«Моя майбутня професія: правила вибору» курс за вибором для учнів 9-х класів



Сторінка1/4
Дата конвертації09.03.2016
Розмір0.57 Mb.
  1   2   3   4
21. «Моя майбутня професія: правила вибору» курс за вибором для учнів 9-х класів

Панок В.Г., директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України;

Мельник О. В., заступник директора Інституту проблем виховання НАПН України;

Морін О.Л., завідувач лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України;

Гуцан Л.А., старший науковий співробітник лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України;

Ткачук І.І., старший науковий співробітник лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України.

Моя майбутня професія: правила вибору [курс за вибором для учнів 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (52 год.)] // В. Г. Панок, О. В. Мельник, О. Л. Морін, Л. А. Гуцан, І. І. Ткачук. – Рукопис, 2013. – 33 с.


З огляду на існуючий зв’язок між напрямом профільного навчання у старшій школі і відповідною сферою професійної діяльності людини, визначальним чинником у виборі учнем майбутнього професійного шляху має стати допомога йому у виборі напряму профільного навчання в старшій школі. Курс за вибором “Моя майбутня професія: правила вибору” (52 год.) спрямовано на підготовку учнів 9-х класів до вибору профілю навчання в старшій школі та прелімінарного вибору професії.

Запропонований курс за вибором, розширює спектр застосування вже існуючих програм “Людина і світ професій” (9, 17, 35, 70 год.) для учнів 8–9-х класів, які мають гриф Міністерства освіти і науки України та впроваджуються у загальноосвітніх навчальних закладах з 2009 р. У листах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, які містять інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання і технологій у 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013 н.р. зазначено, що навчальна програма курсу “Людина і світ професій” для учнів 8–9-х класів є провідною складовою здійснення допрофільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Реалізація змісту курсу Курс за вибором “Моя майбутня професія: правила вибору” (52 год.), надає можливість шкільним психологам, соціальним педагогам, вчителям-предметникам, класним керівникам забезпечити залучення учнів основної школи до відповідної профільноорієнтаційної предметно-перетворювальної діяльності, що має підвищити ефективність розв’язання проблеми вибору ними напряму профільного навчання в старшій школі та сформувати готовність до свідомого і обгрунтованого професійного самовизначення.

Реалізується програма курсу за рахунок годин варіативної складової навчальних планів загальноосвітньої школи і може бути застосовано, як для учнів 9-х класів (52 год. на рік), так і для учнів 8–9-х класів, за умови розподілу навчальних годин програми на дві частини. При цьому для учнів 8-х класів зміст курсу складає перша частина програми (17 год. на рік), а для учнів 9-х класів друга частина (35 год. на рік).
Автори програми:

Панок Віталій Григорович, директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України, доктор психологічних наук;

Мельник Олександр Васильович, заступник директора Інституту проблем виховання НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник;

Морін Олег Леонідович, завідувач лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник;

Гуцан Леся Андріївна, старший науковий співробітник лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник;

Ткачук Ірина Іванівна, старший науковий співробітник лабораторії трудового виховання і профорієнтації Інституту проблем виховання НАПН України.


Рецензенти:




Канішевська Л.В., доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник.

Закатнов Д.О., кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник.

Герасімюк Т.В., практичний психолог ЗОШ №3 м. Боярка, Києво-Святошинського району Київської області.


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОГРАМИ. Перехід на якісно новий щабель процесу профілізації загальноосвітньої школи зумовлено входженням України до європейського освітнього простору. Відповідним є її спрямованість на світові стандарти у галузі освіти. Профільне навчання в старшій школі має задовольнити викликану цим процесом вимогу суспільства до змін у змісті освіти. У Концепції профільного навчання окреслено основні напрями організації профільної освіти в старшій загальноосвітній школі, які створюють сприятливі умови для реалізації принципу особистісно зорієнтованого навчання та виховання, дозволяють враховувати індивідуальні особливості, інтереси і потреби учнів та закладає підґрунтя їхньої майбутньої професійної траєкторії. Як зазначено у Концепції, допрофільна підготовка має бути впроваджена у 8–9-х класах з метою сприяння учням основної школи у здійсненні реалістичного, свідомого і обґрунтованого вибору профілю навчання. Вирішити означену проблему має допомогти програма курсу за вибором “Моя майбутня професія: правила вибору”.

Формами реалізації допрофільної підготовки учнів 8–9-х класів, згідно із Новою редакцією Концепції профільного навчання у старшій школі (Наказ МОН № 854 від 11.09.09 р.), є поглиблене вивчення окремих предметів на диференційованій основі; введення курсів за вибором, профільна орієнтація, інформаційна робота тощо.

Курс за вибором “Моя майбутня професія: правила вибору” є невід'ємною складовою частиною цієї підготовки, зміст якого може стати системоутворюючою основою для узагальнення учнем отриманих знань про світ професій та напрями профільного навчання в старшій школі. Реалізується програма курсу за рахунок годин варіативної складової навчальних планів загальноосвітньої школи.

ПРИЧИНИ СТВОРЕННЯ ПРОГРАМИ. Запропонований курс за вибором, створено з метою розширення спектру застосування вже існуючих (тих же авторів) профорієнтаційних програм “Людина і світ професій” (9, 17, 35, 70 год.) для учнів 8–9-х класів, які мають гриф Міністерства освіти і науки України та впроваджуються у загальноосвітніх навчальних закладах з 2009 р.

У листах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, які містять інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання і технологій у 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013 н.р. зазначено, що навчальна програма курсу “Людина і світ професій” для учнів 8–9-х класів є провідною складовою здійснення допрофільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Програми (з грифом “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України”, лист від 16.08.2007 р. № 1/11–6441) було опубліковано:

1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів “Людина і світ професій” [для 8–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів] (70 год.) / [І. Д. Бех (науковий консультант), О. В. Мельник, Л. А. Гуцан, О. Л. Морін, І. І. Ткачук, О. В. Скалько, С. М. Дятленко, М. Л Шабдінов] // Трудове навчання. – К. : Вид. “Шкільний світ”, 2010. – №5 (29). – С. 1 – 15.

2. Програма “Людина і світ професій” [для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів] (35 год.) / О. В. Мельник, О. Л. Морін // Трудова підготовка в закладах освіти, 2009. – № 12. – С. 33 – 44.

3. Програма “Людина і світ професій” [для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів] (17 годин) / О. В. Мельник, Л. А. Гуцан // Трудова підготовка в закладах освіти, 2009. – № 11. – С. 34 – 41.

4. Програма “Людина і світ професій” [для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів] (9 год.) / О. В. Мельник, І. І. Ткачук // Трудова підготовка в закладах освіти, 2009. – № 10. – С. 34 – 40.

МЕТА І ЗАВДАННЯ КУРСУ. Головною метою курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” є підготовка учнів 9-х класів до вибору профілю навчання в старшій школі, яка реалізується в процесі вирішення комплексу навчальних і виховних завдань:

● виховання в учнів ставлення до себе як суб'єкта майбутнього профільного навчання, усвідомлення своєї індивідуальної неповторності, відповідальності та впевненості в досягненні майбутнього професійного успіху;

● активізація процесів самопізнання, самооцінки та актуалізація потреби у самовдосконаленні;

● формування системи знань учнів про зміст та структуру світу професій, умінь самостійно аналізувати вимоги соціального середовища до фахівців на ринку праці та специфіку профільного навчання як першого кроку до оволодіння обраною професією;

● ознайомлення учнів зі способами і прийомами прийняття обґрунтованих рішень щодо вибору майбутнього профілю навчання, забезпечення їх практичним досвідом пошуку необхідної інформації для розробки або вдосконалення індивідуальної освітньої траєкторії.

СТРУКТУРА ПРОГРАМИ. Програма складається з пояснювальної записки, трьох розділів та додатків.

Зміст програми має блочний (модульний) спосіб побудови. Головними компонентами навчального матеріалу, який включає знання, уміння і навички з основ вибору учнями 9-х класів профілю навчання в старшій школі та прелімінарного професійного самовизначення, є три модулі:

 Світ професій, що поєднує в собі знання про види професійної праці людини та напрями профільного навчання в старшій школі;

 Образ Я, який поєднує в собі знання про індивідуальні особливості учня, його можливості і домагання, напрями самовдосконалення до рівня вимог бажаного профілю навчання в старшій школі;

 Технологія вибору профілю навчання”, що поєднує в собі знання правил вибору учнем майбутнього профілю навчання, його вміння складати та коригувати індивідуальну освітню траєкторію, аналізувати суперечності й уникати усталених помилок.

ХАРАКТЕРИСТИКА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ. Головними вимогами до організації занять з курсу Моя майбутня професія: правила вибору”, є:

● забезпечення диференційованого підходу до учнів з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей, навчальних і особистих досягнень, фізичного розвитку, стану здоров'я та статі;

● формування в учнів уміння самостійно відшуковувати та аналізувати професіографічну інформацію;

● розвиток початкових навичок прийняття обґрунтованого рішення щодо побудови індивідуальної професійної траєкторії та власної відповідальності за її реалізацію;

● використання інноваційних методів активізації профорієнтаційної діяльності учнів;

● здійснення міжпредметних зв'язків з навчальними предметами інваріантної та варіативної складової частини базового навчального плану;

● залучення батьків учнів до наповнення та проведення профорієнтаційних уроків.

Результатом реалізації змісту курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” є готовність учнів 9-х класів до вибору профілю навчання та професії в старшій школі. Змістовно рух до такого результату є процес узгоджений учнем знань про світ і вимоги професій (образ “Я” у світі професій) зі сформованими та усвідомленими ним у процесі розвитку можливостями та потребами (образ “Я”). Проміжною ланкою між вимогами профільного навчання й можливостями учня є його самодіяльність (власні емоційно-вольові зусилля вихованця) у напрямі зрівноважування об'єктивних вимог професійного простору (об'єктивно задана потреба обрати профіль навчання у 10–11-х класі) та суб'єктивних факторів (майбутні професійні домагання) оволодіння в майбутньому бажаною професією. Результатом такого процесу є вибір напряму профілю майбутнього навчання в старшій школі як першого кроку до оволодіння обраною професією.

Обов'язковою умовою реалізації змісту курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” є активізація профорієнтаційної діяльності учня, формування в нього прагнення до саморозвитку, самоорганізації, самовдосконалення.

Важливою умовою здійснення навчально-виховного процесу є дотримання принципів організації профорієнтаційної діяльності суб'єкта допрофільного навчання. Найвагомішими серед них є принципи: науковості, полікультурності, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання, наочності, доступності, системності й послідовності.

ФОРМИ НАВЧАННЯ. Домінуючою формою організації навчально-виховного процесу з основ вибору учнями 9-х класів профілю навчання у загальноосвітньому навчальному закладі є урок. Також, можуть використовуватися лекції, конференції, тематичні зустрічі, усні журнали, читацькі диспути, творчі конкурси, екскурсії тощо.

У процесі реалізації змісту курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” використовуються різноманітні форми профорієнтаційної роботи. Добір форм роботи залежить від мети заходу, складу і кількості осіб, місця проведення, тривалості роботи. Згідно з цими характеристиками форми профорієнтаційної роботи поділяють на: загальні, які традиційно використовуються в навчально-виховному процесі школи та специфічні, яким притаманні особливості профорієнтаційної діяльності вчителя та учнів.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ. Серед методів організації та здійснення предметно-перетворювальної діяльності учнів мають застосовуватися: словесні (розповідь, лекція, бесіда), наочні (ілюстрація, демонстрування навчального відео та аудіо матеріалів, інтерактивні засоби навчання, матеріали мережі Інтернет) та практичні (вправи, практичні роботи, творчі роботи, пізнавальні ігри, навчальні дискусії, диспути, аналіз проблемних ситуацій, профільні випробування).

Обов'язковою умовою реалізації змісту курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” є проведення практичних робіт, які включені до програми для ґрунтовного вивчення учнями блоку питань, пов'язаних з розумінням загальних понять про індивідуально-психологічні особливості особистості. Учні, досліджуючи свої професійно-важливі якості під час практичних робіт, виробляють уміння аналізувати професії та зосереджуватися на самоаналізі. Така діяльність учнів спрямована на формування в них адекватної самооцінки та прагнення самовдосконалення до рівня вимог майбутнього профілю навчання в старшій школі та обраної професії.

ФОРМИ КОНТРОЛЮ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ. Можна застосовувати різноманітні форми контролю навчальних досягнень учнів: усні, письмові, самоконтроль.

Оцінювання рівня готовності учня до вибору профілю навчання в старшій школі та прелімінарного вибору професії, здійснюється відповідно до критеріїв, поданих у додатку 1. Специфікою при оцінюванні за 12-бальною системою є те, що за нормативним показником визначають рівень навчальних та особистих досягнень, а згодом, за результатами виконання практичних робіт та професійних проб, рівень готовності до вибору профілю навчання в старшій школі.

На реалізацію змісту програми відводиться у 9-му класі 1,5 год. на тиждень (52 год. на рік), тобто 17 год. у першому семестрі і 35 год. у другому. За бажанням можна це співвідношення змінити. Також курс можна застосовувати для учнів 8–9-х класів, за умови розподілу навчальних годин програми на дві частини: для учнів 8-х класів зміст курсу складає перша частина програми (17 год. на рік), а для учнів 9-х класів друга частина (35 год. на рік).

Так само можуть відбуватися зміни в погодинному розподілі вивчення окремих тем. Відповідний розподіл годин може бути уточнено навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, типу закладу та індивідуальних освітніх потреб учнів в межах 10% від загальної кількості виділених годин.

Головними документами планування навчально-виховного процесу в загальноосвітньому навчальному закладі з курсу “Моя майбутня професія: правила вибору” є підготовка учнів 9-х класів є:

 навчальна програма;

 навчальний план загальноосвітнього навчального закладу;

 графік розподілу навчального матеріалу;

 робочий план реалізації навчальної програми на рік або ж півріччя;

 план-конспект уроку або системи уроків.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОГРАМИ

Моя майбутня професія: правила вибору”

9 клас




з/п

Розділи, теми

Кількість годин

Розділ 1. Світ професій

10

1.

Тема 1.1. Мотиви вибору професії

2

2.

Тема 1.2. Класифікація професій

8

Розділ 2. Образ “Я”

13

3.

Тема. 2.1. “Я” і мої можливості

13

Розділ 3. Технологія вибору профілю навчання

29

4.

Тема 3.1 Моє місце в суспільстві

4

5.

Тема 3.2. “Я” і соціальне середовище

5

6.

Тема 3.3. Напрями профільного навчання

8

7.

Тема 3.4. Технологія вибору навчального профілю навчання

12

Усього

52



НАВЧАЛЬНИЙ ПРІОРИТЕТНИЙ МАТЕРІАЛ ПРОГРАМИ

Моя майбутня професія: правила вибору”

9 клас




уроку

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учня
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка