Моніторинг освітнього середовища навчального закладу



Скачати 168.17 Kb.
Дата конвертації13.03.2016
Розмір168.17 Kb.
Моніторинг освітнього середовища навчального закладу

Якісна освіта розглядається сьогодні як один з індикаторів функціонування освітнього середовища навчальних закладів. За таких умов ефективним засобом отримання інформації про діяльність загальноосвітніх шкіл залишається моніторингове спостереження, що надає змогу вчасно усунути певні прорахунки і розробити стратегію подальшого розвитку. Водночас актуальність запровадження моніторингу пов’язана з необхідністю отримання відомостей про всі аспекти впливу на учня. Адже рівний доступ до якісної загальної середньої освіти залежить від комфортності становища дитини


та її взаємодії з різними об’єктами системи освіти.

Освітнє середовище – це сукупність природних, фізичних та соціальних об’єктів, які впливають на формування учня, сприяють або перешкоджають становленню міжсуб’єктних взаємодій освітнього процесу. Це середовище складає поле впливів на дитину. Тому об’єктами дослідження можуть бути його складові, структура, позитивні та негативні взаємодії між різними суб’єктами освітнього процесу. Проведення внутрішкільного моніторингу обумовлюється передусім потребою в отриманні достовірної інформації про рівень освітнього середовища навчальних закладів.

Моніторинг освітнього середовища здійснюється у 3 етапи:



1 етап – підготовчий, який передбачає детальне ознайомлення з концептуальними засадами, змістом та технологічним інструментарієм моніторингу, усвідомлення його мети, визначення суб’єктів та об’єктів дослідження, постановку завдань перед всіма його учасниками, встановлення термінів проведення;

2 етап – практичний, під час якого цілеспрямовано проводяться моніторингові процедури (спостереження, анкетування, співбесіди, тестування, опитування, відвідування навчальних занять, виховних заходів, здійснення їх аналізу тощо) з метою одержання потрібної інформації та її фіксації у відповідних інформаційних документах;

3 етап – аналітичний, змістом діяльності якого є аналіз, систематизація та узагальнення одержаної інформації, розробка висновків, рекомендацій та пропозицій щодо удосконалення педагогічного процесу.

Моніторинг функціонування освітнього середовища варто розпочати із створення інформаційного банку соціальної структури учнівського і педагогічного колективів. Стосовно системи взаємодій учнів і батьків можна запровадити спостереження щодо кількісного складу дітей у сім’ї (Додаток 1). Це дасть змогу проаналізувати, скільки дітей виховується у багато- і малодітних сім’ях та визначити школярів, позбавлених батьківського впливу.

Соціальний статус батьків, який щорічно фіксує кожен класний керівник, заноситься до орієнтовної узагальненої таблиці (Додаток 2).

Експертизу взаємодії між дітьми та батьками можуть вдало доповнити результати анкетування відповідних категорій, окремим аспектом якого буде аналіз умов навчання в школі та вдома. Тому до вказаного інструментарію (анкет) варто внести наступні питання: чи має учень окрему кімнату вдома (чи вона є спільною з братами і сестрами), де готує уроки (за окремим письмовим столом, на кухні за столом тощо), чи має спортивну форму, комп’ютер, велосипед та інше. Результати анкет можна занести до зведеної таблиці (Додаток 3).

Доцільним у спостереженні взаємодії системи “учень – батьки” буде експертний аналіз анкет учнів стосовно проведення дозвілля вихованців. Ключовими можуть стати питання щодо улюбленого заняття (читання, перегляд телевізійних передач, слухання музики та інше); способу та часу спілкування з батьками (під час прогулянок, перегляду кінофільмів тощо); місця проведення вільного часу та канікул (Додаток 4).

Головна складова освітнього середовища – це комфортне становище учня в ньому, яке підкріплюється певною мотивацією. У кожній віковій групі вона є іншою. Тому важливо визначити відповідну мотивацію в класі, яка допоможе прийняти управлінські корективні рішення. Як показують перші моніторингові дослідження в області, основною мотивацією комфортності учнів переважно виступають організація змістовного навчання та дозвілля. Інструментарієм дослідження можуть слугувати: моніторинг якості навчальних досягнень; бесіди з учнями, вчителями та батьками; спостереження; анкетування.

Незважаючи на те, що переважна більшість учнів позитивно сприймають шкільне середовище, люблять свій навчальний заклад і ніколи не хотіли б перейти в іншу школу, для певної частини учнів все ж існує дискомфорт перебування в навчальному закладі. Серед найбільш поширених причин є наступні: не подобається колектив класу, ставлення вчителів до учнів, приміщення школи, рівень викладання навчальних предметів, організація дозвілля тощо.

Відстеження впливів у системі “школа – учень”, “сім’я – учень” проходить за анкетами, в яких пропонується визначити, які компетенції формуються в учнів у школі, а які – вдома. Водночас учні визначають пріоритет впливу школи та сім’ї.

Значний вплив на психофізичний розвиток школярів мають негативні явища, такі як алкоголь, паління, вживання наркотичних або токсичних речовин, які існують в учнівському середовищі навчальних закладів. Тому варто, використовуючи анонімні питальники, визначити причини, що спонукають дітей до таких звичок. Здійснення постійного психологічного моніторингу в школі як системи інформаційного супроводу освітнього процесу дасть можливість отримати інформацію про систему “учень – учень” і в цілому про учнівське середовище, запобігатиме поширенню негативних тенденцій у його розвитку (Додаток 5).

Для проведення об’єктивного моніторингового дослідження освітнього середовища навчального закладу необхідно забезпечити такі умови:

мінімальний вплив змагальності при проведенні діагностики;

проведення моніторингових спостережень 2-3 рази на рік;

залучення до досліджень психолога, класних керівників, педагога-організатора.

Моніторинг окреслених досліджень освітнього середовища дозволить підвищити рівень навчальних досягнень учнів, виявити проблеми в освітній діяльності закладу, прийняти управлінські рішення та прогнозувати розвиток навчального закладу.



Додаток 1
МОНІТОРИНГ

соціальної структури учнівського колективу


Навчальні роки

Загальна кількість учнів у закладі

Кількість дітей у сім’ї

Із них:

одна дитина

%

двоє дітей

%

троє дітей

%

четверо дітей

%

п’ятеро і більше

%

сироти

%

напівсироти

%

діти на вихованні опікунів

%

Діти, батьки яких знаходяться за кордоном

%

2007/2008


























































2008/2009


























































2009/2010


























































2010/2011


























































2011/2012



























































Додаток 2
МОНІТОРИНГ

соціального статусу батьків


Навчальні роки

Загальна кількість батьків

Із них:

робітники

%

службовці

%

підприємці

%

безробітні

%

пенсіонери

%

батьки за кордоном

%

2007/2008








































2008/2009








































2009/2010








































2010/2011








































2011/2012










































Додаток 3
Умови навчання в школі та дома


Навчальні роки

Кількість учнів, що мають відповідні умови навчання

окрема кімната

спільна кімната з братами, сестрами

письмовий стіл

необхідні підручники

спортивна форма

велосипед

комп’ютер

2007/2008






















2008/2009






















2009/2010






















2010/2011






















2011/2012























Додаток 4

Анкета

учня по виявленню рівня проведення дозвілля



Шановні учні!

Ви є учасниками моніторингового дослідження. Ваша думка є для нас дуже важливою. Прочитайте уважно запитання і дайте відповіді.




  1. У вільний час я найбільше полюбляю:

а) читати;

б) дивитися телевізор;

в) слухати музику;

г) танцювати;

д) гуляти з друзями;

е) займатися спортом;

є) інше ___________________________


  1. Мені подобається спілкуватися з батьками:

а) під час прогулянки;

б) під час перегляду кінофільму;

в) інше ______________________________




  1. Мені до вподоби здійснювати прогулянки у вільний час з:

а) однокласниками;

б) друзями;

в) батьками;

г) інше _______________________________


  1. Канікули мені подобається проводити:

а) у сільській місцевості;

б) у місті;

в) на дачі;

г) у таборі;

д) на курорті;



г) інше ______________________________
Щиро дякуємо за відповіді!
Додаток 5

Причини, що спонукають дітей курити, вживати алкоголь,

наркотики або токсичні речовини



Навчальні роки

Усього учнів

Тютюнокуріння

Вживання алкоголю

Вживання наркотиків або токсичних речовин

підкоряються тому, хто запропонував

%

роблять це за звичкою

%

намагаються підвищити престиж серед однолітків

%

відзначення свята

%

повторюють дії інших

%

через відсутність захоплень

%

цікаво дізнатися, що це таке

%

підкоряються тому, хто запропонував

%

2007/2008




















































2008/2009




















































2009/2010




















































2010/2011




















































2011/2012





















































База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка