прекрасне? Відповідь на це запитання діти починають шукати вже в ранньому віці. Провідниками дитини у світ краси і гармонії стають спочатку батьки, а пізніше й вихователі. Що ж таке естетичне виховання?

Естетичне виховання — послідовне формування в дітей естетичного ставлення до життя, розвиток сприймання і розуміння прекрасного в мистецтві, природі, взаєминах людей, художніх потреб і здатності до художньої творчості. Філософською основою теорії естетичного виховання є естетика.

Есте́тика наука, що вивчає природу естетичної свідомості (діяльності людини і суспільства, буття). Метою естетики є філософське вивчення мистецтва і формування критичних суджень про мистецтво. Естетика, крім питань природи краси, охоплює також загальні питання оцінки мистецьких предметів: що ми маємо на увазі, коли говоримо, що якийсь мистецький виріб є добрим і як ми визначаємо стандарти такого судження? Об'єктивні підходи переконують, що краса чи цінність є в самому об'єкті і що самі естетичні судження є або правильними, або помилковими.

Категорії естетики - це естетичні відчуття, смаки, оцінки, переживання, ідеї, ідеали, естетичні міркування, судження. Категорії естетики історично змінюються і розвиваються, відображаючи певні етапи в розвитку людського пізнання. Естетична свідомість існує на таких рівнях:

  • підсвідомому – як генетично успадкований від предків інстинкт;

  • чуттєвому – як емоційні стани;

  • розумовому – як усвідомлені цінності, естетичні категорії.

Що таке художнє сприймання?

Естетичне виховання починається в ранньому дитинстві з розвитку естетичного сприйняття дійсності - специфічної діяльності, під час якої в дітей дошкільного віку формується здатність до пізнання об'єктів навколишнього світу з естетичних позицій. На цій основі формується художнє сприймання — пізнання дійсності засобами різних видів мистецтва. Завдяки художньому сприйманню дитина пізнає себе, свої взаємини з навколишнім світом в «уявному полі» художніх образів шляхом емоційної ідентифікації. Важливою складовою цього процесу є естетична освіта.



Якими є завдання естетичного виховання дошкільників?

  1. Формування естетичного ставлення до дійсності, естетичних уявлень і суджень.

Естетичне сприймання дійсності спирається на чуттєвий аспект предметів — їх колір, звук, форму, що зумовлює необхідність розвитку сенсорної культури дітей. Естетичне сприймання виникає лише за емоційного ставлення до того, що дитина сприймає. За правильного педагогічного керівництва всі види мистецтва, природа, побут сприяють формуванню естетичного ставлення до дійсності.

Компонентами естетичного ставлення дитини до мистецтва є:

— здатність до емоційного переживання;

— здатність до активного засвоєння художнього досвіду, самостійного навчання, пошукових дій;

— спеціальні художні й творчі здібності.


  1. Освоєння дітьми естетичної діяльності.

Це завдання передбачає розвиток естетичного і художнього сприймання, формування початкових умінь і навичок виконавської художньої діяльності, втілення елементів прекрасного в побут, стосунки з людьми, ставленні до себе.

  1. Розвиток загальних і спеціальних художньо-творчих здібностей дітей.

Ці здібності формуються в процесі засвоєння способів діяльності — сприймання, виконання і творчості. У дошкільному віці дітям доступні майже всі види художньої творчості — літературної (складання розповідей, віршів), образотворчої (малювання, ліплення), музичної (співи, гра на музичних інструментах) тощо. Характер цих дій відповідає особливостям віку дітей: як правило, такі дії є безпосередніми, наслідувальними, сповненими щирістю почуттів, вірою у себе і вихователя. Навчання дітей способів образного вираження своїх задумів у слові, малюнку, пісні стимулює розвиток їхнього художньо-творчого потенціалу.

Що потрібно для естетичного виховання дошкільників?

Для естетичного виховання дошкільників на сучасному етапі потрібно:



  • створити в дошкільних закладах естетичне предметно-розвивальне середовище,

  • модернізувати методи та прийоми роботи з дітьми, спрямовані на розвиток їхнього творчого ставлення до естетичного освоєння дійсності, відображення його у власній творчій діяльності.

Яка роль вихователя в естетичному вихованні дітей на різних етапах їхнього розвитку?

Дитині раннього і молодшого дошкільного віку потрібно забезпечити та сформувати:

  • своєчасний розвиток чутливості сенсорного апарату,

  • емоційний відгук на сприймання найяскравіших якостей і властивостей предметів та явищ.

У молодшому дошкільному віці елементарна художня діяльність дитини вже має ознаки естетичного характеру, а її естетичний розвиток пов'язаний із індивідуальним досвідом. Тому вихователю слід ураховувати, що у своїх творах дитина виявляє елементи самостійності, творчої активності. Стимулювання активності дитини - першочергова задача вихователя при роботі з даною віковою групою.

Для дітей старшого дошкільного віку характерно:

  • глибше сприймання творів мистецтва,

  • зацікавлення настроєм творів мистецтва,

  • розвиток музичного слуху або поетичного хисту,

  • здатність помічати й емоційно відгукуватися на виражально-зображувальні засоби творів мистецтва,

  • пояснювати особливості, оцінювати музичні, літературні твори та твори різних жанрів образотворчого мистецтва;

  • уміння помічати зв'язок між змістом твору і засобами його вираження,

  • вибіркове ставлення до жанрів мистецтва і конкретних творів, порівняння їх;

  • виявлення художніх інтересів,

  • прагнення до творчості,

  • відчуття радості від створення найпростіших віршиків, пісеньок, малюнків.

Вихователі повинні максимально підтримувати ранні творчі прагнення дітей, стимулювати розвиток художньо-творчої практики, дбати про збагачення дітей життєвими враженнями. Формування естетичного переживання стимулює потребу в естетичній діяльності.

Важливе значення в естетичному розвитку старших дошкільників має розвиток уяви, яка забезпечує формування естетичних переживань і творчої діяльності дитини. На перших порах уява поширюється на зовнішні дії з предметами, створює образ не до його втілення, а у процесі діяльності. Згодом діти створюють образ у своїй уяві перед втіленням його в малюнку чи грі.



Основним шляхом естетичного розвитку дитини є самостійна художня творчість, у якій вона відкриває нове для себе, а для тих, кто її оточує, — нове про себе. Ця творчість може виявлятися:

  • у виконанні художніх творів (виразній передачі їхнього змісту і настрою)

  • у створенні власного продукту в образотворчій діяльності (малюнка, аплікації, поробки тощо), музичних імпровізаціях (прагненні втілити в пісеньках свої переживання, ставлення до навколишньої дійсності), віршованих чи прозаїчних формах (складання віршиків, лічилок, казок тощо).

Отже, естетичне виховання дошкільників - це розвиток здатності сприймати, відчувати, розуміти прекрасне в житті та в мистецтві, це виховання прагнення дітей самим брати участь у перетворенні оточуючого світу за законами краси, це залучення їх до художньої діяльності та розвиток творчих здібностей. Роль вихователя в цьому процесі є незаперечною.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
Вікіпедія: естетичне виховання

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5_%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F
Освіта. UA. Естетична свідомість, її структура та специфіка

http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10557


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка