Мовленнєвий розвиток дошкільників на засадах педагогіки В. О. Сухомлинського з досвіду роботи вихователя Лісовенко М. О. м. Кіроворад, 2013 Лісовенко М. О. «Мовленнєвий розвиток дошкільників на засадах педагогіки В. Сухомлинського»



Скачати 254.39 Kb.
Дата конвертації21.03.2016
Розмір254.39 Kb.


Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№24 «Вогник»

ім. В.О.Сухомлинського комбінованого типу




Мовленнєвий розвиток дошкільників на засадах педагогіки В.О.Сухомлинського

З досвіду роботи

вихователя

Лісовенко М.О.


м.Кіроворад, 2013

Лісовенко М.О. «Мовленнєвий розвиток дошкільників на засадах педагогіки В.Сухомлинського» (з досвіду роботи)

До посібника включені матеріали з досвіду роботи з питань розвитку зв’язної мови дітей дошкільного віку.

У посібнику вихователі знайдуть цікавий матеріал по використанню авторських посібників для дітей молодшого та старшого дошкільного віку, які допоможуть активізувати мову дитини та поповнити словниковий запас.

Рекомендовано вихователям дошкільних навчальних закладів.

Рецензент:

Ніколаєнко Т.Д., вихователь-методист ДНЗ №24

Відповідальний за випуск:

Васютинська Т.В., завідувач ДНЗ №24


Зміст:


  1. Опис досвіду. …………………………………………………..4

  2. Особливості розповідання казок та оповідань за авторськими посібниками……………………….………………………….12

  3. Конспекти занять:

    • В гостях у казки……………………………………..15

    • Інтегроване заняття «Подорож у казку»………….18

  4. Римовані слова……………..………………………………...28

  5. Вірші……….…………………………………………………29

  6. Використана література……………………………………..30


Опис досвіду.

Розвиток зв'язного мовлення дітей дошкільного віку є однією із стрижневих проблем дошкільної лінгводидактики. ЇЇ актуальність зумовлюється пріоритетними напрямами Національної доктрини розвитку освіти України у ХХ1 столітті, Законів України „Про освіту", „Про дошкільну освіту", „Комплексними заходами щодо всебічного розвитку і функціонування української мови", спрямованими на модернізацію дошкільної освіти, оновлення змісту, вдосконалення форм, методів і технології навчання дітей рідної мови, розвитку культури мовлення та мовленнєвого спілкування.

Проблема розвитку зв'язного мовлення дошкільників не є новою. Вона досліджувалася класиками наукової думки і сучасними науковцями в різних аспектах: психологічному (Л.С.Виготський, Г.М.Леушина, О.Р.Лурія, С.Л. Рубінштейн та ін.); педагогічному (Е.П. Короткова, Н.П.Орланова, Є.І.Тихеєва, О.С.Ушакова та ін); лінгводидактичному (А.М.Богуш, О.М.Біляєв, М.С.Вашуленко, Н.В.Гавриш, Т.К.Донченко, та ін.). Досліджено такі аспекти розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку: навчання розповідання за дидактичними картинками (Н.В.Гавриш, Л.І.Глухенька, Н.Ф.Виноградова, Н.Г.Смольнікова, Е.М.Струніна та ін.), іграшками (А.М.Бородич, Е.П.Короткова та ін.), навчання описових розповідей (В.В.Гербова, А.А.Зрожевська, С.В.Ласунова та ін.), переказування дітьми художніх творів (Р.П.Боша, О.М.Лещенко, Н.В.Малиновська, Н.П.Орланова та ін.), навчання творчих розповідей (Л.І.Березовська, Н.В.Водолага, Л.В.Ворошніна, Н.В.Гавриш, С.В.Ласунова та ін.), розвиток зв'язного мовлення за текстом казок (С.Л.Алієва, Н.Н.Насруллаєва, Ю.А.Руденко, Л.І.Фесенко та ін.).

Одне з головних завдань сучасної дошкільної освіти – плекання індивідуальності дитини, формування у неї потреби у самовизначенні, самореалізації. За твердженням науковців, зокрема А. Богуш, індивідуальність дитини яскраво відбивається у її мовленні. Складно переоцінити у становленні особистості, її успішному функціонуванні в різних сферах життєдіяльності, роль мови і мовлення. Отже мовлення дитини є провідним засобом її самовираження і саморозвитку.

Усвідомлення значущості цього завдання спонукало вихователя Лісовенко М.О. поглиблено працювати над проблемою «Мовленнєвий розвиток дошкільників на засадах педагогіки В.О.Сухомлинського».

Основними завданнями роботи над проблемою є:



  • Вивчити та проаналізувати психолого-педагогічну літературу та педагогічні твори В.Сухомлинського з питань мовленнєвого розвитку дошкільників;

  • Розробити систему методичних прийомів та форм роботи щодо використання художніх творів В.Сухомлинського в мовленнєвому розвитку дошкільників;

  • Застосовувати в практичній роботі виготовлені дидактичні посібники.

  • Перевірити та обґрунтувати ефективність застосування системи розроблених методів і прийомів в освітній роботі з дітьми.

Одним із провідних засобів мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку є розвивальне середовище. В групі, де працює вихователь Лісовенко М.О., воно організоване так, що діти невимушено і вільно отримують уявлення про оточуючий світ, природу. Під час спілкування з однолітками, малята відчувають радість, задоволення.

Будь-які контакти вихователя з дітьми супроводжуються мовленням. Чим менші діти, тим більше і частіше розмовляє вихователь з ними: протягом кожного режимного моменту пояснює, заохочує дітей до обговорення.

Систематичні заняття, цікаві екскурсії, спостереження, організація годин дозвілля, ігри, праця, яскраві свята стають змістом розвитку зв’язної мови у дітей.

Щоб навчити дітей свідомо користуватися мовою як засобом спілкування, вихователь дає можливість дитині самій будувати речення, не змушує повторювати слова автора.

В роботі зі своїми вихованцями вона використовує інтерактивні методи навчання: мікрофон, ланцюжок, коло ідей тощо, де проявляється спільна діяльність вихователя та дітей у режимі рівноправного спілкування.

Щоб розвивати мовлення дитини, замало просто пропонувати їй мовний матеріал. Лісовенко М.О. ставить перед нею нові пізнавальні завдання, використовує інші засоби мовлення, розробляє посібники на основі казок та оповідань В.Сухомлинського.

Щоб активізувати дитину до розповідання, до переказування, викликати у неї позитивні емоції, розвинути уяву, волю, почуття вихователь розробила картинки-підказки, ілюстрації-підказки за творами педагога-земляка з урахуванням психологічних та вікових особливостей дітей. Красиві ілюстрації викликають у дитини бажання дати відповіді на запитання, розповісти про дію, яка відбувається в казці чи оповіданні. А сюрпризний момент, момент раптовості – поява того чи іншого героя, спонукає малоактивну чи сором’язливу дитину розповісти про героя, подію. Результатом використання таких картинок –підказок є оптимальна активізація дітей.

Для залучення дітей молодшої групи відповідати на запитання 2-3 реченнями по змісту літературних творів В.Сухомлинського нею були зібрані іграшки, привабливі кольором і незвичайною формою та виразом обличчя героїв, виготовлені будиночки оповідань та казок. Вони спонукають малят зануритись в мовленнєву ігрову діяльність, добре запам’ятати твір, інсценувати сюжет, переказати його.

Навчання дітей основ грамоти – перехід від усного до писемного мовлення – важливий напрямок для мовленнєвого розвитку дошкільнят. Для оволодіння основами грамотності Марія Олексіївна розробила плакати «Догадайся і прочитай» з написаними текстами казок та оповідань В.Сухомлинського. Фон підбирає відповідно до змісту казки (ліс, озеро, поле..). При читанні тексту діти відшукують картинку, яка відповідає пропущеному слову.

Вихователь Лісовенко М.О. створює умови для переживання успіху кожною дитиною. Цьому сприяє робота з кросвордами, ребусами, головоломками, вікторинами. Для їх розв’язання вихователь проводить попередню роботу по змісту знайомих творів В.Сухомлинського, а потім використовує їх на заняттях, святкових ранках, в повсякденній діяльності.

Художньо-мовленнєва діяльність є природною для дітей дошкільного віку, адже дає можливість самовиразитися, самореалізуватися, проявити креативність. Вона відбувається в організованих формах або просто за ініціативи дітей, поза спеціальними заняттями і спрямована на розвиток мовного чуття, мовленнєвих здібностей дошкільників.

Перші кроки художньо-мовленнєвої творчості малюки роблять на 4-му році життя. Саме в молодшій групі вихованці Марії Олексіївни вчаться називати римовані пари за картинками. Щоб навчити дітей римувати, вона виготовила плакати-підказки, картинки-підказки. Виставляючи одну картинку, діти підбирають до неї пару, прислухаються, чи складно вона звучить. На кінець молодшої групи її діти навчаються називати римовані пари в обсязі 20-25.

В середній та старших групах продовжується римування слів за творами В.Сухомлинського.

Наступним етапом роботи було римування віршів:



перший крок – на плакаті розглянути всі картинки та назвати їх;

другий крок – підібрати слова-пари до названих слів;

третій крок – скласти речення за першим словом пари;

четвертий крок – скласти речення з другими словами пари;

п’ятий крок – прочитати два речення, тощо.

Впровадження в практику даних розробок дає можливість закріпити зміст оповідань та казок, формувати у дітей творчу уяву, мислення, креативність.

Для римування слів та віршів за творами В.Сухомлинського Марією Олексіївною розроблено 18 плакатів-підказок.

Створення казок – один із найцікавіших видів творчості для дошкільнят. В.Сухомлинський радив: «Якщо ви бажаєте, щоб діти творили, створювали художні образи, перенесіть з вогнища своєї творчості хоча б одну іскру в свідомість дитини.». Марія Олексіївна переносить цю думку в свою роботу з дітьми. Вона та її вихованці часті відвідувачі Кімнати казок. Якщо старші дошкільнята тут складають казки, то найменші просто граються. Але гра малюків також перетворюється на творчість: діти стають казковими героями, а іграшки у їхніх руках допомагають передати думки і почуття. Взявши до рук іграшки, діти вже переходять у світ фантазії. Вони не просто повторюють слова дійових осіб, а й приносять в сюжет елементи власної уяви. І в цьому їм допомагає вихователь.

Розвитку дитячої творчості сприяють подорожі в природу по екологічних стежинах. Діти складають казки, оповідання про жука, сонечко, травичку…

Важливу роль у формуванні особистості дитини, зокрема з розвитку її мови, належить сім’ї. «Батьківська педагогіка» В.Сухомлинського – це орієнтир для Марії Олексіївни в роботі з родинами вихованців. В групі, в якій працює педагог, панує атмосфера розкутості, довіри, спонукає батьків до відкритості в спілкуванні. Батьки цієї групи – активні учасники у виготовленні дидактичних посібників, в організації свят і розваг, в поповненні «банку ідей». В групі разом з батьками проходять «Дні казки», «День іграшки», проводяться екскурсії до весняного парку, річки. Це дає можливість батькам разом з дітьми складати казки, оповідання, глибше зрозуміти твори В.Сухомлинського. Тата і мами користуються рекомендаціями по використанню картинок-підказок, вікторин, кросвордів, які розробила вихователь Лісовенко М.О..



Особливості розповідання казок та оповідань за авторськими посібниками

Розповідання є однією з важливих форм роботи з розвитку образного мислення і художньої виразності мовлення; у розповіді дитина вчиться викладати свої думки логічно і послідовно. Розповідь свідчить про дитячі уявлення, переживання, інтереси. Дитячі розповіді допомагають краще зрозуміти дитину, правильно впливати на неї, воно сприяє взаєморозумінню і зближенню самих дітей.

Працюючи з дітьми по розвитку зв'язної мови, я спостерігала, що не всі діти можуть правильно будувати речення, висловлювати свою думку, розповісти та переказати казку в силу різних причин психологічного характеру; тому, щоб активізувати дитину до розповідання, переказування, викликати у неї позитивні емоції, розвинути уяву, волю, почуття, я розробила картинки-підказки, ілюстрації-підказки.

Картинки-підказки та ілюстрації-підказки до казок і оповідань - дуже цінний матеріал для розвитку уяви та мови дитини-дошкільника, відносно бідної на образи через малий досвід дитини. Вони збагачують її уяву, сприяють її розвитку, допомагають усвідомлювати зміст літературного твору і, таким чином, допомагають розвинути мислення. Вони також стимулюють дітей до розповідання за їх змістом, сприяють розвиткові зв'язної мови дітей і збагачують їх словник.

Ілюстрації-підказки та картинки-підказки розроблені з урахуванням вікових груп, виконані в кольорі та спонукають до розповідання, до переказування казки, оповідання. Красива ілюстрація та картинка викликає у дитини бажання дати відповідь на запитання, розповісти про дію, яка відбувається в казці та оповіданні. В ілюстрації та картинці я ввела сюрпризний момент, момент раптовості, неочікуваний момент - поява того чи іншого героя. Навіть надто сором'язлива, закомплексована дитина, дитина, яка не бажає відповідати в силу різних причин, з появою героя назве його і його дію. А коли дитину щось зацікавило, вразило - вона забуває про свої вади в мові, сором’язливість, починає говорити, розповідати.

Для кожної вікової групи розроблені свої картинки-підказки з урахуванням віку та психологічних особливостей дітей.



Для молодшої групи картинки-підказки розроблені по казках та оповіданнях В.О. Сухомлинського.

Оповідання: "Райдуга в бурульці"

"Петрик, собака і кошеня" ,"Лялька під дощем".



Казки : "Зайчик і місяць», «Їжачок», «Куди поспішали

мурашки».



Середня група

Оповідання: "Я вирощу внучку, дідусю",

"Ніна і гусак",

"Велике і мале",

"Ледача подушка",

"Хай буде соловей і жук".

Казки: "Як білочка дятла врятувала" ,

"Зайчик і горобина".



Старша група:

Оповідання: "Як котові соромно стало", "Дуб і пастух", "Камінь",

"Як здивувався Мурко".



Казки:

"Дуб під вікном»"Лисиччині

ліхтарики" ,

"Для чого півневі гребінець?"


Підготовча група:

Оповідання: "Прийшла мама",

"Хай я буду ваша, бабусю...",

"Мій жайворонок у віконце полетів»,

"По волосинці" .

Казки: "Лисиця і миша"

"Флейта і вітер"



"Кому ж іти за дровами»

Конспекти занять

******************************************************

«В гостях у казки»

(Переказ казок В.Сухомлинського та драматизація літературних творів).
Програмовий зміст: Продовжувати знайомити дітей з оповіданнями В. О. Сухомлинського, вчити переказувати їх при допомозі картинок, ілюстрацій, давати оцінку вчинкам героїв оповідань, орієнтуватись в просторі, висловлювати свою думку, акцентувати увагу дітей на правильній вимові звуків і слів. Закріпити за допомогою казок В. О. Сухомлинського прикмети осені та назви осінніх місяців. Викликати почуття радості від участі в драматизації твору. Розвивати зв`язне мовлення. Виховувати доброзичливе ставлення до природи, спостережливість, допитливість, любов до прекрасного.

Матеріал: ілюстрації до казок В. О. Сухомлинського, предмети для драматизації творів: зайчик-лялька, шапочки котика,зайчика.

Хід заняття:

Вихователь: Діти, сідайте зручно. Ми сьогодні продовжимо знайомитись з оповіданнями та казками В. О. Сухомлинського. Але давайте скажемо нашим гостям, хто такий В. О. Сухомлинський. (Він був вчителем, директором школи. Він написав багато оповідань та казок для дітей, а також вчив бути добрими, чуйними та поважати батьків, вчителів та своїх товаришів, любити землю).

Вихователь: Ой, хто це ворушиться?

Лисичка: Та це я, лисичка-сестричка.

Вихователь: Чому ти тут заховалася?

Лисичка: Ну добре, скажу але по секрету. Зараз тут буде казка. Я тільки хвостом вильну і прийде казка. Її написав В. О. Сухомлинський і називається вона "Як здивувався Мурко".

Інсценування казки "Як здивувався Мурко"

Вихователь: Діти, про кого ця казочка? А як курча пищало? Що курча зробило, побачивши кота? Чому воно заснуло біля кота? Чому він вирішив, що воно сміливе? А чому не можна лякати та кривдити маленьких?

Вихователь: А зараз я вам прочитаю казку, яка називається "Лисиця і миша", яку також написав В. О. Сухомлинський. (Читання казки).

Вихователь: А тепер давайте розповімо цю казку при допомозі наших чарівних ілюстрацій.

Після бесід, стук в двері. Входить лісовичок.

Лісовичок: Ой, ой, ой, допоможіть! (тягне мішок на середину зали, витирає піт з чола і говорить). Оце йшов я лісом, болотом і знову лісом, і знайшов цей мішок. (Виймає з мішка кота з бантом).

Лісовичок: Ой, діти, та це ж мій друг Кузя. Я ж тобі говорив: залишайся вдома. А він - піду, піду в казку, хочу знову в казку. А в яку казку його нести, хіба я знаю?

Вихователь: Сідай, лісовичку, ми тобі допоможемо. Діти, давайте ми з вами згадаємо, в яких казках та оповіданнях В. О. Сухомлинського згадується котик?

Діти: "Як котику соромно стало" ,"Як здивувався Мурко», "Петрик, собака, кошеня" …

Лісовичок: (гладе котика). Молодці, діти, назвали казки. А ти, Кузя, думай, в яку з цих казок тебе віднести. Але це не все, діти. Ми з Кузею на наступний рік вирішили йти до школи, але нас не приймають до 1 класу, поки ми не підготуємось і не вирішимо ці завдання. Допоможіть мені (лісовичок передає вихователю завдання). Мені так соромно, що я нічого не знаю.

Вихователь: Діти, це зовсім нескладно. Треба закінчити речення.

На вулиці наступила . . . (осінь).

На деревах пожовтіли . . . (листочки).

Зараз у нас другий осінній місяць . . . (жовтень).

На вулиці стало . . . (холодно).

Птахи відлетіли в . . . (теплі краї).

Комахи поховалися ... (в щілинки).

Всю зиму спить . . . (ведмедник, їжачок, вуж, гадюка).

На городі зібрали . . . (овочі), а в саду . . . (фрукти).

Вихователь: А зараз, Лісовичку і Лисичко, подивіться, як ми будемо гратися. Гра у нас незвичайна "Знайди котика".

Вихователь ховає в залі іграшку, а одна дитина шукає на спів дітей. Якщо, шукаюча дитина йде в правильному напрямку, діти співають пісню голосно, а коли ні, то тихіше (співають пісеньку, яку люблять).
Лісовичок: Ой, які ви молодці. А от іще одне завдання, це вже Кузі, щоб він проінсценував вірші, а він не знає, як це зробити, все біжить в казку.

Вихователь: Зараз ми за нього зробимо. Діти, тут написано два гарних вірші.

Кіт збирався до роботи

Та завадили турботи,

Треба висушить хвоста,

Накрутити вус,

І зчесати з живота

Позапічний трус.

Заєць спати захотів,

Сам постелю постелив,

Сам собі приніс

Подушку,

Підмостив її під вушко.

Та у зайця довгі вушка,

Все звисає із подушки.



Вихователь: Ці вірші треба проінсценувати. Хто це зробить? Виберіть потрібні речі.

(Діти інсценують).


Лісовичок: Дякую вам, діти, що допомогли нам з Кузею підготуватись до школи. За це я вам дам гостинці, які приніс із лісу. Будь ласка.

Інтегроване заняття «Подорож в казку»
Програмний зміст: Продовжувати розвивати художньо-мовленнєву діяльність дітей в комбінації з іншими видами творчості: образотворчою, музичною, літературно-мовленнєвою, театралізованою, широко використовуючи твори В.О.Сухомлинського і усну народну творчість.

Зв’язне мовлення: Продовжити вчити дітей складати казку по-новому, добирати музичний твір для асоціації дій кожного героя, спільно вирішувати проблемні питання.

Граматична будова мовлення: Придумувати слова зі складом «ка», складати поширене речення за сюжетними і предметними картинками, закінчувати початі.

Словникова робота: Збагатити словник прикметниками, новими словами,складеними самими дітьми.

Активізувати мислення з допомогою проблемних завдань та вправ.

Удосконалювати творче відтворення імітаційних рухів та емоційних станів персонажів в процесі драматизації. Розвивати творчу уяву, здатність фантазувати.

Виховувати уважність, бажання допомогти.

Попередня робота. Читання казок, складання казок, римування слів. Придумування простих речень, ознайомлення з поширеним реченням.

Хід заняття:

Діти заходять до зали, вітаються, сідають на килимок.



Вихователь: Діти, зараз я загадаю вам загадку:

Він дідусь не простий,

Чарівник він лісовий

По лісі блукає

За порядком доглядає,

І всіх від лиха застерігає.



Діти: Лісовичок.

Вихователь: Правильно. (Стук в двері, заходить Лісовичок)

Лісовичок: Ой, ой, ой — допоможіть {тягне мішок на середину зали, а в мішку - куб з картинками, телефон, конверт із завданням, кіт з бантиком. Витирає піт з чола і говорить)

Лісовичок: Оце йшов лісом, болотом і знову лісом, і оце знайшов цей мішок {виймає з мішка котика з бантом).

Ой, діти, та це ж мій друг Мурчик. Я ж тобі говорив: «Залишайся вдома, а він, діти, піду, піду в казку, хочу знову в казку. А в яку казку його нести – хіба ж я знаю?.



Вихователь: Сідай, Лісовичку, ми тобі допоможемо. Діти, давайте ми з вами згадаємо, в яких казках та оповіданнях В.О.Сухомлинський згадує котика.

«Як котові соромно стало»

«Як здивувався Мурко»

«Петрик, собака і кошеня»

«Муха і кіт»

«Велике і мале»

Так, це в казках В.О.Сухомлинського згадується котик, а які казки ви ще знаєте?

Пан Коцький», «Кіт Василь», «Кіт, Півник і Лисичка», «Вусатий Смугастий», «Кіт у чоботях», «Кіт і пес», «Казка про розумне мишеня», «Казка про дурне мишеня».

Вихователь: Зараз, Мурчику, ми про тебе прочитаємо оповідання і казочку В.О.Сухомлинського.

Лісовичок: Дякую, діти! А ти, Мурчик, думай, в яку казочку тебе віднести.

Але це не все, діти. Ми з Мурчиком наступного року вирішили йти до школи, але нас не приймають, поки ми не підготуємось і не вирішимо завдання. Допоможіть мені (Лісовичок передає вихователю конверт із завданням). Мені так соромно, що я нічого не знаю.



Вихователь: Не хвилюйся, Лісовичку, ми допоможемо вам із Мурчиком, щоб ви наступного року пішли до школи. Діти, тут треба закінчити речення.

  1. На вулиці дуже ... (холодно).

  2. На деревах немає .. .(листочків, плодів, квітів).

  3. Зараз у нас останній зимовий місяць .. .(лютий).

  4. Комахи поховалися в .. .(щілинки).

  5. Всю зиму спить .. .(ведмедик, їжачок, вуж, борсук, гадюка).

  6. Скоро у нас буде свято .. .(8 Березня).

Вихователь: Молодці, діти! Допомогли Лісовичкові.

Лісовичок: Але й це ще не все. Ще одна біда, а там Баба Яга збирається в коледж йти навчатися, готується і не може придумати поширене речення за сюжетом картинк.

(Виймає кубик з наклеєними сюжетними і предметними картинками).

Вихователь: Допоможемо ми і їй.

Дитина кидає кубик. Діти дають відповіді.

Дзвонить телефон у Лісовичка в мішку.

Лісовичок: Ой, ой, Маріє Олексіївно, це Каркуша, Вас до телефону.

Вихователь: Що трапилося, Каркушо?

Каркуша: Допоможіть скласти слова зі складом «ка».

Сум-ка діж-ка

Шуб-ка ніж-ка

Шап-ка лож-ка

Миш-ка книж-ка

Кіш-ка криш-ка



Вихователь: Швидше, діти, а то зникне зв’язок, бо Каркушка сидить високо на дереві.

Лісовичок ховається.

Вихователь: Діти, а де подівся Лісовичок? А я знаю, він заховався. Давайте знайдемо його. А музичний супровід нам допоможе його знайти. Звучить голосно мелодія - ми правильно йдемо, тихенько - ні, зовсім зникає - йдемо не туди.

Знайшли Лісовичка. А давайте ми іграшкового Лісовичка знайдемо.( Повторити 2 рази).

Вихователь: А давайте ми Лісовичкові зробимо сюрприз. Ми з вами чарівники, тільки ми цього не знаємо.

Викликаю дитину, яка широким пензлем проводить по папері і проявляються зображені ялинки (парафін, фарба), одна пряма, друга похилена.

Вихователь: А як називається це дерево?

Діти: Ялинка.

Вихователь: А які ще дерева ростуть в лісі?

Діти: Дуб, береза, клен, горобина, осина, вільха, сосна...

Вихователь: Давайте ми з вами допоможемо ялинці і посадимо її. Діти розташовують ялинку на білому аркуші (посередині, в верхньому лівому куті, правому нижньому куті...)

Вихователь: Де ти посадив ялинку?

(відповіді дітей)



Вихователь: А яка ялинка?

(Пухнаста, засніжена, колюча, велика, маленька, зелена)



Вихователь: А давайте, діти, ми її прикрасимо сніжком (діти проводять по ялинці пензликом з клейстером і посипають сіллю).

Лісовичок: Ой, а мені так соромно, я нічого не вмію. Ми з Мурчиком так любимо казки, а я їх не знаю (починає плакати)

Шап-ка лож-ка

Миш-ка книж-ка

Кіш-ка криш-ка



Вихователь: Швидше, діти, а то зникне зв’язок - Каркушка сидить високо на дереві.

Лісовичок ховається.



Вихователь: Діти, а де подівся Лісовичок? А я знаю, він заховався. Давайте знайдемо його. А музичний супровід нам допоможе його знайти. Звучить голосно мелодія - ми правильно йдемо, тихенько - ні, зовсім зникає - йдемо не туди.

Знайшли Лісовичка. А давайте ми іграшкового Лісовичка знайдемо. Повторити 2 рази.

Вихователь: А давайте ми Лісовичкові зробимо сюрприз. Ма з вами чарівники, тільки ми цього не знаємо.

Викликаю дитину, яка широким пензлем проводить по папері і проявляються зображені ялинки (парафін, фарба), одна пряма, друга похилена.

Вихователь: А як називається це дерево?

Діти: Ялинка.

Вихователь: А які ще дерева ростуть в лісі?

Діти: Дуб, береза, клен, горобина, осина, вільха, сосна...

Вихователь: Давайте ми з вами допоможемо ялинці і посадимо її.

Діти розташовують ялинку на білому аркуші (посередині, в верхньому лівому куті, правому нижньому куті...)

Вихователь: Де ти посадив ялинку?

(відповіді дітей)



Вихователь: А яка ялинка?

(Пухнаста, засніжена, колюча, велика, маленька, зелена)



Вихователь: А давайте, діти, ми її прикрасимо сніжком (діти пензликом проводять по ялинці клейстером і посипають сіллю).

Лісовичок: Ой, а мені так соромно, я нічого не вмію. А ми з Мурчиком так любимо казки, а я їх не знаю (починає плакати)

Вихователь: Не плач, Лісовичок. Зараз ми навчимо як можна скласти казку, якщо навіть не вмієш читати.

Я включу магнітофон, щоб ми змогли її потім ще і ще прослухати.

Вихователь: Діти, а як взагалі починаються казки?

Діти: Жили-були Дід та Баба… В деякому царстві… Одного разу…

Вихователь: Давайте я почну казочку. В одному невеликому містечку жили були Дід та Баба. Жили вони на дев’ятому поверсі великого будинку. А разом з ними жив Колобок. Одного разу, коли дідусь та бабуся пішли у справах, Колобок викотився на балкон та й стрибнув вниз - на асфальтовану доріжку. Піднявся Колобок на бочок, оглянув себе та й каже: «Тепер я не Колобок, а коржик» - та й побіг до лісу і прямо в наш ліс.

Давайте придумаємо, що було далі.



(Діти придумують героїв та сюжет казки).

Коли у дітей виникають труднощі з продовженням казки, вихователь вводить свого героя.



Вихователь: Діти, а Колобок - це хто?

Діти: Хлопчик.

Вихователь: А це хто? (показую колобка з бантиком і косичками)

Діти: Дівчинка.

Вихователь: Давайте ми її назвемо.

Далі діти самі придумують казку. Вихователь (в кінці казки): Діти, ми всі знаємо, що на ранках всі герої заходять під музичний супровід. Давайте і ми для своїх героїв підберемо музичний супровід. Музичний керівник грає кілька варіантів мелодій. Діти підбирають мелодію і проходять під супровід зображення героя.

Вихователь: А давайте, діти, покажемо казку В.О.Сухомлинського «Лисиця і Миша».

Лісовичок: А я ще хочу вірші.

Вихователь: Ну, добре, Лісовичок. Слухай. Давайте, діти, поримуємо слова. От у нас в казочці була:

Мишка-шишка, мишка-книжка

Лисиця-спідниця

Нірка-дірка

Листочок-грибочок

Лисеня-галченя

Лисичка-сестричка

Білка-сопілка

Книжка-діжка

Травичка-водичка

Гілка-білка

Білетик-пакетик

Саша-Маша

Таня-Ваня

Сонце-віконце

Листочок-віночок

Каша-Маша

Машина-горошина

Мишка-кішка

Вихователь: Молодці! А зараз давайте ми визначимо емоційний стан, що вам сподобалось, що не сподобалось. Якщо сподобалось - викладаємо червоний кружечок, якщо не сподобалось - кружечок чорного кольору.

Діти викладають і пояснюють свій вибір.
Римовані слова

Дівчатко-гусенятко;

стежина – горошина;

гусак – рак;

гусенятко-телятко;

Ніна – Діна;

нога- рука;

травичка- водичка;

стежка – мережка;

мама-рама;

сонце-віконце;

їжачок –ховрашок;

ліс – віз;

грушка – кружка;

шипшина – горошина;

бочка – квочка;

грибочок – листочок;

зайчик – окрайчик, пальчик;

мишка – кришка;

суха стеблина – зелена горошина;

листочок – віночок;

мишка – шишка;

гілка – білка;

Вірші

І.

Машина везе горошину

Там, де віночок і листочок.



білка шукає гілку,

книжку і шишку.
ІІ.

Приготували на свято



стільці і прапорці.

Ждали мишеня і кошеня,

А прийшли косуля і зозуля.
ІІІ.

Кабан любить банан,

Лисиця – суниці.



Кошеня доганя мишеня,

А травичка любить водичку.


ІV.

Сонце світить у віконце.



Мишеня найшло галченя,

А козеня й каченя



Пили водичку, їли травичку.
Використана література:

  1. В.О.Сухомлинський «Серце віддаю дітям» - Київ, «Радянська школа», 1976;

  2. В.О.Сухомлинський «Вибрані твори в 5 томах», 1977;

  3. В.О.Сухомлинський і сучасність» - науково-методичний збірник. Випуск -1, київ, 1994;

  4. В.О.Сухомлинський «Чиста криниця» - Київ, «Веселка», 1993.;

  5. О.Л.Кононко. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні – Київ; Редакція журналу «Дошкільне виховання», 2003;

  6. А.М. Гончаренко. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників – Київ; Світич, 2009.

  7. Т. Піроженко. Комунікативно – мовленнєвий розвиток дошкільника – Тернопіль; Мандрівець, 2010.

  8. Н. Гавриш. Розвиток зв’язного мовлення дошкільнят – Київ; Шкільний світ, 2006.

  9. К. Крутій. Створення мовленнєвого середовища – Запоріжжя; ЛІПС, 2006.

  10. Н. Гавриш Пізнавальні діалоги з дошкільниками. // Вихователь-методист – 2009 – №2 – с. 46.

  11. Гавриш Н. Навчання розповіді за картиною. // Дошкільне виховання – 2003 – №1 – с. 7.

  12. Гончаренко А. Яким бути мовленнєвому заняттю? // Дошкільне виховання





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка