Міністерство освіти І науки України Відділ освіти виконавчого комітету Охтирської міської ради Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 ім. Остапа Вишні Тема. Загальне поняття про прикметник. Роль прикметників у мовленні та в



Скачати 104.87 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір104.87 Kb.
Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти виконавчого комітету Охтирської міської ради

Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4

ім. Остапа Вишні


d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06686.jpg

Тема. Загальне поняття про прикметник. Роль прикметників у мовленні та в реченні. (Вправи 82-86.)

Мета. Повторити вивчене та розширювати знання учнів про прикметник. Вчити визначати (впізнавати) прикметник за питанням, значенням, роллю в реченні та у мовленні.

Розвивати увагу, спостережливість, самостійність, активність, креативність мислення; сприяти виробленню мотивації до навчально-пізнавальної діяльності.

Виховувати любов та повагу до живої природи, прищеплювати патріотичні почуття.

Обладнання. Магнітофон, запис пташиного співу, предметні малюнки (море, народ, серце, руки, весна, любисток), лінгвістична казка.

Хід уроку

І. Організація класу.


Пролунав уже дзвінок

Вас покликав на урок.

А урок цей незвичайний,

Бо цікавий і повчальний.




—Сьогодні у нас гості, поверніться до них, привітайтеся.

—Закрийте очі, прислухайтеся до звуків природи. Чий спів ви почули? (Пташиний.)

—Як потрібно відноситися до пташок? (Не лякати, не розоряти гнізд.)

—Чому пташки так весело співають? (Іде весна.)

—Які ще ознаки весни ви знаєте? (Світить сонце, прокидаються дерева, тварини.)

—Який настрій викликає весна? (Веселий, радісний.)

—З гарним, весняним, настроєм приступаємо до роботи.

ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу, повідомлення теми і мети уроку.

1. Пригадування лінгвістичної казки про частини мови.


  • Пам’ятаєте, діти, я вам розповідала казку про Царицю, яка всі слова вишикувала в 10 рядів – частин мови. Ім’я Цариці ви зможете прочитати в кінці уроку за допомогою ключових слів, коли пригадаєте вивчене про прикметник, визначите його роль у мовленні та в реченні.

  • Якою буде мета нашого уроку? (Повторити вивчене про прикметник, визначити його роль у реченні та в мовленні.)

—Отож, як усі іменники вже вишикувались, Цариця наказала словам, які вказують на ознаки предметів (прикмети), вишикуватись у другий ряд, і назвала їх прикметниками.

—Чому другий ряд слів назвала Цариця прикметниками? (Вони називають прикмету.)

— Прикметники характеризують предмет, не називаючи його. Цю властивість здавна підмітив народ і зазвичай використовує їх у загадках.

—Пригадайте правило, яке повторювали вдома про прикметник, наведіть приклади з ілюстрації до казки.



IІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Інсценізація вірша про прикметник.

—Діти, коли ми вивчали прикметник, Катя хворіла, і просить вас повторити ще раз вивчене про прикметник.

(Інсценізація вірша за Борисом Чалим)



d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06505.jpg

—Зачитайте прикмети, які дібрав автор для опису моря, народу, рук, серця, доберіть до них питання:



Яке?

неосяжне

ласкаве

ясне


неспокійне

грізне


Який?

працьовитий

мудрий

щирий


Яке?

гаряче


Які?

робочі


тверді


d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06508.jpg

—Як називаються слова, які відповідають на питання Який? Яка? Яке? Які?

(Прикметники.)

—Що вони називають? (Ознаку предмета.)

—Словникове слово ознака ви вивчали ще в 2класі, але його опрацювати необхідно ще раз. Чому? (Неправильно наголошуємо.)


  1. Каліграфічна хвилинка - вправа «Кубування»

—Слово ознака починається буквою о.

Ооо оз ов ол ом ознака



Лексичне значення слова, синоніми:

  1. Ознака – те, що характеризує або відрізняє предмет

  1. Ознака - те, що вказує на предмет, свідчить про щось

властивість

особливість

риса

прикмета


якість

ознак


прикмета

знак


показник

свідчення

проблиск


Форми слова (ознаки, ознакою, в ознаці, ознаки, ознако)

Спільнокореневі слова (знак, означення, означальне, означати)

Словосполучення (головна ознака, основна ознака, характерна ознака)

Введення слова в речення (Пташиний спів – характерна ознака весни.)

d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06502.jpg

— Назвіть прикметник у реченні, яку роль він виконує?



ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота в групах за завданнями вправи 83.

— Об’єднайтеся в групи для роботи над завданнями вправи83.

— Прочитайте текст.

— Який це текст за метою висловлювання? (Розповідь.) Чому? (Відповідає на питання що відбувається?)

— Чи можна визначити, якої пори року відбувається подія? Чому?

— У кожному реченні на місці крапок вставте прикметники так, щоб стало зрозуміло, що події відбуваються:

І група «Сніжинка» – взимку

ІІ група «Веселка» – влітку

ІІІ група «Листопад» – восени

d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06501.jpg

— Яка частина мови допомогла описати пори року та уточнити події? (Прикметник.)

— Який висновок зробимо про значення прикметника у мовленні? (Прикметник описує предмети, уточнює події.)

2. Творча робота (за вправою 84).

— Доберіть прикметники до виділених іменників (усно).

— Яким стало мовлення завдяки прикметникам? (Багатим, емоційним, образним.)

— Запишіть перший абзац тексту з дібраними прикметниками.



Фізхвилинка

«Впізнай прикметник»

— Я називаю слова, які належать до різних частин мови, а ви присідаєте, якщо це слово є прикметником:

Гора, високий, низький, низ, низенький, довжина, довгий, короткий, височіє, широкий, ширина, вузький, правда, права, ліва, рука, стрункий, товстий, глибина, глибока, мілка.



V.Закріплення вивченого.

1. Самостійна робота (за вправою 85).

—Підготуйтеся прочитати виразно вірш Валентини Каланчук «Мова», назвіть слова, значення яких ви не розумієте. (Любисток, цурається.)



  • Любисток – трав’яниста садова рослина, завезена до України з Південної Європи, з пустим всередині стеблом до 2м висотою. Із любистком дівчата плели віночки, бо він – символ вірності. Використовується в медицині, як лікарська рослина, а також як харчова приправа.

d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06686.jpg

  • Доберіть синонім до слова цурається. (Зневажає, гордує, гребує.)

  • Прочитайте вірш, визначте тему і мету поезії. Зачитайте рядки, у яких висловлено головну думку вірша.

  • Як вдалося автору за допомогою прикметників змалювати навколишні предмети.

  • Випишіть прикметники разом з іменниками:

І варіант – з першої строфи.

ІІ варіант – з другої строфи.

ІІ варіант – з третьої строфи.

VІ. Підсумок уроку, оцінювання.

— Підведемо підсумок. Прочитайте ім’я Цариці, яка вивчає частини мови. (Граматика.)


d:\наш компютер\мои документы\word\наташа\фото\dsc06506.jpg

— Яку частину мови ми вже вивчили? (Іменник.)

— Повторимо вивчене про прикметник за допомогою вправи «Продовж речення» («Мікрофон»):

Прикметник називає … ознаку предмета.

Прикметник відповідає на питання… Який? Яка? Яке? Які?

Прикметник у реченні виконує роль … другорядного члена.

Прикметник предмети … описує, події … уточнює.

Мовлення завдяки прикметникам стає багатим, емоційним, образним.

— Оцініть самі себе. Хто вважає, що працював на високому рівні, достатньому, середньому, низькому?

— Чи змінився ваш настрій?



VІІ. Домашнє завдання з інструктажем (вправа 86).

—Вдома попрацюєте над завданням 3 (виписати прикметники разом з іменниками, зв’язати їх за допомогою питання) або виконати додаткове завдання (записати продовження казки, підкреслити прикметники) за вибором. Можливо хтось захоче виконати обидва завдання.








З

А

Г

А

Д

К

А













П

Р

И

К

М

Е

Т

А

О

З

Н

А

К

А



















Е

М

О

Ц

І

Й

Н

Е

Б

А

Г

А

Т

Е



















У

Т

О

Ч

Н

Ю

Є







О

П

И

С

У

Є










П

Р

И

К

М

Е

Т

Н

И

К

О

Б

Р

А

З

Н

Е














База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка