Музична культура Закарпаття



Скачати 61.44 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір61.44 Kb.
Коспект уроку

на тему:
«Музична культура Закарпаття»


6 клас

Підготувала

вчителька музики

Губинець С. Є.


-1-

Тема уроку : Музична культура Занарпаття.


Мета уроку : Навчити учнів розрізняти пісні за жанрами, вміти



їх наспівати, знати імена композиторів Закарпаття,

їх відомі твори, збагачувати знання учнів про музичну

культуру нашого краю, звичаї та традиції Закарпаття;

розвивати вокально – хорові навики,правильне

звукоутворення;

виховувати в учнів любов до рідної землі, до народної

пісні.

Тип уроку : засвоєння нових знань


Обладнання : портрети композиторів Закарпаття , фонозаписи



закарпатських народних пісень, аудіозапис 1 частини

«Карпатської поеми» С. Мартона.

-2-


ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку.
ІІ . Оголошення теми уроку.

1. Актуалізація опорних знань.

(Звучить пісня М. Машкіна «Верховино, мати моя»)

Ми прослухали пісню – своєрідний гімн Закарпаття. Це благодатний край для творчообдарованих людей. Неповторні куточки мальовничої природи надихають на створення шедеврів: пісень, віршів, музики, картин.

Коли знаменитий американський художник Рокуел Кент відвідав санаторій

«Карпати», він, приємно вражений природою Карпат, висловив думку, що у нас дуже мальовничий край, і щороку тут повинен народжуватися хоча би один поет, один композитор, один художник, що стануть відомими у майбутньому.

Ми знаємо багатьох художників Закарпаття, картини яких відомі не тільки на Україні, а й у Європі.Це Ерделі, Бокшай, Коцка, Фельдеші. У своїх картинах вони змальовують красу рідного краю, його трудолюбивих людей.

Закоханими в свій рідний край є не тільки художники, а й митці слова. Послухайте вірш Василя Густі, в якому він оспівує рідну пісню :

Рідна пісне моя, рідна пісне!

Із батьківської ниви зерно.

Крізь усе – і крижинне, і злісне –

Віщим знаком в стебло проросло.

Гей, стелися, дорого, стелися!

Не шкодуй мого щастя сувій.

Рідна пісне, не скінчися,

Будь довіку у долі моїй.



2. Оголошення теми і завдань уроку.

Такі вірші, замальовки спонукали музикантів до написання прекрасних творів. Сьогодні ми з вами послухаємо І частину «Карпатської поеми» Степана Мартона, познайомимося з закарпатськими народними календарно – обрядовими піснями, родинно – побутовими піснями.

Пісня, мелодія супроводжує людину скрізь і завжди. Пісня – найдавніший і найрозповсюдженіший музичний жанр і в наші дні.Говорять, що пісня народилась разом з людиною. Вона допомагає в праці, веселить душу на дозвіллі, розкриває ліричні почуття, смуток, біль, жаль.Своїм влучним словом висміює все негідне, непотрібне.
ІІІ. Засвоєння нових знань.

1.Поділ пісень на жанри (види).

Пісні поділяються на:



  • Родинно – побутові:

колискові, жартівливі, коломийки, ліричні, танцювальні,

-3-


рекрутські, про тяжку долю жінки, балади, дитячі (забавлянки, пестушки, пісні – ігри);


  • Обрядові:

а) календарно – обрядові: колядки, щедрівки, купальські, обжинкові.

б) сезонно – обрядові : кортопляні, капустяні, косовиця, винозбирання.

в) родинно – обрядові : хрестильні, весільні, плачі.

(Наводжу приклади пісень, характерних для Закарпаття)

Дитячі: «Іде, іде пан, пан», «Цінторія», «Цу – цу до діда», «Танці ручки».

Коломийки: «Сидить ведмідь на колоді», «Оженився пелехатий», «З-під Бескида зеленого»

Жартівливі: «Ой летіли гусоньки», «Ой на горі жита много», «Заспіваймо пісню веселеньку», «Ти казала в понеділок»,

Ліричні: «Через поле широкоє», «Летів пташок понад воду», «Перелаз, перелаз», «Ой, Марічко, чічері».

Рекрутські: «Як ми прийшла карта рокувати», «Коли м йшов до войска», «Мала мати сина».

Про тяжку долю жінки: «На поточку м прала», «Червена ружа трояка», «Зелене листя, білі каштани».

Балади: «Ой на горі два дуби», «Ой за горою, за долиною», «Під дубиною, під зеленою», «Ішов відважний гайовий», «Ой на горі білий камінь».

Колядки: Коли звізда ясна», «В Віфлеємі новина», «Пасли овци пастирі».

Обжинкові: «Ой на горі жита много», «Ішли женці жито жати».

Косовиця: «Коли тоту команицю сіяли», «Ішов Іван в полонину косити», «Добре тому коса косить».

Весільні: «Як тото ся парує», «Горіла сосна, палала», «Кувала зозуля на млаці, на млаці».

2. Зв,язок місцевих народних пісень з угорськими, словацькими, румунськими, німецькими піснями.

У зв,язку з географічним положенням Закарпаття, основні торгові шляхи проходили через територію краю. Історія Закарпаття була насичена різними подіями: Закарпаття у складі Чехії, Венгрії, переселенці зі сходу,масова еміграція безземельних селян в США, Канаду, Аргентину, а також Францію, Бельгію, Італію.

Всі цівплинули на культуру краю, його етнос,сприяли проникненню на Закарпаття пісень сусідніх народів, які були перероблені відповідно до місцевого музичного мислення.

Наприклад: словацька народна пісня-чардаш «Танцуй, танцуй, вікруцай»-

закарпатська з жартівливим характером «Ой на ганку»;

«Перелаз, перелаз» - словацький варіант «Жакаровське поле».



1). Визначення на слух пісень за жанрами

а) «Горі селом іду» - лірична, весела;

б) «Чотири воли пасу я» - лірина.сумна.
-4-

3.Вивчення словацької народної пісні «Там около Левочі»

- Взірцевий показ пісні.



  • Сольфеджування по плакату даної пісні.

  • Словникова робота по тексту пісні.

  • Спів першого куплету пісні.

4. Творчість композиторів Закарпаття і значення народної пісні в їх творчості.

Народна пісня настільки унікальна,довершена, багатогранна, нею не можна нехтувати. Ми з вами знаємо багато прикладів з творчості багатьох композиторів із світовим іменем, які у своїх визначних творах використовували народні пісні.Пісня «Там около Левочі» була вдало використана закарпатським композитором С. Мартоном у великому творі для симфонічного оркестру «Закарпатський дивертисмент» (3 ч.)

Степан Федороич Мартон – старійшина Закарпатського музичного цеху, талановитий композитор і музикант, член спілки композиторів України тв Угорщини, заслужений діяч мистецтв України.

Народився в с. Софія, Мукачівського району в1923році. Вчиться в Мурачівській семінарії, керує хорами учнів, пише для них музику, обробляє народні пісні.

З 1946 року працює в музичній школі, екстерном здає екзамени Ужгородського музучилища по класу фортепіано. З 1948 року – викладач учидища. Серед його учнів- Є. Станкович, В. Теличко, О. Лиховід.

Композиторська спадщина – 400 творів великої й молої форми в різних жанрах: 5 симфоній, 2 балети, Народна опера,музика до кінофільмів «Над Тисою», «В Карпатах».Його твори мають світове значення. У 1982 році ЮНЕСКО віднесло 3 симфонію С. Мартона до числа 10 найкращих творів року.

Помер в 1996 році на73 році життя.

5. Слухання музики .

Серед творів С. Мартона є «Карпатська поема» для камерного хору. Послухайте, будь ласка, І частину цього твору.



а)Слухання твору.

б)Бесіда по прослуханому.

Давайте охарактеризуємо, про що йде мова у цьому творі.

Які образи виникають в уяві?

За допомогою яких музичних виражальних засобів композитор добився цього?


ІV. Закрірлення нових знань.

  • На які жанри поділяються народні пісні?

  • Чому закарпатські народні пісні тісно пов,язані з народними піснями інших народів?

  • З якою піснею ми ознайомились на сьогоднішньому уроці?

  • З творчістю якого закарпатського композитора познайомились ближче?

  • Частину якого твору С.Мартона слухали?

1. Повторне виконання пісні «Там около Левочі».

-5-

V. Підсумок уроку.

1. Виставлення оцінок за роботу на уроці.

VI. Домашнє завдання.

Щоб зберегти неповторну закарпатську пісню, ви вдома повинні творчо попрацювати. Ваше завдання: записати одну стародавню пісню у своїх бабусь та дідусів, визначити , до якого жанру народної пісні вона відноситься.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка