Мистецтво за підручником: Масол Л. М. Мистецтво: Підруч для 2-го кл. К.: Генеза, 2012



Скачати 156.3 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір156.3 Kb.
МИСТЕЦТВО

(За підручником: Масол Л. М. Мистецтво: Підруч. для 2-го кл. — К.: Генеза, 2012;

Масол Л. М. Мистецтво: Роб. зошит для 2-го кл. — К.: Генеза, 2013)

КРАСА ДОВКІЛЛЯ В МИСТЕЦТВІ

70 год (2 год на тиждень)





Тема уроків

Музичне мистецтво

Образотворче мистецтво

Дата




І семестр І розділ. Пори року і народні свята







1

Звуки і кольори природи

Звуки природи і мистецтво. Пасторальна музика.

ХТД: поспівка «Дзвоник кличе нас до школи»; українська народна пісня «Пішли діти в поле».

СММ: В. Косенко «Пасторальна». Поняття «пастораль»


Кольори природи і мистецтво. Живопис. Ху-дожник-живописець.

СОМ: І. Айвазовський «Пейзаж»; В. Бабак «Вулиця в Чугуєві»; Л.Литвин «Древній Луцьк»; С. Жуковський «Лісове озеро», «Золота осінь».

ХТД: утворення палітри відтінків синього кольору (акварель). Створення пейзажу «Враження від перебування на морі (березі річки)» (акварель, два пензлі, палітра). Поняття «пейзаж»








2

Осінні барви

Голоси природи в музиці. ХТД: М. Ведмедеря, Г. Коваль «Осінь». Ритмічна гра «Відлуння».

СММ: А. Вівальді «Пори року», «Осінь»; Р. Шуман «Веселий селянин». СОМ: Н.Піколе «Збір яблук». Поняття «програмна музика», «співацьке дихання»



Колорит (теплий, холодний). Вибір формату, розташування лінії горизонту. СОМ: Л. Афремов «Барви осені», «Дощ». ХТД: утворення на палітрі різних відтінків жовтого і зеленого кольорів; створення осіннього пейзажу (штампування зім'ятим папером або шматком поролону; гуаш). Поняття «колорит»







3

Мелодії осені

Музичні (звукові) пейзажі. Правила слухання музики (повторення).

ХТД: поспівка «Прощальна пісня журавлина». Добір музичних інструментів для супроводу. Створення картин осінньої природи. СММ: М. Чембержі «Хмаринка». СОМ: П. Волокидін «Хмари над морем». Поняття «регістр»



Забарвлення навколишньої природи в різні пори року. Висока та низька лінія горизонту. Розташування предметів на площині (ближче — більше; далі — менше). СОМ: Є. Орликов «Азов»; В. Бабак «На ставку».

ХТД: створення пейзажу, який передасть настрій осені. Вибір високої чи низької лінії горизонту









4

Ритми осіннього дощу

Казка про веселі краплини. ХТД: А. Мігай, Н. Кулик «Дощик». Створення ритмічних звукових картин «Веселий дощик», «Осіння злива». СММ: В. Косенко «Дощик». Поняття «штрих»

Передача руху в пейзажі.

СОМ: Б. Піаніда «Вітряний день»; М.Тимченко «Вітер».

ХТД: зображення штрихів, різних за розміром та напрямком; створення пейзажу з осіннім дощем (різними штрихами) (акварель або гуаш)








5

Падолист

Пісня. Танець (повторення). Роль темпу і гучності в музичному творі. ХТД: створення мелодій до віршів на подані ритми.

СММ: П. Чайковський «Осіння пісня» (Жовтень) із циклу «Пори року». Поняття «цикл»



Пейзажі з природних матеріалів. Розташування предметів на обраному форматі. СОМ: А. Ковальова «Пейзаж» (із природних матеріалів).

ХТД: вправи на складання різних форм із природних матеріалів; створення композиції з осіннього листя на тонованому картоні









6

Про що розповів натюрморт

Овочі і фрукти на картинах, у піснях, музично-театральних виставах та мультфільмах. Балет (повторення).

ХТД: українська народна пісня «Ходить гарбуз по городу». Виконання пісні в ролях. Гра «Оживи картину».

СММ: К. Хачатурян «Галоп», «Варіації Вишеньки», «Хода сеньйора Помідора» з балету «Цибулино». СКМ: м/ф «Цибулино». СОМ: Дж. Медей «Осінь»


Осіннє різнобарв'я на картинах. Натюрморт. Форма, розмір, колір предметів у натюрморті. Композиційний центр. Розміщення предметів на обраному форматі.

СОМ: А. Оберман «Натюрморт»; П. Бураков-ський «Натюрморт зі скрипкою». ХТД: підбір і складання предметів для натюрморту; створення натюрморту з кількох предметів (акварель, гуаш, сіль). Поняття «натюрморт», «композиційний центр»









7

Обжинки

Календарно-обрядові пісні. Жниварські пісні. Гопак. Соліст, хор (повторення). ХТД: українська народна пісня в обробці для хору М. Леонтовича «Женчичок-бренчичок»; М. Мусоргський «Гопак» з опери «Сорочин-ський ярмарок».

СОМ: Ф. Гуменюк «Обжинки»; А. Платов

«Жнива».

Поняття «гопак»



Творчий натюрморт. Форма овочів (конус, куля, циліндр).

СОМ: М. Тимченко «Ходить гарбуз по городу».

ХТД: створення творчого натюрморту (колективна робота). Ліплення овочів, які «мешкають» на одному гомінкому городі (кольоровий пластилін, солоне тісто)








8

Узагальнення знань з теми













II розділ. Мистецтво і рукотворний світ







9

Троїсті музики

Народні музичні інструменти (українські: сопілка, скрипка, бубон, бандура, цимбали, трембіти). Троїсті музики. Пісенність і тан-цювальність.

ХТД: А. Філіпенко «Ой заграйте, дударики». Вокальна дикція, артикуляція. СОМ: українські народні музичні інструменти; Н. Дігтяр «Троїсті музики»; І. Труш «Трембітарі».

СММ: українська народна мелодія «Наспіви з полонини» (у виконанні троїстих музик). СКМ: д/ф «Коломия» (троїсті музики). Поняття «троїсті музики»


Плановість у пейзажі. Кольорове рішення для передачі плановості.

СММ: український танок у виконанні троїстих музик.

СОМ: М. Фіголь «Полонина». ХТД: передача кольоровими плямами предметів на передньому, середньому, дальньому планах; створення пейзажу з горами та полонинами (акварель, гуаш, поролон)








10

Як сопілка флейтою стала

Казка «Як сопілка флейтою стала». СММ: В. Кирейко, награвання Лукаша з опери «Лісова пісня»; И. Бах «Жарт». ХТД: поспівки «Я маленька дівонька», «Я маленький хлопчик».

СОМ: К. Мане «Флейтист»; Е. Канзаіні «Мрійник»



Графіка. Художні засоби графіки. Графічне зображення.

СОМ: М. Білас «Лісова пісня»; Н. Курій-Мак-симів «Співаночки»; О. Ліола «Птахи». ХТД: зображення різних ліній, відповідно до прослуханої мелодії; відтворення звучання сопілочки різними лініями, крапками та кольоровими плямами









11

Для кожного звіра і птаха у казки свої голоси

Тембр. Регістр, штрихи (повторення). Відтворення різних регістрів у нотному записі. Скрипковий ключ. ХТД: поспівка «Різні голоси». СММ: С. Прокоф'єв, симфонічна казка «Пе-трик і вовк» (теми Петрика, Пташки, Качки). СОМ: інструменти симфонічного оркестру (струнний квартет, флейта, гобой)

Зображення птахів. Співвідношення частин фігури птаха. Розміщення зображення пташки в центрі композиції

СКМ: м/ф «Петрик і Вовк» (фрагмент). СОМ: Е. Шеферд «Птахи». ХТД: вправи на зображення плямами форми птаха; малювання пташки на гілочці дерева









12

Для кожного звіра і птаха у казки свої голоси (продовження)

Тембр (продовження). Відтворення різних регістрів у нотному записі. Басовий ключ. СММ: С. Прокоф'єв, симфонічна казка «Пе-трик та Вовк» (теми Кішки, Дідуся, Вовка, мисливців).

СОМ: інструменти симфонічного оркестру (кларнет, фагот, валторна; ударні: литаври, барабан)



Характер тварин у творах мистецтва. СКМ: м/ф «Петрик та Вовк» (фрагменти). СОМ: кадри з м/ф «Петрик і Вовк»; В. Борових «Життя прекрасне», «Кіт Баська». ХТД: створення образу котика із солоного тіста з наступним розписом фігурки (гуаш, акрилові фарби)







13

Для кожного звіра і птаха у казки свої голоси (фінал)

Симфонічний оркестр. Групи інструментів симфонічного оркестру — струнні, духові, ударні. Диригент (повторення). СММ: С. Прокоф'єв «Петрик і Вовк» (фінал). ХТД: Л. Масол «Кольорова гама». Поняття «симфонічний оркестр»

Відтворення казковості й таємничості за допомогою кольорів — теплих чи холодних, світлих або темних.

СОМ: Е. Ерл «Казковий ліс»; С. Вілер «Казкова країна».

ХТД: роздмухування плями та пошук образу; створення диво-пташки або лісу з кольоровими деревами (акварель, роздмухування плями)








14

Ой хто Ми-колая любить

Зимові свята. Свято Миколая. ХТД: українська народна пісня «Ой хто Миколая любить» (робота над якістю звука, артикуляцією, дикцією). Створення ритмічного супроводу на ударних інструментах (в ансамблі з вчителем). СММ: А. Вівальді, цикл «Пори року». СОМ: Д. Льовін «Узимку»

Кольори зими. Зимові візерунки. Роль лінії в

передачі настрою художнього твору.

СОМ: І. Вапнярська «Зима».

ХТД: малювання композиції «Сни зимового

дерева» (воскові олівці, акварель)








15

Добро несе

різдвяний

янгол


Колядки, щедрівки.

ХТД: поспівкн «Коляд, коляд, колядниця», «Щедрий вечір», «Щедрик». СОМ: М. Білас «Щедрівка»; В. Наконечний «Син Божий народився» (фрагмент). СКМ: к/ф «Один дома» (фрагмент «Щедрик»).

СММ: українські колядки та щедрівки («Старий рік минає», «Нова радість стала», «Щедрик»).

Поняття «колядка», «щедрівка»



Вертеп. Герої вертепу. Витинанка. Симетрія у витинанці. СОМ: вертеп, герої вертепу. ХТД: вправи з вирізання симетричної витинан-ки; виконання різдвяної листівки (папір, картон, фольга тощо). Поняття «вертеп», «витинанка»







16

Узагальнення знань з теми







17

Підсумок роботи за семестр







18

Резерв







II семестр




III розділ. Бринить природи мова кольорова







19

Якого кольору зимова тиша?

Зимові пейзажі в музиці. Танець (повторення).

ХТД: поспівка «Сніжинки». СММ: К. Дебюссі, п'єса «Сніг танцює» із циклу «Дитячий куточок». Виконання ритмів козачка та вальсу



Зимовий пейзаж. Теплі та холодні відтінки кольорів. Монотипія.

СОМ: Ю. Мацик «Зліпили бабу», «Зима». ХТД: створення пейзажу «Зимова тиша» із засніженими просторами, вкритими інеєм деревами і якоюсь таємницею (гуаш, тонований або білий папір, монотипія)









20

Зимові сни

Пісенність, танцювальність. СММ: В.Губа «Ведмідь-бешкетник». ХТД: Є. Крилатов «Колискова ведмедиці». Співацьке дихання, звукоутворення, дикція. Створення закінчення до п'єси «Ведмедиця і ведмежа на прогулянці»

Художник-анімаліст. Особливості зображення тварин. Відтінки білого кольору. СММ: І. Мошкін «Три ведмеді». СКМ: м/ф «Умка» (фрагмент). ХТД: вправи на утворення відтінків білого кольору; зображення білих ведмедів на снігу чи серед криги (гуаш, кольоровий папір або картон)







21

Карнавал тварин

Образи тварин в музиці.

ХТД: В. Гребенюк «Левеня». Вправи для

формування вокальної дикції.

СММ: К. Сен-Санс «Слон» та «Королівський

марш Лева» із циклу «Карнавал тварин»


Особливості зображення тварин в об'ємі. Кругла скульптура, рельєф. Розміщення головної фігури на площині.

СОМ: В. Бастрикін «Слон» (живопис); Д. Чужая «Левиця з малям» (графіка); С. Чеченов «Африканський слон» (скульптура); «Слони» (рельєф в Індії); ворота Іштар (фрагмент). ХТД: створення рельєфного зображення слона або лева (пластилін, глина, пластика, солоне тісто).

Поняття «кругла скульптура», «рельєф»








22

Карнавал птахів

Образи птахів у музиці. Тембр (характеристика та порівняння тембрів різних інструментів).

СММ: К. Сен-Санс «Півень і кури», «Зозуля в хащі лісу», «Лебідь» із циклу «Карнавал тварин».

ХТД: гра «Відлуння». Загадки про птахів. СОМ: М. Кіслей «На подвір'ї»


Птахи — елементи декоративних розписів, ви-тинанок, аплікацій. Центр композиції (повторення).

СОМ: М. Тимченко «Матусина гордість»; Н. Чубко «Журавлі»; Б. Мора «Витинанка», «Птах»; X. Масселвайт «Сова». ХТД: створення декоративної композиції «Диво-птах» (кольоровий папір, відривна аплікація).

Поняття «аплікація»








23

Подорож до далеких країн

Незвичайні тембри (ксилофон, челеста, фісгармонія).

ХТД: В.Гребенюк «Кенгуру»; створення

власного пісенного «Карнавалу тварин» за

запропонованими віршами.

СОМ: А. Матис «Червоні рибки».

СММ: К. Сен-Санс «Кенгуру», «Акваріум» із

циклу «Карнавал тварин»


Мешканці моря. Різні форми в основі зображення морських мешканців. Ескіз. СОМ: Е. Тінгатінга «Риби». ХТД: замальовки цікавих за формою рибок і водоростей; малювання рибок в акваріумі (воскові олівці, акварельні фарби). Поняття «ескіз»







24

Коза-дереза

Опера, співацькі голоси, соліст, ансамбль (повторення).

ХТД: М. Лисенко «Пісня Лисички». СММ: М. Лисенко «Пісня Кози», «Пісня Лисички», «Пісня Рака» із опери-казки «Коза-дереза»



Казкові будиночки. Ілюстрація. Художник-ілюстратор.

СОМ: А. Головіна «Будинок-дзвіночок»; О. Іо-найтіс «Зимова казка».

Обговорення ілюстрацій із книжок, принесених учнями.

ХТД: малювання чарівного будиночка для казкової тваринки. Вибір формату відповідно до форми будівлі









25

Снігуронька

Опера-казка (повторення). СОМ: кадри з м/ф «Снігуронька»: «Дід Мороз і Весна», «Снігуронька»; Т. Калин «Снігуронька».

СММ: М. Римський-Корсаков «Снігуронька» (пролог, фінал).

ХТД: українська народна пісня «Зима і весна» (обробка Я. Степового). СКМ: м/ф «Снігуронька» (фрагменти)


Ескізи костюмів, декорації. Теплі, холодні кольори.

СОМ: В.Нестеров «Снігуронька»; В. Васнецов «Палати царя Берендея».

ХТД: зображення плямами ряду холодних і теплих кольорів та їх відтінків; малювання казкового килима, яким прикрашають щороку землю Мороз і Снігуронька, або барвистого килима, створеного Весною і Ярилом-Сонцем (гуаш на тонованому або кольоровому папері)








26

Зима з весною зустрічається

Обряди святкування Стрітення і Масляної. СОМ: Г. Нарбут «Масляна»; І. Білінський «Стрітення».

СММ: П. Чайковський «Лютий. Масляна», «Березень. Пісня жайворонка» із циклу «Пори року».

ХТД: О. Янушкевич «Весняні котики»


Кольори весняної природи. Плановість у композиції (повторення).

СОМ: В. Череватюк «Квітуче дерево»; В. Реку-ненко «Бузок».

ХТД: робота в групах, створення ілюстрацій до циклу П. Чайковського «Пори року» (акварель, гуаш, зім'ятий папір)








27

Великодні дзвони

Обряд зустрічі весни. Веснянки (гаївки), за-клички. Великдень.

ХТД: створення мелодії веснянки-заклич-ки «Благослови, мати, весну зустрічати!», В. Стах «Писанка».

СММ: І. Шамо «Веснянка»; Л. Ревуцький

«Веснянка».

Музика дзвонів


Писанка. Орнаменти і кольори на писанках (ознайомлення).

СОМ: О. Кучма «Писанки»; М. Іванишин «Візерунки для писанок»; І. Сколоздра «Великодня музика»; О. Супрун «Великодні листівки». ХТД: виготовлення вітальної листівки до Великодніх свят. Поняття «писанка»









28

Узагальнення знань з теми







IV розділ. Образи рідної землі







29

Наша рідна Україна, мов веснянка солов'їна

Українські народні музичні інструменти (повторення). Бандура — візитівка України. ХТД: українська народна музика, сл. Т.Шевченка «Зацвіла в долині червона калина».

СММ: Р. Гриньків «Веснянка» (бандура). СОМ: Г. Назаренко «Розпис»; І. Гончар «Бандурист»; М. Вакуленко «Бандурист»



Петриківський розпис.

СОМ: О.Пишненко-Злиденна «Сонячні зайчики»; А. Пікуш «Пави на калині». ХТД: вправи на виконання елементів петриків-ського розпису; створення візерунка зі стебел, листя і ягід.

Поняття «петриківський розпис»








ЗО

Ниточковий барвограй

Зображальні можливості музики. ХТД: В. Таловиря «Оленчині вишивки». Створення мелодії за ритмом «У Іванка вишиванка».

СММ: М. Чембержі, п'єса «Вишивка»; В. Кікта «Орнамент» із концертної симфонії для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської»



Вишивка. Орнаменти для вишивок (ознайомлення).

СОМ: зразки творів ДУМ з вишивкою (сорочки, рушники, фрагменти візерунків). ХТД: вправи на створення простої мережки для вишивки хрестиком (аркуш у клітинку); створення (на папері в клітинку) кольорового візерунку для вишивки хрестиком (олівці, фломастери)









31

Чарівний віночок

Український віночок-оберіг. Віночок українських народних пісень. Оркестр народних інструментів. К. Білокур — відома художниця. СОМ: М. Носенко «Українка»; К. Білокур «Натюрморт з колосками і глечиком», «Квіти».

СММ: «Віночок» — українська народна пісня для оркестру народних інструментів; Л. Дичко, балет «Катерина Білокур» (фрагмент).

ХТД: поспівка «Віночок». Складання з відомих українських народних пісень «віночків»: осінній, зимовий, весняний (робота в групах)


Український віночок як атрибут народного одягу.

СОМ: В. Хвостенко «Українка»; Г. Назаренко «Декоративний розпис».

ХТД: вправи на вирізування пелюсток різної форми з паперу, складеного в кілька разів, та створення квітки для віночка; створення зображення святкового віночка з кольорового паперу та картону (робота в парах)








32

1 спів пташиний, вабить душу

Народні духові інструменти (зозулька (окари-на), свищик).

СММ: Е. Гріг «Пташка»; П. Чайковський «Пісня жайворонка» із циклу «Пори року». Награвання зозульки, свищика, сопілки. СОМ: О. Пишненко-Злиденна «Пташки і квіти»; Ф. Панко «Синій птах»



Народна іграшка.

СОМ: зразки українських народних іграшок. ХТД: ліплення з одного шматка пластиліну простих фігурок-іграшок, ліплення іграшки, оздоблення її ліпними візерунками (пластилін, глина)









33

Ритми життя у мистецтві

Ритм у природі, навколишньому житті. ХТД: музика і слова Н. Рубальської «Різні барви у природи».

СММ: Е. Гріг «Ранок» із сюїти «Пер Гюнт»; С. Прокоф'єв «Вечір» із циклу «Дитяча музика».

СОМ: В. Іванів «Прогулянка до сонця»; Л. Афремов «Море»


Декоративно-ужиткове мистецтво. Орнамент, його призначення.

СОМ: зразки творів декоративного мистецтва (фрагменти творів), оздоблених геометричним, рослинним, тваринним орнаментами. ХТД: створення орнаменту для оздоблення народних музичних інструментів (кольоровий папір, картон, ножиці, клей)









34

Музика природи

Кольори природи. Концерт.

ХТД: О. Яковчук «Річенька».

СММ: А. Вівальді «Весна», «Літо» із циклу

«Пори року»; П. Чайковський «Баркарола»

(червень) із циклу «Пори року».

СОМ: Т. Яблонська «Пейзаж з човном»;

І. Мисова «Венеція».

Поняття «концерт»



Декоративна картина.

СОМ: І. Лопатін «Дерево»; М. Тимченко «Хвилі» (фрагмент).

ХТД: створення декоративного пейзажу (гуаш, тонований папір, набризк, пуантилізм тощо)








35

Свято Купала

Цикл весняно-літніх свят. Купальські пісні. Обробка народної пісні. СОМ: Н. Курій-Максимів «Купальська ніч»; М. Приймаченко «Квітка папороті»; М. Тим-ченко «Свято Івана Купала». СКМ: м/ф «Квітка папороті» (фрагмент). ХТД: В. Верховинець «Дзвіночки». Виконання хороводу під музику «Коло Ма-реноньки ходили дівоньки...» (робота в групах).

СММ: українська народна пісня «Гей, на Івана, гей, на Купала» в обробці А. Вахнянина; українська народна пісня «Марена» в обробці Ф. Захаржевського



Квіти — улюблені образи в народному мистецтві. Розеткові витинанки. СОМ: зразки творів декоративного мистецтва із зображеннями квітів (вишивка, розпис, різьблення паперопластика, аплікація). ХТД: вправи на вирізування розеткових вити-нанок у формі квітів; вирізування розеткових витинаиок і утворення з них складеної вити-нанки-квітки. Створення колективної декоративної композиції «Квітуча Україна»







36

Узагальнення знань з теми







37

Підсумкове заняття. Повторення вивченого за рік







38

Резерв








Умовні скорочення:

СММ — сприймання творів музичного мистецтва

СОМ — сприймання творів образотворчого мистецтва

СКМ — сприймання творів кіномистецтва



ХТД — художньо-творча діяльність


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка